Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 3. marts 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, EL, SF, RV, LA og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget og til ændringsforslag nr. 2-5 og
7. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1, 6 og
8.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig,
at Danmark fortsat står i en alvorlig økonomisk
situation. Ledigheden er vokset markant med mere end 40.000 siden
marts 2020. Mange danskere har fra den ene dag til den anden mistet
arbejdet, antallet af private arbejdspladser er faldet, og mange
virksomheder er voldsomt presset. Der er derfor fortsat brug for
initiativer, der er med til at holde hånden under dansk
økonomi.
V støtter lovforslaget om at udvide
perioden med suspension af dagpengeforbruget til og med april 2021.
Det skal ses i sammenhæng med aftalen af 25. januar 2021
mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning m.v. til minkavlerne
og følgeerhverv berørt af covid-19 og aftalen af 9.
februar indgået af regeringen, Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti
og Alternativet om yderligere forbedringer af hjælpepakkerne
for ikke mindst de mindre erhvervsdrivende med forhøjelse af
loftet for kompensationssatsen fra 23.000 kr. til 33.000 kr. pr.
måned og forbedring af kompensationsordningen for faste
omkostninger.
V er med i aftalen om udvidelse og
forlængelse af hjælpepakker, der er med til at holde
hånden under danske arbejdspladser. Det er V, fordi vi mener,
at der er brug for initiativer, der holder hånden under
danske arbejdspladser og får danske virksomheder og
lønmodtagere så sikkert gennem krisen som muligt. For
V er det vigtigt at understrege, at vi står i en helt
ekstraordinær situation, hvor de normale omstændigheder
på arbejdsmarkedet er sat ud af spil.
Vi skylder de mange tusinder, som har
mistet deres arbejde, at gøre alt, hvad vi kan for at
få genoprettet økonomien og skabt varig vækst og
varige arbejdspladser.
Vi skal så hurtigt som muligt have en
plan for genåbning af Danmark, som kan være med til at
give danskerne håb og et perspektiv. Og så skal vi i
gang med en genopretning og få gang i erhvervslivet, og vi
skal have indhentet det sundhedsmæssige og
uddannelsesmæssige efterslæb.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal i udvalget
(S, V, EL, SF, RV, LA og ALT):
1)
Titlen affattes således:
»Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge, lov om
aktiv socialpolitik og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Forlængelse af suspension af dagpengeforbrug,
4-månedersperioden ved opgørelse af karens og forbrug
af supplerende dagpenge, forlængelse af retten til
sygedagpenge og forlængelse af 12-månedersperioden i
225-timersreglen som følge af covid-19 m.v.)«.
[Konsekvens af udvidelse af
lovforslaget til at omfatte ændring af lov om sygedagpenge,
lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats]
Til § 1
2) I
nr. 1 ændres »31. marts
2021« til: »30. april 2021«.
[Konsekvensændring som
følge af forlængelse af suspensionsperioden til og med
den 30. april 2021]
3) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
55, stk. 8, 3. pkt., ændres »31. december
2021« til: »28. februar 2022«, og »28.
februar 2022« til: »30. april 2022«.«
[Konsekvensændring som
følge af forlængelse af suspensionsperioden til og med
den 30. april 2021 m.v.]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. § 60, stk. 10, 2. pkt., affattes
således:
»Medlemmer, som er omfattet af suspensionen
efter stk. 9, og hvis ret til dagpenge udløber i perioden
fra og med den 1. november 2021 til og med den 28. februar 2022,
har ret til supplerende dagpenge i den periode, hvor medlemmet har
ret til dagpenge efter § 55, stk. 8, dog højst til og
med den 30. april 2022.«
02. § 73,
stk. 11, 2. pkt., affattes således:
»Medlemmer, som er omfattet af suspensionen
efter stk. 10, og hvis ret til dagpenge udløber i perioden
fra og med den 1. november 2021 til og med den 28. februar 2022,
har ret til supplerende dagpenge i den periode, hvor medlemmet har
ret til dagpenge efter § 55, stk. 8, dog højst til og
med den 30. april 2022.««
[Konsekvensændring som
følge af forlængelse af suspensionsperioden til og med
den 30. april 2021 m.v.]
Ny paragraf
5)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 223 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 4 i lov nr. 339 af 2. april 2019, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 26 g indsættes i kapitel 8
a:
Ȥ 26 h. En
sygedagpengemodtager, der i perioden fra og med den 1. marts 2021
til og med den 30. april 2021 skal overgå til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, har i
2 måneder fra det tidspunkt, hvor personen skulle
overgå til jobafklaringsforløbet, ret til fortsat at
få udbetalt sygedagpenge i stedet for at overgå til
jobafklaringsforløbet. Kommunen træffer ved sin
afgørelse om, at sygedagpengene skal ophøre efter
§ 24, stk. 2, § 24 c, stk. 1, eller § 27, stk. 3,
samtidig afgørelse om forlængelsen efter 1. pkt. og om
datoen for, hvornår den sygemeldte skal overgå til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Har
kommunen for en person omfattet af stk. 1, 1. pkt., truffet
afgørelse om ophør af sygedagpengene og overgang til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse,
uden at der samtidig er fastsat en forlængelse efter stk. 1,
2. pkt., regnes forlængelsen på de 2 måneder fra
datoen fastsat i den allerede trufne afgørelse om
ophør af sygedagpengene og overgang til
jobafklaringsforløbet. Kommunen træffer
afgørelse om forlængelsen og om den nye dato for,
hvornår den sygemeldte skal overgå til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse. Det
gælder, uanset om sygedagpengemodtageren allerede er
overgået til jobafklaringsforløbetet med
ressourceforløbsydelse.
Stk. 3. For
sygedagpengemodtagere omfattet af stk. 1 og 2, hvor kommunen senest
har truffet afgørelse om forlængelse af
sygedagpengeudbetalingen efter § 26 f, skal kommunen inden
udløbet af de 2 måneders forlængelse efter stk.
1 og 2 træffe fornyet afgørelse om, hvorvidt
udbetalingen kan forlænges efter bestemmelserne i § 24
a, stk. 6, § 24 b, stk. 1, eller § 27, stk. 1, nr.
1-7.
Stk. 4. En
sygedagpengemodtager, der er omfattet af stk. 1, har ret til at
overgå til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse, hvis personen inden 4 uger fra en
afgørelse efter stk. 1 eller 2 anmoder kommunen om at
ændre denne afgørelse, således at tidspunktet
for overgangen til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse i perioden fra og med den 1. marts
2021 til og med den 30. april 2021 fastholdes.««
[Ny periode med midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge]
Ny paragraf
6)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 02
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 13 h, stk. 3, ændres:
»28. februar 2021« til: »30. april
2021«.«
[Forlængelse af suspensionen
af 225-timersreglen til og med den 30. april 2021]
Ny paragraf
7)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 03
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret senest ved § 6 i
lov nr. 2202 af 29. december 2020, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 111 indsættes i kapitel
18:
Ȥ 111 a.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om fravigelse af fristen for, hvornår
rehabiliteringsteamet skal behandle en sag om
jobafklaringsforløb, jf. § 109, stk. 1, og om
iværksættelse af indsatsen i
jobafklaringsforløbet, inden sagen forelægges for
rehabiliteringsteamet.««
[Bemyndigelse til at fravige
fristen for behandling af sager i rehabiliteringsteamet]
Ny paragraf
8)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 04
For personer, der er omfattet af § 13 h,
stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse
nr. 241 af 12. februar 2021, hvor kommunen forud for den 22. marts
2021 har truffet afgørelse om nedsættelse eller
bortfald af hjælpen efter § 13 g og § 26, stk. 5-8,
i lov om aktiv socialpolitik, der endnu ikke er effektueret, skal
kommunen tilbagekalde afgørelsen og samtidig skriftligt
orientere personen om, at der er grundlag for en udskydelse af
bortfaldsdatoen som følge af forlængelsen af
12-månedersperioden.«
[Forlængelse af suspensionen
af 225-timersreglen til og med den 30. april 2021]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres
lovforslagets titel, således at den nu også omfatter
ændring af lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik og
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 1, er der
foreslået en suspension af forbruget af dagpenge, herunder
supplerende dagpenge og en suspension af 4-månedersperioden
ved opgørelse af karens for marts måned 2021.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet har den 9. februar 2021
indgået aftale om yderligere forbedringer af
hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre
erhvervsdrivende.
Aftalepartierne er i den forbindelse bl.a.
enige om, at suspensionen af dagpengeforbruget forlænges frem
til og med april 2021. Forlængelsen betyder, at perioden ikke
medregnes i den lediges dagpengeanciennitet. Det vil være en
betingelse, at den ledige er medlem af a-kassen i perioden.
Suspensionen af dagpengeforbruget udmøntes på samme
vis som suspensionen af dagpengeforbruget i perioden fra den 1.
januar 2021 til den 31. marts 2021.
Det foreslås derfor, at
suspensionsperioden ved forbrug af dagpenge og eventuelt en
forlænget dagpengeperiode, herunder supplerende dagpenge og
eventuel forlængelse heraf, samt suspension af
4-månedersperioden ved opgørelse af karens
forlænges til og med den 30. april 2021.
De foreslåede ændringer
betyder, at udbetaling af dagpenge i perioden fra og med den 1.
marts 2021 til og med den 30. april 2021 hverken vil forbruge af
ydelses- eller referenceperioden. Der vil således ikke
være nogen indplacerede dagpengemodtagere, som vil kunne
opbruge dagpengeretten i perioden.
Det vil tilsvarende betyde, at for
personer, som indplaceres i dagpengesystemet i løbet af
perioden, vil dagpengeudbetaling i perioden ikke blive medregnet i
opgørelsen af dagpengeforbruget, og personen vil den 1. maj
2021 have en dagpengeret på 2 år inden for 3 år
svarende til den ordinære dagpengeperiode.
I forhold til supplerende dagpenge betyder
forslaget, at udbetaling af supplerende dagpenge i perioden fra og
med den 1. marts 2021 til og med den 30. april 2021 ikke vil
forbruge af tidsbegrænsningen for retten til supplerende
dagpenge, herunder en eventuel forlængelse af perioden med
ret til supplerende dagpenge. Den ledige vil have mindst den samme
ret til supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget
periode med supplerende dagpenge efter den 30. april 2021, som
personen havde forud for den 1. januar 2021.
En person, som påbegynder et forbrug
af supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget
periode med supplerende dagpenge i perioden fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 30. april 2021, vil den 1. maj 2021 have
ret til supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger eller op
til 12 ugers ret til supplerende dagpenge som følge af en
eventuel forlængelse.
Det bemærkes, at det følger af
§ 38 i bekendtgørelse nr. 1588 af 18. december 2018 om
udbetaling af dagpenge, at tidsbegrænsningen for supplerende
dagpenge opgøres i uger. Det følger videre af
bekendtgørelsens § 41, at en uge, der løber hen
over et månedsskifte, indgår i tidsbegrænsningen
i den måned, hvor ugen afsluttes. Det betyder, at
opgørelsen af suspensionen for uge 17 (mandag den 26. april
2021 - søndag den 2. maj 2021) vil blive opgjort i maj
måned 2021 og derfor ikke vil indgå i
suspensionsperioden, der udløber 30. april 2021. Dette
svarer til gældende praksis ved udmøntning af reglerne
om supplerende dagpenge og udmøntningspraksis i forbindelse
med udløb af suspensionsperioden den 31. august 2020, jf.
lov nr. 960 af 26. juni 2020 om ændring af bl.a. lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Yderligere forlængelse
af perioder, der ses bort fra ved forbrug af
arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til dagpenge til
selvstændige).
Ændringsforslaget indebærer
endvidere, at dagpengemodtagere i perioden fra og med den 1. marts
2021 til og med den 30. april 2021 ikke vil få en karens som
følge af manglende beskæftigelse i
4-månedersperioden. Der vil således i perioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 30. april 2021 ikke
være nogen dagpengemodtagere, som får en karens.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 2, er det
foreslået, at udvidelsen af suspensionsperioden også
kommer til at omfatte medlemmer, hvis dagpengeret udløber i
perioden fra og med den 1. november 2021 til og med den 31. januar
2022 som følge af suspensionen af dagpengeperioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021. Derved sikres
det, at ingen på grund af forlængelsen af
suspensionsperioden med en måned (marts måned), skal
miste muligheden for at gøre brug af forlængelsen af
dagpengeforbruget med to måneder, som blev indført med
aftale om udvidelse af hjælpepakker af 27. oktober 2020.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Konservative og Alternativet har den 9. februar 2021 indgået
aftale om yderligere forbedringer af hjælpepakkerne for ikke
mindst de mindre erhvervsdrivende.
Aftalepartierne er i den forbindelse bl.a.
enige om, at suspensionen af dagpengeforbruget udmøntes
på samme vis som suspensionen af dagpengeforbruget i perioden
den 1. januar til den 31. marts 2021.
Det foreslås, at medlemmer, hvis
dagpengeret udløber i perioden fra og med den 1. november
2021 (af lovforslagets specielle bemærkninger fremgår
fejlagtigt 2020) til og med den 28. februar 2022 som følge
af yderligere suspension af dagpengeperioden fra og med den 1.
marts 2021 til og med den 30. april 2021, har ret til dagpenge i en
periode svarende til perioden for forlængelsen af
dagpengeperioden (2 måneder), dog højst til og med den
30. april 2022.
Ændringsforslaget betyder, at
personer, som blev omfattet af forlængelsen af
dagpengeperioden med 2 måneder, også vil blive omfattet
af suspensionen af forbrug af dagpengeperioden med i alt 4
måneder (januar-april).
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 2, er det
foreslået at udvidelsen af suspensionsperioden også
kommer til at omfatte medlemmer, hvis dagpengeret udløber i
perioden fra og med den 1. november 2021 til og med den 31. januar
2022 som følge af suspensionen af dagpengeperioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021. Derved sikres
det, at ingen på grund af forlængelsen af
suspensionsperioden med 1 måned (marts måned), skal
miste muligheden for at gøre brug af forlængelsen af
dagpengeforbruget med 2 måneder, som blev indført med
aftalen om udvidelse af hjælpepakker den 27. oktober
2020.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Fokeparti og Alternativet har den 9. februar 2021
indgået aftale om yderligere forbedringer af
hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre
erhvervsdrivende.
Aftalepartierne er i den forbindelse bl.a.
enige om, at suspensionen af dagpengeforbruget forlænges frem
til og med april 2021, og at suspensionen af dagpengeforbruget
udmøntes på samme vis som suspensionen af
dagpengeforbruget i perioden den 1. januar til den 31. marts
2021.
Det foreslås, at § 60, stk. 10,
2. pkt. og § 73, stk. 11, 2. pkt., af lovtekniske grunde
affattes på ny.
Ændringsforslaget betyder, at et
medlem, hvis ret til dagpenge som fuldtids- og deltidsforsikrede
udløber i perioden fra og med den 1. november 2021 til og
med den 28. februar 2022 som følge af den yderligere
suspension af dagpengeperioden fra og med den 1. marts 2021 til og
med den 30. april 2021 (af lovforslagets specielle
bemærkninger fremgår fejlagtigt 2020), har ret til
supplerende dagpenge i den periode, hvor medlemmet har ret til
forlængelsen af dagpengeperioden (2 måneder) efter
§ 55, stk. 8. Forlængelsen af dagpengeperioden på
2 måneder efter § 55, stk. 8, kan dog højst vare
til og med den 30. april 2022.
Ændringsforslaget betyder, at
personer, som blev omfattet af forlængelsen af perioden med
ret til dagpenge i 2 måneder - og dermed ret til supplerende
dagpenge - også vil blive omfattet af suspensionen af forbrug
af perioden med ret til supplerende dagpenge med i alt 4
måneder.
Det foreslås ligeledes sprogligt
præciseret ved nyaffattelsen af § 60, stk. 10, 2. pkt.,
og § 73, stk. 11, 2. pkt., at der ikke er tale om en
selvstændig forlængelse af retten til supplerende
dagpenge med 8 uger, fordi de 30 uger med supplerende dagpenge
(eventuelt op til 12 ugers forlængelse) er opbrugt. Der er
alene tale om, at når man har ret til
2-månedersforlængelsen af retten til dagpenge efter
§ 55, stk. 8, så vil man også kunne få
supplerende dagpenge i denne periode.
Det betyder, at der ved opgørelsen
af tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge i perioden fra
og med den 1. november 2020 til og med 28. februar 2022 ikke vil
blive medregnet udbetaling af supplerende dagpenge i den
forlængede dagpengeperiode i § 55, stk. 8.
Det skyldes, at § 60, stk. 10 og
§ 73, stk. 11, skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i
§ 55, stk. 8, hvorefter et medlem i umiddelbar
forlængelse af udløbet af dagpengeperioden og en
eventuel forlænget dagpengeperiode i perioden fra og med den
1. november 2020 til og med den 28. februar 2022, vil have ret til
dagpenge inden for en periode på 2 måneder svarende til
højst 320,66 timer.
Det betyder også, at udbetaling af
dagpenge, efter udløb af den ordinære dagpengeperiode,
herunder en eventuel forlængelse heraf, som følge af
den forlængede dagpengeperiode på grund af
covid-19-situationen, ikke vil have indflydelse på
tidsbegrænsningen for retten til supplerende dagpenge for
fuldtids- og deltidsforsikrede medlemmer. Konsekvensen heraf er, at
tidsbegrænsningen teknisk set fortsat gælder i hele den
foreslåede forlængede dagpengeperiode på 320,66
timer, men at disse timer - hvis de udbetales som supplerende
dagpenge - ikke vil have betydning for opgørelsen af
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge. Der vil
således ikke være nogen, som mister retten til
supplerende dagpenge under den foreslåede forlængede
dagpengeperiode efter § 55, stk. 8, i loven.
Det afgørende er således, at
det er retten til dagpenge, der skal være udløbet i
perioden fra den 1. november 2021 til den 28. februar 2022, og ikke
selve retten til supplerende dagpenge.
Hvis retten til supplerende dagpenge er
udløbet inden påbegyndelsen af
forlængelsesperioden eller suspensionsperioden, vil medlemmet
ikke være omfattet af ovennævnte regler og vil dermed
ikke kunne få udbetalt supplerende dagpenge i henholdsvis
2-månedersforlængelsen af dagpengeretten efter §
55, stk. 8, og suspensionsperioden.
Det bemærkes i den sammenhæng,
at et medlem anses for at have opbrugt retten til supplerende
dagpenge, hvis medlemmets sidste uge med supplerende dagpenge
forbruges i løbet af måneden forud for indplaceringen
i 2-månedersforlængelsen eller suspensionen. Dette
gælder, uanset at medlemmet efter gældende regler har
ret til at få udbetalt supplerende dagpenge måneden
ud.
Økonomiske
konsekvenser
Ændringsforslaget vedrørende
yderligere forlængelse af suspension af dagpengeforbruget for
april måned skønnes samlet set at medføre
offentlige merudgifter på 108,2 mio. kr. i 2021, 170,1 mio.
kr. i 2022 og 30,9 mio. kr. i 2023 før skat og
tilbageløb samt adfærdsmæssige effekter.
De samlede merudgifter for 2021-2023
fordeler sig med ca. 109 mio. kr. vedrørende staten og ca.
200 mio. kr. vedrørende kommunerne.
Der forventes merudgifter til dagpenge og
til aktivering af dagpengemodtagere og merudgifter til samtaler.
Merudgifterne modgås delvis af mindreudgifter til
kontanthjælp, sygedagpenge og seniorjob og til aktivering af
modtagere af kontanthjælp og sygedagpenge. Dette er en
følge af, at perioden på dagpenge forlænges og
overgangen til disse ydelser for en del af målgruppen dermed
udskydes.
Det skønnes, at
ændringsforslaget medfører en midlertidig reduktion i
beskæftigelsen på ca. 290 fuldtidspersoner i 2021, 460
fuldtidspersoner i 2022 og 85 fuldtidspersoner i 2023.
De skønnede offentlige merudgifter
svarer til 106,6 mio. kr. i 2021, 167,5 mio. kr. i 2022 og 30,5
mio. kr. i 2023 efter skat og tilbageløb af afgifter samt
adfærdsmæssige konsekvenser. Alle beløb i
2021-pl.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Merudgifterne i 2021 som følge af
ændringsforslaget på 108,2 mio. kr. (før skat og
tilbageløb) bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2021. Tilsvarende reduceres §
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
covid-19 m.v. med i alt 106,6 mio. kr. i 2021, svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
De økonomiske konsekvenser for
2022-2023 indarbejdes på forslag til finansloven for
2022.
Til nr. 5
Efter gældende regler i § 7,
stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223
af 12. februar 2021, er retten til sygedagpenge betinget af, at en
person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker
på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens
indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.
Efter gældende regler i § 7,
stk. 5, i loven ophører sygedagpengene helt eller delvis den
dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige
erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den
pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig,
jf. dog § 53, stk. 2, i loven.
Sygedagpengene kan ophøre tidligere,
når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og
kommunen efter en individuel, konkret vurdering af personens
arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget
til revalidering, ressourceforløb eller visitation til
fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af
sygedagpenge senest ophøre ved revurderingstidspunktet, jf.
§§ 24 eller 25 i loven, medmindre betingelserne for en
forlængelse af sygedagpengeperioden efter §§ 27
eller 29 i loven er opfyldt.
Efter gældende regler i § 24,
stk. 1, i lov om sygedagpenge ophører udbetalingen af
sygedagpenge efter udløbet af en kalendermåned,
når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de
9 forudgående kalendermåneder. Forinden skal kommunen
have foretaget en revurdering af sygedagpengemodtagerens situation.
Efter § 24, stk. 2, i loven har den sygemeldte, hvis den
pågældende ved revurderingen ikke er omfattet af en af
forlængelsesreglerne i § 27 i loven, ved fortsat
uarbejdsdygtighed på grund af sygdom ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter gældende regler i § 27,
stk. 1, i lov om sygedagpenge træffer kommunen
afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for
personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i § 24,
når
1) det på det foreliggende grundlag
anses for overvejende sandsynligt, at der kan
iværksættes en revalidering, herunder
virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan
vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
2) det anses for nødvendigt at
gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende
foranstaltninger med henblik på at klarlægge den
sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden
forlænges i op til 69 uger,
3) den sygemeldte er under eller venter
på lægebehandling og den pågældende efter
en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage
erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134 uger regnet
fra revurderingstidspunktet,
4) kommunen har vurderet, at en sag skal
behandles i rehabiliteringsteamet, med henblik på at kommunen
hurtigst muligt kan træffe afgørelse om
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension,
5) en læge vurderer, at den
sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom,
6) der er rejst sag om ret til erstatning
efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod
følger af arbejdsskade eller
7) der er modtaget en ansøgning om
førtidspension efter § 17, stk. 2, 1. pkt., i lov om
social pension eller kommunen har vurderet, at det er helt
åbenbart, at en persons arbejdsevne ikke kan forbedres og
sagen derfor ikke skal forelægges rehabiliteringsteamet, jf.
§ 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om social pension.
Efter gældende regler i § 27,
stk. 3, i lov om sygedagpenge har den pågældende, hvis
sygedagpengene til en sygemeldt, der har fået forlænget
sine sygedagpenge efter en eller flere af bestemmelserne i stk. 1,
ikke kan forlænges yderligere, ved fortsat uarbejdsdygtighed
på grund af sygdom ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter gældende regler i § 24 c,
stk. 1, i lov om sygedagpenge træffer kommunen
afgørelse om ophør af udbetaling af sygedagpenge
efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, i loven,
når en læge har vurderet, at personen ikke
længere har en livstruende, alvorlig sygdom. Den sygemeldte
har ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af sygdom, der
ikke er livstruende og alvorlig, ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter gældende regler i § 26 f i
lov om sygedagpenge har en sygedagpengemodtager, der efter §
24, stk. 2, § 24 c, stk. 1, eller § 27, stk. 3, i
perioden fra og med den 1. november 2020 til og med den 31. januar
2021 skal overgå til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, i de første 3 måneder
fra det tidspunkt, hvor personen skulle overgå til
jobafklaringsforløbet, ret til fortsat at få udbetalt
sygedagpenge i stedet for at overgå til
jobafklaringsforløbet. Kommunen træffer ved sin
afgørelse om, at sygedagpengene skal ophøre efter
§ 24, stk. 2, § 24 c, stk. 1, eller § 27, stk. 3,
samtidig afgørelse om forlængelsen efter 1. pkt. og om
datoen for, hvornår den sygemeldte skal overgå til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse.
Efter gældende regler i § 26 g,
stk. 1, i lov om sygedagpenge har en sygedagpengemodtager, der
efter § 24, stk. 2, § 24 c, stk. 1, § 26 f eller
§ 27, stk. 3, i perioden fra og med den 1. februar 2021 til og
med den 28. februar 2021 skal overgå til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, i 1
måned fra det tidspunkt, hvor personen skulle overgå
til jobafklaringsforløbet, ret til fortsat at få
udbetalt sygedagpenge i stedet for at overgå til
jobafklaringsforløbet, jf. dog stk. 2. Kommunen
træffer ved sin afgørelse om, at sygedagpengene skal
ophøre efter § 24, stk. 2, § 24 c, stk. 1, eller
§ 27, stk. 3, samtidig afgørelse om forlængelsen
efter 1. pkt. og om datoen for, hvornår den sygemeldte skal
overgå til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse.
Efter gældende regler i § 26 g,
stk. 2, i lov om sygedagpenge træffer kommunen for
sygedagpengemodtagere, hvor kommunen har truffet afgørelse
efter § 26 f om, at sygedagpengeudbetalingen skal
ophøre og personen i perioden fra og med den 1. februar 2021
til og med den 28. februar 2021 skal overgå til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, inden
ophøret af sygedagpenge og overgang til
jobafklaringsforløbet fornyet afgørelse om, hvorvidt
udbetalingen kan forlænges efter bestemmelserne i § 24
a, stk. 6, § 24 b, stk. 1, eller § 27, stk. 1, nr. 1-7.
Kan udbetalingen ikke forlænges efter disse bestemmelser,
træffer kommunen afgørelse om forlængelsen efter
stk. 1.
Det foreslås i § 26 h, stk. 1,
1. pkt., at en sygedagpengemodtager, der i perioden fra og med den
1. marts 2021 til og med den 30. april 2021 skal overgå til
et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, i
2 måneder fra det tidspunkt, hvor personen skulle
overgå til jobafklaringsforløbet, har ret til fortsat
at få udbetalt sygedagpenge i stedet for at overgå til
jobafklaringsforløbet.
Ændringsforslaget betyder, at alle
sygedagpengemodtagere, der egentlig skulle overgå til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse i
perioden fra og med den 1. marts 2021 til og med den 30. april 2021
vil få ret til fortsat at få udbetalt sygedagpenge i 2
måneder i stedet for at overgå til
jobafklaringsforløb, idet overgangen til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
udskydes i 2 måneder.
Både sygedagpengemodtagere, der ikke
har fået forlænget sygedagpengeudbetalingen efter de
almindelige eller de midlertidige regler, og sygedagpengemodtagere,
hvor sygedagpengeudbetalingen en eller flere gange har været
forlænget efter de almindelige og/eller de midlertidige
regler om forlængelse, vil kunne være omfattet af
bestemmelsen.
Det afgørende vil være, om
personen har fået eller skulle have tilbud om at overgå
til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
i perioden. Det er en forudsætning, at personen har ret til
sygedagpenge. En sygedagpengemodtager, der når
revurderingstidspunktet i løbet af april 2021, vil
således f.eks. ikke være omfattet af den
foreslåede § 26 h, stk. 1, idet denne person (tidligst)
vil skulle overgå til et jobafklaringsforløb pr. 1.
maj 2021.
Hvis en sag (hvor der ikke allerede er
truffet afgørelse om dato for ophør af sygedagpengene
og overgang til jobafklaringsforløbet) er blevet eller
bliver »teknisk forlænget«, fordi kommunen
afventer oplysninger m.v., før der kan træffes
afgørelse om, hvorvidt udbetalingen af sygedagpenge skal
forlænges, er det kun, hvis kommunen når at
træffe en gyldig afgørelse før den 30. april
2021, at der vil være ret til en midlertidig
forlængelse. Det skyldes, at forlængelsen alene
gælder, hvis der er tale om, at personen skal overgå
til jobafklaringsforløb senest den 30. april 2021. En
person, hvor der først kan træffes afgørelse i
sagen f.eks. den 5. maj 2021, opfylder ikke kriteriet om at skulle
overgå til jobafklaringsforløb senest den 30. april
2021 (for personer, hvor der allerede tidligere er truffet en
afgørelse om overgang til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, se nedenfor i bemærkningerne
til stk. 2).
Se bemærkningerne nedenfor til den
foreslåede § 26 h, stk. 4, om personer, der
ønsker at overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse fremfor at få forlænget
udbetalingen af sygedagpenge.
En person, der ikke har ret til
sygedagpenge på sin første fraværsdag, vil ikke
få ret til at få sygedagpenge og dermed heller ikke til
at få sygedagpengeperioden forlænget efter den
foreslåede regel.
Lovens almindelige betingelser vil skulle
være opfyldt, og lovens almindelige regler finder anvendelse
i forlængelsesperioden. Det vil sige, at
sygedagpengeudbetalingen i den foreslåede
forlængelsesperiode f.eks. vil skulle ophøre, hvis
personen ikke længere opfylder den grundlæggende
betingelse om at være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, jf. lovens § 7. Endvidere vil lovens øvrige
bestemmelser gælde, herunder klagereglerne, kommunens
opfølgningsindsats, reglerne om beregning (herunder at der
ikke udbetales sygedagpenge for søgnehelligdage) m.v. Hvis
der undervejs træffes afgørelse om, at personen f.eks.
er berettiget til førtidspension eller
ressourceforløb, vil retten til sygedagpenge ophøre
efter de almindelige regler.
Det foreslås i § 26 h, stk. 1,
2. pkt., at kommunen ved sin afgørelse om, at sygedagpengene
skal ophøre efter § 24, stk. 2, § 24 c, stk. 1,
eller § 27, stk. 3, samtidig træffer afgørelse om
forlængelsen efter 1. pkt. og om datoen for, hvornår
den sygemeldte skal overgå til jobafklaringsforløbet
med ressourceforløbsydelse, jf. dog stk. 2 og 3.
Ændringsforslaget betyder, at
når der bliver truffet afgørelse om, hvorvidt
sygedagpengene kan forlænges efter lovens almindelige
bestemmelser, træffer kommunen - hvis udbetalingen ikke kan
forlænges efter de almindelige bestemmelser - samtidig
afgørelse om forlængelsen efter den foreslåede
§ 26 h, stk. 1, og om datoen for, hvornår den sygemeldte
skal overgå til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse, således at der lægges 2
måneder til tidspunktet for ophør af sygedagpengene og
overgang til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse.
Det vil sige, at når kommunen
træffer afgørelse om, at en sygedagpengemodtager ikke
opfylder betingelserne i nogen af de almindelige
forlængelsesregler og dermed skal ophøre med at
modtage sygedagpenge og overgå til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, vil
kommunen samtidig skulle træffe afgørelse om den
midlertidige forlængelse af sygedagpengeperioden efter den
foreslåede bestemmelse og om den dato (2 måneder
senere), hvor den sygemeldte vil skulle overgå til
jobafklaringsforløbet, hvis personen fortsat er
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Kommunen vil
således ikke skulle tage stilling til, om personen undervejs
eller efter de ekstra 2 måneder f.eks. ville kunne opfylde
betingelserne i en af forlængelsesreglerne i § 27, stk.
1, i loven.
Eksempel:
En sygedagpengemodtager, der den 10. marts
2021 har fået udbetalt sygedagpenge i mere end 22 uger i de 9
forudgående kalendermåneder og dermed når
revurderingstidspunktet i § 24, stk. 1, i loven med udgangen
af marts 2021. Her vil kommunen efter de almindelige regler inden
udgangen af marts 2021 skulle tage stilling til, om
sygedagpengeudbetalingen kan forlænges efter en af
mulighederne i § 27, stk. 1, i loven. Er dette ikke
tilfældet, skulle personen den 1. april 2021 overgå til
et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse,
jf. § 24, stk. 2, i loven, men personen vil i stedet få
ret til at få forlænget sin sygedagpengeudbetaling med
2 måneder, dvs. til og med udgangen af maj 2021 (med overgang
til jobafklaringsforløb pr. 1. juni 2021).
For nogle af de personer, der er omfattet
af det foreslåede stk. 1, vil der allerede inden lovens
ikrafttrædelse være truffet afgørelse om
ophør af sygedagpengene og overgang til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse,
herunder i alle de sager, hvor der er truffet afgørelse
efter § 26 g. For disse personer, se nedenfor i
bemærkningerne til det foreslåede § 26 h, stk.
2.
For personer, hvor den sidste
forlængelse er sket efter § 26 f, se nedenfor i
bemærkningerne til det foreslåede § 26 h, stk.
3.
Det foreslås i § 26 h, stk. 2,
1. pkt., at hvis kommunen for en person omfattet af stk. 1, 1.
pkt., har truffet afgørelse om ophør af
sygedagpengene og overgang til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse, uden at der samtidig er fastsat en
forlængelse efter stk. 1, 2. pkt., regnes forlængelsen
på de 2 måneder fra datoen fastsat i den allerede
trufne afgørelse om ophør af sygedagpengene og
overgang til jobafklaringsforløbet.
Ændringsforslaget betyder, at
når kommunen allerede har nået at revurdere en sag og
træffe afgørelse om ophør af sygedagpengene og
overgang til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse, men det er sket inden lovens
ikrafttræden og der derfor ikke er givet 2 måneders
forlængelse af sygedagpengeudbetalingen, vil personen
få ret til de 2 måneders forlængelse regnet fra
datoen for overgang til jobafklaringsforløb, som allerede er
fastsat.
Eksempel:
En sygedagpengemodtager, for hvem der i
oktober 2020 skete revurdering og blev truffet afgørelse om
ophør af sygedagpengene og overgang til
jobafklaringsforløb efter § 26 f pr. 1. november 2020.
Overgangen til jobafklaringsforløbet blev i medfør af
§ 26 f rykket til at skulle ske pr. 1. februar 2021. Denne sag
blev efterfølgende efter § 26 g, stk. 2, revurderet
igen i januar 2021, og da udbetalingen stadig ikke kunne
forlænges efter de almindelige bestemmelser, traf kommunen
afgørelse om forlængelse af sygedagpengeudbetalingen
og overgang til jobafklaringsforløb efter § 26 g til
den 1. marts 2021. Sagen vil nu være en af de sager, hvor der
skal forlænges 2 måneder efter den foreslåede
bestemmelse regnet fra den allerede trufne afgørelse, det
vil sige, at udbetalingen af sygedagpenge vil skulle
forlænges til udgangen af april 2021 med overgang til
jobafklaringsforløb den 1. maj 2021.
Eksempel:
En sygedagpengemodtager, der den 10.
februar 2021 har fået udbetalt sygedagpenge i mere end 22
uger i de 9 forudgående kalendermåneder og dermed
nåede revurderingstidspunktet i § 24, stk. 1, i loven
med udgangen af februar 2021. Kommunen tog stilling til, om
sygedagpengeudbetalingen kunne forlænges efter en af
mulighederne i § 27, stk. 1, i loven, men da dette ikke var
tilfældet, overgik personen den 1. marts 2021 til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Personen vil nu få ret til 2
måneders forlængelse efter den foreslåede
bestemmelse. Det vil sige. at udbetalingen af sygedagpenge vil
skulle forlænges til udgangen af april 2021 med overgang til
jobafklaringsforløb den 1. maj 2021.
Det foreslås i § 26 h, stk. 2,
2. og 3. pkt., at kommunen
træffer afgørelse om forlængelsen og om den nye
dato for, hvornår den sygemeldte skal overgå til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse. Det
gælder, uanset om sygedagpengemodtageren allerede er
overgået til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse.
Ændringsforslaget betyder, at
kommunen af egen drift vil skulle træffe afgørelse om
forlængelsen i sager, hvor der er truffet afgørelse om
overgang fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse i perioden fra 1. marts 2021,
herunder sager, hvor personen allerede er overgået til
jobafklaringsforløb. Det gælder i alle sager, hvor der
er truffet afgørelse efter § 26 g om forlængelse
i 1 måned med udløb i løbet af marts 2021.
Kommunen vil nu skulle træffe afgørelse om 2
måneders forlængelse regnet fra den dato, der allerede
er fastsat for ophøret.
Kommunen vil således ikke igen skulle
tage stilling til, om der kan ske forlængelse af udbetalingen
af sygedagpenge efter de almindelige regler, men vil alene skulle
træffe en ny afgørelse om, at de berørte
personer får ret til at få udbetalt sygedagpenge i 2
måneder regnet fra den dato, hvor de ifølge kommunens
tidligere afgørelse skulle overgå til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, og
herefter skal overgå til jobafklaringsforløbet.
Eksempel:
En person, for hvem der inden lovens
ikrafttræden var truffet afgørelse om, at udbetalingen
af sygedagpenge ikke kunne forlænges yderligere efter
sygedagpengelovens § 27, stk. 1, efter den 8. marts 2021, og
at personen skulle overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse pr. 9. marts 2021. Kommunen vil nu
(alene) skulle træffe afgørelse om, at personen i
stedet skal overgå til jobafklaringsforløbet den 9.
maj 2021, og at personen frem til overgangen har ret til
sygedagpenge, jf. nedenfor til 3. pkt.
Der vil være ret til
forlængelse af sygedagpengene i 2 måneder fra den
allerede fastsatte dato, også selv om kommunen helt
undtagelsesvis ikke kan nå at træffe afgørelse
om de ændrede datoer i den periode, hvor reglerne
gælder. Det vil sige, at en sygedagpengemodtager, for hvem
kommunen inden lovens ikrafttræden havde nået at
træffe afgørelse om standsning af sygedagpengene med
udgangen af marts 2021 og overgang til jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse pr. 1. april 2021, vil få
ret til forlængelse til og med udgangen af maj 2021 og
overgang til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse pr. 1. juni 2021, selv om kommunen
eventuelt ikke måtte nå at træffe
afgørelse om de ændrede datoer i april
måned.
Da udbetalingen af sygedagpenge efter de
almindelige regler ikke ophører, før kommunen har
truffet en gyldig afgørelse herom, vil udbetalingen i alle
tilfælde tidligst skulle standse, efter at kommunen har
truffet en ny gyldig afgørelse om ophør af
sygedagpengene og overgang til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse.
Kommunen har ikke pligt til at
partshøre borgeren om, at reglerne er ændret, og at
der på et uændret oplysningsgrundlag vil blive truffet
en anden afgørelse alene på grund af ændrede
regler.
Se bemærkningerne nedenfor til den
foreslåede § 26 h, stk. 4, om personer, der
ønsker at overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse frem for at få forlænget
udbetalingen af sygedagpenge.
Den sygemeldte kan efter de almindelige
regler klage over kommunens afgørelser, herunder over en
afgørelse, hvor alene datoen flyttes, så personen 2
måneder senere vil skulle overgå til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Klagefristen regnes som sædvanlig fra
afgørelsesdatoen, og dermed ikke fra f.eks. datoen for
overgangen til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse. Retten til midlertidig
forlængelse af sygedagpengeudbetalingen vil ikke give ret til
dobbeltforsørgelse og vil således ikke gælde,
hvis personen f.eks. får tilkendt ret til
førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb. Her
vil sygedagpengene skulle ophøre efter de almindelige
regler.
Sygedagpengelovens almindelige betingelser
vil skulle være opfyldt, og lovens almindelige regler finder
anvendelse i forlængelsesperioden. Det vil sige, at
sygedagpengene vil skulle ophøre, hvis personen ikke
længere er uarbejdsdygtig efter § 7 i loven, og personen
vil skulle medvirke til sagens opfølgning. Endvidere vil
lovens øvrige bestemmelser gælde, herunder om
arbejdsgivers ret til refusion, kommunens
opfølgningsindsats, klagereglerne, reglerne om beregning
(herunder at der ikke udbetales sygedagpenge for
søgnehelligdage) m.v.
For personer, der senest har fået
forlænget udbetalingen af sygedagpenge efter § 26 f, og
som skulle overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse i marts eller april 2021, henvises
til nedenfor i bemærkningerne til § 26 h, stk. 3.
Det foreslås i § 26 h, stk. 3,
at for sygedagpengemodtagere omfattet af stk. 1 og 2, for hvem
kommunen senest har truffet afgørelse om forlængelse
af sygedagpengeudbetalingen efter § 26 f, skal kommunen inden
udløbet af de 2 måneders forlængelse efter stk.
1 og 2 træffe fornyet afgørelse om, hvorvidt
udbetalingen kan forlænges efter bestemmelserne i § 24
a, stk. 6, § 24 b, stk. 1, eller § 27, stk. 1, nr.
1-7.
Ændringsforslaget betyder, at hvis en
sag senest er afgjort efter § 26 f, det vil sige, at der er
truffet en afgørelse efter § 26 f om ophør af
sygedagpenge, forlængelse med 3 måneder og overgang til
jobafklaringsforløb i perioden den 1. marts 2021 - den 30.
april 2021, skal kommunen igen tage stilling til, om personen kan
få forlænget udbetalingen af sygedagpenge efter de
almindelige regler.
Det vil sige, at sager, der senest er
afgjort efter § 26 f, og hvor personen skulle overgå til
jobafklaringsforløb i perioden den 1. marts til og med den
30. april 2021, får en ekstra revurdering, som skal foretages
inden udløb af forlængelsen på de 2
måneder. De 2 måneder regnes efter det foreslåede
§ 26 h, stk. 2, fra den dato, hvor personen efter den
afgørelse, der er truffet efter § 26 f, skulle
ophøre med sygedagpengene og overgå til
jobafklaringsforløbet.
Eksempel:
En sygedagpengemodtager, hvor
sygedagpengene var forlænget i 69 uger, fordi personens
arbejdsevne skulle klarlægges, jf. § 27, stk. 1, nr. 2,
i loven. Hvis personen den 5. januar 2021 nåede til det
tidspunkt, hvor sygedagpengene havde været forlænget i
69 uger, skulle kommunen inden da tage stilling til, om der kunne
ske forlængelse efter en af de øvrige bestemmelser i
§ 27, stk. 1, i loven. Hvis der ikke kunne ske
forlængelse, fik personen ret til at få forlænget
sin sygedagpengeudbetaling i 3 måneder efter § 26 f.
Kommunen skulle derfor træffe afgørelse om, at
personen efter den 5. januar 2021 ikke opfyldte betingelserne for
at få udbetalingen forlænget efter bestemmelserne i
§ 27, stk. 1, i loven, og at udbetalingen af sygedagpenge
derfor skulle ophøre, og om datoen for ophøret af
sygedagpenge (den 5. april 2021) og overgang til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse (den
6. april 2021).
Personen vil nu få ret til at
få forlænget udbetalingen af sygedagpenge til den 5.
juni 2021 og vil skulle overgå til jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse den 6. juni 2021. Inden
forlængelsen udløber, vil kommunen igen skulle
træffe afgørelse om, hvorvidt personen opfylder
betingelserne for at få udbetalingen forlænget efter de
almindelige bestemmelser i loven.
Kommunen skal sikre, at der foreligger et
tilstrækkeligt grundlag for at kunne træffe
afgørelse om eventuel forlængelse af
sygedagpengeperioden (undersøgelsesprincippet).
Hvis sagen ikke er tilstrækkeligt
oplyst - f.eks. fordi der ikke foreligger oplysninger om den
sygemeldtes helbredstilstand - skal kommunen indhente de
oplysninger, der er nødvendige for at oplyse sagen
tilstrækkeligt. Der vil først kunne træffes en
gyldig afgørelse, efter at sagen er blevet
tilstrækkeligt oplyst, hvilket betyder, at udbetalingen af
sygedagpenge skal fortsætte, indtil kommunen på et
tilstrækkeligt oplysningsgrundlag har truffet
afgørelse om ophør af udbetaling af sygedagpenge.
Spørgsmålet om, hvorvidt der
er behov for at indhente yderligere lægelig dokumentation i
forbindelse med vurderingen af, om udbetalingen af sygedagpenge til
en sygemeldt kan forlænges, beror på en konkret
vurdering. De lægelige oplysninger skal som udgangspunkt
beskrive tilstanden på revurderingstidspunktet. Ældre
lægelige oplysninger kan inddrages, hvis der ikke har
været en udvikling i helbredstilstanden, eller hvis
udviklingen i helbredstilstanden har været som forventet.
Hvis ældre lægelige oplysninger lægges til grund
for kommunens afgørelse, skal der være dokumentation i
sagen i øvrigt for, at der ikke har været en udvikling
i helbredstilstanden, eller at tilstanden har udviklet sig som
forventet. Der skal kun indhentes nye lægelige akter, hvis
det er relevant for kommunens vurdering, fordi der er tale om
væsentlige ændringer i de helbredsmæssige
forhold, herunder ændringer, som har betydning for
arbejdsevnen. I andre tilfælde skal kommunen anvende de
foreliggende lægeoplysninger, herunder attester, og eventuelt
rådføre sig med sundhedskoordinatoren og
lægekonsulenten.
Da udbetalingen af sygedagpenge efter de
almindelige regler ikke ophører, før kommunen har
truffet en gyldig afgørelse herom, kan sygedagpengene ikke
standses, før kommunen har truffet en gyldig
afgørelse om ophør af sygedagpengene og overgang til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse.
Sygedagpengene kan dog under alle omstændigheder ikke
standses før efter de 2 måneder.
Eksempel:
En person, der løbende har
fået forlænget udbetalingen efter de midlertidige
regler. Personen har senest fået forlænget
sygedagpengene i 3 måneder til den 10. marts 2021 efter
§ 26 f i loven. Inden denne afgørelse blev truffet, tog
kommunen først stilling til, om udbetalingen kunne
forlænges efter lovens almindelige regler.
Der skal nu ske forlængelse af
udbetalingen af sygedagpenge til den 10. maj 2021 efter det
foreslåede § 26 h, stk. 1 og 2. Og da sagen senest er
afgjort efter § 26 f, skal der ske en ny revurdering efter det
foreslåede § 26 h, stk. 3, og kommunen skal
således tage fornyet stilling til, om
sygedagpengeudbetalingen kan forlænges efter lovens
almindelige forlængelsesregler. Hvis kommunen når at
oplyse sagen og træffe en ny afgørelse (og personen
fortsat ikke kan få forlænget udbetalingen efter de
almindelige regler, men stadig er uarbejdsdygtig på grund af
egen sygdom), skal der træffes afgørelse om overgang
til jobafklaringsforløb den 11. maj 2021. Hvis kommunen ikke
når at træffe afgørelse inden da, kan
sygedagpengene ikke standses, før kommunen har truffet en
gyldig afgørelse om ophør af sygedagpengene og
overgang til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse.
Hvis en person, der egentlig ville
være omfattet af det foreslåede § 26 h, stk. 3,
har anmodet kommunen om, at tidspunktet for overgangen til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse i
perioden fra og med den 1. marts 2021 til og med den 30. april 2021
fastholdes, jf. nedenfor under bemærkningerne til det
foreslåede § 26 h, stk. 4, vil kommunen ikke skulle
træffe afgørelse efter stk. 3. Det skyldes, at en
person, der efter stk. 4 bliver i eller overgår til
jobafklaringsforløbet uden 2 måneders
forlængelse, ikke er omfattet af det foreslåede §
26 h, stk. 1 eller 2, idet personen efter sin anmodning og
forbliven i eller overgang til jobafklaringsforløb ikke har
ret til de 2 måneders forlængelse af udbetalingen af
sygedagpengene.
Den sygemeldte kan efter de almindelige
regler klage over kommunens afgørelse. Klagefristen regnes
som sædvanlig fra afgørelsesdatoen og dermed ikke fra
f.eks. datoen for overgangen til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse. Retten til midlertidig
forlængelse af sygedagpengeudbetalingen vil ikke give ret til
dobbeltforsørgelse og vil således ikke gælde,
hvis personen f.eks. får tilkendt ret til
førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb. Her
vil sygedagpengene skulle ophøre efter de almindelige
regler.
Sygedagpengelovens almindelige betingelser
vil skulle være opfyldt, og lovens almindelige regler finder
anvendelse i forlængelsesperioden. Det vil sige, at
sygedagpengene vil skulle ophøre, hvis personen ikke
længere er uarbejdsdygtig efter § 7 i loven, og personen
vil skulle medvirke til sagens opfølgning. Endvidere vil
lovens øvrige bestemmelser gælde, herunder om
arbejdsgivers ret til refusion, kommunens
opfølgningsindsats, klagereglerne, reglerne om beregning
(herunder at der ikke udbetales sygedagpenge for
søgnehelligdage) m.v.
Det foreslås i § 26 h, stk. 4,
at en sygedagpengemodtager, der er omfattet af stk. 1, har ret til
at overgå til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse, hvis personen inden 4 uger fra en
afgørelse efter stk. 1 eller 2 anmoder kommunen om at
ændre denne afgørelse, således at tidspunktet
for overgangen til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse i perioden fra og med den 1. marts
2021 til og med den 30. april 2021 fastholdes.
Ændringsforslaget betyder, at hvis en
person, der får udbetalingen af sygedagpenge forlænget
efter de foreslåede bestemmelser i § 26 h, stk. 1 eller
2, i stedet foretrækker at blive i eller overgå til
jobafklaringsforløb med ressourceforløb uden de 2
måneders forlængelse, vil personen have ret til det,
hvis personen henvender sig til kommunen og anmoder om det inden 4
uger fra afgørelsen om forlængelse.
Ændringsforslaget betyder også,
at når kommunen orienterer de sygedagpengemodtagere, der er
omfattet af den foreslåede § 26 h om afgørelsen
om forlængelse af perioden med sygedagpenge, vil kommunen
samtidig skulle orientere om muligheden for inden 4 uger fra
afgørelsen at anmode om at vælge at blive i eller
overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse.
Det kan f.eks. være en
selvstændig, der på grund af den indkomst, der er lagt
til grund for beregningen af sygedagpengene, ikke har ret til at
få udbetalt det maksimale sygedagpengebeløb, og hvor
den selvstændige ville kunne få mere udbetalt i
ressourceforløbsydelse.
Hvis sygedagpengemodtageren anmoder om det,
vil kommunen ligeledes skulle vejlede om konsekvenserne af at
overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløb, herunder om beregning af
ressourceforløbsydelse.
Personer, der allerede inden lovens
ikrafttræden er overgået til jobafklaringsforløb
den 1. marts 2021 eller senere, vil derved få mulighed for at
forblive i jobafklaringsforløbet frem for at komme tilbage
til sygedagpenge i 2 måneder. Muligheden for at anmode om at
overgå til jobafklaringsforløbet frem for at få
forlænget udbetalingen af sygedagpenge vil gælde for
alle sygedagpengemodtagere, der i perioden den 1. marts - den 30.
april 2021 skulle overgå til jobafklaringsforløb og
derved vil få ret til den midlertidige forlængelse af
sygedagpengeudbetalingen i 2 måneder.
Kommunen vil skulle træffe en ny
afgørelse om datoen for personens overgang til
jobafklaringsforløb. For personer, hvor der allerede er
truffet afgørelse om overgang til jobafklaringsforløb
inden lovens ikrafttræden, vil datoen skulle være den
samme som den dato, der er fastsat i afgørelsen fra inden
lovens ikrafttræden.
Eksempel:
En person, der løbende har
fået forlænget udbetalingen efter de midlertidige
regler. Personen har senest fået forlænget
sygedagpengene i 3 måneder til den 10. marts 2021 efter
§ 26 f i loven - dvs. overgang til jobafklaringsforløb
den 11. marts 2021. Inden denne afgørelse blev truffet, tog
kommunen først stilling til, om udbetalingen kunne
forlænges efter lovens almindelige regler.
Der skal nu ske en forlængelse af
udbetalingen af sygedagpenge til den 10. maj 2021 efter det
foreslåede § 26 h, stk. 1 og 2. Da sagen senest er
afgjort efter § 26 f, skulle der egentlig også ske en ny
revurdering efter det foreslåede § 26 h, stk. 3. Men
hvis den pågældende efter at have fået kommunens
afgørelse om forlængelsen anmoder kommunen om, at
tidspunktet for overgang til jobafklaringsforløbet skal
fastholdes, skal kommunen træffe afgørelse efter det
foreslåede § 26 h, stk. 4, om, at udbetalingen af
sygedagpenge alligevel ophører pr. 10. marts 2021, og at
overgangen til jobafklaringsforløb skal regnes for at
være den 11. marts 2021. Og kommunen skal ikke træffe
afgørelse efter den foreslåede § 26 h, stk. 3,
jf. bemærkningerne ovenfor til denne bestemmelse.
Hvis der er tale om en sag, hvor kommunen
samtidig med en afgørelse om forlængelse sætter
en dato 2 måneder frem i tiden for, hvornår den
sygemeldte skal overgå til jobafklaringsforløbet med
ressourceforløbsydelse, jf. det foreslåede § 26
h, stk. 1, vil datoen skulle være minus de 2 måneder,
der i afgørelsen om forlængelse blev lagt til
tidspunktet for ophør af sygedagpengene og overgang til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse.
Eksempel:
En sygedagpengemodtager, hvor der den 10.
april 2021 bliver truffet afgørelse om ophør af
sygedagpengeudbetalingen med virkning fra den 15. april 2021, fordi
udbetalingen ikke kan forlænges efter en af mulighederne i
§ 27, stk. 1, i loven. Personen skulle den 16. april 2021
overgå til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. § 27, stk. 3, i loven, men
personen vil i stedet efter det foreslåede § 26 h, stk.
1, få ret til at få forlænget sin
sygedagpengeudbetaling med 2 måneder, dvs. til og med den 15.
juni 2021 (med overgang til jobafklaringsforløb den 16. juni
2021). Anmoder personen imidlertid om, at tidspunktet for overgang
til jobafklaringsforløbet skal fastholdes, skal kommunen
træffe afgørelse efter det foreslåede § 26
h, stk. 4, om, at udbetalingen af sygedagpenge alligevel
ophører pr. den 15. april 2021, og at overgangen til
jobafklaringsforløb skal regnes for at være den 16.
april 2021.
Den sygemeldte kan f.eks. henvende sig
skriftligt eller telefonisk til kommunen med sin anmodning om, at
kommunen ændrer afgørelsen om forlængelse,
således at tidspunktet for overgangen til
jobafklaringsforløbet med ressourceforløbsydelse
fastholdes til det oprindelige tidspunkt i perioden fra og med den
1. marts 2021 til og med den 30. april 2021.
Der kan klages over kommunens
afgørelse efter det foreslåede § 26 h, stk. 4,
efter de almindelige regler.
Økonomiske
konsekvenser
Samlet set skønnes
ændringsforslaget med betydelig usikkerhed at medføre
offentlige merudgifter på ca. 32 mio. kr. i 2021 før
skat og tilbageløb, svarende til ca. 16 mio. kr. i 2021
efter skat og tilbageløb, jf. tabel 1.
Ændringsforslaget skønnes med
betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpengeydelse på ca. 257 mio. kr. i alt og offentlige
mindreudgifter til ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb på ca. 217 mio. kr. i alt. Hertil
skønnes der at være offentlige merudgifter til
aktivering for sygedagpengemodtagere på ca. 10 mio. kr. i alt
og offentlige mindreudgifter til aktiveringsudgifter for personer i
jobafklaring på ca. 19 mio. kr. i alt. Endelig skønnes
der at være merudgifter på 1 mio. kr. til
administration i kommunerne.
De samlede merudgifter fordeler sig med ca.
16 mio. kr. vedrørende staten og ca. 16 mio. kr.
vedrørende kommunerne. Merudgifterne til sygedagpengeydelse
fordeler sig med ca. 72 mio. kr. vedrørende staten og 185
mio. kr. vedrørende kommunerne, mens mindreudgifterne til
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
fordeler sig med ca. 47 mio. kr. til staten og ca. 170 mio. kr. til
kommunerne, jf. tabel 1.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
yderligere midlertidig forlængelse af retten til
sygedagpenge, mio. kr. (2021-pl) |
|
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt, statslige
udgifter | 16,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 72,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til ressourceforløbsydelse
under jobafklaringsforløb | -46,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til aktiveringsomkostninger ifm.
jobafklaring | -9,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt, kommunale
udgifter | 15,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 185,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til ressourceforløbsydelse
under jobafklaringsforløb | -170,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til aktiveringsomkostninger ifm.
sygedagpenge | 9,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til aktiveringsomkostninger ifm.
jobafklaring | -9,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til administration | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt,
inkl. adfærd (før skat
og tilbageløb) | 31,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt,
inkl. adfærd (efter skat og
tilbageløb) | 16,4 | 0 | 0 | 0 |
|
Anm: I
beregningerne er det antaget, at der ikke er afgang til
sygedagpengeydelse blandt de forlængede personer, der kommer
ind i ordningen i perioden den 1. marts 2021 til den 30. april
2021.
Kilde: Jobindsats
og egne beregninger
Ændringsforslaget skønnes med
betydelig usikkerhed at berøre ca. 8.500 personer, der
får forlænget deres sygedagpengeperiode i 2
måneder frem for at overgå til
jobafklaringsforløb i perioden den 1. marts 2021 - den 30.
april 2021. Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at
medføre en midlertidig negativ arbejdsudbudseffekt på
ca. 30 fuldtidspersoner i alt i 2021.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Merudgifterne i 2021 som følge af
ændringsforslaget på 31,9 mio. kr. (før skat og
tilbageløb) bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2021. Tilsvarende reduceres §
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
covid-19 m.v. med i alt 16,4 mio. kr. i 2021, svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
De økonomiske konsekvenser for
2022-2023 indarbejdes på forslag til finansloven for
2022.
Til nr. 6
Det foreslås i § 13 h, stk. 3, i
lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af
12. februar 2021, at suspensionen af 225-timersreglen
forlænges med 2 måneder frem til og med den 30. april
2021. Derved sikres det, at ingen personer i perioden fra og med
den 1. marts 2021 til og med den 30. april 2021 vil få nedsat
hjælpen, og hjælpen vil ikke bortfalde i perioden, som
følge af at de ikke har opfyldt betingelsen om at have haft
225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder.
Den 9. februar 2021 har regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og
Alternativet indgået en aftale om yderligere forbedringer af
hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre erhvervsdrivende i
forbindelse med covid-19.
I den forbindelse er aftalepartierne enige
om at forlænge suspensionen af 225-timersreglen, der
forlænges med yderligere 2 måneder frem til og med den
30. april 2021. Det betyder, at personer i
kontanthjælpssystemet, som ikke opfylder 225-timersreglen og
står til en nedsættelse eller bortfald af ydelsen i
perioden den 1. november 2020 til og med den 30. april 2021,
får op til 6 måneder ekstra til at opfylde kravet.
Det foreslås derfor, at perioden
på 12 kalendermåneder, inden for hvilket kravet om 225
timers ordinært og ustøttet arbejde skal være
opfyldt, forlænges til og med den 30. april 2021.
Med forslaget til forlængelsen af
12-månedersperioden i 225-timersreglen med 2 måneder
suspenderes 225-timersreglen yderligere i perioden fra og med den
1. marts 2021 til og med den 30. april 2021, således at
perioden skal anses for endnu en forlængelsesgrund.
Den foreslåede lovændring
indebærer, at perioden i § 13 h, stk. 3, i loven vil
blive forlænget med yderligere 2 måneder fra og med den
1. marts 2021 til og med den 30. april 2021, således at
perioden fra og med den 1. november 2020 til og med den 30. april
2021 samlet set skal anses for en forlængelsesgrund. Personer
vil i perioden således ikke få nedsat hjælpen, og
hjælpen vil ikke bortfalde i perioden, som følge af at
de ikke har opfyldt betingelsen om at have haft 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
Eventuelle arbejdstimer med ordinært
og ustøttet arbejde i perioden fra og med den 1. marts 2021
til og med den 30. april 2021 vil skulle medregnes til at opfylde
kravet om 225 timers arbejde, ligesom det er gældende for de
øvrige forlængelsesgrunde både for personer, som
skulle have haft deres hjælp nedsat, eller hvor hjælpen
skulle bortfalde i ovennævnte periode, og for personer, som
endnu ikke skulle have deres hjælp nedsat, eller hvor
hjælpen ikke skulle bortfalde i perioden.
Forlængelsen i § 13 h, stk. 3,
vil indgå i § 13 f, stk. 13, i loven på
tilsvarende måde som en forlængelse efter § 13 f,
stk. 12, i loven, jf. § 13 h, stk. 4. Det betyder, at en
forlængelse efter § 13 h, stk. 3, i loven i lighed med
en forlængelse efter § 13 f, stk. 12, i loven
medfører, at hvis der ved opgørelsen af arbejde inden
for de seneste 12 kalendermåneder indgår måneder,
der ligger mere end 3 år før
opgørelsestidspunktet, skal der ses bort fra sådanne
måneder. I et sådant tilfælde får
ægtefællen eller den ugifte person tillagt yderligere
måneder fremadrettet svarende til antallet af måneder,
der er set bort fra.
Administrationen af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 13 h, stk. 3, i loven vil
skulle følge de samme regler, som i øvrigt er
gældende for personer, som får forlænget
12-månedersperioden efter § 13 h i loven.
Det foreslås endvidere, at for
personer, der er omfattet af det fremsatte lovforslag, og for hvem
kommunen forud for den 22. marts 2021 har truffet en
afgørelse om nedsættelse eller bortfald af
hjælpen efter § 13 g og § 26, stk. 5-8, i loven,
der endnu ikke er effektueret, skal kommunen tilbagekalde
afgørelsen og samtidig skriftligt orientere personen om, at
der vil være grundlag for en udskydelse af bortfaldsdatoen
som følge af forlængelsen af
12-månedersperioden. Der henvises til bemærkningerne
til forslaget til i nr. 8 ad § 04.
Økonomiske
konsekvenser
Samlet set skønnes den nye paragraf
§ 02, jf. ændringsforslag nr. 6 og § 04, jf.
ændringsforslag nr. 8 med betydelig usikkerhed at
medføre offentlige merudgifter på i alt 36,6 mio. kr.
i 2021 og 29,4 mio. kr. i 2022 før skat og
tilbageløb. Når der tages højde for skat og
tilbageløb skønnes forslaget at svække de
offentlige finanser svarende til 22,1 mio. kr. i 2021 og 17,7 mio.
kr. i 2022, jf. tabel 2.
Tabel
2. Økonomiske konsekvenser af
yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i
225-timersreglen, mio. kr. (2021-pl.) |
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt, statslige
udgifter | 7,3 | 5,9 | 0 | 0 | Heraf til kontanthjælp inkl.
adfærd | 5,4 | 4,3 | 0 | 0 | Heraf til uddannelseshjælp inkl.
adfærd | 1,1 | 0,9 | 0 | 0 | Heraf til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse inkl. adfærd | 0,7 | 0,6 | 0 | 0 | Heraf aktiveringsudgifter | 0,1 | 0,1 | 0 | 0 | I alt, kommunale
udgifter | 29,3 | 23,5 | 0 | 0 | Heraf budgetgaranti | 29,3 | 23,3 | 0 | 0 | Heraf administration | 0,0 | 0,2 | 0 | 0 | I alt,
inkl. adfærd (før skat
og tilbageløb) | 36,6 | 29,4 | 0 | 0 | I alt,
inkl. adfærd (efter skat og
tilbageløb) | 22,1 | 17,7 | 0 | 0 | Anm: Tallene er
afrundet til nærmeste 100.000 kr. |
|
Det er skønnet, at
ændringsforslaget vil medføre en midlertidig reduktion
i beskæftigelsen på i alt ca. 50 fuldtidspersoner over
perioden 2021-2022.
Ændringsforslaget medfører
merudgifter til både ydelse, aktivering og administration
samt et ændret provenu fra skat og tilbageløb.
De offentlige merudgifter til
kontanthjælp, uddannelseshjælp og
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
herunder merudgifter som følge af ændret adfærd,
skønnes at udgøre ca. 36,1 mio. kr. i 2021 og 28,6
mio. kr. i 2022 før skat og tilbageløb.
De offentlige merudgifter til aktivering
skønnes at udgøre ca. 0,5 mio. kr. i 2021 og 0,4 mio.
kr. i 2022.
Endelig skønnes der at være
administrative udgifter for kommunerne på ca. 0,2 mio. kr. i
2022, som følge af at kommunerne skal ændre varslingen
for og eventuelt høringen af de borgere, der kan få
nedsat ydelsen som følge af 225-timersreglen efter den 28.
februar 2021.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Merudgifterne i 2021 som følge af
ændringsforslaget på 36,6 mio. kr. (før skat og
tilbageløb) bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2021. Tilsvarende reduceres §
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
covid-19 mv. med i alt 22,1 mio. kr. i 2021, svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
De økonomiske konsekvenser for
2022-2023 indarbejdes på forslag til finansloven for
2022.
Til nr. 7
Det fremgår af de gældende
regler i § 107 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
at jobafklaringsforløb med tilhørende
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 b i lov om aktiv
socialpolitik er en ordning for
1) personer, som er uarbejdsdygtige
på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge,
og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter
§ 27 i lov om sygedagpenge, jf. § 24, stk. 2, og §
27, stk. 3, i lov om sygedagpenge,
2) personer, som er uarbejdsdygtige
på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge,
og som på første fraværsdag ville have haft ret
til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen ikke var omfattet af
tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge,
jf. § 24 a, stk. 1, i lov om sygedagpenge, og
3) personer, som fortsat er uarbejdsdygtige
på grund af egen sygdom, men hvis ret til sygedagpenge
ophører efter § 24 c, stk. 1, 1. pkt., i lov om
sygedagpenge, jf. § 24 c, stk. 1, 2. pkt., i lov om
sygedagpenge.
Det fremgår endvidere af de
gældende regler i § 109, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at senest 4 uger efter overgang til et
jobafklaringsforløb eller 4 uger efter det tidspunkt, hvor
kommunen har truffet afgørelse om, at personen er berettiget
til et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om
sygedagpenge, skal sagen behandles i rehabiliteringsteamet efter
reglerne i kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., jf. dog stk. 2.
Siden foråret 2020 er der i
sygedagpengelovens kapitel 8 a løbende indført regler
om midlertidig forlængelse af retten til sygedagpenge for at
sikre, at ingen sygedagpengemodtagere skal overgå til
jobafklaringsforløb i perioden den 9. marts 2020 - den 28.
februar 2021. Det betyder, at et større antal personer, der
skulle være overgået til jobafklaringsforløb, er
fortsat med at få udbetalt sygedagpenge.
Med forslaget til § 26 h i nr. 6, ad
§ 01, nr. 1, vil der blive indført endnu en midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge, som skal sikre, at
ingen sygedagpengemodtagere skal overgå til
jobafklaringsforløb i perioden den 1. marts 2021 til og med
den 30. april 2021.
Som følge heraf vil der være
et usædvanlig stort antal personer, der overgår fra
sygedagpenge til jobafklaringsforløb ved udløbet af
de midlertidige forlængelser af retten til sygedagpenge.
Der forventes derfor, at det i en periode
ikke vil være muligt for kommunens rehabiliteringsteam at
behandle alle sager om jobafklaringsforløb inden for den
gældende frist på 4 uger.
Det foreslås i § 111 a, at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om fravigelse af fristen for, hvornår
rehabiliteringsteamet skal behandle en sag om
jobafklaringsforløb, jf. § 109, stk. 1, og om
iværksættelse af indsatsen i
jobafklaringsforløbet, inden sagen forelægges for
rehabiliteringsteamet.
Ændringsforslaget betyder, at der
bl.a. vil blive fastsat regler om, at fristen på 4 uger ikke
vil være gældende, for så vidt angår de
sager, hvor en person er overgået til
jobafklaringsforløb inden for en nærmere bestemt
periode, efter at overgangen til jobafklaringsforløb ikke
længere er udskudt. Det forventes endvidere, at der vil blive
fastsat et tidspunkt for, hvornår disse sager senest skal
behandles i rehabiliteringsteamet.
Det forventes desuden, at der vil blive
fastsat nærmere regler om, at kommunen kan
iværksætte en indsats i jobafklaringsforløbet,
inden sagen er blevet behandlet i rehabiliteringsteamet. Dette skal
bidrage til at sikre, at en person hurtigst muligt kan komme i gang
med en indsats med henblik på at bringe personen tilbage i
arbejde, uanset at sagen behandles i rehabiliteringsteamet, mere
end 4 uger efter at personen er overgået til
jobafklaringsforløb.
Økonomiske
konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes med en vis
usikkerhed ikke at have økonomiske konsekvenser, da der er
tale om en midlertidig forskydning i behandling af sager i
rehabiliteringsteamet.
Til nr. 8
Det foreslås, at for personer, der er
omfattet af § 13 h, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021, for hvem
kommunen forud for den 22. marts 2021 har truffet en
afgørelse om nedsættelse eller bortfald af
hjælpen efter § 13 g og § 26, stk. 5-8, der endnu
ikke er effektueret, skal kommunen tilbagekalde afgørelsen
og samtidig skriftligt orientere personen om, at der er grundlag
for en udskydelse af bortfaldsdatoen som følge af
forlængelsen af 12-månedersperioden.
Det betyder, at hvis en person har modtaget
en afgørelse forud for den 22. marts 2021 om, at den
pågældendes hjælp vil blive nedsat, eller at
hjælpen vil bortfalde, som følge af at personen ikke
har opfyldt arbejdskravet på 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde, jf. § 13 f, § 13 g og § 26,
stk. 5-8, i lov om aktiv socialpolitik i perioden fra og med den 1.
marts 2021 til og med den 30. april 2021, men afgørelsen
endnu ikke er effektueret, vil kommunen skulle tilbagekalde
afgørelsen. Kommunen vil samtidig skriftligt skulle
orientere personen om, at denne vil få udskudt datoen for
nedsættelse eller bortfald af hjælpen som følge
af forlængelsen af 12-månedersperioden, jf. forslaget
til ændring af § 13 h, stk. 3.
Kommunen vil endvidere, som efter de
gældende regler i bekendtgørelse om kommunernes pligt
til varsling, vejledning m.v. af modtagere af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvis hjælp
kan bortfalde eller blive nedsat som følge af
225-timersreglen, skulle orientere en person om, hvornår
hjælpen herefter forventes at skulle nedsættes eller
bortfalde, hvis personen ikke har opfyldt arbejdskravet på
dette tidspunkt.
De økonomiske konsekvenser ved
ændringsforslaget er beskrevet i bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 6.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2021 og var til 1. behandling den 23. februar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 5. februar 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 161. Den 18. februar
2021 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |