Fremsat den 27. januar 2021 af social- og ældreministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om psykologer
m.v.
(Udvidelse af antallet af medlemmer i
Psykolognævnet)
§ 1
I lov om psykologer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 17, stk. 1, ændres
»1 formand og 6« til: »en formand og
12«.
2. I
§ 17, stk. 3, nr. 1-3,
ændres »1 medlem« til: »To
medlemmer«.
3. I
§ 17, stk. 3, nr. 4, ændres
»3« til: »Seks«.
4. I
§ 17, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »Et« til: »To«.
5. I
§ 17 a, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »nævnsmedlem«: », der
deltager i et møde eller skriftlig votering, jf. § 17
b, stk. 1,«.
6. I
§ 17 b indsættes før
stk. 1, som nyt stykke:
»Stk. 1.
Ved afholdelse af møder i Psykolognævnet, herunder ved
skriftlig votering i tilfælde hvor det ikke forekommer
rimeligt at afvente et nævnsmøde, beklædes
Psykolognævnet af:
1) Formanden
eller dennes stedfortræder.
2) Et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17, stk. 3, nr.
1.
3) Et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17, stk. 3, nr.
2.
4) Et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17, stk. 3, nr.
3.
5) Tre af de
seks medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17, stk. 3,
nr. 4, hvoraf mindst en person blandt de tre medlemmer eller
stedfortrædere har erfaring som
børnesagskyndig.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
7. I
§ 17 b, stk. 1, 1. pkt., der
bliver stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»Psykolognævnet er«: »dog«,
»4« ændres til: »fire«, »mindst
2« ændres til: »mindst to«, »mindst
1« ændres til: »mindst en«, og efter
»børnesagkyndig« indsættes: », jf.
§ 17, stk. 4, 2. pkt«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsi?ger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Siden 2017 har Psykolognævnet oplevet en stigning i
antallet af henvendelser vedr. autoriserede psykologer, som har
bevirket et stigende antal verserende tilsynssager hos
nævnet.
Psykolognævnet har løbende tilpasset antallet af
årlige nævnsmøder til behandling af det stigende
antal sager.
Samtidig med stigningen i antallet af sager hos
Psykolognævnet har der i de seneste år været
særligt fokus på tilsynet på
psykologområdet I den forbindelse har social- og
ældreministeren (tidligere social- og indenrigsministeren)
sammen med sundhedsministeren (tidligere sundheds- og
ældreministeren) besluttet at igangsætte en
undersøgelse af, om det vil være hensigtsmæssigt
at indføre en sundhedsfaglig autorisationsordning for
psykologer.
Under hensyntagen til denne undersøgelse er det vurderet,
at det ikke vil være hensigtsmæssigt i den
mellemliggende periode at foretage større
indholdsmæssige materielle ændringer af
psykologlovgivningen.
Der er dog iværksat en række administrative
midlertidige tiltag for at styrke tilsynet med autoriserede
psykologer, herunder om en ekstraordinær indsats i 2020 med
henblik på afvikling og nedbringelse af antallet af
verserende sager hos Psykolognævnet, hvilket er en blandt
flere vigtige forudsætninger for at kunne føre et
effektivt tilsyn.
Det har dog vist sig vanskeligt for Psykolognævnet fuldt
ud at kunne planlægge det nødvendige antal
møder for at nedbringe antallet af verserende sager. I 2020
var der oprindeligt planlagt op til 15 møder, men der kunne
alene afholdes 11 møder.
På den baggrund har Psykolognævnet foreslået,
at antallet af medlemmer i nævnet udvides for at kunne
opnå den nødvendige mødekapacitet.
Formålet med lovforslaget er således at udvide
antallet af medlemmer af Psykolognævnet for at give
nævnet den nødvendige mødekapacitet og derved
give bedre muligheder for nævnet til at planlægge og
afvikle det nødvendige antal nævnsmøder i
forhold til det aktuelle sagsindtag og antal verserende sager.
Forslaget vil dermed også være med til at
understøtte de administrative midlertidige tiltag, der er
igangsat for at styrke tilsynet med autoriserede psykologer.
2. Udvidelse af antallet af medlemmer i
Psykolognævnet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 2 a, stk. 1, i lov om psykologer
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2019
(herefter psykologloven), at Psykolognævnet fører
tilsyn med faglig virksomhed, der udøves af autoriserede
psykologer, og med autoriserede psykologers egnethed til
udøvelse af erhvervet.
Ifølge psykologlovens § 17, stk. 1, består
Psykolognævnet af en formand og seks øvrige medlemmer.
Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og
ældreministeren efter udpegning af vedkommende
retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
Social- og ældreministeren
beskikker, jf. psykologlovens § 17, stk. 3, også de
øvrige medlemmer af nævnet således:
- et medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra KL og Danske
Regioner.
- et medlem
beskikkes efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
- et medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår.
- tre medlemmer
beskikkes efter indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 4, at de
medlemmer, der beskikkes efter indstilling fra Dansk Psykolog
Forening, skal have bestået kandidateksamen i psykologi eller
dermed ligestillet eksamen, jf. lovens § 1, stk. 1, og at et
af disse medlemmer skal have erfaring som
børnesagkyndig.
Efter psykologlovens § 17, stk. 5, beskikkes der på
tilsvarende måde som efter lovens § 17, stk. 2-4, en
stedfortræder for formanden og for de øvrige
medlemmer.
Beskikkelsesperioden for formanden og de øvrige medlemmer
samt stedfortrædere for disse er 4 år ad gangen, jf.
psykologlovens § 17, stk. 6. Finder beskikkelse af formanden,
et andet medlem eller en stedfortræder sted i løbet af
en periode, gælder den kun til periodens udløb.
Formanden kan genbeskikkes. Formandens beskikkelse gælder
højst indtil udløbet af den måned, hvori den
pågældende fylder 70 år. Genbeskikkelse af de
seks øvrige medlemmer kan kun finde sted en gang for
yderligere 4 år.
Formanden og de øvrige medlemmer samt
stedfortrædere for disse modtager særskilt
vederlæggelse og godtgørelse for befordring for
deltagelse i nævnets møder, og udgiften hertil
afholdes af staten, jf. psykologlovens § 17, stk. 7.
Det fremgår af psykologlovens § 17 b, stk. 1, at
Psykolognævnet er beslutningsdygtigt, når nævnets
formand eller dennes stedfortræder og fire af nævnets
øvrige medlemmer eller disses stedfortrædere er til
stede, dog således at mindst to af de tilstedeværende
opfylder kravet i lovens § 1, stk. 1, om at være
uddannet som psykolog, og at mindst en af de tilstedeværende
har erfaring som børnesagkyndig. Beslutninger træffes
ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
2.2. Social- og ældreministeriets
overvejelser
Psykolognævnet har oplyst, at nævnet siden 2017 har
oplevet en stigning i antallet af nye tilsynssager vedr.
autoriserede psykologer. Nævnet har således haft 107
nye sager i 2016, 151 nye sager i 2017, 174 nye sager i 2018 og 189
nye sager i 2019.
Der har således over en 4-årig periode været
tale om en stigning i antallet af tilsynssager på ca. 75
pct.
Samtidig med stigningen i antallet af sager hos
Psykolognævnet har der i de seneste år været
særligt fokus på tilsynet på
psykologområdet, herunder især i forhold til at
reglerne på området er indrettet sådan, at en
psykolog, der af Psykolognævnet fratages sin autorisation,
fortsat kan praktisere som psykolog. I den forbindelse har social-
og ældreministeren sammen med sundhedsministeren besluttet at
igangsætte en undersøgelse af, om det vil være
hensigtsmæssigt at indføre en sundhedsfaglig
autorisationsordning for psykologer.
Under hensyntagen til denne undersøgelse er det vurderet,
at det ikke vil være hensigtsmæssigt i den
mellemliggende periode at foretage større
indholdsmæssige materielle ændringer af
psykologlovgivningen.
Social- og ældreministeren og Psykolognævnet har dog
iværksat en række administrative midlertidige tiltag
med henblik på i den mellemliggende periode at styrke
tilsynet med autoriserede psykologer, herunder et tiltag hos
nævnet om en ekstraordinær indsats i 2020 med henblik
på afvikling af og nedbringelse af antallet af verserende
sager, hvilket er en blandt flere vigtige forudsætninger for
at kunne føre et effektivt tilsyn.
Psykolognævnet har oplyst, at da den nuværende
nævnskonstruktion blev indført, og hovedparten af de
nuværende nævnsmedlemmer blev beskikket i 2017, blev
der normalt afholdt seks nævnsmøder pr. år,
hvilket også var tilfældet for 2018. I 2019 blev
antallet af nævnsmøder øget til otte samt en
skriftlig votering. I 2020 og 2021 har det på grund af det
stigende antal sager været ønsket, at der kunne
afholdes op til 15 nævnsmøder samt et mindre antal
skriftlige voteringer. I 2020 kunne der dog alene afholdes 11
nævnsmøder.
På den baggrund har Psykolognævnet foreslået
at udvide antallet af nævnsmedlemmer og stedfortrædere,
således at der kan sættes to nævn
sideløbende og dermed give mulighed for at afholde flere
nævnsmøder.
Social- og ældreministeriet er enig med
Psykolognævnet i, at der er behov for at udvide antallet af
nævnsmedlemmer og stedfortrædere for at opnå en
større mødekapacitet. Herved lægger ministeriet
også vægt på, at der alene vil være tale om
en teknisk ændring med henblik på at tilpasse
kapaciteten til antallet af sager.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at antallet af øvrige medlemmer i
Psykolognævnet udvides fra de nuværende seks til 12.
Dette vil samtidig have den virkning, at antallet af
stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende.
Udvidelsen foreslås ikke at omfatte formanden, sådan
at der f.eks. fremover også ville skulle beskikkes en
næstformand, da den nuværende ordning med en
stedfortræder for formanden vurderes at være
tilstrækkelig. Stedfortræderen vil således i
praksis kunne virke samtidig med formanden, sådan at der -
hvis der er behov herfor - vil kunne sættes to nævn
sideløbende.
Antallet af medlemmer, der
beklæder Psykolognævnet ved nævnsmøder
eller skriftlig votering foreslås ikke ændret. Det vil
således også fremover være syv medlemmer, der
beklæder nævnet ved nævnsmøder og
skriftlig votering bestående af:
- formanden eller
dennes stedfortræder,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra KL og Danske Regioner,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Danske Handicaporganisationer,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra Børnerådet og
Børns Vilkår, og
- tre af de seks
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Bestemmelsen i psykologlovens § 17 b, stk. 1, om
hvornår Psykolognævnet er beslutningsdygtigt,
foreslås heller ikke ændret. Nævnet vil
således fortsat være beslutningsdygtigt, når
nævnets formand eller dennes stedfortræder og fire af
nævnets øvrige medlemmer eller disses
stedfortrædere er til stede, hvoraf mindst to af de
tilstedeværende er uddannet psykolog, og at mindst en af de
tilstedeværende har erfaring som børnesagkyndig.
Forslaget om at udvide antallet af øvrige medlemmer og
stedfortrædere vil give Psykolognævnet mulighed for i
højere grad at kunne tilpasse mødekapaciteten og
dermed afholdelse af det nødvendige antal årlige
nævnsmøder tilpasset antallet af nye sager og det til
enhver tid aktuelle antal verserende sager.
Forslaget vil endvidere medføre, at de organisationer
m.v., der indstiller de øvrige medlemmer og
stedfortrædere til beskikkelse i Psykolognævnet,
fremover vil skulle indstille dobbelt så mange personer som
medlemmer og stedfortrædere.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser
En udvidelse af antallet af øvrige medlemmer og
stedfortrædere vil ikke medføre økonomiske
konsekvenser, da forslaget isoleret set alene vil medføre,
at der vil være flere medlemmer og stedfortræder, der
vil være tilgængelige i forbindelse med
planlægningen af nævnsmøder og dermed har
mulighed for at deltage i møderne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget er den 30. oktober 2020 sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v. med frist for bemærkninger den 30. november 2020:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri -
Landsforeningen for Pårørende,
Børnerådet, Børns Vilkår, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Psykolog Forening, Danske Patienter,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Domsstolsstyrelsen,
Familieretshuset, Forbrugerrådet, Fæ?røernes
Sundheds- og Indenrigsministerium, KL, Institut for
Menneskerettigheder, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, LMS -
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade,
Psykolognævnet, Red Barnet, Retslægerådet,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rådet for
Socialt Udsatte, SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed og
Ældresagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 1, at
Psykolognævnet består af en formand og seks
øvrige medlemmer. De nærmere betingelser og processer
for beskikkelse fremgår af lovens § 17, stk. 2-4, som er
beskrevet oven for i punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af lovens § 17, stk. 5, at der på
tilsvarende måde som efter lovens § 17, stk. 2-4,
beskikkes en stedfortræder for formanden og for de
øvrige medlemmer.
Det foreslås at ændre psykologlovens § 17, stk. 1, sådan, at antallet
af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende seks til
12. Dette vil samtidig have den virkning, at antallet af
stedfortrædere for disse medlemmer, jf. lovens § 17,
stk. 5, udvides tilsvarende.
Udvidelsen foreslås ikke at omfatte formanden, sådan
at der f.eks. fremover også ville skulle beskikkes en
næstformand, da den nuværende ordning med en
stedfortræder for formanden vurderes at være
tilstrækkelig. Stedfortræderen vil således i
praksis kunne virke samtidig med formanden, sådan at der -
hvis der er behov herfor - vil kunne sættes to nævn
sideløbende.
Formålet med forslaget er således at udvide antallet
af øvrige nævnsmedlemmer for derved at forbedre
Psykolognævnets mødekapacitet.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter psykologlovens § 17, stk. 1, består
Psykolognævnet af en formand og seks øvrige medlemmer.
Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og
ældreministeren efter udpegning af vedkommende
retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
Det fremgår af psykologlovens
§ 17, stk. 3, nr. 1-3, at tre af de seks øvrige
medlemmer af nævnet beskikkes af social- og
ældreministeren således:
- et medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra KL og Danske
Regioner.
- et medlem
beskikkes efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
- et medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at
antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12. Dette vil samtidig have den virkning, at antallet af
stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Som
følge af forslaget, vil der være behov for, at
ovennævnte organisationer m.v. fremover vil skulle indstille
det dobbelte antal personer som medlemmer og stedfortrædere i
Psykolognævnet.
Det foreslås derfor, at psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 1-3, ændres
således, at de nævnte organisationer m.v. fremover vil
skulle indstille to personer til beskikkelse som medlemmer af
Psykolognævnet. Udvidelsen af antallet af
stedfortrædere og indstillingen heraf vil følge
direkte af psykologlovens § 17, stk. 5.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Efter psykologlovens § 17, stk. 1, består
Psykolognævnet af en formand og seks øvrige medlemmer.
Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og
ældreministeren efter udpegning af vedkommende
retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 4, at
tre af de seks øvrige medlemmer af nævnet beskikkes af
social- og ældreministeren efter indstilling fra Dansk
Psykolog Forening.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at
antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12. Dette vil samtidig have den virkning, at antallet af
stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Som
følge af forslaget, vil der være behov for, at Dansk
Psykolog Forening fremover vil skulle indstille det dobbelte antal
personer som medlemmer og stedfortrædere i
Psykolognævnet.
Det foreslås derfor, at psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 4, ændres
således, at Dansk Psykolog Forening fremover vil skulle
indstille seks personer til beskikkelse som medlemmer af
Psykolognævnet. Udvidelsen af antallet af
stedfortrædere og indstillingen heraf vil følge
direkte af psykologlovens § 17, stk. 5.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 4, at
medlemmerne, der beskikkes efter indstilling fra Dansk Psykolog
Forening, jf. lovens § 17, stk. 3, nr. 4, skal have
bestået kandidateksamen i psykologi eller dermed ligestillet
eksamen, jf. lovens § 1, stk. 1. Et af medlemmerne, der
beskikkes efter lovens § 17, stk. 3, nr. 4, skal have erfaring
som børnesagkyndig.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at
antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12. Dette vil samtidig have den virkning, at antallet af
stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Som
følge heraf foreslås det med lovforslagets § 1,
nr. 3, at Dansk Psykolog Forening fremover vil skulle indstille det
dobbelte antal personer som medlemmer og stedfortrædere i
Psykolognævnet.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 3,
foreslås det, at psykologlovens §
17, stk. 4, 2. pkt., ændres således, at det
fremover vil være to af de indstillede seks medlemmer og to
af de indstillede seks stedfortrædere, der skal have erfaring
som børnesagkyndig.
Da antallet af beskikkede psykologer foreslås fordoblet,
foreslås antallet af psykologer med erfaring som
børnesagkyndig således ligeledes fordoblet.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af psykologlovens § 17 a, stk. 2, 1.
pkt., at Psykolognævnet kan indhente sagkyndig bistand i
forbindelse med sagsbehandlingen. Efter bestemmelsens 2. pkt. skal
der indhentes sagkyndig bistand, hvis et nævnsmedlem
ønsker det.
Denne ordning administreres således, at hvis et af
medlemmerne eller stedfortræderne på et
nævnsmøde eller ved en skriftlig votering beder herom,
skal der indhentes sagkyndig bistand.
Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås et nyt stykke indsat før stk. 1. i
psykologlovens § 17 b, sådan at Psykolognævnet
trods den foreslåede udvidelse af antallet af øvrige
medlemmer og stedfortrædere ved afholdelse af møder i
Psykolognævnet, herunder ved skriftlig votering i
tilfælde hvor det ikke forekommer rimeligt at afvente et
nævnsmøde, fortsat beklædes af syv medlemmer
bestående af:
- formanden eller
dennes stedfortræder,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra KL og Danske Regioner,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Danske Handicaporganisationer,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra Børnerådet og
Børns Vilkår, og
- tre af de seks
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Dansk Psykolog Forening, og hvoraf mindst en person
blandt de tre medlemmer eller stedfortrædere har erfaring som
børnesagskyndig.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 6, som vil
opretholde den hidtidige ordning med, at nævnet
beklædes at syv medlemmer, foreslås det, at
psykologlovens § 17 a, stk. 2, 2.
pkt., ændres således, at det kun er medlemmer
eller stedfortrædere, der deltager i det
pågældende nævnsmøde eller den skriftlige
votering, der kan fremsætte ønske om, at der skal
indhentes sagkyndig bistand.
Forslaget vil medføre, at den nuværende ordning om,
at det alene er medlemmer eller stedfortrædere, der deltager
i det pågældende nævnsmøde eller den
skriftlige votering, der kan anmode om indhentelse af sagkyndig
bistand, opretholdes.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Efter psykologlovens § 17, stk. 1, består
Psykolognævnet af en formand og seks øvrige medlemmer.
Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og
ældreministeren efter udpegning af vedkommende
retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
Det fremgår af psykologlovens
§ 17, stk. 3, nr. 1-4, at de seks øvrige medlemmer af
nævnet beskikkes af social- og ældreministeren
således:
- et medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra KL og Danske
Regioner.
- et medlem
beskikkes efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
- et medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår.
- tre medlemmer
beskikkes efter indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Det følger af psykologlovens § 17 b, stk. 1, 1.
pkt., at Psykolognævnet er beslutningsdygtigt, når
nævnets formand eller dennes stedfortræder og fire af
nævnets øvrige medlemmer eller disses
stedfortrædere er til stede, dog således at mindst to
af de tilstedeværende opfylder kravet i lovens § 1, stk.
1 (om at være uddannet som psykolog), og at mindst en af de
tilstedeværende har erfaring som børnesagkyndig.
Det er således efter psykologlovens § 17, stk. 1,
sammenholdt med lovens § 17 b, stk. 1, 1. pkt. forudsat, at
alle nævnets medlemmer kan være til stede under et
nævnsmøde eller deltage i skriftlig votering, men at
nævnet ved forfald er beslutningsdygtigt, når
betingelserne i lovens § 17 b, stk. 1, 1. pkt., er
opfyldt.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at
antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12. Dette vil samtidig have den virkning, at antallet af
stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende.
Hensigten med dette forslag er alene at udvide
Psykolognævnets mødekapacitet og således ikke,
at samtlige 12 øvrige medlemmer og formanden eller dennes
stedfortræder skal kunne deltage i nævnsmøder
eller skriftlig votering.
Det foreslås derfor, at
psykologlovens § 17 b ved
indsættelse af et nyt stykke før stk. 1. ændres
således, at Psykolognævnet ved afholdelse af
møder i nævnet, herunder ved skriftlig votering i
tilfælde hvor det ikke forekommer rimeligt at afvente et
nævnsmøde, fortsat beklædes af syv medlemmer
bestående af:
- formanden eller
dennes stedfortræder,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra KL og Danske Regioner,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Danske Handicaporganisationer,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra Børnerådet og
Børns Vilkår, og
- tre af de seks
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Forslaget vil medføre, at den nuværende ordning med
deltagelse af syv medlemmer ved afholdelse af møder i
Psykolognævnet og ved skriftlig votering opretholdes.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 1, at
Psykolognævnet består af en formand og seks
øvrige medlemmer. De nærmere betingelser og processer
for beskikkelse fremgår af lovens § 17, stk. 2-4, som er
beskrevet oven for i punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af lovens § 17, stk. 5, at der på
tilsvarende måde som efter lovens § 17, stk. 2-4,
beskikkes en stedfortræder for formanden og for de
øvrige medlemmer.
Det følger af psykologlovens § 17 b, stk. 1, 1.
pkt., at Psykolognævnet er beslutningsdygtigt, når
nævnets formand eller dennes stedfortræder og fire af
nævnets øvrige medlemmer eller disses
stedfortrædere er til stede, dog således at mindst to
af de tilstedeværende opfylder kravet i lovens § 1, stk.
1 (om at være uddannet som psykolog), og at mindst en af de
tilstedeværende har erfaring som børnesagkyndig.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at antallet af øvrige medlemmer udvides
fra de nuværende seks til 12. Dette vil samtidig have den
virkning, at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer
udvides tilsvarende. Hensigten med dette forslag er alene at udvide
Psykolognævnets mødekapacitet og således ikke,
at samtlige 12 øvrige medlemmer og formanden eller dennes
stedfortræder skal kunne deltage i nævnsmøder
eller skriftlig votering. Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det derfor, at psykologlovens § 17 b ved
indsættelse af et nyt stykke før stk. 1 ændres
således, at Psykolognævnet ved afholdelse af
møder i nævnet, herunder ved skriftlig votering i
tilfælde hvor det ikke forekommer rimeligt at afvente et
nævnsmøde, fortsat beklædes af syv medlemmer
bestående af:
- formanden eller
dennes stedfortræder,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra KL og Danske Regioner,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Danske Handicaporganisationer,
- et af de to
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
fælles indstilling fra Børnerådet og
Børns Vilkår, og
- tre af de seks
medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter
indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 6,
foreslås det, at det i psykologlovens § 17 b, stk. 1, 1. pkt., der med
lovforslagets § 1, nr. 6, vil blive stk. 2, 1. pkt.,
præciseres, at det er et medlem eller en stedfortræder
blandt de personer, der er indstillet af Dansk Psykolog Forening,
der skal have erfaring som børnesagkyndig. Endvidere
foreslås nogle få sprogmæssige redaktionelle
ændringer uden indholdsmæssig betydning.
Forslaget vil medføre, at den hidtidige ordning om, at en
psykolog med erfaring som børnesagkyndig skal deltage ved
afholdelse af møder i Psykolognævnet eller ved
skriftlig votering, for at nævnet er beslutningsdygtigt,
opretholdes.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 6, 1. pkt.,
at formanden og de øvrige medlemmer samt
stedfortrædere for disse beskikkes for 4 år ad gangen.
Den nuværende beskikkelsesperiode løber fra 1. juli
2017 til og med 30. juni 2021.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2021. Dette vil gøre det muligt at beskikke de nye
medlemmer og stedfortrædere, som Psykolognævnet
foreslås udvidet med, samtidig med starten på den nye
beskikkelsesperiode, der løber fra 1. juli 2021 til 30. juni
2025.
Til §
3
Det fremgår af psykologlovens § 27, at loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft
for Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Psykologloven er sat i kraft for Færøerne, jf.
bekendtgørelse nr. 807 af 20. juni 2018 af anordning om
ikrafttræden for Færøerne af lov om psykologer
m.v.
Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om psykologer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 17.
Psykolognævnet består af 1 formand og 6 øvrige
medlemmer. | | 1. I § 17, stk. 1, ændres »1
formand og 6« til: »en formand og 12«. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Social-
og ældreministeren beskikker de øvrige medlemmer
således: | | 2. I § 17, stk. 3, nr. 1-3, ændres
»1 medlem« til: »To medlemmer«. | 1) 1 medlem beskikkes efter fælles
indstilling fra KL og Danske Regioner. | | | 2) 1 medlem beskikkes efter indstilling
fra Danske Handicaporganisationer. | | | 3) 1 medlem beskikkes efter fælles
indstilling fra Børnerådet og Børns
Vilkår. | | | 4) 3 medlemmer beskikkes efter
indstilling fra Dansk Psykolog Forening. | | 3. I § 17, stk. 3, nr. 4, ændres
»3« til: »Seks«. | Stk. 4-8.
--- | | | | | | § 17 a.
--- | | | Stk. 2.
Psykolognævnet kan indhente sagkyndig bistand i forbindelse
med sagsbehandlingen. Hvis et nævnsmedlem ønsker det,
skal der indhentes sagkyndig bistand. | | 5. I § 17 a, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »nævnsmedlem«: », der deltager i et
møde eller skriftlig votering, jf. § 17 b, stk.
1,«. | Stk. 3-4.
--- | | | | | 6. I § 17 b indsættes før stk. 1
som nyt stykke: | § 17 b.
Psykolognævnet er beslutningsdygtigt, når nævnets
formand eller dennes stedfortræder og 4 af nævnets
øvrige medlemmer eller disses stedfortrædere er til
stede, dog således at mindst 2 af de tilstedeværende
opfylder kravet i § 1, stk. 1, og at mindst 1 af de
tilstedeværende har erfaring som børnesagkyndig.
Beslutninger træffes ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er
formandens stemme afgørende. | | »Stk. 1.
Ved afholdelse af møder i Psykolognævnet, herunder ved
skriftlig votering i tilfælde hvor det ikke forekommer
rimeligt at afvente et nævnsmøde, beklædes
Psykolognævnet af: 1) formanden eller dennes
stedfortræder. | Stk. 2-3.
--- | | 2) Et af de to medlemmer eller
stedfortrædere, jf. § 17, stk. 2, nr. 1. | | | 3) Et af de to medlemmer eller
stedfortrædere, jf. § 17, stk. 2, nr. 2. | | | 4) Et af de to medlemmer eller
stedfortrædere, jf. § 17, stk. 2, nr. 3. | | | 5) Tre af de seks medlemmer eller
stedfortrædere, jf. § 17, stk. 2, nr. 4, hvoraf mindst
en person blandt de tre medlemmer eller stedfortrædere har
erfaring som børnesagskyndig.« | | | Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4. | | | | | | 7. I § 17 b, stk. 1, 1. pkt., der bliver stk.
2, 1. pkt., indsættes efter »Psykolognævnet
er«: »dog«, »4« ændres til:
»fire«, »mindst 2« ændres til:
»mindst to«, »mindst 1« ændres til:
»mindst en«, og efter
»børnesagkyndig« indsættes: », jf.
§ 17, stk. 4, 2. pkt«. | | | | | | | | | |
|