Skriftlig fremsættelse (10. februar
2021)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
(Forlængelse af det midlertidige børnetilskud)
(Lovforslag nr. L 163)
Lovforslaget forlænger
virkningsperioden for det midlertidige børnetilskud til
visse forsørgere med 6 måneder til udgangen af
2021.
Lov om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere blev vedtaget den 20. december 2019 og
udmøntede Aftale om et nyt midlertidigt
børnetilskud fra september 2019 mellem regeringen,
Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
Med dette lovforslag forlænges
ordningen med det midlertidige børnetilskud til
børnefamilier med børn under 15 år, hvor en
eller begge forældre er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Der er intentionen, at det midlertidige
børnetilskud skal ydes, indtil Ydelseskommissionens
anbefalinger er blevet fremlagt, og et nyt ydelsessystem er
trådt i kraft. Ydelseskommissionens afrapportering er udskudt
til april 2021. På den baggrund er der behov for at
forlænge virkningsperioden for det midlertidige
børnetilskud.
Det midlertidige børnetilskud er 100
pct. statsligt finansieret, og samlet set skønnes
forlængelsen at medføre offentlige merudgifter
på ca. 143 mio. kr. før skat og tilbageløb
svarende til ca. 128 mio. kr. i 2021 efter skat og
tilbageløb. Heri indgår administrationsudgifter samt
ydelses- og aktiveringsudgifter som følge af en negativ
beskæftigelseseffekt. I 2021-2022 skønnes
forlængelsen at medføre merudgifter til administration
i Udbetaling Danmark på 1,8 mio. kr. årligt.
Det forventes, at omkring 7.000
fuldtidspersoner vil modtage det midlertidige børnetilskud i
forlængelsesperioden på 6 måneder.
Det foreslås, at forlængelsen
af det midlertidige børnetilskud til visse forsørgere
træder i kraft den 1. juli 2021. Dermed vil
forlængelsen træde i kraft i umiddelbar
forlængelse af udgangen af den nuværende ordning, der
løber til og med den 30. juni 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.