Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 22. april 2021
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det positivt, når noget af det, man rejser i en
politisk forhandling, også munder ud i et lovforslag. DF
havde netop ældreområdet som høj prioritet i de
forhandlinger om reserven, hvor denne aftale blev indgået. I
DF er vi positive over for, at vi i 4 år mere
viderefører det risikobaserede tilsyn, som Styrelsen for
Patientsikkerhed fører på
ældreområdet.
DF havde gerne set, at tilsynet blev
permanent, for behovet for et stærkt og kompetent tilsyn
forsvinder ikke ved udgangen af 2024.
DF har noteret, at partierne skal indkaldes
til en bredere politisk drøftelse vedrørende tilsynet
med ældreplejen, jf. den politiske aftale om reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024. Det er en
forhandling/drøftelse, vi ser frem til.
Alle de ulykkelige eksempler, vi så i
TV 2-dokumentaren »Plejehjemmene bag facaden«, og de
mange henvendelser fra pårørende og organisationer
m.v., kræver politisk handling. Vi har set en forråelse
nogle steder i vores pleje- og omsorgssektor, som er
fuldstændig uacceptabel, og som stadig står tydeligt
på nethinden. Det er også vigtigt, at
pårørende ved, hvor de kan henvende sig.
I DF ønsker vi forbedringer på
ældreområdet. Vi har derfor fremsat en række
beslutningsforslag i Folketingssalen, herunder beslutningsforslag
nr. 35 om en ældrelov, som skulle medvirke til at styrke
ældreområdet, bl.a. med fokus på normeringer,
så ingen nattevagt alene skal passe 42 beboere.
Desværre opnåede forslaget ikke opbakning fra 90
mandater i Folketinget. Men det, vi har været vidne til flere
steder i forhold til vores ældre, er simpelthen uacceptabelt,
og det kan vi i DF ikke holde ud. En ordentlig
ældrevelfærd er en hjertesag for DF, og derfor kan vi
ikke holde ud at se flere ældre borgere blive svigtet af det,
man kalder et velfærdssamfund. Det er hjerteskærende,
det er uacceptabelt, og det er ikke et samfund som det danske
værdigt. Det kræver handling, også ud over at
styrke tilsynet, som DF fik kæmpet igennem via reserven.
I DF mener vi, at der er brug for et
permanent risikobaseret tilsyn og ikke kun en forlængelse af
det nuværende tilsyn. Ældre Sagen fremhævede i
høringssvaret, at ældretilsynet i den forbindelse skal
have tilført flere ressourcer, så der kan etableres
tilsyn også på baggrund heraf. Ældre Sagen
bemærkede endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed netop
bør sikre, at der er afsat tilstrækkelige ressourcer
til selve opfølgnings- og læringsforløbene. Det
er selvfølgelig vigtigt, at man i forbindelse med
opfølgnings- og læringsforløbene får sat
ressourcer nok af.
DF ønskede også, at det blev
en pligt at indføre obligatorisk opfølgnings- og
læringsforløb (fra det udekørende rejsehold),
hvis man har fået påbud vedrørende den social-
og plejefaglige indsats eller påbud om helt eller delvis at
indstille driften.
I bemærkningerne til lovforslaget
fremhæves det desuden, at aftalepartierne er enige om, at
antallet af tilsynsbesøg skal opjusteres, og at Styrelsen
for Patientsikkerhed skal igangsætte en informationsindsats i
forhold til muligheden for at indgive en bekymringshenvendelse og
fremadrettet håndtere bekymringshenvendelser på en
måde, så tilsynet kan opfange mønstre. Det
fremgår også, at der på baggrund af denne nye
måde at håndtere/registrere bekymringshenvendelser skal
afrapporteres til ældreordførerne én gang
årligt.
Med disse bemærkninger støtter
DF lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter selvsagt lovforslaget, da det er en del af
aftalen om socialpuljen, og SF ser positivt på, at
Folketinget med lovforslaget er med til at styrke tilsynet på
ældreområdet, bl.a. via opfølgende besøg
og supervision.
SF mener dog, at der er brug for fortsat
udvikling og sammentænkning af tilsynene både på
ældre- og anbringelsesområdet. Der er plads til at
skabe et mere fremtidssikret tilsyn, bl.a. ved at få styrket
sundhedsdelen af tilsynet på de sociale områder og den
pædagogiske del af tilsynet på
ældreområdet. Sammenlægningen af tilsynene ville
samtidig kunne medvirke til en afbureaukratisering af
området.
Opsummerende stemmer SF for lovforslaget.
Vi håber dog, at regeringen og Folketinget i nær
fremtid vil være med til at diskutere en sammentænkning
af tilsynene.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar
2021 og var til 1. behandling den 2. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 22. december 2020 dette udkast
til Sundheds- og Ældreudvalget, jf. SUU alm. del - bilag 183.
Den 24. februar 2021 sendte social- og ældreministeren
høringssvarene og et høringsnotat til Social- og
Indenrigsudvalget, som pr. 1. marts 2021 skiftede navn til Social-
og Ældreudvalget. Det skyldtes, at sagsområdet
vedrørende ældre, som forslaget vedrører, pr.
1. marts 2021 blev overført fra det daværende
Sundheds- og Ældreudvalg til Social- og
Ældreudvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kristian Hegaard (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Maja Torp (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |