Fremsat den 3. februar 2021 af indenrigs- og boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommuners og
regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19
(Forlængelse af lovens
gyldighedsperiode)
§ 1
I lov nr. 325 af 31. marts 2020 om kommuners og
regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19 foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 3, ændres "1.
marts 2021" til: "1. januar 2022".
§ 2
Loven træder i kraft den 28. februar
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lov nr. 325 af 31. marts 2020 om kommuners
og regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19 fik social- og indenrigsministeren (nu indenrigs- og
boligministeren) bemyndigelse til efter forhandling med
finansministeren at fastsætte regler om kommuners og
regioners indkøb med henblik på at give kommuner og
regioner samme beføjelser og pligter i forbindelse med
håndteringen af covid-19 som statsinstitutioner og andre
institutioner, der er omfattet af de statslige bevillings- og
regnskabsregler. Loven gælder indtil den 1. marts 2021.
Baggrunden for reglerne var den
ekstraordinære situation som følge af covid-19, der
bl.a. har betydning for det offentliges og private
leverandørers opfyldelse af deres forpligtelser i
forbindelse med indkøb af varer og tjenesteydelser.
Situationen vil bl.a. kunne medføre, at leverandører
til det offentlige vil kunne få likviditetsproblemer, der vil
kunne medføre, at de bl.a. vil være nødt til at
afskedige medarbejdere og ikke vil kunne opfylde deres
forpligtelser i henhold til indgåede aftaler.
Loven har til formål at
understøtte virksomheder og lønmodtagere i den
nuværende situation ved at give kommuner og regioner de samme
beføjelser og pligter på indkøbsområdet i
forbindelse med covid-19, som statens institutioner har. Reglerne
på det statslige område blev vedtaget ved akt. 114 af
23. marts 2020 og forlænget til 1. marts 2021 ved akt. 8 af
22. oktober 2020.
Social- og indenrigsministeren (nu indenrigs-
og boligministeren) har med hjemmel i loven udstedt
bekendtgørelse nr. 327 af 31. marts 2020 om kommuners og
regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19. Bekendtgørelsen giver mulighed for, at kommuner og
regioner svarende til, hvad der gælder på det statslige
område, kan forudbetale leverancer med en værdi
på højst 1 mio. kr. samt undlade at gøre
misligholdelsesbestemmelser (f.eks. krav om betaling af bod for
forsinkelse) gældende over for leverandører, hvis
misligholdelsen kan henføres til covid-19.
Bekendtgørelsen gælder indtil den 1. marts 2021, jf.
ændringsbekendtgørelse nr. 1505 af 23. oktober
2020.
Regeringen ønsker fortsat at
understøtte virksomheder og lønmodtagere i den
nuværende situation. Samtidig ønsker regeringen at
reducere den usikkerhed, som den foreliggende situation kan give
anledning til blandt både offentlige institutioner og
leverandører på indkøbsområdet.
På baggrund af ovenstående har
regeringen ved akt. 144 af 28. januar 2021 fået Folketingets
Finansudvalgs tilslutning til, at dispensationerne fra de
bevillingsregler, der gælder for staten, som blev vedtaget
med akt. 114 af 23. marts 2020, forlænges til og med 30. juni
2021 med mulighed for yderligere forlængelse til årets
udgang.
Nærværende lovforslag har til
formål at sikre, at reglerne på det kommunale og
regionale område forlænges tilsvarende.
2. Forlængelse af lovens gyldighed
2.1. Gældende
ret
Med lov nr. 325 af 31. marts 2020 om kommuners
og regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19 fik social- og indenrigsministeren (nu indenrigs- og
boligministeren) bemyndigelse til efter forhandling med
finansministeren at fastsætte regler om kommuners og
regioners indkøb med henblik på at give kommuner og
regioner samme beføjelser og pligter i forbindelse med
håndteringen af covid-19 som statsinstitutioner og andre
institutioner, der er omfattet af de statslige bevillings- og
regnskabsregler. Loven gælder indtil den 1. marts 2021.
Loven er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 327 af 31. marts 2020 om kommuners og
regioners indkøb i forbindelse med covid-19. Social- og
Indenrigsministeriet (nu Indenrigs- og Boligministeriet) har
endvidere udstedt vejledning nr. 9174 af 31. marts 2020 om
kommuners og regioners indkøb i forbindelse med
håndtering af covid-19. Bekendtgørelsen ophæves
den 1. marts 2021, jf. bekendtgørelse nr. 1505 af 23.
oktober 2020.
Bekendtgørelse nr. 327 af 31. marts
2020 giver hjemmel til, at kommuner og regioner i forbindelse med
indkøb kan forudbetale leverancer til en værdi af 1
mio. kr. ekskl. moms eller derunder i henhold til vare-,
tjenesteydelses- samt byggeri- og anlægskontrakter, når
dette er hensigtsmæssigt, jf. § 1. Bestemmelsen
gælder for leverancer, der skal finde sted inden den 1. marts
2021, jf. § 5, stk. 2, som bestemmelsen er affattet ved
bekendtgørelse nr. 1505 af 23. oktober 2020. Der er
således hjemmel til at indgå aftale om forudbetaling,
selv om dette er begrundet i, at erhvervsvirksomheden er i
økonomiske vanskeligheder, som er begrundet i
covid-19-situationen og uden at afvente, at ydelsen leveres.
Bekendtgørelsen indeholder i § 2
regler om, at der både for kommuner og regioner dispenseres
fra den retlige standard om god bogføringsskik, der bl.a.
indebærer, at der i forbindelse med udgifts- og
indtægtsbilag skal føres kontrol med, at de i bilaget
nævnte ydelser er leveret. Dispensationen indebærer, at
der i tilfælde af forudbetaling alene skal ske kontrol med,
at der er overensstemmelse mellem bestillingen og fakturaen, samt
at fakturaen er omfattet af § 1. Det gælder, uanset at
der herved kan opstå uoverensstemmelse mellem det, der er
betalt for, og det, der senere leveres. Praksis er fortsat, at der
skal være to godkendere.
Bekendtgørelsen indeholder herudover
hjemmel til, at kommuner og regioner, såfremt dette er
hensigtsmæssigt, kan undlade at anvende bestemmelser om
misligholdelse i vare-, tjenesteydelses- samt bygge- og
anlægskontrakter, i det omfang misligholdelse kan
henføres til covid-19, jf. bekendtgørelsens § 3.
En kommune eller region vil blandt andet i denne situation kunne
undlade at gøre bodsbestemmelser gældende i
tilfælde af forsinket levering af den ydelse, kommunen eller
regionen har bestilt levering af. Det er dog en forudsætning
for at undlade at gøre misligholdelsesbeføjelser
gældende, at kommunen eller regionen ikke udbudsretligt er
forpligtet hertil. Der kan være en sådan forpligtelse,
hvis det i aftalen er anført, at der i en bestemt situation
skal opkræves en bod. Er det tilfældet, vil manglende
opkrævning kunne siges at være en ændring af
kontrakten, som afhængigt af de konkrete omstændigheder
kan være i strid med udbudslovgivningen.
For så vidt angår revisionen af
kommunale og regionale regnskaber indebærer reglerne, at
såfremt kommunen henholdsvis regionen har forvaltet i henhold
til bestemmelser fastsat i medfør af denne lov, så er
kommunens henholdsvis regionens dispositioner i denne henseende i
overensstemmelse med lovgivningen. Det forhold, at kommunen eller
regionen har fulgt bestemmelser i bekendtgørelsen, kan
derfor ikke give revisionen anledning til at antage og gøre
bemærkning i sin beretning om, at kommunen henholdsvis
regionen ikke har forvaltet på en økonomisk
hensigtsmæssig måde.
Bekendtgørelsen indeholder i § 4
en bestemmelse om, at i det omfang, at en kommune henholdsvis
region har fastsat forskrifter med hjemmel i den kommunale
styrelseslovs § 42, stk. 7, 1. pkt., henholdsvis regionslovens
§ 29, jf. den kommunale styrelseslovs § 42, stk. 7, 1.
pkt., vedrørende forretningsgangen inden for kasse- og
regnskabsvæsenet, som afviger fra regler fastsat i
medfør af dette lovforslag, viger sådanne forskrifter
for §§ 1-3 i bekendtgørelsen.
Regeludstedelse skal ske efter forhandling med
finansministeren og inddragelse af KL og Danske Regioner. Herefter
vil bemyndigelsen, efter inddragelse af KL og Danske Regioner,
kunne udnyttes i det omfang, der på baggrund af
covid-19-situationen sker yderligere fravigelser eller
forlængelse af ordningen for så vidt angår
staten, hvilket på statens område som udgangspunkt vil
forudsætte inddragelse af Folketingets Finansudvalg.
Bemyndigelsen vil alene blive udnyttet,
så længe covid-19 situationen giver anledning til
dette, og så længe der sker fravigelse af reglerne
på det statslige område under henvisning til
covid-19.
Det er en forudsætning, at kommuners og
regioners opgavevaretagelse, herunder støtte til
erhvervsvirksomheder, er i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler, jf. art. 107 og 108 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). EU's
statsstøtteregler har således betydning, når
lovligheden af en kommunal eller regional aktivitet skal vurderes.
Støtte til en erhvervsvirksomhed må således,
uanset at støtten måtte være i overensstemmelse
med nationale regler, ikke være i strid med EU's
statsstøtteregler.
2.2 Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Den aktuelle situation i coronakrisen og
forventningerne og udsigterne til krisens udstrækning frem
mod dens fulde afslutning gør det efter Indenrigs- og
Boligministeriets opfattelse nødvendigt at forlænge
lovens gyldighedsperiode. Det foreslås derfor at
forlænge gyldighedsperioden til den 1. januar 2022.
Den nævnte parallelitet mellem de
regler, som gælder for statsinstitutioner og statslige
selvejende institutioner, og de regler, som gælder for
kommuner og regioner, indebærer, at bemyndigelsen vil blive
anvendt til at forlænge bekendtgørelse nr. 327 af 31.
marts 2020 i første omgang til og med 30. juni 2021 svarende
til det, der gælder på det statslige område.
Herefter vil bemyndigelsen, efter inddragelse
af KL og Danske Regioner, kunne udnyttes i det omfang, der på
baggrund af covid-19-situationen sker yderligere fravigelser eller
forlængelse af ordningen for så vidt angår
staten, hvilket på statens område som udgangspunkt vil
forudsætte inddragelse af Folketingets Finansudvalg.
Bemyndigelsen vil alene blive udnyttet,
så længe covid-19-situationen giver anledning til
dette, og så længe der sker fravigelse af reglerne
på det statslige område under henvisning til
covid-19.
De foreslåede bestemmelser vil
ifølge den foreslåede § 1, nr. 1, blive
ophævet den 1. januar 2022.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre
offentlige merudgifter eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige. Som udgangspunkt omhandler lovforslaget afholdelse af
udgifter, der allerede er budgetteret med, ligesom der i de fleste
tilfælde alene vil være tale om fremrykning af betaling
for ydelser, som efterfølgende leveres.
Der vil dog som nævnt kunne være
risiko for, at, at der - f.eks. på grund af
leverandørens konkurs - ikke sker levering af de ydelser,
der er betalt for, og betalingen derfor er helt eller delvist tabt.
Desuden vil det offentlige gå glip af bod i det
tilfælde, hvor der træffes beslutning om ikke at
opkræve bod i forbindelse med leverandørers
misligholdelse som følge af covid-19.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at initiativerne for
leverandører til kommuner og regioner vil have en positiv
likviditetsmæssig effekt, som dog er svært
kvantificerbar. De vil samtidig sende et stærkt signal og
reducere usikkerheden blandt både kommuner, regioner og
leverandører.
Lovforslaget vil ikke have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for
lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at
initiativerne vedrørende forudbetaling og administration af
kontraktbestemmelser om misligholdelse ikke findes at
indebære statsstøtte.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos KL, Danske Regioner, Dansk Industri, Dansk
Erhverv og Dansk Erhvervssammenslutning, men har ikke herudover
været sendt i høring, da regeringen ønsker, at
reglerne skal træde i kraft hurtigst muligt. Under
hensyntagen til, at lovforslaget ønskes hastebehandlet, er
lovforslaget ikke sendt i høring i forbindelse med
fremsættelsen.
| 9. Sammenfattende
skema | | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angiv
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angiv
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Som udgangspunkt indebærer
lovforslaget forlængelse af mulighed for afholdelse af
udgifter, der allerede er budgetteret med, ligesom der i de fleste
tilfælde alene vil være tale om fremrykning af betaling
for ydelser, som efterfølgende leveres. Der vil dog kunne
være risiko for, at, at der - f.eks. på grund af
leverandørens konkurs - ikke sker levering af de ydelser,
der er betalt for, og betalingen derfor er helt eller delvist tabt.
Desuden vil det offentlige gå glip af bod i det
tilfælde, hvor der træffes beslutning om ikke at
opkræve bod i forbindelse med leverandørers
misligholdelse som følge af covid-19. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at forslaget for
leverandører til kommuner og regioner vil have en positiv
likviditetsmæssig effekt, som dog er svært
kvantificerbar. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at
initiativerne vedrørende forudbetaling og administration af
kontraktbestemmelser om misligholdelse ikke findes at
indebære statsstøtte. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lov nr. 325 af 31. marts 2020 om kommuners og
regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19 ophæves den 1. marts 2021, jf. § 2, stk. 3. De
med hjemmel i loven fastsatte regler ophæves ligeledes den 1.
marts 2021, jf. § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 327
af 31. marts 2020 om kommuners og regioners indkøb i
forbindelse med håndtering af covid-19, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1505 af 23. oktober 2020.
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 3, vil indebære, at
lovens gyldighed forlænges fra og med den 1. marts 2021 til
den 1. januar 2022.
Det betyder, at bemyndigelsen til social- og
indenrigsministeren (nu indenrigs- og boligministeren) i § 1,
stk. 1, til efter forhandling med finansministeren at
fastsætte regler om kommuners og regioners indkøb med
henblik på at give kommuner og regioner samme
beføjelser og pligter i forbindelse med håndtering af
covid-19 som statsinstitutioner og andre institutioner, der er
omfattet af de statslige bevillings- og regnskabsregler,
forlænges frem til den 1. januar 2022.
Forlængelse af bemyndigelsen vil blive
udnyttet til at forlænge reglerne i bekendtgørelse nr.
327 af 31. marts 2020 i første omgang frem til den 30. juni
2021 med henblik på at skabe parallelitet mellem de regler,
som gælder på det statslige område, og de regler,
som gælder for kommuner og regioner, i den foreliggende
situation. Forlængelsen af bemyndigelsen vil blive udnyttet
til forlængelse ud over den 30. juni 2021 og frem til den 1.
januar 2022 i det omfang, der fortsat er behov herfor, og de
regler, der gælder på det statslige område,
forlænges.
Det betyder bl.a. at kommuner og regioner
også efter 1. marts 2021 i forbindelse med indkøb kan
forudbetale leverancer til en værdi af 1 mio. kr. ekskl. moms
eller derunder i henhold til vare-, tjenesteydelses- samt byggeri-
og anlægskontrakter, når dette er
hensigtsmæssigt, jf. § 1 i bekendtgørelsen.
Reglen vil - i første omgang - gælde for leverancer,
der skal finde sted inden den 30. juni 2021. Der er således
hjemmel til at indgå aftale om forudbetaling, selv om dette
er begrundet i, at erhvervsvirksomheden er i økonomiske
vanskeligheder, som er begrundet i covid-19-situationen og uden at
afvente, at ydelsen leveres.
Forlængelsen vil endvidere omfatte
dispensationen fra den retlige standard om god
bogføringsskik, jf. bekendtgørelsens § 2, der
bl.a. indebærer, at der i forbindelse med udgifts- og
indtægtsbilag skal føres kontrol med, at de i bilaget
nævnte ydelser er leveret. Dispensationen indebærer, at
der i tilfælde af forudbetaling alene skal ske kontrol med,
at der er overensstemmelse mellem bestillingen og fakturaen, samt
at fakturaen er omfattet af § 1, ligesom det vil være
tilfældet på det statslige område. Det
bemærkes, at dette kan medføre, at der opstår
uoverensstemmelse mellem det, der er betalt for, og det, der senere
leveres. Praksis vil fortsat være, at der skal være to
godkendere.
Tilsvarende vil kommuner og regioner
også efter 1. marts 2021 - og i første omgang frem til
den 30. juni 2021 - såfremt dette er hensigtsmæssigt,
kunne undlade at anvende bestemmelser om misligholdelse i vare-,
tjenesteydelses- samt bygge- og anlægskontrakter, i det
omfang misligholdelse kan henføres til covid-19, jf.
bekendtgørelsens § 3. En kommune eller region vil
blandt andet i denne situation kunne undlade at gøre
bodsbestemmelser gældende i tilfælde af forsinket
levering af den ydelse, kommunen eller regionen har bestilt
levering af. Det er dog en forudsætning for at undlade at
gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, at
kommunen eller regionen ikke udbudsretligt er forpligtet hertil.
Der kan være en sådan forpligtelse, hvis det i aftalen
er anført, at der i en bestemt situation skal opkræves
en bod. Er det tilfældet, vil manglende opkrævning
kunne siges at være en ændring af kontrakten, som
afhængigt af de konkrete omstændigheder kan være
i strid med udbudslovgivningen.
Reglerne vil som i dag ikke give
leverandører til kommuner og regioner et krav på, at
der sker forudbetaling, eller at kommunen/regionen undlader at
gøre misligholdelsesbeføjelser gældende. Det er
således op til den enkelte kommune og region at beslutte,
hvorvidt de fastsatte muligheder for forudbetaling mv. skal
udnyttes. En kommune/region har i den forbindelse mulighed for at
fastlægge nogle generelle kriterier, f.eks. økonomiske
kriterier ud fra bl.a. udsigten til levering af den bestilte
ydelse, som betyder, at kommunen/regionen på baggrund af de
konkrete omstændigheder kan beslutte, at der ikke skal ske
forudbetaling m.v. Der vil i de fastsatte regler kunne tages
højde herfor.
Der er ikke krav om, at kommuner og regioner
skal dokumentere overholdelse af reglerne i bekendtgørelsen,
herunder dokumentere, at misligholdelse er begrundet i
covid-19-situationen, idet kommuner og regioner dog altid skal
handle i overensstemmelse med grundsætningen om saglighed og
ligelighed i forvaltningen, jf. nedenfor.
For så vidt angår revisionen af
kommunale og regionale regnskaber vil forlængelsen af
reglerne betyde, at såfremt kommunen henholdsvis regionen har
forvaltet i henhold til bestemmelser fastsat i medfør af
denne lov, så er kommunens henholdsvis regionens
dispositioner i denne henseende også fremover i
overensstemmelse med lovgivningen. Det forhold, at kommunen eller
regionen har fulgt bestemmelser fastsat i medfør af denne
lov, kan derfor ikke give revisionen anledning til at antage og
gøre bemærkning i sin beretning om, at kommunen
henholdsvis regionen ikke har forvaltet på en
økonomisk hensigtsmæssig måde.
Endvidere vil en forlængelse af loven og
på baggrund heraf de i medfør af loven fastsatte
regler - i første omgang frem til den 30. juni 2021 -
betyde, at i det omfang, at en kommune henholdsvis region har
fastsat forskrifter med hjemmel i den kommunale styrelseslovs
§ 42, stk. 7, 1. pkt., henholdsvis regionslovens § 29,
jf. den kommunale styrelseslovs § 42, stk. 7, 1. pkt.,
vedrørende forretningsgangen inden for kasse- og
regnskabsvæsenet, som afviger fra regler, fastsat i
medfør af loven, viger sådanne forskrifter for de
fastsatte regler, jf. bekendtgørelsens § 4.
Som anført vil bemyndigelsen alene
blive udnyttet, så længe covid-19-situationen giver
anledning til dette, og så længe der sker fravigelse af
bevillings- og regnskabsreglerne på det statslige
område under henvisning til covid-19.
Regeludstedelse med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse vil ske efter inddragelse af
Finansministeriet samt KL og Danske Regioner.
Herefter vil bemyndigelsen, efter inddragelse
af KL og Danske Regioner, kunne udnyttes i det omfang, der sker
yderligere fravigelser eller forlængelse af ordningen for
så vidt angår staten, hvilket på statens
område som udgangspunkt vil forudsætte inddragelse af
Folketingets Finansudvalg.
Det forudsættes, at den enkelte kommune
eller region som hidtil administrerer de regler, der vil blive
forlænget på baggrund af lovforslaget, i
overensstemmelse med grundsætningen om saglighed og
ligelighed i forvaltningen. Heri ligger bl.a., at den enkelte
kommune eller region ikke kan give enkelte leverandører
fortrinsret frem for andre leverandører, der måtte
være omfattet af den nuværende covid 19-situation.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 28. februar 2021. Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt skal ses i sammenhæng med, at
lov nr. 325 af 31. marts 2020 om kommuners og regioners
indkøb i forbindelse med håndtering af covid-19
ophæves den 1. marts 2021, jf. denne lovs § 2, stk.
3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 325 af 31. marts 2020 om kommuners
og regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19 foretages følgende ændring: | | | | § 2.
… | | | | | | Stk. 3.
Loven ophæves den 1. marts 2021. | | 1. I § 2, stk. 3, ændres "1. marts
2021" til: "1. januar 2022". | | | | | | | | | | | | |
|