Fremsat den 26. januar 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om varsling af ferie m.v. som følge af
den genindførte lønkompensationsordning i forbindelse
med håndteringen af covid-19
§ 1.
Loven gælder for varsel af ferie m.v. for virksomheder, der
er omfattet af den midlertidige lønkompensationsordning for
fyringstruede medarbejdere som følge af covid-19. Loven
gælder dog kun i forhold til de lønmodtagere, som
arbejdsgiveren har søgt lønkompensation for. Loven
gælder ikke i forhold til lønmodtagere, hvor der er
aftalt lønnedgang som følge af covid-19, samt elever,
lærlinge og praktikanter.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse på optjent ferie efter ferieloven eller
tilsvarende regler fastsat ved kollektiv aftale eller overenskomst.
Loven finder endvidere anvendelse på afspadsering eller anden
opsparet frihed i ansættelsesforholdet og tjenestefri uden
løn.
§ 2.
Loven gælder uanset individuelle aftaler, kollektive aftaler
eller overenskomster samt anden lovgivning og kan ikke fraviges til
ugunst for lønmodtageren ved aftale.
§ 3.
En arbejdsgiver, der er omfattet af § 1, stk. 1, kan give
meddelelse til lønmodtageren om afholdelse af 1 feriedag
m.v. med mindst én dags varsel pr.
lønkompensationsperiode svarende til 28 kalenderdage, hvor
arbejdsgiveren får lønkompensation for
lønmodtageren. Arbejdsgiveren kan dog varsle 1 feriedag m.v.
til afholdelse fra og med den 18. januar 2021 for de 21
første kalenderdage, hvor arbejdsgiveren får
lønkompensation for lønmodtageren.
Stk. 2.
Lønmodtageren kan vælge, om feriedagen efter stk. 1
skal afholdes som optjent ferie, afspadsering eller anden opsparet
frihed i ansættelsesforholdet. Lønmodtageren kan
endvidere efter aftale med arbejdsgiveren anvende opsparet frihed,
som lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet.
Stk. 3. Har
lønmodtageren ikke opsparet ferie, afspadsering eller anden
frihed i ansættelsesforholdet, der kan holdes, kan
arbejdsgiveren varsle feriedagen som tjenestefri uden
løn.
Stk. 4.
Lønmodtageren kan højst pålægges at
afholde i alt 5 feriedage m.v. efter stk. 1-3. Optjent ferie,
afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet og
tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 17.
januar 2021 i lønkompensationsperioden, indgår i
opgørelsen efter 1. pkt.
Stk. 5. Arbejder
lønmodtageren ikke 5 dage om ugen, afholdes dagene efter
stk. 1-4 forholdsmæssigt.
§ 4.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Anvendelsesområde | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. | Varsling af ferie m.v. med mindst
én dags varsel | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den 14. marts 2020 blev der indgået en
trepartsaftale om at indføre en midlertidig
lønkompensationsordning til virksomheder for fyringstruede
lønmodtagere som følge af covid-19 krisen. Med
aftalen beholdt tusindvis af lønmodtagere, der ellers ville
være blevet fyret, deres job og løn, mens
arbejdsgiverne blev kompenseret økonomisk. Den 5. juni 2020
indgik regeringen og arbejdsmarkedets parter aftale om
forlængelse af lønkompensationsordningen fra og med
den 9. juli 2020 til og med den 29. august 2020. Herefter har
lønkompensationen bl.a. været anvendt lokalt og for
tvangslukkede virksomheder.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik
den 10. december 2020 en trepartsaftale om at genindføre
lønkompensationsordningen, hvor alle virksomheder i hele
landet kan søge. Regeringen og arbejdsmarkedets parter har
været enige om, at lønkompensationsordningen vil
gælde frem til, at de skærpede restriktioner
ophører.
Den 14. januar 2021 indgik regeringen og
arbejdsmarkedets parter "Aftale om forlængelse af
trepartsaftalen om genindførsel af lønkompensation og
genindførsel af krav om afholdelse af feriedage m.v.", som
har følgende indhold:
"Danmark er fortsat hårdt ramt af
Covid-19 pandemien med høje smittetal samt udbredelsen af
den særligt smitsomme mutation af coronavirus fra England.
Regeringen har derfor på baggrund af anbefalinger fra
sundhedsmyndighederne forlænget perioden med skærpede
restriktioner.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har med
Trepartsaftale om genindførsel af
lønkompensationsordningen i 38 kommuner som følge af
indførsel af restriktioner og tilhørende
tillægsaftale af den 10. december 2020 været enige om,
at lønkompensationsordningen vil gælde frem til, at de
skærpede restriktioner ophører.
Parterne er enige om, at der med
forlængelsen af lønkompensationsordningen gives
mulighed for at arbejdsgivere kan varsle, at den enkelte
lønmodtager, som virksomheden søger
lønkompensation for, skal bidrage med 1 feriedag optjent
efter ferieloven eller 1 afspadseringsdag med løn eller -
hvis medarbejderen ikke har tilstrækkelig ferie eller
afspadsering svarende til 1 dag - afholde tjenestefri i 1 dag uden
løn pr. lønkompenserende måned (svarende til 28
kalenderdage). Der afholdes dog 1 feriedag m.v. i løbet af
de første 21 fulde kalenderdage lønmodtageren er
hjemsendt med lønkompensation, dvs. hjemsendes man under 21
dage afholdes der ikke feriedage m.v. Dette vil gælde indtil
de nuværende skærpede restriktioner ophører, dog
kan lønmodtageren maksimalt pålægges at bidrage
med fem feriedage m.v. i perioden omfattet af denne aftale.
Arbejder lønmodtageren deltid eller er
lønmodtagerens arbejdstid fordelt på en måde,
hvor der ikke arbejdes 5 dage om ugen, skal lønmodtageren
bidrage forholdsmæssigt.
Det er i aftalen forudsat, at allerede varslet
eller aftalt ferie m.v., som er fastlagt forud for den 17. januar
2021, afholdes som planlagt og indgår i de dage, som
lønmodtageren efter denne aftale er forpligtet til at
afholde.
Medarbejdere med aftalt lønnedgang som
en konsekvens af covid-19 fratrækkes ikke feriedage m.v. i
den lønkompenserende periode.
Virksomhederne modtager lønkompensation
for de dage, hvor medarbejderen afholder ferie med løn
på samme vis som i ordningen, der fulgte trepartsaftalen af
den 15. marts 2020.
Elever, lærlinge og praktikanter
fritages for kravet om at afholde feriedage m.v.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er
samtidig enige om, at samme krav om afholdelse af feriedage m.v.
også indføres i lønkompensationsordningen for
tvangslukkede virksomheder.
Øvrige betingelser følger den
tidligere aftalte generelle lønkompensationsordning.
Derudover finder ferielovens øvrige bestemmelser fortsat
anvendelse. Ordningen administreres af Erhvervsstyrelsen.
Når de skærpede restriktioner
ophører, vil der være en omstillingsperiode på
syv kalenderdage, hvor virksomheden fortsat kan søge om
lønkompensation. Virksomhederne kan fortsat vælge at
benytte sig af arbejdsfordelingsordningen. Tvangslukkede
virksomheder kan fortsat benytte sig af
lønkompensationsordningen for tvangslukkede virksomheder,
så længe de har forbud mod at holde åbent.
Parterne er enige om at mødes og
gøre status for ordningen primo februar. "
Med de gældende regler i ferieloven
fastsætter arbejdsgiveren efter forhandling med
lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes i
ferieafholdelsesperioden. Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til
virksomhedens drift så vidt muligt imødekomme
lønmodtagerens ønske om, hvornår ferien skal
holdes, herunder lønmodtagerens ønske om, at
hovedferien holdes i lønmodtagerens barns skolesommerferie.
Arbejdsgiveren skal så tidligt som muligt meddele
lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes.
Arbejdsgiveren skal give meddelelsen senest 3 måneder,
før hovedferien (3 ugers sammenhængende ferie)
begynder, og senest 1 måned før ferien begynder for
øvrige feriedage, medmindre særlige
omstændigheder hindrer dette.
Lønmodtageren har ret til at holde
øvrige feriedage i sammenhæng af mindst 5 dages
varighed. Gør driftsmæssige hensyn det
ønskeligt, kan de øvrige feriedage dog gives som
enkeltdage.
Regler om afspadsering af eksempelvis
merarbejde er ikke reguleret ved lov, men er reguleret ved
kollektiv aftale eller overenskomst samt individuel aftale.
For at sikre hjemmel til, at arbejdsgiveren
vil kunne varsle ferie m.v. i overensstemmelse med aftalen,
foreslås det, at en arbejdsgiver, der er omfattet af
forslagets ordning, kan give meddelelse til lønmodtageren om
afholdelse af 1 feriedag m.v. med mindst én dags varsel pr.
lønkompensationsperiode svarende til 28 kalenderdage, hvor
arbejdsgiveren får lønkompensation for
lønmodtageren. Arbejdsgiveren vil dog kunne varsle 1
feriedag m.v. til afholdelse fra og med den 18. januar 2021 for de
21 første kalenderdage, hvor arbejdsgiveren får
lønkompensation for lønmodtageren.
Det foreslås desuden, at
lønmodtageren kan vælge, om dagen skal afholdes som
optjent ferie, afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet. Lønmodtageren vil endvidere
efter aftale med arbejdsgiveren kunne anvende opsparet frihed, som
lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet. Har lønmodtageren
ikke opsparet ferie, afspadsering eller anden frihed i
ansættelsesforholdet, vil arbejdsgiveren kunne varsle
feriedagen som tjenestefri uden løn.
Det foreslås endeligt, at
lønmodtageren højst kan pålægges at
afholde i alt 5 feriedage m.v. efter ordningen. Optjent ferie,
afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet og
tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 17.
januar 2021 i lønkompensationsperioden, vil indgå i
opgørelsen af dagene.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Anvendelsesområde
2.1.1. Gældende ret
Regeringen og arbejdsmarkedets parter (FH og
DA) indgik den 14. marts 2020 "Trepartsaftale
om midlertidig lønkompensation for lønmodtagere
på det private arbejdsmarked". Efter aftalen kan en
privat arbejdsgiver, som står overfor at skulle afskedige
lønmodtagere, i stedet hjemsende lønmodtagere med
løn i en periode og samtidig få lønkompensation
fra staten. Lønkompensationsordning blev etableret med
aktstykke nr. 117 af 25. marts 2020 og er senest justeret med
aktstykke nr. 142 af 21. januar 2021.
Lønkompensationen ydes til private
virksomheder omfattet af betingelserne i bekendtgørelse nr.
2131 af 18. december 2020 om en midlertidig og målrettet
lønkompensationsordning til virksomheder i økonomisk
krise som følge af covid-19.
Ferieloven, jf. lov nr. 60 af 30. januar 2018
med senere ændringer, finder med enkelte undtagelser
anvendelse på alle lønmodtagere. En række
kollektive overenskomster og aftaler indeholder desuden regler om
ferie. Ferielovens regler om varsling af ferie gælder
således kun, hvis andet ikke er fastsat ved kollektiv
overenskomst eller individuel aftale.
Rammerne for afvikling af anden opsparet
frihed er ikke reguleret ved lov, men kan være reguleret ved
kollektiv aftale eller overenskomst samt ved individuel aftale.
Tilsvarende gælder for arbejdsgiverens mulighed for at
pålægge lønmodtageren at holde tjenestefri uden
løn.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Baggrunden for forslaget er, at
lønkompensationsordningen er genoptaget med virkning fra den
10. december 2020 og vil gælde frem til, at de skærpede
restriktioner ophører.
For at sikre hjemmel til, at arbejdsgiveren
vil kunne varsle ferie m.v. i overensstemmelse med aftalen,
foreslås det, at ordningen kun vil finde anvendelse, hvis
arbejdsgiveren søger om lønkompensation for den
konkrete lønmodtager. Søger arbejdsgiveren ikke om
lønkompensation for alle sine medarbejdere, vil
arbejdsgiveren kun kunne anvende reglerne i forhold til de
lønmodtagere, som arbejdsgiveren søger om
lønkompensation for.
Den foreslåede ordning vil finde
anvendelse på optjent ferie efter ferieloven eller
tilsvarende regler fastsat ved kollektiv aftale eller overenskomst.
Loven vil endvidere finde anvendelse på afspadsering eller
anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet. Det vil f.eks.
kunne være afspadsering som følge af merarbejde. Det
vil også kunne være optjente feriefridage, som en
lønmodtager kan have krav på efter en kollektiv
overenskomst eller aftale. Endelig vil varslingsreglerne efter den
foreslåede ordning finde anvendelse for pålægning
af tjenestefri uden løn, hvis lønmodtageren ikke har
optjent ferie, afspadsering eller opsparet frihed i
ansættelsesforholdet.
Den foreslåede ordning vil i
overensstemmelse med aftalen ikke finde anvendelse på
lønmodtagere, hvor der er aftalt lønnedgang som
følge af covid-19, og elever, lærlinge og
praktikanter.
Beskæftigelsesministeriet finder det
endeligt hensigtsmæssigt, at forslaget får forrang for
modsatrettede bestemmelser i kollektive eller individuelle aftaler
samt anden lovgivning, herunder ferieloven. Det foreslås
derfor, at loven vil gælde uanset individuelle aftaler,
kollektive aftaler og overenskomster samt anden lovgivning,
herunder ferieloven, og at loven ikke kan fraviges til ugunst for
lønmodtageren ved aftale.
Det er desuden forudsat, at på
overenskomstdækkede virksomheder kan eventuelle tvister
vedrørende ansættelsesforholdet mellem arbejdsgiver og
medarbejder i forhold til nærværende aftale
håndteres fagretligt. I det omfang der ikke i forvejen er
hjemmel til fagretlig behandling i kollektive aftaler, vil
tvisterne kunne søges behandlet i Arbejdsretten.
Forslaget vil desuden kun finde anvendelse,
så længe de skærpede restriktioner, herunder
lønkompensationsordningen som etableret ved
Erhvervsministeriets bekendtgørelse nr. 2131 af 18. december
2020 og aktstykke nr. 142 af 21. januar 2021, består.
2.2. Varsling af
ferie m.v. med mindst én dags varsel
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af ferielovens § 8,
stk. 2, 1. pkt., at en lønmodtager har ret til at holde
mindst 3 ugers optjent betalt ferie i sammenhæng
(hovedferien) i ferieafholdelsesperioden.
En lønmodtager har ret til at holde
øvrige feriedage i sammenhæng af mindst 5 dages
varighed. Udgør de øvrige feriedage mindre end 5
dage, skal disse dage gives i sammenhæng. Gør
driftsmæssige hensyn det ønskeligt, kan de
øvrige feriedage dog gives som enkeltdage. Disse regler
fremgår af ferielovens § 8, stk. 3.
Ved den konkrete placering af ferien skal
arbejdsgiveren så tidligt som muligt meddele
lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes.
Arbejdsgiveren skal give meddelelsen senest tre måneder
før hovedferien begynder, og mindst en måned
før øvrig ferie begynder, medmindre særlige
omstændigheder hindrer dette. Disse regler fremgår af
§ 9, stk. 2, i ferieloven.
Bestemmelserne kan fraviges ved kollektiv
aftale, jf. ferielovens § 3, stk. 1 og 2, og kan i en konkret
situation fraviges ved individuel aftale, jf. ferielovens § 3,
stk. 6.
Muligheden for at varsle afspadsering af
eksempelvis merarbejde er ikke reguleret ved lov, men kan
være reguleret ved kollektiv aftale eller overenskomst samt
ved individuel aftale. Tilsvarende gælder for arbejdsgiverens
mulighed for at pålægge lønmodtageren at holde
tjenestefri uden løn.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Beskæftigelsesministeriets
opfattelse, at der bør skabes sikker hjemmel til, at
arbejdsgivere omfattet af ordningen kan varsle ferie m.v. i
overensstemmelse med aftalen.
Det foreslås derfor, at en arbejdsgiver,
der er omfattet af den foreslåede ordning, kan give
meddelelse til lønmodtageren om afholdelse af 1 feriedag
m.v. med mindst én dags varsel pr.
lønkompensationsperiode svarende til 28 kalenderdage, hvor
arbejdsgiveren får lønkompensation for
lønmodtageren. Arbejdsgiveren kan dog varsle 1 feriedag m.v.
til afholdelse fra og med den 18. januar 2021 for de 21
første kalenderdage, hvor arbejdsgiveren får
lønkompensation for lønmodtageren.
Det afgørende er antallet af
kalenderdage, hvor arbejdsgiveren får lønkompensation
for lønmodtageren regnet fra og med den 18. januar 2021.
Hvis arbejdsgiveren har indkaldt lønmodtageren til arbejde,
vil disse dage fragå i opgørelsen af de henholdsvis 21
og 28 kalenderdage. Det er desuden afgørende, at feriedagen
m.v. placeres i lønkompensationsperioden. Hvis
arbejdsgiveren ikke har benyttet sig af ordningen før
arbejdsgiverens ret til lønkompensation for
lønmodtageren ophører, kan arbejdsgiveren ikke
gøre brug af ordningen, dvs. varsle ferie m.v. med én
dags varsel.
Det foreslås desuden, at
lønmodtageren kan vælge, om feriedagen m.v. efter stk.
1 skal afholdes som optjent ferie, afspadsering eller anden
opsparet frihed i ansættelsesforholdet. Lønmodtageren
vil endvidere efter aftale med arbejdsgiveren kunne anvende
opsparet frihed, som lønmodtageren opnår ret til
på et senere tidspunkt i ansættelsesforholdet. Har
lønmodtageren ikke opsparet ferie, afspadsering eller anden
frihed i ansættelsesforholdet, der kan holdes, vil
arbejdsgiveren kunne varsle feriedagen som tjenestefri uden
løn.
Forslaget betyder, at arbejdsgiveren ikke
ensidigt vil kunne pålægge lønmodtageren at
afholde ferie optjent efter ferieloven, hvis lønmodtageren
har anden opsparet frihed, som f.eks. afspadsering eller
feriefridage efter en overenskomst eller individuel aftale.
Arbejdsgiveren og lønmodtageren vil desuden kunne aftale, at
lønmodtageren anvender opsparet frihed, som først
opnås senere i ansættelsesforholdet. Det vil f.eks.
kunne være en aftale om afholdelse af ferie på forskud
efter ferielovens § 7, eller anvendelse af
overenskomstmæssige feriefridage, som lønmodtageren
først tildeles på et senere tidspunkt i
ansættelsesforholdet.
Har lønmodtageren ikke optjent ferie,
afspadsering eller anden frihed i ansættelsesforholdet, vil
arbejdsgiveren kunne varsle feriedagen som tjenestefri uden
løn.
Det foreslås desuden, at
lønmodtageren højst kan pålægges at
afholde i alt 5 feriedage m.v. efter ordningen. Optjent ferie,
afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet og
tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 17.
januar 2021 i en lønkompensationsperiode, vil indgå i
opgørelsen af dagene, men ikke f.eks. feriedage, der er
varslet til eller ligger efter en
lønkompensationsperiode.
Forslaget betyder, at har arbejdsgiveren
forinden den 18. januar 2021 f.eks. fastsat ferie til afholdelse,
også selvom ferien er fastsat til afholdelse uden for den
aktuelle lønkompensationsperiode, vil arbejdsgiveren ikke
kunne ændre ferien, medmindre væsentlige,
upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det
nødvendigt, jf. ferielovens § 9, stk. 3, eller
ændringen sker som følge af en aftale mellem
lønmodtageren og arbejdsgiveren.
Det er imidlertid kun ferie, som er fastsat
til afholdelse i lønkompensationsperioden, der vil
tælle med i opgørelsen af de 5 dage.
Endelig foreslås det, at arbejder
lønmodtageren ikke 5 dage om ugen, afholdes dagene
forholdsmæssigt efter den foreslåede ordning. Det
betyder, at en lønmodtager, som f.eks. arbejder 3 dage om
ugen højst kan pålægges at holde 3 dage efter
forslagets stk. 5.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre
offentlige merudgifter eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at medføre
mindreudgifter for virksomhederne som følge af
medarbejdernes afholdelse af allerede optjent ferie under
lønkompensationsperioden.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring, da regeringen ønsker, at reglerne
skal træde i kraft hurtigst muligt. Under hensyntagen til, at
lovforslaget ønskes hastebehandlet, er lovforslaget ikke
sendt i høring i forbindelse med fremsættelsen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vurderes at medføre
mindreudgifter for virksomhederne som følge af
medarbejdernes afholdelse af allerede optjent ferie under
lønkompensationsperioden. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Reglerne om varsling af ferie findes i
ferieloven. Ferieloven finder med enkelte undtagelser anvendelse
på alle lønmodtagere. En række kollektive
overenskomster og aftaler indeholder desuden regler om ferie.
Ferielovens regler om varsling af ferie gælder således
kun, hvis andet ikke er fastsat ved kollektiv aftale eller
overenskomst.
Rammerne for afvikling af anden opsparet
frihed er ikke reguleret ved lov, men kan være reguleret ved
kollektiv aftale eller overenskomst samt ved individuel aftale.
Tilsvarende gælder for arbejdsgiverens mulighed for at
pålægge lønmodtageren at holde tjenestefri uden
løn.
Det foreslås i § 1, stk. 1, 1. pkt., at loven gælder for varsel af
ferie m.v. for virksomheder, der er omfattet af den midlertidige
lønkompensationsordning for fyringstruede medarbejdere som
følge af covid-19.
Det foreslås i stk.
1, 2. pkt., at loven kun gælder i forhold til de
lønmodtagere, som arbejdsgiveren har søgt
lønkompensation for.
Det betyder, at den foreslåede lov kun
vil finde anvendelse i forhold til en bestemt lønmodtager,
hvis arbejdsgiveren søger om lønkompensation for
denne lønmodtager. Ansøger arbejdsgiveren ikke om
lønkompensation for alle sine medarbejdere, vil
arbejdsgiveren kun kunne anvende reglerne i forhold til netop de
lønmodtagere, som arbejdsgiveren søger om
lønkompensation for.
Forslaget vil sikre, at arbejdsgivere, som er
omfattet af ordningen, får mulighed for at varsle ferie m.v.,
som forudsat i aftalen fra den 14. januar 2021 mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter.
Det foreslås i stk.
1, 3. pkt., at loven ikke gælder for
lønmodtagere, hvor der er aftalt lønnedgang som
følge af covid-19, samt elever, lærlinge og
praktikanter.
Det betyder, at arbejdsgiveren ikke vil kunne
varsle ferie m.v. efter den foreslåede ordning, hvis der i
forvejen er aftalt lønnedgang, eller lønmodtageren er
ansat som elev eller lærling. Herudover vil arbejdsgiveren
ikke kunne varsle ferie m.v. for praktikanter.
Arbejdsgiveren vil over for disse
lønmodtagere skulle anvende de almindelige regler om varsel
af ferie i ferieloven. Tilsvarende vil arbejdsgiveren skulle
anvende de regler, som gælder for afholdelse af anden
opsparet frihed og afholdelse af tjenestefri uden løn for
virksomheden.
Det foreslås, at der i stk. 2 fastsættes regler om, at loven
finder anvendelse på optjent ferie efter ferieloven eller
tilsvarende regler fastsat ved kollektiv aftale eller overenskomst.
Loven finder endvidere anvendelse på afspadsering eller anden
opsparet frihed i ansættelsesforholdet og tjenestefri uden
løn.
Det betyder, at optjent eller anden betalt
frihed vil kunne varsles til afholdelse med mindst én dags
varsel, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Det er
lønmodtageren, der vælger, hvilken form for betalt
frihed i ansættelsesforholdet, der skal anvendes, og har
lønmodtageren hverken ferie eller anden opsparet frihed, kan
arbejdsgiveren pålægge lønmodtageren at holde
tjenestefri uden løn.
Til §
2
Ferieloven finder med enkelte undtagelser
anvendelse på alle lønmodtagere. Det vil sige
personer, der mod vederlag udfører arbejde i et
tjenesteforhold, jf. § 2 i ferieloven. Ferielovens regler om
varsling af ferie gælder kun, hvis andet ikke er aftalt ved
kollektiv overenskomst eller aftale.
Rammerne for afvikling af anden opsparet
frihed er ikke reguleret ved lov, men kan være reguleret ved
kollektiv aftale eller overenskomst samt ved individuel aftale.
Tilsvarende gælder for arbejdsgiverens mulighed for at
pålægge lønmodtageren at holde tjenestefri uden
løn.
Det foreslås i § 2, at loven gælder uanset
individuelle aftaler, kollektive aftaler eller overenskomster samt
anden lovgivning, og at loven ikke kan fraviges til ugunst for
lønmodtageren ved aftale.
Det betyder, at forslaget vil have forrang for
anden regulering. Forslaget vil sikre, at arbejdsgiveren vil kunne
anvende reglerne på trods af modsatrettede bestemmelser i
kollektive eller individuelle aftaler eller anden lovgivning,
herunder ferieloven.
Forslaget er imidlertid ikke til hinder for,
at arbejdsgiveren og lønmodtageren aftaler, at
arbejdsgiveren på sin side ikke vil anvende mere end f.eks.
to af dagene.
Til §
3
Det fremgår af ferielovens § 8,
stk. 2, 1. pkt., at en lønmodtager har ret til at holde
mindst 3 ugers optjent betalt ferie i sammenhæng
(hovedferien) i ferieafholdelsesperioden.
En lønmodtager har ret til at holde
øvrige feriedage i sammenhæng af mindst 5 dages
varighed. Udgør de øvrige feriedage mindre end 5
dage, skal disse dage gives i sammenhæng. Gør
driftsmæssige hensyn det ønskeligt, kan de
øvrige feriedage dog gives som enkeltdage. Disse regler
fremgår af ferielovens § 8, stk. 3.
Ved den konkrete placering af ferien skal
arbejdsgiveren så tidligt som muligt meddele
lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes.
Arbejdsgiveren skal give meddelelsen senest tre måneder
før hovedferien begynder, og mindst en måned
før øvrig ferie begynder, medmindre særlige
omstændigheder hindrer dette. Disse regler fremgår af
§ 9, stk. 2, i ferieloven.
Bestemmelserne kan fraviges ved kollektiv
aftale, jf. ferielovens § 3, stk. 1 og 2, og kan i en konkret
situation fraviges ved individuel aftale, jf. ferielovens § 3,
stk. 6.
Rammerne for afvikling af anden frihed er ikke
reguleret ved lov men kan være reguleret ved kollektiv aftale
eller overenskomst samt individuel aftale. Tilsvarende gælder
for afholdelse af tjenestefri uden løn.
Det foreslås i § 3, stk. 1, at en arbejdsgiver, der er
omfattet af den foreslåede ordning, kan give meddelelse til
lønmodtageren om afholdelse af 1 feriedag m.v. med mindst
én dags varsel pr. lønkompensationsperiode svarende
til 28 kalenderdage, hvor arbejdsgiveren får
lønkompensation for lønmodtageren. Arbejdsgiveren kan
dog varsle 1 feriedag m.v. til afholdelse fra og med den 18. januar
2021 i de 21 første kalenderdage, hvor arbejdsgiveren
får lønkompensation for lønmodtageren.
Forslaget betyder, at en arbejdsgiver vil
kunne varsle 1 feriedag m.v. med én dags varsel for hver
periode af 28 kalenderdages varighed. Arbejdsgiveren vil dog kunne
varsle 1 feriedag m.v. for de første 21 kalenderdage med
lønkompensation for lønmodtageren, hvis
arbejdsgiveren får lønkompensation for
lønmodtageren fra og med den 18. januar 2021.
Den foreslåede varslingsregel omfatter
ikke alene optjent ferie efter ferieloven eller tilsvarende regler
fastsat ved kollektiv overenskomst eller aftale, men omfatter
også anden frihed, jf. forslagets stk. 2.
Det er arbejdsgiveren, der i sidste ende
fastsætter den konkrete afholdelse af dagene. Dette
følger af de almindelige regler for varsling af ferie, jf.
ferielovens § 9, stk. 1, samt af de almindelige regler for
arbejdsgiverens ledelsesret i forhold til varsling af afspadsering
med løn. Det vil dog kunne være en fravigelse i
forhold til andre regler efter kollektiv overenskomst eller
aftale.
En arbejdsgiver vil således f.eks. med
én dags varsel kunne varsle 1 dag til afholdelse i perioden
fra den 18. januar 2021 og 21 kalenderdage frem med
lønkompensation, som vil være til og med den 7.
februar 2021, hvis lønmodtageren er hjemsendt i hele denne
periode, og 1 dag i en periode med lønkompensation fra og
med den 8. februar 2021, forudsat at restriktionerne er
forlænget, og forudsat at arbejdsgiveren søger om
lønkompensation for hele perioden for den enkelte
lønmodtager. Arbejdsgiveren vil imidlertid også kunne
vælge, at lønmodtageren skal afholde 2 dage i den
sidste periode.
Det afgørende er antallet af
kalenderdage, hvor arbejdsgiveren får lønkompensation
for lønmodtageren regnet fra og med den 18. januar 2021.
Hvis arbejdsgiveren har indkaldt lønmodtageren til arbejde,
vil disse fragå i opgørelsen af de henholdsvis 21 og
28 dage og dagen kan så placeres, hvis antallet senere
opnås. Placeres dagen før, skal der ske omberegning,
hvis der f.eks. sker genindkaldelse.
En arbejdsgiver, som mandag den 18. januar
2021 f.eks. hjemsender en lønmodtager med afsæt i den
forlængede lønkompensationsordning, har
efterfølgende midlertidigt kaldt lønmodtageren
på arbejde i f.eks. 3 dage, og derpå hjemsendt den
pågældende igen. Hvis lønmodtageren fortsat er
hjemsendt under lønkompensationsordningen onsdag den 10.
februar 2021, har hjemsendelsen varet i sammenlagt 21 kalenderdage,
og arbejdsgiveren vil derfor efter forslaget være berettiget
til at kræve, at lønmodtageren bidrager med afvikling
af 1 feriedag m.v. Arbejdsgiveren vil kunne have varslet feriedagen
afholdt før den 10. februar 2021, eller arbejdsgiveren vil
kunne varsle feriedagen afholdt efter den 10. februar 2021. Hvis
lønmodtageren efter den 10. februar 2021 er hjemsendt i
sammenlagt yderligere 28 kalenderdage under
lønkompensationsordningen, vil arbejdsgiveren på ny
kunne varsle, at lønmodtageren skal bidrage med yderligere 1
feriedag m.v.
Det er desuden afgørende, at feriedagen
m.v. placeres i lønkompensationsperioden. Hvis
arbejdsgiveren ikke har benyttet sig af ordningen, før
arbejdsgiverens ret til lønkompensation for
lønmodtageren ophører, vil arbejdsgiveren ikke kunne
gøre brug af ordningen, dvs. varsle ferie m.v. med én
dags varsel.
Hvis arbejdsgiveren søger om
kompensation for en periode, som begynder efter den 18. januar
2021, vil arbejdsgiveren kun kunne varsle 1 feriedag m.v. hvis
lønkompensationsperioden, som arbejdsgiveren søger
for, strækker sig 28 kalenderdage frem.
Det er en betingelse, at arbejdsgiveren
søger om lønkompensation for den enkelte
lønmodtager. Arbejdsgiveren vil derfor ikke generelt kunne
varsle ferie m.v. efter den foreslåede ordning for alle sine
ansatte, men kun for de lønmodtagere, arbejdsgiveren konkret
søger om lønkompensation for.
Det bemærkes, at arbejdsgiveren
først vil kunne anvende forslagets varslingsregler,
når forslaget er trådt i kraft.
Den foreslåede ordning vil som
udgangspunkt være en fravigelse af § ferielovens §
9, stk. 2, for så vidt angår varsling af feriedage,
hvorefter arbejdsgiveren skal give meddelelsen senest tre
måneder før hovedferien begynder, og mindst en
måned før øvrig ferie begynder, medmindre
særlige omstændigheder hindrer dette. Lovforslaget vil
tillige kunne være en fravigelse af aftale eller
overenskomstmæssige regler om afholdelse af afspadsering
eller anden frihed.
Hvorvidt der vil skulle anvendes feriedage
eller anden opsparet frihed, er lønmodtagerens valg, jf.
forslagets stk. 2, 1. pkt. Lønmodtageren vil endvidere efter
aftale med arbejdsgiveren kunne anvende opsparet frihed, som
lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet, jf. forslagets stk. 2, 2.
pkt. Har lønmodtageren ikke opsparet ferie, afspadsering
eller anden frihed i ansættelsesforholdet, vil arbejdsgiveren
kunne varsle feriedagen som tjenestefri uden løn.
Dagene vil kunne varsles som enkeltdage,
hvilket i forhold til optjent ferie efter ferieloven som
udgangspunkt vil være en fravigelse af kravet om, at
øvrig ferie skal gives i sammenhæng af mindst 5 dages
varighed, medmindre driftsmæssige hensyn tilsiger, at ferien
holdes i enkeltdage, jf. ferielovens § 8, stk. 3.
Det foreslås i stk.
2, at lønmodtageren kan vælge om feriedagen
efter stk. 1 skal afholdes som optjent ferie, afspadsering eller
anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet.
Lønmodtageren kan endvidere efter aftale med arbejdsgiveren
anvende opsparet frihed, som lønmodtageren opnår ret
til på et senere tidspunkt i ansættelsesforholdet.
Forslaget betyder, at arbejdsgiveren ikke
ensidigt vil kunne pålægge lønmodtageren at
afholde ferie optjent efter ferieloven, hvis lønmodtageren
har anden opsparet frihed, som f.eks. afspadsering eller
feriefridage efter en overenskomst eller individuel aftale.
Har lønmodtageren alene optjent ferie
efter ferieloven eller tilsvarende regler fastsat ved kollektiv
aftale eller overenskomst, vil arbejdsgiveren ikke kunne varsle
ferie, hvis reglerne om placering af 3 ugers sammenhængende
hovedferie blokerer for mere varsling af ferie. Arbejdsgiveren vil
i den situation være henvist til at varsle dagen som
tjenestefri uden løn efter forslagets stk. 4 eller
indgå aftale om anvendelse af senere opsparet frihed, som
lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet. En lønmodtager og
arbejdsgiver vil således f.eks. kunne aftale, at
lønmodtageren anvender feriefridage som tildeles på et
senere tidspunkt.
Det foreslås i stk.
3, at arbejdsgiveren kan varsle feriedagen m.v. som
tjenestefri uden løn, hvis lønmodtageren ikke har
optjent ferie, afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet.
Det betyder, at arbejdsgiveren såfremt
lønmodtageren ikke har optjent ferie eller anden frihed i
ansættelsesforholdet, vil arbejdsgiveren kunne varsle
feriedage som tjenestefri uden løn. Det er i den forbindelse
ikke en betingelse, at arbejdsgiveren vil skulle forsøge at
indgå aftale med lønmodtageren om at anvende opsparet
frihed, som opnås på et senere tidpunkt.
En dag efter loven, som afholdes som
tjenestefri uden løn, vil ikke indgå i de 5 ugers
ferie, som lønmodtageren har ret til at holde i
ferieafholdelsesperioden uanset optjening efter ferielovens §
15, stk. 1.
Det foreslås i stk.
4, at lønmodtageren højst kan
pålægges at afholde i alt 5 feriedage m.v. efter stk.
1-3. Ferie, afspadsering, anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet og tjenestefrihed uden løn, der
er afviklet efter den 17. januar 2021 i
lønkompensationsperioden, indgår i opgørelsen
efter 1. pkt.
Forslaget betyder, at der er en grænse
på 5 dage, som lønmodtageren vil skulle tåle at
afholde efter ordningen. Anvendelsen af 5 dage vil afhænge af
den konkrete lønkompensationsperiode for den enkelte
lønmodtager, jf. forslagets stk. 1.
Forslaget betyder, at har arbejdsgiveren
forinden den 18. januar 2021 fastsat ferie til afholdelse,
også selvom ferien er fastsat til afholdelse uden for den
aktuelle lønkompensationsperiode, vil arbejdsgiveren ikke
kunne ændre ferie efter ferieloven, medmindre
væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn
gør det nødvendigt, jf. ferielovens § 9, stk. 3,
eller ændringen sker som følge af en aftale mellem
lønmodtageren og arbejdsgiveren. Denne ferie, der
således er fastlagt til at ligge uden for en aktuel
lønkompensationsperiode, medfører heller ikke, at
lønmodtageren ikke kan varsles til at holde dage efter
ordningen i loven.
Ændring af anden frihed, der er fastsat
uden for lønkompensationsperioden, vil tilsvarende kunne
ændres efter de regler, der gælder herfor, herunder
regler fastsat ved kollektiv overenskomst eller individuel
aftale.
Det er kun ferie m.v., som er fastsat til
afholdelse i lønkompensationsperioden, der vil tælle
med i opgørelsen af de 5 dage.
Hvis der allerede er aftalt f.eks. en uges
ferie til afholdelse på et tidspunkt i perioden fra og med
den 18. januar 2021 frem til og med den 7. februar 2021 efter
ferielovens almindelige regler, hvor de skærpede
restriktioner i hvert fald gælder til, vil arbejdsgiveren
ikke efterfølgende kunne varsle mere ferie m.v. efter
ordningen, uanset hvor længe restriktionerne løber og
uanset for hvor lang tid arbejdsgiveren søger om
lønkompensation for lønmodtageren.
Det foreslås i stk.
5, at arbejder lønmodtageren ikke 5 dage om ugen,
afholdes dagene efter stk. 1-4 forholdsmæssigt.
Det betyder, at en lønmodtager, som
f.eks. arbejder 3 dage om ugen, højst kan
pålægges at holde 3 dage efter forslagets stk. 5.
Til §
4
Det foreslås i § 4, stk. 1, at loven træder i
kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende, da der ønskes
så tidlig en ikrafttræden, som folketingsbehandlingen
muliggør, således at arbejdsgiveren tidligst muligt
får mulighed for at varsle ferie i overensstemmelse med
aftalen mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. Det bemærkes i den forbindelse, at det er absolut
påkrævet, at loven træder i kraft så
tidligt som muligt, således at retsstillingen i forhold til
varsel af ferie m.v. efter ordningen er afklaret for både
arbejdsgivere og lønmodtagere, som er omfattet af
lønkompensationsordningen. Anvendelsen af den
foreslåede ordning er således forbundet med de udmeldte
restriktioner. Da det er uvist, hvor længe restriktionerne
kommer til at vare, er det afgørende, at de berørte
arbejdsgivere så tidligt som muligt kan anvende ordningen
over for de medarbejdere, som er hjemsendt.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at loven ikke gælder ikke for
Færøerne og Grønland.