Fremsat den 28. januar 2021 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Dennis Flydtkjær (DF),
Niels Flemming Hansen (KF),
Mette Thiesen (NB) og Ole Birk Olesen (LA)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Nedsættelse af aldersgrænsen
for kørekort til stor knallert m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret senest ved lov nr. 2083 af 21. december 2020,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 56, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »18 år«: », for
så vidt angår motorkøretøj«, og
efter »§ 57,« indsættes: »og 16
år, for så vidt angår stor knallert,«.
2. I
§ 57, stk. 3, ændres
»§ 129, stk. 4, 1. og 2. pkt.« til: »§
129, stk. 4, 1.-3. pkt.«
3. I
§ 128, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Frakendelsestiden for førerret til
stor knallert regnes dog fra afgørelsestidspunktet, jf. dog
stk. 5.«
4. I
§ 128 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Er føreren under 16 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden for
førerret til stor knallert fra den dag, hvor føreren
fylder 16 år.«
5. I
§ 129, stk. 4, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Er føreren under 16 år på
gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve førerret
til stor knallert, desuden i 6 måneder.«
6. § 129,
stk. 6, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 6.
7. I
§ 131, stk. 1,2. pkt.,
indsættes efter »at erhverve denne ret«: »,
og ved anke af en dom, hvorved en person over 16 år, men ikke
over 18 år, der ikke har erhvervet førerret til stor
knallert, ubetinget er frakendt retten til at erhverve
førerret«.
8. I
§ 132 c, 1. pkt., ændres
»15 år« til: »16 år«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
1-5 og 7, træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 3.
Transportministeren fremsætter i folketingsåret 2025-26
forslag til revision af § 1, nr. 1-5 og 7.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | | | 2. | Baggrund | | | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | | | 3.1. | Nedsættelse af aldersgrænsen
for kørekort til stor knallert | | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | | 3.2. | Aldersmæssige bestemmelser om
frakendelse af retten til at føre lille knallert og
generhvervelse af retten til at føre lille knallert inden
frakendelsestidens udløb | | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | | 3.2.2. | Lovforslaget | | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | | 7. | Miljømæssige konsekvenser | | 8. | Forholdet til
EU-retten | | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | |
|
1. Indledning
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 221 (folketingsåret 2018-2019, 1. samling),
der blev fremsat den 3. april 2019. Lovforslaget var til 1.
behandling den 10. april 2019, jf. www.folketingstidende.dk,
folketingstidende 2018-19, tillæg F, møde 84, kl.
14:55. Den 2. maj 2019 blev der afgivet betænkning over L
221, jf. folketingstidende 2018-19, tillæg B, men
lovforslaget bortfaldt ved afholdelse af folketingsvalget den 5.
juni 2019. Lovforslaget blev fremsat af den tidligere regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), men
havde bred opbakning i Folketinget og blev ved
betænkningsafgivelsen støttet af et bredt flertal.
I forhold til lovforslag nr. L 221 er
bemærkningerne i dette afsnit udbygget, og lovforslaget
indeholder tillige ændringsforslag stillet i betænkning
over L 221 om indsættelse af revisionsklausul i loven.
Forslagsstillerne ønsker at styrke
mobiliteten for unge mennesker, herunder særlig i de tyndt
befolkede egne af Danmark, hvor bl.a. adgangen til kollektiv trafik
kan være sparsom. Efter forslagsstillernes opfattelse vil en
nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse af
førerret til stor knallert fra 18 år til 16 år
kunne bidrage til en sådan øget mobilitet.
Det er samtidig vigtigt, at
aldersgrænserne er afstemt i forhold til
færdselssikkerheden, som af forslagsstillerne vægtes
højt.
DTU (Danmarks Tekniske Universitet) har
tidligere på vegne af det daværende Transport-,
Bygnings- og Boligministerium udfærdiget en rapport om bl.a.
de færdselssikkerhedsmæssige aspekter ved at
nedsætte aldersgrænsen for erhvervelse af
førerret til stor knallert til 16 år. Ifølge
den kan det ikke entydigt konkluderes, at en
aldersnedsættelse vil skade færdselssikkerheden.
Det er endvidere forslagsstillernes
opfattelse, at en nedsættelse af aldersgrænsen til 16
år kan medvirke til at reducere udbredelsen af konstruktivt
ændrede små knallerter (såkaldte tunede
knallerter).
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker udkom
i 2018 med en undersøgelse af knallertulykker, hvor man
dybdeanalyserede 24 alvorlige ulykker med lille knallert
(»Knallertulykker«, Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker, 2018). 20 af de 24 involverede knallerter var
tunede, dvs. kunne køre hurtigere end tilladt. 8 ud af 12
ulykker med unge knallertkørere skete bl.a., fordi der blev
kørt alt for hurtigt på ulovlig knallert. I gennemsnit
var farten ved ulykker over 50 km/t., selv om disse knallerter ikke
må kunne køre mere end 30 km/t.
Tunede små knallerter udgør
således bl.a. et færdselssikkerhedsmæssigt
problem, fordi de bliver ført på cykelsti med
væsentlig højere hastighed end 30 km/t., og fordi
førerne ikke har modtaget køreundervisning i at
færdes i trafikken med de høje hastigheder.
De unges incitament til at tune knallerten
bliver efter forslagsstillernes opfattelse forstærket af, at
16-årige i Danmark ikke kan opnå kørekort til
stor knallert med en maksimal hastighed på 45 km/t.
For at stoppe den farlige tuning af knallerter
opfordrer forslagsstillerne derfor til, at 16-årige lovligt
må betjene en stor knallert med en maksimal hastighed
på 45 km/t. efter yderligere køreundervisning og
beståelse af en sværere prøve. I den forbindelse
skal det fremhæves, at det ikke er almindelig, lovlig
kørsel på knallerter, der udgør et
trafiksikkerhedsmæssigt problem.
I størsteparten af knallertulykkerne
med personskade indgår faktorer som spirituskørsel,
høj hastighed og manglende hjelm (»Kør sikkert
på knallert«, www.sikkertrafik.dk). Af den grund er det
forslagsstillernes holdning, at der ikke er
trafiksikkerhedsmæssige betænkeligheder ved at
sænke aldersgrænsen til 16 år for erhvervelse af
kørekort til stor knallert. Ved gennemførelse af
indeværende forslag skønner forslagsstillerne at de
unge knallertkøreres incitament til at tune knallerten
bliver mindre, ved at de lovligt får mulighed for at betjene
hurtigere køretøjer i en tidligere alder.
En nedbringelse af antallet af tunede
små knallerter vil derfor have en positiv indvirkning
på færdselssikkerheden.
Desuden kan der i dag allerede lovligt
køres på eldrevne cykler (de såkaldte speed
pedelecs) med en fart på op til 45 km/t. fra
15-årsalderen, forudsat at føreren har erhvervet
kørekort til lille knallert, dvs. samme fart som med stor
knallert.
Dertil kommer, at aldersgrænsen for
erhvervelse af førerret til stor knallert for de fleste
EU-landes vedkommende er 16 år - og i flere lande 14 og 15
år. Danmark og Malta har som de eneste lande fastsat
aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til stor
knallert til 18 år.
I direktivet om kørekort
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20.
december 2006 om kørekort), også kaldet
kørekortdirektivet, tages der således udgangspunkt i
en aldersgrænse på 16 år for at opnå
kørekort til små motorcykler (kategori A1) og store
knallerter (kategori AM). I Danmark er aldersgrænsen 18
år for begge typer kørekort. Hertil kommer, at
EU-reglerne medfører, at et kørekort erhvervet i et
andet EU-land også gælder i Danmark. Unge, der har
erhvervet kørekort til stor knallert som 16-årige i et
af de øvrige lande, kan således køre fuldt ud
lovligt i Danmark.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
ikke er nogen grund til, at Danmark har fastsat højere
grænser end de øvrige EU-lande, eftersom der ikke er
trafiksikkerhedsmæssige argumenter, der støtter en
højere aldersgrænse.
Forslagsstillerne mener derfor samlet set, at
øget mobilitet gennem nedsættelse af
aldersgrænsen for erhvervelse af førerret til stor
knallert fra 18 år til 16 år kan opnås uden
væsentlige negative konsekvenser for
færdselssikkerheden. Faktisk finder forslagsstillerne, at en
mere trinvis tilgang til unges brug af motoriserede
køretøjer kan bidrage til styrkelse af
sikkerheden.
Lovforslaget indeholder endvidere enkelte
ændringer af visse aldersmæssige regler om frakendelse
af retten til at føre lille knallert, som er af mere
ordensmæssig karakter.
2. Baggrund
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 221 (folketingsåret 2018-2019, 1. samling),
der blev fremsat af den tidligere regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) den 3. april 2019.
Lovforslaget var til 1. behandling den 10. april 2019, jf.
www.folketingstidende.dk, tillæg F, møde 84, kl.
14:55, men bortfaldt ved afholdelse af folketingsvalget den 5. juni
2019.
Ud over indholdet af lovforslag nr. L 221 som
fremsat i folketingsåret 2018-19 indeholder
nærværende lovforslag også de
ændringsforslag, der blev stillet med betænkning over
nr. L 221 afgivet den 2. maj 2019, herunder navnlig
ændringsforslag om at indsætte en revisionsklausul i
loven.
Lovforslag nr. L 221 (folketingsåret
2018-2019, 1. samling) var foranlediget af beslutningsforslag nr. B
7 (folketingsåret 2018-19, 1. samling) af 4. oktober 2018 om
kørekort til stor knallert til 16-årige. B 7 var en
delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 23
(folketingsåret 2017-18) af 3. november 2017 om
kørekort til stor knallert til 16-årige og lille
motorcykel til 17-årige.
I anledning af beslutningsforslag B 23
iværksatte Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en
ekstern undersøgelse om bl.a. de
færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser ved at
nedsætte aldersgrænsen for stor knallert til 16
år og for lille motorcykel til 17 år.
DTU (Danmarks Tekniske Universitet)
gennemførte i den forbindelse et forskningsprojekt med det
formål at tilvejebringe et vidensgrundlag til vurdering af de
færdselssikkerhedsmæssige og mobilitetsmæssige
konsekvenser af at nedsætte alderen for kørekort til
stor knallert til 16 år og lille motorcykel til 17
år.
Forskningsprojektet konkluderer overordnet, at
effekten af at sænke aldersgrænsen for lille motorcykel
og stor knallert vil være lille, idet det vurderes, at det
vil være et begrænset antal personer, der vil benytte
sig af muligheden for at vælge køretøjerne.
Baggrunden for den antagelse er, at omfanget af
knallertkørsel i dag er minimalt og interessen for at
benytte sig af muligheden for at køre stor knallert og lille
motorcykel i en yngre alder er lille, bl.a. som følge af
sociale normer. For den del af de unge, som vælger at skifte
til en stor knallert, vil der dog være en effekt i form af
rejsetidsbesparelse.
Endvidere konkluderer forskningsrapporten, at
effekten på færdselssikkerheden for det første
afhænger af, hvor stor en del af de unge der vælger at
benytte sig af stor knallert og lille motorcykel, hvis
aldersgrænsen bliver sat ned. For det andet afhænger
effekten på færdselssikkerheden i meget høj grad
af, om risikoen følger køretøjet eller
føreren. Ved »risikoen følger
køretøjet« forstås f.eks. i forhold til
den store knallert, at den 16-årige i kørsel på
den store knallert vil køre med samme sikkerhed som de
gennemsnitlige nuværende brugere af stor knallert. Ved
»risikoen følger føreren« forstås,
at den 16-årige i situationen tager sin aldersspecifikke
risikoadfærd med i kørslen på den store
knallert.
Yderligere analyser er ifølge
forskningsprojektet nødvendige for at afgøre med
sikkerhed, hvorvidt risikoen følger køretøjet
eller føreren. Resultatet af de ulykkesanalyser, der er
gennemført i forbindelse med dette projekt, tyder dog
på, at risikoen i hvert fald i nogen grad følger
føreren. Dels antyder identificerede ulykkesmønstre
en sammenhæng mellem livsomstændighederne generelt og
de omstændigheder, som førerne forulykker under, dels
antyder ulykkesanalyserne, at unge førere af
motorkøretøjer har vanskeligere ved at agere
hensigtsmæssigt i samspillet med de øvrige trafikanter
end ældre.
Endelig konkluderer rapporten, at der ikke er
evidens for, at unge bliver bedre trafikanter, hvis de tidligere
har haft erfaring med at køre lille knallert, inden de
får mulighed for at køre med stor knallert.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Nedsættelse af aldersgrænsen for
kørekort til stor knallert
3.1.1. Gældende ret
Ifølge færdselslovens § 56,
stk. 1, må motorkøretøj og stor knallert kun
føres af en person, der har erhvervet kørekort.
Føreren skal under kørslen have kørekortet hos
sig og skal på forlangende vise det til politiet.
Motorkøretøj skal i henhold til
definitionerne i færdselslovens § 2, nr. 2, 14 og 15,
forstås som almindelig bil, varebil, lastbil, bus og
motorcykel. Stor knallert er ifølge § 2, nr. 7,
knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på
over 30 km/t.
Ifølge færdselslovens § 56,
stk. 2, nr. 1, kan kørekort til motorkøretøj
og stor knallert udstedes til en person, der er fyldt 18
år.
Det følger af færdselslovens
§ 56, stk. 4, at hvis en ansøger ikke tidligere har
haft kørekort til et motordrevet køretøj af
samme art, skal den pågældende have modtaget
undervisning i kørefærdighed hos en godkendt
kørelærer. Den indledende praktiske undervisning skal
foregå på lukkede øvelsespladser. Undervisningen
vedrørende motorkøretøjer skal endvidere
omfatte udvidet øvelseskørsel på særlige
køretekniske anlæg.
Ifølge § 8, stk. 1, nr. 1, i
bekendtgørelse nr. 906 af 27. august 2019 om kørekort
(kørekortbekendtgørelsen) giver kørekort til
stor knallert (kategori AM) ret til at føre knallert med en
konstruktivt maksimal hastighed på 45 km/t.
I medfør af
kørekortbekendtgørelsens § 38, stk. 1, skal
føreren som betingelse for erhvervelse af kørekort
til stor knallert (kategori AM) have modtaget undervisning af en
godkendt kørelærer, der har adgang til at virke som
kørelærer til knallert (kategori AM).
Køreundervisningen (teoriundervisning og praktisk
køreundervisning) skal i medfør af den
nuværende kørekortbekendtgørelses § 43,
stk. 1, nr. 1, omfatte mindst 22 lektioner af mindst 45 minutters
varighed i teorilokale (teoretiske emner) og mindst 12 lektioner af
mindst 45 minutters varighed i praktisk køreundervisning
(øvelseskørsel) i overensstemmelse med
undervisningsplanen for køreuddannelsen til stor knallert
(kategori AM).
I medfør af den undervisningsplan, som
Færdselsstyrelsen har udstedt for stor knallert (kategori
AM), skal undervisningen - ud over undervisning i
færdselsregler og kørselsmanøvre - bl.a.
også indeholde undervisning i trafikantadfærd og
holdningsbearbejdende undervisning i relation til alkohol og
bevidsthedspåvirkende stoffer, risikoforståelse og egne
kørselskompetencer.
Efter færdselslovens § 117 d, stk.
2, 1. pkt., straffes overtrædelser af § 56, stk. 1
(kørsel uden erhvervet førerret), med bøde
eller under skærpende omstændigheder med fængsel
indtil 1 år. Ved udmåling af bøde for
overtrædelse af § 56, stk. 1, skal der tages
særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller
tilsigtet økonomisk fordel. Straf for overtrædelser af
§ 56, stk. 1, begået af personer under 18 år
fastsættes dog ifølge retspraksis (U 1999.652V) uden
hensyn til den økonomiske fordel ved ikke at have erhvervet
kørekort, idet personer under 18 år ikke kan erhverve
kørekort til motorkørekort eller stor knallert.
Bøden fastsættes herefter som udgangspunkt til
halvdelen af normalbøden.
Ifølge definitionsbestemmelsen i
færdselslovens § 2, nr. 6, skal der ved lovens brug af
ordet »førerret« forstås retten til at
føre motordrevet køretøj, hvortil der
kræves kørekort, bortset fra lille knallert.
Det indebærer, at hvis
førerretten frakendes i medfør af de almindelige
frakendelsesregler i §§ 125-127, frakendes
førerretten til samtlige kategorier, som føreren har
erhvervet førerret til (bortset fra lille knallert), uanset
hvilken type køretøj forseelsen er begået med.
En frakendelsesudløsende forseelse begået ved
kørsel på stor knallert medfører således
også frakendelse af førerretten til f.eks. bil og
omvendt.
Ifølge retspraksis er
begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelse af
førerretten som udgangspunkt tidspunktet for endelig dom
eller vedtagelsen af førerretsfrakendelsen. Det
følger dog af færdselslovens § 128, stk. 4, at
hvis føreren er under 18 år på det tidspunkt,
hvor en ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den
dag, hvor føreren fylder 18 år.
Anke af en dom, hvorved der er sket ubetinget
frakendelse, efter at førerretten eller retten til at
føre lille knallert har været inddraget i
medfør af § 130 (administrativ midlertidig inddragelse
af førerretten under sagen), har ifølge § 131,
stk. 1, ikke opsættende virkning for dommens bestemmelse om
frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse.
Det samme gælder anke af en dom, hvorved en person over 18
år, der ikke har førerret, ubetinget er frakendt
retten til at erhverve denne ret. I andre tilfælde kan
byretten i medfør af bestemmelsen på begæring af
anklagemyndigheden ved kendelse bestemme, at anke ikke skal have
opsættende virkning.
Færdselslovsovertrædelser
begået ved kørsel med motorkøretøjer og
stor knallert har som udgangspunkt ingen konsekvenser for retten
til at føre lille knallert (knallert med en konstruktivt
bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/t.), ligesom
færdselslovsovertrædelser begået ved
kørsel på lille knallert som udgangspunkt kun har
betydning for retten til at føre lille knallert, men ikke
for retten til at føre motorkøretøj og stor
knallert.
En undtagelse hertil er dog bestemmelsen i
færdselslovens § 129, stk. 4. Det følger heraf,
at hvis den fører, der ubetinget frakendes retten til at
føre lille knallert, er under 18 år på
gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve
førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt
angår kørekort med et alderskrav på 18 år
(herunder kørekort til bil og stor knallert). Har
føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet
førerret, frakendes førerretten ubetinget i 6
måneder. Det følger ligeledes af § 129, stk. 4,
at bestemmelsen i § 60 a om de almindelige betingelser for
generhvervelse af førerretten ikke finder anvendelse i disse
tilfælde. Det følger endelig af § 129, stk. 4, at
frakendelse af førerretten på baggrund af forseelser
begået på lille knallert af unge under 18 år
under særlige omstændigheder kan undlades.
Efter færdselslovens § 117 d, stk.
2, 1. pkt., straffes overtrædelser af § 56, stk. 1, med
bøde eller under skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 1 år.
3.1.2. Lovforslaget
Lovforslaget indebærer en
nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse af
førerretten til stor knallert fra 18 år til 16
år.
For så vidt angår
færdselslovens regler om frakendelse af førerretten,
herunder frakendelse af førerretten til stor knallert,
bemærkes det, at der efter forslagsstillernes opfattelse ikke
som en konsekvens af den foreslåede nedsættelse af
aldersgrænsen for stor knallert fra 18 år til 16
år skal indføres et nyt system for frakendelse af
førerretten for færdselsforseelser begået
på stor knallert.
Færdselsforseelser begået på
stor knallert og andre motorkøretøjer (herunder bil)
bør således fortsat have indbyrdes betydning for, i
hvilket omfang førerretten skal frakendes. Det vil sige, at
en frakendelsesudløsende forseelse begået ved
kørsel på stor knallert således fortsat skal
medføre frakendelse af førerretten til f.eks. bil og
omvendt.
Da alderskravet for erhvervelse af
førerret til henholdsvis stor knallert og
motorkøretøjer imidlertid med den foreslåede
nedsættelse af alderskravet for stor knallert ikke
længere vil være den samme, vil der skulle foretages
ændringer af visse af færdselslovens mere processuelle
regler vedrørende førerretsfrakendelse.
Ifølge § 128, stk. 4, regnes
frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 18
år, hvis føreren er under 18 år på det
tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten
vedtages eller fastslås ved endelig dom. Hvis denne
bestemmelse ikke ændres, vil en 16-årig, der ubetinget
frakendes førerretten til at føre stor knallert,
reelt få lagt 2 år oven i frakendelsestiden, idet det
først vil skulle regnes fra det tidspunkt, hvor
føreren fylder 18 år. Dette er efter
forslagsstillernes opfattelse ikke rimeligt.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i
§ 128, stk. 4, ændres, således at
frakendelsestiden vil skulle regnes fra
afgørelsestidspunktet, for så vidt angår den del
af førerretsfrakendelsen, der vedrører stor knallert.
Samtidig foreslås der indsat et stk. 5 i bestemmelsen, hvoraf
det vil følge, at hvis føreren er under 16 år
på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af
førerretten vedtages eller fastslås ved endelig dom,
vil frakendelsestiden for førerret til stor knallert skulle
regnes fra den dag, hvor føreren fylder 16 år.
Frakendelsestiden i forhold til øvrige
køretøjer, herunder bil, vil fortsat skulle regnes
fra, når føreren fylder 18 år, hvis
føreren var under 18 år på
afgørelsestidspunktet. Der henvises herved nærmere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4.
Ligeledes bør der ske en tilpasning af
færdselslovens § 131, stk. 1, for så vidt
angår spørgsmålet om virkningen af anke af
domme, hvorved personer over 18 år, der ikke har erhvervet
førerret, ubetinget er frakendt retten til at erhverve denne
ret. I henhold til bestemmelsen har anke af en sådan dom ikke
opsættende virkning for dommens bestemmelse om frakendelse,
medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse. Som en
konsekvens af den foreslåede nedsættelse af
alderskravet for stor knallert foreslås § 131, stk. 1,
ændret, således at det samme vil gælde ved anke
af en dom, hvorved en person over 16 år, der ikke har
erhvervet førerret til stor knallert, ubetinget er frakendt
retten til at erhverve førerret til stor knallert. Der
henvises herved nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 7.
Det er endvidere forslagsstillernes
opfattelse, at færdselsforseelser begået på lille
knallert af førere under 18 år fortsat skal have
konsekvenser for den unge førers mulighed for at erhverve
førerret til stor knallert. Det foreslås derfor, at
§ 129, stk. 4, ændres, således at en ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert fortsat vil
medføre en udskydelse af retten til at erhverve
førerret til stor knallert i 6 måneder, hvis
føreren er under 16 år på gerningstidspunktet,
og at førerretten til stor knallert frakendes ubetinget i 6
måneder, hvis den unge fører på
afgørelsestidspunktet har erhvervet førerret til stor
knallert. Herved opretholdes den gældende retstilstand. Der
henvises herved nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 5.
Forslagsstillerne finder ikke, at der ud over
nedsættelse af aldersgrænsen bør ændres i
betingelserne for at erhverve førerret til stor
knallert.
Der vil efter den foreslåede
nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse af
førerret til stor knallert fortsat skulle erhverves
kørekort til stor knallert efter færdselslovens §
56, stk. 4, og kørekortbekendtgørelsens regler herom.
Hvis lovforslaget vedtages, opfordres Transport- og
Boligministeriet til at foretage en nærmere gennemgang af
reglerne om kravene til kørekortuddannelsen til stor
knallert med henblik på en vurdering af, om kravene er
relevante og passende, herunder om der eventuelt vil skulle
foretages ændringer i kørekortbekendtgørelsen
eller senere ændringer af færdselsloven for at sikre,
at kravene er egnede til at skabe gode og ansvarlige førere
af stor knallert, samtidig med at det af hensyn til de unges
mobilitet ikke må være for omkostningstungt at erhverve
kørekort.
For så vidt angår
sanktionsniveauet for overtrædelse af færdselslovens
§ 56, stk. 1 (kørsel uden erhvervet førerret),
for personer under 18 år, bemærker forslagsstillerne,
at disse personer med den foreslåede nedsættelse af
aldersgrænsen vil have mulighed for at erhverve
kørekort til stor knallert før det fyldte 18.
år. Forslagsstillerne finder derfor, at der ved
bødefastsættelsen for kørsel på stor
knallert begået af personer under 18 år, men over 16
år, skal tages hensyn til den økonomiske fordel ved
ikke at have erhvervet kørekort til stor knallert i
overensstemmelse med § 117 d, stk. 2. Da unge under 18
år typisk ikke har økonomisk indkomst af
nævneværdig karakter, vil bøden kunne
nedsættes i medfør af § 118 a, stk. 1, i
overensstemmelse med de almindelige retningslinjer for
fastsættelse af bøder til personer under 18
år.
Ud over visse konsekvensændringer i
kørekortbekendtgørelsens regler vedrørende
alderskravet for stor knallert vil en nedsættelse af
alderskravet forudsætte en konsekvensændring i
bekendtgørelse nr. 1599 af 15. december 2017 om
forsøgsordning med udstedelse af kørekort til
17-årige, som Transport- og Boligministeriet med vedtagelse
af lovforslaget bør foranledige. Ifølge
bekendtgørelsen omfatter kørekort til kategori B
(almindelig bil) erhvervet i henhold til forsøgsordningen
for kørekort til 17-årige ikke førerret til
stor knallert. Erhvervet førerret til kategori B (almindelig
bil), der er erhvervet som 18-årig eller derover efter
færdselslovens og kørekortbekendtgørelsens
almindelige regler, giver derimod også ret til at føre
stor knallert. Baggrunden for at kørekort erhvervet i
henhold til forsøgsordningen for kørekort til
17-årige ikke omfatter førerret til stor knallert er,
at der ikke kan deltage en ledsager på stor knallert, hvilket
er en betingelse i forsøgsordningen.
Da det med den foreslåede
nedsættelse af alderskravet for erhvervelse af
førerret til stor knallert vil blive muligt at føre
stor knallert allerede som 16-årig, bør denne
indskrænkning i forhold til forsøgsordningen for
kørekort til 17-årige ophæves. Fremover vil
førerret til kategori B (almindelig bil) erhvervet i henhold
til forsøgsordningen for kørekort til 17-årige,
således også give førerret til stor knallert.
Hvis lovforslaget vedtages, bør Transport- og
Boligministeriet foranledige, at de pågældende
konsekvensændringer i bekendtgørelse om
forsøgsordning med udstedelse af kørekort til
17-årige og kørekortbekendtgørelsen foretages
administrativt.
Endelig er der i lovforslaget indeholdt en
revisionsklausul, som pålægger Transport- og
Boligministeriet senest i folketingsåret 2025-26 at
fremsætte et nyt lovforslag til revision af lovforslagets
regler om nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse
af førerret til stor knallert til 16 år.
Formålet med revisionsklausulen er at
sikre en evaluering af reglerne 3 år efter vedtagelsen af
lovforslaget. Evalueringen af reglerne skal omfatte en
undersøgelse og vurdering af reglernes betydning for
færdselssikkerheden, herunder om der er sket en stigning i
alvorlige ulykker som følge af aldersnedsættelsen for
kørekort til stor knallert.
3.2. Aldersmæssige bestemmelser om frakendelse af
retten til at føre lille knallert og generhvervelse af
retten til at føre lille knallert inden frakendelsestidens
udløb
3.2.1. Gældende ret
Det fremgår af færdselslovens
§ 129, stk. 6, at hvis føreren er under 15 år
på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af retten til
at føre lille knallert vedtages eller fastslås ved
endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor
føreren fylder 15 år.
Det følger endvidere af § 132 c,
at spørgsmålet om gen?erhvervelse af retten til at
føre lille knallert inden frakendelsestidens udløb ud
over de i § 132 nævnte tilfælde kan indbringes for
domstolene, hvis føreren var under 15 år på
tidspunktet for frakendelsen og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 18 år. Indbringelse sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst
finde sted, når den pågældende er fyldt 18
år. Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger.
Ifølge straffelovens § 15 er den
kriminelle lavalder 15 år. Den kriminelle lavalder er
både gældende for overtrædelser af straffeloven
og for overtrædelser af speciallovgivningen, herunder
færdselsloven. Aldersgrænsen er absolut, og børn
under 15 år kan hverken idømmes straf eller andre
strafferetlige sanktioner.
3.2.2. Lovforslaget
Da børn under 15 år ikke kan
straffes for overtrædelser af færdselsloven og derfor
ikke kan retsforfølges for
færdselslovsovertrædelser, kan børn under 15
år heller ikke frakendes retten til at føre lille
knallert. Bestemmelsen i færdselslovens § 129, stk. 6,
har derfor ingen retlig betydning, og forslagsstillerne finder
derfor, at bestemmelsen af ordensmæssige hensyn bør
ophæves.
Forslagsstillerne finder ligeledes, at
færdselslovens § 132 c bør tilpasses,
således at bestemmelsen om generhvervelse af retten til at
føre lille knallert før tid harmonerer med den
kriminelle lavalder i straffelovens § 15. Situationen, der er
omfattet af § 132 c, kan kun opstå, hvis den unge
fører har været under 16 år, men dog over 15
år. Dette bør afspejles i bestemmelsen.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Der henvises i det hele til de
økonomiske beregninger og implementeringskonsekvenserne for
det offentlige, som blev lagt til grund for lovforslag nr. L 221
(folketingsåret 2018-19, 1. samling).
I det oprindelige lovforslag blev det
således vurderet, at lovforslaget nødvendiggør
ændringer af en række af politiets it-systemer.
Omkostningerne hertil forventes at ville kunne holdes inden for 1
mio. kr. og vil kunne afholdes inden for politiets eksisterende
økonomiske ramme.
Endvidere blev det vurderet, at lovforslaget
har en række mindre administrative konsekvenser for de
offentlige myndigheder, der forvalter kørekort. Landets
kommuner og Rigspolitiet skal foretage en indpasning af
aldersnedsættelsen for kørekort til stor knallert i
relevante it-systemer m.v., der anvendes til at forvalte
kørekort.
Lovforslaget vurderedes derudover ikke at
indebære implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 221
(folketingsåret 2018-19, 1. samling).
I det oprindelige lovforslag blev det
således vurderet, at lovforslaget ikke forventes at
medføre administrative eller økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet af nævneværdig karakter. Der må
dog forventes en vis stigning i efterspørgslen på stor
knallert samt kørekort hertil.
Principperne for agil lovgivning er ikke
relevante for lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler
forretningsmodeller, innovation eller særlige
teknologier.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 221
(folketingsåret 2018-19, 1. samling).
I det oprindelige lovforslag blev det
således vurderet, at lovforslaget ikke har administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 221
(folketingsåret 2018-19, 1. samling).
I det oprindelige lovforslag blev det
således anført, at oplysningerne fra
Miljøstyrelsen viser, at en knallert (gennemsnitsberegning
over både lille og stor knallert vægtet ud fra den
samlede bestand i 2017) udleder 0,158 g NOx pr. kørt km og
37,4 mg PM2. 5 pr. kørt km. En stigning i
omfanget af kørsel med stor knallert vil potentielt kunne
medføre øget udledning af emissioner.
Det er ikke muligt på baggrund af
tilgængeligt statistisk materiale eller på andet
grundlag at foretage en vurdering af, hvor stor en stigning i
omfanget af kørsel med stor knallert lovforslaget vil
medføre. Det er dog forventningen, at en del af en
forøgelse af brugen af stor knallert vil erstatte brug af
lille knallert. Endvidere indikerer undersøgelsen fra DTU
(Danmarks Tekniske Universitet), der er omtalt i punkt 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, at interessen for at
benytte sig af muligheden for at køre stor knallert blandt
16-17-årige ikke umiddelbart er stor. På den baggrund
vurderes de negative miljømæssige konsekvenser at
ville være minimale.
8. Forholdet til
EU-retten
Der henvises i det hele til de oplysninger,
der blev lagt til grund for lovforslag nr. L 221
(folketingsåret 2018-19, 1. samling).
I det oprindelige lovforslag blev det
således anført, at ifølge EU's 3.
kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2006/126/EF) er den generelle aldersgrænse for
erhvervelse af kørekort til knallert i EU 16 år.
Medlemsstaterne kan dog vælge enten at hæve
aldersgrænsen til 18 år eller sænke
aldersgrænsen til 14 år. Nedsættelse af
aldersgrænsen for førerret til stor knallert til 16
år kan således ske inden for rammerne af 3.
kørekortdirektiv.
Lovforslaget indeholder herudover ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring i forbindelse med genfremsættelsen.
Et udkast til det oprindelige lovforslag nr. L
221 (folketingsåret 2018-19, 1. samling) har i perioden fra
den 12. februar 2019 til den 11. marts 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige
byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Campingbranchen, Cyklistforbundet, Danmarks
Tekniske Universitet - Institut for Transport (DTU Transport),
Danmarks Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Metal, Dansk Erhverv,
Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Standard, Dansk Transport &
Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklister,
Danske Regioner, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forsikring & Pension, Forsvarets Køreskole, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landsforeningen for Forsvarsadvokater, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Polio- Trafik- og Ulykkesskadede,
Miljøstyrelsen, NOAHTrafik, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark,
Transporterhvervets Uddannelser og Veteranknallertklubben
Aktiv.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Ifølge færdselslovens § 56,
stk. 2, nr. 1, kan kørekort til motorkøretøj
og stor knallert udstedes til en person, der er fyldt 18
år.
Det foreslås, at der indsættes en
ændring i § 56, stk. 2, nr. 1, hvorefter det vil
fremgå, at kørekort til motorkøretøj kan
udstedes til en person, der er fyldt 18 år. Samtidig
foreslås der indsat en ændring i bestemmelsen,
hvorefter det vil fremgå, at kørekort til stor
knallert kan udstedes til personer, der er fyldt 16 år. Den
foreslåede bestemmelse vil indebære, at alderskravet
for erhvervelse af førerret til motorkøretøj
(bil og motorcykel) fortsat vil være 18 år, hvorimod
alderskravet for erhvervelse af førerret til stor knallert
vil blive nedsat fra 18 år til 16 år. Den
foreslåede bestemmelse medfører ikke herudover
ændringer i betingelserne for at erhverve førerret til
stor knallert.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.1
og 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det følger af § 57, stk. 3, at
ministeren kan fastsætte regler om en forsøgsordning,
hvormed alderskravet for erhvervelse af kørekort
sættes ned til 17 år betinget af ledsaget kørsel
indtil det fyldte 18. år.
Endvidere fremgår det, at ministeren kan
fravige reglerne i bl.a. § 129, stk. 4, 1. og 2. pkt., og
fastsætte, at § 56, stk. 1, 2. pkt., tillige finder
anvendelse for ledsageren.
Med nærværende lovforslags nr. 5
foreslås det, at der i § 129, stk. 4, indsættes et
nyt 2. pkt., som det er beskrevet under lovforslagets nr. 5.
Det foreslås derfor, at
førnævnte henvisning i § 57, stk. 3,
ændres, så det nye punktum i § 129, stk. 4, som
tilføjes med vedtagelse af lovforslaget, vil fremgå af
henvisningen i færdselslovens § 57, stk. 3.
Der er således tale om en redaktionel
ændring af ordensmæssig karakter.
Til nr.
3
Ifølge retspraksis er
begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelse af
førerretten som udgangspunkt tidspunktet for endelig dom
eller vedtagelse af førerretsfrakendelsen. Det følger
dog af færdselslovens § 128, stk. 4, at hvis
føreren er under 18 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den
dag, hvor føreren fylder 18 år.
Det foreslås, at der indsættes et
2. pkt. i § 128, stk. 4, hvoraf følger, at
frakendelsestiden for førerret til stor knallert dog som
udgangspunkt vil skulle regnes fra afgørelsestidspunktet,
hvis føreren er under 18 år. For så vidt
angår tilfælde, hvor føreren er under 16
år, henvises til lovforslagets bemærkninger til §
1, nr. 4.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at frakendelsestiden skal regnes fra forskellige
tidspunkter for førerretten til stor knallert og for
førerretten til motorkøretøjer (herunder bil),
hvis føreren er under 18 år på det tidspunkt,
hvor en ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom. For så vidt angår
førerretten til stor knallert, vil frakendelsestiden skulle
regnes fra afgørelsestidspunktet, og for så vidt
angår førerretten til motorkøretøjer
(herunder bil), fra den dag, hvor føreren fylder 18
år.
Den foreslåede bestemmelse ændrer
ikke ved, at hvis en fører under 18 år, der ubetinget
har fået frakendt førerretten, i perioden frem til det
fyldte 18. år begår et nyt forhold, der begrunder
frakendelse af førerretten, vil § 126, stk. 1, nr. 9,
finde anvendelse. Der skal i et sådant tilfælde
således fortsat udmåles en ny, samlet frakendelse,
medmindre betingelserne i § 126, stk. 2, for i stedet at
idømme en betinget frakendelse er opfyldte.
Til nr.
4
Ifølge retspraksis er
begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelse af
førerretten som udgangspunkt tidspunktet for endelig dom
eller vedtagelse af førerretsfrakendelsen. Det følger
dog af færdselslovens § 128, stk. 4, at hvis
føreren er under 18 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den
dag, hvor føreren fylder 18 år.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 5 i § 128, hvoraf følger, at frakendelsestiden
for førerret til stor knallert vil skulle regnes fra den
dag, hvor føreren fylder 16 år, hvis føreren er
under 16 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget
frakendelse af førerretten vedtages eller fastslås ved
endelig dom. Er føreren fyldt 16 år, men er under 18
år, vil frakendelsestiden skulle regnes fra
afgørelsestidspunktet, for så vidt angår
førerretten til stor knallert, jf. herved den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3.
For så vidt angår
førerretten til motorkøretøj, hvortil der
kræves kørekort (herunder bil), vil bestemmelsen i
§ 128, stk. 4, finde anvendelse i alle tilfælde, hvor
føreren er under 18 år på tidspunktet for
frakendelsen.
For så vidt angår kørsler,
der foretages i tiden efter en endelig afgørelse om
ubetinget frakendelse af førerretten, medfører den
foreslåede bestemmelse, at en fører frem til
tidspunktet, hvor vedkommende fylder 16 år, ikke vil kunne
straffes for kørsel i frakendelsestiden, da
frakendelsestiden endnu ikke er begyndt at løbe.
Føreren må i givet fald i stedet straffes i henhold
til § 117 d, stk. 2, jf. § 56, stk. 1, for kørsel
med motordrevet køretøj, hvortil der kræves
kørekort, uden at have erhvervet kørekort.
Efter det fyldte 16. år vil en
fører kunne straffes for kørsel i frakendelsestiden,
hvis kørslen har fundet sted på stor knallert. Hvis
kørslen har fundet sted i et motorkøretøj,
herunder bil, vil føreren dog fortsat ikke kunne straffes
for kørsel i frakendelsestiden, før vedkommende er
fyldt 18 år, men vil fortsat i stedet kunne straffes for at
have kørt uden erhvervet kørekort, jf. § 117 d,
stk. 2, jf. § 56, stk. 1.
Til nr.
5
Det følger af færdselslovens
§ 129, stk. 4, at hvis den fører, der ubetinget
frakendes retten til at føre lille knallert, er under 18
år på gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor
den pågældende efter sin alder kan erhverve
førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt
angår kørekort med et alderskrav på 18 år
(herunder kørekort til bil og stor knallert). Har
føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet
førerret, frakendes førerretten ubetinget i 6
måneder. Det følger ligeledes af § 129, stk. 4,
at bestemmelsen i § 60 a om de almindelige betingelser for
generhvervelse af førerretten ikke finder anvendelse i disse
tilfælde. Det følger endelig af § 129, stk. 4, at
frakendelse af førerretten på baggrund af forseelser
begået på lille knallert af unge under 18 år
under særlige omstændigheder kan undlades.
Det foreslås, at der i § 129, stk.
4, indsættes et nyt 2. pkt., hvoraf vil følge, at hvis
føreren er under 16 år på gerningstidspunktet,
udskydes det tidspunkt, hvor den pågældende efter sin
alder kan erhverve førerret til stor knallert, desuden i 6
måneder. Ændringen af § 129, stk. 4,
medfører, at en ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert fortsat vil medføre en udskydelse
af retten til at erhverve førerret til stor knallert i 6
måneder, hvis føreren er under 16 år på
gerningstidspunktet. Den foreslåede bestemmelse
medfører alene udskydelse af retten til at erhverve
førerret til stor knallert. Retten til at erhverve
kørekort til traktor og motorredskab, der også begge
har et alderskrav på 16 år, udskydes fortsat ikke
på grund af en ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer ikke øvrige ændringer af § 129,
stk. 4. Det betyder bl.a., at hvis føreren på
afgørelsestidspunktet har erhvervet førerret,
frakendes førerretten ubetinget i 6 måneder,
både for så vidt angår førerret til stor
knallert og til motorkøretøjer.
Spørgsmålet om, hvornår en sådan ubetinget
frakendelse skal regnes fra, afgøres i henhold til §
128, stk. 4, og det nye stk. 5, der foreslås indsat med
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr.
6
Det fremgår af færdselslovens
§ 129, stk. 6, at hvis føreren er under 15 år
på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af retten til
at føre lille knallert vedtages eller fastslås ved
endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor
føreren fylder 15 år.
Ifølge straffelovens § 15 er den
kriminelle lavalder 15 år. Den kriminelle lavalder er
både gældende for overtrædelser af straffeloven
og for overtrædelser af speciallovgivningen, herunder
færdselsloven. Aldersgrænsen er absolut, og børn
under 15 år kan hverken idømmes straf eller andre
strafferetlige sanktioner.
Da børn under 15 år ikke kan
straffes for overtrædelser af færdselsloven og derfor
ikke kan retsforfølges for
færdselslovsovertrædelser, kan børn under 15
år heller ikke frakendes retten til at føre lille
knallert. Bestemmelsen i færdselslovens § 129, stk. 6,
har derfor ingen retlig betydning.
Det foreslås, at § 129, stk. 6,
ophæves. Dette sker af ordensmæssige hensyn, idet der
ikke bør fremgå bestemmelser i færdselsloven,
der er uden retlig betydning.
Til nr.
7
Ifølge § 131, stk. 1, 1. pkt., har
anke af en dom, hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter at
førerretten eller retten til at føre lille knallert
har været inddraget i medfør af § 130
(administrativ midlertidig inddragelse af førerretten under
sagen), ikke opsættende virkning for dommens bestemmelse om
frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse.
Det samme gælder ifølge § 131, stk. 1, 2. pkt.,
anke af en dom, hvorved en person over 18 år, der ikke har
førerret, ubetinget er frakendt retten til at erhverve denne
ret. I andre tilfælde kan byretten i medfør af
bestemmelsen på begæring af anklagemyndigheden ved
kendelse bestemme, at anke ikke skal have opsættende
virkning.
Det foreslås, at der i § 131, stk.
1, 2. pkt., indsættes en ændring, hvoraf fremgår,
at det samme vil gælde ved anke af en dom, hvorved en person
over 16 år, men ikke over 18 år, der ikke har erhvervet
førerret til stor knallert, ubetinget er frakendt retten til
at erhverve førerret. Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at anke af en dom, hvorved en person over 16
år, men ikke over 18 år, der ikke har erhvervet
førerret til stor knallert, ubetinget er frakendt retten til
at erhverve førerret, heller ikke vil have opsættende
virkning for dommens bestemmelse om frakendelse, medmindre andet
bestemmes af byretten ved kendelse. Den foreslåede
ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorved alderskravet for kørekort til stor knallert
nedsættes fra 18 år til 16 år.
Til nr.
8
Det følger af § 132 c, at
spørgsmålet om generhvervelse af retten til at
føre lille knallert inden frakendelsestidens udløb ud
over de i § 132 nævnte tilfælde kan indbringes for
domstolene, hvis føreren var under 15 år på
tidspunktet for frakendelsen og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 18 år. Indbringelse sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst
finde sted, når den pågældende er fyldt 18
år. Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger.
Ifølge straffelovens § 15 er den
kriminelle lavalder 15 år. Den kriminelle lavalder er
både gældende for overtrædelser af straffeloven
og for overtrædelser af speciallovgivningen, herunder
færdselsloven. Aldersgrænsen er absolut, og børn
under 15 år kan hverken idømmes straf eller andre
strafferetlige sanktioner.
Da børn under 15 år ikke kan
straffes for overtrædelser af færdselsloven og derfor
ikke kan retsforfølges for
færdselslovsovertrædelser, kan børn under 15
år heller ikke frakendes retten til at føre lille
knallert. Den situation, der er omfattet af § 132 c, kan
derfor kun opstå, hvis den unge fører har været
under 16 år, men dog over 15 år.
Af ordensmæssige hensyn foreslås
det, at § 132 c, 1. pkt., ændres, således at det
fremgår, at spørgsmålet om gen?erhvervelse af
retten til at føre lille knallert inden frakendelsestidens
udløb ud over de i § 132 nævnte tilfælde
kan indbringes for domstolene, hvis føreren var under 16
år på tidspunktet for frakendelsen og frakendelsestiden
udløber, efter at føreren er fyldt 18 år.
§ 132 c, 1. pkt., vil herefter tage højde for den
kriminelle lavalder i straffelovens § 15.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Bestemmelsen fastsætter alene
ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 2,
6 og 8, da § 2, stk. 2, fastsætter et andet
ikrafttrædelsestidspunkt for lovforslagets øvrige
bestemmelser, jf. nærmere herom nedenfor.
Lovforslagets § 1, nr. 2, indeholder en
redaktionel ændring af ordensmæssig karakter af
færdselslovens § 57, stk. 3, hvor der henvises til
lovens § 129, stk. 4, 1. og 2. pkt., som tilføjes et
yderligere punkt med § 1, nr. 5, i nærværende
lovforslag. Lovforslagets § 1, nr. 6, indeholder en
ophævelse af færdselslovens § 129, stk. 6, da
bestemmelsen på grund af den kriminelle lavalder på 15
år ikke har retlig betydning. Lovforslagets § 1, nr. 8,
indeholder en konsekvensrettelse af § 132 c, 1. pkt.,
således at der tages højde for den kriminelle lavalder
på 15 år. Hensynet til et retvisende retsgrundlag
tilsiger, at ændringerne træder i kraft snarest
muligt.
Det foreslås i stk. 2, at lovforslagets
§ 1, nr. 1, 3-5 og 7, træder i kraft den 1. januar
2022.
Dette skyldes, at det i høringen over
det oprindelige lovforslag blev anført, at de
foreslåede ændringer vedrørende
nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse af
førerret til stor knallert nødvendiggør
ændringer af en række af politiets it-systemer med
henblik på at kunne administrere de ændrede regler. De
pågældende bestemmelser vil derfor træde i kraft
den 1. januar 2022, hvormed Rigspolitiet har mulighed for at
få foretaget de nødvendige ændringer af
politiets it-systemer.
Det bemærkes, at lovforslagets § 1,
nr. 3 og 4, om tidspunktet for, hvornår en ubetinget
frakendelse af førerretten skal regnes fra i forhold til
førerretten til stor knallert, hvis føreren var under
henholdsvis 18 og 16 år på tidpunktet for frakendelsen,
vil finde anvendelse for personer, der på tidspunktet for
reglernes ikrafttræden er frakendt førerretten. Der
vil således ved reglernes ikrafttræden kunne forekomme
situationer, hvor en persons førerretsfrakendelse i forhold
til stor knallert efter reglerne i § 1, nr. 3 og 4, vil
udløbe tidligere end forudsat på
frakendelsestidspunktet før reglernes ikrafttræden
eller eventuelt allerede være udløbet ved lovens
ikrafttræden.
Det foreslås endvidere i stk. 3, at
transport- og boligministeren senest i folketingsåret
2025-2026 skal fremsætte et nyt lovforslag til revision af
lovforslagets regler om nedsættelse af aldersgrænsen
for erhvervelse af førerret til stor knallert til 16
år. Revisionsklausulen skal sikre en evaluering af reglerne 3
år efter vedtagelse af lovforslaget. Evalueringen af reglerne
skal bl.a. omfatte en undersøgelse og vurdering af reglernes
betydning for færdselssikkerheden, herunder om der er sket en
stigning i alvorlige ulykker på baggrund af
aldersnedsættelsen for kørekort til stor knallert. I
forbindelse med undersøgelsen skal ministeriet inddrage data
og undersøgelser, som relaterer sig til
færdselssikkerheden, mens lovforslaget har været
trådt i kraft, og ministeriet skal samarbejde herom med
videninstitutioner, Færdselssikkerhedskommissionen og
Folketingets partier.
Ifølge færdselslovens § 143
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, og loven indeholder ikke en anordningsbestemmelse
om, at lovens regler kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Ændringer af
færdselsloven kan således heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland, og nærværende
lovforslag indeholder derfor ikke en territorialbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I færdselsloven, som senest
ændret ved lov nr. 2083 af 21. december 2020, foretages
følgende ændringer: | §
56. --- | | | Stk. 2.
Kørekort kan udstedes til en person, der: 1) er fyldt 18 år, jf. dog §
57, 2-3) --- Stk.
3-5. --- | | 1. I § 56, stk. 2, nr. 1, indsættes
efter »18 år«: », for så vidt
angår motorkøretøj«, og efter
»§ 57,« indsættes: »og 16 år,
for så vidt angår stor knallert,«. | §
57. --- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om en forsøgsordning, hvormed alderskravet for erhvervelse
af kørekort sættes ned til 17 år betinget af
ledsaget kørsel indtil det fyldte 18. år. Transport-,
bygnings- og boligministeren kan i den forbindelse fravige
[…. . ] | | 2. I § 57, stk.
3, ændres »§ 129, stk. 4, 1. og 2.
pkt.« til: »§ 129, stk. 4, 1.-3. pkt.« | §
128. --- Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4. Er
føreren under 18 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den
dag, hvor føreren fylder 18 år. | | 3. I § 128, stk. 4, indsættes som 2. pkt.: »Frakendelsestiden for
førerret til stor knallert regnes dog fra
afgørelsestidspunktet, jf. dog stk. 5.« 4. I §
128 indsættes som stk. 5: »Stk.
5. Er føreren under 16 år på det
tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten
vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes
frakendelsestiden for førerret til stor knallert fra den
dag, hvor føreren fylder 16 år.« | §
129. --- Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4. Er den
fører, der ubetinget frakendes retten til at føre den
lille knallert efter stk. 3, under 18 år på
gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve
førerret, desuden i 6 måneder, for så vidt
angår kørekort med et alderskrav på 18 år.
Har føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet
førerret, frakendes førerretten ubetinget i 6
måneder. Bestemmelsen i § 60 a finder herved ikke
anvendelse. Undersærlige omstændigheder kan frakendelse
af førerret undlades. | | 5. I § 129, stk. 4, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »Er føreren under 16 år
på gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den
pågældende efter sin alder kan erhverve førerret
til stor knallert, desuden i 6 måneder.« | Stk.
5. --- | | | Stk. 6. Er
føreren under 15 år på et tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert
vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes
frakendelsestiden fra den dag, hvor føreren fylder 15
år. | | 6. § 129, stk. 6, ophæves. Stk. 7 bliver herefter stk. 6. | Stk.
7. --- | | | | | | § 131.
Anke af en dom, hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter at
førerretten eller retten til at føre lille knallert
har været inddraget i medfør af § 130, har ikke
opsættende virkning for dommens bestemmelse om frakendelse,
medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse. Det samme
gælder anke af en dom, hvorved en person over 18 år,
der ikke har førerret, ubetinget er frakendt retten til at
erhverve denne ret. I andre tilfælde kan byretten på
begæring af anklagemyndigheden ved kendelse bestemme, at anke
ikke skal have opsættende virkning. | | 7. I § 131, stk. 1,2. pkt., indsættes
efter »at erhverve denne ret«: », og ved anke af
en dom, hvorved en person over 16 år, men ikke over 18
år, der ikke har erhvervet førerret til stor knallert,
ubetinget er frakendt retten til at erhverve
førerret«. | Stk.
2. --- | | | | | | § 132 c.
Spørgsmålet om generhvervelse af retten til at
føre lille knallert inden frakendelsestidens udløb
kan ud over de i § 132 nævnte tilfælde indbringes
for domstolene, hvis føreren var under 15 år på
tidspunktet for frakendelsen og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 18 år. Indbringelsen sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst
finde sted, når den pågældende er fyldt 18
år. Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger. | | I § 132 c, 1.
pkt., ændres »15 år« til: »16
år«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Nedsættelse af aldersgrænsen for
kørekort til stor knallert m.v.).
(Lovforslag nr. L 151)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.