Fremsat den 7. oktober 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap
(Tydeliggørelse af retten til rimelig
individuel tilpasning i forhold til dagtilbud til børn og i
forhold til folkeskolen)
§ 1
I lov nr. 688 af 8. juni 2018 om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3 indsættes efter
»tilgængelighed«: », jf. dog § 9
a«.
2. I
§ 7 indsættes efter
»§ 5, stk. 1 og 5,«: »og § 9
a,«.
3.
Efter § 9 indsættes før overskriften før
§ 10:
»Rimelig individuel
tilpasning
§ 9 a. Børn og unge med
handicap har ret til rimelig individuel tilpasning af ydelser i
dagtilbud og i folkeskolen, således at de kan opnå
samme muligheder for deltagelse som andre børn og
undgå forskelsbehandling, jf. § 5, stk. 1.
Stk. 2. Retten
efter stk. 1 gælder kun tilpasning, som er rimelig, og som
dermed ikke indebærer en uforholdsmæssig stor byrde for
dagtilbuddet eller folkeskolen. Ved vurderingen af, hvad der anses
for rimelig individuel tilpasning, skal der særligt
lægges vægt på effekten i forhold til at fjerne
barriererne og på omkostningerne forbundet med tilpasningen
under hensyntagen til dagtilbuddets eller folkeskolens
ressourcer.«
4. I
§ 10, § 11, stk. 1, og § 12 ændres »§§ 5
og 6« til: »§§ 5, 6 og 9 a«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter dele
af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi
for 2020. Det fremgår af aftalens pkt. 4 om det
specialiserede socialområde, at parterne er enige om, at
retten til rimelig individuel tilpasning skal tydeliggøres i
lov nr. 688 af 8. juni 2018 om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap i forhold til dagtilbud til børn
og i forhold til folkeskolen.
Formålet med lovforslaget er
at tydeliggøre, at børn og unge med handicap har ret
til rimelig individuel tilpasning i dagtilbud og folkeskolen med
henblik på, at disse kan opnå samme muligheder for
deltagelse som andre børn og undgå forskelsbehandling
og dermed få bedre muligheder for inklusion og ligebehandling
i samfundet.
Lovforslaget vil indebære, at
der indføres klageadgang til Ligebehandlingsnævnet og
mulighed for at få tilkendt en godtgørelse.
Lovforslaget supplerer bestemmelsen
om tilpasning i § 2 a i lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1001 af
24. august 2017, som bl.a. omfatter adgangen til uddannelse for
personer med handicap med henblik på lønnet
beskæftigelse.
2. Baggrund
Under forhandlingerne forud for
vedtagelsen af lov nr. 688 af 8. juni 2018 om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap var der fra
både politisk hold og fra bruger- og interesseorganisationer
ønske om, at loven skulle indeholde en ret til rimelig
individuel tilpasning af offentlige ydelser. Særligt har
Institut for Menneskerettigheder peget på, at
dagtilbudsområdet og undervisningsområdet er helt
afgørende for at sikre inklusion og ligebehandling af
mennesker med handicap.
Det var imidlertid vurderingen, at
det ikke var muligt eksakt at opgøre, hvorvidt og i hvilket
omfang en ret til rimelig individuel tilpasning ville
medføre økonomiske konsekvenser, herunder for det
offentlige og samfundet generelt.
På baggrund heraf blev det
skrevet ind i betænkningen over lovforslaget om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap (L 221), jf.
Folketingstidende 2017/1 BTL 221, tillæg B, at udvalget
lægger vægt på, at regeringen undersøger
frem mod næste folketingssamling, hvordan rimelig individuel
tilpasning kan indarbejdes i lov om forbud mod diskrimination
på grund af handicap. Resultatet af denne undersøgelse
skal afrapporteres inden udgangen af september 2018. Herefter kan
et eventuelt lovforslag tage højde for de økonomiske
konsekvenser og en overskuelig afgrænsning og
implementering.
På baggrund af betænkningen blev der af den
daværende regering nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe, som skulle undersøge, hvordan rimelig
individuel tilpasning kan indarbejdes i lov om forbud mod
diskrimination på grund af handicap. Arbejdsgruppen
nåede ikke at færdiggøre sit arbejde inden
udskrivelsen af folketingsvalget den 5. juni 2019, idet det havde
vist sig vanskeligere end forudsat at beregne de økonomiske
konsekvenser af indførelse af en ret til rimelig individuel
tilpasning. Endvidere havde det vist sig vanskeligt at vurdere
arbejdets genstandsfelt, idet sektorlovgivningen på visse
områder, herunder dagtilbud og folkeskole allerede indeholder
en ret til rimelig individuel tilpasning.
Efterfølgende er regeringen
og KL i forbindelse med kommuneøkonomiforhandlingerne for
2020 blevet enige om, at retten til rimelig individuel tilpasning
skal tydeliggøres i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap i forhold til dagtilbud til børn
og i forhold til folkeskolen. Parterne er endvidere enige om, at en
sådan tydeliggørelse kan ske inden for de eksisterende
økonomiske rammer. Dette fremgår af pkt. 4 i Aftale om
kommunernes økonomi for 2020.
3. Rimelig
individuel tilpasning
3.1. Gældende
ret
3.1.1. Lov om
forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
§§ 5, 6 og 9 i lov om
forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap indeholder
regler om forbud mod forskelsbehandling og repressalier på
grund af handicap. Klager over overtrædelse af disse forbud
kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet, jf. lovens §
12.
Ifølge lovens § 3
indebærer loven ikke en pligt til rimelig tilpasning eller
tilgængelighed. Det betyder, at klageadgangen i § 12
ikke omfatter sager om dette. Det er således kun sager om
overtrædelse af forbuddene i lovens §§ 5, 6 og 9,
der kan påklages til Ligebehandlingsnævnet efter
loven.
Ved rimelig tilpasning
forstås, at tilbud og ydelser skal tilpasses, således
at personer med handicap kan benytte tilbuddene eller have samme
udbytte af ydelserne, som andre. Rimelig tilpasning er rettet mod
enkeltpersoner, hvorimod pligten med hensyn til
tilgængelighed er rettet mod grupper. Det betyder, at en
vurdering af enkeltpersoners ret til rimelig tilpasning skal ske,
når der opstår et givent behov, hvorimod en vurdering i
forhold til tilgængelighed er forudgående, dvs. man er
forpligtet til at sikre tilgængelighed, allerede inden en
person har fremsat et ønske om f.eks. at gøre brug af
en service.
3.1.2. Dagtilbud
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at
børn, der har behov for støtte i et dagtilbud for at
kunne trives og udvikle sig, tilbydes en sådan støtte
i tilbuddet. Dette følger af § 4, stk. 2, i lov om
dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge
(dagtilbudsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 9.
september 2020. Støtten skal medvirke til, at børn
kan rummes i de almene dagtilbud efter dagtilbudsloven, så
den pædagogiske indsats over for børn i vid
udstrækning bygger på de almene dagtilbud.
Støtten kan f.eks. tildeles
børn med motoriske vanskeligheder, børn med
adfærdsproblemer, børn med fysisk eller psykisk nedsat
funktionsevne samt børn med sociale og
følelsesmæssige vanskeligheder.
Støtte efter dagtilbudsloven
kan antage flere forskellige former. Den kan eksempelvis
tilrettelægges som støtte fra en ekspert,
støttepædagog eller ressourceperson, der er tilknyttet
et barn i et dagtilbud i et antal timer pr. uge. Støtten kan
også etableres i form af særlig efteruddannelse af
personale i dagtilbuddet som følge af barnets behov.
Støtte efter dagtilbudsloven
tildeles efter en konkret faglig vurdering ud fra det enkelte barns
behov for støtte. Ved tildeling af støtte skal
barnets opholdskommune foretage en kvalificeret afdækning af
barnets behov for støtte, så den mest
hensigtsmæssige og effektive form for støtte
opnås i forhold til barnets behov og barnets bedste.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse
til at yde støtte efter dagtilbudsloven til børn, der
er optaget i et dagtilbud, retter sig mod alle børn, der har
et behov for støtte for at kunne trives, udvikles og
lære i dagtilbuddene.
Det er barnets opholdskommune, der
er forpligtet til at yde støtten efter dagtilbudsloven. Det
er derfor barnets opholdskommune, som skal afdække barnets
behov for støtte, yde støtten i dagtilbuddet eller
på anden vis betale for støtten.
Kommunalbestyrelsen har ikke adgang
til at fastsætte et maksimum for det beløb, kommunen
skal yde til støtte til et barn inden for det enkelte
budgetår. Hvis kommunalbestyrelsen har vurderet, at det
på grund af barnets behov for støtte i dagtilbuddet
ikke er muligt at optage barnet i dagtilbud på almindelige
betingelser, og at den nødvendige støtte på det
pågældende tidspunkt ikke kan tilbydes, må
kommunalbestyrelsen på anden vis yde den nødvendige
bistand, så barnets behov kan imødekommes.
Dagtilbud til børn, der
på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne har et særligt behov for støtte,
behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem ophold i et af
tilbuddene efter dagtilbudsloven, oprettes efter bestemmelserne i
lov om social service (herefter serviceloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. august 2020. Dette
følger af § 4, stk. 3, i dagtilbudsloven.
Såfremt barnet har et
særligt behov for støtte, der ikke kan
imødekommes gennem et tilbud efter dagtilbudsloven, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde barnet en plads i et særligt
dagtilbud efter servicelovens § 32. Kommunalbestyrelsen kan
også oprette et tilbud efter servicelovens § 32 i et
almindeligt dagtilbud efter dagtilbudsloven i form af eksempelvis
en afdeling eller en gruppe i et almindeligt dagtilbud.
Derudover er der en række
tilbud, som kommunalbestyrelsen skal tilbyde:
- Obligatorisk
læringstilbud til 1-årige børn i udsatte
boligområder, der skal sikre, at flere børn fra
udsatte boligområder kommer i dagtilbud, som bl.a. kan
understøtte deres dansksproglige kompetencer og generelle
læringsparathed, jf. dagtilbudsloven §§ 44 a-44
g.
- Sprogstimulering
til børn, der på baggrund af en sprogvurdering
vurderes at have behov herfor. Dette kan eksempelvis være
tosprogede børn eller børn, hvis sprog af andre
årsager ikke er alderssvarende, jf. dagtilbudsloven
§§ 11-12.
- Økonomisk,
socialpædagogisk og behandlingsmæssigt fripladstilskud
målrettet forældre med indkomst under fripladsskalaens
indkomstgrænser eller forældre til børn med
betydelig og varigt nedsat funktionsevne, der af
behandlingsmæssige årsager har ophold i et dagtilbud,
jf. dagtilbudsloven §§ 43-43 a.
- Tilskud til
privat pasning. Forældre har ret til at modtage et tilskud
til privat pasning, jf. dagtilbudsloven §§ 80-85.
3.1.3. Folkeskolen
Alle børn har ret til et
fyldestgørende undervisningstilbud. Derfor skal kommuner og
skoler tilbyde alle elever, herunder elever med særlige
behov, et undervisningstilbud, der kan opfylde elevens
undervisningsmæssige behov, og hvor skoledagen er
tilrettelagt, så den tager det fornødne hensyn til
elevens særlige behov og behov for støtte. Dette
følger særligt af §§ 3, 3 a, 3 b, 4, 5, 12,
13, 14 ,16 a, 16 b, 18, 19, 19 a, 19 c, 19 e, 19 f, 19 j, 20, 21,
22, 23, 25, 25 a, 26, 27, 32, 33, 34, 36, 37, 39, 40, 44, 45, 49,
51 og 52 i lov om folkeskolen (herefter folkeskoleloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 823 af 15. august 2019, med
tilhørende bekendtgørelser.
For at understøtte, at
elevernes udvikling og læring i videst mulig omfang kan finde
sted i den almene undervisning, har kommuner og skoler mulighed for
at give støtte til elever og tilrettelægge
undervisningen på måder, som kan understøtte
alle elevers faglige progression og trivsel i den almene
undervisning. Der kan bl.a. anvendes holddannelse,
undervisningsdifferentiering og supplerende undervisning. Der kan
også anvendes tolærerordninger og
undervisningsassistenter, som både kan hjælpe den
enkelte elev og klassen som helhed. Dette følger bl.a. af
folkeskolelovens §§ 3 a, 3 b, 18 og 25.
Børn, der har brug for
støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug
af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes
supplerende undervisning eller anden faglig støtte. Det
følger af § 3 a og § 5, stk. 5, i
folkeskoleloven.
Elever, der har praktiske
vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, skal have personlig
assistance til at følge undervisningen. Personlig assistance
kan også efter en konkret vurdering af elevens behov
være nødvendigt i forbindelse med deltagelse i
lejrskoler og andre ekskursioner, der er en del af folkeskolens
undervisning. Det samme gælder i forhold til at sikre adgang
for elever med handicap til f.eks. klasse- og faglokaler og
udearealer. Dette følger bl.a. af folkeskolelovens § 3
a.
Kommunen er i øvrigt
forpligtet til at sørge for medicingivning i de
tilfælde, hvor et barn eller en ung ikke kan modtage
undervisning, uden at der gives medicin i undervisningstiden. Dette
følger af kommuner og skolers pligt til at sikre
undervisningspligten og skrivelse nr. 9575 af 10. oktober 2010 fra
Sundhedsstyrelsen, som vedrører skolelederens ansvar for
medicingivning i undervisningstiden.
Eleverne skal endvidere have de
nødvendige undervisningsmidler og tekniske
hjælpemidler stillet gratis til rådighed. Dette
følger af folkeskolelovens §§ 19 og 20 a samt
§ 1, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014
om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand.
Det er skolelederen på den
enkelte skole, der har ansvar for, at skolen kan
tilrettelægge et relevant undervisningstilbud i den almene
klasse. Skolelederen har ansvaret for at vurdere, om skolen kan
imødekomme elevens særlige behov inden for rammerne af
den almene undervisning.
Børn, hvis udvikling
kræver en særlig hensyntagen eller støtte, skal
tilbydes specialundervisning i en specialklasse eller specialskole
eller støtte i den almene undervisning i mindst 9 ugentlige
timer, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 2. For elever i
grundskolen og 10. klasse, der modtager specialundervisning,
følger det af § 1, nr. 5, i bekendtgørelse nr.
693 af 20. juni 2014 om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, at den specialpædagogiske
bistand omfatter personlig assistance, der kan hjælpe eleven
til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
skolegangen.
Skolen skal samarbejde med
forældrene og vil eksempelvis efter almindelige
forvaltningsretlige principper være forpligtet til at give
forældre vigtig information på anden måde end ved
anvendelse af elektroniske kommunikationsfora som f.eks. Aula og
lignende, hvis forældrene ikke kan eller vil benytte
sådanne elektroniske fora.
Det følger af
folkeskolelovens § 51, stk. 3, at afgørelser om
henvisning eller afslag på henvisning til specialskoler og
specialklasser, jf. folkeskolelovens § 20, stk. 2, kan
indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning. Det
betyder, at forældre, der mener, at deres barn har behov for
støtte i tilknytning til den almindelige undervisning i mere
end 9 ugentlige timer eller undervisning i en specialskole eller
specialklasse, kan klage over kommunens afgørelse om
specialundervisning, hvis anmodningen ikke imødekommes.
Det følger videre af §
51, stk. 4, at afgørelser om det nærmere indhold af
foranstaltningen på specialskoler eller i specialklasser kan
indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning.
Af § 51, stk. 5,
fremgår, at de nævnte bestemmelser i § 51, stk. 3
og 4, gælder tilsvarende for afgørelser
vedrørende elever, hvis undervisning kun kan
gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer
ugentlig.
3.2. Social- og
Indenrigsministeriets overvejelser
På dagtilbudsområdet og
på folkeskoleområdet findes allerede i dag krav om, at
eksisterende ydelser og tilbud skal tilpasses individuelt i den
aktuelt konkrete situation for at sikre, at børn og unge med
handicap kan opnå lige muligheder og ligebehandling. Det er
bestemmelser, som i vidt omfang kan sammenlignes med rimelig
individuel tilpasning. Det bemærkes, at
Ligebehandlingsnævnet ikke har kompetence til at træffe
afgørelse om fortolkning af dagtilbudsloven og
folkeskoleloven.
Det vurderes, at der i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap bør indføres en
bestemmelse om ret til rimelig tilpasning på disse
områder, hvilket vil medføre klageadgang til
Ligebehandlingsnævnet. Baggrunden herfor er bl.a. pkt. 4 i
aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for
2020, hvoraf fremgår, at retten til rimelig individuel
tilpasning skal tydeliggøres i loven på dagtilbuds- og
folkeskoleområdet.
3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der
tilføjes en ny bestemmelse i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap om ret til rimelig
individuel tilpasning i forhold til dagtilbud til børn og i
forhold til folkeskolen. Dette vil medføre klageadgang til
Ligebehandlingsnævnet.
Ved dagtilbud forstås
daginstitutioner (kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner samt privatinstitutioner) og dagplejere (kommunal
og privat dagpleje), som er omfattet af dagtilbudsloven.
Ved folkeskolen forstås
kommunale folkeskoler og kommunale specialskoler og
specialundervisningstilbud.
Det foreslås, at retten til
individuel tilpasning kun skal gælde tilpasning, som er
rimelig, og som dermed ikke indebærer en
uforholdsmæssig stor byrde for dagtilbuddet eller
folkeskolen. Det foreslås videre, at der ved denne vurdering
særligt skal lægges vægt på dels effekten i
forhold til at fjerne barriererne for børn med handicap,
dels omkostningerne forbundet med tilpasningen under hensyntagen
til dagtilbuddets eller folkeskolens ressourcer.
Bestemmelsen vil hverken udvide
eller begrænse gældende ret efter
sektorlovgivningen.
Bestemmelsen vil medføre
klageadgang til Ligebehandlingsnævnet og mulighed for
nævnet til at tilkende den forurettede en
godtgørelse.
Indførelse af en bestemmelse
om ret til rimelig individuel tilpasning medfører ikke, at
der skal ske en skærpet proportionalitetsvurdering eller et
retskrav ud over, hvad der er reguleret i sektorlovgivningen. Der
er således alene tale om en tydeliggørelse af
gældende ret.
Ligeledes medfører en
sådan bestemmelse ikke, at Ligebehandlingsnævnet
får kompetence til at træffe afgørelser vedr.
anvendelse og fortolkning af regler i anden lovgivning.
Nævnet vil alene kunne tage stilling til
spørgsmål om anvendelse og fortolkning af den
lovgivning, som er omfattet af nævnets kompetence, jf. §
1 i lov om Ligebehandlingsnævnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1230 af 2. oktober 2016. Nævnet
vil således i relation til rimelig individuel tilpasning
alene kunne tage stilling til, om den pågældende
borgers ret til rimelig individuel tilpasning er tilgodeset eller
ej. Nævnet vil derimod ikke kunne tage stilling til, om
omfanget og kvaliteten af den indholdsmæssige ydelse, som
leveres til barnet i det pågældende dagtilbud eller den
pågældende folkeskole, er korrekt.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1 nedenfor.
4. Forholdet til
Danmarks internationale forpligtelser
FN's konvention om rettigheder for
personer med handicap (herefter Handicapkonventionen) blev
undertegnet af Danmark den 30. marts 2007 og trådte for
Danmarks vedkommende i kraft den 23. august 2009.
Det lovfæstede forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap uden for
arbejdsmarkedet og adgang til at klage til et administrativt
klagenævn, som blev gennemført i 2018, implementerede
Handicapkonventionens bestemmelser i art. 5, stk. 1 og 2, om lighed
og ikke-diskrimination. Hermed sikredes en effektiv retsbeskyttelse
af personer med handicap. Lignende beskyttelse findes i art. 2,
stk. 1, i FN's Børnekonvention. Herudover beskytter
Børnekonventionens art. 23 særskilt børn med
handicap, og retten til uddannelse fremgår af art. 23, stk.
3.
Med forslaget om indførelse
af en ret til rimelig individuel tilpasning i forhold til dagtilbud
og folkeskolen understøttes implementeringen (ift.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet) af
Handicapkonventionens art. 5, stk. 3, om, at deltagerstaterne med
henblik på at fremme lighed og afskaffe diskrimination skal
tage alle passende skridt til at sikre, at der tilvejebringes
rimelig individuel tilpasning. Derudover fremgår det af art.
2, at rimelig tilpasning indebærer:
- At tilbud og
ydelser skal tilpasses, således at personer med handicap kan
benytte tilbuddene eller have samme udbytte af ydelserne som
personer uden handicap.
- At der er et
fokus på den enkelte person med handicap, da rimelig
individuel tilpasning vil blive iværksat med henblik på
at afhjælpe barrierer for en given person, dvs. opfylde
individuelle behov.
- At den rimelige
tilpasning ikke må medføre en uforholdsmæssig
stor byrde for virksomheden.
Med tydeliggørelse af retten
til rimelig individuel tilpasning i forhold til dagtilbud og i
forhold til folkeskolen er det samlet set Social- og
Indenrigsministeriets vurdering, at lovforslaget
understøtter Danmarks internationale forpligtelser.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Da der er tale om en
tydeliggørelse af kommunernes eksisterende forpligtelser i
dagtilbud og i kommunale folkeskoler, vurderes lovforslaget ikke at
medføre økonomiske eller administrative konsekvenser
af betydning for kommunerne. Der henvises i den forbindelse til
Aftale om kommunernes økonomi for 2020, hvoraf
fremgår, at regeringen og KL er enige om, at en
tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpasning i
forhold til dagtilbud og folkeskolen ligger inden for de
eksisterende økonomiske rammer. De økonomiske
konsekvenser for kommunerne er forhandlet med de kommunale
parter.
Lovforslaget har ikke konsekvenser
for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige omstillingskonsekvenser eller
digitaliseringsrelaterede konsekvenser for det offentlige. Klage
til Ligebehandlingsnævnet vil både kunne ske fysisk og
digitalt.
Lovforslaget følger seks ud
af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Således indeholder lovforslaget forslag til klare og enkle
regler. Lovforslaget understøtter, at der kan kommunikeres
digitalt med Ligebehandlingsnævnet. Lovforslaget
understøtter sammenhæng på tværs.
Lovforslaget understøtter tryg og sikker
datahåndtering og anvendelse af offentlig infrastruktur, idet
der kan kommunikeres med Ligebehandlingsnævnet via sikker
e-post. Lovforslaget muliggør dog ikke automatisk
sagsbehandling, da Ligebehandlingsnævnet vil skulle behandle
hver klage individuelt, hvilket vil indebære faglige
skøn. Der kan således ikke sagsbehandles efter
objektive kriterier, hvorfor der ikke er mulighed for at
automatisere sagsgangene. Baggrunden herfor er hensynet til at
sikre fagligt korrekte beslutninger af hensyn til borgernes
retssikkerhed.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da lovforslaget alene omfatter dagtilbud og
folkeskolen.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes at have positive
konsekvenser for borgere med handicap i form af styrket
retssikkerhed, idet der indføres klageadgang til
Ligebehandlingsnævnet og mulighed for at få tilkendt en
godtgørelse i forhold til rimelig individuel tilpasning.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 20. januar 2020 til den 18. februar 2020
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Ankenævnet
for Bus, Tog og Metro, Ankenævnet for statens
Uddannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva, ATP,
Beskæftigelsesrådet, BL - Danmarks Almene Boliger, BUPL
- Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Bus
& Tog-samarbejdet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Lejerforeninger, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Privatskoleforening, Danmarks Veteraner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Friskoleforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske
Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler,
Danske Landskabsarkitekter, Danske Musik- og Kulturskoleledere,
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske
SOSU-skoler, Danske Universiteter, DDA (Danish Design Association),
De private sociale tilbud (LOS), De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, DGI, Djøf,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DSB,
Efterskoleforeningen, Familieretshuset, Forbrugerombudsmanden,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie
Fagskoler, Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen
af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark (FSD), Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forsikring og Pension, Frie Skolers Lærerforening,
Handelsskolernes Lærerforening (HL), Horesta,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA,
Institut for Menneskerettigheder, Jernbanenævnet,
Klagenævnet for specialundervisning, KL, Kulturministeriets
Rektorer (KUR), Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsbyggefonden, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Landssamråd for PPR-chefer, Lederforeningen for
VUC, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Ligebehandlingsnævnet, Lilleskolerne - en sammenslutning af
frie grundskoler, Lærernes Centralorganisation,
Metroselskabet I/S, Passagerpulsen, Politiforbundet i Danmark,
Private Gymnasier og Studenterkurser,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet
Danske Universiteter, Rektorkollegiet for de kunstneriske og
kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime
uddannelser, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Sikker Trafik,
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet),
Sjældne Diagnoser, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Socialt lederforum, SOSU-Lederforeningen,
Team Danmark, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Trafikforbundet,
Trafikselskaberne i Danmark (TiD), Transporterhvervets Uddannelser,
Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Ungdomsringen og
Ungdomsskoleforeningen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget vurderes at have positive
konsekvenser for borgere med handicap i form af styrket
retssikkerhed, idet der indføres klageadgang til
Ligebehandlingsnævnet og mulighed for at få tilkendt en
godtgørelse i forhold til rimelig individuel
tilpasning. | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Det fremgår af § 3 i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap, at loven ikke
indebærer en pligt til rimelig individuel tilpasning eller
tilgængelighed.
Det foreslås, at der i
bestemmelsen tilføjes et dog med en henvisning til den nye
§ 9 a, der foreslås tilføjet med lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Med ændringen gøres
det tydeligt, at § 3 i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap ikke gælder for det
anvendelsesområde, der gælder for den foreslåede
§ 9 a. Der vil fortsat ikke være pligt til rimelig
individuel tilpasning efter lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap på andre sektorområder end
dagtilbuds- og folkeskoleområdet, f.eks. på
sundhedsområdet og transportområdet.
Ændringen skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der
foreslås indført en ny § 9 a, som foreskriver, at
børn og unge med handicap har ret til rimelig individuel
tilpasning af ydelser i dagtilbud og i folkeskolen. Da dette er i
modstrid med § 3 i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap, er det nødvendigt at ændre
i § 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 7 i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap, at
forskelsbehandling ikke er i strid med lovens forbud, når den
er objektivt begrundet i et sagligt formål, er
nødvendig for at opnå formålet, og der er et
rimeligt forhold mellem det ønskede mål, og hvor
indgribende forskelsbehandlingen er for den eller dem, som bliver
stillet ringere. Bestemmelsen er et udtryk for princippet om
proportionalitet.
Det foreslås, at der i bestemmelsen indsættes en
henvisning til den foreslåede § 9 a efter den
eksisterende henvisning til lovens § 5, stk. 1 og 5.
Med ændringen slås det fast, at vurderingen af
retten til rimelig individuel tilpasning vil være omfattet af
proportionalitetsprincippet i lovens § 7.
Ændringen skal ses i sammenhæng med lovforslagets
§ 1, nr. 3, hvor der foreslås indført en ny
§ 9 a, som foreskriver, at børn og unge med handicap
har ret til rimelig individuel tilpasning af ydelser i dagtilbud og
i folkeskolen, således at de kan opnå samme muligheder
for deltagelse som andre børn og undgå
forskelsbehandling. Denne form for forskelsbehandling bør -
ligesom lovens øvrige former for forskelsbehandling -
være omfattet af lovens proportionalitetsprincip.
Til nr. 3
Lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap indebærer ikke
en pligt til rimelig tilpasning, jf. lovens § 3. Dette
betyder, at lovens regler om klageadgang og ret til
godtgørelse i hhv. §§ 11 og 12 ikke kan benyttes i
forhold til rimelig individuel tilpasning.
På dagtilbudsområdet og
på folkeskoleområdet findes allerede i dag krav om, at
eksisterende ydelser og tilbud skal tilpasses individuelt i den
aktuelt konkrete situation for at sikre, at børn med
handicap kan opnå lige muligheder og ligebehandling. Det er
bestemmelser, som i vidt omfang kan sammenlignes med rimelig
individuel tilpasning. Der henvises i øvrigt til
beskrivelserne af gældende ret på dagtilbuds- og
folkeskoleområdet i afsnit 3.1.
Det foreslås, at der
indføres en ny bestemmelse, §
9 a, i lov om forbud mod forskelsbehandling på grund
af handicap om ret til rimelig individuel tilpasning i forhold til
dagtilbud og i forhold til folkeskolen.
Der vil fortsat ikke være
pligt til rimelig individuel tilpasning efter lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap på andre
sektorområder end dagtilbuds- og folkeskoleområdet,
f.eks. på sundhedsområdet og
transportområdet.
Det foreslås med § 9 a, stk. 1, at børn og unge
med handicap skal have ret til rimelig individuel tilpasning i
dagtilbud og i folkeskolen, således at de kan opnå
samme muligheder for deltagelse som andre børn og
undgå forskelsbehandling, jf. § 5, stk. 1.
Baggrunden for, at bestemmelsens
anvendelsesområde er dagtilbuds- og folkeskoleområdet,
er, at disse to områder anses som særligt vigtige med
hensyn til integration af personer med handicap i
samfundslivet.
Rimelig individuel tilpasning efter
bestemmelsen vil skulle ske, når der opstår et aktuelt
konkret behov. Dette står i modsætning til kravet om
tilgængelighed, som retter sig mod grupper af personer med
handicap, og som skal sikres forudgående, dvs. allerede inden
en person har fremsat et ønske om at gøre brug af
f.eks. en ydelse.
Det er det enkelte dagtilbud hhv.
den enkelte folkeskole, der skal foretage rimelig individuel
tilpasning, men det er den pågældende
kommunalbestyrelse, der har det overordnede ansvar, ligesom det er
den pågældende kommunalbestyrelse, der skal betale en
evt. godtgørelse til borgeren, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 5.
Formålet med den
foreslåede ret til rimelig individuel tilpasning i forhold
til dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet er at
understrege, at der skal være lige muligheder for og
ligebehandling af børn med handicap. Derimod er
formålet ikke at give særlige rettigheder eller at
stille børn med handicap bedre end andre. Retten til rimelig
individuel tilpasning medfører således ikke en ret til
at få en plads i et dagtilbud eller en plads i en bestemt
folkeskole. Dette reguleres i anden lovgivning.
Bestemmelsen vil ikke give
rettigheder ud over, hvad der allerede gælder efter
lovgivningen på børne- og
undervisningsområdet.
Den foreslåede bestemmelse
vil være omfattet af den gældende bestemmelse om
proportionalitet i § 7 i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap, jf. også § 1, nr. 2, i dette
lovforlag. Således vil forskelsbehandling, som sker efter
bestemmelsen om ret til rimelig individuel tilpasning, ikke
være i strid med lovens forbud, når den er objektivt
begrundet i et sagligt formål, er nødvendig for at
opnå formålet, og der er et rimeligt forhold mellem det
ønskede mål, og hvor indgribende forskelsbehandlingen
er for den eller dem, som bliver stillet ringere.
Individuel tilpasning
forudsætter en dialog og et samarbejde mellem den, som
tilpasser, og den, som tilpasningen sker for. Det betyder, at den
person med handicap, som skal have den individuelle tilpasning,
skal bidrage med information om, hvad der vil tilfredsstille
behovet for individuel tilpasning. Ligeledes må det
forudsættes, at personen med handicap (eller dennes
forældre) - evt. i samarbejde med kommunen -
undersøger mulighederne for kompensation for
funktionsnedsættelsen på forskellige
sektorområder. Det kan også være aktuelt at
indhente bistand fra andre, f.eks. personer eller organisationer,
der besidder særlig viden og ekspertise om det
pågældende handicap, for at finde frem til en relevant
individuel tilpasning.
Ved dagtilbud forstås
daginstitutioner (kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner samt privatinstitutioner) og dagplejere (kommunal
og privat dagpleje), som er omfattet af dagtilbudsloven.
Ved folkeskolen forstås
kommunale folkeskoler og kommunale specialskoler og
specialundervisningstilbud.
Formålet med retten til
rimelig individuel tilpasning i forhold til dagtilbud er at sikre,
at børn i almindelige dagtilbud, som f.eks. får
konstateret en sygdom, som medfører en
funktionsnedsættelse, har mulighed for at blive i det
dagtilbud, som de kender, og hvor deres venner er, såfremt
der sker rimelig individuel tilpasning. Retten til rimelig
individuel tilpasning medfører således, at
dagtilbuddet skal foretage en individuel tilpasning i den konkrete
situation og i et rimeligt omfang for, at et konkret barn med
handicap kan opnå lige muligheder og ligebehandling.
At tilpasningen skal være
individuel indebærer, at krav om konkret tilpasning vil
skulle vurderes i forhold til personen med handicap. Der vil skulle
foretages en vurdering af tilpasningen i forhold til situationen
samt behovet og nytten for den, som har et tilpasningsbehov. Hvad
der ligger i tilpasningsretten må derfor vurderes konkret og
individuelt i hvert enkelt tilfælde.
Det foreslås med § 9 a, stk.
2, at retten til individuel tilpasning kun skal gælde
tilpasning, som er rimelig, og som dermed ikke indebærer en
uforholdsmæssig stor byrde for dagtilbuddet eller
folkeskolen. Ved vurderingen af, hvad der anses for rimelig
individuel tilpasning, skal der særligt lægges
vægt på effekten i forhold til at fjerne barriererne og
på omkostningerne forbundet med tilpasningen under
hensyntagen til dagtilbuddets eller folkeskolens ressourcer.
Rimeligheden af en tilpasning beror
altid på en konkret vurdering, og muligheden for at få
omkostninger dækket via offentlig støtte har betydning
for, hvorvidt en tilpasning kan anses for rimelig. Ved vurderingen
vil der særligt skulle lægges vægt på
effekten i forhold til at fjerne barriererne for personen med
handicap og omkostningerne forbundet med tilpasningen under
hensyntagen til dagtilbuddets eller folkeskolens ressourcer. Det
bemærkes, at barrierer kan være såvel fysiske som
ikke-fysiske.
Med hensyn til effekten i forhold
til at fjerne barriererne for en person med handicap kan
nytteværdien have betydning. Et tiltag, som alene forbedrer
situationen marginalt for den pågældende person med
handicap, vil lettere fremstå som en uforholdsmæssig
byrde for dagtilbuddet eller folkeskolen, end hvis det drejer sig
om tiltag, som har afgørende eller væsentlig betydning
for, om personen med handicap kan drage nytte af en ydelse.
Ligeledes kan der lægges
vægt på, om den individuelle tilpasning betyder, at
tilpasningen fremover også vil komme andre børn med
handicap til gode. Det kan eksempelvis være tilfældet,
hvis der skal fjernes nogle dørtrin på en folkeskole,
for at en bestemt elev i kørestol kan komme uhindret rundt.
Dette vil også kunne komme andre til gode, herunder f.eks.
også elever med synsnedsættelse, og vil således
medføre en videregående effekt i forhold til at fjerne
barrierer for børn med handicap.
Hvad der forstås ved rimelig
individuel tilpasning må først og fremmest skulle
vurderes i forhold til det enkelte barn med handicap og den
konkrete situation. Eksempelvis kan varigheden af den situation,
som kræver individuel tilpasning, være af betydning. At
barnet lige er startet i dagtilbuddet og skal være der i
nogle år, taler for, at den individuelle tilpasning kan
være rimelig, modsat den situation, at barnet kun har kort
tid tilbage i dagtilbuddet inden folkeskolestart.
Omkostningerne forbundet med
tilpasningen vil også skulle vurderes og sættes i
forhold til dagtilbuddets eller folkeskolens ressourcer. Det
forudsættes, at Ligebehandlingsnævnet belyser sagen
grundigt, herunder ved at bede den indklagede om at forholde sig
til, hvorvidt udgiften udgør en uforholdsmæssig stor
byrde, såfremt dette er relevant for beslutningen i den
konkrete sag. En udgift er uforholdsmæssig stor, hvis den
ikke kan rummes inden for dagtilbuddets eller folkeskolens
eksisterende årlige driftsbudget, eller hvis den
forårsager, at andre udgiftsposter inden for det årlige
eksisterende budget vil skulle nedprioriteres væsentligt. Der
vil således både skulle foretages en
proportionalitetsvurdering efter den foreslåede § 9 a,
stk. 2, og efter den gældende overordnede
proportionalitetsbestemmelse i § 7 i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap.
Indsættelsen af § 9 a i
lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap vil
betyde, at lovens regler om klageadgang og ret til
godtgørelse i hhv. §§ 11 og 12 vil kunne benyttes
i forhold til retten til rimelig individuel tilpasning i forhold
til dagtilbud og folkeskolen.
Ligebehandlingsnævnet kan
efter gældende ret alene tage stilling til
spørgsmål om anvendelse og fortolkning af den
lovgivning m.v., som er omfattet af Ligebehandlingsnævnets
kompetenceområde, jf. § 1 i lov om
Ligebehandlingsnævnet. Afgrænsningen af
Ligebehandlingsnævnets kompetence betyder, at klager over
overtrædelse af regler i anden lovgivning afvises af
nævnet. For så vidt angår klager over
afgørelser, som er truffet af den offentlige forvaltning,
vil Ligebehandlingsnævnet skulle tage stilling til, om klagen
reelt vedrører rimelig individuel tilpasning og dermed
forskelsbehandling, eller om klagen alene drejer sig om anvendelse
og fortolkning af regler i anden lovgivning. Klager over
overtrædelse af regler på dagtilbudsområdet og
på folkeskoleområdet vil således skulle afvises
af nævnet.
Baggrunden for indsættelsen
af § 9 a er et ønske om at tydeliggøre, at
børn og unge med handicap har ret til rimelig individuel
tilpasning i dagtilbud og folkeskolen med henblik på, at
disse kan opnå samme muligheder for deltagelse som andre
børn og undgå forskelsbehandling og dermed få
bedre muligheder for inklusion og ligebehandling i samfundet.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af § 10 i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap, at såfremt en
person, der anser sig for krænket ved overtrædelse af
forbuddet mod forskelsbehandling, jf. lovens §§ 5 og 6,
påviser faktiske omstændigheder, som giver anledning
til at formode, at der er udøvet forskelsbehandling,
påhviler det modparten at bevise, at der ikke er sket ulovlig
forskelsbehandling. Ifølge § 10 er der således
delt bevisbyrde ved klager efter loven.
Ifølge § 11, stk. 1, i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap kan en person, der er
krænket ved overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling efter lovens §§ 5 og 6 eller forbuddet
mod repressalier efter lovens § 9, tilkendes en
godtgørelse. Adgangen til godtgørelse for
ikke-økonomisk skade omfatter som udgangspunkt enhver
overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling og forbuddet
mod repressalier. Ved den nærmere vurdering af, om der kan
tilkendes godtgørelse, kan der særligt lægges
vægt på den krænkelse, som må antages at
være påført den pågældende person,
og på karakteren af krænkerens handling. Er der tale om
en krænkelse af meget mild karakter, vil der efter
omstændighederne ikke være adgang til
godtgørelse.
Ifølge § 12 i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap kan klager over overtrædelse af
forbuddet mod forskelsbehandling efter lovens §§ 5 og 6
eller forbuddet mod repressalier efter lovens § 9 indbringes
for Ligebehandlingsnævnet.
Det foreslås, at der i § 10, § 11, stk. 1, og § 12
indsættes en henvisning til den foreslåede § 9
a.
Med ændringen i § 10 slås det fast, at den
delte bevisbyrde også vil komme til at omfatte klager over
forskelsbehandling i forhold til retten til rimelig individuel
tilpasning på dagtilbuds- og folkeskoleområdet efter
den foreslåede § 9 a. Heri ligger bl.a., at
såfremt den person, der klager, påviser faktiske
omstændigheder, som giver anledning til at formode, at der er
sket forskelsbehandling i forhold til retten til rimelig individuel
tilpasning, påhviler det den indklagede at løfte
bevisbyrden for, at dagtilbuddet eller folkeskolen har
afprøvet eller overvejet andre konkrete og relevante
tilpasningsforanstaltninger for at overholde reglerne i den
foreslåede § 9 a.
Med ændringen i § 11, stk. 1, slås det fast, at
adgangen til at blive tilkendt en godtgørelse også vil
gælde ved forskelsbehandling, som sker i forhold til retten
til rimelig individuel tilpasning efter den foreslåede §
9 a. Godtgørelsen vil skulle betales af den ansvarlige
kommune. Der er ikke fastsat bestemmelser om godtgørelsens
størrelse, idet denne skal fastsættes ud fra en samlet
vurdering af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag.
Karakteren af skadevolderens handling og den krænkelse, som
må antages at være påført den enkelte,
skal også tillægges vægt ved udmålingen af
godtgørelsen.
Med ændringen i § 12 slås det fast, at
klageadgangen til Ligebehandlingsnævnet også vil
foreligge ved forskelsbehandling, som sker i forhold til retten til
rimelig individuel tilpasning efter den foreslåede § 9
a. Ligebehandlingsnævnet vil, ligesom i dag, alene kunne tage
stilling til spørgsmål om anvendelse og fortolkning af
den lovgivning m.v., som er omfattet af
Ligebehandlingsnævnets kompetenceområde, jf. § 1 i
lov om Ligebehandlingsnævnet. Afgrænsningen af
Ligebehandlingsnævnets kompetence betyder, at klager over
overtrædelse af regler i anden lovgivning skal afvises af
nævnet. For så vidt angår klager over
afgørelser, som er truffet af den offentlige forvaltning,
vil Ligebehandlingsnævnet skulle tage stilling til, om klagen
reelt vedrører rimelig individuel tilpasning og dermed
forskelsbehandling, eller om klagen alene drejer sig om anvendelse
og fortolkning af regler i anden lovgivning. Klager over
overtrædelse af regler på dagtilbudsområdet og
på folkeskoleområdet vil således skulle afvises
af nævnet. Dette kunne f.eks. være en klage over en
afgørelse om supplerende undervisning eller anden faglig
støtte, særlige prøvevilkår eller
praktisk medhjælp.
Ændringerne skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der
foreslås indført en ny § 9 a, som foreskriver, at
børn og unge med handicap har ret til rimelig individuel
tilpasning af ydelser i dagtilbud og i folkeskolen, således
at de kan opnå samme muligheder for deltagelse som andre
børn og undgå forskelsbehandling. Denne form for
forskelsbehandling bør - ligesom lovens øvrige former
for forskelsbehandling - være omfattet af lovens regler om
bevisbyrde, godtgørelse og klageadgang.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Det vurderes, at der ikke er behov
for en overgangsordning i kommunerne, da der er tale om en
tydeliggørelse af kommunernes eksisterende forpligtelser
på dagtilbuds- og folkeskoleområdet.
Lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap gælder ikke for
Færøerne og Grønland, hvorfor de med dette
lovforslag foreslåede ændringer heller ikke vil
gælde ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 688 af 8. juni 2018 om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Loven
indebærer ikke en pligt til rimelig tilpasning eller
tilgængelighed. | | 1. I § 3 indsættes efter
»tilgængelighed«: », jf. dog § 9
a«. | | | | § 7.
Forskelsbehandling er ikke i strid med forbuddet i § 5, stk. 1
og 5, når den er objektivt begrundet i et sagligt
formål, er nødvendig for at opnå formålet,
og der er et rimeligt forhold mellem det ønskede mål,
og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for den eller dem, som
bliver stillet ringere. | | 2. I § 7 indsættes efter »§
5, stk. 1 og 5,«: »og § 9 a,«. | | | | | | 3. Efter
§ 9 indsættes før overskriften før §
10: | | | | | | »Rimelig
individuel tilpasning | | | | | | § 9 a.
Børn og unge med handicap har ret til rimelig individuel
tilpasning af ydelser i dagtilbud og i folkeskolen, således
at de kan opnå samme muligheder for deltagelse som andre
børn og undgå forskelsbehandling, jf. § 5, stk.
1. | | | Stk. 2. Retten
efter stk. 1 gælder kun tilpasning, som er rimelig, og som
dermed ikke indebærer en uforholdsmæssig stor byrde for
dagtilbuddet eller folkeskolen. Ved vurderingen af, hvad der anses
for rimelig individuel tilpasning, skal der særligt
lægges vægt på effekten i forhold til at fjerne
barriererne og på omkostningerne forbundet med tilpasningen
under hensyntagen til dagtilbuddets eller folkeskolens
ressourcer.« | | | | § 10.
Påviser en person, der anser sig for krænket ved
overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling, jf.
§§ 5 og 6, faktiske omstændigheder, som giver
anledning til at formode, at der er udøvet
forskelsbehandling, påhviler det modparten at bevise, at der
ikke er sket ulovlig forskelsbehandling. | | 4. I § 10, § 11, stk. 1, og § 12 ændres »§§ 5
og 6« til: »§§ 5, 6 og 9 a«. | | | | § 11. En
person, der er krænket ved overtrædelse af forbuddet
mod forskelsbehandling, jf. §§ 5 og 6, kan tilkendes en
godtgørelse. | | | Stk. 2.
--- | | | | | | § 12. Klager
over overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling, jf.
§§ 5 og 6, og klager over overtrædelse af forbuddet
mod repressalier, jf. § 9, kan indbringes for
Ligebehandlingsnævnet. | | | | | | | | |
|