Tillægsbetænkning afgivet af
Sundheds- og Ældreudvalget den 2. februar 2021
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30
dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved
3. behandling.
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. januar
2021 og var til 1. behandling samme dag. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget. Udvalget afgav betænkning den 1. februar
2021. Lovforslaget var til 2. behandling den 2. februar 2021,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 3 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 2 spørgsmål til
sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret. Svarene er optrykt som bilag 1 til
tillægsbetænkningen.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Hans
Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie
Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Morten Messerschmidt (DF) Per Larsen
(KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |
Bilag 1
To af udvalgets
spørgsmål til sundhedministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og sundhedsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål
37:
Kan ministeren oplyse, hvad
ændringsforslag nr. 1 fra Dansk Folkeparti vil få af
konsekvenser for testkapaciteten, jf. 2. udkast til
betænkning over L 152?
Svar:
Der er aktuelt antigenteststationer ved de
store lufthavne samt grænseovergangen ved Helsingør,
og der pågår et arbejde med at etablere
antigentestfaciliteter i Gedser og Rødby. Derudover er der
PCR-teststationer ved andre store lande- og
søgrænseovergange. Det er imidlertid vurderingen, at
det på nuværende tidspunkt vil være
overordentligt og logistisk vanskeligt at opsætte
antigenteststationer alle steder, hvor man kan indrejse via land
eller søgrænsen.
Som det fremgår af besvarelsen af 30.
januar 2021 af spørgsmål nr. 3 til L 152, vil det
konkrete forslag til udmøntning af den foreslåede
§ 16 a blive forelagt Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg. Den nærmere udmøntning, herunder
regler om krav, lempelser og fritagelser, vil alene blive
gennemført i det omfang, der ikke konstateres et flertal
imod indførelsen heraf.
I den aktuelle situation forventes
bemyndigelsen i den foreslåede § 16 a bl.a. at blive
udmøntet sådan, at personer, som indrejser i Danmark
over sø- og landegrænsen, skal have foretaget en test
for covid-19 maksimalt 24 timer efter indrejse. Det giver mulighed
for, at det store antal teststeder inde i landet kan benyttes.
Det kan ikke afvises, at det vil have negative
konsekvenser for den samlede prioritering af
antigentest-kapaciteten, hvor der aktuelt prioriteres antigentest
særligt til personale på plejehjem, sociale
institutioner og botilbud, hvor der bor borgere i risiko for
alvorlige forløb ved COVID-19 smitte, såfremt der skal
tilvejebringes antigentest-kapacitet alle steder, hvor personer kan
indrejse via land eller sø.
Der henvises i øvrigt til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 38 til L 152.
Spørgsmål
38:
Kan ministeren oplyse, hvilke konsekvenser
ændringsforslag nr. 1 fra Dansk Folkeparti vil få for
vandrende arbejdstagere, jf. 2. udkast til betænkning over L
152?
Svar:
Formålet med ændringsforslag nr. 1
fra Dansk Folkeparti, jf. Sundheds- og Ældreudvalgets
betænkning af 1. februar 2021 over lovforslag nr. L 152, er
at sikre, at der indføres ens krav om test straks efter
ankomst til Danmark, uanset om man ankommer med fly, skib, bus, tog
eller bil mv.
Det bemærkes hertil, at den
foreslåede § 16 a i L 152 som fremsat ikke er til hinder
for, at der fastsættes ens krav om test efter ankomst til
Danmark, uanset om man ankommer med fly, skib, bus, tog eller bil
mv., herunder at dette skal ske straks.
Som det fremgår af besvarelsen af 30.
januar 2021 af spørgsmål nr. 3 til L 152, vil det
konkrete forslag til udmøntning af den foreslåede
§ 16 a blive forelagt Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg. Den nærmere udmøntning, herunder
regler om krav, lempelser og fritagelser, vil alene blive
gennemført i det omfang, der ikke konstateres et flertal
imod indførelsen heraf.
I den aktuelle situation forventes
bemyndigelsen i den foreslåede § 16 a at blive
udmøntet sådan, at både personer, som ankommer
fra udlandet til Danmark med fly, samt personer, der indrejser i
Danmark over lande- og søgrænsen, vil skulle lade sig
teste ved ankomst til og indrejse i Danmark. Personer, som ankommer
fra udlandet til Danmark med fly, forventes uden ugrundet ophold at
blive forpligtet til at få foretaget en antigentest for
covid-19 ved ankomsten i lufthavnen som udgangspunkt inden
paskontrollen. Personer, som indrejser i Danmark over sø- og
landegrænsen, forventes at blive omfattet af et krav om at
få foretaget en test for covid-19 maksimalt 24 timer efter
indrejse.
Hvis der stilles krav om, at personer, der
indrejser i Danmark over lande- og søgrænsen, uden
ugrundet ophold skal have foretaget en antigentest for covid-19 ved
indrejsen, vil personer, der indrejser over lande- og
søgrænsen, herunder vandrende arbejdstagere, skulle
gøre ophold på vej ind i Danmark ved grænsen.
Det må i den aktuelle situation forventes, at der i så
fald vil være betydelig risiko for kødannelse og
ophobning ved indrejse over særligt landegrænsen i
forbindelse med adgang til antigentest og ventetid på
svar.
Et krav om test foretaget senest 24 timer
efter indrejse giver mere fleksibilitet til at kunne
tilrettelægge test, således at det lettere kan passe
ind i en arbejdsdag.
Der henvises i øvrigt til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 37 til L 152.