Fremsat den 10. februar 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere
(Forlængelse af det midlertidige
børnetilskud)
§ 1
I lov nr. 1550 af 27. december 2019 om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, som
ændret ved § 19 i lov nr. 1558 af 27. december 2019,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 19, stk. 2, ændres
»den 30. juni 2021« til: »den 31. december
2021«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Forlængelse af
perioden for det midlertidige børnetilskud til visse
forsørgere | 2.1. | Gældende
ret | 2.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten blev den 3.
september 2019 enige om at indføre et nyt midlertidigt
børnetilskud for forsørgere pr. 1. januar 2020.
Aftalen om et nyt midlertidigt
børnetilskud har baggrund i den politiske forståelse
"Retfærdig retning for Danmark" mellem Regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra den 25. juni
2019, hvoraf det fremgår, at regeringen vil bekæmpe
børnefattigdom. Børnetilskuddet skal på kort
sigt være med til at afhjælpe problemerne med
børnefattigdom, indtil en ydelseskommission har fremlagt
sine anbefalinger, og et nyt ydelsessystem er trådt i
kraft.
Lov om et midlertidigt børnetilskud til
visse forsørgere trådte i kraft den 1. januar 2020 og
fik virkning fra den 1. august 2019 til og med den 30. juni 2021,
idet det er intentionen, at det midlertidige børnetilskud og
evt. tillæg til enlige forsørgere skal ydes, indtil
Ydelseskommissionens anbefalinger er blevet fremlagt, og et nyt
ydelsessystem er trådt i kraft.
Det midlertidige børnetilskud er et
skattefrit tilskud og ydes til forældre, som er berørt
af kontanthjælpsloftet og/eller modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Det midlertidige børnetilskud ydes til forældre med
børn i alderen 0-14 år og skal sikre familierne bedre
økonomiske vilkår og bedre mulighed for at være
en del af fællesskabet. I 2021 udgør tilskuddet 717
kr. pr. måned pr. barn af ydelsesmodtagere på de
laveste ydelser - det vil sige selvforsørgelses- og
hjemrejseydelsesmodtagere, overgangsydelsesmodtagere samt
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, 615 kr. pr.
barn af enlige, og 563 kr. pr. barn af øvrige personer i
målgruppen. Derudover får enlige forsørgere et
supplerende tilskud på 665 kr. månedligt. Der er dog et
loft for midlertidigt børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere, idet det maksimale børnetilskud
ikke kan overstige det beløb, som den enkelte
børnefamilie har mistet som følge af
kontanthjælpsloftet og som følge af indførelsen
af selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen og
overgangsydelsen.
Regeringen nedsatte i december 2019 en
ydelseskommission til at gentænke kontanthjælpssystemet
og finde en afløser for kontanthjælpsloftet, uden at
det bliver muligt at modtage offentlige ydelser i ubegrænset
omfang.
Ydelseskommissionen har fået
forlænget fristen for fremlæggelse af sine anbefalinger
til april 2021. Dermed får kommissionen fire måneder
ekstra til arbejdet, der er blevet forlænget blandt andet som
følge af covid-19. På den baggrund er der behov for at
forlænge virkningsperioden for det midlertidige
børnetilskud til udgangen af 2021, således at et nyt
ydelsessystem kan nå at træde i kraft.
2. Forlængelse af perioden for det midlertidige
børnetilskud til visse forsørgere
2.1. Gældende
ret
De gældende regler om udbetaling af det
midlertidige børnetilskud til forsørgere, der er
berørt af kontanthjælpsloftet og/eller
indførelsen af integrationsydelse (nu
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse),
fremgår af lov nr. 1550 af 27. december 2019 om lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere.
Det fremgår af de gældende regler,
at ordningen har virkning fra og med den 1. august 2019 og til og
med den 30. juni 2021.
For forsørgere med børn i
alderen 0-14 år, der er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller indførelsen af
integrationsydelse - det vil sige modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen, sker der udbetaling af
midlertidigt børnetilskud med følgende forskellige
satser:
- Midlertidigt
børnetilskud udgør 615 kr. pr. måned pr. barn
(2021-niveau) for enlige personer, der forsørger eget barn
under 15 år i hjemmet og modtager uddannelseshjælp med
aktivitetstillæg, uddannelseshjælp med
barselstillæg, uddannelseshjælp med satsen for gravide
kvinder, der har passeret 12. svangerskabsuge,
uddannelseshjælp med satsen for personer, der har en
dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i lov om aktiv
socialpolitik og har forsørgelsespligt over for et barn,
eller kontanthjælp. Den enkelte skal være berørt
af kontanthjælpsloftet og skal således have fået
nedsat en eller begge af disse ydelser: Boligstøtten efter
lov om individuel boligstøtte og særlig støtte
efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
- Midlertidigt
børnetilskud udgør 717 kr. pr. måned pr. barn
(2021-niveau) for personer, der forsørger eget barn under 15
år i hjemmet og modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, eller som modtager
uddannelseshjælp eller kontanthjælp og er gift eller
samlevende med en person, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og derfor får beregnet
deres hjælp, således at begge i parret mindst modtager
det beløb, de hver ville have modtaget i
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
og danskbonus. Personer, der forsørger eget barn under 15
år i hjemmet, og som modtager uddannelseshjælp som
uddannelsesparat og er berørt af kontanthjælpsloftet,
og således får nedsat en eller begge af disse ydelser:
Boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte og
særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik.
- Midlertidigt
børnetilskud udgør 563 kr. pr. måned pr. barn
(2021-niveau) for gifte eller samlevende personer, der
forsørger eget barn under 15 år i hjemmet og modtager
uddannelseshjælp med aktivitetstillæg,
uddannelseshjælp med barselstillæg,
uddannelseshjælp med satsen for gravide kvinder, der har
passeret 12. svangerskabsuge, uddannelseshjælp med satsen for
personer, der har en dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i
lov om aktiv socialpolitik og har forsørgelsespligt over for
et barn, eller kontanthjælp. Den enkelte skal være
berørt af kontanthjælpsloftet og skal således
have fået nedsat en eller begge af disse ydelser:
Boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte og
særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik.
Samtidig modtager enlige forsørgere et
særligt tillæg - tillæg til enlige
forsørgere - på 665 kr. pr. måned (2021-niveau),
som er uafhængigt af antallet af børn under 15
år i hjemmet.
Det betyder, at personer, der modtager
uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og som i den
gældende virkningsperiode har fået nedsat
boligstøtten eller den særlige støtte efter
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik, er omfattet i de hele
kalendermåneder, hvor deres boligstøtte eller
særlig støtte bliver reduceret som konsekvens af
kontanthjælpsloftet. Kontanthjælpsloftet beregnes alene
på hele kalendermåneder, og betingelserne skal
være opfyldt fra den første dag i måneden.
Modtagere af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22 i lov om
aktiv socialpolitik er tilsvarende omfattet af loven i de hele
kalendermåneder, hvor de opfylder betingelserne for at
modtage midlertidigt børnetilskud og eventuelt tillæg
til enlige forsørgere den første dag i
måneden.
Det er således en betingelse for
modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp, at den
enkelte forsørger er omfattet af kontanthjælpsloftet
for at kunne få udbetalt midlertidigt børnetilskud og
eventuelt tillæg til enlige forsørgere, mens modtagere
af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse (integrationsydelsesmodtagere indtil 1. januar
2020) ikke skal være berørt af
kontanthjælpsloftet, men alene skal modtage
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelsen
efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik for at kunne modtage
midlertidigt børnetilskud og evt. tillæg til enlige
forsørgere.
Følgende
betingelser er gældende for retten til det midlertidige
børnetilskud og tillæg til enlige
forsørgere:
- at personen har
den privatretlige forsørgelsespligt over for barnet,
- at personen og
barnet har fælles folkeregisteradresse, og
- at barnet ikke er
fyldt 15 år.
Alle betingelser skal være opfyldt den
første dag i den måned, som den enkelte udbetaling af
det midlertidige børnetilskud og evt. tillæg til
enlige forsørgere vedrører.
Der gælder et maksimum for, hvor meget
den enkelte person samlet kan få udbetalt af det midlertidige
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere.
Beløbet kan sammenlagt ikke overstige det beløb,
hvormed boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte og/eller særlig støtte efter §
34 i lov om aktiv socialpolitik til den enkelte forsørger er
nedsat efter reglerne om kontanthjælpsloftet i §§
25 b-25 d i lov om aktiv socialpolitik. Ved omfanget af
nedsættelsen ses der på den ny beregning for
nedsættelse af den samlede hjælp
(kontanthjælpsloftet) efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf.
stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik, som Udbetaling Danmark
foretager samtidig med, at Udbetaling Danmark genberegner
boligstøtten for den pågældende måned
på baggrund af oplysninger fra indkomstregisteret og
kommunen.
For modtagere af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse kan der ud over
beløbet, hvormed den enkelte forsørger er nedsat som
følge af kontanthjælpsloftet, udbetales yderligere
midlertidigt børnetilskud og eventuelt tillæg til
enlige forsørgere op til et grænsebeløb
på 1.937 kr. (2021-niveau) månedligt for en enlig
modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse og på 4.261 kr. (2021-niveau) månedligt
for en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse, der anses for gift eller samlevende.
Vurderingen af, om en person er gift eller
samlevende, følger den afgørelse, som kommunen
træffer efter lov om aktiv socialpolitik forud for
indplaceringen på loftsstørrelsen for den enkelte. Det
vil sige den afgørelse, som kommunen træffer om,
hvorvidt en person i relation til kontanthjælpsloftet kan
anses for samlevende eller enlig, jf. lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Der kan alene udbetales ét midlertidigt
børnetilskud pr. barn, mens tillæg til enlige
forsørgere udbetales som et fast månedligt
tillæg uanset antallet af børn. Det betyder, at
modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse eller uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere, der tillige er enlige
forsørgere, kan modtage midlertidigt børnetilskud
på 717 kr. pr. barn og samtidig modtage ét
tillæg på 665 kr. som enlig forsørger, hvorimod
de øvrige enlige forsørgere på højere
ydelser modtager et midlertidigt børnetilskud pr. barn
på 615 kr., samtidig med tillægget på 665 kr. Der
gælder dog et maksimum for, hvor meget den enkelte person
samlet kan få udbetalt af det midlertidige
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
jf. ovenfor. De anførte beløb er de månedlige
satser for 2021.
Udbetaling Danmark administrerer ordningen.
Det betyder blandt andet, at administrationen af det midlertidige
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere er
underlagt de generelle regler, der i øvrigt gælder for
Udbetaling Danmarks administration, jf. § 1 i lov om
Udbetaling Danmark.
2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Hensigten med det midlertidige
børnetilskud er at forbedre de økonomiske
vilkår og dermed levevilkårene for børn til
forældre i kontanthjælpssystemet. Det skal altså
på kort sigt afhjælpe problemerne med
børnefattigdom i Danmark, indtil Ydelseskommissionen
fremlægger sine anbefalinger, og et nyt ydelsessystem
træder i kraft.
Ydelseskommissionen har fået
forlænget fristen for fremlæggelse af sine anbefalinger
om et nyt ydelsessystem til april 2021. Ydelseskommissionens
anbefalinger fremlægges derfor 4 måneder senere,
hvilket også påvirker tidspunktet for, hvornår et
nyt kontanthjælpssystem kan træde i kraft.
Der er således behov for at
forlænge ordningen med det midlertidige
børnetilskud.
Ordningen vil med forslaget blive
forlænget med 6 måneder og i øvrigt
fortsætte uændret. Det vil betyde, at der i den
forlængede periode fortsat vil blive udbetalt midlertidigt
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
når betingelserne er opfyldt.
Det fremgår af den gældende §
19, stk. 2, i lov om et midlertidigt børnetilskud, at det
midlertidige børnetilskud har virkning for perioden fra og
med den 1. august 2019 til og med den 30. juni 2021.
Den foreslåede ændring af lovens
§ 19, stk. 2, vil medføre, at det midlertidige
børnetilskud får virkning for perioden fra og med den
1. august 2019 til og med den 31. december 2021.
Således foreslås det, at loven
ændres, så ordningen med midlertidigt
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
vil ophøre med virkning fra den 1. januar 2022. Det vil
betyde, at det midlertidige børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere for december 2021 udbetales i februar
2022. Det skyldes, at midlertidigt børnetilskud og
tillæg til enlig forsørgere udbetales månedsvis
i starten af den anden måned efter den måned, som den
enkelte udbetaling af midlertidigt børnetilskud
vedrører. For personer omfattet af kontanthjælpsloftet
udbetales det midlertidige børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere dog tidligst, når Udbetaling Danmark
har foretaget en beregning for nedsættelse af
boligstøtte og/eller særlig støtte. December
2021 bliver dermed den sidste måned, som midlertidigt
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
kan ydes for.
Udbetaling Danmark vil fortsat skulle administrere
ordningen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser af det midlertidige
børnetilskud
Det foreslås at forlænge det
midlertidige børnetilskud, så tilskuddet gælder
til og med den 31. december 2021. Ordningen vil i øvrigt
fortsætte uændret.
Det midlertidige børnetilskud er
målrettet børn fra 0-14 år i familier, der er
berørt af kontanthjælpsloftet eller
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Det månedlige tilskud udgør (2021-niveau) 717 kr. pr.
barn af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse og uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere, 615 kr. pr. barn af enlige, og
563 kr. pr. barn af øvrige i målgruppen. Derudover
udgør det supplerende tillæg til enlige
forsørgere 665 kr. månedligt.
Det forventes, at omkring 7.000
fuldtidspersoner vil modtage det midlertidige børnetilskud i
forlængelsesperioden fra den 1. juli 2021 til og med den 31.
december 2021.
Det midlertidige børnetilskud er 100
pct. statslig finansieret, og forlængelsen forventes at
medføre statslige merudgifter i 2021-pl til udbetaling af
tilskuddet på ca. 122 mio. kr. i 2021 svarende til ca. 94
mio. kr. efter tilbageløb. Det midlertidige
børnetilskud er skattefrit.
Samlet set skønnes forlængelsen
at medføre offentlige merudgifter i 2021 på ca. 143
mio. kr. før skat og tilbageløb svarende til ca. 128
mio. kr. i 2021 efter skat og tilbageløb, jf. tabel 1. Heri
indgår administrationsudgifter samt ydelses- og
aktiveringsudgifter som følge af en negativ
beskæftigelseseffekt, jf. nedenstående afsnit. I
2021-2022 skønnes forlængelsen at medføre
merudgifter til administration i Udbetaling Danmark på 1,8
mio. kr. årligt.
| | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
lovforslaget (2021-pl) | | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt statslige
udgifter | 129,0 | 1,8 | 0,0 | 0,0 | Heraf til det midlertidige
børnetilskud | 122,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til kontanthjælp -
adfærd | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til uddannelseshjælp -
adfærd | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse - adfærd | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til aktiveringsudgifter -
adfærd | 1,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til administration i Udbetaling
Danmark | 1,8 | 1,8 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 14,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til kontanthjælp -
adfærd | 7,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til uddannelseshjælp -
adfærd | 0,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse - adfærd | 3,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til aktiveringsudgifter -
adfærd | 2,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt (inklusiv
adfærd) før skat og tilbageløb | 143,0 | 1,8 | 0,0 | 0,0 | I alt (inklusiv
adfærd) efter skat og tilbageløb | 127,8 | 1,8 | 0,0 | 0,0 | | | | | |
|
Udbetaling af det midlertidige
børnetilskud skønnes at indebære, at den
enkelte modtager i gennemsnit vil afgå langsommere til
beskæftigelse end i en situation uden midlertidigt
børnetilskud. Samlet skønnes forlængelsen med
betydelig usikkerhed at indebære en strukturel
svækkelse af beskæftigelsen på omkring 100
fuldtidspersoner i 2021. Den forventede svækkelse af
beskæftigelsen indebærer offentlige merudgifter til
kontanthjælp på 9,8 mio. kr., uddannelseshjælp
på 1,0 mio. kr. og selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse på 4,1 mio. kr. i 2021.
Som følge heraf forventes afledte merudgifter til aktivering
på 3,9 mio. kr. i 2021.
Det midlertidige børnetilskud udbetales
af Udbetaling Danmark. Lovforslaget vil derfor medføre
merudgifter i Udbetaling Danmark. På baggrund af oplysninger
fra Udbetaling Danmark om estimerede udgifter er der på grund
af forlængelsen afsat 1,8 mio. kr. årligt i 2021-2022
til administration af det midlertidige børnetilskud.
Administrationsomkostningerne afholdes af staten.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter for så
vidt angår ydelses- og aktiveringsudgifterne.
3.2. Implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Nærværende lovforslag beror
på de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning helt
svarende til det lovforslag, der indførte midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere, lovforslag nr. L
45, Folketingsamlingen 2019-20, se nærmere herom i
bemærkningerne til lovforslag nr. L 45 om forslag til lov om
et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere,
jf. Folketingstidende 2019-20, 1. samling, Tillæg A, side
18.
Ordningen vil efter lovforslagets indhold
blive forlænget med 6 måneder og i øvrigt
fortsætte uændret.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Ordningen vurderes ikke at være omfattet
af forordning nr. 883/2004/EF om koordinering af de sociale
sikringsordninger, idet det midlertidige børnetilskuds
intention er at tilføre ekstra økonomiske ressourcer
til bopælsforælderens økonomiske situation som
følge af kontanthjælpsloftet og indførelsen af
integrationsydelsen. Ydelser i kontanthjælpssystemet kan
alene udbetales til personer med ophold her i landet og er ikke en
social sikringsydelse omfattet af forordning nr. 883/2004/EF om
koordinering af de sociale sikringsordninger. Endvidere vurderes
det midlertidige børnetilskud at være i
overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet i forordning
492/2011/EU om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for
Unionen, da kravet om, at barnet skal være
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR) hos
modtageren af det midlertidige børnetilskud, gælder
for såvel danske statsborgere som for øvrige
statsborgere, herunder EU/EØS statsborgere.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 11. januar 2021 til den 18. januar 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, ATP,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business
Danmark, Børnerådet, Børns Vilkår, Danske
A-kasser, Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revisorer,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Frie
Funktionærer, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for
Socialt Udsatte, SAND - De hjemløses landsorganisation,
Udbetaling Danmark og Ældresagen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører samlet set
merudgifter før skat og tilbageløb på: Stat: 2021: 129,0 mio. kr. 2022: 1,8 mio. kr. Kommuner: 2021: 14,0 mio. kr. Regioner: Ingen Lovforslaget vil medføre
merudgifter i Udbetaling Danmark til løbende drift. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Midlertidigt børnetilskud vurderes
ikke at være en social sikringsydelse omfattet af forordning
nr. 883/2004/EF om koordinering af de sociale
sikringsordninger. Kravet om, at barnet skal være
bopælsregisteret hos modtageren af det midlertidige
børnetilskud gælder for såvel danske som for
øvrige statsborgere, herunder EU/EØS-statsborgere.
Midlertidigt børnetilskud vurderes således at
være i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet 19 i
forordning 492/2011/EU. Der henvises til pkt. 8 om forholdet til
EU-retten. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende §
19, stk. 2, i lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere, at §§ 1-18 har virkning i perioden fra
og med den 1. august 2019 til og med den 30. juni 2021.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret, herunder om personkredsen og satserne for det
midlertidige børnetilskud efter loven, henvises til de
almindelige bemærkninger, punkt 2.1.
Det foreslås, at i § 19, stk. 2, ændres datoen »den 30.
juni 2021« til: »den 31. december 2021«.
Ændringen betyder, at ordningen for midlertidigt
børnetilskud forlænges således, at §§
1-18 får virkning i perioden fra og med den 1. august 2019
til og med den 31. december 2021.
Formålet med den foreslåede
ændring er, at udbetaling af det midlertidige
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
forlænges til og med udgangen af 2021, og at der fortsat kan
ydes tilskud, indtil Ydelseskommissionens anbefalinger om et nyt
kontanthjælpssystem er blevet fremlagt, og disse anbefalinger
forventeligt er trådt i kraft.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 2.2.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. juli 2021.
Baggrunden er, at den nuværende periode
for udbetaling af et midlertidigt børnetilskud løber
til og med den 30. juni 2021. Ordningen vil med forslaget blive
forlænget med 6 måneder og i øvrigt
fortsætte uændret. Det vil betyde, at der i den
forlængede periode fortsat vil kunne udbetales midlertidigt
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
når betingelserne er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 2.2., samt til lovforslagets
§ 1, nr. 1 og bemærkningerne hertil.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere ikke
gælder for disse landsdele og ikke indeholder hjemmel til at
sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1550 af 27. december 2019 om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, som
ændret ved § 19 i lov nr. 1558 af 27. december 2019,
foretages følgende ændring: | §
19. --- Stk. 2.
§§ 1-18 har virkning for perioden fra og med den 1.
august 2019 til og med den 30. juni 2021. | | 1. I § 19, stk. 2, ændres »den
30. juni 2021« til: »den 31. december
2021«. |
|