Fremsat den 24. februar 2021 af social- og ældreministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Videreførelse af Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn samt indførelse af
obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
efter påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. august 2020, som
ændret ved lov nr. 1060 af 30. juni 2020 og lov nr. 2216 af
29. december 2020, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 150 d indsættes:
Ȥ 150 e. Modtager en
registreringspligtig enhed, jf. § 150 c, et påbud om
krav til den social- og plejefaglige indsats eller om midlertidigt
at indstille driften af den social- og plejefaglige indsats hos den
pågældende enhed helt eller delvist, jf. § 150 d,
stk. 1, skal vedkommende registreringspligtige enhed tage imod et
opfølgnings- og læringsforløb ved et
udgående rejsehold under Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen.«
§ 2
I lov nr. 560 af 29. maj 2018 om ændring
af lov om social service og lov om socialtilsyn (Styrket tilsyn
på ældreområdet) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 3, stk. 3, ændres
»2021« til: »2024«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2. § 150 e i
lov om social service som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedindhold | 2.1. Obligatorisk opfølgnings- og
læringsforløb efter påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn | | 2.1.1. Gældende ret | | 2.1.2. Social- og Ældreministeriets
overvejelser | | 2.1.3. Den foreslåede ordning | 2.2. Videreførelse af Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn | | 2.2.1. Gældende ret | | 2.2.2. Social- og Ældreministeriets
overvejelser | | 2.2.3. Den foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgere | 6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 9. Sammenfattende skema. | |
|
1. Indledning
Beretninger om omsorgssvigt i
ældreplejen har vist, at der visse steder er udfordringer i
ældreplejen, og at der er behov for initiativer, som sikrer
forbedringer på området. En af vejene hertil er at
styrke tilsynet med ældreplejen.
Med lovforslaget videreføres
den 4-årige forsøgsordning, hvor Styrelsen for
Patientsikkerhed i perioden fra 1. juli 2018 til 31. december 2021,
fører et risikobaseret tilsyn (herefter Styrelsens for
Patientsikkerheds Ældretilsyn) med den social- og
plejefaglige indsats på plejecentre, midlertidige pladser og
hjemmeplejeenheder, som blev indført ved lov nr. 560 af 29.
maj 2018 om ændring af lov om social service og lov om
socialtilsyn. Med lovforslaget videreføres Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn uændret for perioden
2022-2024.
Med lovforslaget indføres
samtidig en forpligtelse til, at de registreringspligtige
plejeenheder, som modtager et påbud fra Styrelsens for
Patientsikkerheds Ældretilsyn vedrørende den social-
og plejefaglige indsats eller påbud om midlertidigt at
indstille driften af den social- og plejefaglige indsats helt eller
delvist, skal tage imod et obligatorisk opfølgnings- og
læringsforløb ved et udgående rejsehold under
Videnscenter for værdig ældrepleje i
Sundhedsstyrelsen.
Formålet med lovforslaget er
dels at sikre en forlængelse af den nuværende
forsøgsordning med Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn, således at det statslige tilsyn med
ældreplejen videreføres fra den 1. januar 2022 og til
og med den 31. december 2024. Derudover er formålet med
lovforslaget at understøtte forandring og læring hos
de plejeenheder, som får påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn, som følge af, at den
personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har den
fornødne kvalitet, og at kvaliteten af den social- og
plejefaglige indsats bliver løftet det
pågældende sted gennem obligatoriske
opfølgnings- og læringsforløb.
Lovforslaget udmønter Aftale
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024, som
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alternativet og Liberal Alliance indgik den 24. november 2020. Med
lovforslaget udmøntes den del af aftalen, der
vedrører en videreførelse af den nuværende
forsøgsordning med Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn, samt den del af aftalen der vedrører
obligatoriske opfølgnings- og læringsforløb til
plejeenheder, der har fået påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn.
Lovforslaget skal ses i
sammenhæng med, at aftalepartierne tillige er enige om at
opjustere antallet af de tilsynsbesøg, som udføres af
Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn. Derudover er det
en del af den politiske aftale, at Styrelsen for Patientsikkerhed
iværksætter en informationsindsats i forhold til
muligheden for at indgive en bekymringshenvendelse til Styrelsen
for Patientsikkerheds Ældretilsyn. Endelig er det en del af
aftalen, at Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn
fremadrettet skal håndtere indgående
bekymringshenvendelser på en måde, der
understøtter, at Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn kan opfange mønstre i
bekymringshenvendelser fra pårørende og medarbejdere
mv. På baggrund af den nye registreringspraksis afrapporteres
én gang årligt om bekymringshenvendelser til
Folketingets ældreordførere.
Udover at lovforslaget
udmønter den politiske aftale af 24. november 2020 om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024,
udgør nærværende lovforslag desuden det
første led i opfølgningen på det
ældretopmøde, som sundheds- og ældreministeren
(nu sundhedsministeren) afholdte i samarbejde med KL, FOA og
Ældre Sagen den 31. september til 1. oktober 2020, og hvor
der bl.a. blev efterspurgt et styrket tilsyn med
ældreplejen.
Det følger af den politiske aftale af 24. november 2020
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024, at
Folketingets partier skal indkaldes til en bredere politisk
drøftelse vedrørende det samlede tilsyn med
ældreplejen.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Obligatoriske
opfølgnings- og læringsforløb efter påbud
fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 150 i
lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28.
august 2020, (herefter serviceloven), at Styrelsen for
Patientsikkerhed skal føre et tilsyn med den personlige
hjælp, omsorg og pleje efter §§ 83-87, som ydes
på de registreringspligtige kommunale og private enheder
efter servicelovens § 150 c, stk. 1 og 2.
Det følger af § 2, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 652 af 25. maj 2018 om Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn på ældreområdet, at
Styrelsen for Patientsikkerheds samlede vurdering af om den
personlige hjælp, omsorg og pleje, som ydes i en enhed, har
den fornødne kvalitet efter servicelovens § 150, stk.
2, vurderes inden for følgende temaer: Selvbestemmelse og
livskvalitet, herunder en værdig død, trivsel og
relationer, målgrupper og metoder, organisation, ledelse og
kompetencer, procedurer og dokumentation samt aktiviteter og
rehabilitering.
Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn udfører efter et påbud et
opfølgende tilsyn for at kontrollere, om plejeenheden lever
op til den fornødne kvalitet. Denne opfølgning sker
senest efter typisk tre måneder efter påbuddet til
plejeenheden. I enkelte tilfælde foretages
opfølgningen administrativt, hvor det konkret vurderes, at
der herigennem sikres fornøden information til vurdering af
opfyldelsen af påbuddet. Såfremt målepunkterne
ved det opfølgende tilsyn ikke er opfyldt, følger
Styrelsen for Patientsikkerhed op, indtil det konkret vurderes, at
målepunkterne er opfyldt, eller at plejeenheden er i stand
til selv at udbedre de enkeltstående og konkrete fund.
Det følger af § 150 d i
serviceloven, at hvis forholdene i den registreringspligtige enhed
tilsiger det, kan Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud
om krav til den social- og plejefaglige indsats eller om
midlertidigt at indstille driften af den social- og plejefaglige
indsats hos den pågældende enhed helt eller delvis.
Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, som dannede baggrund for lov
nr. 560 af 29. maj 2018, at Styrelsen for Patientsikkerhed
foretager en konkret vurdering af forholdene i den
registreringspligtige enhed, jf. Folketingstidende 2017-2018, L 210
som fremsat, side 19.
Det fremgår endvidere, at
vurderingen af grundlaget for at anvende påbud vil bero
på en samlet vurdering af, i hvilket omfang der konstateres
svigt i kvaliteten af de leverede ydelser, herunder om svigt
vedrører ydelser på flere områder, samt
karakteren eller alvorligheden af de svigt, som styrelsen
konstaterer.
Det forudsættes ved Styrelsen
for Patientsikkerheds påbud om indstilling af driften, at
Styrelsen for Patientsikkerhed har foretaget en vurdering af, at
den manglende kvalitet i indsatsen i den pågældende
enhed generelt indebærer en risiko for forværring af
borgernes almentilstand.
Det forudsættes derudover, at
der forud for en afgørelse om påbud har været en
dialog mellem Styrelsen for Patientsikkerhed og den enkelte enhed
om de forhold, der ligger til grund for afgørelsen om
påbud.
Det følger endvidere af
servicelovens § 150 d, stk. 2, at afgørelser efter stk.
1 ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Det betyder, at der ikke kan klages
over en afgørelse om påbud, som træffes som led
i tilsynet. Det er forudsat, at Styrelsen for Patientsikkerhed er i
dialog med de enheder, hvor der føres tilsyn, og at dialogen
med den enkelte enhed både omfatter tilsynets fund og
vurderinger, før der træffes afgørelse om
påbud, jf. Folketingstidende 2017-2018, tillæg A, L
210, side 19.
Endelig fremgår det af servicelovens § 150 d, stk. 3,
at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om
offentliggørelse af afgørelser truffet efter stk.
1.
2.1.2. Social- og
Ældreministeriets overvejelser
Det er afgørende for
regeringen, at ældre borgere får den værdige og
omsorgsfulde ældrepleje, som de har behov for. Beretninger om
omsorgssvigt i ældreplejen har vist, at der visse steder er
udfordringer i ældreplejen, og at der er behov for
initiativer, som sikrer forbedringer på området. En af
vejene hertil er at styrke tilsynet med ældreplejen.
Regeringen og Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance (herefter "aftalepartierne") har med Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024
ønsket at styrke Ældretilsynet under Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Regeringen og aftalepartierne er i
den forbindelse enige om, at tilsyn ikke kun handler om kontrol,
men i lige så høj grad om læring og
opfølgning på plejeenhederne. Det er afgørende
for at løfte kvaliteten på ældreområdet,
at de registreringspligtige plejeenheder, som har fået et
påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn,
får hjælp til at løfte kvaliteten. Der skal
derfor samtidig med et påbud iværksættes
støtte til faglig læring og udvikling i den
pågældende plejeenhed. Iværksættelse af den
konkrete støtte i de enkelte tilfælde sker ved aftale
mellem Videnscenter for værdig ældrepleje og den
pågældende plejeenhed.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at
registreringspligtige plejeenheder, der har fået påbud
fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn, forpligtes
til at tage imod et obligatorisk opfølgnings- og
læringsforløb fra et udgående rejsehold ved
Videnscenter for værdig ældrepleje i Sundhedsstyrelsen.
Formålet er at understøtte, at plejeenhederne
løfter kvaliteten af den social- og plejefaglige indsats.
Forløbet skal sikre, at plejeenheden, udover at opfylde
Styrelsen for Patientsikkerheds målepunkter gennem
Ældretilsynets opfølgningsaktiviteter, fremadrettet
også arbejder med kulturen på både medarbejder-
og ledelsesniveau. De nye forløb har således til
formål at understøtte faglig læring og udvikling
bredt set.
Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen vil frem mod den 1. juli 2021
udvikle konceptet for opfølgnings- og
læringsforløbene. Konceptet udvikles med afsæt i
de erfaringer, som videnscentret har opbygget i forbindelse med
centrets udgående værdighedsrejsehold, som gennem
praksisnær læring og styrkede kompetencer
understøtter ledere og medarbejdere i plejeenheder i
arbejdet med en mere værdig ældrepleje. Det er
forudsat, at konceptudvikling sker i dialog med og løbende
koordineres med Styrelsen for Patientsikkerhed.
Formålet med de obligatoriske
opfølgnings- og læringsforløb er at sikre, at
plejeenheden, der har modtaget et påbud, samtidig får
målrettet støtte til faglig læring og udvikling
i plejeenheden. Forløbene skal derfor tilpasses til den
enkelte enhed og vil bl.a. omfatte socialfaglig støtte til,
at den pågældende plejeenhed kan arbejde
målrettet med afhjælpning af de fejl og mangler, som er
årsagen til påbuddet fra Ældretilsynet.
Det forventes, at forløbene
vil have en gennemsnitlig varighed af cirka 4-6 måneder
afhængig af det konkrete behov hos den enkelte plejeenhed.
Forløbenes indhold og varighed vil være proportionalt
med påbuddets karakter og de problemstillinger og faglige
udfordringer, som den enkelte plejeenhed har, og som
forløbet skal følge op på.
Det er forudsat, at Styrelsen for
Patientsikkerhed ved påbud orienterer og koordinerer med
Sundhedsstyrelsen, når Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn har givet et påbud til en plejeenhed,
herunder om de forhold som har ført til et påbud.
Dette indebærer bl.a., at Sundhedsstyrelsen informeres om
tidspunktet for Styrelsen for Patientsikkerheds
opfølgningsaktiviteter i forhold til påbuddet. Det
forudsættes endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen sikrer, at der er en tæt dialog mellem
styrelserne i forbindelse med tilrettelæggelsen af
opfølgnings- og læringsforløbene efter
påbuddet. Det er derudover forudsat, at Sundhedsstyrelsen
tilrettelægger en proces for den videre dialog med og kontakt
til plejeenheden. Endelig er det forudsat, at Styrelsen for
Patientsikkerhed og Videnscenter for værdig ældrepleje
koordinerer, således at konceptet for opfølgnings- og
læringsforløbene tager højde for tilsynets
tilbagemeldinger til og opfølgningsaktiviteter hos
plejeenheden.
Med henblik på at sikre en
systematisk opfølgning og indsamling af rejseholdets
erfaringer med opfølgnings- og læringsforløbene
i forlængelse af påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn, udarbejder Sundhedsstyrelsen
en evaluering i perioden 2021-2022. Evalueringen skal foreligge
senest 3. kvartal 2022.
2.2. Videreførelse af Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 3, stk.
1, i lov nr. 560 af 29. maj 2018 om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn (lov nr. 560 af 29. maj 2018), at
loven træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Det følger af bestemmelsens
stk. 2, at lovens § 2, stk. 2, træder i kraft den 31.
december 2021.
Det følger af bestemmelsens
stk. 3, at § 3, stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1,
ophæves den 31. december 2021.
I overensstemmelse med
bemærkningerne til lov nr. 560 af 29. maj 2018. jf.
Folketingstidende 2017-2018, tillæg A, L 210, side 2,
indebærer servicelovens § 3, stk. 3, at de
ændringer af serviceloven og socialtilsynsloven, der er
gennemført ved L 210, Folketingssamling 2017-2018,
automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter
at forlænge de ændrede reglers gyldighedsperiode. Det
forudsættes i den forbindelse, at der forud for en eventuel
videreførelse af lovændringerne skal foretages en
vurdering af erfaringerne med det foreslåede tilsyn efter
dette lovforslags bestemmelser.
I servicelovens kapitel 26 om
opfølgning, tilsyn og betaling for tilsynet reguleres
Styrelsen for Patientsikkerheds forpligtigelser til at føre
et risikobaserede tilsyn med den social- og plejefaglige indsats
på plejecentre, midlertidige pladser og
hjemmeplejeenheder.
Det følger af servicelovens
§ 150, stk. 1, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal
føre et tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og
pleje efter §§ 83-87, som ydes på de
registreringspligtige kommunale og private enheder efter § 150
c, stk. 1 og 2. Efter servicelovens § 150, stk. 2, skal
Styrelsen for Patientsikkerhed gennemføre tilsynet efter
stk. 1 ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan
være størst risiko for, at den personlige hjælp,
omsorg og pleje ikke har den fornødne kvalitet. Styrelsen
for Patientsikkerhed skal ligeledes på baggrund af en
begrundet mistanke gennemføre tilsyn efter stk. 1, hvis det
vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne
kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og pleje i en enhed.
Efter servicelovens § 150, stk. 3, skal Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvis styrelsen bliver bekendt med
overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold i forbindelse
med tilsyn efter stk. 1, orientere vedkommende
registreringspligtige enhed og den stedlige kommunalbestyrelse.
Efter servicelovens § 150, stk. 4, skal den stedlige
kommunalbestyrelse, i de tilfælde, hvor de bliver orienteret
om overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold efter stk.
3, orientere de kommunalbestyrelser, som har ansvar for
hjælpen til den enkelte borger, jf. §§ 9-9 b i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område, når disse borgere kan blive berørt.
Efter servicelovens § 150, stk. 5, fastsætter Styrelsen
for Patientsikkerhed nærmere regler om vurdering af
kvaliteten af den personlige hjælp, omsorg og pleje, herunder
i form af opstilling af kriterier og indikatorer.
Det følger endvidere af
servicelovens § 150 a, stk. 1, at den registreringspligtige
enhed er forpligtet til at give de oplysninger, som er
nødvendige som led i tilsynet, på anmodning fra
Styrelsen for Patientsikkerhed. Efter servicelovens § 150 a,
stk. 2, har Styrelsen for Patientsikkerhed til enhver tid som led i
tilsynet efter § 150, stk. 1, mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til alle registreringspligtige enheder
omfattet af tilsynet.
Efter servicelovens § 150 b,
stk. 1, udarbejder Styrelsen for Patientsikkerhed en tilsynsrapport
efter hvert tilsynsbesøg udført efter § 150,
stk. 1. Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en årlig
sammenfatning af observationer og vurderinger som følge af
tilsynene efter § 150, stk. 1. Efter servicelovens § 150
b, stk. 2, fastsætter Styrelsen for Patientsikkerhed regler
om offentliggørelse af tilsynsrapporter og sammenfatninger,
jf. stk. 1.
Efter
servicelovens § 150 c, stk. 1, skal følgende enheder
registrere sig hos Styrelsen for Patientsikkerhed, jf. dog stk.
2:
1) Plejehjem m.v.,
jf. § 192.
2)
Plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med
handicap.
3)
Friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om
friplejeboliger.
4) Andre
tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor
hjælpen udgår fra servicearealer, og der er tilknyttet
fast personale.
5)
Leverandører, som leverer hjælp efter § 83, jf.
§ 91.
Efter servicelovens § 150 c,
stk. 2, omfatter registreringspligten efter stk. 1 ikke enheder,
hvor hjælpen og støtten til borgerne i enheden i
væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85.
Disse vil i stedet som udgangspunkt være omfattet af
socialtilsynet. Efter servicelovens § 150 c, stk. 3,
fastsætter Styrelsen for Patientsikkerhed nærmere
regler om registrering efter stk. 1, herunder om, at registrering
skal ske elektronisk.
Efter servicelovens § 150 d,
stk. 1, kan Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis forholdene i den
registreringspligtige enhed tilsiger det, give påbud om krav
til den social- og plejefaglige indsats eller om midlertidigt at
indstille driften af den social- og plejefaglige indsats hos den
pågældende enhed helt eller delvis. Efter servicelovens
§ 150 d, stk. 2, kan afgørelser efter stk. 1 ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Efter servicelovens
§ 150 d, stk. 3, fastsætter Styrelsen for
Patientsikkerhed regler om offentliggørelse af
afgørelser truffet efter stk. 1.
Efter servicelovens § 157 a,
kan en registreringspligtig enhed, som undlader at afgive de
krævede oplysninger efter § 150 a, stk. 1, undlader at
registrere sig efter § 150 c, stk. 1, eller undlader at
efterkomme et påbud efter § 150 d, stk. 1, straffes med
bøde.
Efter servicelovens § 157 a,
stk. 2 kan Styrelsen for Patientsikkerhed i forskrifter, der
udstedes i medfør af § 150 b, stk. 2, og § 150 d,
stk. 3, fastsætte bestemmelser om straf i form af bøde
for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Efter servicelovens § 157 b,
kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
2.2.2. Social- og
Ældreministeriets overvejelser
Lov nr. 560 om ændring af lov
om social service og lov om socialtilsyn (Styrket tilsyn på
ældreområdet) blev vedtaget af samtlige af Folketingets
partier den 29. maj 2018.
Loven udmøntede Aftale om
satspuljen på ældreområdet for 2018-2021 af 13.
november 2017. Et element i aftalen var iværksættelsen
af et forsøg med et styrket tilsyn på
ældreområdet, hvorefter Styrelsen for Patientsikkerhed
i en forsøgsperiode fra 1. juli 2018 - 31. december 2021
skulle føre et risikobaseret tilsyn med den social- og
plejefaglige indsats på plejecentre, midlertidige pladser og
hjemmeplejeenheder med henblik på at udvikle og
afprøve et uafhængigt og risikobaseret tilsyn med den
social- og plejefaglige indsats. Loven indeholder på den
baggrund en solnedgangsklausul, hvorefter Styrelsen for
Patientsikkerheds forpligtelse til at føre et risikobaseret
tilsyn ophører den 31. december 2021, jf. § 3, stk. 3,
i lov nr. 560 af 29. maj 2018.
Regeringen besluttede sammen med
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet
og Liberal Alliance (herefter aftalepartierne) at styrke tilsynet
med ældreplejen i forbindelse med aftalen den 24. november
2020 om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024.
Som en del af aftalen er partierne
enige om at videreføre den nuværende
forsøgsordning, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed i
perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2021
fører et risikobaseret tilsyn med den social- og
plejefaglige indsats på plejecentre, midlertidige pladser og
hjemmeplejeenheder. Med den politiske aftale videreføres
forsøgsordningen med Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn fra den 1. januar 2022 til den 31. december 2024.
Hjemmelsgrundlaget for forsøgsordningen blev i forbindelse
med vedtagelsen af lov nr. 560 af 29. maj 2018 fastsat i
servicelovens §§ 150-150 d, 157 a og 157 b.
Udmøntning af den politiske
aftale af 24. november 2020 om videreførelse af det
risikobaserede tilsyn forudsætter, at der tilvejebringes
hjemmel i serviceloven til at videreføre Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn i overensstemmelse med den
politiske aftale.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at udskyde
solnedgangsklausulen i lov nr. 560 af 29. maj 2018, således
at Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn
videreføres til og med den 31. december 2024, og
således fortsat kan føre et risikobaseret tilsyn med
den social- og plejefaglige indsats på plejecentre,
midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder.
Med den politiske aftale om
satspuljen på ældreområdet for 2018-2021 af 13.
november 2017 blev det i forbindelse med en eventuel
videreførelse af lovgivningen vedrørende Styrelsen
for Patientsikkerheds Ældretilsyn forudsat, at der foretages
en vurdering af erfaringerne med det risikobaserede
ældretilsyn med henblik på stillingtagen til en
eventuel videreførelse. Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.1.
Det er Social- og
Ældreministeriets opfattelse, at denne vurdering
følger af indgåelse af aftalen af 24. november 2020 om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024.
Regeringen og aftalepartierne har i
forbindelse med vedtagelsen af denne del af aftalen henvist til, at
Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn er blevet vel
modtaget og udfører en vigtig funktion.
I 2021 vil Styrelsen for
Patientsikkerhed endvidere udarbejde en samlet evaluering af
tilsynet på baggrund af de første 4 år.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Styrelsen for Patientsikkerhed
tilføres 15,4 mio. kr. årligt i 2022-2024 til
videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn. Herudover tilføres Styrelsen for
Patientsikkerhed 3,1 mio. kr. årligt i 2023 og 2024 til en
opjustering af det årlige antal ældretilsyn, som
styrelsen foretager i 2023-2024.
Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen tilføres 7,5 mio. kr. i
perioden 2021-2022 til udvikling, etablering og drift af et
udgående rejsehold med opfølgnings- og
læringsforløb. Med henblik på at sikre
systematisk opfølgning og indsamling af rejseholdets
erfaringer med opfølgnings- og læringsforløbene
afsættes 0,5 mio. kr. til en evaluering i perioden
2021-2022.
Det vurderes, at eventuelle
udgifter for kommunerne for opfyldelse af forpligtelsen til at
offentliggøre tilsynsrapporter og afgørelser (§
150 b, stk. 2 og § 150 d, stk. 3) samt forpligtelsen til at
registrere sig hos Styrelsen for Patientsikkerhed (§ 150 c,
stk. 1 og 3) er af en beløbsmæssig meget beskeden
karakter.
Ordningen med opfølgnings-
og læringsforløb vurderes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for kommunerne, idet de understøttes i at løse en
eksisterende opgave. Plejeenhederne har en forpligtigelse til at
sikre den pleje- og omsorgsmæssige kvalitet, der leveres, og
får med forløbene hjælp til at sikre, at plejen
og omsorgen har den fornødne kvalitet, og at der arbejdes
med faglig læring og udvikling generelt i enheden. Dertil
kommer, at plejeenhederne ikke skal bruge tid på at
ansøge om forløbene, idet et påbud
udløser et forløb, og Styrelsen for Patientsikkerhed
giver Videnscenter for værdig ældrepleje besked om, at
enheden har fået et påbud. Videnscenter for
værdig ældrepleje afholder udgifterne til afholdelsen
af forløbet. Plejeenhederne vil således alene skulle
afsætte personalemæssige ressourcer i et omfang, som
aftales nærmere mellem den enkelte plejeenhed og Videnscenter
for værdig ældreplejes udgående rejsehold i
forbindelse med tilrettelæggelsen af det konkrete
forløb.
Der vurderes ikke at være
økonomiske eller administrative konsekvenser for
regionerne.
Det vurderes desuden, at
principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevant
for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at eventuelle
udgifter for erhvervslivet for opfyldelse af forpligtelsen til at
offentliggøre tilsynsrapporter og afgørelser (§
150 b, stk. 2 og § 150 d, stk. 3) samt forpligtelsen til at
registrere sig hos Styrelsen for Patientsikkerhed (§ 150 c,
stk. 1 og 3) medfører administrative konsekvenser under 4
mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
Lovforslaget betyder, at private
plejeenheder (fx friplejeboliger), der modtager et påbud fra
Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn, skal igennem et
obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb ved
et udgående rejsehold ved Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen. Ordningen med
opfølgnings- og læringsforløb vurderes ikke at
medføre økonomiske eller administrative konsekvenser
af betydning for erhvervslivet, idet de private plejeenheder
understøttes i at løse en eksisterende opgave.
Plejeenhederne har en forpligtigelse til at sikre den pleje- og
omsorgsmæssige kvalitet, der leveres, og får med
forløbene hjælp til at sikre, at plejen og omsorgen
har den fornødne kvalitet, og at der arbejdes med faglig
læring og udvikling generelt i enheden. Dertil kommer, at
plejeenhederne ikke skal bruge tid på at ansøge om
forløbene, idet et påbud udløser et
forløb, og Styrelsen for Patientsikkerhed giver Videnscenter
for værdig ældrepleje besked om, at enheden har
fået et påbud. Videnscenter for værdig
ældrepleje afholder udgifterne til afholdelsen af
forløbet. Plejeenhederne vil således alene skulle
afsætte personalemæssige ressourcer i et omfang, som
aftales nærmere mellem den enkelte plejeenhed og Videnscenter
for værdig ældreplejes udgående rejsehold.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Med videreførelsen af §
150 a, stk. 2, har Styrelsen for Patientsikkerhed til enhver tid
som led i tilsynet efter § 150, stk. 1, mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til alle
registreringspligtige enheder omfattet af tilsynet. Adgangen uden
retskendelse omfatter adgangen til de registreringspligtige
juridiske enheder. Adgangen til borgerens bolig, som borgeren alene
har råderet over, kræver borgerens samtykke.
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgere.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 22. december 2020 til den 19. januar 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, BL -
Danmarks Almene Boliger, Center for Sund Aldring - KU, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, DemensKoordinatorer i
Danmark, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, De sammenvirkende Menighedsplejere,
Domstolsstyrelsen, Det Centrale Handicapråd, EGV,
Ergoterapeutforeningen, FOA, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS),
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost
& Ernæringsforbundet, LO's Faglige Seniorer,
Lægeforeningen, National Videnscenter for Demens, OK-Fonden,
PLO, Pårørendegruppen for svage ældre, Selveje
Danmark, Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO
(Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende
hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 60,4 mio. kr. for staten. Det vurderes, at eventuelle udgifter for
kommunerne for opfyldelse af forpligtelsen til at
offentliggøre tilsynsrapporter og afgørelser (§
150 b, stk. 2 og § 150 d, stk. 3) samt forpligtelsen til at
registrere sig hos Styrelsen for Patientsikkerhed (§ 150 c,
stk. 1 og 3) er af en beløbsmæssig meget beskeden
karakter. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Eventuelle implementeringskonsekvenser for
Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen i forbindelse
med orientering om og koordination mellem styrelserne om de
plejeenheder, som har modtaget påbud fra Ældretilsynet,
vurderes af mindre omfang. Implementeringskonsekvenser for kommunerne
vurderes at være af meget beskeden karakter. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ordningen med opfølgnings- og
læringsforløb vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser af betydning for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Det vurderes, at eventuelle udgifter for
erhvervslivet for opfyldelse af forpligtelsen til at
offentliggøre tilsynsrapporter og afgørelser (§
150 b, stk. 2 og § 150 d, stk. 3) samt forpligtelsen til at
registrere sig hos Styrelsen for Patientsikkerhed (§ 150 c,
stk. 1 og 3) medfører administrative konsekvenser under 4
mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af servicelovens
§ 150, at Styrelsen for Patientsikkerhed har pligt til at
føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje
efter §§ 83-87, som ydes på de
registreringspligtige kommunale og private enheder efter § 150
c, stk. 1 og 2. Efter gældende ret skal Styrelsen for
Patientsikkerhed gennemføre Ældretilsynet efter §
150, stk. 2, ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan
være størst risiko for, at den personlige hjælp,
omsorg og pleje ikke har den fornødne kvalitet. Styrelsen
for Patientsikkerhed skal ligeledes på baggrund af en
begrundet mistanke gennemføre tilsyn efter stk. 1, hvis det
vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne
kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og pleje i en enhed.
Hertil kan Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis plejeenhedens
forhold tilsiger det, give påbud om krav til den social- og
plejefaglige indsats eller om midlertidigt at indstille driften af
den social- og plejefaglige indsats hos den pågældende
enhed helt eller delvis. Styrelsen for Patientsikkerheds
forpligtigelser til at føre tilsyn på
ældreområdet er uddybet i servicelovens §§
150 -150 d.
Det foreslås med
indførelsen af § 150 e, at
hvis en registreringspligtig enhed modtager et påbud om krav
til den social- og plejefaglige indsats eller om midlertidigt at
indstille driften af den social- og plejefaglige indsats hos den
pågældende enhed helt eller delvist, jf. § 150 d,
stk. 1, skal vedkommende registreringspligtige enhed tage imod et
opfølgnings- og læringsforløb ved et
udgående rejsehold under Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen.
Forslaget indebærer, at der
indføres et krav om, at når en plejeenhed, i
forbindelse med et tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn, modtager et påbud, skal enheden tage imod
et opfølgnings- og læringsforløb ved et
udgående rejsehold under Videnscenter for værdig
ældrepleje.
Udviklingen og etableringen af
rejseholdet og dets opfølgnings- og
læringsforløb skal varetages af Videnscenter for
værdig ældrepleje i regi af Sundhedsstyrelsen.
Endelig indebærer forslaget,
at der oprettes et udgående rejsehold, som skal forestå
et obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
efter et påbud fra Ældretilsynet. Dette betyder, at der
samtidig med et påbud bliver iværksat støtte til
faglig læring og udvikling i den pågældende
plejeenhed. Iværksættelse af den konkrete støtte
i de enkelte tilfælde sker ved aftale mellem Videnscenter for
værdig ældrepleje og den pågældende
plejeenhed.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 3, stk.
3, i lov nr. 560 af 29. maj 2018 om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn, at §§ 150-150 d, 157 a og
157 b i lov om social service som affattet ved denne lovs § 1,
ophæves den 31. december 2021.
Det foreslås at ændre
3, stk. 3, således at
»2021« ændres til »2024«.
Forslaget vil konkret betyde, at
§§ 150-150 d, først ophæves den 31. december
2024.
Dette betyder, at servicelovens
§§ 150-150 d, § 157 a og 157 b videreføres,
hvorved Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn frem til
den 31. december 2024 skal føre et risikobaseret tilsyn med
den social- og plejefaglige indsats på plejecentre,
midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder.
I 2021 vil Styrelsen for
Patientsikkerhed udarbejde en samlet evaluering af tilsynet
på baggrund af de første 4 år.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2021. Det foreslås i
stk. 2, at § 150 e i serviceloven
som affattet ved dette lovforslags lovs § 1, nr. 1, vil skulle
ophæves den 1. januar 2023.
Forslaget indebærer, at ændringen af lov om social
service i lovforslagets § 1, der gennemføres med
lovforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge den ændrede regels
gyldighedsperiode.
Lov om social service gælder ikke for
Færøerne og Grønland. De ændringer, der
følger af dette lovforslag, skal derfor heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. august 2020, som
ændret ved lov nr. 1060 af 30. juni 2020 og lov nr. 2216 af
29. december 2020, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. efter
§ 150 d indsættes: | | | | | | »§ 150
e. Modtager en registreringspligtig enhed, jf. § 150 c,
et påbud om krav til den social- og plejefaglige indsats
eller om midlertidigt at indstille driften af den social- og
plejefaglige indsats hos den pågældende enhed helt
eller delvist, jf. § 150 d, stk. 1, skal vedkommende
registreringspligtige enhed tage imod et opfølgnings- og
læringsforløb ved et udgående rejsehold under
Videnscenter for værdig ældrepleje i
Sundhedsstyrelsen.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 560 af 29. maj 2018 om
ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Styrket tilsyn på ældreområdet) foretages
følgende ændring: | | | | §
3. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
§§ 150-150 d, 157 a og 157 b i lov om social service som
affattet ved denne lovs § 1 ophæves den 31. december
2021. | | 1. I § 3, stk. 3, ændres
»2021« til: »2024«. | | | |
|