Skriftlig fremsættelse (10. februar
2021)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Forlængelse
af suspension af dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved
opgørelse af karens og forbrug af supplerende dagpenge)
(Lovforslag nr. L 165)
Lovforslaget udmønter dele af aftale
af 25. januar 2021 mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning mv. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19.
Det foreslås, at udvide perioden med
suspension af dagpengeforbruget, der blev genindført ved
Aftale om tillæg til aftale om genåbning af generelle
kompensationsordninger, med yderligere én måned,
så suspensionen også omfatter marts 2021.
Dagpengeforbruget for alle dagpengemodtagere vil dermed samlet set
være suspenderet i perioden fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 31. marts 2021. Perioden medregnes ikke i den lediges
dagpengeanciennitet. Det vil være en betingelse, at den
ledige er medlem af a-kassen i perioden.
Forlængelsen omfatter også
suspendering af forbrug af supplerende dagpenge i samme periode, og
en forlængelse af perioden, der ses bort fra ved karens hver
fjerde måned, således at perioden med suspension bliver
fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021.
Suspensionen af dagpengeforbruget
udmøntes i øvrigt på samme vis, som ved
genindførelsen af suspensionen af dagpengeforbruget i
perioden fra den 1. januar 2021 til den 28. februar 2021.
Derudover sikrer lovforslaget, at ingen
på grund af forlængelsen af suspensionsperioden med
én måned, skal miste muligheden for at gøre
brug af forlængelsen af dagpengepengeforbruget med to
måneder, som blev indført med aftale om udvidelse af
hjælpepakker af 27. oktober 2020.
På grund af lovforslagets hastende
karakter, har det været sendt i en kort høring med
frist for høringssvar den 11. februar 2021.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 22. marts 2021. Det betyder, at
ændringerne får virkning for udbetalingen af dagpenge
gældende for marts måned.
Forslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser i 2021, 2022 og 2023. Samlet set
skønnes forslaget om suspension af dagpengeforbrug (herunder
supplerende dagpenge) at medføre direkte merudgifter
på ca. 220 mio. kr. i hele perioden før skat og
tilbageløb, svarende til knap 255 mio. kr. efter skat og
tilbageløb af afgifter samt de adfærdsmæssige
konsekvenser.
Det er skønnet, at forslaget
medfører en midlertidig reduktion i beskæftigelsen
på ca. 320 fuldtidspersoner i 2021, 400 fuldtidspersoner i
2022 og 80 fuldtidspersoner i 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.