Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 1. februar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3 og 5-8. Indenrigs- og
boligministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og
9-12.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV og Jens Rohde (UFG)) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af indenrigs- og
boligministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af EL stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af indenrigs- og boligministeren under nr. 2, 4,
9, 11 og 12 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod det af indenrigs- og boligministeren under nr. 10 og de af EL
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og Sikandar Siddique (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og
boligministeren og de af EL under nr. 1, 3 og 6 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af EL under nr. 5, 7 og 8 stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag ved 2. behandling og
til lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter hastelovgivning om forebyggelse af smitte med
covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed
for ansatte.
For V er det afgørende, at der er
tale om hastelovning for at sikre ansattes mulighed for at beskytte
sig mod covid-19 under den igangværende pandemi. Ligeledes er
det afgørende, at der er tale om hastelovgivning med en klar
solnedgangsklausul med udløb ultimo juni 2021.
V har lagt vægt på, at det er
vigtigt at sikre, at den lovgivning, der vedtages, reelt kan
overholdes af arbejdsgiverne. V har derfor været optaget af,
at den vejledning, der stilles til rådighed for
arbejdsgiverne, herunder skriftlige vejledninger, er klar og
tydelig, og at vejledningen er tilgængelig fra lovens
ikrafttrædelse. Arbejdsgiverne skal sikres, at de reelt har
14 dage til at få lovændringer implementeret, dvs. at
de er i stand til at udarbejde de konkrete planer for beskyttelse
af deres arbejdstagere, herunder at få det praktiske på
plads i arbejdstagers bolig.
V har lagt vægt på, at
arbejdsgivere og arbejdstagere som minimum får 48 timers
skriftlig varsel inden besigtigelse, herunder er det særlig
vigtigt at respektere arbejdstagernes ret til privatliv.
V har også lagt vægt på,
at de involverede myndigheder, Arbejdstilsynet og kommunerne,
sættes i stand til at kunne udfylde deres rolle fra lovens
ikrafttræden. Deres rolle som tilsynsførende
myndigheder er væsentlig for, at loven får den
ønskede beskyttende virkning i forhold til arbejdstagere og
den forebyggende virkning med hensyn til spredning af covid-19.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at der i lyset af den globale sundhedskrise og
covid-19-smitte er behov for, at alle gør en indsats for at
forhindre smittespredningen, både på arbejdspladsen og
i hjemmet. RV støtter derfor denne hastelovgivning om
forebyggelse af smitte, når arbejdsgivere stiller en bolig
til rådighed for sine ansatte.
For RV har det været
afgørende, at lovforslaget udløber i juni 2021, da
smittetrykket forventes at falde hen over sommeren, og at der er
tale om vidtgående beføjelser til kommunens
tilsynsførende, som ikke bør gælde
længere end højst nødvendigt.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget. SF er dog under
udvalgsbehandlingen blevet opmærksom på en række
bekymringer, herunder fra Byggefagenes Samvirke. SF opfordrer
derfor ministeren til dels at følge smitteudviklingen blandt
vandrende arbejdstagere og løbende at være i dialog
med BrancheFællesskaberne for Arbejdsmiljø,
Arbejdstilsynet og kommunerne med henblik på at sikre den
fornødne vejledning til arbejdsgivere og arbejdstagere og
dels at indføre yderligere krav til boligforholdene,
såfremt dette viser sig nødvendigt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at det er afgørende for samfundets og ansattes sikkerhed og
sundhed, at covid-smitten forebygges maksimalt. Det er, uanset om
det er på arbejdspladsen eller i boligen. Derfor
støtter EL en skærpet lovgivning om indkvartering i
forhold til arbejdsgiverens pligter og de ansattes rettigheder.
EL har stillet en række
ændringsforslag, som alle øger forebyggelsen. Selv om
loven er et lille skridt fremad, udestår der fortsat meget
vigtige pligter og rettigheder. Der er f.eks. ikke en pligt til, at
arbejdsgiver skal oversætte regler og planer om boligen til
et sprog, de ansatte forstår, eller en pligt til at
underrette myndighederne forinden indkvartering. Der er heller ikke
tilstrækkelig klare krav til boligens indretning, når
det gælder bad og køkken, og afstandskravet er kun 1
meter - i stedet for sundhedsmyndighedernes anbefaling om afstand
på 2 meter.
EL frygter, at de manglende pligter for
arbejdsgiveren og de uklare krav vil svække loven og ikke
sikre den sundhedsmæssigt nødvendige beskyttelse af de
ansatte. Hertil kan EL tilføje, at der i 2021 bør
stilles krav om værdige boligforhold, f.eks. eget
værelse, bad og toilet, hvilket også vil modvirke
social dumping.
Uden for grupperne
Sikandar Siddique (UFG) påpeger, at
der er behov for at udvise varsomhed med hensyn til at forkorte
demokratiske processer - også i sammenhæng med
hastelovgivning. Det er centralt, at der er den
tilstrækkelige og nødvendige tid i forbindelse med
lovgivningsprocessen for at sikre ordentlige og inddragende
demokratiske processer, herunder også at sikre balancen
mellem forskellige og nødvendige hensyn.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og Sikandar Siddique (UFG)):
1) I
nr. 4 indsættes som 2. pkt.:
»Oversigten og instruksen i
rengøring og hygiejneregler skal være på de
indkvarterede ansattes eget sprog.«
[Krav om, at oversigt og instruks
skal være på de indkvarterede ansattes eget sprog]
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
2) Nr. 5
affattes således:
»5) Der
skal være adgang til håndvask med sæbe i
køkken og ved toiletter, og i fælles beboelses- og
opholdsrum skal der være adgang til
håndsprit.«
[Tydeliggørelse af krav om
håndvask med sæbe og håndsprit]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og Sikandar Siddique (UFG)):
3) Nr. 8
affattes således:
»8) Den
enkelte beboer skal have eget værelse med mulighed for
aflåsning af værelset.«
[Pligt for arbejdsgiver til at
sikre enkeltværelser til de ansatte]
Til § 3
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
4) I
stk. 2, nr. 5, ændres
»hyppig og effektiv« til: »hyppig,
effektiv«.
[Konsekvensrettelse, som sikrer
overensstemmelse med § 2, nr. 6]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Sikandar Siddique (UFG)):
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal forinden indkvarteringen af sine ansatte oplyse
arbejdspladsens arbejdsmiljørepræsentant eller den
repræsentative danske fagforening om indkvarteringen og
drøfte den i arbejdsmiljøorganisationen.
Arbejdsmiljøorganisationen eller fagforeningen kan besigtige
boligen, som arbejdsgiveren stiller til rådighed for sine
ansatte.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Inddragelse af
arbejdsmiljøorganisationen eller fagforeningen ved
indkvartering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og Sikandar Siddique (UFG)):
6) I
stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Planen skal udarbejdes på de
indkvarterede ansattes eget sprog.«
[Krav om, at planen skal være
på de indkvarterede ansattes eget sprog]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Sikandar Siddique (UFG)):
7) Som
stk. 6 indsættes:
»Stk. 6.
Arbejdsgiveren skal informere Arbejdstilsynet og
bopælskommunen om planen, jf. stk. 1, 2 uger inden der
indkvarteres nye ansatte. Arbejdstilsynet og bopælskommunen
skal inden for 1 uge fra modtagelsen gøre indsigelser mod
planen, hvis det vurderes, at planen ikke overholder kravene i stk.
1.«
[Arbejdsgivers pligt til at
informere Arbejdstilsynet og bopælskommunen om planen inden
indkvartering]
Til § 4
8)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Arbejdstilsynet skal under tilsynet tale med de ansatte, som
arbejdsgiveren har indkvarteret, med henblik på at berigtige
de oplysninger, som arbejdsgiveren har givet i planen, herunder
oplysningen om antal indkvarterede i boligen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Udvidelse af Arbejdstilsynets
tilsyn]
Til § 9
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
9) 2.
pkt. affattes således:
»Kommunalbestyrelsen fastsætter
en frist for, hvornår arbejdsgiveren skal stille
erstatningsboligen til rådighed.«
[Tydeliggørelse af hjemmel
for kommunalbestyrelsen til at fastsætte frist for
fraflytning]
Til § 10
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, RV, SF, EL, Jens Rohde
(UFG) og Sikandar Siddique (UFG)):
10)
Som stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Arbejdsgiverens udgifter til genhusning efter stk. 2 og § 9
kan ikke modregnes i de ansattes løn.«
[Forbud mod at modregne udgifter
til genhusning i ansattes løn]
Til § 14
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
11) I
den indledende tekst til den foreslåede ændring af
§ 5 ændres »§ 5« til: »§ 5,
stk. 1,«.
[Præcisering af, i hvilket
stykke der indsættes et nyt nr. 10]
Til § 15
12) I
stk. 2 ændres »§ 5,
nr. 10« til: »§ 5, stk. 1, nr. 10«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i § 2, stk.
1, nr. 4, indsættes et krav om, at arbejdsgiver skal
sørge for, at oversigten og instruksen i rengøring og
hygiejneregler skal være på de indkvarterede ansattes
eget sprog.
Til nr. 2
Det foreslås at omformulere kravet i
§ 2, stk. 1, nr. 5.
Med forslaget vil kravet være, at der
skal være adgang til håndvask med sæbe i
køkken og ved toiletter, og i fælles beboelses- og
opholdsrum skal der være adgang til håndsprit.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre § 2,
stk. 1, nr. 8, til, at arbejdsgiver skal sikre, at den enkelte
ansatte har eget værelse, og at der skal være mulighed
for at låse værelset af.
Forslaget medfører, at
arbejdsgivere, der stiller bolig til rådighed efter loven til
to eller flere ansatte, skal sørge for, at boligen giver
mulighed for, at de indkvarterede ansatte kan få eget
værelse.
Forslaget medfører også, at
der vil være krav om, at beboerne kan låse deres
værelse af. Der skal dermed være lås på
døren, og beboeren skal have udleveret en nøgle
hertil.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvensrettelse for at
sikre enslydende krav i § 2, nr. 6, og i § 3, stk. 2, nr.
5.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i § 3
indsættes et nyt stykke 5, som omhandler inddragelse af
arbejdsmiljøorganisationen eller fagforeningen, når
arbejdsgiver stiller bolig til rådighed for sine ansatte.
Til nr. 6
Det foreslås, at der i § 3, stk.
3, tilføjes et krav for arbejdsgiver om, at planen, jf.
§ 2, skal udarbejdes på de indkvarterede ansattes eget
sprog.
Til nr. 7
Det foreslås, at arbejdsgiver skal
informere Arbejdstilsynet og bopælskommunen om planen efter
stk. 1, 2 uger inden der indkvarteres nye ansatte. Arbejdstilsynet
og kommunen vil efter modtagelsen have 1 uge til at fremsætte
eventuelle indsigelser mod planen.
Efter 1 uge kan arbejdsgiver indkvartere de
ansatte, hvis arbejdsgiver ikke har modtaget indsigelser fra
Arbejdstilsynet eller bopælskommunen. Hvis arbejdsgiver
modtager indsigelser inden for fristen, skal arbejdsgiveren
udarbejde en ny plan, der tager højde for Arbejdstilsynets
og bopælskommunens bemærkninger. Arbejdsgiver kan
herefter indkvartere de ansatte.
Arbejdstilsynet vil fortsat føre
løbende tilsyn med indkvarteringen efter kapitel 3 og
underrette bopælskommunen, hvis det vurderes
nødvendigt, at kommunen foretager et tilsyn i boligen.
Til nr. 8
Det foreslås, at der i § 4
indsættes et nyt stykke 2, hvorefter Arbejdstilsynet under
sit tilsyn skal tale med de ansatte, som arbejdsgiveren har
indkvarteret. Det er hensigten, at de indkvarterede ansatte skal
kunne bekræfte, at de oplysninger, som arbejdsgiveren har
anført i planen eller har oplyst Arbejdstilsynet om, er
korrekte.
Til nr. 9
Det foreslås at tydeliggøre
kommunalbestyrelsens hjemmel til at fastsætte en frist for,
hvornår arbejdsgiveren skal stille erstatningsboligen til
rådighed.
Det vil være op til
kommunalbestyrelsen at fastsætte den konkrete frist for
fraflytning i de enkelte tilfælde.
Til nr. 10
Det foreslås, at der indføres
forbud mod, at arbejdsgiveren kan modregne genhusningsudgifter
efter § 9 og § 10, stk. 2, i de ansattes løn.
Hvis kravene til boligen, der er oplistet i
§ 2, ikke er overholdt, og kommunalbestyrelsens påbud om
at afhjælpe manglerne ikke umiddelbart kan efterkommes, og
kommunalbestyrelsen vurderer det nødvendigt, kan
arbejdsgiver blive pålagt at genhuse de ansatte. Hvis
genhusningen ikke er gennemført inden for en af
kommunalbestyrelsen fastsat frist, kan kommunalbestyrelsen genhuse
beboerne på arbejdsgivers regning.
Med forslaget vil arbejdsgiveren ikke kunne
modregne udgifter til genhusning, herunder eventuelle højere
boligudgifter, i de ansattes løn. Forslaget skyldes, at det
ikke skal være til skade for de ansatte, at arbejdsgiver ikke
har opfyldt lovens krav til boligen.
Til nr. 11
Det foreslås i § 14 at
præcisere, at det er i § 5, stk. 1, i lov om
udstationering af lønmodtagere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1144 af 14. september 2018, som
ændret ved § 4 i lov nr. 870 af 14. juni 2020, § 8
i lov nr. 1641 af 19. november 2020 og lov nr. 1939 af 15. december
2020, at der indsættes et nyt nr. 10.
Til nr. 12
Det foreslås, at der i § 15,
stk. 2, ændres »§ 5, nr. 10« til:
»§ 5, stk. 1, nr. 10«, således at der
henvises korrekt til bestemmelsen.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar
2021 og var til 1. behandling den 26. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (UFG) Samira Nawa (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Halime
Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen
(EL) fmd. Rosa Lund (EL) Sikandar
Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Kim Valentin (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) René Christensen (DF) Egil
Hulgaard (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |