Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 8. april 2021
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti længe har ment, at
forbrydelser begået med baggrund i offerets handicap
bør være hadforbrydelser på linje med
forbrydelser begået med baggrund i offerets etniske
oprindelse, tro eller seksuelle orientering. Derfor har Dansk
Folkeparti så sent som i 2019 fremsat beslutningsforslag om
det, men forslaget blev imidlertid forkastet i 2020, da bl.a.
Socialdemokratiet stemte imod. Derfor finder Dansk Folkeparti det
overordentlig positivt, at regeringen nu alligevel ønsker at
skærpe straffen for forbrydelser begået med baggrund i
offerets handicap og samtidig betegne sådanne forbrydelser
som hadforbrydelser. Der ligger en vigtig beskyttelse i, at vi som
samfund slår hårdt ned på personer, der
udøver vold, trusler eller andre kriminelle handlinger mod
borgere på grund af disse borgeres handicap.
Dansk Folkeparti har tidligere
foreslået, at der indføres et afkrydsningsfelt
på politiets anmeldelsesskabelon, som skal afkrydses, hvis
der er tale om anmeldelse af en hadforbrydelse, og det er fortsat
et relevant forslag, idet det kan være med til at sikre, at
hadforbrydelser registreres rigtigt i politiets systemer, så
vi kan blive klogere på det samlede omfang af hadforbrydelser
i Danmark.
Dansk Folkeparti bakker op om lovforslaget
og om ændringsforslaget, der fastsætter
ikrafttrædelsesdatoen til den 1. maj 2021.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget er et vigtigt skridt i den rigtige retning i
forhold til at beskytte minoriteter mod hadforbrydelser. Heldigvis
behøver størstedelen af befolkningen ikke at frygte
for deres sikkerhed, når de går på gaden,
når de blander sig i den offentlige debat, eller når de
passer deres arbejde. Men vi har desværre befolkningsgrupper,
som er hyppigere udsat for overfald, trusler og for andre overgreb.
Minoriteter i vores samfund har ikke den samme tryghed, som andre
har. Hvis man er brun i huden, er der en risiko for et racistisk
motiveret overfald. Hvis man tilhører en seksuel minoritet,
er man ekstra udsat. Og det samme gælder, hvis man
bærer tørklæde, kalot eller en davidsstjerne.
Men det gælder også, hvis man har et handicap. Med
tilføjelsen af »handicap« i straffelovens §
266 b er vi både med til at øge sikkerheden for
personer med handicap og værne om deres ytringsfrihed,
når de deltager i den offentlige debat. At få
indført »handicap« i
strafskærpelsesbestemmelserne er bestemt et skridt i den
rigtige retning, men vi er ikke i mål endnu. Enhedslisten
mener også, at »handicap« skal være en del
af racismeparagraffen, ligesom vi også mener, at
kønsidentitet burde være medtaget i lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
glæder sig over lovforslaget, der indebærer, at det vil
være en strafskærpende omstændighed, hvis
kriminalitet begås med baggrund i offerets handicap, ligesom
det allerede er en strafskærpende omstændighed efter
straffelovens § 81, nr. 6, hvis kriminalitet begås med
baggrund i offerets etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering
eller lignende. Dermed styrkes indsatsen mod hadforbrydelser
begået mod mennesker med handicap.
Radikale Venstre glæder sig over, at
der på Radikale Venstres initiativ under 1. behandlingen
ligeledes er konstateret et flertal for, at handicap skal omfattes
af straffelovens § 266 b om hadefulde ytringer, således
at trusler mod, forhånelse eller nedværdigelse af
personer på grund af deres handicap også bliver
omfattet af den såkaldte racismeparagraf, hvormed der skabes
parallelitet mellem persongrupperne i straffelovens § 81, nr.
6, og § 266 b.
Radikale Venstre anerkender, at der er et
ønske om at opdele lovforslaget, hvis et
ændringsforslag om at tilføje »handicap« i
§ 266 b ville blive vedtaget. For at imødekomme dette
ønske sker tilføjelsen af »handicap« i
straffelovens § 266 b i stedet i regi af et andet
selvstændigt lovforslag, da der foreligger en teknisk
problemstilling ved opdeling af nærværende lovforslag,
for at udskille indholdet af et ændringsforslag, der havde
været tilføjet ved 2. behandlingen.
Radikale Venstre noterer sig derfor med
tilfredshed, at justitsministeren bl.a. i sit svar på
spørgsmål 1 til lovforslaget har tilkendegivet, at
regeringen i folketingsåret 2021-22 vil fremsætte et
lovforslag om ændring af straffelovens § 266 b og i den
forbindelse vil tilføje »handicap« i
straffelovens § 266 b, således at ytringer fremsat
offentligt eller med henblik på udbredelse i en videre kreds,
hvor en person trues, forhånes eller nedværdiges
på grund af sit handicap, bliver strafbart.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Datoen »1. april« ændres til: »1.
maj«.
[Udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. maj 2021 i stedet for den 1. april
2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. februar
2021 og var til 1. behandling den 5. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 16. december 2020 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 119. Den 3. februar 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf 1 er besvaret og 3 forventes besvaret inden 2.
behandling.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (UFG) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF)
Naser Khader (KF) Marcus Knuth (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |