Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 22. februar 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de
stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan
støtte lovforslaget. Danmark befinder sig i en alvorlig
økonomisk krise. Coronakrisen påvirker fortsat danske
virksomheder og lønmodtagere. Dette gælder
særlig restaurationsbranchen, rejsebureauer, hoteller,
butikker, frisører m.v., hvis omsætning er
særlig hårdt ramt. Derfor skal deres likviditet
styrkes. Med dette lovforslag kan likviditeten i virksomhederne
øges med yderligere 170 mia. kr., hvilket er essentielt for
virksomhederne.
Venstre er glad for, at regeringen er
vågnet op og er kommet i gang med at hjælpe
virksomhederne og deres medarbejdere. Det er dog også meget
vigtigt, at ansøgninger om lån bliver behandlet
hurtigst muligt. Venstre vil følge sagen nøje og
holde øje med, at virksomhederne får den likviditet,
som de har behov for.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 9, 2. pkt.,
ændres »1. februar 2022« til: »1. juni
2022«.
[Forlængelse af periode med
forhøjelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo
på skattekontoen]
Til § 2
2) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
3, stk. 1, indsættes som 2.-6.
pkt.:
»Udbetalte lån efter § 1, 2. pkt.,
skal tilbagebetales senest den 1. april 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Udbetalte lån efter § 1, 3. pkt., skal
tilbagebetales senest den 1. juni 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Er lånet bevilget til et
iværksætterselskab, som ikke efterfølgende er
kommet under likvidation, konkurs eller tvangsopløsning, er
fristen for tilbagebetaling efter 2. og 3. pkt. dog den 1. november
2021, medmindre det senest den 29. oktober 2021 af Det Centrale
Virksomhedsregister fremgår, at
iværksætterselskabet er omregistreret til et
anpartsselskab. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning
fra et selskab bestemme, at 4. pkt. ikke finder anvendelse, hvis
omregistreringen til et anpartsselskab fremgår af Det
Centrale Virksomhedsregister efter den 29. oktober 2021. Told- og
skatteforvaltningens afgørelse på en anmodning efter
5. pkt. kan ikke påklages.««
[Udskydelse af
tilbagebetalingsfrist for låneordninger, der foreslås
indført med lovforslagets § 2, nr. 1]
3) I
det under nr. 9 foreslåede § 4, stk. 6, indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»For tilbagebetalingskrav vedrørende
den del af lånet, der som følge af en indberetning som
nævnt i 1. pkt. er bevilget og udbetalt med urette, finder
§ 3, stk. 1, 2.-6. pkt., anvendelse. Udbetalinger som
nævnt i 1. pkt. kan ikke af virksomheden
påberåbes at skulle modregnes efter reglerne om
modregning med fordringer, der udspringer af samme
retsforhold.«
[Forfaldstidspunkt for
tilbagebetalingskrav ved negative efterangivelser og
afskæring af konneks modregning ved negative
efterangivelser]
Til § 3
4) I
den under nr. 6 foreslåede § 6 a indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»For tilbagebetalingskrav vedrørende
den del af lånet, der som følge af en angivelse som
nævnt i 1. pkt. er bevilget og udbetalt med urette, finder
§ 6, stk. 2, anvendelse. Udbetalinger som nævnt i 1.
pkt. kan ikke af virksomheden påberåbes at skulle
modregnes efter reglerne om modregning med fordringer, der
udspringer af samme retsforhold.«
[Forfaldstidspunkt for
tilbagebetalingskrav ved negative efterangivelser og
afskæring af konneks modregning ved negative
efterangivelser]
5)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk.
4« til: »stk. 5«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 1, og
§ 3, nr. 1 og 2, er der foreslået nye
låneordninger for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms. Efter
lovforslagets § 2, nr. 5, og § 3, nr. 5, er
tilbagebetalingsfristen for lånene den 1. februar 2022.
I sammenhæng hermed er det i
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået, at perioden med
forhøjelse af beløbsgrænsen for kreditsaldoen
på skattekontoen forlænges til og med den
foreslåede tilbagebetalingsfrist for lånene (den 1.
februar 2022).
Med ændringsforslag nr. 2 er
tilbagebetalingsfristerne for to af de tre låneordninger, som
foreslås indført med lovforslaget, foreslået
udskudt til henholdsvis den 1. april og den 1. juni 2022.
Det foreslås på den baggrund
med ændringsforslag nr. 1, at perioden med forhøjelse
af beløbsgrænsen for kreditsaldoen på
skattekontoen tilsvarende forlænges til og med den 1. juni
2022. Det sker efter ændringsforslaget, ved at perioden i
§ 9, 2. pkt., i lov om midlertidig udskydelse af angivelses-
og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse
med covid-19 forlænges til og med den 1. juni 2022.
Ændringsforslaget skal
imødegå de negative konsekvenser, som virksomheder,
der ønsker at tilbagebetale lån tidligere end 5
hverdage før den sidste rettidige betalingsdag - dvs. den 1.
juni 2022 for lån efter den foreslåede bestemmelse i
§ 1, 3. pkt., i lov om rentefrie lån svarende til
indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med
covid-19 - ellers ville kunne blive påført i form af
negative bankrenter.
Ændringsforslaget om at
forlænge perioden med en forhøjet
beløbsgrænse for kreditsaldoen på skattekontoen
skønnes ikke at indebære væsentlige
provenumæssige konsekvenser. Ændringsforslaget om at
forlænge perioden med en forhøjet
beløbsgrænse for kreditsaldoen på skattekontoen
vurderes ikke at medføre administrative udgifter for
Skatteforvaltningen.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 2, nr. 1, og
§ 3, nr. 1 og 2, er der foreslået nye
låneordninger for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms. Der
er foreslået samme tilbagebetalingsfrist for
låneordningerne (den 1. februar 2022), jf. § 2, nr. 5,
og § 3, nr. 5.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås tilbagebetalingsfristerne for de foreslåede
låneordninger udjævnet over første halvår
2022. Det foreslås således, at tilbagebetalingsfristen
for lån efter den foreslåede bestemmelse i § 1, 2.
pkt., i lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19 udskydes til den
1. april 2022, og at tilbagebetalingsfristen for lån efter
den foreslåede bestemmelse i § 1, 3. pkt., udskydes til
den 1. juni 2022. Det giver virksomhederne mulighed for at beholde
likviditet på 26 mia. kr. fra februarbetalingen i knap 2
måneder yderligere og fra martsbetalingen på 53 mia.
kr. i knap 4 måneder yderligere.
Ændringsforslaget om at udskyde
tilbagebetalingsfristerne for både den låneordning, som
vedrører de ordinære indbetalinger af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i februar 2021, og for den låneordning,
som vedrører de ordinære og udskudte indbetalinger af
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i marts 2021, som foreslås
indført med lovforslaget, fra den 1. februar 2022 til
henholdsvis den 1. april og den 1. juni 2022 skønnes med
betydelig usikkerhed at indebære et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 105 mio. kr. i 2022. Efter tilbageløb i form af
selskabsskat, aktieindkomstskat og moms og afgifter skønnes
et mindreprovenu på ca. 70 mio. kr. i 2022. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes et mindreprovenu
på ca. 60 mio. kr. i 2022. Der skønnes ingen
finansårsvirkning i 2021. Der skønnes ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne og kommunerne.
Ændringsforslaget medfører en skatteudgift svarende
til den umiddelbare virkning af forslaget.
Ændringsforslaget om at udskyde
tilbagebetalingsfristerne vurderes at medføre administrative
udgifter på 0,4 mio. kr. i 2022. Udgifterne kan primært
henføres til vejledning og kommunikation.
Til nr. 3 og 4
Det foreslås med lovforslagets §
2, nr. 9, at der indsættes en ny bestemmelse i § 4, stk.
6, i lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19, der
fastsætter, at for udbetalinger efter opkrævningslovens
§ 12, stk. 1, 1. pkt., der sker som følge af
indberetninger af betydning for størrelsen af beløb,
der er udbetalt som lån i henhold til § 1, løber
3-ugersfristen efter opkrævningslovens § 12, stk. 2, 1.
pkt., og tidspunktet for kreditering efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 6, fra det tidspunkt, hvor lånet
tilbagebetales til told- og skatteforvaltningen, eller hvor
lånet skal tilbagebetales til told- og skatteforvaltningen,
jf. § 3.
Herudover foreslås med lovforslagets
§ 3, nr. 5, at der indsættes en ny bestemmelse i §
6 a i lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19, der fastsætter, at for
udbetalinger efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, 1.
pkt., der sker som følge af angivelser af betydning for
størrelsen af beløb, der er udbetalt som lån i
henhold til §§ 1-4, løber 3-ugersfristen efter
opkrævningslovens § 12, stk. 2, 1. pkt., og tidspunktet
for kreditering efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 6,
fra det tidspunkt, hvor lånet tilbagebetales til told- og
skatteforvaltningen, eller hvor lånet skal tilbagebetales til
told- og skatteforvaltningen, jf. § 6.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, at de foreslåede bestemmelser (§ 4,
stk. 6, i lov om rentefrie lån svarende til indberettet
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19 og §
6 a i lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19) skal give Skatteforvaltningen
mulighed for i praksis at gennemføre konneks modregning med
de tilbagebetalingskrav, der omhandler den del af lånet, der
er bevilget med urette, ved at suspendere den normale
udbetalingsfrist i opkrævningslovens § 12, stk. 2. Det
fremgår herudover af bemærkningerne, at den del af
lånet, der er udbetalt (eventuelt via modregning) med urette,
straks vil være forfalden til tilbagebetaling.
Skatteforvaltningen har imidlertid i
praksis hverken mulighed for at systemunderstøtte
anvendelsen af den i lovforslagets bemærkninger nævnte
regel om forfald ved udbetaling af lånet eller en konneks
modregning med krav, for hvilke ind- og udbetaling sker via
skattekontoen.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 3, at der indsættes nye
bestemmelser som 2. og 3. pkt. i den foreslåede bestemmelse i
§ 4, stk. 6, i lov om rentefrie lån svarende til
indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med
covid-19.
Den nye bestemmelse i § 4, stk. 6, 2.
pkt., i lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19
fastsætter, at for tilbagebetalingskrav vedrørende den
del af lånet, der som følge af en indberetning som
nævnt i 1. pkt. er bevilget og udbetalt med urette, skal
§ 3, stk. 1, 2.-6. pkt., finde anvendelse.
Den nye bestemmelse i § 4, stk. 6, 2.
pkt., i lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19 vil betyde, at
Skatteforvaltningens tilbagebetalingskrav, der opstår som
følge af en nedjustering af en tidligere indberetning om
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som har dannet grundlag for
udbetalingen af et lån i henhold til § 1, har samme
forfaldsdag som den øvrige del af lånet.
Den nye bestemmelse i 3. pkt.
fastsætter, at udbetalinger som nævnt i 1. pkt. ikke af
virksomheden kan påberåbes at skulle modregnes efter
reglerne om modregning med fordringer, der udspringer af samme
retsforhold, dvs. konneks modregning.
Modregningen vil således i stedet ske
efter de almindelige modregningsregler på skattekontoen,
herunder efter det såkaldte FIFO-princip, hvorefter der
modregnes med det ældst forfaldne krav først.
Herudover foreslås det med
ændringsforslag nr. 4, at der indsættes tilsvarende nye
bestemmelser som 2. og 3. pkt. i den foreslåede bestemmelse i
§ 6 a i lov om rentefrie lån svarende til angivet moms
og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19.
Den nye bestemmelse i § 6 a, 2. pkt.,
i lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19 vil betyde, at Skatteforvaltningens
tilbagebetalingskrav, der opstår som følge af en
nedjustering af en tidligere angivelse af moms, som har dannet
grundlag for udbetalingen af et lån i henhold til
§§ 1-4, skal have samme forfaldsdag som den øvrige
del af lånet.
Den nye bestemmelse i § 6 a, 3. pkt.,
i lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19 fastsætter, at udbetalinger
som nævnt i 1. pkt. ikke af virksomheden skal kunne
påberåbes at skulle modregnes efter reglerne om
modregning med fordringer, der udspringer af samme retsforhold.
Modregningen vil således i stedet ske
efter de almindelige modregningsregler på skattekontoen,
herunder efter det såkaldte FIFO-princip, hvorefter der
modregnes med det ældst forfaldne krav først.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 3, nr. 7,
foreslås det, at der efter stk. 1 indsættes et nyt
stykke i § 7 i lov om rentefrie lån svarende til angivet
moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19. Som konsekvens
heraf bliver de gældende stk. 2-6 til stk. 3-7.
I § 7, stk. 5, i lov om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19, der med lovforslaget bliver til stk. 6, henvises der til
stk. 4 i samme bestemmelse. Henvisningen skal
konsekvensændres, idet stk. 4 med lovforslaget bliver til
stk. 5.
Det foreslås på den baggrund
med ændringsforslag nr. 5, at der i lovforslagets § 3
efter nr. 8 indsættes et nyt nummer, hvorefter »stk.
4« ændres til »stk. 5« i § 7, stk. 5,
der bliver stk. 6, i lov om rentefrie lån svarende til
angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2021 og var til 1. behandling den 11. februar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke inden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Merete Scheelsbeck (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk
Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |