Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 14. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 4, og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 3 og 5.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, RV, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af social- og
indenrigsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF, SF, EL
og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (V) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme for de af social- og indenrigsministeren stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af social- og
indenrigsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at dette lovforslag er en del af en aftale mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2020, hvor man
har ønsket at tydeliggøre, at børn og unge med
handicap har ret til rimelig individuel tilpasning i dagtilbud og i
folkeskolen. DF ønsker, at ret til rimelig individuel
tilpasning indføres på flere samfundsområder og
ikke blot inden for dagtilbuds- og folkeskoleområdet. Ligesom
man allerede i dag har en forpligtelse til rimelig tilpasning
på arbejdsmarkedet, bør denne model kunne bredes ud
til at omfatte flere samfundsområder.
For DF er det desuden uforståeligt,
at lovforslaget ikke omfatter børn og unge i private
grundskoler og i friskoler. Det bør være indlysende,
at børn og unge med handicap, uanset hvilken skole de
går på, har de samme rettigheder. DF har savnet et
klart svar fra ministeren på, om ministeren i de kommende
forhandlinger med KL vil arbejde for, dels at også
børn og unge på privat- og friskoler omfattes af
retten til rimelig individuel tilpasning, dels at alle
samfundsområder inkluderes. Dette vil DF fortsætte med
at kæmpe for.
DF finder, at det har være en lang
kamp at nå hertil, hvor den tidligere regering sagde, at det
ville medføre uforudsigelige høje omkostninger, og
nogenlunde det samme siger den nuværende regering.
Lovforslaget er dog et lille skridt i den
rigtige retning, men efter DF's opfattelse langtfra godt nok. DF
støtter forslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det positivt, at retten til rimelig individuel
tilpasning nu tydeliggøres med lovforslaget. Men SF er
på linje med Danske Handicaporganisationer og Institut for
Menneskerettigheder i deres kritik af, at lovforslaget ikke kommer
til at omfatte private grundskoler og friskoler og dermed skaber
forskelsbehandling med den nye lovgivning.
SF er ydermere bekymret for, at udgifterne
til store tilpasninger risikerer at blive væltet over
på de enkelte institutioner. I SF's optik bør disse
omkostninger dækkes af kommunen, så tilpasningerne ikke
står og falder med den enkelte institutions økonomi
eller ender med at undergrave økonomien i institutionen. SF
vil derfor følge udviklingen på området
tæt og anmode ministeren om at foretage en evaluering af
lovforslagets konsekvenser medio 2021.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget om at indskrive retten til rimelig
individuel tilpasning i loven om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap. EL havde gerne set, at pligten til
rimelig individuel tilpasning blev indskrevet i loven, så den
blev gældende på alle områder i samfundet. I
forlængelse heraf finder EL det stærkt kritisabelt, at
der med lovforslaget gøres forskel på børn og
unge i henholdsvis folkeskolen og de frie skoler, og EL har derfor
fremsat ændringsforslag om at indskrive de frie skoler i
lovforslaget, så disse også forpligtes til at sikre en
rimelig individuel tilpasning.
Det Konservative Folkeparti
Konservatives medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget om en tydeliggørelse af, at
børn og unge med handicap har ret til rimelig tilpasning i
dagtilbud og folkeskoler, og at der skabes klageadgang. KF er helt
på linje med kritikken af, at der med lovforslaget og dets
fornuftige intentioner gøres forskel på børn og
unge, når børn og unge på privat- og friskoler
ikke får de samme rettigheder som børn og unge
på folkeskoler. Det kan undre, at man med ændring i lov
om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
indirekte skaber den forskelsbehandling, og KF havde gerne set, at
regeringen havde sikret sig, at alle børn og unge i Danmark
får de samme rettigheder, da vi mener, at det må
være et bærende element. Vi synes, at
ændringsforslagene fra Enhedslisten er sympatiske, men
stemmer imod, da det er udtryk for god skik, at man som
første instans hører de berørte institutioners
holdning til at blive omfattet af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
undertitlen ændres »i forhold til dagtilbud til
børn og i forhold til« til: »af ydelser til
børn og unge i dagtilbud og i«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og ALT):
2) I
undertitlen indsættes efter »folkeskolen«:
», friskoler og private grundskoler«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3 og 5]
Til § 1
3) I
den under nr. 3 foreslåede § 9 a indsættes i stk. 1 efter »folkeskolen«:
», friskoler og private grundskoler«.
[Udvidelse af krav om rimelig
individuel tilpasning til friskoler og private grundskoler]
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 3 foreslåede § 9 a indsættes i stk. 1 efter »andre børn«:
»og unge«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og ALT):
5) I
den under nr. 3 foreslåede § 9 a indsættes i stk. 2 efter »folkeskolen«:
», friskolen og den private grundskole«, og efter
»folkeskolens« indsættes: », friskolens og
den private grundskoles«.
[Udvidelse af krav om rimelig
individuel tilpasning til friskoler og private grundskoler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget indføres en ny
bestemmelse om, at børn og unge med handicap har ret til
rimelig individuel tilpasning af ydelser i dagtilbud og i
folkeskolen (§ 9 a). Med ændringsforslaget
præciseres undertitlen sprogligt, og det foreslås at
tilføje »af ydelser til børn og unge« i
undertitlen.
Dette skyldes, at det fremgår af
ordlyden af den foreslåede nye § 9 a, at der er tale om
ydelser til børn og unge.
Med ændringsforslaget foretages alene
en sproglig præcisering af undertitlen. Forslaget indeholder
således ingen indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 2, 3 og 5
Med lovforslaget tydeliggøres retten
til rimelig individuel tilpasning i loven på dagtilbuds- og
folkeskoleområdet. Lovforslaget omfatter dog ikke retten til
rimelig individuel tilpasning på friskoleområdet.
Forslagsstillerne ønsker med ændringsforslagene at
indføre en ny bestemmelse, der udvider kravet om rimelig
individuel tilpasning til også at gælde for friskoler
og private grundskoler, således at børn og unge i
friskoler og private grundskoler ligestilles med børn i
dagtilbud og med børn og unge i folkeskolen.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 3, at der foreslås indsat en ny bestemmelse (§ 9
a) i lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af
handicap.
Det fremgår af den foreslåede
nye bestemmelse, at børn og unge med handicap skal have ret
til rimelig individuel tilpasning af ydelser i dagtilbud og i
folkeskolen, så de kan opnå samme muligheder for
deltagelse som andre børn og undgå forskelsbehandling,
jf. § 5, stk. 1, i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap.
Med ændringsforslaget foreslås
det at tilføje ordene »og unge« i den sidste del
af den foreslåede nye § 9 a, stk. 1, i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap.
Med ændringsforslaget foretages alene
en sproglig præcisering af beskrivelsen af målgruppen i
den foreslåede nye § 9 a, stk. 1, i lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 20. januar 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 132 (folketingsåret
2019-20). Den 7. oktober 2020 sendte social- og indenrigsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 15, idet 1
spørgsmål er blevet trukket tilbage.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |