Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 1. februar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3, 5 og 6. Venstres, Radikale Venstres,
Det Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, RV, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 4.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1-3, 5 og
6.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-3,
5 og 6. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
4.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-3.
Mindretallet vil redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 4 og 5 ved 2. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 6.
Et femte
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1,
3, 5 og 6. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
ændringsforslag nr. 2. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 4.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 5 og
6. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1-4.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre,
Radikale Venstre og Liberal Alliance
Venstres, Radikale Venstres og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget støtter at minimere
smittespredningen fra udlandet til Danmark, og derfor
støtter V, RV og LA en skærpelse af kravene om test
til tilrejsende arbejdskraft. V, RV og LA finder dog, at private
arbejdsgivere skal kunne få refunderet ekstra udgifter i
forbindelse med gennemførelse af covid-19-test af ansatte.
Desuden finder V, RV og LA, at it-systemerne hurtigst muligt skal
kunne håndtere private test, så de også kan
indgå i den samlede smitteopsporing med alle data.
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget. SF understreger, at det er
yderst nødvendigt at følge udviklingen i smitte
blandt vandrende arbejdstagere. SF konstaterer samtidig, at
Fagbevægelsens Hovedorganisation har haft en række
bemærkninger til lovforslaget. SF opfordrer på baggrund
deraf ministeren til løbende at være i tæt
dialog med arbejdsmarkedets parter med henblik på at
indføre yderligere foranstaltninger samt krav til test,
såfremt dette viser sig nødvendigt og relevant.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og SF):
1) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
Testen efter stk. 1-3 skal være gennemført senest 72
timer efter den covid-19-test, der gav adgang til indrejse i
Danmark. Herefter skal der gennemføres test løbende
og mindst en gang om ugen, så længe den tilrejsende
arbejdskraft er i beskæftigelse.«
[Test inden for 72 timer og
løbende test]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF):
2) Som
stk. 8 indsættes:
»Stk. 8.
Indrejsende chauffører, der kører cabotage- eller
combitransport i Danmark, er omfattet af stk. 1-3.«
[Chauffører, der
kører cabotage- eller combitransport er omfattet af
loven]
Til § 2
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og SF):
3) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Tilrejsende arbejdskraft fra lande, regioner eller områder
omfattet af regler fastsat i medfør af § 1, stk. 4,
må først påbegynde beskæftigelse,
når der foreligger et negativt svar på den test, som
skal være gennemført senest 72 timer efter indrejse i
Danmark, jf. § 1, stk. 5.«
[Negativ test som betingelse for at
påbegynde arbejde]
Ny paragraf
Af et mindretal (V,
RV, KF og LA):
4)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. Private
arbejdsgivere, der er omfattet af § 1, stk. 1, kan få
refunderet udgifter til transport og tabt arbejdsfortjeneste eller
ekstra lønudgifter i forbindelse med gennemførelse af
covid-19-test af ansatte. Arbejdsgivere kan endvidere få
refunderet eventuelle udgifter i forbindelse med covid-19-test
foretaget af private virksomheder på arbejdspladsen.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om refusion af udgifter i henhold til stk. 1.«
[Refusion til arbejdsgiver for
afholdelse af udgifter i forbindelse med covid-19-test af
ansatte]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
5)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02. Ansatte, der har
arbejdet sammen med tilrejsende arbejdskraft, der er testet positiv
for covid-19, har ret til at blive testet på samme
vilkår som andre ansatte, der er tilrejsende arbejdskraft,
herunder ret til løn i forbindelse med test.«
[Ansattes ret til test]
Ny paragraf
6)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
»§ 03. Der gælder
skærpede krav til arbejdsgiveres generelle
arbejdsmiljømæssige indsats for at bekæmpe
smitte med covid-19 i forhold til hygiejne, rengøring af
fællesområder, mulighed for hjemmearbejde, anvendelse
af personlige værnemidler m.v., så længe der er
en skærpet covid-19-indsats i samfundet.«
[Skærpede krav til
arbejdsgiveres generelle arbejdsmiljømæssige
indsats]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil medføre,
at test af ansatte, af arbejdsgiveren selv og af selvstændige
uden ansatte, jf. § 1, stk. 1-3, skal være
gennemført inden for 72 timer efter tidspunktet for den
negative test for covid-19, som den tilrejsende arbejdskraft skal
have foretaget for at kunne rejse ind i Danmark.
Ændringsforslaget vil endvidere
medføre, at den tilrejsende arbejdskraft skal testes
løbende og mindst en gang om ugen, så længe den
indrejsende arbejdskraft udfører arbejde i Danmark.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vil medføre,
at chauffører, der kører ind i Danmark for at
køre cabotage- eller combitransport, bliver omfattet af
bestemmelserne i § 1, stk. 1-3. Det betyder, at sådanne
chauffører skal testes for covid-19, efter at de er
kørt ind i Danmark, hvis de kommer fra de lande, regioner
eller områder, som omfattes af regler, der fastsættes i
medfør af § 1, stk. 4. Dette gælder, uanset om
chaufføren, der kører ind i Danmark, er ansat,
arbejdsgiver eller selvstændig uden ansatte.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vil medføre,
at tilrejsende arbejdskraft først må påbegynde
arbejde i Danmark, når pågældende har
gennemført en test for covid-19 i henhold til
ændringsforslag nr. 1, har fået svar på denne
test, og svaret er negativt. Det gælder for tilrejsende
arbejdskraft fra de lande, regioner eller områder, som vil
blive omfattet af regler fastsat i medfør af § 1, stk.
4, i det fremsatte lovforslag.
Kravet vil gælde for ansatte, for
arbejdsgivere og for selvstændige uden ansatte og vil
indebære, at ansatte skal oplyse arbejdsgiveren om resultatet
af testen.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vil medføre,
at private arbejdsgivere, som sørger for covid-19-test af
ansatte, kan få refunderet udgifterne i forbindelse med
testtagning af de ansatte. Det gælder, når de ansatte
indrejser i Danmark for at arbejde, og når de kommer fra de
lande, regioner eller områder, som fastsættes i regler
i medfør af § 1, stk. 4.
Det er en betingelse for refusion, at
covid-19-testen er foretaget inden for den tidsmæssige frist,
som fastsættes i regler i medfør af § 1, stk. 5,
i det fremsatte lovforslag.
De udgifter, som arbejdsgiveren kan
få refusion for, vil være udgifter til transport mellem
arbejdsstedet og det sted, hvor covid-19-testen foretages.
Endvidere vil arbejdsgiveren kunne få
refusion for tabt arbejdsfortjeneste eller for ekstra
lønudgifter til de ansatte, som får foretaget
test.
Det offentlige stiller gratis test til
rådighed for personer, der skal testes. Arbejdsgiveren kan
imidlertid vælge at indgå aftale med et privat
testfirma om gennemførelse af covid-19-test, f.eks. på
arbejdspladsen. I sådanne tilfælde vil arbejdsgiveren
kunne få refunderet udgifterne hertil.
Det er en betingelse for refusion, at
testen lever op til kravene i § 2 om testmetode eller regler
fastsat i medfør af § 2, stk. 2.
Ændringsforslaget medfører, at
ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
om refusion af arbejdsgiverens udgifter. Bemyndigelsen forventes
udnyttet til at fastsætte regler om
ansøgningsprocedure, dokumentation, udbetaling af refusion
m.v.
Ændringsforslagets økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslaget skønnes at
medføre midlertidige offentlige merudgifter før skat
og tilbageløb på 116,0 mio. kr. i 2021 til refusion
til arbejdsgiverne. Efter skat og tilbageløb skønnes
forslaget at medføre merudgifter på 109,5 mio. kr. i
2021. Ændringsforslaget skønnes herudover at
medføre øgede midlertidige administrative merudgifter
for staten til administration af refusionsordningen i 2021.
Det vil skulle afklares, hvor en
refusionsmodel skal forankres, og hvordan den administreres,
herunder de administrative udgifter som følge heraf.
Ændringsforslaget forventes ikke at
medføre øget administration i regioner og kommuner.
Merudgifterne udgøres af statens refusion til private test
af ansatte samt statens kompensation af direkte merudgifter for
arbejdsgiverne i forbindelse med tabt arbejdsfortjeneste og
transport relateret til både private og offentlige test samt
ekstra lønudgifter relateret til offentlige test. Det er
antaget, at 70 pct. af alle test, der følger af
ændringsforslaget, vil være private test. I den
forbindelse er antaget en gennemsnitlig pris pr. test på 750
kr., som refunderes fuldt af staten. Hertil kommer administrative
omkostninger, som der ikke er skønnet over.
Tabel 1 . Offentlige økonomiske
konsekvenser af ændringsforslaget | Mio. kr., 2021 pl | 2021 | Stat | 116,0 | Regioner | 0 | Kommune | 0 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 116,0 | I alt efter skat
og tilbageløb | 109,5 |
|
Det bemærkes, at skønnene for
merudgifterne er behæftet med betydelig usikkerhed.
Ændringsforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Tabel 2. Ændringsforslagets samlede
øvrige erhvervsøkonomiske konsekvenser | Mio. kr., 2021 pl | 2021 | Øvrige
erhvervsøkonomiske konsekvenser | 0 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 0 | I alt efter skat
og tilbageløb | 0 |
|
Det følger af
ændringsforslaget, at staten kompenserer private
arbejdsgivere for direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser i
form af øvrige efterlevelseskonsekvenser i forbindelse med
både private og offentlige test.
Ændringsforslaget skønnes at
medføre midlertidige direkte erhvervsøkonomiske
konsekvenser i form af øvrige efterlevelseskonsekvenser i
forbindelse med både private og offentlige test på
før skat og tilbageløb på 116,0 mio. kr. i
2021. Efter skat og tilbageløb skønnes forslaget at
medføre merudgifter på 109,5 mio. kr. i 2021.
Merudgifterne refunderes af staten.
Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at der i perioden frem til 1. juli vil være knap
110.000 private test og ca. 45.000 offentlige test af ansatte
beskæftiget i den private sektor på baggrund af
forslaget. Det svarer til 70 pct. af alle test, der foretages som
følge af lovforslaget er private test.
Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at private test vil foregå i arbejdstiden,
hvorfor der vurderes at være tabt arbejdsfortjeneste for
arbejdsgiver. Det skønnes, at udgiften til testtagning for
private test i gennemsnit vil svare til ca. 1/3 times tabt
arbejdsfortjeneste. Dog vurderes det, at test i et vist omfang kan
tilrettelægges på en sådan måde, at
tidsforbrug pr. test for den enkelte ansatte reduceres (eksempelvis
ved at testen foretages på arbejdspladsen).
Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at ca. 80 pct. af de offentlige test vil foregå i
arbejdstiden, hvorfor 80 pct. af merudgiften vurderes at være
tabt arbejdsfortjeneste for arbejdsgiver, mens 20 pct.
skønnes at være ekstra lønudgifter for
arbejdsgiver i forbindelse med kompensation af ansatte for test
uden for arbejdstid.
Der er forudsat en vægtet
gennemsnitlig pris pr. time på lønudgifter i
forbindelse med en test (offentlig og privat test) på ca. 430
kr.
Der er pga. lovforslagets hastende karakter
ikke foretaget en vurdering af de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Ændringsforslaget følger
principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Til nr. 5
Ændringsforslaget vil medføre,
at ansatte, der har arbejdet sammen med tilrejsende arbejdskraft,
der er testet positiv for covid-19, har ret til at blive testet
på samme vilkår som andre ansatte, der er tilrejsende
arbejdskraft. Det betyder, at de ansatte har ret til at blive
testet, og at testen skal gennemføres i den ansattes
sædvanlige arbejdstid. Hvis testen ikke kan
gennemføres i arbejdstiden, skal den ansatte kompenseres
økonomisk for den tid, der bruges på testen. Endvidere
skal den ansatte have dækket eventuelle rimelige udgifter,
der afholdes i forbindelse med gennemførelse af testen.
Den tilrejsende arbejdskraft som den
ansatte skal have arbejdet sammen med, for at få ret til at
blive testet efter bestemmelsen, kan både være andre
ansatte, arbejdsgiveren selv eller selvstændige uden
ansatte.
Til nr. 6
Ændringsforslaget præciserer,
at der gælder skærpede krav til arbejdsgiveres
generelle arbejdsmiljømæssige indsats for at
bekæmpe smitte med covid-19, så længe der er en
skærpet covid-19-indsats i samfundet.
De skærpede krav til arbejdsgiveren
består i, at arbejdsgiveren skal sørge for, at det er
muligt at iagttage den nødvendige hygiejne på
arbejdspladsen, at der sker tilstrækkelig rengøring af
benyttede fællesområder på arbejdspladsen, at
muligheden for hjemmearbejde benyttes i det omfang,
arbejdsopgaverne tillader det, og at der er adgang til de
nødvendige personlige værnemidler på
arbejdspladsen, når arbejdsopgaverne tilsiger det m.v.
Med nødvendig hygiejne,
tilstrækkelig rengøring og nødvendige
personlige værnemidler menes dels de krav, der følger
af arbejdsmiljølovgivningen, og de krav og anbefalinger, som
sundhedsmyndighederne er kommet med i anledning af
covid-19-pandemien.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar
2021 og var til 1. behandling den 26. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Lovforslaget har samtidig med
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 29. januar 2021
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |