Fremsat den 3. februar 2021 af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljø og
genteknologi1)
(Gennemførelse af ændringer i
udsætningsdirektivet og digital kommunikation)
§ 1
I lov om miljø og genteknologi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, som senest ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1010
af 5. juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L
206, side 7, som senest ændret ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af
12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, EF-Tidende 2001, nr. L 106, side 1, som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1381/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/1010/EU af 5.
juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj
2009 om indesluttet anvendelse af genetisk modificerede
mikroorganismer, EU-Tidende 2009, nr. L 125, side 75.«
2. § 17 b,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om fortrolighed for visse
oplysninger, der indgives i forbindelse med en anmeldelse om
forhold, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer og om
ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF,
herunder regler om hvilke oplysninger, der kan indrømmes
fortrolig behandling, krav til indgivelse og indhold af en
anmodning om fortrolighed og regler om vilkår i
afgørelser om fortrolighed m.v.«
3.
Efter § 29 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 29 a. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri og miljøministeren kan
hver for sig inden for deres respektive områder
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Miljøministeriet om forhold, der er omfattet af denne lov
eller regler fastsat i medfør heraf, skal foregå
digitalt. Ministrene kan herunder fastsætte regler om
fritagelse fra pligten.
Stk. 2. De
pågældende ministre kan fastsætte nærmere
regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur og
lignende.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 25. marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Fortrolighed i forbindelse med
ansøgning | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. | Udsætningsdirektivet artikel 25 og
genteknologilovens § 17 b, stk. 2. | | | | 2.1.1.2. | Ændringsforordningens artikel 9, nr.
3 og 4. | | | 2.1.2. | Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Digital kommunikation og brug af
standardiserede dataformater | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Udsætningsdirektivet artikel 6 og 13
og genteknologilovens § 13 | | | | 2.2.1.2. | Ændringsforordningens artikel 9, nr.
1 og 2. | | | 2.2.2. | Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri de
nødvendige beføjelser til at gennemføre
artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1381/EU om åbenhed og bæredygtighed i EU's
risikovurdering i fødevarekæden og om ændring af
forordning (EF) nr. 178/2002, (EF) nr. 1829/2003, (EF) nr.
1831/2003, (EF) nr. 2065/2003, (EF) nr. 1935/2004, (EF) nr.
1331/2008, (EF) nr. 1107/2009, (EU) 2015/2283 og direktiv 2001/18/
EF, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1 (herefter
ændringsforordningen).
Ændringsforordningen blev vedtaget den
20. juni 2019 og finder anvendelse fra den 27. marts 2021.
Formålet med ændringsforordningen
er primært at sikre øget åbenhed og
bæredygtighed i forhold til risikovurderinger i hele
fødevarekæden samt sikre tillid til Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) og EU's
risikokommunikation. Ændringsforordningen skal samtidig sikre
en ensartet tilgang til åbenhed og fortrolighed på
tværs af lovgivningsområder, og en harmonisering af
reglerne om fortrolighed på tværs af sektorer danner en
fælles reference for alle ansøgere i form af
forudsigelighed.
Artikel 9 i ændringsforordningen
indeholder ændringer af artikel 6, 13, 25 og 28 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12.
marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF (herefter udsætningsdirektivet),
der vedrører krav om brug standardiserede dataformater samt
ændrede regler for fortrolighed som følge af
øget åbenhed for så vidt angår oplysninger
anmeldt eller udvekslet indenfor direktivets område.
De ændrede regler om fortrolighed skal
ses i sammenhæng med den øgede åbenhed, der
sikres med forordningen. Efter den ændrede bestemmelse i
udsætningsdirektivets art. 28 vil udgangspunktet
således være, at oplysninger i en anmeldelse, der
modtages af EFSA, offentliggøres straks efter modtagelsen.
Undtaget er oplysninger, der er indrømmet fortrolig
behandling.
Artikel 9 i ændringsforordningen skal
gennemføres i dansk ret, hvilket kræver en
ændring af lov om miljø og genteknologi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2017, (herefter
genteknologiloven).
Det foreslås, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri i genteknologilovens §
17 b, stk. 2, bemyndiges til at fastsætter nærmere
regler om fortrolighed for visse oplysninger, der indgives i
forbindelse med en anmeldelse om forhold, der er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12.
marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, herunder regler om hvilke oplysninger,
der kan indrømmes fortrolig behandling, krav til indgivelse
og indhold af en anmodning om fortrolighed og regler om
vilkår i afgørelser om fortrolighed m.v.
Der vil med hjemmel i bestemmelsen kunne
fastsættes de nødvendige regler om en ordning,
hvorefter der kan indrømmes fortrolighed for visse
nærmere fastsatte typer af oplysninger i forbindelse med en
anmeldelse om udsætning af genetisk modificerede organismer
(GMO). Bemyndigelsen vil være begrænset således,
at der alene kan fastsættes regler om fortrolighed i det
omfang, som fremgår af udsætningsdirektivets artikel
25.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1.
Det foreslås endvidere som noget nyt i
genteknologilovens § 29 a, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri og miljøministeren inden for deres
respektive områder i loven bemyndiges til at fastsætte
regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet om
forhold, der er omfattet af loven eller regler fastsat i
medfør af denne, skal foregå digitalt. Ministrene
foreslås endvidere bemyndiget til at fastsætte regler
om den digitale kommunikation, herunder om brug af bestemte
digitale formater. Det er hensigten med den foreslåede
bestemmelse, at der fastsættes de regler om brug af
standardiserede dataformater, der er nødvendige for at
gennemføre ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og
2. Det foreslås dog, at bemyndigelsen får et bredere
anvendelsesområde, således at den generelt vil kunne
anvendes til at fastsætte regler om obligatorisk
kommunikation mv. inden for hele det område, der er reguleret
af genteknologiloven.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.2.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Fortrolighed i
forbindelse med ansøgning
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Udsætningsdirektivet artikel 25 og
genteknologilovens § 17 b, stk. 2.
Efter udsætningsdirektivets artikel 25,
stk. 1, må Europa-Kommissionen og de kompetente myndigheder
ikke videregive fortrolige oplysninger, der er anmeldt eller
udvekslet i henhold til udsætningsdirektivet, til tredjemand,
og skal beskytte de intellektuelle ejendomsrettigheder, der knytter
sig til de modtagne data. Efter artikel 25, stk. 2, kan anmelderen
angive, hvilke af oplysningerne i anmeldelsen i henhold til
udsætningsdirektivet der bør behandles som fortrolige,
fordi afsløring af dem kan skade anmelderens
konkurrencemæssige stilling. Der skal i så fald
vedlægges en verificerbar begrundelse herfor.
Den kompetente myndighed afgør efter
samråd med anmelderen, hvilke oplysninger der vil blive
behandlet som fortrolige og underretter anmelderen om sin
afgørelse, jf. artikel 25, stk. 3.
Efter artikel 25, stk. 4 må
følgende oplysninger under ingen omstændigheder
behandles som fortrolige, når de forelægges i henhold
til udsætningsdirektivet artikel 6, 7, 8, 13, 17, 20 eller
23:
- en generel
beskrivelse af GMO'en eller GMO'erne, anmelderens navn og adresse,
formålet med udsætningen samt stedet for
udsætningen og den påtænkte brug
- metoder og planer
for overvågning af GMO'en eller GMO'erne samt for
beredskabsplan
-
miljørisikovurderingen
Trækker anmelderen sin anmeldelse
tilbage, uanset grunden hertil, skal de kompetente myndigheder og
Kommissionen respektere oplysningernes fortrolige karakter, jf.
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 5.
Genteknologiloven finder efter § 2
anvendelse på fremstilling eller anvendelse af genetisk
modificerede organismer.
Genteknologiloven regulerer forskning,
storskalaforsøg og produktion med genmodificerede organismer
samt udsætning af genmodificerede organismer i
miljøet. Enhver anvendelse af genteknologi i Danmark
kræver en forudgående sundheds- og
miljømæssig risikovurdering, der foretages af
myndighederne.
Genteknologiloven udgør grundlaget for
gennemførelse af bl.a. udsætningsdirektivets
bestemmelser.
Bestemmelsen i udsætningsdirektivets
artikel 25, stk. 4, er implementeret i genteknologilovens § 17
b, stk. 2, hvoraf det fremgår, at oplysninger
vedrørende udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, der er omfattet af artikel 25, stk. 4, jf.
stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, altid skal udleveres, hvis der anmodes
om aktindsigt i sådanne oplysninger.
2.1.1.2. Ændringsforordningens artikel 9, nr. 3 og
4.
Med ændringsforordningen artikel 9, nr.
3, ændres strukturen og indholdet i
udsætningsdirektivets artikel 25. Ændringerne finder
anvendelse fra den 27. marts 2021.
Efter den ændrede bestemmelse i
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 1, kan anmelderen
anmode den kompetente myndighed om, at visse oplysninger, der
indgives i henhold til direktivet, behandles fortroligt ledsaget af
en verificerbar begrundelse i overensstemmelse med stk. 3 og 6. Det
er den kompetente myndighed, der vurderer den anmodning om
fortrolig behandling, som anmelderen har indgivet, jf. stk. 2, og
efter samråd med anmelderen afgør, hvilke oplysninger
der skal behandles som fortrolige, og underretter anmelderen om sin
afgørelse, jf. stk. 4.
Efter den ændrede bestemmelse i
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 3, kan der kun
på anmodning af en anmelder indrømmes fortrolig
behandling med hensyn til de følgende oplysninger efter en
verificerbar begrundelse, når anmelderen påviser, at
videregivelse af sådanne oplysninger potentielt kan
være til skade for dennes interesser i væsentlig grad:
1) Oplysninger omhandlet i artikel 39, stk. 2, litra a), b) og c),
i forordning (EF) nr. 178/2002, 2) oplysninger om DNA-sekvens,
bortset fra sekvenser, der anvendes med henblik på
påvisning, identifikation og kvantificering af
transformationsbegivenheden, og 3) forædlingsmønstre
og -strategier.
Det følger af den ændrede
bestemmelse i udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 6, at de
relevante bestemmelser i artikel 39 e og artikel 41 i forordning
(EF) nr. 178/2002 (fødevareforordningen) tilsvarende finder
anvendelse.
Artikel 39 e i fødevareforordningen er
indsat med ændringsforordningen, og den vedrører
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)
offentliggørelse af visse oplysninger og beskyttelse af
personoplysninger i forbindelse hermed ved anmodninger om
videnskabelige resultater og herunder videnskabelige
udtalelser.
Artikel 41 i fødevareforordningen, der
er ændret med ændringsforordningen, vedrører
adgangen til aktindsigt, hvoraf en del af bestemmelsen
vedrører EFSA's behandling af anmodninger om aktindsigt. Det
følger dog også af bestemmelsens stk. 1, at uanset
regler om fortrolig behandling, der er fastsat i
fødevareforordningens artikel 39 - 39 d, finder
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF
(miljøoplysningsdirektivet) anvendelse på
miljøoplysninger, der opbevares af medlemsstaterne.
Det fremgår af betragtning nr. 41 i
ændringsforordningens præambel, at rettighederne i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF om offentlig
adgang til miljøoplysninger og om ophævelse af
Rådets direktiv 90/313/EØF ikke berøres af
forordningen, og at de rettigheder, der er fastsat i disse
retsakter, ikke på nogen måde bør blive
begrænset af bestemmelserne om proaktiv formidling i
ændringsforordningen og den relevante vurdering af
anmodninger om fortrolig behandling.
Det følger af den ændrede
bestemmelse i udsætningsdirektivet artikel 25, stk. 5, at
bl.a. medlemsstaterne træffer de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at fortrolige anmeldelser, der er
anmeldt eller udvekslet i henhold til direktivet, ikke
offentliggøres. Fortrolige oplysninger kan dog
offentliggøres i visse tilfælde, jf.
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 7, litra a, idet de
oplysninger, der er omhandlet af stk. 3, uanset bestemmelserne i
stk. 3, 5 og 6 kan offentliggøres, hvis en
øjeblikkelig indsats er vigtig for at beskytte menneskers
sundhed, dyresundheden eller miljøet, f.eks. i
nødsituationer.
Det overordnede formål med
ændringsforordningen er at sikre større åbenhed
og bæredygtighed i forhold til risikovurderinger i hele
fødevarekæden, og forordningen skal sikre øget
tillid til EFSA's risikovurderinger og EU's
risikokommunikation.
Ændringsforordningen indeholder derfor
også en ordning på en række områder -
herunder for udsætning af GMO - hvorefter alle data, der
indgår i en godkendelsesansøgning, skal
offentliggøres, når de bliver modtaget af den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), dog med
undtagelse af fortrolige data.
Det følger derfor af den nye
bestemmelse i udsætningsdirektivets artikel 28, stk. 4, jf.
ændringsforordningens artikel 9, nr. 4, at hvis det relevante
videnskabelige udvalg (EFSA) høres i overensstemmelse med
udsætningsdirektivets artikel 28, stk. 1, skal det straks
offentliggøre anmeldelsen, relevante understøttende
oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger fra anmelderen
samt videnskabelige udtalelser med undtagelse af oplysninger, som
den kompetente myndighed har indrømmet fortrolig behandling
i overensstemmelse med artikel 25.
2.1.2. Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
Med ændringen af
udsætningsdirektivets artikel 25 vil den nuværende
henvisning til direktivets bestemmelser om fortrolighed i
genteknologilovens § 17 b, stk. 2, ikke være korrekt.
Med ændringen er der samtidig foretaget en ændring i,
hvilke oplysninger der kan meddeles fortrolighed for, og om
muligheden for at offentliggøre fortrolige oplysninger i
visse tilfælde, af hensyn til beskyttelse af menneskers
sundhed, dyresundheden eller miljøet. Dette er
ændringer, der ikke kan være indeholdt i den
eksisterende bestemmelse om fortrolighed i genteknologilovens
§ 17 b, stk. 2.
Det er derfor Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at der er behov
for at ændre bestemmelsen for at gennemføre
ændringen af udsætningsdirektivet korrekt.
Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris vurdering, at den ændrede bestemmelse
bedst implementeres ved bekendtgørelse efter bemyndigelse,
der afgrænses snævert til at vedrøre regler om
fortrolighed og om afgørelse om fortrolighed for visse
oplysninger, der indgives i forbindelse med en anmeldelse om
forhold, der er omfattet af udsætningsdirektivet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har overvejet, hvilken betydning indrømmelse af
fortrolighed efter regler, der gennemfører artikel 25,
bør have ved behandling af anmodning om aktindsigt i de
pågældende oplysninger.
Det følger af betragtning 41 i
ændringsforordningens præambel, at rettighederne i
bl.a. miljøoplysningsdirektivet ikke berøres af
forordningen, og at de rettigheder, der er fastsat i disse
retsakter, ikke på nogen måde bør blive
begrænset af bestemmelserne om proaktiv formidling i
ændringsforordningen og den relevante vurdering af
anmodninger om fortrolig behandling.
Det følger endvidere af
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 6, jf.
fødevareforordningens artikel 41, at reglerne i
miljøoplysningsdirektivet finder anvendelse for oplysninger,
der opbevares af medlemsstaterne, uanset reglerne om fortrolig
behandling.
Det er derfor Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse, at
indrømmelse af fortrolighed ikke vil have betydning for
myndighedens behandling af en anmodning om aktindsigt i
miljøoplysninger.
En anmodning om aktindsigt vil fortsat skulle
behandles efter reglerne i lov om aktindsigt i
miljøoplysninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 980 af
16. august 2017 (herefter miljøoplysningsloven), og
oplysningerne vil efter en konkret vurdering kunne undtages fra
aktindsigt inden for miljøoplysningslovens rammer.
Henvisningen til fødevareforordningens
artikel 41 i udsætningsdirektivets art. 25, stk. 6, jf. stk.
1, betyder endvidere, at der ved vurderingen af, om der kan
indrømmes fortrolighed for en oplysning, også skal
lægges vægt på, om der er tale om en oplysning,
der vil skulle udleveres ved en anmodning om aktindsigt efter
reglerne i miljøoplysningsdirektivet.
Normalt vil de oplysninger, der indgår i
en anmeldelse om udsætning af GMO, være
miljøoplysninger, og en anmodning om aktindsigt i
sådanne vil skulle behandles efter reglerne i
miljøoplysningsloven, der implementerer
miljøoplysningsdirektivet.
Miljøoplysningsbegrebet fortolkes
bredt, men det kan ikke afvises, at der kan være oplysninger,
der indgår i en anmeldelse om udsætning af GMO, der
ikke er miljøoplysninger.
En anmodning om aktindsigt i sådanne
oplysninger vil skulle behandles efter reglerne i lov om
offentlighed i forvaltningen, jf. lovbekendtgørelse nr. 145
af 24. februar 2020 (herefter offentlighedsloven). Der er ikke i
ændringsforordningen taget stilling til, hvilken betydning
indrømmelse af fortrolighed skal have for medlemsstaternes
behandling af anmodning om aktindsigt i oplysninger, der ikke er
miljøoplysninger.
Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris vurdering, at der bør være samme
virkning af indrømmelse af fortrolighed, uanset om der er
tale om en miljøoplysning eller ej. Anmodning om aktindsigt
i en oplysning, der ikke er en miljøoplysning, vil derfor
også skulle behandles efter offentlighedslovens regler,
uanset om der er indrømmet fortrolighed for den.
De oplysninger, der kan indrømmes
fortrolighed efter udsætningsdirektivets artikel. 25, stk. 3,
har karakter af oplysninger, der vedrører tekniske
indretninger eller fremgangsmåder og anmelderens drifts-
eller forretningsforhold. Det er oplysninger, der efter en konkret
vurdering ofte vil kunne undtages fra aktindsigt efter
offentlighedslovens § 30, nr. 2.
Hvis der er indrømmet fortrolighed for
de pågældende oplysninger, vil den virksomhed, der har
foretaget anmeldelsen, også have fremlagt en verificerbar
begrundelse, hvori det påvises, at videregivelse af de
pågældende oplysninger potentielt kan være til
skade for dennes interesser i væsentlig grad, jf.
udsætningsdirektivets artikel. 25, stk. 3.
En sådan begrundelse vil naturligt
indgå i myndighedens behandling af en anmodning om aktindsigt
i oplysningerne.
Efter straffelovens § 152, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 976 af 17. september 2019, straffes
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som
virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som
uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger,
hvortil den pågældende i den forbindelse har fået
kendskab.
Af bestemmelsens stk. 3 følger, at en
oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig
bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i
øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at
varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private
interesser.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har overvejet, om indrømmelse af fortrolighed efter
bestemmelser, der gennemfører udsætningsdirektivets
artikel 25, fører til, at uberettiget videregivelse af disse
oplysninger i sig selv vil være en overtrædelse af
straffelovens § 152.
Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris vurdering, at de oplysninger, der kan
indrømmes fortrolighed efter direktivets artikel 25, er af
en karakter, der som oftest vil være omfattet af regler om
tavshedspligt i kapitel 8 i forvaltningsloven,
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014, som
ændret ved lov nr. 503 af 23. maj 2018. Dette gælder
særligt forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, om
tavshedspligt i forhold til oplysninger om tekniske indretninger
eller fremgangsmåder eller om drifts- eller
forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af
væsentlig økonomisk betydning for den person eller
virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke
videregives.
Der skal således efter
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 3, kunne
indrømmes fortrolighed for oplysninger om fremstillings- og
produktionsprocessen, kommercielle forbindelser og kommercielle
oplysninger vedrørende indkøb, markedsandele og
forretningsstrategi, oplysninger om DNA-sekvens, bortset fra
sekvenser, der anvendes med henblik på påvisning,
identifikation og kvantificering af transformationsbegivenheden, og
oplysninger om forædlingsmønstre og -strategier. Det
er endvidere en forudsætning for indrømmelse af
fortrolighed efter udsætningsdirektivets artikel 25, at den
virksomhed, der ønsker fortrolighed, fremlægger en
verificerbar begrundelse, hvori det påvises, at videregivelse
af de pågældende oplysninger potentielt kan være
til skade for dennes interesser i væsentlig grad.
Uberettiget videregivelse af oplysninger, der
er omfattet af forvaltningslovens regler om tavshedspligt, vil
kunne straffes efter reglerne i straffelovens §§
152-152e. Hvis der imidlertid indrømmes fortrolighed efter
bestemmelser, der gennemfører udsætningsdirektivets
artikel 25, i forhold til oplysninger, der ikke er omfattet af
forvaltningslovens regler om tavshedspligt, vil afgørelse om
fortrolighed medføre, at uberettiget videregivelse af disse
oplysninger i sig selv vil kunne straffes efter straffelovens
§ 152. I de tilfælde, hvor en myndighed vil være
forpligtet til at udlevere oplysningen i forbindelse med en
anmodning om aktindsigt, jf. ovenfor, vil udleveringen ikke
være strafbar, jf. straffelovens § 152 e, nr. 1.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 2, at
genteknologilovens § 17 b, stk. 2, nyaffattes, og at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri med
bestemmelsen bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
om fortrolighed for visse oplysninger, der indgives i forbindelse
med en anmeldelse om forhold, der er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12.
marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, herunder regler om hvilke oplysninger,
der kan indrømmes fortrolig behandling, krav til indgivelse
og indhold af en anmodning om fortrolighed og regler om
vilkår i afgørelser om fortrolighed m.v.
Det er hensigten, at den foreslåede
bemyndigelse vil blive udnyttet til at fastsætte de regler,
der er nødvendige for at gennemføre de dele af den
ændrede bestemmelse i udsætningsdirektivets artikel 25,
som vedrører behandling af anmeldelser om fortrolighed og
afgørelse heraf for så vidt angår danske
myndigheder. Udsætningsdirektivets artikel 25 vedrører
også Europa-Kommissionens og EFSA's forhold, hvilke ikke
reguleres med hjemmel i bestemmelsen.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse kunne fastsættes regler om, hvilke oplysninger
der kan indrømmes fortrolig behandling, jf.
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 3. Det drejer sig om
oplysninger om fremstillings- og produktionsprocessen, kommercielle
forbindelser mellem en producent eller importør og
anmelderen og kommercielle oplysninger vedrørende
ansøgerens indkøb, markedsandele eller
forretningsstrategi, jf. udsætningsdirektivets artikel 25,
stk. 3, litra a. Det drejer sig også om oplysninger om
DNA-sekvens, bortset fra sekvenser, der anvendes med henblik
på påvisning, identifikation og kvantificering af
transformationsbegivenheden, jf. artikel 25, stk. 3, litra b, og
så drejer det sig om oplysninger om
forædlingsmønstre og -strategier, jf. artikel 25, stk.
3, litra c.
Der vil ikke med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om fortrolighed
i videre omfang, end hvad der er påkrævet for at
gennemføre udsætningsdirektivets artikel 25.
Det er endvidere hensigten, at fastsætte
regler i tilknytning til afgørelsen om fortrolighed. Det
drejer sig f. eks. om krav til anmodningen om fortrolighed,
herunder krav om at den skal ledsages af en verificerbar
begrundelse, hvor anmelderen påviser, at videregivelse af
oplysningerne potentielt kan være til skade for dennes
interesser i væsentlig grad. Der kan også
fastsættes regler om vilkår i afgørelser om
fortrolighed meddelt i medfør af ordningen, herunder om
myndighedernes mulighed for i særlige tilfælde at
offentliggøre visse oplysninger. Det drejer sig om
tilfælde, hvor en øjeblikkelig indsats er vigtig for
at beskytte menneskers sundhed, dyresundheden eller miljøet,
f.eks. i nødsituationer, jf. artikel 25, stk. 7, litra
a.
De nødvendige regler forventes fastsat
ved en ændring af udsætningsbekendtgørelsen.
Fristen for at gennemføre
ændringen er den 27. marts 2021.
Fortrolighed meddelt efter de regler, der skal
gennemføres med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse,
vil have konsekvenser i forhold til, hvilke oplysninger den
offentlige myndighed kan offentliggøre af egen drift.
Indrømmet fortrolighed vil også
have betydning i forhold til de oplysninger, som EFSA
offentliggør i forbindelse med dets høring som
videnskabeligt udvalg efter udsætningsdirektivet. Af
direktivets artikel 28 følger det således, at hvis det
relevante videnskabelige udvalg høres i overensstemmelse med
artikel 28, stk. 1, skal det straks offentliggøre
anmeldelsen, relevante understøttende oplysninger og
eventuelle supplerende oplysninger fra anmelderen samt
videnskabelige udtalelser med undtagelse af oplysninger, som den
kompetente myndighed har indrømmet fortrolig behandling i
overensstemmelse med artikel 25. Den anmeldelse, der efter
direktivets art. 28 skal offentliggøres, vil være den
ansøgning, der skal indgives efter
udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5.
Indrømmet fortrolighed vil ikke i sig
selv betyde, at oplysninger undtages fra aktindsigt. Selvom der er
indrømmet fortrolighed, vil der fortsat skulle tages konkret
stilling til undtagelse af oplysninger, hvis der anmodes om
aktindsigt i disse. Fortrolighedsordningen, der skal
fastsættes med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse,
vil således heller ikke udgøre en lovbestemt
undtagelse til reglerne om aktindsigt efter
miljøoplysningsloven eller offentlighedsloven.
Ved vurderingen af om der skal
indrømmes fortrolighed for en oplysning, skal der også
lægges vægt på, om der er tale om en oplysning,
der vil skulle udleveres i forbindelse med en anmodning aktindsigt
efter reglerne i miljøoplysningsdirektivet.
I det omfang, der indrømmes
fortrolighed for oplysninger, der ikke er omfattet af
forvaltningslovens regler om tavshedspligt, vil afgørelse om
fortrolighed indebære, at uberettiget videregivelse af
oplysningerne i sig selv vil kunne straffes efter reglerne i
straffelovens §§ 152-152 e. Der henvises endvidere til
pkt. 2.1.2.
2.2. Digital
kommunikation og brug af standardiserede dataformater
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Udsætningsdirektivet artikel 6 og 13 og
genteknologilovens § 13
Efter genteknologilovens § 9, stk. 1,
må GMO ikke udsættes uden godkendelse fra ministeren.
Godkendelse kan efter genteknologilovens § 9, stk. 2, gives
til udsætning i ethvert andet øjemed end
markedsføring eller udsætning med henblik på
markedsføring af genetisk modificerede organismer, der
udgør eller indgår i produkter.
Ved udsætning af GMO forstås
enhver tilsigtet overførsel til miljøet af
sådanne organismer uden brug af specifikke
indeslutningsforanstaltninger, der anvendes for at begrænse
GMO'ernes kontakt med mennesker og miljø, jf. § 9, stk.
6.
Markedsføring af genetisk modificerede
organismer, der udgør eller indgår i produkter, der er
godkendt til markedsføring i henhold til anden
EU-lovgivning, er undtaget lovens godkendelseskrav, jf. § 9,
stk. 4. Hvis en ansøgning vedrører en GMO, der skal
anvendes som fødevare eller foderstof eller til produktion
heraf, skal ansøgningen indgives i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1829 af 22.
september 2003 om genetisk modificerede fødevarer og
foderstoffer.
Bekendtgørelse nr. 37 af 19. januar
2012 om godkendelse af udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, som ændret ved BEK nr. 992 af 26.
september 2019 (herefter udsætningsbekendtgørelsen),
er udstedt med hjemmel i bl.a. genteknologilovens § 13,
hvorefter ministeren kan fastsætte nærmere regler om
godkendelsesordningerne efter genteknologilovens kap. 2.
Efter udsætningsbekendtgørelsens
§ 4 skal en ansøgning om godkendelse til
forsøgsudsætning behandles efter proceduren i
direktivets art. 6, stk. 5. Ansøgningen indsendes til
Landbrugsstyrelsen og skal indeholde dokumenterede oplysninger om
de forhold, som fremgår af direktivets art. 6, stk. 2-4.
Efter udsætningsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, kan
de i udsætningsdirektivets bilag II nævnte vejledende
noter om miljørisikovurderinger samt skema til brug for den
i direktivets art. 6, stk. 2, litra a, nr. vii, nævnte
sammenfatning rekvireres fra Landbrugsstyrelsen.
Efter udsætningsbekendtgørelsens
§ 5, stk. 1, skal en ansøgning om godkendelse til
markedsføring behandles efter proceduren i direktivets art.
13, stk. 1, art. 14 og art. 15. Ansøgningen indsendes til
Landbrugsstyrelsen og skal indeholde dokumenterede oplysninger om
de forhold, som fremgår af direktivets art. 13, stk. 2-4.
Efter udsætningsbekendtgørelsens § 4, stk. 2 kan
vejledende noter om miljørisikovurderinger og
overvågningsplaner samt skema til brug for det i art. 13,
stk. 2, litra h, krævede resume rekvireres fra
Landbrugsstyrelsen.
2.2.1.2. Ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og
2.
Med ændringsforordningens artikel. 9,
nr. 1, foretages en ændring af udsætningsdirektivets
artikel 6, hvorved bestemmelsen suppleres med et stk. 2a, hvorefter
en ansøgning om forsøgsudsætning efter artikel
6, stk. 1, skal indgives i overensstemmelse med standardiserede
dataformater, hvis sådanne findes, i henhold til
EU-retten.
Med ændringsforordningens artikel. 9,
nr. 2, foretages en ændring af udsætningsdirektivets
artikel 13, som ligeledes indebærer, at bestemmelsen
suppleres med et stk. 2a, hvorefter en anmeldelse efter
udsætningsdirektivets artikel 13, stk. 1, skal indgives i
overensstemmelse med standardiserede dataformater, hvis
sådanne findes, i henhold til EU-retten.
2.2.2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris overvejelser
Ifølge ændringsforordningens
artikel 9, nr. 1 og 2, skal anmeldelser indgives i overensstemmelse
med standardiserede dataformater, hvis sådanne findes, i
henhold til EU-retten. Der er ikke i dag regler, der sikrer dette i
genteknologiloven eller regler udstedt i medfør af den.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har overvejet, om der inden for rammerne i bemyndigelsen i
genteknologilovens § 13 kan fastsættes et krav om brug
af sådanne standarder.
Genteknologilovens § 13 er en
videreførelse af § 14 i den tidligere lov om
miljø og gensplejsning mv. Det følger af
bemærkningen til denne bestemmelse, jf. Folketingstidende
1985-86, tillæg A, spalte 5325, at "ministeren
fastsætter ifølge denne bestemmelse de nærmere
regler om gennemførelse af de godkendelsesordninger, der er
omhandlet af §§ 10-13. Det er således tanken, at
man i bekendtgørelser kan fastsætte den nærmere
procedure og mere detaljeret beskrive indholdet i
godkendelsesordningerne. Heri kan indgå, at de oplysninger,
der skal indsendes ved ansøgning om godkendelse, skal
udformes efter et særligt skema.".
Det vurderes ikke, at der med hjemmel i denne
bemyndigelse kan fastsættes regler om brug af digitale
standarder.
Det har endvidere været overvejet, om
der skal laves en snæver implementering af kravene i
ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2, eller om det vil
være mere hensigtsmæssigt samtidig at sikre hjemmel til
inden for genteknologilovens område at kunne stille krav om
obligatorisk digital kommunikation.
Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris vurdering, at et krav om brug af
standardiserede dataformater samtidig forudsætter krav om
digital kommunikation, og at det derfor vil være mest
hensigtsmæssigt, at der i genteknologilovens område
skabes en hjemmel til at stille krav om obligatorisk digital
kommunikation og som led i dette stille krav om brug af
særlige digitale standarder mv.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri vurderer samtidig, at det vil være
hensigtsmæssigt, at bemyndigelserne til at fastsætte
regler om digital kommunikation formuleres så bredt, at de
også kan rumme forhold inden for lovens område, hvor
der senere kan opstå behov for at digitalisere
kommunikationen. Samtidig er det væsentligt, at der i
undtagelsestilfælde kan fritages fra kravet om digital
kommunikation.
Et krav om obligatorisk digital kommunikation
mellem virksomheder og myndigheder vil være en fravigelse af
det almindelige forvaltningsretlige udgangspunkt om, at der er
formfrihed for virksomheden eller borgeren til at henvende sig til
offentlige myndigheder, som virksomheden eller borgeren vil. Dette
følger blandt andet af lovbemærkningerne til
forvaltningslovens § 32 a, jf. Folketingstidende 2001-02/2,
tillæg A, s. 2062 ff. Der skal derfor også være
hjemmel til at stille et sådant krav.
Som led i udmøntningen af den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 vedtog
Folketinget i juni 2012 lov om Digital Post fra offentlige
afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016.
Lov om offentlig digital post indebærer, at det som
hovedregel er obligatorisk for borgere og virksomheder at have en
digital postkasse til brug for modtagere af digital post fra det
offentlige. Loven giver myndighederne ret til at sende meddelelser,
dokumenter m.v. digitalt til borgere og virksomheder, men der er
ikke med loven hjemmel til at kræve, at borgere og
virksomheders kommunikation til offentlige myndigheder, skal
være digital. En sådan hjemmel vil derfor fortsat
skulle tilvejebringes i genteknologiloven.
En stor del af den kommunikation, der i dag
foregår mellem offentlige myndigheder og virksomheder i
forbindelse med administrationen af genteknologiloven, er digital,
men med hjemmel til at fastsætte krav om obligatorisk digital
kommunikation, vil der kunne skabes klare retlige rammer for
kommunikationen. Dette vil samtidig bidrage til
målsætningen i den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi for 2016-2020 "Et stærkere og mere
trygt digitalt samfund" om udviklingen mod en mere digital
offentlig sektor de kommende år, hvor det digitale skal
være let, hurtigt og sikre god kvalitet.
Der er i dag i en stor del af den
øvrige lovgivning inden for Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris ressort lignende
bemyndigelser til at stille krav om brug af obligatorisk digital
kommunikation, herunder f.eks. i § 1 a i
landbrugsstøtteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 115
af den 6. februar 2020.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, jf. lovforslagets §
1, nr. 3, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og miljøministeren kan hver for sig inden for deres
respektive områder fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri og Miljøministeriet om forhold, der er omfattet
af loven eller regler fastsat i medfør af denne, skal
foregå digitalt, jf. stk. 1, 1. pkt.. Det foreslås
endvidere i stk. 1. 2. pkt., at ministrene inden for rammerne af
bemyndigelsen kan fastsætte regler om fritagelse fra pligten
til anvende digital kommunikation.
De pågældende ministre
foreslås i § 29 a, stk. 2, bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur og lignende.
Endeligt foreslås det fastsat i
genteknologilovens § 29 a, stk. 3, at en digital meddelelse
anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 29 a
indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og miljøministeren inden for rammerne af
genteknologiloven ved bekendtgørelse kan fastsætte
regler om anvendelse af digital kommunikation.
Dette vil give mulighed for, at al
kommunikation mellem på den ene side virksomheder og på
den anden side Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri og Miljøministeriet om forhold omfattet af loven
eller regler fastsat i medfør af loven skal foregå
digitalt.
Det er hensigten, at den foreslåede
bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a i første
omgang vil blive udnyttet til ved bekendtgørelse at
fastsætte regler om digital kommunikation og brug af
standardiserede dataformater i forbindelse med indgivelse af
ansøgning om godkendelse efter
udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5, med
henblik på implementering af udsætningsdirektivets
artikel. 6, stk. 2 a, og artikel 13, stk. 2 a, jf.
ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2. Kravet om brug
af standardiserede dataformater vil blive udmøntet
løbende og i takt med, at disse defineres i henhold til
EU-retten.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes
til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation
på andre områder, og den vil herved først blive
udnyttet til at fastsætte krav om anvendelse af digital
kommunikation, når de tekniske løsninger er på
plads. I bekendtgørelserne vil det fremgå, på
hvilken måde kommunikation fremover skal foregå.
Genteknologiloven retter sig mod
erhvervsdrivende, og det forventes, at virksomhederne som
udgangspunkt har tilstrækkelige forudsætninger for at
anvende digital kommunikation allerede i dag. Der kan dog med
hjemmel i den foreslåede bestemmelse i stk. 1, 2. pkt.
fastsættes regler om undtagelse fra de fastsatte krav. Det
forventes dog, at dispensation kun undtagelsesvist vil blive
givet.
Et krav om obligatorisk digital kommunikation
vil finde anvendelse parallelt med lov om offentlig digital post,
hvorefter virksomheder og private som hovedregel er forpligtede til
at have en digital postkasse til brug for modtagelse af digital
post fra det offentlige, herunder fra de to ministerier.
Kommunikationen vil derfor kunne foregå mellem virksomhed og
myndighed ved brug af de digitale postkasser.
Som det fremgår ovenfor, så
foreslås det i § 29 a, stk. 2, at de
pågældende ministre kan fastsætte nærmere
regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur og lignende. Den
foreslåede bestemmelse indebærer, at der i forbindelse
med fastsættelse af krav om digital kommunikation tillige kan
fastsættes krav om f.eks. anvendelse af bestemte it-systemer,
herunder særlige portalløsninger og særlige
digitale formater som elektroniske formularer og skemaer og
særlige digitale formater m.v. Der vil med hjemmel i
bestemmelsen endvidere kunne fastsættes regler om brug af
fælleseuropæiske it-systemer. Den nærmere
specificering af disse krav vil blive udmøntet i
bekendtgørelserne, som udstedes i medfør af
bestemmelsen i § 29 a.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 29 a, stk. 3, anses en digital meddelelse for at være
kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at en digital meddelelse anses for at være
kommet frem, når adressaten har mulighed for at gøre
sig bekendt med indholdet, principielt på samme måde
som ved fysiske breve, der lægges i en fysisk postkasse. En
hvilken som helst kommunikation, som foretages digitalt, er
omfattet af bestemmelsen. Virksomheden er ansvarlig for, at dennes
it-udstyr kan modtage meddelelsen.
Det er normalt uden betydning, hvorvidt en
afgørelse er kommet til adressatens kundskab. Det er
således uden betydning, om eller hvornår adressaten
gør sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Adressaten
bærer således alene risikoen ved ikke at gøre
sig bekendt med indholdet af meddelelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 29
a, stk. 3, har betydning for alle meddelelser, herunder også
for om f.eks. en klage eller ansøgning kan anses for
rettidig fremkommet. Fremkomsttidspunktet er normalt
afgørende for, om en klage eller eks. en ansøgning om
fornyet godkendelse til en myndighed anses for rettidig.
Forslaget medfører ikke ændringer
i de gældende principper for beregning af frister i
forbindelse med klager.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Efter lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og miljøministeren i genteknologilovens 29 a bemyndiget til
at fastsætte regler om at anvendelse digital kommunikation.
Endvidere foreslås ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri i genteknologlovens § 17 b, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, bemyndiget til at fastsætte
nærmere regler om fortrolighed for visse oplysninger, der
indgives i forbindelse med en anmeldelse om forhold, der er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, herunder regler om hvilke oplysninger,
der kan indrømmes fortrolig behandling, krav til indgivelse
og indhold af en anmodning om fortrolighed og regler om
vilkår i afgørelser om fortrolighed m.v.
Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris vurdering, at lovforslaget ikke i sig selv
medfører økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for staten.
Den forventede udmøntning af
bemyndigelserne forventes alene at medføre begrænsede
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige.
Ved udmøntningen af den
foreslåede bemyndigelse i § 17 b, stk. 2,
fastsættes regler, hvorefter en virksomhed kan
indrømmes fortrolighed i forbindelse med en anmeldelse om
udsætning af GMO til miljøet. Der har også efter
den hidtidige artikel 25, stk. 2, i udsætningsdirektivet
været en mulighed for at få en sådan
afgørelse.
Forslaget har ingen økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for regioner og
kommuner.
Lovforslaget er i overensstemmelse med
principperne om digitaliseringsklar lovgivning i det omfang,
principperne er relevante.
Det kan særligt bemærkes, at den
foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, til at stille krav om digital
kommunikation samt muligheden for i særlige tilfælde at
gøre undtagelse fra kravet er i overensstemmelse med princip
nr. 2, hvorefter lovgivningen skal understøtte digital
kommunikation med borgere og virksomheder, og at der for de borgere
og virksomheder, som ikke kan bruge digitale løsninger, skal
tilbydes andre løsninger.
I forlængelse af kravet om digital
kommunikation giver lovforslaget hjemmel til at fastsætte
regler om brug af standardiserede dataformater, hvilket
lægger op til ensartet og konsistent begrebsbrug i
overensstemmelse med princip nr. 4, som vedrør
sammenhæng på tværs bl.a. ved brug af ensartede
begreber.
Bemyndigelsen i den foreslåede § 29
a, stk. 2, giver mulighed for at fastsætte regler om brug af
allerede eksisterende offentlig infrastruktur f. eks. digital
signatur, hvilket er i overensstemmelse med princip 6 om anvendelse
af offentlig it-infrastruktur.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris vurdering, at lovforslaget ikke i sig selv
medfører økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Der kan være mindre administrative
konsekvenser forbundet med virksomhedernes anmodning om fortrolig
behandling af visse oplysninger, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
idet der stilles krav om, at virksomhederne skal fremlægge en
verificerbar begrundelse for, hvorfor oplysninger skal
indrømmes fortrolighed. Virksomheden vil som led heri
også skulle identificere de pågældende
oplysninger i ansøgningen.
Udmøntning af den foreslåede
bemyndigelsen i genteknologilovens § 29 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, til at stille krav om digital kommunikation kan
have meget begrænsede økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervet.
Der kan også være mindre
administrative konsekvenser forbundet med kravet om brug af
standardiserede dataformater, jf. lovforslagets 1, nr. 3, idet
kravet kan føre til, at virksomheder skal anvende en anden
it-løsning, end den pågældende virksomhed
anvender i dag.
Da der imidlertid ikke inden for de seneste
fire år, hvor Landbrugsstyrelsen har administreret reglerne i
genteknologiloven vedrørende udsætning i
miljøet af GMO, har været ansøgninger efter
udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 eller 5,
vurderes omkostningerne at være under 4 mio. kroner. De
kvantificeres derfor ikke yderligere.
Da lovforslaget ikke påvirker
virksomhedernes mulighed for at teste, udvikle og anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller, vurderes det ikke, at
lovforslaget er relevant i forhold til, princip 1-4 af principperne
for agil erhvervsrettet regulering.
Hvis der med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a, stk. 2,
fastsættes regler om brug af særlige
it-løsninger eller platforme, vil princippet om sikker og
brugervenlig digitalisering (princip nr. 5) være relevant.
Der vil blive taget højde for princippet i forbindelse med
arbejdet med de it-løsninger, der måtte blive udviklet
nationalt.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget retter sig mod erhvervsdrivende,
og det vurderes ikke, det medfører administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klima- eller
miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til
EU-retten
Ved forordning 2019/1381 blev en række
forordninger samt direktiv 2001/18 om udsætning i
miljøet af GMO'er ændret, jf. forordningens artikel 9.
De nationale bestemmelser, der gennemfører de bestemmelser i
direktiv 2001/18, der ændres med forordningen, skal
tilpasses.
Forordningen blev vedtaget den 20. juni 2019
og finder anvendelse fra den 27. marts 2021.
Lovforslagets § 1, nr. 2, om den
foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens §17 b, stk.
2, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
indebærer, at der ved bekendtgørelse kan
fastsættes regler om fortrolighed for visse oplysninger, der
indgår i ansøgninger efter
udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5.
Bemyndigelsen er afgrænset til at omfatte fortrolighed, der
er påkrævet efter udsætningsdirektivets artikel
25. Med bemyndigelsen fastsættes de nødvendige regler
til at gennemføre kravet i udsætningsdirektivets
artikel 25.
Den foreslåede bemyndigelse i
genteknologilovens § 29 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
indebærer, at der ved bekendtgørelse kan
fastsættes krav om brug af standardiserede dataformater, hvis
sådanne findes, i henhold i EU-retten. Som det fremgår
i afsnit 2.1.3 foreslås denne bemyndigelse med henblik
på, at ministeren - når der foreligger standardiserede
dataformater - kan fastsætte krav om brug af disse, og derved
gennemføre kravet i udsætningsdirektivets artikel 6,
stk. 2 a, og artikel 13, stk. 2 a.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. november 2020 til den 17. december 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
92-gruppen - Forum for bæredygtig
udvikling, Advokatsamfundet, Agri Nord, Agroskolen Hammerum,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asmildkloster
Landbrugsskole, Biologforbundet, Bornholms Landbrug,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforeningen - Genanvend Biomasse, Foreningen Biogasbrancen,
Brancheudvalget for frø, Bryggeriforeningen, Bygholm
Landbrugsskole, Bæredygtigt Landbrug, Centralorganisationen
af industriansatte i Danmark (CO - Industri),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Centrovice, COOP
Danmark A/S, Copenhagen Business School, DAKOFA (Dansk
Kompetencecenter for Affald og Ressourcer), DAKOFO (Dansk korn og
Foder), Dalum Landbrugsskole, Danmark Biavlerforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Landboungdom, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Botanisk
Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Gartneri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kartoffelproducent
forening, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Landbrug
Sydhavsøerne, Dansk miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteværn, Dansk Skovforening, Dansk Træforening,
Danske Advokater, Danske Biavleres Landsforening, Danske
Juletræer, Danske Kartofler, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Dyrlægeforening, Det Økologiske
Fødevareråd, Det Danske Fjerkræråd, Det
Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns
Universitet, Det Økologiske Råd, DI (Dansk Industri),
Djursland Landboforening, Dronningavlerforeningen af 1921, Dyrenes
Beskyttelse, Ejendomsforeningen Danmark, ErhvervsBiavlerne, Fagligt
Fælles Forbund 3F, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finans
Danmark, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af
Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af Danske Biologer
(FaDB), Foreningen af Danske Handelsmøller, Foreningen af
Danske Planteforædlere, Foreningen af Danske Stammeejere af
Mark- og Havefrø, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug,
Foreningen for Reduceret jordbearbejdning i Danmark, Frie
bønder - levende land, Friluftsrådet,
Frøsektionen, Gefion, Genvindingsindustrien, Green Network,
Greenpeace, Grindsted Landbrugsskole, Gråsten Landbrugsskole,
Haveselskabet, Hedeselskabet, HK-Kommunal Miljøudvalg,
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi,
Jordbrugets Uddannelsescenter Århus, Kalø
Økologisk Landbrugsskole, Kjærgaard Landbrugsskole,
Kolding-Herreds Landbrugsforening, Kommunernes Landsforening, KU -
Natur- og Biovidenskabeligt fakultet , Københavns
Universitet, Kødbranchens Fællesråd, Land &
Fjord Kyst, Landbo Limfjord, Landboforening Midtjylland,
LandboNord, LandboSyd, LandboThy, Landbrug og Fødevarer,
Landbrugets Kartoffelfond, Landbrugsrådgivning Syd,
Landdistrikternes Fællesråd, Landforeningen for
Gylleramte, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsforeningen Dansk
Fåreavl, Landsforeningen Danske Maskinstationer,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Lemvigegnens
Landboforening, LHN, LMO, Miljø- og
Fødevareklagenævnet, Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug, Aarhus Universitet (DCA), Nationalt
Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet (DCE), Natur
& Samfund, Natur og Ungdom, NOAH, Nordjyllands Landbrugsskole,
Odsherreds Landboforening, Patriotisk Selskab, Roskilde
Universitet, Rådgivningscenter Nord, SAGRO, Sammenslutningen
af Danske Erhvervsbiavlere, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Sammenslutningen af danske Sortsejere, Science
and Technology, Århus Universitet, SEGES, Selandia Landbrugs-
og Gartnerskole, Skov og Landskab, Skovdyrkerne, Specialudvalget
for Kartofler, Syddansk Universitet, Sønderjysk
Landboforening, Fondon Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Verdens Skove, Verdensnaturfonden (WWF), Vestjysk Landboforening,
Økologisk landsforening, Østdansk Landboforening,
Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Meget begrænsede | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Meget begrænsede | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder de
nødvendige bemyndigelser til at gennemføre
udsætningsdirektivets artikel 6, 13 og, 25, som ændret
ved artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1381/EU om åbenhed og bæredygtighed i EU's
risikovurdering i fødevarekæden og om ændring af
forordninger (EF) nr. 178/2002, (EF) nr. 1829/2003, (EF) nr.
1831/2003, (EF) nr. 2065/2003, (EF) nr. 1935/2004, (EF) nr.
1331/2008, (EF) nr. 1107/2009, (EU) 2015/2283 og direktiv 2001/18/
EF, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | Det bemærkes, at den
foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a til
at fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation
medfører, at der kan fastsættes regler om dette
på hele genteknologilovens område og ikke kun om
digital kommunikation i sager, der vedrører
udsætningsdirektivet. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Den gældende fodnote i genteknologiloven
indeholder en udtømmende opregning af de direktiver, som
genteknologiloven gennemfører.
Det foreslås, at fodnoten til lovens
titel nyaffattes, således at fodnoten er i overensstemmelse
med de ændringer, der er sket i de EU-retsakter, som fodnoten
henviser til.
Det foreslås derfor, at fodnoten til
lovens titel affattes således, at det fremgår, at loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2010, nr. L
20, side 7, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1010 af 5. juni 2019, EU-tidende
2019, nr. L 170, side 115, dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som
senest ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj
2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12.
marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, EF-Tidende 2001, nr. L 106, side 1, som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1381/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/1010/EU af 5.
juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj
2009 om indesluttet anvendelse af genetisk modificerede
mikroorganismer, EU-Tidende 2009, nr. L 125, side 75.
Den foreslåede nyaffattelse
indebærer, at fodnoten opdateres som følge af den
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, som følger af artikel 9 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/1381/EU.
Derudover ajourføres de øvrige henvisninger.
Til nr.
2
Af genteknologilovens § 17 b, stk. 2,
fremgår det, at oplysninger vedrørende udsætning
i miljøet af genetisk modificerede organismer, der er
omfattet af artikel 25, stk. 4, jf. stk. 5 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/18/EF af 12 marts 2001 om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede
organismer og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EØF, altid skal udleveres, hvis der anmodes om
aktindsigt i sådanne oplysninger.
Bestemmelsen implementerer den hidtil
gældende bestemmelse i udsætningsdirektivets art. 25,
stk. 4.
Efter den hidtil gældende bestemmelse i
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 1, må
Europa-Kommissionen og de kompetente myndigheder ikke videregive
fortrolige oplysninger, der er anmeldt eller udvekslet i henhold
til udsætningsdirektivet, til tredjemand, og skal beskytte de
intellektuelle ejendomsrettigheder, der knytter sig til de modtagne
data. Efter artikel 25, stk. 2, kan anmelderen angive, hvilke af
oplysningerne i anmeldelsen i henhold til
udsætningsdirektivet, der bør behandles som
fortrolige, fordi afsløring af dem kan skade anmelderens
konkurrencemæssige stilling. Der skal i så fald
vedlægges en verificerbar begrundelse herfor.
Den kompetente myndighed afgør efter
samråd med anmelderen, hvilke oplysninger der vil blive
behandlet som fortrolige, og underretter anmelderen om sin
afgørelse, jf. den hidtil gældende artikel 25, stk.
3.
Efter den hidtil
gældende artikel 25, stk. 4, må følgende
oplysninger under ingen omstændigheder behandles som
fortrolige, når de forelægges i henhold til
udsætningsdirektivet artikel 6, 7, 8, 13, 17, 20 eller
23:
- en generel
beskrivelse af GMO'en eller GMO'erne, anmelderens navn og adresse,
formålet med udsætningen samt stedet for
udsætningen og den påtænkte brug
- metoder og planer
for overvågning af GMO'en eller GMO'erne samt for
beredskabsplan
-
miljørisikovurderingen
Trækker anmelderen sin anmeldelse
tilbage, uanset grunden hertil, skal de kompetente myndigheder og
Kommissionen respektere oplysningernes fortrolige karakter, jf. det
hidtil gældende udsætningsdirektivets artikel 25, stk.
5.
Med forordning 2019/1381 om åbenhed og
bæredygtighed i EU's risikovurdering i
fødevarekæden ændres udsætningsdirektivets
artikel 25, der vedrører fortrolighed i forbindelse med
anmeldelse af GMO til udsætning i miljøet. Med
ændringen af udsætningsdirektivets artikel 25 vil den
nuværende henvisning til direktivets bestemmelser om
fortrolighed i genteknologilovens § 17 b, stk. 2, ikke
være korrekt.
Det foreslås, at § 17 b, stk. 2, ændres til en
bemyndigelse til ministeren for fødevare, landbrug og
fiskeri. Det foreslås, at ministeren for fødevare,
landbrug og fiskeri fastsætter nærmere regler om
fortrolighed for visse oplysninger, der indgives i forbindelse med
en anmeldelse om forhold, der er omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede
organismer og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EØF, herunder regler om hvilke oplysninger, der kan
indrømmes fortrolig behandling, krav til indgivelse og
indhold af en anmodning om fortrolighed og regler om vilkår i
afgørelser om fortrolighed m.v
Det er hensigten, at den foreslåede
bemyndigelse vil blive udnyttet til at fastsætte de regler,
der er nødvendige for at gennemføre de dele af
artikel 25 i udsætningsdirektivet, som denne er affattet ved
ændringsforordningens artikel 9, nr. 3, som vedrører
behandling af anmodninger om fortrolighed og afgørelse heraf
for så vidt angår danske myndigheder.
For så vidt angår
ændringsforordningens artikel 9, nr. 3, henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.2.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse kunne fastsættes regler om, hvilke oplysninger
der kan indrømmes fortrolig behandling, jf. den
ændrede bestemmelse i udsætningsdirektivets artikel 25,
stk. 3. Det drejer sig i dag om oplysninger om fremstillings- og
produktionsprocessen, kommercielle forbindelser mellem en producent
eller importør og anmelderen og kommercielle oplysninger
vedrørende ansøgerens indkøb, markedsandele
eller forretningsstrategi, jf. udsætningsdirektivets artikel
25, stk. 3, litra a. Det drejer sig også om oplysninger om
DNA-sekvens, bortset fra sekvenser, der anvendes med henblik
på påvisning, identifikation og kvantificering af
transformationsbegivenheden, jf. artikel 25, stk. 3, litra b, og
så drejer det sig om oplysninger om
forædlingsmønstre og -strategier, jf. artikel 25, stk.
3, litra c.
Der vil ikke med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om fortrolighed
i videre omfang, end hvad der er påkrævet for at
gennemføre udsætningsdirektivets artikel 25.
Det er endvidere hensigten, at der med hjemmel
i den foreslåede bemyndigelse fastsættes regler i
tilknytning til afgørelsen om fortrolighed. Det drejer sig
f. eks. om krav til anmodningen, herunder krav om at den skal
ledsages af en verificerbar begrundelse, hvor anmelderen
påviser, at videregivelse af oplysningerne potentielt kan
være til skade for dennes interesser i væsentlig
grad.
Der vil efter den foreslåede § 17
b, stk. 2, kunne fastsættes regler om vilkår i
afgørelser om fortrolighed, herunder om myndighedernes
mulighed for i særlige tilfælde at offentliggøre
visse oplysninger. Det drejer sig om tilfælde, hvor en
øjeblikkelig indsats er vigtig for at beskytte menneskers
sundhed, dyresundheden eller miljøet, f.eks. i
nødsituationer, jf. artikel 25, stk. 7, litra a.
Fortrolighed meddelt efter regler, der er
fastsat med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse, vil have
konsekvenser i forhold til, hvilke oplysninger den offentlige
myndighed kan offentliggøre.
Indrømmet fortrolighed vil ikke i sig
selv betyde, at oplysninger undtages fra aktindsigt. Selvom der er
indrømmet fortrolighed, vil der fortsat skulle tages konkret
stilling til undtagelse af oplysninger, hvis der anmodes om
aktindsigt i disse. Fortrolighedsordningen, der skal
fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelse, vil derfor heller ikke udgøre en lovbestemt
undtagelse fra reglerne om aktindsigt i miljøoplysningsloven
eller offentlighedsloven.
Ved vurderingen af om der skal
indrømmes fortrolighed for en oplysning, skal der også
lægges vægt på, om der er tale om en oplysning,
der vil skulle udleveres i forbindelse med en anmodning aktindsigt
efter reglerne i miljøoplysningsdirektivet.
For så vidt angår aktindsigt
henvises der i øvrigt til de almindelige bemærkninger
afsnit 2.1.2.
Til nr.
3
Der findes i dag ikke særlige regler om
obligatorisk digital kommunikation og brug af standardiserede
dataformater i genteknologiloven.
Det fremgår imidlertid af
udsætningsdirektivets artikel 6, stk. 2 a, og artikel 13,
stk. 2 a, jf. ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2, at
anmeldelser skal indgives i overensstemmelse med standardiserede
dataformater, hvis sådanne findes, i henhold til
EU-retten.
Det vurderes derfor, at der er behov for at
tilvejebringe hjemmel til at fastsætte krav om brug af
standardiserede dataformater med henblik på at implementere
udsætningsdirektivets art. 6, stk. 2 a og art. 13, stk. 2 a,
jf. ændringsforordningens artikel § 9, nr. 1 og 2. Det
foreslås, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og miljøministeren hver for sig og inden for deres
respektive områder som noget nyt i genteknologiloven §
29 a bemyndiges til at fastsætte regler om obligatorisk
digital kommunikation.
Med den foreslåede § 29 a, stk. 1, 1. pkt. kan ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri og miljøministeren
hver for sig og inden for deres respektive områder
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Miljøministeriet om forhold, der er omfattet af loven eller
regler fastsat i medfør heraf, skal foregå
digitalt.
Ministrene vil kunne anvende den
foreslåede bemyndigelse både på
enkeltområder, efterhånden som det skønnes
hensigtsmæssigt, at der indføres krav om digital
kommunikation og generelt for større områder. Det er
hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i første
omgang, sammen med den foreslåede bemyndigelse i § 29 a,
stk. 2, vil blive udnyttet til at fastsætte regler om digital
kommunikation og brug af standardiserede dataformater, i
forbindelse med indgivelse af ansøgning om godkendelse efter
udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5, med
henblik på implementering af udsætningsdirektivets
artikel 6, stk. 2 a, og artikel 13, stk. 2 a, jf.
ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2. Kravet om brug
af standardiserede dataformater vil blive udmøntet
løbende og i takt med, at disse defineres i henhold til
EU-retten.
Det foreslåede krav om at kommunikation
skal foregå digitalt, er en fravigelse af det almindelige
forvaltningsretlige udgangspunkt om, at der formfrihed for
virksomheden eller borgere til at henvende sig til offentlige
myndigheder, som virksomheden eller borgeren vil. Dette
følger bl.a. af lovbemærkningerne til
forvaltningslovens § 32 a, jf. Folketingstidende 2001-02/2,
tillæg A, s. 2062 ff.
Kravet om digital kommunikation kan
udmøntes således, at skriftlige henvendelser m.v. om
forhold, som er omfattet af loven eller af regler udstedt i
medfør af loven, ikke anses for behørigt modtaget,
hvis de indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale
måde.
Hvis en henvendelse sendes på en anden
måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr.
brev, følger det af den almindelige vejledningspligt i
forvaltningslovens § 7, stk. 1, at myndigheden har pligt til
at vejlede om, hvorledes manglerne kan afhjælpes. Kun hvis
der f.eks. inden for en fastsat frist ikke er rettet op på de
mangler, som den pågældende ved vejledning er gjort
opmærksom på, kan henvendelsen afvises, eller
oplysninger anses for ikke at være modtaget.
Det er lagt til grund, at en afvisning af at
tage en sag under realitetsbehandling på grund af manglende
anvendelse af den obligatoriske digitale kommunikation er en
afgørelse i forvaltningsretlig forstand og indebærer
en sagsbehandling, der følger de almindelige
forvaltningsretlige regler og principper om eksempelvis
begrundelse.
Ministrene vil i bekendtgørelserne, der
udmønter bemyndigelsen i § 29 a, stk. 1, 1. pkt. kunne
fastsætte, hvem der omfattes af pligten til at kommunikere
digitalt, og om hvilke forhold og på hvilken måde
kommunikation skal foregå.
Det foreslås i § 29 a, stk. 1, 2. pkt., at ministrene
kan fastsætte regler om fritagelse fra pligten.
Genteknologiloven retter sig mod
erhvervsdrivende, og det forventes, at virksomhederne som
udgangspunkt har tilstrækkelige forudsætninger for at
anvende digital kommunikation allerede i dag. Der kan dog med
hjemmel i den foreslåede bestemmelse i stk. 1, 2. pkt.
fastsættes regler om undtagelse fra de fastsatte krav. Det
forventes dog, at dispensation kun undtagelsesvist vil blive
givet.
Et krav om obligatorisk digital kommunikation
vil finde anvendelse parallelt med lov om offentlig digital post,
hvorefter virksomheder og private som hovedregel er forpligtede til
at have en digital postkasse til brug for modtagelse af digital
post fra det offentlige, herunder fra Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet.
Kommunikationen vil derfor kunne foregå mellem virksomhed og
myndighed ved brug af de digitale postkasser.
For så vidt angår fritagelse for
tilslutning til Offentlig Digital Post, henvises der i det hele til
de regler, som Finansministeriet (Digitaliseringsstyrelsen) har
fastsat om henholdsvis fritagelse af fysiske personer fra
tilslutning til Offentlig Digital Post m.v. og fritagelse af
juridiske enheder med CVR-nummer samt fysiske personer med
erhvervsaktiviteter for tilslutning til Offentlig Digital Post.
Fritagelse for tilslutning til Offentlig Digital Post
medfører ikke samtidig en fritagelse for pligten fastsat i
medfør af genteknologiloven.
Det forhold, at en virksomhed oplever, at den
pågældendes egen computer ikke fungerer, at den
pågældende har mistet koden til sin offentlige digitale
signatur eller oplever lignende hindringer, som det er op til den
pågældende selv at overvinde, kan som udgangspunkt ikke
føre til en fritagelse fra pligten til at anvende digital
kommunikation. Dog vil det være mulighed for at ansøge
om dispensation i helt ekstraordinære situationer, hvor det
på grund af akut opståede omstændigheder i en
kort periode ikke er muligt at kommunikere digitalt, hvor dette er
muligt inden for EU-rettens rammer.
Ministrene vil skulle foretage en konkret
vurdering af, om der foreligger sådanne ekstraordinære
tilfælde, hvor en virksomhed eller en borger anmoder om
fritagelse.
Det foreslås i § 29 a, stk. 2, at de
pågældende ministre kan fastsætte nærmere
regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur og
lignende. Der vil efter forslaget kunne stilles krav om anvendelse
af digital signatur eller lignende i forbindelse eksempelvis
digitale selvbetjeningsløsninger og it-portaler for at
sikre, at myndighederne har sikkerhed for, at afsenderen er den,
som vedkommende giver sig ud for at være. Der vil også
kunne fastsættes regler om brug af
fælleseuropæiske it-systemer ved ansøgning.
De foreslåede bestemmelser i § 29
a, stk. 1 og 2, indebærer, at der i forbindelse med
fastsættelse af krav om digital kommunikation tillige kan
fastsættes krav om f.eks. anvendelse af bestemte it-systemer,
herunder særlige portalløsninger og særlige
digitale formater som elektroniske formularer og skemaer og
særlige digitale formater m.v. Den nærmere
specificering af disse krav vil blive udmøntet i
bekendtgørelserne, som udstedes i medfør af
bestemmelserne i § 29 a.
Det er hensigten, at den foreslåede
bemyndigelse i § 29 a, stk. 1 og 2, vil blive benyttet til at
fastsætte krav om brug af standardiserede dataformater i
forbindelse med indgivelse af en ansøgning om godkendelse i
henhold til §§ 4 og 5 i
udsætningsbekendtgørelsen. Bemyndigelsen forventes
udmøntet i takt med, at disse standardiserede formater
bliver vedtaget i EU.
Myndighederne vil skulle iagttage de
databeskyttelsesretlige regler i forbindelse med håndtering
af personoplysninger, som indsendes digitalt, samt ved udviklingen
og implementering af digitale selvbetjeningsløsninger. De
centrale regler om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger findes i
databeskyttelsesforordningen, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016, og lov nr.
502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
De it-systemer, der i medfør af den
foreslåede bestemmelse kan stilles krav om anvendelse af, vil
blive udformet således, at de er i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens artikel 25 om databeskyttelse gennem
design, hvorefter den dataansvarlige allerede fra tidspunktet, hvor
midler for behandlingen fastlægges, skal gennemføre
passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, som er
designet med henblik på at sikre en effektiv implementering
af de grundlæggende databeskyttelsesprincipper. Derudover
gælder det efter databeskyttelsesforordningens artikel 32,
stk. 1 og 2, at den dataansvarlige og databehandlerende skal
gennemføre passende tekniske og organisatoriske
foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til
de foreliggende risici.
Slutteligt foreslås det fastsat i § 29 a, stk. 3, at en digital meddelelse
anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Bestemmelsen indebærer, at en digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når
adressaten har mulighed for at gøre sig bekendt med
indholdet. Det er således uden betydning, om eller
hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet af
meddelelsen. Der er således principielt tale om samme
retsvirkninger som ved fysiske breve, der lægges i en
modtagers fysiske postkasse.
Det er i denne forbindelse uden betydning, om
adressaten for myndighedernes meddelelse har bragt sig i stand til
at tilgå meddelelsen, f.eks. hvis modtagere af en meddelelse,
som myndigheden har sendt til den pågældende via den
offentlige digitale postløsning, ikke har skaffet sig den
fornødne offentlige digitale signatur til at modtage
meddelelser i den offentlige digitale postløsning, jf. lov
om Offentlig Digital post, eller modtageren i sit elektroniske
system har installeret anordninger (spamfiltre, firewalls osv.),
som afviser at modtage meddelelser.
Det er endvidere uden betydning, om adressaten
oplever, at vedkommendes egen computer ikke fungerer, at
vedkommende har mistet koden til sin offentlige digitale signatur
eller oplever lignende hindringer, som det er op til adressaten
selv at overvinde.
En hvilken som helst kommunikation, som
foretages digitalt, er omfattet af bestemmelsen. Virksomheden eller
borgeren er ansvarlig for, at dennes it-udstyr kan modtage
meddelelsen.
En meddelelse vil normalt være
tilgængelig for myndighederne på det tidspunkt, hvor
disse kan behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive
registreret automatisk i en modtagelsesanordning eller et
datasystem.
En meddelelse, der først er
tilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt først for
modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig, uanset om
afsenderen betragter meddelelsen som sendt før kl.
24.00.
It-problemer hos myndighederne (nedbrud,
midlertidige kapacitetsnedgang m.v.) kan betyde, at en digital
meddelelse ikke kan afleveres til myndighederne.
Kan modtagelsestidspunktet for en digital
meddelelse ikke fastlægges som følge af problemer med
myndighedernes it-system eller andre lignende problemer, må
meddelelsen anses for at være kommet frem på det
tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes
pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet.
Opstår der problemer tæt på
en eventuel tidsfrist for indgivelse af meddelelsen, og kan
problemet føre til, at fristen for indgivelse af meddelelsen
ikke kan overholdes, anses meddelelsen for at være kommet
frem inden for fristen, hvis den gøres tilgængelig for
myndigheden inden for en rimelig tid efter, at forhindringen er
ophørt. Tiden for at gøre meddelelsen
tilgængelig for myndigheden vil således ikke kunne
trækkes unødigt ud, hvis meddelelsen skal kunne anses
for modtaget rettidigt.
Det vil således ikke komme virksomheden
eller borgeren til skade, at meddelelsen modtages efter fristens
udløb, hvis dette skyldes systemnedbrud hos
myndighederne.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 25. marts 2021. Ikrafttræden kan ikke udskydes
til næstkommende faste ikrafttrædelsestidspunkt den 1.
juli 2021, da fristen for implementering af ændringen sf
udsætningsdirektivet derved ikke vil kunne overholdes.
Det bemærkes, at loven ikke vil kunne
gælde eller sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, da genteknologiloven ikke gælder eller kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljø og genteknologi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Fodnoten til lovens titel affattes
således: | 1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle (EF-fuglebeskyttelsesdirektivet),
EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende
2006 nr. L 363, side 368, dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992 nr. L
206, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006 nr. L 363, side
368, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af
genetisk modificerede organismer og om ophævelse af
Rådets direktiv 90/220/EØF, EF-Tidende 2001 nr. L 106,
side 1, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/412/EU af 11. marts 2015, EU-Tidende
2015, nr. L 68, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar, for
så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EU-Tidende 2004 nr. L 143, side 56, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj
2009 om indesluttet anvendelse af genetisk modificerede
mikroorganismer, EU-Tidende 2009 nr. L 125, side 75. | | »Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, som senest ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1010
af 5. juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L
206, side 7, som senest ændret ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af
12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, EF-Tidende 2001, nr. L 106, side 1, som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1381/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/1010/EU af 5.
juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj
2009 om indesluttet anvendelse af genetisk modificerede
mikroorganismer, EU-Tidende 2009, nr. L 125, side 75.« | | | | § 17 b.
--- | | 2. § 17 b, stk. 2, affattes
således: | | | | Stk. 2. De
oplysninger vedrørende udsætning i miljøet af
genetisk modificerede organismer, der er omfattet af artikel 25,
stk. 4, jf. stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af
genetisk modificerede organismer og om ophævelse af
Rådets direktiv 90/220/EØF, skal altid udleveres, hvis
der anmodes om aktindsigt i sådanne oplysninger. | | »Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om fortrolighed for visse
oplysninger, der indgives i forbindelse med en anmeldelse om
forhold, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer og om
ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF,
herunder regler om hvilke oplysninger, der kan indrømmes
fortrolig behandling, krav til indgivelse og indhold af en
anmodning om fortrolighed og regler om vilkår i
afgørelser om fortrolighed m.v.« | | | | | | 3. Efter §
29 indsættes i kapitel 4: | | | | | | »§ 29
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
miljøministeren kan hver for sig inden for deres respektive
områder fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation
til og fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Miljøministeriet om forhold, der er omfattet af denne lov
eller regler fastsat i medfør heraf, skal foregå
digitalt. Ministrene kan herunder fastsætte regler om
fritagelse fra pligten. | | | Stk. 2. De
pågældende ministre kan fastsætte nærmere
regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur og
lignende. | | | Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.« |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12.
marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, EF-Tidende 2001, nr. L 106, side 1, som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1381/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1.