Fremsat den 10. februar 2021 af indenrigs- og boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje, lov om leje
af almene boliger og erhvervslejeloven
(Yderligere foranstaltninger for at
forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)
§ 1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
927 af 4. september 2019, som ændret bl.a. ved § 3 i lov
nr. 359 af 4. april 2020 og senest ved § 4 i lov nr. 2079 af
21. december 2020, foretages følgende ændringer:
1. § 43
a affattes således:
Ȥ 43 a. Indenrigs- og
boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19
fastsætte regler om, at fristen i § 43, 1. pkt.,
forlænges.«
2.
Efter § 64 indsættes:
Ȥ 64 a. Indenrigs- og
boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19
fastsætte regler om, at fristen i § 64, stk. 6,
forlænges.«
§ 2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, § 4 i
lov nr. 359 af 4. april 2020, § 3 i lov nr. 1832 af 8 december
2020 og § 2 i lov nr. 2078 af 21. december 2020, foretages
følgende ændring:
1. § 56
a affattes således:
Ȥ 56 a. Indenrigs- og
boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19
fastsætte regler om, at fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges.«
§ 3
I erhvervslejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 11. oktober 2018, som
ændret ved § 2 i lov nr. 359 af 4. april 2020, foretages
følgende ændring:
1. § 49
a affattes således:
Ȥ 49 a.
Erhvervsministeren kan som led i håndteringen af covid-19
fastsætte regler om, at fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 10. februar 2021.
Stk. 3. § 43 a og
§ 64 a i lov om leje som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1 og 2, § 56 a i lov om leje af almene boliger som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 1, og § 49 a i lov om leje af
erhvervslokaler mv. som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1,
ophæves den 1. marts 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Aflæggelse af
forbrugsregnskaber | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Indenrigs- og Boligministeriets og
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Afholdelse af møde i
beboerrepræsentationerne | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Indenrigs- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
På grund af den fortsatte
ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende
siden marts 2020 har iværksat en række særlige
tiltag for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt
befolkningen, vurderes det som i foråret 2020 fortsat at
være nødvendigt at gennemføre en midlertidig
forlængelse af fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskab for varme, varmt vand m.v. i lejemål for at
forebygge spredning af smitte med covid-19 blandt lejerne.
Årsagen hertil er, at aflæggelse af regnskaber
forudsætter, at der sker aflæsning af målere i de
enkelte lejemål.
Endvidere vurderes det at være
nødvendigt at forlænge fristen for afholdelse af
beboermøde i beboerrepræsentationerne, jf. lejelovens
kapitel XI. Beboerrepræsentationen bortfalder, hvis der ikke
har været afholdt beboermøde med valg af
beboerrepræsentanter i 2 år. I henhold til
bekendtgørelse om beboerrepræsentation skal
beboermøde afholdes inden 1. april i hvert
kalenderår.
Med nærværende lovforslag
foreslås det, at hhv. indenrigs- og boligministeren og
erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om forlængelse af ovennævnte frister.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Aflæggelse af forbrugsregnskaber
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende lejelovs § 43 a,
almenlejelovs § 56 a og erhvervslejelovs § 49 a kan hhv.
indenrigs- og boligministeren og erhvervsministeren som led i
håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at
fristen for aflæggelse af forbrugsregnskaber i lejelovens
§ 43, stk. 1, 1. pkt., almenlejelovens § 56, stk. 1, 1.
pkt., og erhvervslejelovens § 49, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges midlertidigt.
Disse lovhjemler blev vedtaget på
baggrund af den ekstraordinære situation i foråret
2020, hvor regeringen fra marts 2020 iværksatte en
række særlige tiltag for at hindre spredning af
covid-19-virussen blandt befolkningen. Lovhjemlerne blev vedtaget
ved lov nr. 359 af 4. april 2020 om ændring af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
og forskellige andre love (Yderligere foranstaltninger for at
forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.).
Lovhjemlerne, der gør det muligt at forlænge fristen
for aflæggelse af forbrugsregnskaber midlertidigt,
ophæves i medfør af § 7, stk. 3, i den
nævnte lov den 1. marts 2021.
Fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskab blev med hjemmel i denne lov forlænget til
den 4. oktober 2020, jf. bekendtgørelse nr. 361 af 4. april
2020 om fravigelse af regler på boligområdet som
følge af coronavirussygdom 2019 (COVID-19) og
bekendtgørelse nr. 360 af 4. april 2020 om midlertidig
forlængelse af fristen for aflevering af forbrugsregnskaber
for erhvervslejemål som led i håndteringen af
covid-19.
Det følger af lejelovens § 36,
almenlejelovens § 52 og erhvervslejelovens § 45, at
udlejere, der leverer forbrugsydelser, herunder varme og varmt
vand, kan forlange sine udgifter til lejerens forbrug mv.
refunderet. Refusion af udlejerens udgifter sker ved
aflæggelse af forbrugsregnskab, som udsendes til lejerne.
Udsendelse af forbrugsregnskab skal efter lejelovens § 43,
almenlejelovens § 56 og erhvervslejelovens § 49 foretages
således, at det kommer frem til lejerne senest 4
måneder efter regnskabsperiodens udløb.
Endvidere gælder, at forbrugsregnskaber,
der indeholder udgifter vedrørende leverancer fra et
kollektivt forsyningsanlæg, skal være kommet frem til
lejerne senest 3 måneder efter, at udlejeren har modtaget
endelig afregning fra forsyningsanlægget, hvis dette
tidspunkt er senere end ovennævnte 4-måneders
frist.
Det følger af bestemmelser i de
nævnte love, at regnskabsperioden for forbrugsregnskaber
begynder den 1. juni og udløber den 31. maj året
efter, medmindre disse bestemmelser er fraveget ved aftale med
lejeren. Dette indebærer, at forbrugsregnskabet i 2021 skal
være kommet frem til lejerne inden 1. oktober 2021, medmindre
en anden regnskabsperiode er aftalt med lejerne i ejendommen. Hvis
regnskabet ikke er kommet frem til lejeren ved udløbet af
fristen, mister udlejeren sin ret til at kræve
tillægsbetaling af lejeren.
Det er en forudsætning for
aflæggelse af forbrugsregnskaber, at der sker aflæsning
af forbrugsmålerne i ejendommen. For lejemål, hvor der
ikke er installeret målere, der kan fjernaflæses,
indebærer dette, at professionelle aflæsere skal have
fysisk adgang til lejemålene og foretage fysisk
aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene.
2.1.2. Indenrigs-
og Boligministeriets og Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
På grund af den fortsatte
ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende
siden marts 2020 har iværksat en række særlige
tiltag for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt
befolkningen, vurderes det, at de professionelle aflæseres
besøg i de mange lejemål i forbindelse med
aflæggelse af forbrugsregnskaber i 2021 fortsat vil
indebære en væsentlig risiko for spredning af
covid-19-virussen blandt lejerne. Det vurderes derfor at være
nødvendigt at gennemføre endnu en midlertidig
forlængelse af fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskab på grund af den fortsatte risiko for
spredning af smitte med covid-19 blandt lejerne.
Det foreslås derfor at videreføre
lejelovens § 43 a, almenlejelovens § 56 a og
erhvervslejelovens § 49 a med bemyndigelser til, at indenrigs-
og boligministeren for lejelovens og almenlejelovens vedkommende og
erhvervsministeren for erhvervslejelovens vedkommende som led i
håndteringen af covid-19 midlertidigt kan forlænge
fristen for aflæggelse af forbrugsregnskab til lejerne. Det
foreslås, at bemyndigelserne indholdsmæssigt svarer til
de bemyndigelser til forlængelse af fristerne for at
aflægge forbrugsregnskab, der blev gennemført med lov
nr. 359 af 4. april 2020 om ændring af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
og forskellige andre love (Yderligere foranstaltninger for at
forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.).
Det er hensigten, at bemyndigelserne skal
benyttes til at forlænge fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskaber for boliglejemål og erhvervslejemål
midlertidigt i 2021 for at forebygge spredning af covid-19 blandt
lejerne i tillæg til de øvrige særlige
foranstaltninger, der er iværksat af regeringen for at
forebygge spredning af covid-19 blandt befolkningen.
Det foreslås, at loven gives virkning
fra tidspunktet for lovforslagets fremsættelse, det vil sige
fra den 10. februar 2021. Det er hensigten, at også den
bekendtgørelse, som vil blive udstedt med hjemmel i de
foreslåede bemyndigelser, får virkning fra tidspunktet
for lovforslagets fremsættelse.
Formålet med det fremskudte
virkningstidspunkt er at sikre, at så mange
forbrugsregnskaber som muligt bliver omfattet af
fristforlængelsen således, at fristforlængelsen
også får virkning i tilfælde, hvor
forbrugsregnskabet skulle være fremkommet til lejeren i
perioden fra lovforslagets fremsættelse til lovens
ikrafttræden.
2.2. Afholdelse af
møde i beboerrepræsentationerne
2.2.1. Gældende ret
Lejerne i private udlejningsejendomme med
mindst 7 beboelseslejemål kan efter reglerne i lejelovens
kapitel XI etablere beboerrepræsentation. Ordningen har til
formål at give lejerne mulighed for at vælge
repræsentanter, som kan varetage deres interesser i forholdet
til udlejeren og være forhandlingspart over for udlejeren.
Det indgår som et væsentligt formål med
ordningen, at den medvirker til at sikre det bedst mulige grundlag
for samarbejdet imellem lejerne og udlejeren i den enkelte ejendom,
herunder gøre kommunikation og dialog imellem lejerne og
udlejeren så operationel og enkel som muligt.
Det er i lejelovens § 64, stk. 6,
bestemt, at en beboerrepræsentation bortfalder, såfremt
der ikke har været afholdt beboermøde med valg af
beboerrepræsentanter i 2 år. Beboermøde med valg
af beboerrepræsentanter skal i henhold til § 7, stk. 1,
i bekendtgørelse nr. 709 af 9. september 1997 om
beboerrepræsentation afholdes i hvert kalenderår inden
1. april.
2.2.2. Indenrigs-
og Boligministeriet overvejelser og den foreslåede
ordning
Som følge af den fortsatte
ekstraordinære situation med de særlige
foranstaltninger, der siden starten af marts 2020 er iværksat
af regeringen for at forebygge og inddæmme spredning af
covid-19 blandt befolkningen, har der i mange
beboerrepræsentationer ikke været mulighed for at
afholde beboermøde i denne periode. For mange
beboerrepræsentationer vil dette medføre, at der med
udgangen af marts 2021 ikke har været afholdt
beboermøde i 2 år. Dette indebærer, at
beboerrepræsentationen i henhold til lejelovens § 64,
stk. 6, bortfalder.
Bortfald af beboerrepræsentationer
indebærer, at lejerne skal bruge ressourcer på at
genoprette beboerrepræsentationen, når der igen bliver
mulighed for at afholde beboermøde i ejendommen med henblik
på at vælge beboerrepræsentanter. Endvidere er
der efter lovgivningen bestemte procedurer vedrørende
inddragelse af beboerrepræsentanterne i forskellige
situationer, herunder ved huslejereguleringer, som en udlejer skal
følge, når der er oprettet beboerrepræsentation
i ejendommen. Der vil derfor kunne opstå usikkerhed med
hensyn til retsstillingen i den periode, hvor udlejeren ikke er
bekendt med bortfaldet og agerer, som om der er en fungerende
beboerrepræsentation.
Det foreslås derfor, at der i § 64
a i lejeloven indsættes en bemyndigelse til, at indenrigs- og
boligministeren som led i håndteringen af covid-19
midlertidigt kan forlænge fristen i § 64, stk. 6, for
afholdelse af beboermøde. Hermed undgås, at
beboerrepræsentationer utilsigtet bortfalder på grund
af manglende mulighed for at afholde det fornødne
beboermøde.
Det foreslås, at loven gives virkning
fra tidspunktet for lovforslagets fremsættelse, det vil sige
fra den 10. februar 2021. Det er hensigten, at dette benyttes til
at give den bekendtgørelse, som vil blive udstedt med
hjemmel i den foreslåede bemyndigelse, virkning fra
tidspunktet for lovforslagets fremsættelse.
Formålet med det fremskudte
virkningstidspunkt er at sikre, at så mange
beboerrepræsentationer som muligt får gavn af
fristforlængelsen således, at fristforlængelsen
også får virkning i tilfælde, hvor
beboermøde skulle være afholdt i perioden fra
lovforslagets fremsættelse til lovens ikrafttræden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil kun berøre det
offentlige i de tilfælde, hvor staten, kommunerne eller
regionerne er udlejer.
Det antages i det følgende, at
indenrigs- og boligministeren og erhvervsministeren vil benytte
muligheden for kunne forlænge fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskab til lejerne.
Forslaget om udskydelsen af fristen for
fremsendelse af forbrugsregnskab medfører, at det sikres, at
det vil være muligt for det offentlige som udlejer at
opkræve evt. merbetaling for forbrug. Hvis regnskabet ikke er
fremkommet til lejeren ved udløbet af fristen, mister
udlejeren sin ret til at kræve tillægsbetaling af
lejeren.
I forhold til situationen før covid-19
medfører lovforslaget, at der ikke vil være
økonomiske konsekvenser for det offentlige. En evt. senere
opkrævning af evt. merbetaling indebærer således
kun en tidsmæssig forskydning af de offentlige
indtægter.
I forhold til en situation påvirket af
covid-19, hvor det ikke vil være muligt at udsende et
forbrugsregnskab inden udløbet af den nuværende
tidsfrist, og hvor det derfor ikke vil være muligt at
opkræve evt. merbetaling for forbrug, vil der som
følge af lovforslaget være merindtægter for det
offentlige.
Herudover vil lovforslaget ikke have
nævneværdige administrative eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige og dermed heller
ikke afledte økonomiske konsekvenser.
De administrative og økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner forhandles med KL og Danske
Regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Det antages i det følgende, at
indenrigs- og boligministeren og erhvervsministeren vil benytte
muligheden for at kunne forlænge fristen for aflæggelse
af forbrugsregnskab til lejerne.
Forslaget om udskydelsen af fristen for
fremsendelse af forbrugsregnskab medfører, at det sikres, at
det vil være muligt for udlejer at opkræve evt.
merbetaling for forbrug. Hvis regnskabet ikke er fremkommet til
lejeren ved udløbet af fristen, mister udlejeren sin ret til
at kræve tillægsbetaling af lejeren.
I forhold til situationen før covid-19
medfører lovforslaget, at der ikke vil være
økonomiske konsekvenser for udlejer. En evt. senere
opkrævning af evt. merbetaling vil indebære en
tidsmæssig forskydning af indtægter hos udlejere, og
vil kunne medføre likviditetsmæssige konsekvenser for
nogle udlejere. Dette antages dog at have begrænset
økonomisk betydning.
I forhold til en situation påvirket af
covid-19, hvor det ikke vil være muligt at udsende et
forbrugsregnskab inden udløbet af den nuværende
tidsfrist, og hvor det derfor ikke vil være muligt at
opkræve evt. merbetaling for forbrug, vil der være
merindtægter for udlejer. Dette skyldes, at udlejere med
dette lovforslag får mulighed for at opkræve
tillægsbetaling på et senere tidspunkt, end den
gældende frist giver mulighed for.
For så vidt angår
erhvervslejemål, vil mange erhvervslejemål ikke
være anvendt eller kun delvist anvendt i perioder i 2020 og
2021 pga. covid-19-relaterede foranstaltninger, herunder krav om
nedlukning. Det må forventes generelt at kunne medføre
væsentligt lavere forbrug end normalt.
Fristforlængelsen for aflæsning af
forbrugsregnskab må formodes at kunne medføre, at
udlejerne først kan refundere for meget betalte a
conto-forbrugsudgifter til erhvervslejerne efter udløb af
den forlængede frist for aflæsning af
forbrugsregnskab.
En evt. senere tilbagebetaling af for meget
betalt a conto-bidrag vedrørende forbrugsudgifter vil
indebære en tidsmæssig forskydning af indtægter
og udgifter hos udlejere og lejere, hvilket vil have
likviditetsmæssige konsekvenser. For de lejere, der er
særligt berørt af covid-19-indskrænkningerne i
udførelsen af deres erhverv, kan den senere tilbagebetaling
have væsentlig økonomisk betydning. Størrelsen
heraf kan ikke opgøres på nuværende
tidspunkt.
Herudover vil lovforslaget ikke have
nævneværdige administrative eller
implementeringskonsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forhindrer, at et antal
beboerrepræsentationer ophører, da fristen for
afholdelse af beboermøder forlænges. Dette
indebærer, at disse beboerrepræsentationer ikke
efterfølgende vil skulle etableres på ny.
Herudover skønnes lovforslaget ikke at
have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget udsendes i høring samtidig
med fremsættelsen med frist den 19. februar 2021 hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Andelsboligernes Fællesrepræsentation, BL - Danmarks
Almene Boliger, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i
Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske Lejere,
Danske Udlejere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDanmark, Erhvervslejernes
Landsorganisation, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Københavns Kommune,
Kreab, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret og
Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej angiv "ingen".) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej angiv "ingen".) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen i forhold til situationen før
covid-19. | Ingen i forhold til situationen før
covid-19. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen i forhold til situationen før
covid-19. | Senere tilbagebetaling af for meget betalt
a conto-bidrag vedr. forbrugsudgifter vil indebære en
tidsmæssig forskydning af indtægter og udgifter hos
udlejere og lejere. Dette vil kunne medføre
likviditetsmæssige konsekvenser. Den senere tilbagebetaling
kan have væsentlig økonomisk betydning for
lejerne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget forhindrer, at et antal
beboerrepræsentationer ophører, da fristen for
afholdelse af beboermøder forlænges. | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Der er ingen relevante EU-retlige aspekter
forbundet med lovforslaget. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU- regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den gældende lejelov § 43 a
kan indenrigs- og boligministeren som led i håndteringen af
covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 43, stk. 1,
1. pkt., forlænges.
Det følger af § 7, stk. 3, lov nr.
359 af 4. april 2020 om ændring af lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme og forskellige
andre love, at lovhjemlen, der gør det muligt at
forlænge fristen midlertidigt, ophæves den 1. marts
2021.
På grund af den fortsatte
ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende
siden marts 2020 har iværksat en række særlige
tiltag for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt
befolkningen, foreslås at videreføre hjemlen
således, at indenrigs- og boligministeren efter 1. marts 2021
på ny som led i håndteringen af covid-19 kan
fastsætte regler om, at fristen i § 43, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges.
Det fremgår af 36, stk. 1 og 2, i
lejeloven, at udlejere, der leverer varme og vand m.v. til lejerne,
kan kræve deres udgifter til lejerens forbrug og andel i
andre udgifter refunderet, og af lejelovens § 37, stk. 1,
fremgår, at udgifterne skal opgøres i et
forbrugsregnskab for ejendommen.
Ifølge § 43, 1. pkt., i lejeloven
skal forbrugsregnskabet være kommet frem til lejerne senest 4
måneder efter regnskabsårets udløb. Hvis
regnskabet ikke er kommet frem til lejeren ved udløbet af
fristen, mister udlejeren sin ret til at kræve
tillægsbetaling af lejeren, jf. § 45 b, stk. 1, i
lejeloven.
Aflæggelse af forbrugsregnskab
forudsætter, at der sker aflæsning af målere. I
de tilfælde, hvor der ikke kan foretages
fjernaflæsning, skal professionelle aflæsere have
fysisk adgang til lejemålene og foretage fysisk
aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene.
Det betyder, at forbrugsregnskaber, hvor
regnskabsåret udløber i den kommende tid, skal
fremsendes til lejerne senest 4 måneder herefter. Det
forudsætter, at de professionelle aflæsere får
fysisk adgang til lejemålene og foretager fysisk
aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene i
forbindelse med regnskabsårets udløb. I den
nuværende situation vil dette indebære en betydelig
risiko for smittespredning.
Det foreslås derfor at videreføre
bemyndigelsen i § 43 a til, at indenrigs- og boligministeren
som led i håndteringen af covid-19 kan forlænge fristen
i § 43, 1. pkt., for aflevering af forbrugsregnskab til
lejerne.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal
benyttes til at forlænge fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskaber for boliglejemål midlertidigt i 2021 for
at forebygge spredning af covid-19 blandt lejerne.
Til nr.
2
Efter reglerne i lejelovens kapitel XI kan
lejerne i private udlejningsejendomme med mindst 7
beboelseslejemål etablere beboerrepræsentation.
Formålet med ordningen er at give lejerne mulighed for at
vælge repræsentanter, som kan varetage lejernes
interesser i forholdet til udlejeren og være forhandlingspart
over for udlejeren. Som et led heri er det et væsentligt
formål med ordningen, at den medvirker til at sikre det bedst
mulige grundlag for samarbejdet imellem lejerne og udlejeren i den
enkelte ejendom.
Det følger af lejelovens § 64,
stk. 6, at en beboerrepræsentation bortfalder, såfremt
der ikke har været afholdt beboermøde med valg af
beboerrepræsentanter i 2 år. Beboermøde med valg
af beboerrepræsentanter skal i henhold til § 7, stk. 1,
i bekendtgørelse nr. 709 af 9. september 1997 om
beboerrepræsentation afholdes i hvert kalenderår inden
1. april.
Som følge af de ekstraordinære
foranstaltninger, der siden starten af marts 2020 er iværksat
af regeringen for at forebygge spredning af covid-19 blandt
befolkningen, har der i mange beboerrepræsentationer ikke
været mulighed for at afholde beboermøde i denne
periode. For mange beboerrepræsentationer vil dette
indebære, at der med udgangen af marts 2021 ikke har
været afholdt beboermøde i 2 år, hvilket
indebærer, at beboerrepræsentationen i henhold til
lejelovens § 64, stk. 6, bortfalder.
For at undgå dette foreslås
derfor, at der i § 64 a indsættes en bemyndigelse til,
at indenrigs- og boligministeren som led i håndteringen af
covid-19 midlertidigt kan forlænge fristen i § 64, stk.
6, for afholdelse af beboermøde.
Til §
2
Til nr.
1
Efter den gældende almenlejelov §
56 a kan indenrigs- og boligministeren som led i håndteringen
af covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 56, stk.
1, 1. pkt. forlænges.
Det følger af § 7, stk. 3, lov nr.
359 af 4. april 2020 om ændring af lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme og forskellige
andre love, at lovhjemlen, der gør det muligt at
forlænge fristen midlertidigt, ophæves den 1. marts
2021.
På grund af den fortsatte
ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende
siden marts 2020 har iværksat en række særlige
tiltag for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt
befolkningen, foreslås at videreføre hjemlen
således, at indenrigs- og boligministeren efter 1. marts 2021
på ny som led i håndteringen af covid-19 kan
fastsætte regler om, at fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges.
Det fremgår af 52, stk. 1 og 2, i
almenlejeloven, at udlejere, der leverer varme og vand m.v. til
lejerne, kan kræve deres udgifter til lejerens forbrug og
andel i andre udgifter refunderet, og at udgifterne skal
opgøres i et forbrugsregnskab for ejendommen.
Ifølge § 56, stk. 1, 1. pkt., i
almenlejeloven skal forbrugsregnskabet være kommet frem til
lejerne senest 4 måneder efter regnskabsårets
udløb. Hvis regnskabet ikke er kommet frem til lejeren ved
udløbet af fristen, mister udlejeren sin ret til at
kræve tillægsbetaling af lejeren, jf. § 58, stk.
1, i almenlejeloven.
Aflæggelse af forbrugsregnskab
forudsætter, at der sker aflæsning af målere. I
de tilfælde, hvor der ikke kan foretages
fjernaflæsning, skal professionelle aflæsere have
fysisk adgang til lejemålene og foretage fysisk
aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene.
Det betyder, at forbrugsregnskaber, hvor
regnskabsåret udløber i den kommende tid, skal
fremsendes til lejerne senest 4 måneder herefter. Det
forudsætter, at de professionelle aflæsere får
fysisk adgang til lejemålene og foretager fysisk
aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene i
forbindelse med regnskabsårets udløb. I den
nuværende situation vil dette indebære en betydelig
risiko for smittespredning.
Det foreslås derfor, at
videreføre bemyndigelsen i § 56 a til, at indenrigs- og
boligministeren som led i håndteringen af covid-19 kan
forlænge fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt., for aflevering
af forbrugsregnskab til lejerne.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal
benyttes til at forlænge fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskaber for boliglejemål midlertidigt i 2021 for
at forebygge spredning af covid-19 blandt lejerne.
Til §
3
Til nr.
1
Efter den gældende erhvervslejelovs
§ 49 a kan erhvervsministeren som led i håndteringen af
covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 49, stk. 1,
1. pkt., forlænges.
Det følger af § 7, stk. 3, lov nr.
359 af 4. april 2020 om ændring af lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme og forskellige
andre love, at lovhjemlen, der gør det muligt at
forlænge fristen midlertidigt, ophæves den 1. marts
2021.
På grund af den fortsatte
ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende
siden marts 2020 har iværksat en række særlige
tiltag for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt
befolkningen, foreslås at videreføre hjemlen
således, at erhvervsministeren efter 1. marts 2021 på
ny som led i håndteringen af covid-19 kan fastsætte
regler om, at fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges.
Det fremgår af § 45, stk. 1 og 2, i
erhvervslejeloven, at udlejere, der leverer varme og vand m.v. til
lejerne, kan kræve deres udgifter til lejerens forbrug samt
andel i andre udgifter refunderet, og at udgifterne skal
opgøres i et forbrugsregnskab for ejendommen.
Ifølge § 49, stk. 1, 1. pkt., i
erhvervslejeloven skal forbrugsregnskabet være kommet frem
til lejerne senest 4 måneder efter regnskabsårets
udløb. Hvis regnskabet ikke er kommet frem til lejeren ved
udløbet af fristen, mister udlejeren sin ret til at
kræve tillægsbetaling af lejeren, jf. § 51, stk.
1, i erhvervslejeloven. Aflæggelse af forbrugsregnskab
forudsætter, at der sker aflæsning af målere. I
de tilfælde, hvor der ikke kan foretages
fjernaflæsning, skal professionelle aflæsere have
fysisk adgang til lejemålene og foretage fysisk
aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene.
Det betyder, at forbrugsregnskaber, hvor
regnskabsåret udløber i den kommende tid, skal
fremsendes til lejerne senest 4 måneder herefter. Det
forudsætter, at de professionelle aflæsere får
fysisk adgang til lejemålene og foretager fysisk
aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene i
forbindelse med regnskabsårets udløb. I den
nuværende situation vil dette indebære en betydelig
risiko for smitte-spredning.
Det foreslås derfor, at
videreføre bemyndigelsen i § 49 a til, at
erhvervsministeren som led i håndteringen af covid-19 kan
forlænge fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt., for aflevering
af forbrugsregnskab til lejerne.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal
benyttes til at forlænge fristen for aflæggelse af
forbrugsregnskaber for erhvervslejemål midlertidigt i 2021
for at forebygge spredning af covid-19 blandt lejerne.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Ændringsloven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da hverken lejeloven,
almenlejeloven eller erhvervslejeloven gælder for
Færøerne og Grønland.
I stk. 2
foreslås dog, at loven har virkning fra den 10. februar 2021,
hvor lovforslaget blev fremsat. Forslaget indebærer, at
forbrugsregnskaber, som skulle være kommet frem til lejerne i
perioden fra den 10. februar 2021 og til lovens ikrafttræden
omfattes af fristforlængelsen. Formålet hermed er at
sikre, at så mange forbrugsregnskaber som muligt bliver
omfattet af fristforlængelsen.
For så vidt angår fristen for
afholdelse af beboermøder får det fremskudte
virkningstidspunkt den virkning, at så mange
beboerrepræsentationer som muligt får gavn af
fristforlængelsen, idet fristforlængelsen dermed
også får virkning i tilfælde, hvor
beboermøde skulle være afholdt i perioden fra
lovforslagets fremsættelse til lovens ikrafttræden.
Der henvises til pkt. 2.1.2 og 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
I stk. 3
foreslås, at § 43 a og § 64 a i lov om leje som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og 2, § 56 a i lov om
leje af almene boliger som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1,
og § 49 a i lov om leje af erhvervslokaler mv. som affattet
ved denne lovs § 3, nr. 1, ophæves den 1. marts
2022.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 927 af 4. september 2019, som ændret bl.a. ved § 3 i
lov nr. 359 af 4. april 2020 og senest ved § 4 i lov nr. 2079
af 21. december 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | § 43 a.
Boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19
fastsætte regler om, at fristen i § 43, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges. | | 1. § 43 a affattes således: »§ 43
a. Indenrigs- og boligministeren kan som led i
håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at
fristen i § 43, 1. pkt., forlænges.« | | | | | | 2. Efter
§ 64 indsættes: »§ 64
a. Indenrigs- og boligministeren kan som led i
håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at
fristen i § 64, stk. 6, forlænges.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, § 4 i
lov nr. 359 af 4. april 2020, § 3 i lov nr. 1832 af 8 december
2020 og § 2 i lov nr. 2078 af 21. december 2020, foretages
følgende ændring: | | | | § 56 a.
Boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19
fastsætte regler om, at fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges. | | 1. § 56 a affattes således: »§ 56
a. Indenrigs- og boligministeren kan som led i
håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at
fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt., forlænges.« | | | | | | § 3 | | | | | | I erhvervslejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 11. oktober 2018, som
ændret ved § 2 i lov nr. 359 af 4. april 2020, foretages
følgende ændring: | | | | § 49 a.
Erhvervsministeren kan som led i håndteringen af covid-19
fastsætte regler om, at fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges. | | 1. § 49 a affattes således: »§ 49
a. Erhvervsministeren kan som led i håndteringen af
covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 49, stk. 1,
1. pkt., forlænges.« |
|