Fremsat den 20. januar 2021 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven
(Nedsættelse af bundskatten som
følge af kommunale skattestigninger)
§ 1
I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 799 af 7. august 2019, som
ændret bl.a. ved lov nr. 94 af 31. januar 2020 og senest ved
§ 4 i lov nr. 738 af 30. maj 2020, foretages følgende
ændring:
1. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
For indkomståret 2021 udgør procenten 12,09. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,10. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat
efter lov om kommunal indkomstskat, udgør procenten for
indkomståret 2021 4,09. For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
4,10.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2021.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Der foreslås en nedsættelse af
bundskatten med 0,02 procentpoint som kompensation for, at
kommuneskatten samlet stiger med 175 mio. kr. i 2021.
2. Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger
2.1. Gældende
ret
Bundskat er en statslig indkomstskat, der
betales af personer, som er skattepligtige til Danmark.
Grundlaget for bundskatten består af den
personlige indkomst med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst. Der kan ikke fradrages negativ
nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag i grundlaget
for bundskatten. For ægtefæller foretages der en
udligning af deres eventuelle positive og negative
nettokapitalindkomster, før bundskatten beregnes, så
det kun er i det omfang, at de samlet set har positiv
nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget.
Bundskatten beregnes for indkomståret
2021 med 12,11 pct.
Der gælder særlige regler for
indbyggere på Ertholmene (dvs. Christiansø og
Frederiksø), som ikke betaler kommuneskat og kirkeskat,
fordi Ertholmene hverken er en del af en kommune eller en region.
For disse personer udgør bundskatten 4,11 pct. for
indkomståret 2021.
I 2017 blev der gennemført en
forhøjelse af bundskatten for at finansiere afskaffelse af
PSO-afgiften, jf. lov nr. 191 af 27. februar 2017.
Forhøjelserne sker gradvist fra indkomståret 2018 til
indkomståret 2022. Parallelt med den gradvise
forhøjelse er bundskatten blevet sænket med 0,02 pct.
for indkomståret 2018 og efterfølgende
indkomstår, jf. lov nr. 724 af 8. juni 2018, med 0,03 pct.
for indkomståret 2019 og efterfølgende
indkomstår, jf. lov nr. 271 af 26. marts 2019, og senest med
0,03 pct. for indkomståret 2020 og efterfølgende
indkomstår, jf. lov nr. 94 af 31. januar 2020.
For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår beregnes bundskatten
således med 12,12 pct. For indbyggere på Ertholmene
udgør procenten 4,12 for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår.
Der er fastsat et loft over den samlede
skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af sin
indkomst. Dette loft benævnes det skrå skatteloft. Der
gælder ét loft for beskatningen af personlig indkomst
og ét for beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Skatteloftet for personlig indkomst virker
på den måde, at hvis indkomstskatteprocenterne til
staten bestående af bundskat og topskat samt skatteprocenten
til kommunen til sammen for indkomståret 2021 overstiger
52,06 pct., så reduceres topskatten for så vidt
angår den personlige indkomst med en procent svarende til
forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 52,06 pct.
Tilsvarende reduceres procenten for topskatten af positiv
nettokapitalindkomst med et antal procentpoint svarende til
forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42 pct.
Parallelt med forhøjelserne af
bundskatten som følge af afskaffelse af PSO-afgiften
forhøjes skatteloftet for personlig indkomst til 52,07 pct.
i 2022 og efterfølgende indkomstår.
2.2. Den
foreslåede ordning
Med kommunernes vedtagelse af budgetter og
skatteprocenter for 2021 kan det konstateres, at kommuneskatten
samlet set stiger med ca. 175 mio. kr. i 2021.
Det foreslås at kompensere borgerne for
denne skattestigning ved at nedsætte den statslige bundskat i
2021 og følgende år med 0,02 procentpoint.
Baggrunden for nedsættelsen af
bundskatten er bl.a., at der med Aftale om reform af det kommunale
tilskuds- og udligningssystem fra maj 2020 er enighed om at
understøtte, at kommunernes indkomstskat under ét
ikke stiger som følge af udligningsreformen, jf. også
Aftale om kommunernes økonomi for 2021.
For indkomståret 2021 foreslås
således en nedsættelse af bundskattesatsen fra 12,11
pct. til 12,09 pct. og i 2022 og efterfølgende
indkomstår fra 12,12 pct. til 12,10 pct. For indbyggerne
på Ertholmene foreslås bundskatten for
indkomståret 2021 nedsat fra 4,11 pct. til 4,09 pct. og i
2022 og efterfølgende indkomstår fra 4,12 pct. til
4,10 pct.
Herved neutraliseres det højere
kommuneskatteniveau, således at skatterne samlet set holdes i
ro.
Skatteloftet for personlig indkomst
foreslås ikke nedsat parallelt med
bundskattenedsættelsen. Den indirekte stramning af
skatteloftet, som nedsættelsen af bundskatten og
fastholdelsen af skatteloftet medfører, modsvarer det
øgede skatteloftsnedslag, der gives som følge af det
højere kommuneskatteniveau, der kompenseres for.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser
Lovforslaget, der vedrører en
nedsættelse af bundskatten, har til formål at
kompensere borgerne for stigningen i den samlede kommuneskat
på ca. 175 mio. kr. i umiddelbar virkning i 2021. Da
bundskattesatsen fastsættes med to decimaler, er det ikke
muligt at reducere bundskattesatsen, så det svarer
præcist til forhøjelsen af kommuneskatten.
Reduktionen på 0,02 procentpoint
skønnes således at indebære et mindreprovenu i
2021 på ca. 240 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 170
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, jf. tabel 1.
For finansåret 2021 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 120 mio. kr. Den
resterende del af mindreprovenuet for 2021 vil blive
udmøntet som overskydende skat eller reduceret restskat i
forbindelse med årsopgørelsen for 2021 i foråret
2022.
For topskatteydere i kommuner, der er omfattet
af det skrå skatteloft, medfører den lavere
bundskattesats en afledt effekt på skatteloftet, idet en del
af bundskattenedsættelsen ikke vil slå igennem på
skattebetalingen, men blive neutraliseret af et mindre nedslag i
topskatten. Samlet set reduceres nedslaget i topskatten med 10 mio.
kr., hvilket er indregnet i skønnet over den umiddelbare
virkning på ca. 240 mio. kr. En del af de 10 mio. kr. vil
tilfalde kommunerne, da den kommunale medfinansiering af
skattenedslaget vil reduceres med ca. 6 mio. kr. i 2021.
I forbindelse med det kommunale bloktilskud
for 2022 og frem vil skøn over kommunernes
skatteindtægter, herunder skøn for medfinansiering af
skattenedslaget som følge af skatteloftet, være
baseret på den nye bundskat. Der vil således i den
forbindelse blive taget højde for mindreudgifterne for
kommunerne som følge af bundskattenedsættelsens
virkning på skatteloftet.
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved nedsættelse af bundskatten | Mio. kr. (2021-niveau) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2021 | Umiddelbar virkning | -240 | -240 | -240 | -240 | -240 | -240 | -120 | Virkning efter tilbageløb | -185 | -185 | -185 | -185 | -185 | -185 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -170 | -170 | -170 | -170 | -170 | -170 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 6 | - | - | - | - | - | - |
|
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
nævneværdige implementeringsmæssige konsekvenser
for Skatteforvaltningen.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Nedsættelsen af bundskatten vil blive
indarbejdet i forskudsændringssystemet for 2021.
Skattelettelsen opnås i løbet af 2021, hvis den
skattepligtige får ændret sin forskudsopgørelse
i løbet af indkomståret, mens de resterende
skattepligtige vil få skattelettelsen i forbindelse med
årsopgørelsen for 2021, som er tilgængelig i
TastSelv i marts 2022. Her vil nedsættelsen af bundskatten
alt andet lige resultere i en større overskydende skat eller
en lavere restskat.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at
indebære klima- eller miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
ekstern høring, da lovforslaget er af teknisk karakter og
udelukkende til gunst for borgerne.
9. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Den kommunale medfinansiering af det
skrå skatteloft skønnes at blive reduceret med ca. 6
mio. kr. | Mindreprovenu på ca. 170 mio. kr. i
varig virkning efter tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen af betydning. | Klima- og miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Bundskat er en statslig indkomstskat, der
betales af personer, som er skattepligtige til Danmark.
Grundlaget for bundskatten består af den
personlige indkomst med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst, jf. personskattelovens § 6, stk. 1. Der
kan ikke fradrages negativ nettokapitalindkomst og
ligningsmæssige fradrag i grundlaget for bundskatten. For
ægtefæller foretages der en udligning af deres
eventuelle positive og negative nettokapitalindkomster, før
bundskatten beregnes, så det kun er i det omfang, at de
samlet set har positiv nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget, jf. personskattelovens § 6, stk. 3.
Efter personskattelovens § 6, stk. 2, 1.
pkt., er bundskattesatsen 12,11 pct. i indkomståret 2021.
Der gælder ifølge
personskattelovens § 6, stk. 2, 3. pkt., særlige regler
for personer, der ikke har pligt til at betale kommunal
indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat efter lov
om kommunal indkomstskat. Disse personer omfatter indbyggere
på Ertholmene (dvs. Christiansø og Frederiksø),
som ikke betaler kommuneskat og kirkeskat, fordi Ertholmene hverken
er en del af en kommune eller en region. For disse personer
udgør bundskattesatsen 4,11 pct. for indkomståret
2021.
I 2017 blev der gennemført en
forhøjelse af bundskatten for at finansiere afskaffelse af
PSO-afgiften, jf. lov nr. 191 af 27. februar 2017.
Forhøjelserne sker gradvist fra indkomståret 2018 til
indkomståret 2022. Parallelt med den gradvise
forhøjelse er bundskatten blevet sænket med 0,02 pct.
for indkomståret 2018 og efterfølgende
indkomstår, jf. lov nr. 724 af 8. juni 2018, med 0,03 pct.
for indkomståret 2019 og efterfølgende
indkomstår, jf. lov nr. 271 af 26. marts 2019, og senest med
0,03 pct. for indkomståret 2020 og efterfølgende
indkomstår, jf. lov nr. 94 af 31. januar 2020.
For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår beregnes bundskatten
således med 12,12 pct., jf. personskattelovens § 6, stk.
2, 2. pkt. For indbyggere på Ertholmene udgør
procenten 4,12 for indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår, jf. personskattelovens § 6, stk. 2, 4.
pkt.
I personskattelovens § 19 er der fastsat
et loft over den samlede skatteprocent, som en skattepligtig kan
komme til at betale af sin indkomst. Dette loft benævnes det
skrå skatteloft. Der gælder ét loft for
beskatningen af personlig indkomst og ét for beskatningen af
positiv nettokapitalindkomst.
Skatteloftet for personlig indkomst virker
på den måde, at hvis indkomstskatteprocenterne til
staten bestående af bundskat og topskat samt skatteprocenten
til kommunen til sammen for indkomståret 2021 overstiger
52,06 pct., så reduceres topskatten for så vidt
angår den personlige indkomst med et antal procentpoint
svarende til forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 52,06
pct. Tilsvarende reduceres procenten for topskatten af positiv
nettokapitalindkomst med et antal procentpoint svarende til
forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42 pct.
Som følge af kommunale skattestigninger
i 2021 foreslås det at nyaffatte personskattelovens § 6, stk. 2, for at neutralisere det
højere kommuneskatteniveau, således at skatterne
samlet set holdes i ro.
Det foreslås i 1.
pkt., at bundskattesatsen for indkomståret 2021
udgør procenten 12,09. I 2.
pkt., foreslås, at bundskattesatsen for
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,10.
Det betyder, at bundskatten vil blive
sænket med 0,02 procentpoint fra 12,11 pct. til 12,09 pct. i
2021 og i 2022 og efterfølgende indkomstår fra 12,12
pct. til 12,10 pct.
Der foreslås i 3.
pkt., at bundskattesatsen for personer, der ikke har pligt
til at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten 4,09 for indkomståret 2021. I 4. pkt. foreslås det, at
bundskattesatsen for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
4,10.
Herved vil bundskatten også blive
sænket med 0,02 procentpoint for indbyggere på
Ertholmene, således at bundskatten for indkomståret
2021 vil blive nedsat fra 4,11 pct. til 4,09 pct. og i 2022 og
efterfølgende indkomstår fra 4,12 pct. til 4,10
pct.
Skatteloftet for personlig indkomst på
52,06 pct. i 2021 og 52,07 pct. i 2022 og efterfølgende
indkomstår, jf. personskattelovens § 19, stk. 1, samt
for positiv nettokapitalindkomst på 42 pct., jf.
personskattelovens § 19, stk. 2, foreslås ikke
ændret. Den indirekte stramning af skatteloftet, som
nedsættelsen af bundskatten og fastholdelsen af skatteloftet
medfører, modsvarer det øgede skatteloftsnedslag, der
gives som følge af det højere kommuneskatteniveau,
der kompenseres for.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. april 2021.
Det foreslås i stk.
2, at nedsættelsen af bundskatten tillægges
virkning fra og med indkomståret 2021.
Nedsættelsen af bundskatten
tillægges således virkning tilbage i tid. Det skyldes,
at bundskattesatsen er gældende for hele indkomståret.
Nedsættelsen af bundskatten indebærer en skattelettelse
og er udelukkende af begunstigende karakter.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 799 af 7. august 2019, som
ændret bl.a. ved lov nr. 94 af 31. januar 2020 og senest ved
§ 4 i lov nr. 738 af 30. maj 2020, foretages følgende
ændring: | | | | §
6. --- Stk. 2. For
indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,11. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,12. For personer, der ikke har pligt til
at betale kommunal indkomstskat efter § 8 c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten for indkomstårene 2020 og 2021 4,11. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 4,12. Stk.
3. --- | | 1. § 6, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
For indkomståret 2021 udgør procenten 12,09. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,10. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat
efter lov om kommunal indkomstskat, udgør procenten for
indkomståret 2021 4,09. For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
4,10.« |
|