Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 10. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og 4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af social- og
indenrigsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af DF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, NB, LA og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder ikke, at lovforslaget er fuldt ud dækkende for den
politiske aftale, der blev indgået om bedre rammer for
overgangen til voksenlivet for unge med handicap, jf. aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2020-2023.
Lovforslaget sikrer nemlig ikke, at de unge kan være sikre
på, at kommunen har taget stilling til hjælp inden det
18. år. Lovforslaget sikrer heller ikke en klagemulighed for
den unge. I aftalen står der ellers: »Forberedelsen
skal bl.a. understøtte kommunerne i at løfte deres
eksisterende forpligtigelse til at sikre, at unge med handicap
får den nødvendige hjælp og støtte efter
relevant lovgivning - også i overgangen til
voksenlivet«.
Med dette lovforslag kan det ikke
garanteres, at den unge kan bevare sin hjælp efter det 18.
år, hvis kommunen ikke inden det 18. år tager stilling
til, hvilken hjælp man skal have. DF er derfor bekymret for,
om den unge risikerer at stå uden hjælp, hvorfor
partiet har stillet ændringsforslag til lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter forslaget, men ønsker at tilkendegive, at der
er behov for yderligere initiativer for at støtte unge med
handicaps overgang til voksenlivet. For at forebygge risikoen for
at unge står uden den nødvendige støtte,
når de fylder 18 år, ønsker EL, at forberedelsen
af overgangen til voksenlivet skal være afsluttet,
således at kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om den fremtidige hjælp og støtte i
så tilpas god tid, at afgørelserne efter
voksenparagrafferne kan nå at blive afprøvet i
Ankestyrelsen, således at den rigtige hjælp kan
iværksættes, umiddelbart efter den unge er fyldt 18
år.
EL kan ikke støtte
ændringsforslag nr. 3 og 4 fremsat af DF. EL deler
forslagsstillernes ønske om at skabe en større
sikkerhed for, at unge med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne får den nødvendige støtte ved
overgangen til voksenlivet, men må konstatere, at DF med sit
ændringsforslag bevæger sig ud over rammerne for den
aftale, som partiet har indgået med Socialdemokratiet,
Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance som
et led i udmøntningen af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2020-2023. EL finder det vigtigt, at indgåede politiske
aftaler overholdes ved udmøntning i lovgivning, og kan
derfor ikke stemme for ændringsforslagene. EL indgår
fremadrettet gerne i politiske drøftelser med henblik
på at udforme forslag, der yderligere kan styrke den
pågældende gruppe af unges rettigheder.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 19 a indsættes i stk. 2 efter »følgende
forhold«: »vedrørende den unge«.
[Sproglig præcisering]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 19 a ændres i stk. 2, nr. 1, »Den unges behov«
til: »Behov«, og efter
»funktionsnedsættelsen« indsættes:
»eller lidelsen«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB, LA og ALT):
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 19 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Såfremt kommunalbestyrelsen ikke har afsluttet forberedelsen
af overgangen i overensstemmelse med forpligtelsen i stk. 3, skal
kommunalbestyrelsen fortsætte den hjælp og
støtte efter serviceloven, som den unge og dennes
forældre har modtaget, inden den unge fyldte 18 år, som
følge af den unges betydelig og varigt nedsatte fysiske
eller psykiske funktionsevne eller indgribende kroniske eller
langvarige lidelse. Denne forpligtelse gælder frem til det
tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse
om, hvilken hjælp og støtte den unge kan få
efter denne lov efter det fyldte 18. år.«
[Adgang til i en overgangsperiode
efter den unges fyldte 18. år at beholde hjælp, som er
tilkendt, inden den unge er fyldt 18 år]
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 19 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Såfremt kommunalbestyrelsen ikke, inden den unge fylder 18
år, har afsluttet de forberedelser, der skal ligge til grund
for, at der kan træffes afgørelse om, hvilken
hjælp der kan iværksættes, umiddelbart efter den
unge er fyldt 18 år, jf. stk. 3, kan dette indbringes for
Ankestyrelsen.«
[Indførelse af
klageadgang]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås der indsat en ny § 19 a i lov om social
service. Det fremgår af det foreslåede nye § 19 a,
stk. 2, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med forberedelsen af
den unges overgang til voksenlivet skal overveje en række
forhold, som oplistes i de foreslåede § 19 a, stk. 2,
nr. 1-6.
Det foreslås at tilføje ordene
»vedrørende den unge« efter ordene
»følgende forhold« i det foreslåede §
19 a, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås
alene en sproglig præcisering af de oplistede forhold i de
foreslåede § 19 a, stk. 2, nr. 1-6, sådan at det
fremgår, at disse forhold har relation til den unge med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Der foreslås
således ingen indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås der indsat en ny § 19 a i lov om social
service. Det fremgår af det foreslåede nye § 19 a,
stk. 2, nr. 1, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med
forberedelsen af den unges overgang til voksenlivet skal overveje
den unges behov for hjælp og støtte som følge
af funktionsnedsættelsen.
Det foreslås, at ordene »Den
unges« udgår af det foreslåede nye § 19 a,
stk. 2, nr. 1, som konsekvens af den foreslåede sproglige
præcisering under ændringsforslag nr. 1.
Det foreslås tillige at
tilføje ordene »eller lidelse« efter ordet
»funktionsnedsættelsen«. Dette skyldes, at den
foreslåede nye § 19 a ikke kun vedrører unge med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, men
også unge med indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Dette bør også afspejles i det foreslåede §
19 a, stk. 2, nr. 1.
Med denne del af ændringsforslaget
foreslås således alene sproglige præciseringer,
sådan at det fremgår, at overvejelsen om behov for
hjælp og støtte skal ske for alle unge i den
foreslåede nye bestemmelses målgruppe.
Ændringsforslaget indeholder
således ikke forslag om indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 1, at der foreslås en ny § 19 a indsat i lov om
social service (herefter serviceloven), som med det
foreslåede stk. 1 vil pålægge kommunalbestyrelsen
at påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet for
unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse,
som modtager hjælp efter serviceloven, når den unge
fylder 16 år. Det samme gælder for unge, hvis
forældremyndighedsindehavere modtager hjælp efter
serviceloven alene med afsæt i den unges betydelig og varigt
nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende
kroniske eller langvarige lidelse.
Det fremgår af det foreslåede
§ 19 a, stk. 2, at forberedelsen skal være
tværgående og helhedsorienteret og skal foregå i
dialog med den unge og dennes forældre, samt at der i
forberedelsen skal indgå overvejelser om følgende
forhold: Den unges behov for hjælp og støtte som
følge af funktionsnedsættelsen, uddannelse,
beskæftigelse og forsørgelsesgrundlag, boligforhold,
sociale forhold og øvrige relevante forhold. Det
fremgår endvidere, at forberedelsen ikke skal være mere
omfattende, end formålet i det enkelte tilfælde
tilsiger.
Endelig fremgår det af det
foreslåede § 19 a, stk. 3, at forberedelsen af
overgangen skal være afsluttet, således at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om den
fremtidige hjælp og støtte, og således at denne
kan iværksættes, umiddelbart efter at den unge er fyldt
18 år.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i den foreslåede § 19 a indsættes et
nyt stk. 4, som vil give den unge ret til at beholde den
hjælp og støtte efter serviceloven, som den unge og
dennes forældre har modtaget i perioden op til den unges
18-årsfødselsdag, såfremt kommunalbestyrelsen
ikke har sikret, at der inden den unges
18-årsfødselsdag er skabt grundlag for, at der kan
træffes en afgørelse om den fremtidige hjælp,
som kan iværksættes, umiddelbart efter at den unge er
fyldt 18 år.
Endvidere foreslås det, at
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at vedblive med at yde den
hidtidige hjælp og støtte vil gælde i perioden,
frem til kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om,
hvilken hjælp og støtte efter serviceloven den unge
skal have efter det fyldte 18 år.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 1, at der foreslås en ny § 19 a indsat i lov om
social service (herefter serviceloven), som med det
foreslåede stk. 1 vil pålægge kommunalbestyrelsen
at påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet for
unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse,
som modtager hjælp efter serviceloven, når den unge
fylder 16 år. Det samme gælder for unge, hvis
forældremyndighedsindehavere modtager hjælp efter
serviceloven alene med afsæt i den unges betydelig og varigt
nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende
kroniske eller langvarige lidelse.
Det fremgår af det foreslåede
§ 19 a, stk. 2, at forberedelsen skal være
tværgående og helhedsorienteret og skal foregå i
dialog med den unge og dennes forældre, samt at der i
forberedelsen skal indgå overvejelser om følgende
forhold: Den unges behov for hjælp og støtte som
følge af funktionsnedsættelsen, uddannelse,
beskæftigelse og forsørgelsesgrundlag, boligforhold,
sociale forhold og øvrige relevante forhold. Det
fremgår endvidere, at forberedelsen ikke skal være mere
omfattende, end formålet i det enkelte tilfælde
tilsiger.
Endelig fremgår det af det
foreslåede § 19 a, stk. 3, at forberedelsen af
overgangen skal være afsluttet, således at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om den
fremtidige hjælp og støtte, og således at denne
kan iværksættes, umiddelbart efter at den unge er fyldt
18 år.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i den foreslåede § 19 a indsættes et
nyt stk. 4, som giver den unge ret til at klage til Ankestyrelsen,
hvis kommunalbestyrelsen ikke, inden den unge fylder 18 år,
har afsluttet de forberedelser, der skal ligge til grund for, at
der kan træffes afgørelse om, hvilken hjælp der
kan iværksættes, umiddelbart efter at den unge er fyldt
18 år.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der skabes en adgang til, at den unge kan klage over, at
kommunalbestyrelsen ikke har foretaget de nødvendige
processkridt for at skabe det nødvendige grundlag for, at
der kan træffes afgørelse om den fremtidige
hjælp og støtte, som kan iværksættes,
umiddelbart efter at den unge er fyldt 18 år.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 1. december 2020 dette udkast til
udvalget, jf. L 17 - bilag 7. Den 7. november 2020 sendte social-
og indenrigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |