Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 11. marts 2021
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til det stillede
ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at V og KF glæder sig
over, at regeringen med støttepartier nu ønsker at
forbedre boligjobordningen, om end det kun er midlertidigt. Det er
positivt, at de partier, der har bekæmpet boligjobordningen,
nu selv foreslår at forbedre den. Der kunne dog med fordel
være yderligere forbedringer.
Nedsættelsen af procentsatsen for det
særlige bidrag til hestevæddeløbssporten er
positivt. Men det er kun nødvendigt, fordi regeringen sammen
med sine støttepartier sidste år forhøjede
spilafgiften markant. Med ændringen i dette lovforslag
undgås det, at hestevæddeløbssporten kollapser.
Det er positivt at reparere problemet, men havde regeringen og
støttepartierne undladt at hæve spilafgiften, ville
dette tiltag ikke være nødvendigt. Samtidig ville de
mange andre problemer, som forhøjelsen af spilafgiften har
forårsaget, ikke være opstået. V og KF
støtter sænkelsen for hestevæddeløb, men
så gerne, at alle de problemer, som regeringen og
støttepartierne skabte ved at hæve spilafgiften, var
blevet løst.
Skattefradrag for arbejdsgiverbetalte
gavekort til oplevelsesindustrien støtter V og KF
også. Oplevelsesindustrien er et af de områder, som har
været hårdest ramt af regeringens nedlukning af
Danmark. Det er derfor nødvendigt at stimulere
oplevelsesøkonomien.
V og KF har opfordret regeringen til af
skattefritage arbejdsgiverbetalte coronatest. Det glæder V og
KF, at regeringen har lyttet og med dette forslag vælger at
skattefritage arbejdsgiverbetalte coronatest og værnemidler.
Men det er besynderligt, at regeringen ikke samtidig foreslår
at skattefritage arbejdsgiverbetalte coronavaccinationer. Det vil
være samfundsgavnligt, hvis virksomheder tilbyder
coronavaccinationer til deres medarbejdere. Dels vil samfundet
spare vaccination af den pågældende borger, dels kan
det åbne for, at medarbejderen kan varetage eksportopgaver.
Danmarks konkurrenceevne er væsentligt udfordret af
regeringens fortsatte nedlukning af Danmark. Dette ville være
et initiativ, som kunne lempe lidt i forhold til virksomhederne. V
og KF støtter derfor ændringsforslaget fra Dansk
Folkeparti om, at vaccinationer også bliver skattefritaget.
Skatteministeren oplyser, at det koster et beskedent mindreprovenu,
og det kan finansieres ved Venstre finanslovsforslag.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
støtter lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og LA):
1) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 30 ændres
i den indledende tekst »stk. 7 og 8« til: »stk.
7-10«, og efter det foreslåede stk. 8 indsættes
som stk. 9 og 10:
»Stk. 9.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
værdien af vaccination tilbudt i forbindelse med en
forretningsrejse, hvis Statens Serum Institut anbefaler
vaccinationen ved rejse til destinationen, og vaccination mod
smitsomme sygdomme, når vaccinationen indgår i det
nationale vaccinationsprogram og derigennem tilbydes uden betaling
til hele eller dele af befolkningen, når vaccinationen
modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en
aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som
led i virket som medlem af eller medhjælp for bestyrelser,
udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive
organer, herunder Folketinget, regionsråd og
kommunalbestyrelser.
Stk. 10. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
værdien af test for sygdomme, i det omfang værdien af
vaccination mod sygdommene efter stk. 9 ikke er skattepligtig, og
personlige værnemidler, der har til formål at
begrænse spredningen af smitte med disse sygdomme, når
test og værnemidler stilles til rådighed på
arbejdspladsen og modtages som led i et ansættelsesforhold
eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i
øvrigt eller som led i virket som medlem af eller
medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd,
nævn eller andre kollektive organer, herunder Folketinget,
regionsråd og kommunalbestyrelser.«
[Skattefritagelse for
arbejdsgiverbetalte vaccinationer mod, test af og værnemidler
mod visse sygdomme]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det skattemæssige udgangspunkt efter
statsskattelovens § 4 og ligningslovens § 16 er, at
enhver form for aflønning - uanset om det sker i form af
kontanter eller naturalier - er skattepligtig for den ansatte. Det
gælder også for goder i form af arbejdsgiverbetalte
test for og værnemidler mod sygdomme og vaccinationer. Det
samme gør sig gældende for personer, der modtager
goderne som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i
øvrigt eller som led i virket som medlem af eller
medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd,
nævn eller andre kollektive organer, herunder Folketinget,
regionsråd og kommunalbestyrelser.
Der gælder ikke særlige regler
om skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte test for og
værnemidler mod sygdomme og vaccinationer Arbejdsgiverbetalte
test, værnemidler og vaccinationer kan dog være
skattefrie for den ansatte m.fl., hvis de modtages som led i
arbejdet eller stilles til rådighed på arbejdspladsen
og omfattes af den såkaldte personaleplejefritagelse, eller
hvis de kan omfattes af bagatelgrænserne for mindre
personalegoder i ligningslovens § 16, stk. 3, 3. pkt., eller
arbejdsrelaterede personalegoder i ligningslovens § 16, stk.
3, 6. pkt.
Det foreslås i stk. 9 at
indføre en generel skattefritagelse for vaccination tilbudt
i forbindelse med en forretningsrejse, hvis Statens Serum Institut
anbefaler vaccinationen ved rejse til destinationen, og vaccination
mod smitsomme sygdomme, når vaccinationen indgår i det
nationale vaccinationsprogram og derigennem tilbydes uden betaling
til hele eller dele af befolkningen, når vaccinationen
modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en
aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som
led i virket som medlem af eller medhjælp for bestyrelser,
udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive
organer, herunder Folketinget, regionsråd og
kommunalbestyrelser.
Det foreslås endvidere i stk. 10 at
indføre en generel skattefritagelse dels for test for
sygdomme, i det omfang værdien af vaccination mod sygdommene
efter stk. 9 ikke er skattepligtig, dels for personlige
værnemidler, der har til formål at begrænse
spredningen af smitte med disse sygdomme, når test og
værnemidler modtages som led i et ansættelsesforhold
eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i
øvrigt eller som led i virket som medlem af eller
medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd,
nævn eller andre kollektive organer, herunder Folketinget,
regionsråd og kommunalbestyrelser. Den foreslåede
skattefritagelse omfatter ikke test for og personlige
værnemidler mod sygdomme, der på test- og
værnetidspunktet ikke indgår i Statens Serum Instituts
vaccinationsanbefalinger og i det nationale vaccinationsprogram,
herunder f.eks. sygdomme, som der endnu ikke er udviklet vaccine
imod.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2021 og var til 1. behandling den 25. februar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 22. december 2020 og den 21. januar
2021 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 96 og 109.
Den 10. februar 2021 sendte skatteministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Fatma Øktem (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Merete Scheelsbeck (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk
Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |