Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 6. maj 2021
1. Ændringsforslag
Social- og ældreministeren har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, KF, LA og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at der med lovforslaget ændres
væsentligt ved forudsætningerne for Den Sociale
Investeringsfonds arbejde.
De oprindelige principper om, at fondens
arbejde kun skulle tage udgangspunkt i politisk besluttede temaer,
og at investorer skulle investere i fondens samlede
portefølje, blev fremhævet af flere partier ved
fondens oprettelse i 2018 som vigtige værnsregler, der skulle
begrænse private investorers indflydelse på social- og
velfærdspolitiske indsatser i Danmark.
EL konstaterer, at der med dette lovforslag
foretages væsentlige og substantielle lempelser af disse
principper med den begrundelse, at det har vist sig vanskeligt at
tiltrække kapital til fonden. EL finder det bekymrende, at
flertallet er villig til at kompromittere den politiske
prioritering af sociale indsatser, og at flertallet i stedet giver
private fonde mulighed for at udvælge indsatser at investere
i, der lover størst økonomisk afkast.
EL kan ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4 ændres »§ 1, stk. 2 og 3« til:
»§ 1, stk. 2 og 4«.«
[Konsekvensændring]
2) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 7 ændres
i stk. 3 »Den Sociale
Investeringsfond« til: »Fonden«.
[Sproglig korrektion]
3)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
9, stk. 5, ændres »§ 1, stk. 3« til:
»§ 1, stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
4) I
den under nr. 9 foreslåede § 10 a ændres i stk. 1 og 2
»Den Sociale Investeringsfond« til:
»fonden«.
[Sproglig korrektion]
Til § 2
5)
Datoen »den 1. april 2021« ændres til: »den
1. juni 2021«.
[Ændring af lovens
ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 4 i lov om Den
Sociale Investeringsfond, at fonden for at opnå og fremme
sine formål, jf. § 1, stk. 2 og 3, kan anvende en
række i bestemmelsen oplistede forretningsdispositioner og
finansieringsformer mod vederlag, herunder kombinationer af
disse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der i § 1 i lov om Den Sociale
Investeringsfond indsættes et nyt stk. 3, og at det
gældende stk. 3 bliver stk. 4.
Som konsekvens af det foreslåede nye
stk. 3 i § 1 i lov om Den Sociale Investeringsfond
foreslås det, at henvisningen i lovens § 4 til det
gældende § 1, stk. 3, ændres til en henvisning til
§ 1, stk. 4.
Ændringsforslaget er således
alene en konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det, at der i § 7 i lov om Den Sociale
Investeringsfond indsættes et nyt stk. 2 og 3. Det
fremgår af det foreslåede § 7, stk. 3, at Den
Sociale Investeringsfond skal sikre, at der så vidt muligt er
investorer til investerings- og udviklingsprojekter inden for alle
de politisk besluttede temaer for fondens arbejde.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ordene Den Sociale Investeringsfond ændres til
»Fonden«.
I lov om Den Sociale Investeringsfond
fremgår fondens fulde navn alene af lovens titel og § 1.
I alle øvrige bestemmelser i loven er fonden alene omtalt
som »fonden«.
Med ændringsforslaget foreslås
således alene en sproglig korrektion af det foreslåede
nye § 7, stk. 3, i lov om Den Sociale Investeringsfond.
Til nr. 3
Det fremgår af § 9, stk. 5, i
lov om Den Sociale Investeringsfond, at social- og
ældreministeren kan tilbagekalde et bestyrelsesmedlems
udnævnelse, hvis bestyrelsesmedlemmet selv anmoder herom,
eller hvis forudsætningerne for bestyrelsesmedlemmets
udnævnelse bortfalder, herunder fordi bestyrelsesmedlemmet
har medvirket til at træffe dispositioner på fondens
vegne i strid med de temaer, der er besluttet i forbindelse med
forhandlingerne om finansloven, jf. § 1, stk. 3, i lov om Den
Sociale Investeringsfond.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der i § 1 i lov om Den Sociale
Investeringsfond indsættes et nyt stk. 3, og at det
gældende stk. 3 bliver stk. 4.
Som konsekvens af det foreslåede nye
stk. 3 i § 1 i lov om Den Sociale Investeringsfond
foreslås det, at henvisningen i lovens § 9, stk. 5, til
det gældende § 1, stk. 3, ændres til en henvisning
til § 1, stk. 4.
Ændringsforslaget er således
alene en konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslås det, at der indsættes en ny § 10 a i lov
om Den Sociale Investeringsfond. Det fremgår af det
foreslåede nye § 10 a, stk. 1, at årsregnskabet
for Den Sociale Investeringsfond skal revideres af en
statsautoriseret revisor udpeget af bestyrelsen. Det fremgår
af det foreslåede nye § 10a, stk. 2, at ved revisorskift
skal såvel bestyrelsen for Den Sociale Investeringsfond som
revisor orientere social- og ældreministeren om årsagen
til skiftet.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ordene Den Sociale Investeringsfond i de foreslåede
nye § 10 a, stk. 1 og 2, ændres til
»fonden«.
I lov om Den Sociale Investeringsfond
fremgår fondens fulde navn alene af lovens titel og § 1.
I alle øvrige bestemmelser i loven er fonden alene omtalt
som »fonden«.
Med ændringsforslaget foreslås
således alene en sproglig korrektion af de foreslåede
nye § 10 a, stk. 1 og 2, i lov om Den Sociale
Investeringsfond.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2 foreslås
det, at loven træder i kraft den 1. april 2021.
Som følge af regeringens beslutning
om at udskyde behandlingen af visse lovforslag grundet den
særlige situation med håndteringen af covid-19, har
behandlingen af lovforslaget været udskudt.
Det foreslås derfor, at
ikrafttrædelsestidspunktet ændres fra den 1. april 2021
til den 1. juni 2021, så Folketinget har tilstrækkelig
tid til at behandle lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2021 og var til 1. behandling den 2. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Social- og ældreministeren og
medarbejdere fra Social- og Ældreministeriet har den 23.
marts 2021 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget over for
udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 9. november 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 52. Den 10. februar 2021 sendte
social- og ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |