Fremsat den 20. januar 2021 af Justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og lov om
erstatningsansvar
(Styrket indsats mod farlig kørsel
m.v.)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1650 af 17. november 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 119, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »ellers« til: »i
øvrigt«.
2. I
§ 241, 1. pkt., ændres
»8 år« til: »10 år«.
3. I
§ 241, 2. pkt., ændres
»eller særligt hensynsløs kørsel,«
til: »særligt hensynsløs kørsel eller de
groveste hastighedsovertrædelser,«.
4. I
§ 249, 2. pkt., ændres
»eller særligt hensynsløs kørsel,«
til: »særligt hensynsløs kørsel eller de
groveste hastighedsovertrædelser,«.
5. I
§ 252, stk. 1, ændres
»volder« til: »forvolder«.
6. I
§ 253, stk. 2, ændres
»som« til: »der«.
§ 2
I lov om erstatningsansvar, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1070 af 24. august 2018, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1719 af 27. december 2018,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 26 a, stk. 1, ændres
»stod den afdøde særlig nær« til:
»havde en særlig nær tilknytning til den
afdøde«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2021.
Stk. 2. Lovens § 2
har virkning for lovovertrædelser begået efter lovens
ikrafttræden.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 2 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Skærpelse af
straffen for ved chikanøs kørsel at lægge
hindringer i vejen for politiet | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Skærpelse af
straffen for uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse, forsætlig fareforvoldelse i forbindelse
med færdselslovsovertrædelser samt
flugtbilisme | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Uagtsomt manddrab | | | | 2.2.1.2. | Uagtsom betydelig legemsbeskadigelse | | | | 2.2.1.3. | Forsætlig fareforvoldelse | | | | 2.2.1.4. | Flugtbilisme | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | | | | 2.2.3.1. | Udvidelse af anvendelsesområdet for
uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under
særligt skærpende omstændigheder | | | | 2.2.3.2. | Skærpelse af straffen for uagtsomt
manddrab under særligt skærpende
omstændigheder | | | | 2.2.3.3. | Skærpelse af straffen for uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende
omstændigheder | | | | 2.2.3.4. | Skærpelse af straffen for
forsætlig fareforvoldelse i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser | | | | 2.2.3.5. | Skærpelse af straffen for
flugtbilisme | | 2.3. | Udvidelse af
personkreds berettiget til godtgørelse til
efterladte | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Danmark skal være et trygt samfund, hvor alle skal kunne
færdes sikkert i trafikken. Trafikanter, der ved deres
kørsel bevidst sætter sig ud over hensynet til andre
trafikanters sikkerhed, skaber fare og utryghed på vejene -
og det kan have fatale konsekvenser. Det skal stoppes.
Der skal sættes hårdt ind over for disse
hensynsløse trafikanter. Det gælder, uanset om en
sådan adfærd i det konkrete tilfælde har
resulteret i personskade eller alvorlig tingsskade, idet det ofte
vil bero på helt tilfældige omstændigheder, om
den fare, som vedkommende ved sin risikobetonede og farlige
adfærd udsætter andre for, bliver realiseret.
Regeringen præsenterede derfor den 6. februar 2020
udspillet: "Vanvidskørsel skal stoppes". Udspillet
indeholder ni konkrete tiltag, der skal bekæmpe
vanvidskørsel og styrke trygheden og sikkerheden på de
danske veje, herunder øget mulighed for at konfiskere biler,
der er anvendt til vanvid?skørsel, og markant
skærpede straffe for vanvidskørsel.
Den 11. december 2020 indgik regeringen en bred politisk aftale
med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye
Borgerlige om gennemførelse af initiativerne fra regeringens
udspil samt en række nye initiativer, som alle udgør
vigtige redskaber i kampen mod vanvi?d??sk?ørsel.
Dette lovforslag gennemfører de dele af den politiske
aftale, som forudsætter ændringer af straffeloven.
Der har ikke indtil nu været fastsat en præcis
definition af, hvad der karakteriseres som vanvidskørsel,
hvilket har gjort det vanskeligt at beskrive problemets udvikling
over tid. Regeringen har derfor på baggrund af oplysninger
fra bl.a. politiet foretaget en klar afgrænsning af, hvilke
forseelser der indgår i definitionen af begrebet
vanvidskørsel.
Den nye definition af
vanvidskørsel, som fremover vil blive afspejlet i
såvel færdselsloven som i straffeloven, omfatter
følgende forseelser:
- uagtsomt manddrab
under særligt skærpende omstændigheder, jf.
straffelovens § 241, 2. pkt.,
- uagtsom
forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred
under særligt skærpende omstændigheder, jf.
straffelovens § 249, 2. pkt.,
- forsætlig
forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller
førlighed i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser, jf. straffelovens §
252, stk. 1,
- særligt
hensynsløs kørsel, jf. færdselslovens §
118, stk. 10,
- kørsel med
en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t,
- kørsel med
en hastighed på 200 km/t eller derover og
-
spirituskørsel med en promille over 2,00.
Med lovforslaget bliver samtlige
færdselslovsovertrædelser, der indgår i den nye
definition af vanvidskørsel, omfattet af straffelovens
bestemmelser om uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse under særligt skærpende
omstændigheder. Det anses allerede i dag for en særligt
skærpende omstændighed, hvis uagtsomt manddrab eller
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse begås i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel eller
spirituskørsel, og med lovforslaget sikres det, at
også de groveste hastighedsovertrædelser fremover skal
anses som særligt strafskærpende
omstændigheder.
I overensstemmelse med udspillets tiltag nummer ni om
Ju?stitsministeriets eftersyn af strafniveauet i grove
tilfælde af vanvidskørsel har Justitsministeriet
foretaget et eftersyn af praksis vedrørende straffelovens
§§ 241, 2. pkt., og 249, 2. pkt., samt straffelovens
§ 252, stk. 1, når disse overtrædelser er
begået i forbindelse med vanvidskørsel mv. Det er
på baggrund af dette eftersyn Justitsministeriets vurdering,
at det nuværende strafniveau er for lavt.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om at skærpe
strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 241,
2. pkt., om uagtsomt manddrab under særligt skærpende
omstændigheder med 150 pct. i forhold til det gældende
strafniveau. I lyset af den meget markante skærpelse af
strafniveauet i straffelovens § 241, 2. pkt., lægges der
endvidere op til at forhøje strafferammen i bestemmelsen fra
8 år til 10 år.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om at skærpe
strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 249,
2. pkt., om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under
særligt skærpende omstændigheder med 100 pct. i
forhold til det gældende strafniveau. Herudover lægges
der op til, at straffen for overtrædelse af straffelovens
§ 252, stk. 1, ved forsætligt at volde fare for andres
liv eller førlighed i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser skærpes med 50 pct.
Der er i løbet af 2020 set flere eksempler på, at
personer, som har været involveret i forfærdelige
færdselsulykker, efterfølgende flygter fra
ulykkesstedet. Det er Justitsministeriets opfattelse, at det
gældende strafniveau for flugtbilisme, dvs. hvor en trafikant
forsætligt undlader at hjælpe en person, der i
forbindelse med et færdselsuheld er blevet tilføjet
betydelig personskade, jf. straffelovens § 253, stk. 2, ikke i
tilstrækkelig grad afspejler forbrydelsens alvor. Det
foreslås derfor ligeledes, at strafniveauet for sådanne
overtrædelser skærpes med 50 pct. i forhold til det
gældende strafniveau.
Det foreslås endvidere at skærpe straffen for
personer, der ved chikanøs kørsel lægger
hindringer i vejen for politiets eftersætning af en anden
bil, således at straffen fremover som udgangspunkt
fastsættes til ubetinget fængsel i 20 dage.
Endelig foreslås det at udvide kredsen af personer, der
som udgangspunkt er berettigede til godtgørelse til
efterladte, til også at omfatte samboende søskende,
voksne, udeboende børn og forældre til voksne,
udeboende børn.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af straffen for ved chikanøs
kørsel at lægge hindringer i vejen for politiet
2.1.1. Gældende ret
Straffelovens § 119 indeholder et særligt
strafferetligt værn for personer, der virker i offentlig
tjeneste eller hverv, herunder politifolk.
Efter straffelovens § 119, stk. 1, 1. pkt., straffes den,
som øver vold, truer med at øve vold eller offentligt
eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter trussel om vold mod nogen, hvem det påhviler
at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under
udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af
samme, eller som på lige måde søger at hindre en
sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller
at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling, med bøde
eller fængsel indtil 8 år.
Det følger videre af straffelovens § 119, stk. 4, 1.
pkt., at man kan straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, hvis man ellers lægger
de nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen
af deres tjeneste eller hverv.
Det vil således kunne udgøre en overtrædelse
af straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt., at en person ved
chikanøs kørsel lægger hindringer i vejen for
politiet, herunder i forbindelse med politiets eftersætning
af en anden bil.
Straffen for overtrædelse af § 119, stk. 4,
afhænger af forholdets karakter.
Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at der i mindre
grove tilfælde, f.eks. hvor en person forsøger at
modsætte sig en lovlig anholdelse ved at holde fast i en
lygtepæl eller lignende, skal nedlægges påstand
om bøde, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A,
side 8075. I Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om forbrydelser mod
den offentlige myndighed (§ 119, stk. 4 og § 124, stk.
1-6), pkt. 5.1.2, er bødeniveauet i
førstegangstilfælde fastsat til 1.200 kr.
Det fremgår ligeledes af forarbejderne, at der bør
være mulighed for at idømme hårdere straffe i
grovere tilfælde, hvor centrale dele af
myndighedsudøvelsen mv. hindres i at blive udført
frit og sikkert, og hvor hindringen kan medføre alvorlige
følger for mennesker eller ejendom. Som eksempler
herpå fremhæves hindring af politiets adgang til at
foretage ransagning af et tilholdssted for en bandegruppering,
herunder rockergrupper, hvor der er en mistanke om, at der
opbevares skydevåben. Hindringen kan f.eks. bestå i, at
indgangen til tilholdsstedet spærres. Endvidere nævnes
tilfælde, hvor politi og brandvæsen mv. forhindres i at
nå frem til brændende huse eller nødlidende
personer med vejblokader eller »fysiske blokader«, jf.
Folketingstidende 2008-2009, tillæg A, side 8075.
Straffelovens § 81 oplister en række forhold, som i
almindelighed skal indgå som skærpende
omstændigheder ved straffastsættelsen. Efter § 81,
nr. 2, skal det i almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningen er udført af flere i
forening. Derudover skal det efter § 81, nr. 3, i
almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningen er særligt planlagt eller
led i omfattende kriminalitet.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Regeringen præsenterede den 6. februar 2020 udspillet:
"Vanvidskørsel skal stoppes". Udspillet indeholder ni
konkrete tiltag, der skal bekæmpe vanvidskørsel og
styrke trygheden og sikkerheden på de danske veje.
I udspillet lægger regeringen bl.a. op til at skærpe
straffen for chikanekørsel, der hindrer politiets
arbejde.
Rigspolitiet har oplyst, at politiet oplever, at chikanøs
kørsel anvendes som en bevidst strategi for at forhindre
politiet i at eftersætte andre biler. Dette kan ske, uden at
den chikanøse kørsel i sig selv kan anses som
hasarderet, hurtig eller risikobetonet. Den chikanøse
kørsel hindrer imidlertid politiets efterforskning af
forbrydelser og eventuelle pågribelse af gerningsmænd.
Herudover kan det potentielt resultere i farlige situationer for
både politiet og andre trafikanter, hvis situationen udvikler
sig.
Der kan forekomme tilfælde, hvor kørslen ikke
opfylder forarbejdernes kriterier om, at kørslen hindrer
politiets mulighed for at udføre sin opgave frit og sikkert.
Denne form for kørsel vil således i dag i visse
tilfælde kunne anses som mindre grov og dermed alene
medføre bødestraf, jf. § 119, stk. 4, 1.
pkt.
Det er imidlertid Justitsministeriets opfattelse, at denne form
for kørsel bør straffes hårdere, da den dels
kan modvirke kriminalitetsbekæmpelsen, dels indebærer
en potentiel høj farlighed, hvis situationen udvikler sig.
Den kan samtidig medføre alvorlige følger for
mennesker eller ejendom.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at ændre "ellers" til
"i øvrigt" i straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt. Der
er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har
til formål at give mulighed for i bemærkningerne at
angive nærmere retningslinjer om strafniveauet efter
bestemmelsen.
Med den foreslåede ændring i bemærkningerne
forudsættes det, at straffen i
førstegangstilfælde for ved chikanøs
kørsel at lægge hindringer i vejen for politiet,
herunder ved politiets eftersætning af en anden bil, som
udgangspunkt fastsættes til fængsel i 20 dage, der som
udgangspunkt bør være ubetinget.
Er lovovertrædelsen af organiseret karakter, herunder
begået af flere i forening eller som led i omfattende
kriminalitet, vil dette - ligesom i dag - kunne indgå som en
yderligere skærpende omstændighed ved straffens
fastsættelse, jf. straffelovens § 81, nr. 2 og 3. Det
samme gælder, hvis forholdet er begået, mens eller i
umiddelbar forlængelse af, at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, jf. straffelovens § 119, stk. 4, 2. pkt.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke i øvrigt tilsigtet
ændringer af praksis efter straffelovens § 119, stk. 4,
1. pkt.
2.2. Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab, uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse, forsætlig fareforvoldelse i
forbindelse med færdselslovsovertrædelser samt
flugtbilisme
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Uagtsomt manddrab
Det fremgår af straffelovens § 241, 1. pkt., at den,
som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 8 år. Såfremt forholdet er
begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette
som en særligt skærpende omstændighed, jf.
straffelovens § 241, 2. pkt.
Begrebet "spirituskørsel" i straffelovens § 241, 2.
pkt., omfatter kørsel med en alkoholpromille på over
0,5, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A,
side 7323-26.
Det fremgår herudover af straffelovens § 241, 2.
pkt., at det udgør en skærpende omstændighed,
hvis forholdet er begået i forbindelse med overtrædelse
af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2.
Færdselslovens § 54, stk. 1, (såkaldt
narkokørsel) omhandler alle typer af
bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler fastsat af
transport-, bygnings- og boligministeren er klassificeret som
farlige for færdselssikkerheden, herunder også hash
(THC), mens det følger af § 54, stk. 2, at et
motordrevet køretøj ikke må føres af
nogen eller forsøges ført af nogen, som på
grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på
søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende
midler eller af lignende årsager befinder sig i en
sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at
føre køretøjet på fuldt betryggende
måde.
Færdselslovens § 54, stk. 1, angiver en såkaldt
nulgrænse, således at enhver kørsel med et af de
i bestemmelsen oplistede stoffer i blodet udgør en
overtrædelse af bestemmelsen, uanset om det konkret kan
påvises, at indtagelsen af stoffet har påvirket evnen
til at føre køretøjet. Receptpligtig medicin
er undtaget fra nulgrænsen.
Færdselslovens § 54, stk. 2, indeholder det
såkaldte førerevnekriterium, hvorefter det vil
udgøre en overtrædelse af bestemmelsen, hvis
føreren af en af de i bestemmelsen opregnede grunde er ude
af stand til at føre køretøjet på en
fuldt betryggende måde. § 54, stk. 2, er f.eks.
relevant, når der er indtaget et stof, som ikke er omfattet
af nulgrænsen i stk. 1, men som alligevel medfører, at
køretøjet ikke kan føres på fuldt
betryggende måde. Dette gælder således også
ved indtagelsen af receptpligtig medicin.
Vedrørende begrebet "særligt hensynsløs
kørsel" i § 241, 2. pkt., er det forudsat i
bestemmelsens forarbejder, at begrebet skal forstås i
overensstemmelse med det tilsvarende begreb i færdselslovens
§ 126, stk. 1, nr. 4, jf. Folketingstidende 2004-05 (2.
samling), tillæg A, side 7323-26.
Færdselslovens § 126 omhandler tilfælde, hvor
der skal ske ubetinget frakendelse af førerretten. Ubetinget
frakendelse skal ifølge bestemmelsens stk. 1, nr. 4, bl.a.
ske, når føreren forsætligt har voldt skade
på andres person eller ting, forsætligt har fremkaldt
nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført
et motordrevet køretøj på en særligt
hensynsløs måde.
Begrebet "særligt hensynsløs kørsel" i
færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4, skal adskilles fra
lovens § 125, stk. 1, nr. 1, som omhandler den situation, hvor
føreren under tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade på
person eller ting eller fremkaldt fare herfor.
Det følger af forarbejderne til færdselslovens
§ 126, stk. 1, nr. 4, jf. Folketingstidende 1974-75 (2.
samling), tillæg A, spalte 1995-1997, at det, der adskiller
begrebet særligt hensynsløs kørsel i §
126, stk. 1, nr. 4, fra begrebet tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden i § 125,
stk. 1, nr. 1, er, at særligt hensynsløs kørsel
kræver, at føreren forsætligt har voldt skade
eller forsætligt har fremkaldt nærliggende fare for
skadetilføjelse, eller i øvrigt har kørt
på en særligt hensynsløs måde. En
sådan kørsel er karakteriseret ved, at føreren
bevidst sætter sig ud over hensynet til andres sikkerhed, og
der kræves således, i modsætning til ved §
125, stk. 1, nr. 1, en kvalificeret form for tilregnelse, der i
forarbejderne også beskrives som et subjektivt
dadelværdigt forhold. Bestemmelsen omfatter eksempelvis
kørsel, der retter sig mod at forulempe eller bringe en
anden trafikant i fare (chikanekørsel), hasarderet
kørsel, f.eks. for at unddrage sig forfølgning,
hård og pågående kørsel, der
medfører konkret skadeforvoldelse eller farefremkaldelse, og
som udføres med bevidsthed om, at den fører til
forulempelse eller farefremkaldelse, samt grove former for
kapkørsel, flokkørsel og lignende
"chokkørsel". Bestemmelsen omfatter også kørsel
med køretøjer uden eller med meget betydelig nedsat
bremse- eller styreevne eller andre mangler, der kan føre
til nærliggende risiko for andre trafikkanter, når
risikoen har stået eller måtte stå føreren
klart.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at de
følger, som kørslen har haft i form af personskade
eller materiel skade, ikke kan tillægges afgørende
betydning for, om der er tale om særligt hensynsløs
kørsel, da det ofte vil bero på tilfældige
omstændigheder, som ikke har nogen virkelig sammenhæng
med kørslens karakter, om kørslen resulterer i
sådanne skader eller ej.
Det fremgår af forarbejderne til § 241, 2. pkt., at
strafniveauet i sager om uagtsomt manddrab begået i
forbindelse med spirituskørsel, særligt
hensynsløs kørsel eller overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, som udgangspunkt er
fængsel i 16-18 måneder i normaltilfælde, jf.
Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 28.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at det angivne
strafniveau kan fraviges i op- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder. En skærpende
omstændighed kan være, at gerningsmanden tidligere er
straffet for spirituskørsel, særligt hensynsløs
kørsel eller anden risikobetonet kørsel, som har
medført betinget eller ubetinget frakendelse af
førerretten, og som har været udtryk for betydelig
uansvarlighed som fører af et motorkøretøj.
Det vil også kunne være en skærpende
omstændighed, hvis gerningsmanden tidligere er straffet for
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2.
I tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel, hvor der har
foreligget en kombination af flere grove overtrædelser af
færdselsloven, er det forudsat, at der fastsættes en
straf, der er væsentligt strengere end det angivne
normalniveau på 16-18 måneders fængsel. Det kan
f.eks. være tilfælde, hvor der er tale om betydelig
uansvarlig kørsel over en længere strækning med
både betydelige hastighedsoverskridelser og kørsel
over for rødt lys eller kørsel venstre om
helleanlæg i områder med mange trafikanter. Det samme
gælder sager om uagtsomt manddrab, hvor forholdet er
begået i forbindelse med spirituskørsel eller
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, og hvor kørslen samtidig kan karakteriseres som
særligt hensynsløs.
De groveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse
med spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt
hensynsløs kørsel, skal ifølge forarbejderne
føre til straffe på fængsel i op til 5 år,
jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 28.
Det forudsættes i øvrigt i forarbejderne, at
strafniveauet i sager omfattet af straffelovens § 241
begået i forbindelse med særligt hensynsløs
kørsel får en vis afsmittende betydning for
domstolenes strafudmåling i de mere alvorlige sager om
uagtsomt manddrab i forbindelse med kørsel under
tilsidesættelse af væsentlige hensyn til
færdselssikkerheden, hvor der f.eks. foreligger et mere
subjektivt dadelværdigt forhold, men hvor der ikke kan siges
at være tale om en bevidst tilsidesættelse af hensynet
til andres sikkerhed, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som
fremsat, side 29.
Rigsadvokaten har foretaget en gennemgang af trykt retspraksis
vedrørende straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt
manddrab i forbindelse med hensynsløs kørsel mv. fra
de seneste fem år samt eksempler på utrykt retspraksis
fra de seneste to år.
På baggrund af gennemgangen har Rigsadvokaten oplyst, at i
sager om overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt.,
ses strafniveauet i dag at være fra 1 år og 4
måneders fængsel til 1 år og 6 måneders
fængsel, når der alene er tale om et enkelt forhold af
overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., som er
begået samtidig med overtrædelse af
færdselslovens § 53 om spirituskørsel og/eller
§ 54 om narkokørsel mv.
Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at i de tilfælde, hvor
der foreligger skærpende omstændigheder, f.eks. hvor
kørselsforløbet tillige vurderes at være
særligt hensynsløst, og/eller hvor den tiltalte
tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet, udmåles
straffen i dag som udgangspunkt fra 1 år og 9 måneders
fængsel til 2 års fængsel. Der foreligger dog
også eksempler på, at domstolene har udmålt
straffe fra 2 år og 6 måneder til 3 år i sager,
hvor der forelå skærpende omstændigheder.
2.2.1.2. Uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
Det fremgår af straffelovens § 249, 1. pkt., at den,
som uagtsomt tilføjer nogen betydelig skade på legeme
eller helbred, straffes med bøde eller fængsel indtil
4 måneder eller under særligt skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Det
følger af bestemmelsens 2. pkt., at såfremt forholdet
er begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette
som en særligt skærpende omstændighed.
For så vidt angår definitionerne på
henholdsvis spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 og 2, samt særligt
hensynsløs kørsel, henvises der til ovenfor under
pkt. 2.2.1.1. om uagtsomt manddrab.
Det følger af forarbejderne til § 249, 2. pkt., at
strafniveauet i sager om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, som
udgangspunkt er fængsel i 6-8 måneder i
normaltilfælde, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som
fremsat, side 28. For nærmere beskrivelse af, hvad der
udgør yderligere strafskærpende omstændigheder,
henvises der til det ovenfor under pkt. 2.2.1.1. anførte om
straffelovens § 241.
Det forudsættes i forarbejderne, at der i de grove
tilfælde af uagtsom betydelig legemsbeskadigelse begået
i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt
hensynsløs kørsel, som udgangspunkt skal
idømmes straffe, der er markant højere end det
angivne normalniveau på 6-8 måneders fængsel, og
at straffen i de groveste tilfælde som udgangspunkt skal
være på et højere niveau end 8-10 måneders
fængsel, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat,
side 29.
På samme måde som efter straffelovens § 241
forudsættes det, at strafniveauet i sager omfattet af
straffelovens § 249 begået i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel fremover får en
vis afsmittende betydning for domstolenes strafudmåling i de
mere alvorlige sager om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i
forbindelse med kørsel under tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, hvor der
f.eks. foreligger et mere subjektivt dadelværdigt forhold,
men hvor der ikke kan siges at være tale om en bevidst
tilsidesættelse af hensynet til andres sikkerhed.
Rigsadvokaten har foretaget en gennemgang af trykt retspraksis
vedrørende straffelovens § 249, 2. pkt., om uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med hensynsløs
kørsel mv. fra de seneste fem år samt eksempler
på utrykt retspraksis fra de seneste to år.
På baggrund af gennemgangen har Rigsadvokaten oplyst, at
der i sager om overtrædelse af straffelovens § 249, 2.
pkt., hvor der alene er tale om overtrædelse af straffelovens
§ 249, 2. pkt., som er begået samtidig med
overtrædelse af færdselslovens § 53 om
spirituskørsel og/eller § 54 om narkokørsel mv.,
som udgangspunkt i dag udmåles straffe fra 60 dage til 6
måneders fængsel.
Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at der i sager om
overtrædelse af § 249, 2. pkt., hvor der tillige
dømmes for overtrædelse af straffelovens § 252,
og kørselsforløbet vurderes at være
særligt hensynsløst, eller hvor den tiltalte tidligere
er straffet for ligeartet kriminalitet, i dag ses udmålt
straffe i niveauet fra 8 måneder til 1 års
fængsel.
Eksempler på de groveste tilfælde af
overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., involverer
sager, hvor der tillige straffes for f.eks. flere forhold af
overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., og/eller
overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., og hvor
kørselsforløbet tillige vurderes at være
særligt hensynsløst, eller hvor den tiltalte tidligere
er straffet for ligeartet kriminalitet. I disse sager har
domstolene udmålt straffe på op til 3 års
fængsel.
2.2.1.3. Forsætlig fareforvoldelse
Det følger af straffelovens § 252, stk. 1, at den,
der for vindings skyld, af grov kådhed eller på
lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare
for nogens liv eller førlighed, skal straffes med
fængsel indtil 8 år.
Det følger af forarbejderne til § 252, at
bestemmelsen er et konkret faredelikt, hvilket indebærer, at
der i det enkelte tilfælde skal kunne føres bevis for,
at der objektivt set har været fare for en anden persons liv
eller førlighed, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling),
tillæg A, side 2936. Endvidere kræves det, at
gerningsmanden har handlet med forsæt, dvs. med kendskab til
situationens omstændigheder og bevidsthed om, at der
forvoldes fare. Faren skal efter bestemmelsens ordlyd have
været "nærliggende". I dette udtryk antages at ligge et
krav om, at der har været tale om en åbenbar og
væsentlig risiko for følgens indtræden.
Det følger af forarbejderne til straffelovens
§§ 241, 2. pkt., og 249, 2. pkt., jf. Folketingstidende
2009-10, A, L 179 som fremsat, side 29, at den
udmålingspraksis, som domstolene på baggrund af
lovforslaget fastlægger i forhold til sager omfattet af
straffelovens §§ 241 og 249, forudsættes at
få en afsmittende betydning for domstolenes
strafudmåling i sager omfattet af straffelovens § 252 om
forsætlig fareforvoldelse.
Der henvises i øvrigt til det ovenfor anførte
under pkt. 2.2.1.1. og 2.2.1.2. om strafniveauet for
overtrædelse af straffelovens §§ 241 og 249.
Rigsadvokaten har foretaget en gennemgang af trykt retspraksis
vedrørende straffelovens § 252 om forsætlig
fareforvoldelse i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser fra de seneste 10 år
samt eksempler på utrykt retspraksis fra de seneste to
år. På baggrund af gennemgangen har Rigsadvokaten
oplyst, at i sager om overtrædelse af straffelovens §
252 ses strafniveauet i dag at være fra 7 dage til 4
måneders fængsel, når der alene er tale om et
enkelt forhold vedrørende overtrædelse af
straffelovens § 252.
I de tilfælde, hvor der er tale om flere forhold
vedrørende overtrædelse af straffelovens § 252,
udmåles straffen i dag fra 4 måneder til 8
måneders fængsel.
2.2.1.4. Flugtbilisme
Efter straffelovens § 253, stk. 1, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år den, som, uagtet det var ham
muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller
andre, undlader efter evne at hjælpe nogen, der er i
øjensynlig livsfare, eller at træffe de
foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til
redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er
påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller
anden tilsvarende ulykke. Med fængsel indtil 2 år
straffes den, som overtræder stk. 1 i forbindelse med flugt
fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet
betydelig personskade, jf. stk. 2.
Det følger af forarbejderne til § 253, stk. 2, at
flugt fra et færdselsuheld skal forstås således,
at den pågældende trafikant enten ikke er standset
eller nok er standset, men herefter har forladt uheldsstedet uden
at yde hjælp til den eller de tilskadekomne, jf.
Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side
5705.
Det følger endvidere af forarbejderne samme sted, at der
ved betydelig personskade forstås dels situationer, hvor den
tilskadekomne er i øjensynlig livsfare eller tilsyneladende
livløs, jf. § 253, stk. 1, nr. 1 og 2, 1. led, dels
situationer, hvor den tilskadekomne (i øvrigt) er
pådraget betydelig skade på legeme eller helbred, jf.
§ 253, stk. 1, nr. 2, 2. led, jf. færdselslovens §
9, stk. 2, nr. 1.
Begrebet "betydelig skade på legeme eller helbred" skal
herved forstås i overensstemmelse med det skadesbegreb, der
har udviklet sig i praksis efter straffelovens § 249 om
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse. Straffelovens § 253,
stk. 2, omfatter således f.eks. typisk skader, der
medfører varigt men, kraniebrud og lårbensbrud, men
ikke f.eks. ukomplicerede armbrud.
Det følger endvidere af forarbejderne samme sted, at det
for bestemmelsens anvendelse kræves, at gerningsmanden har
haft det fornødne forsæt. Det fornødne
forsæt kan f.eks. foreligge, hvis gerningsmanden har vidst,
at en person, der var indblandet i uheldet, har pådraget sig
betydelig skade (f.eks. i tilfælde, hvor gerningsmanden
standser og konstaterer, at der er tale om alvorlige skader, og
herefter forlader uheldsstedet uden at yde hjælp), eller hvis
gerningsmanden som følge af omstændighederne ved
uheldet må have anset dette for overvejende sandsynligt.
Det er ikke en forudsætning for anvendelsen af
bestemmelsen, at færdselsuheldet kan tilregnes gerningsmanden
som uagtsomt, således at denne tillige kan straffes for
overtrædelse af straffelovens § 241 og/eller §
249.
Endelig fremgår det af forarbejderne samme sted, at det
tilsigtes, at straffen i sager om overtrædelse af
straffelovens § 253, stk. 2, som udgangspunkt skal være
frihedsstraf i niveauet 2-3 måneders ubetinget fængsel.
Straffen kan dog efter omstændighederne gøres
betinget, f.eks. hvis den pågældende selv er kommet til
skade og som følge af choktilstand forlader uheldsstedet
uden at yde den fornødne hjælp.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Som led i regeringens udspil mod
vanvidskørsel blev der som noget nyt foretaget en klar
afgrænsning af, hvilke forseelser der indgår i
definitionen af begrebet vanvidskørsel. Det drejer sig om
følgende forseelser, der må anses for særligt
alvorlige og med en særlig høj farlighed:
- uagtsomt manddrab
under særligt skærpende omstændigheder, jf.
straffelovens § 241, 2. pkt.,
- uagtsom
forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred
under særligt skærpende omstændigheder, jf.
straffelovens § 249, 2. pkt.,
- forsætlig
forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller
førlighed i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser, jf. straffelovens §
252, stk. 1,
- særligt
hensynsløs kørsel, jf. færdselslovens §
118, stk. 10,
- kørsel med
en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t,
- kørsel med
en hastighed på 200 km/t eller derover og
-
spirituskørsel med en promille over 2,00.
Det er Justitsministeriets vurdering, at samtlige
færdselsovertrædelser, som er omfattet af regeringens
definition på vanvidskørsel, fremover bør
indgå som særligt skærpende omstændigheder
ved fastsættelse af straffen for uagtsomt manddrab og uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse i trafikken. I dag anses alene
særligt hensynsløs kørsel,
spirituskørsel og narkokørsel mv., men ikke rene
hastighedsoverskridelser, som strafskærpende
omstændigheder i sådanne sager.
Det foreslås på den baggrund at ændre
straffelovens § 241, 2. pkt., og § 249, 2. pkt.,
således at det fremgår af bestemmelserne, at det
også anses som en særligt skærpende
omstændighed, hvis henholdsvis uagtsomt manddrab og uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse begås i forbindelse med de
groveste hastighedsovertrædelser.
I overensstemmelse med regeringens definition på
vanvidskørsel forstås der ved de groveste
hastighedsovertrædelser kørsel med en
hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t samt kørsel med en hastighed
på 200 km/t eller derover.
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at det
nuværende strafniveau i sager om overtrædelse af
straffelovens § 241, 2. pkt., og § 249, 2. pkt., ikke i
tilstrækkelig grad afspejler, at der er tale om grove
overtrædelser af færdselsloven, hvor føreren
fuldstændig sætter sig ud over hensynet til andre
menneskers liv og sikkerhed. På samme måde er det
Justitsministeriets vurdering, at strafniveauet i straffelovens
§ 252, stk. 1, om forsætlig fareforvoldelse i
forbindelse med færdselslovsovertrædelser samt
straffelovens § 253, stk. 2, om flugtbilisme, ikke i
tilstrækkelig grad afspejler forbrydelsernes alvor.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om at skærpe
strafniveauet for overtrædelse af straffelovens §
241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab under særligt
skærpende omstændigheder med 150 pct. i forhold til det
gældende strafniveau. I lyset af den meget markante
skærpelse af strafniveauet i straffelovens § 241, 2.
pkt., lægges der endvidere op til at forhøje
strafferammen i bestemmelsen fra 8 år til 10 år.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om at skærpe
strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 249,
2. pkt., om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under
særligt skærpende omstændigheder med 100 pct. i
forhold til det gældende strafniveau. Herudover lægges
der op til, at straffen for overtrædelse af straffelovens
§ 252, stk. 1, ved forsætligt at volde fare for andres
liv eller førlighed i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser samt overtrædelse af
straffelovens § 253, stk. 2, om flugtbilisme skærpes med
50 pct. i forhold til det gældende strafniveau.
En skærpelse af strafniveauet skal sende et utvetydigt
signal om, at denne form for adfærd i trafikken er
uacceptabel.
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.2.3.1. Udvidelse af anvendelsesområdet for uagtsomt
manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under
særligt skærpende omstændigheder
Det foreslås at udvide straffelovens § 241, 2. pkt.,
om uagtsomt manddrab under særligt skærpende
omstændigheder og § 249, 2. pkt., om uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse under særligt skærpende
omstændigheder til også at omfatte de groveste
hastighedsovertrædelser.
Ændringen indebærer, at bestemmelserne fremover vil
omfatte henholdsvis uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse begået ved kørsel med en
hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t samt ved kørsel med en
hastighed på 200 km/t eller derover.
Hermed vil bestemmelserne således omfatte samtlige
færdselsovertrædelser i den nye definition af
vanvidskørsel, som beskrevet ovenfor under punkt 2.2.2.
2.2.3.2. Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab under
særligt skærpende omstændigheder
Det foreslås endvidere, at strafniveauet i sager om
uagtsomt manddrab begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel skærpes med 150 pct. i forhold til det
gældende strafniveau. Det forudsættes i den
forbindelse, at straffen for uagtsomt manddrab begået ved
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100
pct. ved kørsel med over 100 km/t samt ved kørsel med
en hastighed på 200 km/t eller derover, fastsættes
på et tilsvarende niveau.
Forslaget indebærer, at en overtrædelse af
straffelovens § 241, 2. pkt., der i dag ville blive straffet
med 18 måneders fængsel, fremover som udgangspunkt vil
skulle straffes med omkring 3 år og 9 måneders
fængsel.
Herudover vil der - ligesom det er tilfældet efter
gældende ret - skulle fastsættes en straf, der er
væsentlig strengere end det angivne normalniveau i
tilfælde af uagtsomt manddrab begået i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel, hvor der har
foreligget en kombination af flere grove overtrædelser af
færdselsloven.
Rigsadvokaten har oplyst, at der i tilfælde, hvor et
kørselsforløb omfattet af § 241, 2. pkt.,
tillige vurderes at have været særligt
hensynsløst, i praksis ses at være udmålt
straffe fra 1 år og 9 måneders fængsel til 2
års fængsel. Der foreligger dog også eksempler
på, at domstolene har udmålt straffe fra 2 år og
6 måneder til 3 år i sager, hvor der forelå
skærpende omstændigheder.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af
straffelovens § 241, 2. pkt., hvor der samtidig foreligger
yderligere skærpende omstændigheder, der i dag ville
blive straffet med 2 års fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 5 års fængsel.
Det forudsættes endvidere, at straffen for de
allergroveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel skærpes, således at der fremover som
udgangspunkt skal idømmes straffe, der er væsentligt
højere end 5 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Den foreslåede skærpelse af strafniveauet for
overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., om
uagtsomt manddrab under særligt skærpende
omstændigheder med 150 pct. nødvendiggør, at
der også foretages en forhøjelse af strafferammen.
Som anført ovenfor forudsættes det således,
at der for de allergroveste tilfælde af uagtsomt manddrab i
forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt
hensynsløs kørsel som udgangspunkt skal
idømmes straffe, der er væsentligt højere end 5
års fængsel.
Der lægges derfor op til at forhøje strafferammen i
bestemmelsen fra 8 år til 10 år.
2.2.3.3. Skærpelse af straffen for uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse under særligt skærpende
omstændigheder
Det foreslås ligeledes, at strafniveauet i sager om
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel skærpes med 100 pct. i forhold til det
gældende strafniveau. Det forudsættes i den
forbindelse, at straffen for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
begået ved kørsel med en hastighedsoverskridelse
på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t samt
ved kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover,
fastsættes på et tilsvarende niveau.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af
straffelovens § 249, 2. pkt., der i dag ville blive straffet
med 6 måneders fængsel, fremover som udgangspunkt vil
skulle straffes med 1 års fængsel.
Forslaget indebærer ligeledes, at strafniveauet for de
grove tilfælde af uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, hvor det i
dag forudsættes, at der idømmes straffe, der er
markant højere end 6-8 måneder, skal skærpes med
100 pct.
Rigsadvokaten har oplyst, at der i tilfælde, hvor et
kørselsforløb omfattet af straffelovens § 249,
2. pkt., vurderes at have været særligt
hensynsløst, i praksis ses at være udmålt
straffe i niveauet fra 8 måneder til 1 års
fængsel.
Forslaget indebærer herved, at en grov overtrædelse
af straffelovens § 249, 2. pkt., der i dag ville blive
straffet med 1 års fængsel, fremover som udgangspunkt
vil skulle straffes med 2 års fængsel.
Straffen for de groveste tilfælde af uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, som i dag straffes med mere end 8-12 måneder
fængsel, skærpes tilsvarende.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
2.2.3.4. Skærpelse af straffen for forsætlig
fareforvoldelse i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser
Det foreslås, at strafniveauet i sager om forsætlig
fareforvoldelse frem over skærpes med 50 pct. i forhold til
det gældende strafniveau, når fareforvoldelsen er
forårsaget i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser. Skærpelsen af
strafniveauet er ikke begrænset til overtrædelse af
straffelovens § 252, stk. 1, i forbindelse med
vanvidskørsel, men forudsættes at omfatte
overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1, ved enhver
færdselslovsovertrædelse. Dette skyldes, at det er
overtrædelsen af straffelovens § 252, stk. 1,
begået i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser, der i sig selv udgør
vanvidskørsel.
Rigsadvokaten har oplyst, at strafniveauet i sager om
overtrædelse af straffelovens § 252 i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser i dag ses at være fra 7
dage til 4 måneders fængsel ved enkeltstående
overtrædelser og fra 4 måneder til 8 måneders
fængsel ved flere forhold vedrørende
overtrædelse af straffelovens § 252.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af
straffelovens § 252 i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser, der i dag ville blive
straffet med 4 måneders fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 6 måneders
fængsel, mens en overtrædelse, der i dag ville blive
straffet med 8 måneders fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 1 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
2.2.3.5. Skærpelse af straffen for flugtbilisme
Det foreslås endelig, at strafniveauet i sager om
overtrædelse af straffelovens § 253, stk. 2,
skærpes med 50 pct. i forhold til det gældende
strafniveau.
Der lægges således op til, at en overtrædelse
af bestemmelsen, der i dag ville blive straffet med 2-3
måneders fængsel, fremover som udgangspunkt skal
straffes med 3-5 måneders fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
2.3. Udvidelse af personkreds berettiget til godtgørelse
til efterladte
2.3.1. Gældende ret
Efter § 26 a, stk. 1, i lov om erstatningsansvar (herefter
erstatningsansvarsloven), kan den, der forsætligt eller ved
grov uagtsomhed forvolder en andens død,
pålægges at betale en godtgørelse til
efterlevende, der stod den afdøde særlig
nær.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, der
blev indsat ved lov nr. 35 af 21. januar 2003, jf.
Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 89, at
efterlevende, der stod den afdøde særlig nær, og
som dermed er berettiget til godtgørelse efter bestemmelsen,
som udgangspunkt omfatter ægtefæller, samlevere,
mindreårige børn og forældre til
mindreårige børn. Der skal ikke foretages en
nærmere vurdering af de konkrete følelsesmæssige
relationer mellem disse efterlevende og den afdøde. Der vil
dog normalt ikke være grundlag for at tilkende en
godtgørelse, hvis ægtefællernes samliv på
tidspunktet for dødsfaldet var ophævet på grund
af uoverensstemmelser.
Forholdet mellem forældre og deres hjemmeboende og/eller
mindreårige børn anses normalt for omfattet af reglen,
uanset om det er et barn eller en af forældrene, der
dør. Der tilkendes i almindelighed godtgørelse til
mindreårige børn uanset deres alder. Hvis der er tale
om voksne børn, der er flyttet hjemmefra, vil der derimod i
almindelighed ikke være grundlag for at tilkende en
godtgørelse i anledning af barnets eller en af
forældrenes død, medmindre de pågældende
må antages at have bevaret en helt særlig tilknytning,
eller barnet f.eks. først er flyttet hjemmefra umiddelbart
før dødsfaldet.
Efter omstændighederne vil også andre end
ægtefæller, samlevere, børn og forældre
kunne anses for omfattet af reglen. Dette forudsætter dog, at
der har været et sådant særligt forhold mellem
den pågældende og den afdøde, at der må
antages at være tale om en tilsvarende særlig
følelsesmæssig belastning som følge af
dødsfaldet. Det kan f.eks. være en søster eller
bror, der som voksen i mange år har haft fælles bolig
og husholdning med den afdøde.
Muligheden for at tilkende en godtgørelse til de
efterladte er begrænset til dødsfald, der er forvoldt
forsætligt eller groft uagtsomt.
Det følger endvidere af erstatningsansvarslovens §
26 a, stk. 2, at der ved vurderingen af, om der skal betales
godtgørelse efter stk. 1, og ved fastsættelsen af
godtgørelsens størrelse, skal lægges
særlig vægt på karakteren af skadevolderens
handling og på den lidelse eller krænkelse, som
må antages at være påført den eller de
efterlevende.
Det er forudsat, at der skal foretages en helhedsvurdering af,
om dødsfaldet er forvoldt under sådanne
omstændigheder, at det i almindelighed må forventes at
påføre de efterladte en ekstraordinær psykisk
og/eller følelsesmæssig belastning (lidelse eller
krænkelse). Der er således tale om en generel vurdering
af dødsfaldets egnethed til at medføre en sådan
særlig belastning for de efterladte og ikke en konkret
medicinsk vurdering af, i hvilket omfang dette rent faktisk har
været tilfældet.
Tilkendelse af godtgørelse til en efterladt
forudsætter ikke, at den pågældende har
fået en egentlig psykisk skade (personskade) som følge
af dødsfaldet.
Ved dødsfald, der er forvoldt forsætligt, vil der
normalt være tale om en overtrædelse af straffelovens
§ 237 om drab. I disse tilfælde vil vurderingen efter
stk. 2 som udgangspunkt føre til, at der bør
tilkendes de efterladte en godtgørelse.
Hvis dødsfaldet er forvoldt ved grov uagtsomhed,
indebærer vurderingen efter stk. 2, at der ud over
skadevolderens grove uagtsomhed som udgangspunkt konkret skal
foreligge omstændigheder, der må antages at
indebære, at de efterladte i særlig grad
påføres lidelse eller krænkelse som følge
af dødsfaldet.
Der kan ved denne vurdering bl.a. lægges vægt
på, om dødsfaldet er forvoldt på en særlig
brutal og/eller krænkende måde, f.eks. at offeret har
været udsat for omfattende vold eller seksuelle overgreb
inden døden eller er død på en særlig
pinefuld måde. Der kan også lægges vægt
på, om de efterladte har været til stede, da offeret
blev dræbt, eller er kommet til stede umiddelbart efter. Hvis
skadevolderens adfærd har været af særlig grov
karakter og f.eks. må betegnes som grov hensynsløshed,
kan dette i sig selv tale for, at der tilkendes de efterladte en
godtgørelse.
Godtgørelsens størrelse fastsættes ud fra en
samlet vurdering af de konkrete omstændigheder i den enkelte
sag. Karakteren af skadevolderens handling og den lidelse eller
krænkelse, som må antages at være
påført den eller de efterlevende, tillægges
særlig vægt ved udmålingen af
godtgørelsen, jf. stk. 2.
Den maksimale godtgørelse er forudsat til i almindelighed
at være i størrelsesordenen 100.000 kr. I sager om
forsætligt drab tilkendes der som udgangspunkt en
godtgørelse i denne størrelsesorden. Det er dog ikke
udelukket i helt ekstraordinære tilfælde at tilkende en
højere godtgørelse.
Hvis dødsfaldet er forvoldt ved grov uagtsomhed,
fastsættes godtgørelsen normalt til et mindre
beløb, idet det dog er forudsat, at der ikke udmåles
helt bagatelagtige beløb.
Der kan i anledning af det samme dødsfald tilkendes en
godtgørelse til flere efterladte, der hver især
opfylder betingelserne herfor, f.eks. både til den
afdødes ægtefælle og til den afdødes
mindreårige børn.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Den 28. februar 2020 blev der fremsat forslag til
folketingsbeslutning (beslutningsforslag nr. B 146) om
godtgørelse til efterlevende børn uanset alder og
bopæl. Beslutningsforslaget har følgende ordlyd:
»Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at tage de nødvendige
initiativer, således at godtgørelse efter
erstatningsansvarslovens § 26 a, der kan ydes til
efterlevende, der stod den afdøde særligt nær,
skal omfatte alle børn, uanset alder, og uanset om
børnene boede sammen med forælderen på
gerningstidspunktet.«
Det fremgår endvidere af beslutningsforslaget, at
»forslagsstillerne mener, at også voksne børn
kan lide alvorlig tort, psykisk smerte og lidelse i samme omfang
som mindreårige og hjemmeboende børn, når en
forælder bliver dræbt eller dør efter at have
været udsat for vold.«
Den 25. juni 2020 afgav Retsudvalget beretning over
beslutningsforslaget. Et flertal i udvalget bakkede op om forslaget
om at udvide personkredsen til efterlevende børn uanset
børnenes alder og bopæl på gerningstidspunktet.
Et andet flertal fandt, at det samtidig burde overvejes, om
også andre nærtstående, f.eks. forældre til
et voksent barn eller et barnebarn til en bedsteforælder,
skulle omfattes af den personkreds, der vil kunne tilkendes
godtgørelse til efterladte.
Justitsministeriet er enig med forslagsstillerne i, at sorgen
over tabet af en forælder og den smerte, der samtidig er
forbundet med tabet, når forælderen er blevet
dræbt, kan være lige så stor, som hvis barnet er
voksent og ikke længere bor sammen med sin
forælder.
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at det samme
gør sig gældende for forældre til voksne,
udeboende børn og samboende søskende.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at voksne,
udeboende børn, forældre til voksne, udeboende
børn og samboende søskende fremover som udgangspunkt
bør være omfattet af den personkreds, der er
berettiget til godtgørelse til efterladte efter
erstatningsansvarslovens § 26 a, stk. 1.
Det udelukker ikke, at godtgørelse til efterladte i
overensstemmelse med gældende ret fortsat skal kunne
tilkendes andre personer, der havde en særlig nær
tilknytning til afdøde, hvis der for den
pågældende på baggrund af en konkret vurdering
må antages at være tale om en tilsvarende særlig
følelsesmæssig belastning som følge af
dødsfaldet. Det vil efter omstændighederne f.eks.
kunne være et barnebarn, der mister sin bedsteforælder,
som barnebarnet bor sammen med på gerningstidspunktet. Efter
Justitsministeriets opfattelse skal der således - ligesom i
dag - noget særligt til for at tilkende et barnebarn
godtgørelse efter erstatningsansvarslovens § 26 a.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre ordlyden i
erstatningsansvarslovens § 26 a, stk. 1, således at den,
der forsætligt eller ved grov uagtsomhed forvolder en andens
død, kan pålægges at betale en
godtgørelse til efterlevende, der havde en særlig
nær tilknytning til afdøde.
Ændringen indebærer, at personkredsen, der i dag som
udgangspunkt er berettiget til godtgørelse efter
bestemmelsen (ægtefæller, samlevere, mindreårige
børn og forældre til mindreårige børn),
udvides til også at omfatte samboende søskende,
voksne, udeboende børn og forældre til voksne,
udeboende børn.
Godtgørelse til efterladte vil - ligesom i dag - efter en
konkret vurdering fortsat kunne tilkendes andre, der havde en
særlig nær tilknytning til den afdøde.
Det vil fortsat være en betingelse for at blive tilkendt
godtgørelsen, at dødsfaldet er forvoldt
forsætligt eller ved grov uagtsomhed.
Herudover skal der ved vurderingen af, om der skal betales
godtgørelse, og ved fastsættelse af
godtgørelsens størrelse, fortsat lægges
særlig vægt på karakteren af skadevolderens
handling og på den lidelse eller krænkelse, som
må antages at være påført den eller de
efterlevende, jf. erstatningsansvarslovens § 26 a, stk. 2, der
ikke foreslås ændret.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes samlet at medføre statslige
merudgifter for op mod i alt ca. 14,2 mio. kr. årligt fuldt
indfaset. Heraf kan op mod 10,4 mio. kr. henføres til
merudgifter i kriminalforsorgen som følge af det
skærpede strafniveau for uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse, forsætlig fareforvoldelse og
flugtbilisme.
Merudgifterne kan herudover henføres til lovforslagets
udvidelse af personkredsen berettiget til godtgørelse til
efterladte. En udvidelse af personkredsen skønnes med
usikkerhed at indebære statslige merudgifter til udbetaling
af godtgørelser på ca. 3,8 mio. kr. årligt
(2021-pl) netto fra 2021 og frem.
Der kan herudover være mindre merudgifter for domstolene
forbundet med, at et begrænset antal sager fremadrettet vil
skulle behandles som nævningesager i stedet for som
domsmandssager i forlængelse af strafskærpelserne.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Ændringen af lov om erstatningsansvar forventes at have
visse konsekvenser for forsikringsbranchen, men disse vil
være beskedne. Herudover vurderes lovforslaget ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 1, 3, 4 og 5, om
ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig
kørsel) og lovforslagets § 1, nr. 6, om ændring
af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme) har
henholdsvis i perioden fra den 24. november 2020 til den 22.
december 2020 og fra den 8. december 2020 til den 5. januar 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Advokatrådet,
Advokatsamfundet, Amnesty International, Copenhagen Business School
(Juridisk Institut), Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, DIGST, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Forsikring og Pension, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Københavns Universitet
(Juridisk Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk
Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus
Universitet (Juridisk Institut).
Et udkast til lovforslagets § 2 om ændring af lov om
erstatningsansvar har været sendt i høring fra den 3.
september 2020 til den 2. oktober 2020 hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Aalborg Universitet (Juridisk
Institut), Aarhus Retshjælp, Aarhus Universitet (Juridisk
Institut), Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Amnesty International Danmark, Børnenes Kontor,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Copenhagen Business School (Juridisk
Institut), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kvindesamfund,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Sociale Retshjælps Fond, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erstatningsnævnet, Finans Danmark, Finans og Leasing,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Forsikring & Pension, FRIDA Forsikring Agentur A/S,
Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland,
HK-Landsklubben Danmarks Domstole, HK Politiet og
Anklagemyndigheden, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Københavns
Retshjælp, Københavns Universitet (Det Juridiske
Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen af
Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU), Landsforeningen Krim,
Landsforeningen for Voldsramte Kvinder, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsorganisationen mod seksuelle
overgreb, Patienterstatningen, Politiforbundet, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde
Kors og Syddansk Universitet (Juridisk Institut).
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
økonomiske konsekvenser for det offentlige for 14,2 mio. kr.
årligt fuldt indfaset, hvilket kan henføres til
både merudgifter i kriminalforsorgen som følge af det
skærpede strafniveau og udvidelse af personkredsen berettiget
til godtgørelse til efterladte. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Visse konsekvenser, men disse vil
være beskedne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt.,
at den der ellers, dvs. på anden måde end omfattet af
bestemmelsens stk. 1 eller 2, lægger de nævnte personer
hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller
hverv, straffes med bøde eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder.
Det vil bl.a. kunne udgøre en overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt., hvis en person ved
chikanøs kørsel lægger hindringer i vejen for
politiet, herunder for politiets eftersætning af en anden
bil.
Det foreslås i lovforslaget § 1, nr. 1, at ordet
"ellers" i straffelovens § 119, stk.
4, 1. pkt., ændres
til "i øvrigt".
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten,
som har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer for
strafniveauet efter bestemmelsen.
Med den foreslåede ændring er det forudsat, at
straffen for ved chikanøs kørsel at lægge
hindringer i vejen for politiets eftersætning af en anden bil
i førstegangstilfælde som udgangspunkt
fastsættes til fængsel i 20 dage, der som udgangspunkt
bør være ubetinget.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 241, 1. pkt., at den,
som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 8 år. Såfremt forholdet er
begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette
som en særligt skærpende omstændighed, jf.
straffelovens § 241, 2. pkt.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at
forhøje strafferammen i straffelovens § 241, 1. pkt., om uagtsomt manddrab fra
de nuværende 8 års fængsel til 10 års
fængsel.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at
skærpe strafniveauet i straffelovens § 241, 2. pkt., om
uagtsomt manddrab begået under særligt skærpende
omstændigheder med 150 pct., jf. lovforslagets § 1, nr.
3.
Forhøjelsen af strafferammen i § 241 skal ses i
lyset af, at det - ligesom det er tilfældet efter
gældende ret - forudsættes, at der vil skulle
fastsættes straffe, der er væsentlig strengere end det
med lovforslaget fastsatte normalniveau i sager, hvor der
foreligger en kombination af flere grove overtrædelser af
færdselsloven, eller der i øvrigt foreligger
yderligere skærpende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 241, 1. pkt., at den,
som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 8 år. Såfremt forholdet er
begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette
som en særligt skærpende omstændighed, jf.
straffelovens § 241, 2. pkt.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, at
straffelovens § 241, 2. pkt.,
ændres, så det fremgår af bestemmelsen, at det
også anses som en særligt skærpende
omstændighed, hvis uagtsomt manddrab begås i
forbindelse med de groveste hastighedsovertrædelser.
Begrebet "de groveste hastighedsovertrædelser" omfatter
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100
pct. ved kørsel med over 100 km/t samt kørsel med en
hastighed på 200 km/t eller derover.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i
anvendelsesområdet for § 241, 2. pkt.
Der er endvidere ikke med den foreslåede ændring
tilsigtet en ændring i vurderingen af, hvorvidt kørsel
ved lavere hastighedsoverskridelser efter omstændighederne
kan betragtes som særligt hensynsløs og dermed blive
omfattet af straffelovens § 241, 2. pkt.
Med forslaget forudsættes det, at strafniveauet i sager om
uagtsomt manddrab begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, skærpes med 150 pct. i forhold til det
gældende strafniveau. Det forudsættes i den
forbindelse, at straffen for uagtsomt manddrab begået i
forbindelse med de groveste hastighedsovertrædelser
fastsættes på et tilsvarende niveau.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af
straffelovens § 241, 2. pkt., i normaltilfælde, der i
dag ville blive straffet med 18 måneders fængsel,
fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 3 år og 9
måneders fængsel.
En yderligere skærpende omstændighed, som
gør, at forholdet skal bedømmes strengere end
normalniveauet, kan være, at gerningsmanden tidligere er
straffet for særligt hensynsløs kørsel,
spirituskørsel eller overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller for anden
risikobetonet kørsel. Det vil ligeledes være en
yderligere skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden
tidligere er straffet for kørsel med en
hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t samt ved kørsel med en
hastighed på 200 km/t eller derover.
Der vil endvidere - ligesom det er tilfældet efter
gældende ret - skulle fastsættes en straf, der er
væsentlig strengere end det angivne normalniveau i
tilfælde af uagtsomt manddrab begået i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel, hvor der har
foreligget en kombination af flere grove overtrædelser af
færdselsloven.
Det kan - som det også er tilfældet efter
gældende ret - f.eks. være tilfælde, hvor der er
tale om betydelig uansvarlig kørsel over en længere
strækning med både betydelige hastighedsoverskridelser
og kørsel over for rødt lys eller kørsel
venstre om helleanlæg i områder med mange trafikanter.
Det samme gælder sager om uagtsomt manddrab, hvor forholdet
er begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller ved de groveste hastighedsovertrædelser, og hvor
kørslen samtidig kan karakteriseres som særligt
hensynsløs.
Strafniveauet for de grove tilfælde af uagtsomt manddrab
begået i forbindelse med særligt hensynsløs
kørsel, der i dag ifølge retspraksis ligger mellem 1
år og 9 måneders fængsel og 2 års
fængsel, forudsættes tilsvarende skærpet med 150
pct. i forhold til det gældende strafniveau.
Forslaget indebærer således, at en grov
overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., der i dag
som udgangspunkt ville blive straffet med 2 års
fængsel, fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 5
års fængsel.
Det forudsættes endvidere, at straffen for de
allergroveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel skærpes, således at der fremover som
udgangspunkt skal idømmes straffe, der er væsentligt
højere end 5 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af straffelovens § 249, 1. pkt., at den,
som uagtsomt tilføjer nogen betydelig skade på legeme
eller helbred, straffes med bøde eller fængsel indtil
4 måneder eller under særligt skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Det
følger af bestemmelsens 2. pkt., at såfremt forholdet
er begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette
som en særligt skærpende omstændighed.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 4, at
straffelovens § 249, 2. pkt.,
ændres, så det fremgår af bestemmelsen, at det
også anses som en særligt skærpende
omstændighed, hvis uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
begås i forbindelse med de groveste
hastighedsovertrædelser.
Begrebet "de groveste hastighedsovertrædelser" omfatter
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100
pct. ved kørsel med over 100 km/t samt kørsel med en
hastighed på 200 km/t eller derover.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i
anvendelsesområdet for § 249, 2. pkt.
Der er endvidere ikke med den foreslåede ændring
tilsigtet en ændring i vurderingen af, hvorvidt kørsel
ved lavere hastighedsoverskridelser efter omstændighederne
kan betragtes som særligt hensynsløs og dermed blive
omfattet af straffelovens § 249, 2. pkt.
Med forslaget forudsættes det, at strafniveauet i sager om
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, skærpes med 100 pct. i forhold til det
gældende strafniveau. Det forudsættes i den
forbindelse, at straffen for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
begået i forbindelse med de groveste
hastighedsovertrædelser fastsættes på et
tilsvarende niveau.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af
straffelovens § 249, 2. pkt., i normaltilfælde, der i
dag ville blive straffet med 6 måneders fængsel,
fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 1 års
fængsel.
For nærmere beskrivelse af, hvad der kan udgøre
yderligere strafskærpende omstændigheder henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Strafniveauet for de grove tilfælde af uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, som i dag ifølge retspraksis ses at
være fra 8 måneder til 1 års fængsel,
forudsættes ligeledes skærpet med 100 pct. Forslaget
indebærer herved, at en grov overtrædelse af
straffelovens § 249, 2. pkt., der i dag ville blive med
straffet med 1 års fængsel, fremover som udgangspunkt
vil skulle straffes med 2 års fængsel.
Strafniveauet for de groveste tilfælde af uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, som i dag straffes med mere end 8-12 måneders
fængsel, skærpes tilsvarende.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af straffelovens § 252, stk. 1, at den,
der for vindings skyld, af grov kådhed eller på
lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare
for nogens liv eller førlighed, skal straffes med
fængsel indtil 8 år.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 5, at ordet
"volder" i straffelovens § 252, stk.
1, ændres til "forvolder".
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten,
som har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om
strafniveauet efter bestemmelsen.
Med den foreslåede ændring er det forudsat, at
straffen for forsætlig fareforvoldelse efter straffelovens
§ 252, stk. 1, forårsaget i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser fremover skal skærpes
med 50 pct.
Rigsadvokaten har oplyst, at strafniveauet i sager om
overtrædelse af straffelovens § 252 i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser i dag ses at være fra 7
dage til 4 måneders fængsel ved enkeltstående
overtrædelser og fra 4 måneder til 8 måneders
fængsel ved flere forhold vedrørende
overtrædelse af straffelovens § 252.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af
straffelo?vens § 252 i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser, der i dag ville blive
straffet med 4 måneders fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 6 måneders
fængsel, mens en overtrædelse, der i dag ville blive
straffet med 8 måneders fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 1 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
De foreslåede strafskærpelser angår alene
forsætlig fareforvoldelse begået i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser. Der er ikke i øvrigt
tilsigtet ændringer af den gældende retstilstand.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.4. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af straffelovens § 253, stk. 1, at den,
som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller
opofrelse for sig selv eller andre, undlader efter evne at
hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller at
træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne
kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs,
eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af
skibbrud eller anden tilsvarende ulykke, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år. Med fængsel indtil 2
år straffes den, som overtræder stk. 1 i forbindelse
med flugt fra et færdselsuheld, hvorved nogen er
tilføjet betydelig personskade, jf. stk. 2.
Det foreslås at ændre "som" til "der" i
straffelovens § 253, stk. 2.
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten,
som har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om
strafniveauet efter bestemmelsen.
Med lovforslaget forudsættes det, at straffen for
flugtbilisme efter straffelovens § 253, stk. 2, skærpes
med 50 pct. i forhold til den straf, der i dag ville blive
idømt for en tilsvarende overtrædelse.
Forslaget indebærer således eksempelvis, at en
overtrædelse af straffelovens § 253, stk. 2, der i dag
ville blive straffet med 2 måneders fængsel, fremover
som udgangspunkt skal straffes med 3 måneders fængsel,
og at en overtrædelse, der i dag ville blive straffet med 3
måneders fængsel, fremover som udgangspunkt skal
straffes med 5 måneders fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.5. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af erstatningsansvarslovens § 26 a, stk.
1, at den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed forvolder
en andens død, kan pålægges at betale en
godtgørelse til efterlevende, der stod den afdøde
særlig nær.
Det vil som udgangspunkt omfatte ægtefæller,
samlevere, mindreårige børn og forældre til
mindreårige børn.
Andre kan dog efter omstændighederne også være
omfattet af reglen. Det forudsætter, at der har været
et sådant særligt forhold mellem den
pågældende og den afdøde, at der må
antages at være tale om en tilsvarende
følelsesmæssig belastning som følge af
dødsfaldet. Det kan f.eks. være en søster eller
bror, der som voksen i mange år har haft fælles bolig
og husholdning med den afdøde.
Det følger af den foreslåede ændring af § 26 a, stk.
1, at den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed
forvolder en andens død, kan pålægges at betale
en godtgørelse til efterlevende, der havde en særlig
nær tilknytning til den afdøde.
Den foreslåede ændring indebærer, at
personkredsen, der i dag som udgangspunkt er berettiget til
godtgørelse efter bestemmelsen, udvides, således at
også samboende søskende, voksne, udeboende børn
og forældre til voksne, udeboende børn fremover som
udgangspunkt vil kunne tilkendes godtgørelse til efterladte,
uden at der skal foretages en nærmere vurdering af de
konkrete følelsesmæssige relationer mellem disse
efterlevende og den afdøde.
Godtgørelse til efterladte vil - ligesom i dag - efter en
konkret vurdering fortsat kunne tilkendes til andre, der havde en
særlig nær tilknytning til den afdøde.
I det omfang der ikke er tale om biologiske børn,
forældre eller søskende, vil tilkendelse af
godtgørelse tillige bero på en konkret vurdering af,
om der består en særlig tilknytning til den
afdøde. Ved vurderingen heraf vil der bl.a. kunne
lægges vægt på, hvor længe vedkommende har
boet sammen med den afdøde.
Det vil fortsat være en betingelse for at blive tilkendt
godtgørelsen, at dødsfaldet er forvoldt
forsætligt eller ved grov uagtsomhed.
Godtgørelsens størrelse må - ligesom i dag -
fastsættes ud fra en samlet vurdering af de konkrete
omstændigheder i den enkelte sag. Karakteren af
skadevolderens handling og den lidelse eller krænkelse, som
må antages at være påført den eller de
efterlevende, skal fortsat tillægges vægt ved
udmålingen af godtgørelsen.
Den maksimale godtgørelse forudsættes fortsat i
almindelighed at være i størrelsesordenen 100.000 kr.
I sager om forsætligt drab bør der som udgangspunkt
tilkendes en godtgørelse i denne størrelsesorden. Det
er dog ikke udelukket i helt ekstraordinære tilfælde at
tilkende en højere godtgørelse.
Hvis dødsfaldet er forvoldt ved grov uagtsomhed, må
godtgørelsen fortsat normalt fastsættes til et mindre
beløb, idet det dog forudsættes, at der ikke
udmåles helt bagatelagtige beløb.
Der henvises til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
marts 2021.
Det følger af straffelovens § 3, at
spørgsmålet om straf for handlinger, som er foretaget
før lovens ikrafttræden, efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de nye regler, men at
afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de
tidligere regler. De foreslåede strafskærpelser
får derfor virkning for forhold begået efter lovens
ikrafttræden.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 2, vil den i lovforslaget
foreslåede ændring i § 2 have virkning for
lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at lovens § 2
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har således pr. 1. marts 2010
overtaget lovgivningskompetencen på det strafferetlige
område, mens der for Grønland gælder en
særlig kriminallov. Færøerne har endvidere pr.
1. januar 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
formueretlige område, som bl.a. omfatter
erstatningsansvarsloven. Lovforslaget skal derfor ikke gælde
for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1650 af 17. november 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | §
119. --- | | 1. I § 119, stk. 4, 1. pkt., ændres
»ellers« til: »i øvrigt«. | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4.
Lægger nogen ellers de nævnte personer hindringer i
vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straffes
han med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder. Ved fastsættelse af straffen skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted. | | | | | | § 241.
Den, som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 8 år. | | 2. I § 241, 1.
pkt., ændres »8 år« til: »10
år«. | | | | § 241.
Den, som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 8 år. Er forholdet begået i
forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt
hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt
skærpende omstændighed. | | 3. I § 241, 2.
pkt., ændres »eller særligt
hensynsløs kørsel,« til: »særligt
hensynsløs kørsel eller de groveste
hastighedsovertrædelser,«. | | | | § 249.
Den, som uagtsomt tilføjer nogen betydelig skade på
legeme eller helbred, straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder eller under særligt skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Er
forholdet begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette
som en særligt skærpende omstændighed. | | 4. I § 249, 2.
pkt., ændres »eller særligt
hensynsløs kørsel,« til: »særligt
hensynsløs kørsel eller de groveste
hastighedsovertrædelser,«. | | | | § 252.
Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings
skyld, af grov kådhed eller på lignende
hensynsløs måde volder nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed. | | 5. I § 252, stk. 1, ændres
»volder« til: »forvolder«. | Stk. 2-3.
--- | | | | | | §
253. | | 6. I § 253, stk. 2, ændres
»som« til: »der«. | | | | Stk. 2. Med
fængsel indtil 2 år straffes den, som overtræder
stk. 1 i forbindelse med flugt fra et færdselsuheld, hvorved
nogen er tilføjet betydelig personskade | | | | | | | | § 2 I lov om erstatningsansvar, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1070 af 24. august 2018, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1719 af 27. december 2018,
foretages følgende ændring: | | | | § 26 a.
Den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed forvolder en
andens død, kan pålægges at betale en
godtgørelse til efterlevende, der stod den afdøde
særlig nær. | | 1. I § 26 a, stk. 1, ændres »stod
den afdøde særlig nær« til: »havde
en særlig nær tilknytning til den
afdøde«. | Stk.
2. --- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|