Fremsat den 10. februar 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forlængelse af suspension af
dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved opgørelse af
karens og forbrug af supplerende dagpenge)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 274 af 26. marts 2020,
§ 2 i lov nr. 473 af 22. april 2020, § 1 i lov nr. 960 af
26. juni 2020, § 1 i lov nr. 1642 af 19. november 2020, §
1 i lov nr. 57 af 19. januar 2021 og senest ved lov nr. 58 af 19.
januar 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 55, stk. 7, 1. og 2. pkt., § 55, stk. 8, 3. pkt., § 56 a,
stk. 9, 1., 2., og 3. pkt., § 60,
stk. 9, 1. pkt., og § 73, stk. 10,
1. pkt., ændres »28. februar 2021« til:
»31. marts 2021«.
2. I
§ 55, stk. 8, 3. pkt., § 60, stk.
10, 2. pkt., og § 73, stk. 11, 2.
pkt., ændres »28. februar 2022« til:
»31. marts 2022«.
§ 2
Loven træder i kraft den 22. marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Forlængelse af perioder, der ses
bort fra ved udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Forlængelse af perioder, der ses
bort fra ved karens hver fjerde måned | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.3. | Forlængelse af perioder, der ses
bort fra ved udbetaling af supplerende dagpenge | 2.3.1. | Gældende ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Der er den 25. januar 2021 indgået
aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning
m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af
covid-19.
Aftalepartierne er i den forbindelse bl.a.
enige om at udvide suspensionen af dagpengeforbruget, der blev
genindført ved Aftale om tillæg til aftale om
genåbning af generelle kompensationsordninger, med yderligere
én måned.
Dagpengeforbruget vil dermed samlet set
være suspenderet i perioden fra og med den 1. januar 2021 til
og med 31. marts 2021. Perioden medregnes ikke i den lediges
dagpengeanciennitet. Det vil være en betingelse, at den
ledige er medlem af arbejdsløshedskassen i perioden.
Suspensionen af dagpengeforbruget udmøntes i øvrigt
på samme vis, som genindførelsen af suspensionen af
dagpengeforbruget i perioden den 1. januar 2021 - 28. februar 2021.
Lovforslaget omhandler således også yderligere
forlængelse af suspensionen af opgørelsen af
4-månedersperioden i karensreglerne og yderligere
forlængelse af perioder, der ses bort fra ved udbetaling af
supplerende dagpenge.
Dette lovforslag udmønter
ovenstående elementer fra aftalen af 25. januar 2021.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Forlængelse af perioder, der ses bort fra ved
udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge
2.1.1. Gældende ret
Dagpengeperiodens længde er reguleret i
de gældende regler i § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 199 af 11. marts 2020. Det følger af bestemmelsen, at et
medlem, der har opnået ret til dagpenge, herunder opfylder et
indkomst- eller beskæftigelseskrav, kan modtage dagpenge i en
periode (dagpengeperioden), der er sammenlagt 2 år
(ydelsesperioden) inden for en periode på 3 år
(referenceperioden). Der opnås ret til påbegyndelse af
en ny dagpengeperiode, hvis medlemmet dokumenterer på ny at
opfylde et indkomst- eller beskæftigelseskrav.
Efter § 55, stk. 2, i loven kan et
medlem, som har ret til at få forlænget
dagpengeperioden på baggrund af løntimer, der er
registreret på beskæftigelseskontoen, efter
udløbet af perioden på 2 år inden for 3
år, modtage dagpenge i højst 1 år
(ydelsesperioden) inden for en periode på 1½ år
(referenceperioden).
I bekendtgørelse nr. 1173 af 26.
september 2018 om dagpengeperioden er der i § 3 fastsat
nærmere regler om, at dagpengeperioden svarer til sammenlagt
3.848 timer for fuldtidsforsikrede og 3.120 timer for
deltidsforsikrede (ydelsesperiode) inden for 36 måneder
(referenceperiode).
Der er videre fastsat regler om, at efter
udløbet af dagpengeperioden kan et medlem, som har ret til
at forlænge dagpengeperioden på baggrund af
løntimer, der er registreret på
beskæftigelseskontoen, modtage dagpenge svarende til
højst 1.924 timer for fuldtidsforsikrede og 1.560 timer for
deltidsforsikrede inden for 18 måneder.
Forbrug af
ydelsesperioden er reguleret i de gældende regler i §
55, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter
denne bestemmelse opgøres forbruget af perioden på 2
år (ydelsesperioden) eller på højst 1 år
(den forlængede dagpengeperiode) i timer. Ved forbruget af
perioden medregnes
1) perioder, hvor
medlemmet modtager dagpenge,
2) perioder, hvor
medlemmet deltager i jobrettet uddannelse efter kapitel 9 og tilbud
efter kapitel 11-14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 598 af 16. maj 2020,
3) perioder, hvor
medlemmet deltager i tilbud om ansættelse med
løntilskud hos offentlige eller private arbejdsgivere efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 108 af 3. februar 2020,
4) perioder, som
ikke er omfattet af nr. 2, hvor et ledigt medlem får udbetalt
ydelser under uddannelse efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren,
5) perioder
på op til 6 uger, hvor medlemmet under ledighed modtager
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020 eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
6) perioder, hvor
medlemmet modtager efterløn,
7) perioder med
ydelser, der træder i stedet for dagpenge, og
8) perioden efter
udløb af den periode, der er nævnt i § 57 b, stk.
2, nr. 2, og indtil medlemmet dokumenterer, at virksomhedens
ophør er registreret hos Erhvervsstyrelsen, og de
skattemæssige forpligtelser dermed er overdraget eller
afsluttet, jf. § 57 b, stk. 2, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. inden for medlemmets
dagpengeperiode.
Udtrykket "dagpenge" omfatter også
feriedagpenge, jf. § 75 h i loven.
Indplacering i dagpengesystemet sker altid fra
den første i den måned, hvori personen tilmelder sig
som ledig og starter med at modtage dagpenge. Der kan dog
først udbetales dagpenge fra den dato, hvor personen er
tilmeldt jobcenteret som arbejdssøgende. Forbruget af
ydelsesperioden begynder fra det tidspunkt, hvor der udbetales
dagpenge.
Referenceperioden på 3 år
henholdsvis 1½ år for den forlængede
dagpengeperiode løber fra den 1. i den måned, hvori
personen begynder at modtage arbejdsløshedsdagpenge
(indplacering).
Dagpengeretten anses for opbrugt alt efter,
hvilken dato for udløb af ydelsesperioden eller udløb
af referenceperioden, der kommer først. Tilsvarende
gælder for forbrug og udløb af den forlængede
dagpengeperiode efter § 56 i loven.
Forlængelse af
referenceperioden sker efter de gældende regler i § 55,
stk. 5, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter denne
bestemmelse opgøres referenceperioden på 3 år
eller højst 1½ år i hele måneder, og der
medregnes ikke
1)
sammenhængende perioder ud over 6 uger, hvor medlemmet
modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i
loven,
2) perioder, hvor
medlemmet modtager dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge
ved barsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 2. februar
2020, og
3) perioder med
støtte efter lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 til pasning af
handicappet eller alvorligt sygt barn eller af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.
4) perioder under
en arbejdsfordelingsordning og perioder under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning, jf. lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19, frem til og med den 31. december
2021.
Muligheden for forlængelse af
referenceperioden er et udtryk for, at det ikke skal komme
medlemmet til skade, at personen ikke har haft mulighed for at
gøre brug af dagpengeretten som følge af de
situationer, der er omfattet af forlængelsesmulighederne.
Fleksibel forlængelse af
dagpengeperioden sker efter de gældende regler i § 56,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter denne
bestemmelse har et medlem, hvis dagpengeperiode er udløbet,
ret til at få forlænget dagpengeperioden på
baggrund af løntimer, som er registreret på
beskæftigelseskontoen, jf. § 55 a i loven.
Efter § 56, stk. 2, i loven, har et
medlem, hvis forlængede dagpengeperiode er udløbet,
ret til at få forlænget dagpengeperioden på
baggrund af løntimer på beskæftigelseskontoen,
som er registreret siden seneste opgørelse af den
forlængede dagpengeperiode.
Efter § 56, stk. 3, i loven giver hver
indberettet løntime ret til at modtage dagpenge i 2 timer
inden for en periode på 3 timer ved opgørelsen af den
forlængede dagpengeperiode.
Efter § 55, stk. 2, i loven kan et medlem
efter udløbet af den ordinære dagpengeperiode modtage
dagpenge i højst 1 år inden for en periode på
1½ år, hvis personen har ret til at få
forlænget. dagpengeperioden efter § 56, og medlemmet
ikke har genoptjent retten til en ny dagpengeperiode.
Det er valgfrit for medlemmet, om personen
ønsker forlængelse eller ej. Medlemmet kan
løbende fremsætte sit ønske om udbetaling af
dagpenge og dermed forlængelse af dagpengeperioden. Dette
sker ved indsendelse af dagpengekortet, hvilket betyder, at
forlængelsen sker for én måned ad gangen.
Indplacering i den forlængede
dagpengeperiode for såvel ydelses- som referenceperioden sker
fra den 1. i den måned, hvor medlemmets ret til dagpenge er
udløbet.
Det bemærkes, at der med lov nr. 274 af
26. marts 2020 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af
virksomheder i forbindelse med covid-19 (Perioder, der ses bort fra
ved forbrug af dagpenge m.v.) som § 55, stk. 7, i lov om
arbejdsløshedsforsikrings m.v. bl.a. blev indført
regler om, at forbruget af dagpengeperioden samt en eventuelt
forlænget dagpengeperiode vil være sat i bero i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020.
Det betyder, at der kan modtages dagpenge i op til tre
måneder længere.
Ved lov nr. 473 af 22. april 2020 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen
som følge af covid-19, forlængelse af perioder, der
ses bort fra ved forbrug af arbejdsløshedsdagpenge m.v., og
udvidelse af perioden, hvor der sker en midlertidig
forlængelse af sygedagpengeperioden) og lov nr. 960 af 26.
juni 2020 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Yderligere forlængelse af perioder, der ses bort fra ved
forbrug af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til
dagpenge til selvstændige og yderligere midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge) blev
suspensionsperioden først forlænget til og med den 30.
juni 2020 og derefter til og med den 31. august 2020.
Ved lov nr. 1642 af 19. november 2020 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om sygedagpenge og barselsloven (Midlertidig dagpengeret,
højere dagpengemaksimum, beregning på grundlag af
ikke-medlemsperioder, suspension af dagpengeforbrug, bedre
uddannelsesmuligheder til personer omfattet af en
arbejdsfordelingsordning og fast arbejdsgiverbidrag m.v.) som
§ 55, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
bl.a. indført regler om, at personer, der opbruger deres
dagpengeret, herunder en forlænget dagpengeret, i perioden
fra den 1. november 2020 og indtil den 1. november 2021, vil
få forlænget deres dagpengeret med to måneder.
Personer, der opbruger dagpengeretten, vil automatisk få
forlænget dagpengeretten. Dagpengeretten kan kun
forlænges én gang.
Ved lov nr. 57 af 19. januar 2021 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov
om sygedagpenge (Suspension af dagpengeforbrug og forlængelse
af retten til sygedagpenge som følge af covid-19) blev der
bl.a. i lovens § 55, stk. 7 og 8, indført regler om
suspension af forbrug af dagpenge i perioden fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 28. februar 2021.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er enighed mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om, at forlænge perioden med
suspension af forbrug af dagpenge med 1 måned, således
af perioden med suspension af forbrug af bliver fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 31. marts 2021.
Aftalepartierne er således enige om at
forlænge suspensionen af dagpengeforbruget for alle
dagpengemodtagere. Perioden vil ikke blive medregnet i den lediges
dagpengeanciennitet. Det vil være en betingelse, at den
ledige er medlem af arbejdsløshedskassen i perioden.
Ved udmøntningen skal det sikres, at
der er sammenhæng mellem suspensionen og forlængelsen
af dagpengeperioden på 2 måneder, som blev
indgået med aftale om udvidelse af hjælpepakker af 27.
oktober 2020 (§ 1, nr. 1, i lov nr. 1642 af 19. november 2020
om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik og lov om seniorjob
(Forlængelse af dagpengeperioden og retten til sygedagpenge,
genindførelse af forlængelse af
12-månedersperioden i 225-timersreglen og konsekvensrettelse
i lov om seniorjob som følge af dagpengeperiodens
forlængelse).
Det betyder, at ingen dagpengemodtagere vil
miste retten til de to måneders forlængelse, som
indgår i aftale om udvidelse af hjælpepakker af 27.
oktober 2020 som konsekvens af den gennemførte 2
måneders suspension eller den ekstra måneds suspension,
jf. aftale af 25. januar 2021 om erstatning m.v. til minkavlerne og
følgeerhverve berørt af covid-19.
Suspensionen med yderligere en måned vil
sammen med den forlængede dagpengeret på to
måneder og suspensionen for januar og februar 2020 sikre, at
ingen vil kunne opbruge deres dagpengeret i perioden den 1.
november 2020 til og med den 31. marts 2021.
Det foreslås derfor, at lediges forbrug
af deres dagpengeperiode på 2 år inden for 3 år
samt eventuelt en forlænget dagpengeperiode på
højst 1 år inden for 1½ år, jf. §
55, stk. 4 og 5, i loven vil blive sat på pause. Dette vil
også omfatte forbrug som følge af udbetaling af
feriedagpenge.
Konkret foreslås det, at udbetaling af
dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2021 til og med den 31.
marts 2021 ikke vil forbruge af hverken ydelses- eller
referenceperioden.
Hvis personen indplaceres i løbet af
perioden, vil dagpengeudbetaling i perioden ikke blive medregnet i
opgørelsen af dagpengeforbruget, og personen vil den 1.
april 2021 have en dagpengeret på 2 år inden for 3
år.
Det er en generel betingelse for ret til
dagpenge, at personen skal være medlem af en
arbejdsløshedskasse, jf. § 53, stk. 1, i loven. Det vil
derfor være en betingelse, at personen er medlem af
arbejdsløshedskassen i perioden frem til og med den 31.
marts 2021.
Personer, hvis dagpengeret blev opbrugt i
perioden fra den 1. marts 2021 og til lovens ikrafttræden den
22. marts 2021, og som i denne periode eventuelt har meldt sig ud
af deres arbejdsløshedskasse, vil kunne genindmelde sig.
Tilsvarende regel blev gennemført i
forbindelse med implementeringen af aftale af 16. december 2020 om
tillæg til aftale om genåbning af generelle
kompensationsordninger som udmøntet ved lov nr. 57 af 19.
december 2020 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Suspension af dagpengeforbrug og forlængelse af retten til
sygedagpenge som følge af covid-19).
Der vil med hjemmel i § 77, stk. 9, i
loven blive fastsat regler således, at genindmeldelse vil
kunne ske i hele den periode, hvor der ikke vil blive forbrugt af
dagpengene - dvs. perioden fra og med den 1. januar til 2021 til og
med den 31. marts 2021, og at medlemmet skal efterbetale
medlemsbidrag for perioden.
Det betyder, at medlemskabet vil kunne
genoprettes med virkning fra udmeldelsestidspunktet således,
at medlemmet vil opnå ret til dagpenge fra
udmeldelsestidspunktet og frem til og med den 31. marts 2021. Der
vil skulle efterbetales medlemsbidrag for udmeldelsesperioden, og
personen vil fra genindmeldelsestidspunktet ligeledes skulle melde
sig ledig hos jobcenteret, såfremt medlemmet ikke allerede er
det.
Lovens øvrige regler vil skulle finde
anvendelse for udbetaling af dagpenge i perioden fra og med den 1.
marts 2021 til og med den 31. marts 2021.
Det betyder
f.eks.:
- At personen skal
opfylde et indkomst- eller beskæftigelseskrav, hvis personen
overgår til dagpenge i perioden.
- At personen skal
have beregnet en dagpengesats, hvis personen overgår til
dagpenge i perioden.
- At medlemmet skal
udfylde et månedligt dagpengekort, som danner grundlag for
dagpengeudbetalingen, og at der efterfølgende foretages en
eventuel efterregulering på grundlag af oplysninger om
løntimer i indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.
- At
beskæftigelse i perioden kan medregnes til fleksibel
genoptjening og kan indgå på
beskæftigelseskontoen.
- At alle effektive
karantæner også vil kunne afvikles i dagpenge udbetalt
i perioden fra og med 1. marts 2021 til og med 31. marts 2021. Det
drejer sig om karantæner for personer, der uberettiget har
modtaget dagpenge (svig og uagtsomhed) og ved selvforskyldt
ledighed, f.eks. personer, der selv opsiger deres job.
- At regler, der i
øvrigt gælder for dagpengemodtagere på
beskæftigelsesområdet, dvs. bl.a. indsatsreglerne i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og de regler, der fraviges
i anledning af covid-19, finder anvendelse.
Det foreslås videre, at udvidelsen af
suspensionsperioden også kommer til at omfatte medlemmer,
hvis dagpengeret udløber i perioden fra og med den 1.
november 2021 til og med den 31. januar 2022 som følge af
suspension af dagpengeperioden efter § 55, stk. 7, i loven fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021. Perioden
forlænges således med 1 måned, så perioden
udløber 31. marts 2021 hvorefter, dagpengemodtageren vil
have ret til dagpenge i en periode svarende til perioden
nævnt i 1. pkt. (samlet 3 måneders forlængelse),
dog højst til og med den 31. marts 2022.
Forslaget betyder, at suspensionen af
dagpengeforbrug for januar, februar og marts måned 2021 ikke
vil have betydning for retten til den forlængede
dagpengeperiode på samlet 2 måneder, jf. § 55,
stk. 8, i loven.
Det betyder, at de
samlede 3 måneders forlængelse også gives til
personer, der opfylder begge af følgende to objektive
betingelser:
1) Har fået
suspenderet dagpengeforbrug i januar, februar eller marts
måneder 2021.
2) Opbruger
dagpengeretten i løbet af november eller december 2021 eller
januar 2022.
Det bemærkes, at dagpengeretten kan
opbruges enten som følge af udløb af ydelsesperioden
eller som følge af udløb af referenceperioden alt
efter, hvad der kommer først. Suspensionen omfatter
også referenceperioden.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, med tilhørende bemærkninger.
2.2. Forlængelse af perioder, der ses bort fra ved
karens hver fjerde måned
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 56 a,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
nedsættes dagpengene hver 4. måned med et beløb
svarende til én dags dagpenge for medlemmet.
4-månedersperioden regnes fra og med den måned, hvor
medlemmet påbegynder sin dagpengeperiode. Der sker dog ikke
nedsættelse af dagpengene, hvis et fuldtidsforsikret medlem
for 4-månedersperioden som lønmodtager har fået
indberettet 148 løntimer til indkomstregisteret, jf. lov om
et indkomstregister, eller 97 løntimer som deltidsforsikret
lønmodtager, jf. § 56 a, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det følger af
§ 56 a, stk. 5, i loven, at perioden på 4 måneder
forlænges med antallet af måneder, hvor medlemmet har
modtaget
1) sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge,
2) dagpenge efter
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel eller
3) støtte
efter lov om social service til pasning af handicappet eller
alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem.
Bestemmelsen er udtømmende.
Dagpengemodtagere kan miste én dags
dagpenge hver 4. måned (karensdag), hvis de ikke har haft en
vis beskæftigelse i perioden.
Det bemærkes, at der med lov nr. 274 af
26. marts 2020 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af
virksomheder i forbindelse med covid-19 (Perioder, der ses bort fra
ved forbrug af dagpenge m.v.) bl.a. blev indført regler om,
at i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj
2020 vil dagpengemodtagere ikke automatisk få en karens, da
opgørelsen af 4-månedersperioden sættes i
bero.
Ved lov nr. 473 af 22. april 2020 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen
som følge af covid-19, forlængelse af perioder, der
ses bort fra ved forbrug af arbejdsløshedsdagpenge m.v., og
udvidelse af perioden, hvor der sker en midlertidig
forlængelse af sygedagpengeperioden) og lov nr. 960 af 26.
juni 2020 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Yderligere forlængelse af perioder, der ses bort fra ved
forbrug af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til
dagpenge til selvstændige og yderligere midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge) blev
suspensionsperioden først forlænget til og med den 30.
juni 2020 og derefter til og med den 31. august 2020.
Ved lov nr. 57 af 19. januar 2021 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov
om sygedagpenge (Suspension af dagpengeforbrug og forlængelse
af retten til sygedagpenge som følge af covid-19) blev der
bl.a. i lovens § 56 a, stk. 9, indført regler om
suspension af opgørelsen af 4-månedersperioden ved
opgørelsen af karens i perioden fra og med den 1. januar
2021 til og med den 28. februar 2021.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2, med tilhørende bemærkninger.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er enighed mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om at forlænge perioden, der
ses bort fra ved karens hver fjerde måned således, at
perioden med suspension også gælder i marts måned
2021, og så den samlede suspensionsperiode bliver fra og med
den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021.
Forslaget betyder, at dagpengemodtagere ikke
vil få en karens som følge af manglende
beskæftigelse i 4-månedersperioden i perioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021.
Løntimer, som bliver indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, i perioden fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021, vil blive
medregnet ved opgørelsen efter § 56 a, stk. 2, i
loven.
Forslaget betyder, at løntimer
indberettet til indkomstregisteret forud for perioden fra og med
den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 samt
løntimer indberettet til indkomstregisteret i perioden, vil
kunne medregnes ved opgørelse af beskæftigelseskravet
i § 56 a, stk. 2, i loven. Dette betyder, at disse
løntimer vil kunne medregnes således, at det ledige
medlem vil kunne undgå en karens.
Efter udløbet af perioden fra og med
den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 vil "forbruget" af
4-månedersperioden fortsætte, og dagpengemodtagere vil
herefter igen kunne få en karensdag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2, med tilhørende bemærkninger.
2.3. Indførelse af perioder, der ses bort fra ved
udbetaling af supplerende dagpenge
2.3.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 60,
stk. 1, 1. pkt., for fuldtidsforsikrede og § 73, stk. 2, 1.
pkt., for deltidsforsikrede i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. udløber retten til
supplerende dagpenge, når et medlem har arbejdet på
nedsat tid eller drevet selvstændig virksomhed i sammenlagt
30 uger inden for de seneste 104 uger i måneder, hvor
medlemmet har fået udbetalt supplerende dagpenge.
Et medlem arbejder på nedsat tid i en
uge, når arbejdstiden er kortere end 37 timer for
fuldtidsforsikrede og 30 timer for deltidsforsikrede. En uge
indgår dog ikke i opgørelsen efter 1. pkt., hvis der
er foretaget fradrag i udbetalingen af dagpenge for mindst 37 timer
for fuldtidsforsikrede og 30 timer for deltidsforsikrede
vedrørende ugen. For et medlem, der driver selvstændig
virksomhed, jf. § 57 a, indgår uger i måneder,
hvor medlemmet har fået udbetalt dagpenge, i
opgørelsen, uanset om der har været fradrag i
dagpengene for den selvstændige virksomhed.
Efter de gældende regler i § 60,
stk. 3, og § 73, stk. 4, i loven for fuldtids- henholdsvis
deltidsforsikrede, har et medlem, hvis ret til supplerende dagpenge
er udløbet, ret til at få forlænget den periode,
hvor medlemmet arbejder på nedsat tid og samtidig får
udbetalt supplerende dagpenge med op til 12 uger, hvis personen har
haft beskæftigelse.
Forlængelsen
sker på baggrund af:
1) Løntimer
og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr. 1 og 2, som i de seneste
12 måneder er indberettet til indkomstregisteret i henhold
til lov om et indkomstregister og ikkeindberetningspligtig
B-indkomst som oplyst af medlemmet på tro og love.
B-indkomsten omregnes til timer. Ved opgørelsen af den
forlængede ret til supplerende dagpenge giver en
månedsindberetning, fire ugeindberetninger eller to
14-dagesindberetninger med det antal løntimer, der
fremgår af stk. 7, ret til yderligere 4 uger, hvor medlemmet
arbejder på nedsat tid og samtidig får udbetalt
supplerende dagpenge.
2) Måneder,
hvor et medlem driver selvstændig virksomhed efter § 57
a og ikke har modtaget dagpenge inden for de seneste 12
måneder. Hver måned giver ret til forlængelse af
perioden med supplerende dagpenge med 4 uger. Det er en betingelse,
at virksomheden har været registreret i offentlige registre i
6 måneder på tidspunktet for udløb af perioden i
stk. 1.
Det bemærkes, at der med lov nr. 274 af
26. marts 2020 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af
virksomheder i forbindelse med covid-19 (Perioder, der ses bort fra
ved forbrug af dagpenge m.v.) bl.a. blev indført regler om,
at forbruget af tidsbegrænsningen for ret til supplerende
dagpenge, herunder en eventuelt forlænget periode med
supplerende dagpenge, vil være sat i bero i perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020. Det betyder, at
der kan modtages supplerende dagpenge i tre måneder
længere.
Ved lov nr. 473 af 22. april 2020 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen
som følge af covid-19, forlængelse af perioder, der
ses bort fra ved forbrug af arbejdsløshedsdagpenge m.v., og
udvidelse af perioden, hvor der sker en midlertidig
forlængelse af sygedagpengeperioden) og lov nr. 960 af 26.
juni 2020 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Yderligere forlængelse af perioder, der ses bort fra ved
forbrug af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til
dagpenge til selvstændige og yderligere midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge) blev
suspensionsperioder først forlænget til og med den 30.
juni 2020 og derefter til og med den 31. august 2020.
Ved lov nr. 57 af 19. januar 2021 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov
om sygedagpenge (Suspension af dagpengeforbrug og forlængelse
af retten til sygedagpenge som følge af covid-19) blev der
bl.a. i lovens § 60, stk. 9 og 10, og § 73, stk. 10, 1.
pkt., og stk. 11, indført regler om suspension af forbrug af
supplerende dagpenge i perioden fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 28. februar 2021.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er enighed mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om, at forlænge perioden, hvor
der ses bort fra lediges forbrug af supplerende dagpenge, herunder
eventuelt en forlænget periode med supplerende dagpenge, til
også at omfatte marts måned 2021.
Konkret foreslås det, at udbetaling af
supplerende dagpenge, herunder en eventuel forlænget periode
med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. marts 2021
(uge 9) til og med den 31. marts 2021 (medio uge 13), ikke vil
blive medregnet i opgørelsen af forbruget af de supplerende
dagpenge, herunder en eventuel forlænget periode med
supplerende dagpenge.
Det bemærkes, at det følger af
§ 38 i bekendtgørelse nr. 1588 af 18. december 2018 om
udbetaling af dagpenge, at tidsbegrænsningen for supplerende
dagpenge opgøres i uger. Det følger videre af
bekendtgørelsens § 41, at en uge, der løber hen
over et månedsskifte, indgår i tidsbegrænsningen
i den måned, hvor ugen afsluttes. Det betyder, at
opgørelsen af suspensionen for uge 13 (mandag den 29. marts
2021 - onsdag den 31. marts 2021) vil blive opgjort i april
måned 2021, og vil derfor ikke indgå i
suspensionsperioden, der udløber 31. marts 2021. Dette
svarer til gældende praksis ved udmøntning af reglerne
om supplerende dagpenge og udmøntningspraksis i forbindelse
med udløb af suspensionsperioden den 31. august 2020, jf.
lov nr. 960 af 26. juni 2020 om ændring af bl.a. lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Yderligere forlængelse
af perioder, der ses bort fra ved forbrug af
arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til dagpenge til
selvstændige).
Sammen med den tidligere indførte
suspension for januar og februar 2021 betyder forslaget overordnet
set, at ledige vil have den samme ret til supplerende dagpenge,
herunder eventuelt en forlænget periode med supplerende
dagpenge, efter den 31. marts 2021, som personen havde forud for
den 1. januar 2021.
En person, som påbegynder et forbrug af
supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge i ovennævnte periode, vil den 1.
april 2021 have ret til supplerende dagpenge i 30 uger inden for
104 uger eller op til 12 ugers ret til supplerende dagpenge som
følge af forlængelsen.
Det foreslås videre, at medlemmer, hvis
ret til supplerende dagpenge udløber i perioden fra og med
den 1. november 2021 til og med den 31. januar 2022 som
følge af den tidligere indførte suspension i januar
og februar 2020 og den forlængede suspension i marts 2020 af
perioden med ret til supplerende dagpenge, har ret til supplerende
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.
(2 måneders forlængelse), dog højst til og med
den 31. marts 2022.
Forslaget betyder, at suspensionen af forbrug
af supplerende dagpenge for fuldtids- og deltidsforsikrede
medlemmer, jf. forslaget til § 60, stk. 9, og § 73, stk.
10, 1. pkt., for januar, februar og marts måneder 2021, ikke
vil have betydning for retten til den forlænget periode med
ret til supplerende dagpenge.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, med tilhørende bemærkninger.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget foreslås det, at
forlænge suspensionen af dagpengeforbruget (herunder
supplerende dagpenge) for alle dagpengemodtagere med yderligere
én måned, sådan at den samlede periode med
suspension af forbrug bliver fra og med den 1. januar 2021 til og
med den 31. marts 2021. Udbetaling af dagpenge og supplerende
dagpenge i denne periode medregnes således ikke i den lediges
dagpengeanciennitet. Det vil være en betingelse, at den
ledige er medlem af arbejdsløshedskassen i perioden.
Forslaget vurderes at have økonomiske
konsekvenser i 2021, 2022 og 2023. Samlet set skønnes
forslaget om suspension af dagpengeforbrug (herunder supplerende
dagpenge) at medføre direkte merudgifter på ca. 220
mio. kr. i hele perioden før skat og tilbageløb,
svarende til knap 255 mio. kr. efter skat og tilbageløb af
afgifter samt de adfærdsmæssige konsekvenser, jf. tabel 1.
Det er skønnet, at forslaget
medfører en midlertidig reduktion i beskæftigelsen
på ca. 320 fuldtidspersoner i 2021, 400 fuldtidspersoner i
2022 og 80 fuldtidspersoner i 2023.
Forslaget medfører merudgifter til
dagpenge og til aktivering af dagpengemodtagere, samt merudgifter
til samtaler. Merudgifterne modgås delvist af mindreudgifter
til kontanthjælp, sygedagpenge og seniorjob, samt
mindreudgifter til aktivering af modtagere af kontanthjælp og
sygedagpenge. Dette er en følge af, at perioden på
dagpenge forlænges, og overgangen til disse for en del af
målgruppen dermed udskydes.
I nedenstående tabel fremgår de
økonomiske konsekvenser af suspension af forbrug af dagpenge
og supplerende dagpenge fordelt på stat og kommuner.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
forlængelse af suspension af dagpengeforbrug, mio. kr.
(2021-pl.) | | 2021 | 2022 | 2023 | I alt statslige
udgifter | 31,2 | 39,1 | 7,8 | Heraf til dagpenge | 39,5 | 49,4 | 9,9 | Heraf til kontanthjælp | -2,8 | -3,4 | -0,7 | Heraf til sygedagpenge | -2,7 | -3,4 | -0,7 | Heraf til seniorjob | -2,8 | -3,5 | -0,7 | I alt kommunale
udgifter | 57,3 | 71,4 | 4,3 | Heraf budgetgaranti | 61,0 | 76,1 | 15,2 | Heraf øvrige
indkomstoverførsler | -4,4 | -5,5 | -1,1 | Heraf administration | 0,7 | 0,8 | 0,2 | I alt,
inkl. adfærd (før skat
og tilbageløb) | 88,5 | 110,5 | 22,1 | I alt,
inkl. adfærd (efter skat og
tilbageløb) | 101,4 | 126,8 | 25,4 | Anm: Tallene er afrundet til
nærmest 100.000 kr., og beløbene i rækkerne
summer derfor ikke nødvendigvis. |
|
Lovforslagets øvrige elementer vurderes
ikke at have økonomiske konsekvenser.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Merudgifterne i 2021 som følge af
ændringsforslaget på samlet set 88,5 mio. kr. bliver
indarbejdet på lov om tillægsbevilling for 2021 igennem
en modgående reduktion af § 35.11.07. Reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
De økonomiske konsekvenser for
2022-2023 indarbejdes på forslag til finansloven for
2022.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslagene vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslagene om, yderligere suspension af
forbrug af retten til dagpenge, herunder supplerende dagpenge, og
at opgørelsen af karens hver 4. måned ikke
gennemføres, vurderes ikke at medføre konsekvenser
for medlemmerne af en arbejdsløshedskasse, da
arbejdsløshedskasserne forventes at gennemføre
tilpasningen af arbejdsløshedskassernes administrative
systemer på en måde, så det berører
borgerne mindst muligt.
Medlemmerne af en arbejdsløshedskasse
undgår dermed, at retten til dagpenge, herunder supplerende
dagpenge udløber, og de undgår ligeledes at blive
mødt med en karens hver 4. måned.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Forud for lovens fremsættelse har det
ikke været muligt at afslutte den eksterne høring af
tidsmæssige årsager. Et udkast til lovforslag er i
perioden fra den 5. februar 2021 til den 11. februar 2021 sendt i
høring hos Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg og
ASE.
9. Sammenfattende skema | Mio. kr. (2021-pl.) | Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten; 2021: 8,3 2022: 10,3 2023: 2,1 Kommuner; 2021: 20,0 2022: 25,1 2023: 5,0 Regioner; Ingen | Staten; 2021: 39,5 2022: 49,4 2023: 9,9 Kommuner; 2021: 77,2 2022: 96,5 2023: 19,3 Regioner; Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Efter gældende regler i § 55, stk.
7, 1 og 2. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er
forbrug af dagpenge suspenderet i perioden fra og med den 1. januar
2021 til og med den 28. februar 2021. Det betyder, at udbetaling af
dagpenge i perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den
28. februar 2021 ikke vil forbruge af hverken ydelses- eller
referenceperioden. Der vil således ikke være nogen
indplacerede dagpengemodtagere, som vil kunne opbruge
dagpengeretten i perioden.
Efter gældende regler i § 55, stk.
8, 3. pkt., i loven har medlemmer, hvis dagpengeret udløber
i perioden fra og med den 1. november 2020 til og med den 31.
december 2021 som følge af suspension af dagpengeperioden
efter stk. 7, fra og med den 1. januar 2021 til og med den 28.
februar 2021, ret til dagpenge i en periode svarende til perioden
nævnt i 1. pkt., dog højst til og med den 28. februar
2022. Det betyder, at personer, som blev omfattet af
forlængelsen af dagpengeperioden med 2 måneder, jf.
§ 55, stk. 8, også vil blive omfattet af suspensionen af
forbrug af dagpengeperioden med 2 måneder.
Efter § 56 a, stk. 9, 1., 2. og 3. pkt.,
i loven får dagpengemodtagere i perioden fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 28. februar 2021 ikke en karens som
følge af manglende beskæftigelse i
4-månedersperioden.
Efter § 60, stk. 9, 1. pkt., i loven er
forbrug af supplerende dagpenge som fuldtidsforsikret, herunder en
eventuel forlængelse af perioden med ret til supplerende
dagenge, suspenderet i perioden fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 28. februar 2021.
Efter § 73, stk. 10, 1. pkt., i loven er
forbrug af supplerende dagpenge som deltidsforsikret, herunder en
eventuel forlængelse af perioden med ret til supplerende
dagpenge, suspenderet i perioden fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 28. februar 2021.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. 2.2.1, og 2.3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 55, stk. 7, 1. og 2. pkt., § 55,
stk. 8, 3. pkt., § 56 a, stk. 9, 1., 2., og 3. pkt., § 60, stk. 9, 1. pkt., og § 73, stk. 10, 1. pkt., at datoen for
udløb af suspensionsperioderne ved forbrug af dagpenge,
herunder supplerende dagpenge og eventuel forlængelse heraf,
samt suspension af 4-månedersperioden ved opgørelsen
af karens, ændres fra den 28. februar 2021 til den 31. marts
2021.
Forslaget til § 55, stk. 7, 1. og 2.
pkt., betyder, at udbetaling af dagpenge i perioden fra og med den
1. marts 2021 til og med den 31. marts 2021 ikke vil forbruge af
hverken ydelses- eller referenceperioden. Der vil således
ikke være nogen indplacerede dagpengemodtagere, som vil kunne
opbruge dagpengeretten i perioden.
Tilsvarende vil det betyde, at for personer,
som indplaceres i dagpengesystemet i løbet af perioden, vil
dagpengeudbetaling ikke blive medregnet i opgørelsen af
dagpengeforbruget. Personen vil den 1. april 2021 derfor have en
dagpengeret på 2 år inden for 3 år svarende til
den ordinære dagpengeperiode.
Det bemærkes, at udbetaling af
feriedagpenge i forhold til reglerne om forbrug af dagpenge
betragtes som dagpenge, jf. § 55, stk. 4, nr. 1, i loven.
Forslaget omfatter således også udbetaling af
feriedagpenge, hvorefter disse således heller ikke vil
indgå i opgørelsen af forbrug af dagpenge m.v.
Forslaget til § 56 a, stk. 9, 1., 2., og
3. pkt., betyder, at dagpengemodtagere i perioden fra og med den 1.
marts 2021 til og med den 31. marts 2021 ikke vil få en
karens som følge af manglende beskæftigelse i
4-månedersperioden.
Der vil således i perioden fra og med
den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 ikke være
nogen dagpengemodtagere, som får en karens.
Efter udløbet af suspensionsperioden
fortsætter opgørelsen af "forbruget" af
4-månedersperioden, og dagpengemodtagere vil herefter igen
kunne få en karensdag, hvis de efter den 31. marts 2021
når opfyldelsen af 4-månedersperioden.
Forslaget til § 60, stk. 9, 1. pkt.,
betyder, at udbetaling af supplerende dagpenge til
fuldtidsforsikrede medlemmer i perioden fra og med den 1. marts
2021 til og med den 31. marts 2021 ikke vil forbruge af
tidsbegrænsningen for retten til supplerende dagpenge,
herunder en eventuel forlængelse af perioden med ret til
supplerende dagpenge. Der vil således ikke være nogen
modtagere af supplerende dagpenge, som vil kunne støde imod
tidsbegrænsningen i perioden.
Ledige vil have mindst den samme ret til
supplerende dagpenge herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge efter den 31. marts 2021, som personen
havde forud for den 1. januar 2021.
En person, som påbegynder et forbrug af
supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. januar 2021
til og med den 31. marts 2021, vil den 1. april 2021 have ret til
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger eller op til 12
ugers ret til supplerende dagpenge som følge af en eventuel
forlængelse.
Forslaget til § 73, stk. 10, 1. pkt.,
betyder, at udbetaling af supplerende dagpenge til
deltidsforsikrede medlemmer i perioden fra og med den 1. marts 2021
til og med den 31. marts 2021 ikke vil forbruge af
tidsbegrænsningen for retten til supplerende dagpenge,
herunder en eventuel forlængelse af perioden med ret til
supplerende dagpenge. Der vil således ikke være nogen
modtagere af supplerende dagpenge, som vil kunne støde imod
tidsbegrænsningen i perioden.
Ledige vil have mindst den samme ret til
supplerende dagpenge herunder en eventuelt forlænget periode
med supplerende dagpenge efter den 31. marts 2021, som personen
havde forud for den 1. januar 2021.
En person, som påbegynder et forbrug af
supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. januar 2021
til og med den 31. marts 2021, vil den 1. april 2021 have ret til
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger eller op til 12
ugers ret til supplerende dagpenge som følge af en eventuel
forlængelse.
Det bemærkes, at det følger af
§ 38 i bekendtgørelse nr. 1588 af 18. december 2018 om
udbetaling af dagpenge, at tidsbegrænsningen for supplerende
dagpenge opgøres i uger. Det følger videre af
bekendtgørelsens § 41, at en uge, der løber hen
over et månedsskifte, indgår i tidsbegrænsningen
i den måned, hvor ugen afsluttes. Det betyder, at
opgørelsen af suspensionen for uge 13 (mandag den 29. marts
2021 - onsdag den 31. marts 2021) vil blive opgjort i april
måned 2021, og vil derfor ikke indgå i
suspensionsperioden, der udløber 31. marts 2021. Dette
svarer til gældende praksis ved udmøntning af reglerne
om supplerende dagpenge og udmøntningspraksis i forbindelse
med udløb af suspensionsperioden den 31. august 2020, jf.
lov nr. 960 af 26. juni 2020 om ændring af bl.a. lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Yderligere forlængelse
af perioder, der ses bort fra ved forbrug af
arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til dagpenge til
selvstændige).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter gældende regler i § 55, stk.
8, 3. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v har
medlemmer, hvis dagpengeret udløber i perioden fra og med
den 1. november 2020 til og med den 31. december 2021 som
følge af suspension af dagpengeperioden efter stk. 7, fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 28. februar 2021, ret til
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.,
dog højst til og med den 28. februar 2022.
Efter gældende regler i § 60, stk.
10, 2. pkt., har medlemmer, hvis ret til supplerende dagpenge
udløber i perioden fra og med den 1. november 2021 til og
med den 31. december 2021 som følge af suspension af
perioden med ret til supplerende dagpenge efter stk. 9, ret til
supplerende dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt
i 1. pkt., dog højst til og med den 28. februar 2022.
Efter gældende regler i § 73, stk.
11, 2. pkt., har medlemmer, hvis ret til supplerende dagpenge
udløber i perioden fra og med den 1. november 2021 til og
med den 31. december 2021 som følge af suspension af
perioden med ret til supplerende dagpenge efter stk. 11, ret til
supplerende dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt
i 1. pkt., dog højst til og med den 28. februar 2022.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. og 2.3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 55, stk. 8, 3. pkt., § 60, stk. 10, 2.
pkt., og § 73, stk. 11, 2.
pkt., at datoen for udløb af sikring af
forlængelse af dagpengeperioden med 2 måneder,
også finder anvendelse i forbindelse med den yderligere
forlængelse af suspensionsperioderne for ret til dagpenge,
herunder supplerende dagpenge og opgørelsen af
4-måneders-perioden ved karens, ændres fra den 28.
februar 2022 til den 31. marts 2022.
Forslaget til § 55, stk. 8, 3. pkt.,
betyder, at medlemmer, hvis dagpengeret udløber i perioden
fra og med den 1. november 2020 til og med den 31. januar 2022 som
følge af suspension af dagpengeperioden efter stk. 7, fra og
med den 1. marts 2021 til og med den 31. marts 2021, har ret til
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.
(2 måneders forlængelse), dog højst til og med
den 31. marts 2022.
Forslaget betyder, at personer, som blev
omfattet af forlængelsen af dagpengeperioden med 2
måneder, jf. § 55, stk. 8, også vil blive omfattet
af suspensionen af forbrug af dagpengeperioden med 3
måneder.
Herefter vil ingen dagpengemodtagere, som
konsekvens af suspension, miste retten til de 2 måneders
forlængelse. Udmøntningen vil desuden sikre
sammenhæng mellem den forlængede dagpengeperiode og
suspensionen, så ingen vil kunne opbruge deres dagpengeret i
perioden fra den 1. november 2020 til og med den 31. marts
2021.
Forslaget til § 60, stk. 10, 2. pkt.,
betyder, at medlemmer, hvis ret til supplerende dagpenge som
fuldtidsforsikrede udløber i perioden fra og med den 1.
november 2021 til og med den 31. januar 2022 som følge af
den tidligere indførte suspension i januar og februar 2020
og den forlængede suspension i marts 2020 af perioden med ret
til supplerende dagpenge efter stk. 9, har ret til supplerende
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.
(2 måneders forlængelse), dog højst til og med
den 31. marts 2022.
Forslaget betyder, at personer, som blev
omfattet af forlængelsen af perioden med ret til supplerende
dagpenge i 3 måneder, jf. forslagets § 1, nr. 1, ad
ændring af § 60, stk. 9, også vil blive omfattet
af suspensionen af forbrug af perioden med ret til supplerende
dagpenge med 3 måneder.
Herefter vil ingen dagpengemodtagere, som
konsekvens af den aftalte suspension, miste retten til de 2
måneders forlængelse af perioden med supplerende
dagpenge, Udmøntningen vil desuden sikre sammenhæng
mellem den forlængede dagpengeret og suspensionen, så
ingen vil kunne opbruge deres dagpengeret i perioden den 1.
november 2020 til og med den 31. marts 2021.
Forslaget til § 73, stk. 11, 2. pkt.,
betyder, at medlemmer, hvis ret til supplerende dagpenge som
deltidsforsikrede udløber i perioden fra og med den 1.
november 2021 til og med den 31. januar 2022 som følge af
den tidligere indførte suspension i januar og februar 2020
og den forlængede suspension i marts 2020 af perioden med ret
til supplerende dagpenge efter stk. 10, har ret til supplerende
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.
(2 måneders forlængelse), dog højst til og med
den 31. marts 2022.
Forslaget betyder, at personer, som blev
omfattet af forlængelsen af perioden med ret til supplerende
dagpenge i 2 måneder, jf. forslagets § 1, nr. 1, ad
ændring af § 73, stk. 10, 1. pkt., også vil blive
omfattet af suspensionen af forbrug af perioden med ret til
supplerende dagpenge med 3 måneder.
Herefter vil ingen dagpengemodtagere, som
konsekvens af den aftalte suspension, miste retten til de 2
måneders forlængelse af perioden med supplerende
dagpenge. Udmøntningen vil desuden sikre sammenhæng
mellem den forlængede dagpengeret og suspensionen, så
ingen vil kunne opbruge deres dagpengeret i perioden den 1.
november 2020 til og med den 31. marts 2021.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 22. marts 2021.
Da lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
ikke gælder for Færøerne og Grønland og
ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil dette
lovforslag ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 274 af 26. marts 2020,
§ 2 i lov nr. 473 af 22. april 2020, § 1 i lov nr. 960 af
26. juni 2020, § 1 i lov nr. 1642 af 19. november 2020, §
1 i lov nr. 57 af 19. januar 2021 og senest ved lov nr. 58 af 19.
januar 2021, foretages følgende ændringer: | §
55. Stk.
1-6… Stk. 7.
Uanset stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 medregnes perioder efter stk. 4,
2. pkt., ikke i opgørelsen af forbruget af
dagpengeperioderne fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
august 2020 og fra og med den 1. januar 2021 til og med den 28.
februar 2021. Stk. 5, nr. 1-3, finder ikke anvendelse i perioderne
fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. august 2020 og fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 28. februar 2021. 1. pkt.
omfatter også medlemmer, som havde ret til dagpenge efter
stk. 8 den 31. december 2020. Stk. 8.
Uanset stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 har et medlem i umiddelbar
forlængelse af udløbet af dagpengeperioden i stk. 1,
1. pkt., og eventuel forlænget dagpengeperiode efter stk. 2 i
perioden fra og med den 1. november 2020 til og med den 31. oktober
2021 ret til dagpenge inden for en periode på 2 måneder
svarende til højst 320,66 timer. Stk. 2 og 5 finder ikke
anvendelse efter udløbet af perioden med dagpenge i 1. pkt.
Medlemmer, hvis dagpengeret udløber i perioden fra og med
den 1. november 2021 til og med den 31. december 2021 som
følge af suspension af dagpengeperioden efter stk. 7 fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 28. februar 2021, har ret til
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.,
dog højst til og med den 28. februar 2022. § 56
a. Stk.
1-8…. Stk. 9.
Uanset stk. 1, 2. pkt., medregnes perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 31. august 2020 og fra og med den 1. januar
2021 til og med den 28. februar 2021 ikke i opgørelsen af
4-månedersperioden. Stk. 5, nr. 1-3, finder ikke anvendelse i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. august
2020 og fra og med den 1. januar 2021 til og med den 28. februar
2021. Løntimer, som er indberettet til indkomstregisteret,
jf. lov om et indkomstregister, i perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 31. august 2020 og fra og med den 1. januar
2021 til og med den 28. februar 2021, medregnes ved
opgørelsen efter stk. 2. Stk.
10…. §
60. Stk.
1-8… Stk. 9.
Uanset stk. 1, 1. pkt., og stk. 3 indgår udbetaling af
supplerende dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og
med den 31. august 2020 og fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 28. februar 2021 ikke i opgørelsen af forbrug af retten
til supplerende dagpenge. ¬1. pkt. omfatter også
medlemmer, som havde ret til dagpenge efter stk. 10 den 31.
december 2020. Stk.
10…. §
73. Stk.
1-9…. Stk. 10.
Uanset stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 indgår udbetaling af
supplerende dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og
med den 31. august 2020 og fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 28. februar 2021 ikke i opgørelsen af forbrug af retten
til supplerende dagpenge. 1. pkt. omfatter også medlemmer,
som havde ret til dagpenge efter stk. 11 den 31. december
2020. Stk.
11…. | | 1. I §
55, stk. 7, 1. og 2. pkt., § 55, stk. 8, 3. pkt., § 56 a,
stk. 9, 1., 2., og 3. pkt., § 60, stk. 9, 1. pkt., og §
73, stk. 10, 1. pkt., ændres »28. februar 2021«
til: »31. marts 2021«. | §
55. Stk.
1-7…. Stk. 8.
Uanset stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 har et medlem i umiddelbar
forlængelse af udløbet af dagpengeperioden i stk. 1,
1. pkt., og eventuel forlænget dagpengeperiode efter stk. 2 i
perioden fra og med den 1. november 2020 til og med den 31. oktober
2021 ret til dagpenge inden for en periode på 2 måneder
svarende til højst 320,66 timer. Stk. 2 og 5 finder ikke
anvendelse efter udløbet af perioden med dagpenge i 1. pkt.
Medlemmer, hvis dagpengeret udløber i perioden fra og med
den 1. november 2021 til og med den 31. december 2021 som
følge af suspension af dagpengeperioden efter stk. 7 fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 28. februar 2021, har ret til
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.,
dog højst til og med den 28. februar 2022. §
60. Stk.
1-9…. Stk. 10. Ved
opgørelsen af perioderne i stk. 1, 1. pkt., og stk. 3
medregnes udbetaling af dagpenge efter § 55, stk. 8, 1. pkt.,
ikke. Medlemmer, hvis ret til supplerende dagpenge udløber i
perioden fra og med den 1. november 2021 til og med den 31.
december 2021 som følge af suspension af perioden med ret til supplerende
dagpenge efter stk. 9, har ret til supplerende dagpenge i en
periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt., dog
højst til og med den 28. februar 2022. §
73. Stk.
1-10…. Stk. 11. Ved
opgørelsen af perioderne i stk. 2, 1. pkt., og stk. 4
medregnes udbetaling af dagpenge efter § 55, stk. 8, 1. pkt.,
ikke. Medlemmer, hvis ret til supplerende dagpenge udløber i
perioden fra og med den 1. november 2021 til og med den 31.
december 2021 som følge af suspension af perioden med ret
til supplerende dagpenge efter stk. 10, har ret til supplerende
dagpenge i en periode svarende til perioden nævnt i 1. pkt.,
dog højst til og med den 28. februar 2022. | | 2. I § 55, stk. 8, 3. pkt., § 60, stk. 10, 2.
pkt., og § 73, stk. 11, 2. pkt., ændres »28.
februar 2022« til: »31. marts 2022«. |
|