Fremsat den 3. februar 2021 af Nick Hækkerup
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Strafskærpelse for forbrydelser med
baggrund i offerets handicap)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1650 af 17. november 2020 foretages følgende
ændring:
1. I
§ 81, nr. 6, indsættes efter
»tro,«: »handicap,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag har til formål at styrke det
strafferetlige værn mod forbrydelser begået med
baggrund i offerets handicap.
Som en del af arbejdet med styrkelse af indsatsen mod
hadforbrydelser har justitsministeren været i dialog med en
række relevante interesseorganisationer, herunder Institut
for Menneskerettigheder, om mulige tiltag på
hadforbrydelsesområdet. Instituttet har i den forbindelse
bl.a. peget på, at forbrydelser, der har baggrund i offerets
handicap, ikke i dag anses for hadforbrydelser i straffelovens
forstand. Instituttet har anbefalet en ændring heraf.
Med henblik på at styrke det strafferetlige værn mod
forbrydelser, der begås med baggrund i offerets
handicap, foreslås det således, at ordet
»handicap« tilføjes til straffelovens § 81,
nr. 6, således, at det bliver en strafskærpende
omstændighed, hvis en kriminel gerning har baggrund i
offerets handicap.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Straffelovens 10. kapitel indeholder de almindelige regler om
straffens fastsættelse, herunder regler om skærpende og
formildende omstændigheder.
Straffelovens §§ 80-82 vedrører udmåling
af straf inden for den strafferamme, der er foreskrevet for den
pågældende forbrydelse. Bestemmelserne har både
betydning for udmåling af fængselsstraf og
bødestraf. Endvidere har bestemmelserne betydning for valget
mellem fængselsstraf og bø?destraf og mellem
ubetinget og betinget dom.
Straffelovens § 80 regulerer strafudmålingen inden
for strafferammen og angiver de hovedhensyn, som i almindelighed
skal indgå ved straffastsættelsen.
Efter straffelovens § 80, stk. 1, skal der ved straffens
fastsættelse under hensyntagen til ensartethed i
retsanvendelsen lægges vægt på
lovovertrædelsens grovhed og på oplysninger om
gerningsmanden.
Efter straffelovens § 80, stk. 2, skal der ved vurderingen
af lovovertrædelsens grovhed tages hensyn til den med
lovovertrædelsen forbundne skade, fare og krænkelse
samt til, hvad gerningsmanden indså eller burde have indset
herom. Ved vurderingen af oplysninger om gerningsmanden skal der
tages hensyn til dennes almindelige personlige og sociale forhold,
dennes forhold før og efter gerningen samt dennes
bevæggrunde til gerningen.
Straffelovens §§ 81 og 82 supplerer § 80 ved
vægtningen af hensynet til lovovertrædelsens grovhed og
gerningsmandens person. I bestemmelserne opregnes
således en række forhold, som i almindelighed skal
indgå henholdsvis som skærpende og formildende
omstændigheder ved strafudmålingen.
Efter straffelovens § 81, nr. 6, skal det i almindelighed
indgå som en skærpende omstændighed ved straffens
fastsættelse, at en gerning har baggrund i andres etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende. Det
følger af bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende
2003-04, tillæg A, spalte 3322, at bestemmelsen sigter
på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis
kan tilskrives disse forhold. Opregningen er ikke
udtømmende, jf. ordene "eller lignende". Ifølge
forarbejderne, jf. samme sted, skal anvendelsesområdet
forstås i overensstemmelse med anvendelsesområdet for
straffelovens § 266 b, stk. 1.
Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en
gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges
på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse, tro eller seksuelle orientering. Strafferammen for
overtrædelse af § 266 b, stk. 1, er bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen i straffelovens § 266 b, stk. 1, omfatter
således ikke trusler, forhånelse eller
nedværdigelse på grund af en persons handicap. Det er
på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at ordene
"eller lignende" i straffelovens § 81, nr. 6, ikke omfatter
kriminelle gerninger, der har baggrund i andres handicap.
Efter straffelovens § 81, nr. 11, skal det i almindelighed
indgå som en skærpende omstændighed ved straffens
fastsættelse, at gerningsmanden har udnyttet forurettedes
værgeløse stilling. Denne bestemmelse sigter navnlig
til kriminalitet, som begås over for udsatte persongrupper,
f.eks. børn, handicappede og ældre personer.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen omfatter
bestemmelsen bl.a. vold mod et spædbarn, salg af narkotika
til små børn og tricktyveri, tasketyveri og lignende
over for ældre personer. Bestemmelsen kan også
være anvendelig i andre tilfælde, hvor
omstændighederne bevirker, at forurettede er
værgeløs. Bestemmelsen vil således bl.a. kunne
finde anvendelse, hvis en gerningsmand har udnyttet en handicappet
persons værgeløse tilstand til at begå tyveri
eller udnytte vedkommende økonomisk.
Det er Justitsministeriets vurdering, at bestemmelsen også
vil kunne omfatte tilfælde, hvor en handicappet person
udsættes for vold. Der ses imidlertid ikke at forelægge
trykt retspraksis herom.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Institut for Menneskerettigheder har som led i
justitsministerens arbejde med styrkelse af indsatsen mod
hadforbrydelser peget på, at kriminelle gerninger, der har
baggrund i offerets handicap, ikke i dag anses for en
hadforbrydelse i straffelo?vens forstand. Instituttet har
på den baggrund anbefalet en ændring af straffelovens
§ 81, nr. 6, således at det fremadrettet bliver en
strafskærpende omstændighed, hvis en kriminel gerning
har baggrund i offerets handicap.
Som straffelovens § 81, nr. 6, er formuleret i dag, skal
det indgå som skærpende omstændighed, når
domstolene udmåler straffen, hvis den kriminelle gerning har
baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering
eller lignende. Bestemmelsen omtaler således ikke handicap,
og det er som nævnt ovenfor i afsnit 2.1 Justitsministeriets
vurdering, at ordene "eller lignende" ikke omfatter forbrydelser,
der har baggrund i andres handicap.
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at forbrydelser,
der har baggrund i andres handicap, efter
omstændighederne kan være omfattet af
strafskærpelsesgrunden i straffelovens § 81, nr. 11, om
udnyttelse af forurettedes værgeløse stilling. Det vil
typisk være tilfældet ved f.eks. vold rettet mod
handicappede personer. Omvendt vil f.eks. hærværk eller
trusler rettet mod handicappede personer ikke nødvendigvis
være en udnyttelse af en forurettedes værgeløse
stilling og dermed omfattet af § 81, nr. 11.
På den baggrund vurderer Justitsministeriet, at der i dag
kan være tilfælde, hvor kriminelle gerninger, som er
begået med baggrund i forurettedes handicap, ikke vil
være omfattet af § 81, nr. 11, fordi det ikke kan anses
for en udnyttelse af forurettedes værgeløse
tilstand.
På andre retsområder, f.eks. i relation til
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet, sidestilles handicap
med hudfarve, religion eller tro.
Det er Justitsministeriets vurdering, at forbrydelser, der har
baggrund i andres handicap, dvs. hvor forbrydelsens motiv helt
eller delvis kan tilskrives dette forhold, bør anses for
hadforbrydelser på lige fod med kriminelle gerninger, der har
baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering
eller lignende. Det har således efter Justitsministeriets
opfattelse betydning for den almindelige retsfølelse, at
disse forbrydelser behandles som hadforbrydelser.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det
at udvide anvendelsesområdet for straffelovens § 81, nr.
6, til også at omfatte kriminelle gerninger, der har baggrund
i andres handicap.
Begrebet handicap skal forstås i overensstemmelse med
definitionen i bekendtgørelse af FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap, som trådte i kraft for
Danmark den 23. august 2009. Der følger af konventionens
artikel 1, at personer med handicap omfatter personer, der har en
langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk
funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer
kan hindre dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet
på lige fod med andre.
Den foreslåede udvidelse indebærer, at det i
almindelighed skal tillægges strafskærpende betydning,
hvis en forbrydelse har baggrund i andres handicap. Dette vil
være tilfældet, hvis forbrydelsens motiv helt eller
delvis kan tilskrives den forurettedes handicap. Udvidelsen
medfører derved, at forbrydelser som f.eks.
hærværk eller trusler rettet mod handicappede personer
helt eller delvis pga. deres handicap fremover vil være
omfattet af straffelovens § 81, nr. 6. Det bemærkes, at
bestemmelsen finder anvendelse i forhold til enhver form for
forbrydelse, som har baggrund i andres handicap.
3. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede
merudgifter på kriminalforsorgens område. Merudgifterne
vil blive afholdt inden for Justitsministeriets eksisterende
økonomiske rammer.
Lovforslaget har ikke implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har hverken klima- eller miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. december
2020 til den 13. december 2021 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret
Vestre Landsret
Samtlige byretter
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Amnesty International
Danske Advokater
Danske Regioner
Den Danske Dommerforening
Det Kriminalpræventive Råd
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
Foreningen af Offentlige Anklagere
Forsikring og Pension
Institut for Menneskerettigheder
Justitia
KL
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
Politiforbundet
Retspolitisk Forening
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Danske Handicaporganisationer
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
I straffelovens § 81 lovfæstes en række
forhold, som i almindelighed skal indgå som skærpende
omstændigheder ved fastsættelse af straffen.
Efter bestemmelsen i § 81, nr. 6, skal det ved straffens
fastsættelse i almindelighed indgå som en
skærpende omstændighed, at gerningen har baggrund i
andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller
lignende. Bestemmelsen sigter på tilfælde, hvor
forbrydelsens motiv helt eller delvis kan tilskrives disse forhold.
Opregningen er ikke udtømmende, jf. ordene "eller
lignende".
Det foreslås at ændre straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår
af bestemmelsen, at det ved straffens fastsættelse i
almindelighed ligeledes skal indgå som en skærpende
omstændighed, at forbrydelsen har baggrund i andres
handicap.
Begrebet handicap skal forstås i overensstemmelse med
definitionen i bekendtgørelse af FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap, som trådte i kraft for
Danmark den 23. august 2009. Der følger af konventionens
artikel 1, at personer med handicap omfatter personer, der har en
langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk
funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer
kan hindre dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet
på lige fod med andre.
Den foreslåede ændring indebærer, at der
fastsættes et yderligere forhold, som i almindelighed skal
tillægges vægt som en skærpende
omstændighed ved straffastsættelsen. Bestemmelsen
finder anvendelse i forhold til enhver form for forbrydelse, som
har baggrund i den forurettedes handicap. En forbrydelse har
baggrund i andres handicap, hvis forbrydelsens motiv helt eller
delvis kan tilskrives dette forhold.
Ændringen medfører derved, at forbrydelser som
f.eks. hærværk eller trusler, der er motiveret af
forurettedes handicap, fremover vil være omfattet af
straffelovens § 81, nr. 6.
Den foreslåede ændring har ikke til hensigt at
ændre på, hvornår en forbrydelse har baggrund i
den forurettedes værgeløse stilling, og dermed
vil være omfattet af straffelovens § 81, nr. 11.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2021.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er
begået efter lovens ikrafttræden, jf. straffelovens
§ 3.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte loven i
kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019, som senest ændret ved lov nr.
968 af 26. juni 2020, foretages følgende
ændringer: | § 81. Det
skal ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå
som skærpende omstændighed, 1-5) --- | | | 6) at gerningen har baggrund i andres
etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller
lignende, | | I § 81, nr.
6, indsættes efter »tro,«:
»handicap,«. | 7-12) --- | | | | | | | | | | | | | | |
|