Skriftlig fremsættelse (27. januar
2021)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om
natur-gasforsyning og forskellige andre love (Gennemførelse
af dele af direktiv om fremme af anvendelse af energi fra
vedvarende energikilder, herunder bestemmelser om
oprindelsesgarantier, tilladelsesprocesser, VE-fællesskaber
samt bæredygtighedskriterier og kriterier for
drivhusgasemissionsbesparelser for biobrændstoffer,
biomassebrændsler og flydende biobrændsler, m.v.)
(Lovforslag nr. L148)
Lovforslaget
vil gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen
af vedvarende energikilder, herefter benævnt VE
II-direktivet, og endvidere foreslås der bemyndigelser til at
fastsætte nærmere regler i bekendtgørelser til
gennemførelse af direktivet. Lovforslaget har til
formål at fremme anvendelse af vedvarende energi, og
forslaget understøtter dermed Danmarks ambitiøse
grønne omstilling af energisektoren og EU's forpligtelse i
henhold til Parisaftalen samt EU's 2030-mål for klima og
vedvarende energi. Med lovforslaget muliggøres
gennemførelse af den politiske aftale af 2. oktober 2020 om
bæredygtighedskrav til træbiomasse til energi, som blev
indgået som opfølgning på Klimaftale for energi
og industri m.v. af 22. juni 2020. Aftalen, der skal sikre
ambitiøse krav om bæredygtighed og reduktion af
drivhusgasemissioner for træbiomasse til energi samt krav til
dokumentation og verifikation, supplerer VE II-direktivets krav
på dette område.
Med
lovforslaget foreslås det derfor at udvide den gældende
bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at
kunne stille krav om bæredygtighedskriterier og kriterier for
besparelse af drivhusgasemissioner i forbindelse med anvendelsen af
biomassebrændsler til produktion af elektricitet, varme eller
køling. Bemyndigelsen kan endvidere anvendes til at
fastsætte krav til bæredygtighed og
drivhusgasemissionsbesparelser, der går ud over VE
II-direktivet. Den konkrete udmøntning vil bero på
politiske aftaler.
Lovforslaget
muliggør også gennemførelse af dele af den
politiske aftale af 4. december 2020 om grøn omstilling af
vejtransporten. Med lovforslaget foreslås at indføre
en bemyndigelse til klima-, energi-, og forsyningsministeren til at
fastsætte nærmere krav til integration af vedvarende
energi i transportsektoren, herunder
drivhusgasfortrængningskrav og krav om anvendelse af bio- og
VE-brændstoffer. Anvendelsen af bemyndigelsen til
udmøntning af regler, der går videre, end hvad der
følger af EU-direktiver, skal bygge på en politisk
aftale.
VE
II-direktivets regler om VE-fællesskaber gennemføres
med lovforslaget på samme måde som det omarbejdede
elmarkedsdirektivs borgerenergifællesskaber, som er
gennemført i december 2020. Lovforslaget skal dermed sikre,
at det bliver muligt for borgere, virksomheder og lokale
myndigheder at deltage i VE-fællesskaber.
Med
lovforslaget foreslås at udvide det nuværende system
for oprindelsesgarantier for elektricitet fra vedvarende
energikilder til også at omfatte gas (herunder brint), varme
og køling fra vedvarende energikilder. Med lovforslaget
får flere producenter af vedvarende energi dermed mulighed
for at anmode om at få oprindelsesgarantier.
Med
lovforslaget foreslås at indføre bemyndigelser til, at
klima-, energi-, og forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler, som vil lette tilladelsesprocessen for
etablering af vedvarende energianlæg ved fastsættelse
af tidsfrister for myndighedernes sagsbehandling og en oplysnings-
og koordineringsindsats. Koordineringsindsatsen gælder
også i forhold til andre myndigheder, der udsteder relevante
tilladelser, for en mere ensartet proces. Endelig foreslås
visse mindre ændringer af lov om Energinet, lov om
varmeforsyning, lov om fjernkøling, lov om fremme af
energibesparelser i bygninger og lov om CO2-kvoter.
Der
følger ikke væsentlige økonomiske konsekvenser
af lovforslaget, dog kan der være økonomiske
konsekvenser for staten på op til 1,4 mio. kr. ved
implementering af administrationen af oprindelsesgarantisystemet.
Derudover vil der være økonomiske konsekvenser
forbundet med den efterfølgende udmøntning i
bekendtgørelser. Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Lovforslaget
foreslås at træde i kraft den 30. juni 2021, som er
implementeringsfristen for VE II-direktivet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.