Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 15. april 2021
1. Ændringsforslag
Finansministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 3. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter etableringen af et nyt system som erstatning for det
nuværende NemID. Der er et åbenlyst behov herfor, da
der er flere og flere tilfælde af svindel med det
nuværende system. Selv om der er lavet mindre justeringer, er
der stadig en usikkerhed omkring det nuværende system som
beskrevet bl.a. af DR i artiklen ȁrelang svindel med
NemID: »Det ligner et omfattende svigt i
styrelsen«« bragt på dr.dk den 8. februar 2021.
Derfor er der god grund til at etablere et nyt system - også
for at sikre opretholdelsen af tilliden i samfundet til de digitale
systemer.
DF finder det væsentligt, at systemet
udarbejdes og etableres med borgeren i centrum. Den gruppe, som i
dag er fritaget fra at bruge digitale løsninger, og som med
dette lovforslag fortsat vil være undtaget, skal sikres nem
adgang til at give tilladelse til, at en specifik borger kan
repræsentere dem, og naturligvis også en nem mulighed
for at trække tilladelsen tilbage. DF ser derfor med
tilfredshed på ministerens svar på
spørgsmål 5 herom.
DF mener, at det er et helt
grundlæggende krav, at et nyt system skal være nemt og
begribeligt at bruge. Det må selvfølgelig også
være et krav, at tilgængeligheden for mennesker med
handicap er tænkt ind i forhold til systemet. Derfor ser DF
med tilfredshed på ministerens svar på
spørgsmål 4 om, hvorledes det i et samarbejde med
bl.a. Ældre Sagen, Dansk Blindesamfund og Dansk Handicap
Forbund testes, at systemet har den nødvendige
tilgængelighed.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget, fordi det er vigtigt med en
afløser til NemID. SF konstaterer, at der har været
megen misbrug af NemID, og at ingen løsning er sikret mod
misbrug. Det er problematisk, fordi borgerne er tvunget til at
bruge løsningen, men i dag - i forbindelse med NemID - ofte
står med regningen for svindel, fordi politiet ikke
efterforsker, og fordi borgeren ender med at hæfte for noget,
som borgeren ikke har begået.
SF har på den baggrund anmodet om
teknisk bistand fra ministeren til et ændringsforslag, der
skulle sikre, at hæftelsesreglerne for MitID i forbindelse
med snyd og misbrug af MitID, herunder f.eks. ved
låneoptagelse, ville blive de samme som
hæftelsesreglerne i forbindelse med misbrug af dankort med
henblik på at sikre, at privatpersoner ikke stilles
dårligere, hvis de oplever misbrug af deres MitID
sammenlignet med misbrug af deres dankort.
SF konstaterer, at ministeren ikke har ydet
teknisk bistand til et sådan ændringsforslag, med
henvisning til at det kræver en nærmere gennemgang af
reglerne at afdække problemstillinger og identificere
løsningsforslag, der spiller hensigtsmæssigt sammen
med såvel den generelle aftale- og erstatningsret som
særlovgivningen på Erhvervsministeriets område,
og at regeringen på baggrund af gennemgangen vil
fremlægge eventuelle forslag om justering af reglerne. SF
finder dette utilfredsstillende og påpeger, at partiet har
rejst nærværende problemstilling om identitetstyveri og
misbrug tidligere. SF mener ikke, at borgerne i dag er stillet
stærkt nok, når de udsættes for identitetstyveri
m.v.
Således fremgår bl.a.
følgende af ministerens svar på spørgsmål
6: »Det kræver en nærmere gennemgang af reglerne
at afdække problemstillinger og identificere
løsningsforslag, der spiller hensigtsmæssigt sammen
med såvel den generelle aftale- og erstatningsret samt
særlovgivningen på Erhvervsministeriets område.
Digitaliseringsstyrelsen og andre relevante myndigheder vil
indgå i dette analysearbejde. Det er derfor heller ikke
muligt på nuværende tidspunkt at udarbejde et udkast
til teknisk ændringsforslag. Regeringen vil på baggrund
af gennemgangen fremlægge eventuelle forslag om justering af
reglerne.«
SF tolker ministerens svar på
spørgsmål 6 således, at regeringen vil
iværksætte en gennemgang, og SF opfordrer på det
kraftigste regeringen til at fremskynde processen med
afdækning af problemer og løsninger og til at
fremlægge konkrete løsningsforslag for Folketinget. SF
finder det kritisabelt, at en løsning ikke er bygget ind i
forslaget allerede.
SF lægger afgørende vægt
på, at analysearbejdet vedrørende reglerne for
hæftelse i situationer med misbrug og snyd i forbindelse med
MitID igangsættes snarest muligt. For at kunne følge
fremdriften i analysearbejdet, der har til formål at forbedre
borgernes retsstilling, opfordrer SF til, at ministeren oversender
kommissorium og tidsplan for analysearbejdet til udvalget. SF
opfordrer endvidere til, at ministeren gennemgår analysens
resultater, når analysearbejdet er gennemført.
SF mener endvidere, at offentligheden
bør have kendskab til omfanget af misbrug med MitID, og SF
er derfor uenig i, at denne ikke skal have viden herom. Det er
vigtigt med transparens i forhold til at skabe tillid til
løsningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 4, 2.
pkt., affattes således:
»Graden af
tillid til en autentificeret digital identitet.«
[Sproglig præcisering]
Til § 20
2) I
stk. 2 ændres »stk.
2« til: »stk. 4«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 21
3)
Ordene »registrering, udstedelse og håndtering af
MitID, anvendelse og autentifikation« ændres til:
»registrering og udstedelse af MitID og autentifikation med
MitID«.
[Sproglig præcisering]
Til § 25
4)
Ordene »kan fastsætte regler om« ændres
til: »fastsætter tidspunktet for«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 26
5) Som
2. pkt. indsættes:
»Loven kan endvidere sættes i
kraft på forskellige tidspunkter.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring
foretages en sproglig præcisering af definitionen, idet den
anvendte formulering i det fremsatte lovforslag kunne skabe
usikkerhed herom.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring
foretages korrekt henvisning til anden bestemmelse i loven.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen præciseres, at Digitaliseringsstyrelsens
erstatningsansvar over for privatpersoner, offentlige myndigheder,
offentligretlige organer eller juridiske enheder gælder ved
fejl i forbindelse med registrering og udstedelse af MitID og
autentifikation med MitID af en privatperson eller en
erhvervsbruger, medmindre Digitaliseringsstyrelsen kan
godtgøre, at den ikke har handlet forsætligt eller
uagtsomt. Det bemærkes, at der alene er tale om en sproglig
præcisering, som ikke har betydning for eksempelvis borgeres
retsstilling. Det bemærkes endvidere, at bestemmelsen ikke
berører, at der ved den indgåede kontrakt med Nets
DanID A/S om udvikling m.v. af MitID-løsningen er fastsat,
at leverandøren i et vist omfang, herunder med
sædvanlig beløbsmæssig begrænsning,
bærer det i den foreslåede bestemmelse nævnte
erstatningsansvar. Det er herunder fastsat, at leverandøren
i et vist omfang hæfter for fejl i registrering og udstedelse
af en digital identitet som følge af fejlregistrering og
fejludstedelse, foretaget af de registreringsenheder, der varetager
registreringer, jf. § 5, stk. 1.
Til nr. 4
Med den foreslåede lovtekniske
korrektion sikres, at finansministeren får den
fornødne bemyndigelse til at ophæve den gældende
lov nr. 439 af 8. maj 2018 om udstedelse af NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i
juridiske enheder ved udstedelse af bekendtgørelse
herom.
Til nr. 5
Med den foreslåede lovtekniske
korrektion sikres, at det bliver muligt ved kongelig anordning at
sætte loven i kraft på Færøerne og
Grønland på forskellige tidspunkter. Bestemmelsen
indebærer, at ikrafttrædelsen af loven følger
udviklingerne af løsningerne. Med den foreslåede
bestemmelse muliggøres det, at lovgrundlaget kan træde
i kraft, så snart løsningerne er klar til anvendelse,
og der sikres således et retsgrundlag for anvendelsen af
løsningerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2021 og var til 1. behandling den 23. februar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i det
daværende Social- og Indenrigsudvalg, men blev den 2. marts
2021 henvist til Indenrigs- og Boligudvalget. Det skyldtes, at
sagsområdet vedrørende digitalisering af den
offentlige sektor, som lovforslaget vedrører, pr. 1. marts
2021 blev overført fra det daværende Social- og
Indenrigsudvalg til Indenrigs- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Det daværende Social- og
Indenrigsudvalg og Indenrigs- og Boligudvalget har behandlet
lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
finansministeren sendte den 2. oktober 2020 dette udkast til det
daværende Social- og Indenrigsudvalg, jf. SOU alm. del -
bilag 405 (folketingsåret 2019-20). Den 5. februar 2021
sendte finansministeren høringssvarene og et
høringsnotat til det daværende Social- og
Indenrigsudvalg.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Der er under udvalgsarbejdet stillet 6
spørgsmål til finansministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn
Brandenborg (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind
(S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (UFG) Kathrine Olldag (RV) Samira Nawa (RV) Halime Oguz (SF)
Jacob Mark (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) fmd. Jakob Sølvhøj (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V)
Heidi Bank (V) nfmd. Kim Valentin
(V) Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex
Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) Marcus Knuth (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje
Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |