L 156 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om fremme af energibesparelser i bygninger og lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og elsikkerhedsloven og om ophævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser.

(Gennemførelse af dele af klimaaftalen, bemyndigelse til sammenkædning af finansielle foranstaltninger til energieffektive renoveringer i bygninger med planlagte eller gennemførte energibesparelser og udsættelse af frist for anmodning om udbetaling af tilskud, hvortil tilsagn allerede er meddelt).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S)
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-02-2021

Fremsættelse: 04-02-2021

Skriftlig fremsættelse (4. februar 2021)

20201_l156_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. februar 2021)

Klima-, Energi- og Forsyningsministeren (Dan Jørgensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om fremme af energibesparelser i bygninger og af lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og elsikkerhedsloven og om ophævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser. (Gennemførelse af dele af klimaaftalen, bemyndigelse til sammenkædning af finansielle foranstaltninger til energieffektive renoveringer i bygninger med planlagte eller gennemførte energibesparelser og udsættelse af frist for anmodning om udbetaling af tilskud, hvortil tilsagn allerede er meddelt)

(Lovforslag nr. L 156)

Forslaget om ændring af lov om fremme af energibesparelser i energiforbruget m.v. fremsættes som et led i udmøntningen af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020, som følge af ændring af bygningsdirektivet 30. maj 2018 og som led i udmøntning af midlerne i VE-til-proces-ordningen. Lovforslaget understøtter implementering af dele af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 ved en tydeliggørelse af formålsbestemmelsen og giver bedre mulighed for at tildele tilskud til virksomheders energibesparelsesprojekter, giver mulighed for at beslutte Energisparrådets navn, ligesom lovforslaget sikrer implementering af bygningsdirektivet samt forlænger frist for udbetalingsanmodninger for projekter i VE-til-proces-ordningen.

Lovforslaget tydeliggør hjemlen til tildelingen af tilskud i forhold til klimaaftalens målretning af reduktioner i anvendelsen af fossile brændsler for husholdninger og erhverv i forbindelse med energibesparelser og energieffektiviseringer som bidrag til at nå målet om en 70 pct. reduktion af udledningen af drivhusgasser i 2030.

Lovforslaget har bl.a. til formål at sikre den nødvendige hjemmel til udmøntning af dele af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020. Med lovforslaget foreslås vilkårene for at give virksomheder tilskud til energibesparelses- og energieffektivitetstiltag lempet. Ved lempelsen vil man fremadrettet forhindre unødvendige begrænsninger i mulighederne for at give tilskud til virksomhedernes energispareindsats. Det sikres således, at man ikke kun har mulighed for at give tilskud til virksomheder i forbindelse med projekter, der kun vedrører procesenergi.

Det foreslås desuden med lovforslaget, at ministeren får mulighed for at ændre Energisparerådets navn, således at rådets navn kan afspejle et ønsket fokusområde for rådets virke. Rådet vil fortsat generelt have samme fokus på energibesparelser og energieffektivisering.

Lovforslaget skal også via en bemyndigelseshjemmel sikre implementering af en ændring af bygningsdirektivet fra 2018. Det følger således heraf, at Danmark og de øvrige medlemsstater fremadrettet skal anvende nogle kriterier, når der fastsættes og udmøntes offentlige finansielle foranstaltninger til energieffektive renoveringer i bygninger. Anvendelsen af kriterierne skal sikre, at der f.eks. stilles krav om anvendelse af certificerede håndværkere eller energisyn, og at der dermed opnås energibesparelser ved de bygningsrenoveringer, som modtager offentlig støtte. Finansielle foranstaltninger kan f.eks. være direkte støtte, afgiftsfritagelser eller andre skattefordele, som giver modtageren en økonomisk fordel. Det er hensigten, at offentlige finansielle foranstaltninger til energieffektive renoveringer i bygninger dermed i højere grad skal understøtte yderligere reduceringer af bygningsmassens samlede CO2-udledning.

Endvidere vil lovforslaget forlænge fristen for anmodninger om udbetaling af tilskud under VE-til-proces-ordningen, som har tilknytning til PSO-aftalen fra 2016, idet det ved aftalen var aftalt at udfase ordningen ved udgangen af 2017. Lovforslaget forlænger en overgangsbestemmelse ved at udsætte fristen for indgivelse af anmodning om udbetaling af tilskud, hvortil tilsagn allerede er meddelt. Fristen ændres fra den 31. december 2021 til den 31. december 2023.

Høringen, der er fundet sted fra den 26. oktober 2020 til den 23. november 2020, har ikke givet anledning til indholdsmæssige ændringer. Lovforslaget foreslås at træde i kraft d. 1. juli 2021.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.