Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 1. februar 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»feriedag m.v.«: »efter § 1, stk.
2,«.
[Præcisering af
henvisning]
2) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»feriedagen« til: »feriedagen m.v.«.
[Præcisering af, at
lovforslaget også omfatter anden frihed end feriedage]
3) I
stk. 4, 2. pkt., indsættes efter
»indgår i«: »de feriedage m.v. som
lønmodtageren skal holde efter stk. 1-3, og i«.
[Præcisering af, hvilke
feriedage m.v., som lønmodtageren kan pålægges
at holde efter ordningen]
4) I
stk. 5 ændres
»dagene« til: »feriedagene m.v.«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget præciserer
med en henvisning til forslagets § 1, stk. 2, at der er tale
om 1 feriedag m.v. efter § 1, stk. 2, som beskriver, hvilke
former for ferie m.v. loven vil finde anvendelse på.
Til nr. 2
Ændringsforslaget præciserer,
at forslagets § 3, stk. 2, 1. pkt., også omfatter anden
frihed i overensstemmelse med ordlyden i § 3, stk. 1, som
bestemmelsen henviser til.
Til nr. 3
Ændringsforslaget præciserer,
at optjent ferie, afspadsering, anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet og tjenestefrihed uden løn, der
er afviklet efter den 17. januar 2021 i
lønkompensationsperioden, indgår i de feriedage m.v.,
som lønmodtageren i alle tilfælde kan
pålægges at holde efter ordningen.
Hvis der f.eks. inden den 17. januar 2021
er indgået aftale om, at lønmodtageren skal holde 1
feriedag i de første 21 kalenderdage, hvor arbejdsgiveren
får lønkompensation for lønmodtageren, kan
arbejdsgiveren ikke varsle ferie m.v. efter den foreslåede
ordning for denne periode.
Til nr. 4
Ændringsforslaget præciserer,
at forslagets § 3, stk. 5, også omfatter anden frihed i
overensstemmelse med ordlyden i § 3, stk. 1-4, som
bestemmelsen henviser til.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar
2021 og var til 1. behandling den 26. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Spørgsmål 1 og beskæftigelsesministerens svar
herpå er optrykt som bilag 1 til betænkningen.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |
Bilag 1
Spørgsmål 1 og
beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra DF.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28. januar 2021 fra HK
Handel, jf. L 146 - bilag 2?
Svar:
Da henvendelsen af 28. januar 2021 fra HK Handel, jf. L 146 -
bilag 2, indeholder flere spørgsmål, er det for
overblikkets skyld nødvendigt at gengive de enkelte
delspørgsmål, som hermed besvares:
I L 146 - bilag 2 anfører HK Handel følgende:
Ved folketingets 1. behandling af lovforslaget svarede
Ministeren følgende på et spørgsmål fra
salen:
»… det der til gengæld gør sig
gældende, og det der er aftalt med parterne, det er, at det
er maksimalt fem feriedage mv., som det er en lønmodtager
kan bidrage med som sin part i
lønkompensationsordningen«
Bestemmelsen i §3, stk. 4 om at medarbejder højst
kan pålægges 5 feriedage synes desværre ikke
så klar, som ministeren gav udtryk for.
Den løbende tilrettelæggelse af perioder med
lønkompensation frembyder i den forbindelse problemer, der
kan illustreres med følgende eksempel:
En lønmodtager pålægges at holde en feriedag
mv. i den nuværende periode fra 18. januar og 21 dage frem.
Lønmodtageren har endvidere fået fastlagt sin
vinterferie til uge 7 (5 dage). Forlænges
lønkompensationsperioden nogle uger efter 7. februar vil
lønmodtagerne dermed have afholdt 6 dage, der jf. § 3,
stk. 4, 2. pkt. »indgår i opgørelsen efter pkt.
1.« Tilsvarende problemer kan opstå med på
forhånd fastlagt påskeferie mv.
Svar:
Der fremsættes i forbindelse med 2. behandlingen
præciserende ændringsforslag til forslagets § 3,
stk. 4, 2. pkt., så den får følgende ordlyd:
»Optjent ferie, afspadsering, anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet og tjenestefrihed uden løn, der
er afviklet efter den 17. januar 2021 i
lønkompensationsperioden, indgår i de feriedage m.v.,
som lønmodtageren skal holde efter stk. 1 - 3, og i
opgørelsen efter 1. pkt.«
Ændringsforslaget præciserer, at optjent ferie,
afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet og
tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 17.
januar 2021 i lønkompensationsperioden, indgår i de
feriedage m.v., som lønmodtageren i alle tilfælde kan
pålægges at holde efter ordningen.
Hvis der f.eks. inden den 17. januar 2021 er indgået
aftale om, at lønmodtageren skal holde 1 feriedag i de
første 21 kalenderdage, hvor arbejdsgiveren får
lønkompensation for lønmodtageren, kan arbejdsgiveren
ikke varsle ferie m.v. efter den foreslåede ordning for denne
periode.
I L 146 - bilag 2 anfører HK Handel følgende:
»I lovforslaget på S. 8, 1. spalte, sidste afsnit i
bemærkningerne fremgår følgende.
»Forslaget betyder, at har arbejdsgiveren forinden den 18.
januar 2021 fastsat ferie til afholdelse, også selvom ferien
er fastsat til afholdelse uden for den aktuelle
lønkompensationsperiode, vil arbejdsgiveren ikke kunne
ændre ferie efter ferieloven, medmindre væsentlige,
upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det
nødvendigt, jf. ferielovens § 9, stk. 3, eller
ændringen sker som følge af en aftale mellem
lønmodtageren og arbejdsgiveren. Denne ferie, der
således er fastlagt til at ligge uden for en aktuel
lønkompensationsperiode, medfører heller ikke, at
lønmodtageren ikke kan varsles til at holde dage efter
ordningen i loven.«
Denne sætning (navnlig ordet »aktuel« )
indikerer, at loven ikke forhindrer
afholdelse/pålæggelse af mere end 5 dage under
ordningen, blot kan man ikke længere varsle hvis antallet 5
er nået.
Dette stemmer tillige dårligt med aftaleteksten i
trepartsaftalen, hvoraf det fremgår:
»… dog kan lønmodtageren maksimalt
pålægges at bidrage med 5 feriedage mv. i perioden
efter denne aftale« og
»Det forudsættes, at allerede varslet eller aftalt
ferie mv. som er fastlagt forud for den 17. januar, afholdes som
planlagt og indgår i de dage, som det er en
lønmodtager kan bidrage med som sin part i
lønkompensationsordningen.«
Såvel ministerens tilkendegivelse som 3 parts- aftalens
tekst flugter altså dårligt med bemærkningerne i
lovforslaget.«
Svar:
Den allerede fastsatte ferie m.v., som tæller med i de
maksimalt 5 dage, er alene dage, som ligger i
lønkompensationsperioden. Det af HK fremhævede i
bemærkningerne relaterer sig til den situation, at
arbejdsgiveren forinden f.eks. har varslet hovedferie i
hovedferieperioden, og der som følge heraf ikke er mere
optjent ferie at varsle. Dette hindrer imidlertid ikke
arbejdsgiveren i at varsle brug af anden frihed, eller hvis
lønmodtageren ikke har anden frihed, tjenestefrihed uden
løn efter ordningen.
I L 146 - bilag 2 anfører HK Handel følgende:
»En fair måde at rette op på det, ville
være, at det blev fastsat, at antallet af feriedage mv. som
den enkelte lønmodtager har bidraget med opgøres,
når lønkompensationsperioderne er slut. Og hvis
antallet overstiger 5, måtte overskydende feriedage mv.
tilbageføres til lønmodtager.
Arbejdsgiver har herved kun mistet rådigheden over
lønmodtageren den pågældende dag, da
arbejdsforpligtelsen jo som følge af
lønkompensationsordningen var suspenderet.
Under alle omstændigheder har vi en klar interesse i, at
loven bliver tydelig på dette punkt, da så mange af
vores medlemmer på grund af restriktionerne i detailhandlen
bliver omfattet. Og de har behov for, at vi kan give klare svar om
deres forpligtelser og rettigheder.
En afklaring af problemstillingen er derfor særdeles
ønskelig«
Svar:
Det fremgår af forslaget, at allerede fastlagt ferie m.v.
før den 17. januar 2021 fastholdes. Efter forslaget skal
lønmodtageren højst holde 5 dage efter ordningen.
Det betyder, at der skal ske efterregulering, hvis
arbejdsgiveren har varslet ferie m.v. efterordingen, og det senere
viser sig, at lønmodtageren kommer til at holde mere ferie
m.v. end ordningen tillader. I den situation vil den overskydende
varslede ferie m.v. efter ordningen bortfalde.
Denne forståelse er også udtrykt i
bemærkningerne på side 7, første spalte,
næstsidste afsnit.