Skriftlig fremsættelse (4. februar
2021)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af besparelser i energiforbruget, lov om fremme af
energibesparelser i bygninger og af lov om ændring af lov om
elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og
elsikkerhedsloven og om ophævelse af lov om tilskud til
fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser.
(Gennemførelse af dele af klimaaftalen, bemyndigelse til
sammenkædning af finansielle foranstaltninger til
energieffektive renoveringer i bygninger med planlagte eller
gennemførte energibesparelser og udsættelse af frist
for anmodning om udbetaling af tilskud, hvortil tilsagn allerede er
meddelt)
(Lovforslag nr. L 156)
Forslaget om ændring af lov om fremme
af energibesparelser i energiforbruget m.v. fremsættes som et
led i udmøntningen af Klimaaftale for
energi og industri mv. 2020, som følge af
ændring af bygningsdirektivet 30. maj 2018 og som led i
udmøntning af midlerne i VE-til-proces-ordningen.
Lovforslaget understøtter implementering af dele af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 ved en
tydeliggørelse af formålsbestemmelsen og giver
bedre mulighed for at tildele tilskud til virksomheders
energibesparelsesprojekter, giver mulighed for at beslutte
Energisparrådets navn, ligesom lovforslaget sikrer
implementering af bygningsdirektivet samt forlænger frist for
udbetalingsanmodninger for projekter i VE-til-proces-ordningen.
Lovforslaget tydeliggør hjemlen til
tildelingen af tilskud i forhold til klimaaftalens målretning
af reduktioner i anvendelsen af fossile brændsler for
husholdninger og erhverv i forbindelse med energibesparelser og
energieffektiviseringer som bidrag til at nå målet om
en 70 pct. reduktion af udledningen af drivhusgasser i 2030.
Lovforslaget har bl.a. til formål at
sikre den nødvendige hjemmel til udmøntning af dele
af Klimaaftale for energi og industri mv.
2020. Med lovforslaget foreslås vilkårene for at
give virksomheder tilskud til energibesparelses- og
energieffektivitetstiltag lempet. Ved lempelsen vil man
fremadrettet forhindre unødvendige begrænsninger i
mulighederne for at give tilskud til virksomhedernes
energispareindsats. Det sikres således, at man ikke kun har
mulighed for at give tilskud til virksomheder i forbindelse med
projekter, der kun vedrører procesenergi.
Det foreslås desuden med
lovforslaget, at ministeren får mulighed for at ændre
Energisparerådets navn, således at rådets navn
kan afspejle et ønsket fokusområde for rådets
virke. Rådet vil fortsat generelt have samme fokus på
energibesparelser og energieffektivisering.
Lovforslaget skal også via en
bemyndigelseshjemmel sikre implementering af en ændring af
bygningsdirektivet fra 2018. Det følger således heraf,
at Danmark og de øvrige medlemsstater fremadrettet skal
anvende nogle kriterier, når der fastsættes og
udmøntes offentlige finansielle foranstaltninger til
energieffektive renoveringer i bygninger. Anvendelsen af
kriterierne skal sikre, at der f.eks. stilles krav om anvendelse af
certificerede håndværkere eller energisyn, og at der
dermed opnås energibesparelser ved de bygningsrenoveringer,
som modtager offentlig støtte. Finansielle foranstaltninger
kan f.eks. være direkte støtte, afgiftsfritagelser
eller andre skattefordele, som giver modtageren en økonomisk
fordel. Det er hensigten, at offentlige finansielle
foranstaltninger til energieffektive renoveringer i bygninger
dermed i højere grad skal understøtte yderligere
reduceringer af bygningsmassens samlede CO2-udledning.
Endvidere vil lovforslaget forlænge
fristen for anmodninger om udbetaling af tilskud under
VE-til-proces-ordningen, som har tilknytning til PSO-aftalen fra
2016, idet det ved aftalen var aftalt at udfase ordningen ved
udgangen af 2017. Lovforslaget forlænger en
overgangsbestemmelse ved at udsætte fristen for indgivelse af
anmodning om udbetaling af tilskud, hvortil tilsagn allerede er
meddelt. Fristen ændres fra den 31. december 2021 til den 31.
december 2023.
Høringen, der er fundet sted fra den
26. oktober 2020 til den 23. november 2020, har ikke givet
anledning til indholdsmæssige ændringer. Lovforslaget
foreslås at træde i kraft d. 1. juli 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.