Skriftlig fremsættelse (24. februar
2021)
Transportministeren Benny Engelbrecht:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark
(Lovforslag nr. L 168)
Lovforslaget har til formål at
implementere Europa-Kommissionens
statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020 om
statsstøtte SA. 39078 - 2019/C (ex 2014/N), som den danske
stat har ydet til Femern A/S (C(2020) 1683 final).
På baggrund af ovennævnte
afgørelse skal der ske en ændring af
finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen. I
afgørelsen fastslog Kommissionen, at de danske myndigheder
er forpligtet til at opkræve en højere provision fra
Femern A/S, der står for kyst-til-kyst-forbindelsen.
Lovforslaget indebærer, at provisionen forhøjes til 2
pct. p.a. for lån med statsgaranti og statslån i stedet
for den nugældende sats på 0,15 pct. p.a. Den
forhøjede provision medfører en ekstra udgift for
Femern A/S på 1,85 pct. p.a. af den udestående
gæld. Med lovforslaget gives A/S Femern Landanlæg, der
står for etableringen af de offentlige landanlæg,
hjemmel til at videreudlåne statsgaranterede lån og
statslån til Femern A/S. Dette betyder, at provenuet fra den
ekstra provision forbliver i Femern Bælt-projektet med
henblik på at sikre, at de offentlige landanlæg fortsat
finansieres af kyst-til-kyst-forbindelsen. Den hidtil forudsatte
finansiering via udbytte fra Femern A/S erstattes således af
en finansiering via den ekstra provision. Lovforslaget
indebærer endvidere, at Femern A/S ikke vil kunne udbetale
udbytte til A/S Femern Landanlæg, så længe
selskabet har optaget lån med statsgaranti eller
statslån, og at Femern A/S ikke vil kunne finansiere drift
med statsgaranti eller statslån, ligesom Femern A/S' mulighed
for at anvende statsgarantier til derivattransaktioner fjernes.
Lovforslaget implementerer desuden begrænsninger i
beløb og varighed for lån med statsstøtte og
statslige genudlån til Femern A/S.
Endelig indebærer lovforslaget, at
Femern A/S ikke kan ændre generelle rabatordninger og
indføre nye rabatordninger. Denne kompetence vil dermed
alene tilfalde transportministeren.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.