Fremsat den 10. februar 2021 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 385 af 27. april 2016 om
ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn
af køretøjer foretages følgende
ændring:
1. §
3 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I 2016 blev det ved lov nr. 385 af 27. april 2016 om
ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn
af køretøjer (Forhøjelse af
hastighedsgrænsen for campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer,
for traktorer og for motorredskaber samt ophævelse af den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse for lastbiler
og tunge vogntog i tættere bebygget område) fastsat, at
biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
tilkoblet påhængskøretøj må
køre med en hastighed på op til 100 km i timen
på motorvej, forudsat at køretøjerne opfylder
en række tekniske betingelser (den såkaldte Tempo
100-ordning).
Formålet med lovforslaget var blandt andet at øge
mobiliteten for campister og erhvervsdrivende og at forbedre
fremkommeligheden på vejene ved at hæve
hastighedsgrænserne for visse
påhængskøretøjer (blandt andet
campingvogne og trailere) på motorvejene.
I lovens § 3 blev der indsat en revisionsbestemmelse om, at
transportministeren senest i folketingsåret 2020-21
fremsætter forslag om revision af loven. Ønsket var,
at de trafiksikkerhedsmæssige data, der ville foreligge efter
en periode på ca. fire år, skulle undersøges, og
at loven på den baggrund skulle evalueres med henblik
på at vurdere i hvilket omfang, at færdselssikkerheden
var blevet påvirket af Tempo 100-ordningen.
Tempo 100-ordningen for campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer er
blevet evalueret i sommeren 2020. Evalueringen viser, at de
tekniske krav, som stilles som betingelse for at opnå en
Tempo 100-godkendelse, har opvejet den øgede risiko for
uheld, som den øgede hastighed umiddelbart kunne give
anledning til. Evalueringen viser samlet set, at der ikke er en
øget færdselssikkerhedsmæssig risiko ved at
køre med påhængskøretøjer, der er
Tempo 100-godkendte.
Det er således Transportministeriets vurdering, at der
ikke skal ske en revision af Tempo 100-ordningen for campingvogne
og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer.
Det foreslås derfor, at revisionsbestemmelsen i lov nr.
385 af 27. april 2016 ophæves.
2. Ophævelse af revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
I 2016 blev færdselslovens § 43, stk. 3, 4 og 11, og
lov om godkendelse og syn af køretøjer § 2, stk.
1, ændret ved lov nr. 385 af 27. april 2016 om ændring
af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer (Forhøjelse af
hastighedsgrænsen for campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer,
for traktorer og for motorredskaber samt ophævelse af den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse for lastbiler
og tunge vogntog i tættere bebygget område).
Bestemmelserne i færdselslovens § 43, stk. 3, 4, og
11, og lov om godkendelse og syn af køretøjer §
2, stk. 1, har sidenhen ændret ordlyd.
Det følger af færdselslovens § 43, stk. 3, 1.
pkt., at hastigheden uanset § 42 for biler med en tilladt
totalvægt på ikke over 3.500 kg ikke må overstige
80 km i timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn,
sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn.
Det følger endvidere af færdselslovens § 43,
stk. 4, at for biler omfattet af stk. 3, der opfylder betingelserne
fastsat efter stk. 11, må hastigheden på motorveje ikke
overstige 100 km i timen.
Af færdselslovens § 43, stk. 11, følger det,
at transportministeren kan fastsætte regler om, hvilke
betingelser der skal være opfyldt, for at biler med en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, må køre med op til 100 km i timen
på motorvej.
Bestemmelserne indebærer, at påhængsvogne,
sættevogne eller andre registreringspligtige
påhængsredskaber, herunder campingvogne, der er
tilkoblet en bil med en tilladt totalvægt på ikke over
3.500 kg., kan godkendes til at køre med en hastighed
på op til 100 km i timen på motorveje, forudsat at
køretøjerne opfylder de betingelser, som er fastsat
efter færdselslovens § 43, stk. 11.
De nærmere tekniske betingelser for godkendelse efter
Tempo 100-ordningen er fastsat af Færdselsstyrelsen i
bekendtgørelse nr. 458 af 12. maj 2016 om betingelser for
Tempo 100-kørsel med campingvogn og andet
registreringspligtigt påhængskøretøj til
bil. De tekniske betingelser angår blandt andet krav om
stabiliseringssystemer i visse tilfælde og krav til
påhængskøretøjernes dæk.
Af lov om godkendelse og syn af køretøjer §
2, stk. 1, følger det, at transportministeren
fastsætter regler om, hvilke køretøjer der skal
indkaldes til periodisk syn.
I bekendtgørelse nr. 1684 af 23. november 2020 om
godkendelse og syn af køretøjer har
Færdselsstyrelsen fastsat krav om, at registreringspligtige
påhængskøretøjer til bil, som er godkendt
til Tempo 100 efter bekendtgørelse om betingelser for Tempo
100-kørsel med campingvogn og andet registreringspligtigt
påhængskøretøj til bil, er underkastet
periodisk syn hvert andet år.
Lov nr. 385 af 27. april 2016 om ændring af
færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer indeholder i § 3 en
revisionsbestemmelse, der fastsætter, at transportministeren
senest i folketingsåret 2020-21 fremsætter forslag om
revision af loven.
2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Transportministeriet har i overensstemmelse med lov nr. 385 af
27. april 2016 om ændring af færdselsloven og lov om
godkendelse og syn af køretøjer foretaget en
evaluering af Tempo 100-ordningen for campingvogne og andre
registreringspligtige
påhængskøretøjer.
Evaluering af Tempo 100-ordningen for små vogntog er
offentliggjort på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Evalueringen er foretaget på baggrund af ulykkesdata
registreret i perioden fra 1. juli 2016 til 31. december 2019.
Evalueringen viser samlet set, at de tekniske krav, som stilles
som betingelse for at opnå en Tempo 100-godkendelse, har
kunnet imødegå den risiko, som en forhøjelse af
hastighedsgrænsen indebærer.
I Danmark skønnes der at være omkring
600.000-1.000.000 påhængskøretøjer i
brug, og ca. 1 procent af
påhængskøretøjerne er godkendt til Tempo
100-kørsel. Det var derfor forventningen, at ca. 1 procent
af det samlede antal af ulykker med vogntog bestående af
personbil/varebil og påhængskøretøj ville
være med Tempo 100-godkendte
påhængskøretøjer.
I perioden fra 1. juli 2016 til 31. december 2019 er der
registreret 468 uheld med vogntog bestående af
personbil/varebil og påhængskøretøj. I
342 af tilfældene var
påhængskøretøjets registreringsnummer
registreret. Registreringsnummeret er blevet brugt til at
undersøge, hvorvidt
påhængskøretøjerne var godkendt til Tempo
100-kørsel. Undersøgelsen af de 342 involverede
påhængskøretøjer viste, at der var fire
påhængskøretøjer, der var godkendt til
Tempo 100-kørsel. Fire uheld udgør i
størrelsesordenen 1 procent af det samlede antal af ulykker
med påhængskøretøjer registreret i
perioden.
Der er således ikke en øget
færdselssikkerhedsmæssig risiko ved at køre med
påhængskøretøjer, der er Tempo
100-godkendte, i forhold til at køre med
påhængskøretøjer, der må
køre med 80 km i timen.
Det er på den baggrund Transportministeriets vurdering, at
evalueringen ikke giver anledning til at revidere Tempo
100-ordningen. Transportministeriet er derfor af den opfattelse, at
revisionsbestemmelsen i loven bør ophæves, så
der ikke længere er krav om en revision af loven.
Transportministeriet vil fortsat følge udviklingen
på området og løbende vurdere, om der
opstår behov for en revision af reglerne for Tempo
100-ordningen, herunder de tekniske krav. Såfremt der senere
viser sig behov for en skærpelse af de tekniske betingelser
for ordningen, kan disse betingelser skærpes på
bekendtgørelsesniveau.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Det er vurderingen, at principper for digitaliseringsklar
lovgivning ikke er relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da den nugældende Tempo
100-ordning for campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer ikke ændres.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. december 2020
til den 4. januar 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Autobranchen Danmark, AUTIG - Autobranchens
Handels- og Industriforening i Danmark, Beredskabsstyrelsen,
Bilbranchen, Bilsynsbranchen, samtlige byretter, Camping Branchen,
Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Motor Union, Danmarks Tekniske
Universitet - Institut for Transport (DTU Transport), Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Camping
Union, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri (DI),
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Mobilitet, Dansk
Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Danmark
A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk,
Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen Tekniske Konsulenter for
Vejtransport, Forsikring & Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD),
Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges
Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af
Polio Trafik- og Ulykkesskadede, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Politiforbundet i
Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Transporterhvervets Uddannelser, UlykkesPatientForeningen,
Veteranknallertklubben Aktiv, Østre og Vestre Landsret og
Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 385 af 27. april 2016 om
ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn
af køretøjer § 3, at transportministeren senest
i folketingsåret 2020-21 fremsætter forslag om revision
af loven.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 3 ophæves.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at der ikke
skal foretages en revision af lov nr. 385 af 27. april 2016 om
Tempo 100-ordningen for campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, fordi hovedlovene ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Hovedlovene kan ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | I lov nr. 385 af 27. april 2016 om
ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn
af køretøjer foretages følgende
ændring: | § 3.
Transport- og bygningsministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2020-21 forslag om revision af loven. | | 1. § 3 ophæves. |
|