Fremsat den 20. januar 2021 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Forhøjelse af fribeløb og
forlængelse af bestemmelser om udvidede
SU-lånemuligheder som følge af covid-19)
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 328 af
31. marts 2020 og senest ved § 2 i lov nr. 1223 af 21. august
2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 24, stk. 12, ændres
»støtteåret« til:
»støtteårene«, og efter »2020«
indsættes: »og 2021«.
§ 2
I lov nr. 328 af 31. marts 2020 om
ændring af SU-loven foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 3, ændres
»1. marts 2021« til: »1. august 2021«.
2. I
§ 2, stk. 4, ændres
»2022« til: »2023«.
§ 3
I lov nr. 575 af 5. maj 2020 om ændring
af SU-loven foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»1. marts 2021« til: »1. august 2021«.
§ 4
Loven træder i kraft den 28. februar
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på aftale af 16. december 2020 mellem
regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og Alternativet
om tillæg til aftale om genåbning af generelle
kompensationsordninger, som blandt andet vedrører muligheden
for, at uddannelsessøgende, som måtte få en
særlig høj indkomst i 2021 på grund af
deltagelse i covid-19-beredskabet, ikke af den grund skal risikere
at få et krav om tilbagebetaling af Statens
Uddannelsesstøtte (SU). Derfor ønsker aftalepartierne
at videreføre muligheden for at søge om
forhøjet fribeløb for indtægt fra deltagelse i
covid-19-beredskabet i 2021, lige som det har været muligt i
2020.
Som opfølgning på en
del af den politiske aftale fra 19. marts 2020 mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og alle Folketingets øvrige partier om
covid-19-initiativer blev der ved lov nr. 328 af 31. marts 2020 om
ændring af SU-loven indført udvidet mulighed for
studielån og slutlån til uddannelsessøgende, der
fik SU i marts til april 2020 eller var i lønnet praktik som
led i videregående eller privat uddannelse i samme periode.
Efter bemyndigelse har uddannelses- og forskningsministeren
efterfølgende fastsat regler om, at de udvidede
lånemuligheder også skal gælde for
månederne maj til august 2020 og november 2020 til februar
2021.
Endvidere blev der ved lov nr. 575
af 5. maj 2020 om ændring af SU-loven indført mulighed
for, at uddannelsessøgende, der på et tidspunkt under
den igangværende uddannelse har modtaget SU, og som i
perioden fra marts til maj 2020 enten har brugt alle
slutlånsrater, eller har brugt alle deres SU-klip og endnu
ikke har opnået ret til slutlån til uddannelsen, kan
optage slutlån i op til yderligere 3 måneder, samt at
disse 3 måneder kan udbetales i måneder, der ligger
forud for den periode, hvor slutlån efter de almindelige
betingelser herfor kan udbetales inden for den enkelte uddannelse.
Efter bemyndigelse har uddannelses- og forskningsministeren
efterfølgende fastsat regler om, at de udvidede
slutlånsmuligheder også skal gælde for
månederne juni til august 2020 og november 2020 til februar
2021.
Baggrunden for de øgede
SU-lånemuligheder er, at de uddannelsessøgende kan
risikere at miste deres studiejob som følge af
konsekvenserne af covid-19.
Bestemmelserne i SU-loven om de
udvidede lånemuligheder er omfattet af en solnedgangsklausul
og ophæves automatisk den 1. marts 2021. Når hjemlen
til de udvidede SU-lånemuligheder ophæves, er det ikke
længere muligt at anvende de udvidede lånemuligheder.
For uddannelsessøgende, der er i lønnet praktik som
led i deres videregående eller private uddannelse,
medfører det, at de alene vil kunne få udbetalt de
udvidede lån, hvis de senest i februar 2021 er tilbage
på den SU-berettigende del af uddannelsen og modtager SU.
Uddannelsessøgende, der først vender tilbage til den
SU-berettigende del af uddannelsen efter februar 2021, vil
således ikke kunne få forhøjet lån, selv
om de har været i lønnet praktik i mindst en af
månederne fra november 2020 til februar 2021.
Dette lovforslag skal derfor sikre,
at uddannelsessøgende på de videregående og
private uddannelser, der har været i lønnet praktik i
perioden med forhøjede lånemuligheder, kan få
adgang til de fulde forhøjede lånemuligheder på
linje med andre uddannelsessøgende, også selvom de
først er tilbage på den SU-berettigende del af
uddannelsen og modtager SU igen efter februar 2021. Med
lovforslaget forlænges endvidere uddannelses- og
forskningsministerens bemyndigelser til at fastsætte regler
om, at de udvidede lånemuligheder også skal gælde
i yderligere måneder end dem, der er fastsat i loven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af fribeløb
2.1.1. Gældende ret
En af betingelserne for at modtage
SU er, at den uddannelsessøgendes indkomst ikke overstiger
et nærmere angivet beløb, det såkaldte
årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb.
Årsfribeløbet og uddannelsesfribeløbet er
sammensat af månedlige fribeløb, og størrelsen
heraf afhænger af den uddannelsessøgendes situation i
hver enkelt måned. Dette følger af SU-lovens kapitel
6, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. marts 2017
(SU-loven).
SU udbetales med foreløbige
beløb i støtteåret. Støtten tildeles med
endelige beløb efter støtteårets afslutning,
jf. § 28 i SU-loven. Den endelige tildeling sker efter
udgangen af hvert støtteår i forbindelse med
indkomstkontrollen. Her sammenholder Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen den uddannelsessøgendes egenindkomst i
støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf.
§ 24. Overskrider egenindkomsten den
uddannelsessøgendes årsfribeløb eller
uddannelsesfribeløb, skal den uddannelsessøgende
tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støtte.
Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
SU ydes uden for klippekortet til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse og inden for
klippekortet til uddannelsessøgende i videregående og
privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at SU til en
videregående eller privat uddannelse er delt op i et
klippekort, hvor en måneds SU tæller som et klip.
I måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager SU, gælder det laveste
månedlige fribeløb. For uddannelsessøgende, der
modtager SU uden for klippekortet, er det laveste fribeløb
9.069 kr. (2021-niveau), jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1.
For uddannelsessøgende, der modtager SU inden for
klippekortet, er det laveste fribeløb 13.711 kr.
(2021-niveau), jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det
mellemste fribeløb på 20.088 kr. (2021-niveau) i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende har fravalgt SU,
har orlov fra uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af
uddannelsen eller er erklæret studieinaktiv. Det
højeste fribeløb på 38.664 kr. (2021-niveau)
gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende er
uden for uddannelse, ikke har flere klip til en videregående
uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder
grundlæggende betingelser for retten til
uddannelsesstøtte, herunder aldersbetingelsen m.v. Det
følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
Som følge af det
øgede pres på samfundskritiske funktioner i
forbindelse med covid-19 kan der være større
efterspørgsel på uddannelsessøgende, der kan
deltage i beredskab i forhold til covid-19. Med beredskab i forhold
til covid-19 menes bl.a. borgere med en sundhedsfaglig eller
pædagogisk baggrund, der bliver anmodet om at træde til
som ekstra assistance i samfundskritiske funktioner, og hvor dette
arbejde ikke udføres som en del af borgerens almindelige
arbejde. Den højere indkomst, som de
uddannelsessøgende, der tager del i dette beredskab, kan
få i denne periode, kan føre til, at de overskrider
grænsen for den indkomst, de må have ved siden af deres
SU (årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet).
For at undgå at de
uddannelsessøgende, som måtte få en særlig
høj indkomst på grund af deltagelse i
covid-19-beredskabet i støtteåret 2020, får et
krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte
på grund af indkomster i forbindelse med deres deltagelse
beredskabet, kan disse uddannelsessøgende efter
ansøgning få forhøjet deres
årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb i 2020
med den indtægt, som den uddannelsessøgende har
modtaget herfor. Dette følger af SU-lovens § 24, stk.
12.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I lyset af udviklingen i
covid-19-situationen kan der også i 2021 være behov
for, at uddannelsessøgende deltager i covid-19-beredskabet.
For at undgå, at de uddannelsessøgende, som
måtte få en særlig høj indkomst på
grund af deltagelse i covid-19-beredskabet i 2021, får et
krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte
på grund af indkomster i forbindelse med deres deltagelse i
beredskabet, foreslås det at ændre SU-loven
således, at muligheden for efter ansøgning at få
forhøjet årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet med den indtægt, som den
uddannelsessøgende har modtaget herfor, også skal
gælde for støtteåret 2021.
Det vil medføre, at alle
uddannelsessøgende, der i 2021 deltager i samfundskritiske
funktioner i forbindelse med beredskabet i forhold til covid-19,
vil få mulighed for at søge om forhøjelse af
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
den indtægt, som de modtager for deltagelse i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med
covid-19-beredskabet.
Det forventes fortsat, at det
særligt vil være medicin- og sygeplejerskestuderende
til ekstravagter (FADL-vagter) og SOSU-elever samt
pædagogstuderende, der vil være stor
efterspørgsel på til at deltage i
covid-19-beredskab.
2.2. Forlængelse af bestemmelser om udvidede
lånemuligheder
2.2.1. Gældende ret
SU gives i form af stipendier og
lån. Studielån gives i måneder, hvor den
uddannelsessøgende samtidig modtager stipendium.
Studielånet udgør op til 3.234 kr. (2021-niveau) pr.
måned og kan forhøjes for uddannelsessøgende,
der på grund af forældrenes indkomst ikke har ret til
det fulde tillæg til grundstipendiet. Forhøjelsen af
studielånet kan maksimalt svare til nedsættelsen af
tillægget til grundstipendiet. Slutlån udgør
8.344 kr. (2021-niveau) pr. måned og kan gives til
uddannelsessøgende til afslutning af en uddannelse, der
gives støtte til inden for klippekortet, når den
uddannelsessøgende har opbrugt alle de SU-klip, der kan
tildeles til den pågældende uddannelse. Sammen med
stipendium og studielån, eller sammen med slutlån, kan
uddannelsessøgende, der er forsørgere, optage et
supplerende studielån. Der henvises til SU-lovens kapitel 3
og §§ 21 og 25 om støtteformer og
støttebeløb i SU-loven.
På baggrund af de
økonomiske konsekvenser af covid-19-situationen har
uddannelsessøgende fået udvidet mulighederne for at
optage studielån og slutlån.
Det følger således af
SU-lovens § 10 c, stk. 1, at uddannelsessøgende har
haft mulighed for at søge om et ekstra studielån eller
slutlån for månederne marts til april 2020 på op
til 6.468 kr. pr. måned (2021-niveau). Uddannelses- og
forskningsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler
om, at forhøjelsen også kan ske i andre måneder,
jf. SU-lovens § 10 c, stk. 3. Med hjemmel heri har
uddannelses- og forskningsministeren fastsat regler om, at de
forhøjede lånemuligheder også gælder maj
til august 2020 og november 2020 til februar 2021, jf. § 1,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 544 af 28. april 2020 om
udvidede muligheder for studielån som følge af
covid-19 med senere ændringer.
Med henblik på også at
give en økonomisk håndsrækning til
uddannelsessøgende, der er i lønnet praktik som led i
en uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, har disse
uddannelsessøgende mulighed for at benytte muligheden for at
optage ekstra studielån eller slutlån for
månederne marts til april 2020, selvom de i de
pågældende måneder har været i
lønnet praktik. De udvidede lånemuligheder tildeles
dog først i den første måned med SU efter endt
periode med lønnet praktik. Det følger af SU-lovens
§ 10 c, stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren er
bemyndiget til at fastsætte regler om, at de udvidede
lånemuligheder også kan ske i andre måneder, jf.
SU-lovens § 10 c, stk. 3. Med hjemmel heri har uddannelses- og
forskningsministeren fastsat regler om, at de udvidede
lånemuligheder også gælder for maj til august
2020 og november 2020 til februar 2021, jf. § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse om udvidede muligheder for studielån
som følge af covid-19 med senere ændringer.
Endelig har den gruppe af
uddannelsessøgende, der på et tidspunkt under den
igangværende uddannelse har modtaget SU, og som på et
tidspunkt inden for perioden fra marts til juni 2020 enten har
opbrugt alle slutlånsrater, eller har opbrugt alle deres
SU-klip og endnu ikke opnået ret til slutlån til
uddannelsen, mulighed for samlet set at optage slutlån i op
til yderligere 3 måneder ud over de rammer, der følger
af SU-lovens § 21, stk. 1. De yderligere måneder med
slutlån kan endvidere udbetales i måneder, der ligger
forud for den periode, hvor slutlån efter de almindelige
betingelser herfor kan udbetales inden for den enkelte uddannelse.
Dette følger af SU-lovens § 21, stk. 5-7. Uddannelses-
og forskningsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler
om, at slutlånstiden kan forlænges yderligere ud over
de 3 måneder, jf. SU-lovens § 21, stk. 9. Med hjemmel
heri har uddannelses- og forskningsministeren fastsat regler om, at
der kan gives slutlån i op til yderligere 7 måneder ud
over det, der følger af SU-lovens § 21, stk. 1 og stk.
5-7. Dette følger af §§ 1-3 i
bekendtgørelse nr. 608 af 12. maj 2020 om udvidet mulighed
for slutlån som følge af covid-19 med senere
ændringer.
Bestemmelserne i SU-loven om de
udvidede lånemuligheder er omfattet af solnedgangsklausuler,
hvorefter reglerne automatisk ophæves den 1. marts 2021.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Solnedgangsklausulerne
medfører, at uddannelsessøgende, der er i
lønnet praktik som led i en videregående eller privat
uddannelse i månederne november 2020 til februar 2021, ikke
kan gøre brug af de udvidede lånemuligheder for disse
måneder, hvis den uddannelsessøgende først er
tilbage på den SU-berettigende del af uddannelsen og modtager
SU igen efter februar 2021.
Med henblik på at sikre, at
uddannelsessøgende på de videregående og private
uddannelser, der har været i lønnet praktik i perioden
med udvidede lånemuligheder fra november 2020 til februar
2021, kan få adgang til de fulde forhøjede
lånemuligheder på linje med andre
uddannelsessøgende, også selvom de først er
tilbage på den SU-berettigende del af uddannelsen og modtager
SU igen efter februar 2021, foreslås det, at
ophævelsestidspunktet for bestemmelserne i SU-loven om
udvidede lånemuligheder som følge af konsekvenserne af
covid-19 rykkes fra den 1. marts 2021 til den 1. august 2021. Det
rykkede ophævelsestidspunkt medfører, at
uddannelsessøgende kan få adgang til de fulde
forhøjede lånemuligheder, hvis de er i lønnet
praktik i mindst en af månederne november 2020 til februar
2021, og senest i juli 2021 er tilbage på den SU-berettigende
del af uddannelsen og igen modtager SU. Forslaget vil endvidere
medføre, at uddannelses- og forskningsministerens
bemyndigelser til at fastsætte regler om, at de udvidede
lånemuligheder også skal gælde i yderligere
måneder end dem, der er fastsat i loven, hvis konsekvenserne
af covid-19 vurderes at nødvendiggøre dette,
forlænges tilsvarende.
Med henblik på at have
ensartede muligheder for at fastsætte regler om, at alle de
udvidede lånemuligheder skal gælde i yderligere
måneder end dem, der er fastsat i loven, foreslås det,
at ophævelsestidspunktet rykkes for så vidt angår
både lånemulighederne efter lov nr. 328 af 31. marts
2020 om udvidet mulighed for studielån og slutlån til
uddannelsessøgende på SU eller i lønnet praktik
som led i videregående eller privat uddannelse, og lov nr.
575 af 5. maj 2020 om udvidet mulighed for slutlån for
uddannelsessøgende, der har brugt alle slutlånsrater,
eller har brugt alle deres SU-klip og endnu ikke har opnået
ret til slutlån til uddannelsen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser
ved forslaget om fribeløb skønnes at være 1,6
mio. kr. i 2021 i færre indtægter i forbindelse med
færre rejste indkomstkontrolkrav. Skønnet er
behæftet med usikkerhed.
Forslaget om fastholdelse af
lånemuligheder vurderes som udgangspunkt at være
udgiftsneutralt over den samlede låneperiode. Øget
låneoptagelse vil medføre øgede
renteindtægter, og der vil være en andel af
lånene, der misligholdes og i sidste ende må afskrives
med tab.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Ansøgning om forhøjet
studielån vil ske ved brug af den eksisterende digitale
selvbetjeningsløsning minSU.
Ansøgning om ekstra
slutlån vil skulle ske uden for styrelsens
selvbetjeningssystem minSU. Efter tildelingen af de ekstra
slutlånsrater, vil den uddannelsessøgende kunne
gøre brug af den eksisterende digitale
selvbetjeningsløsning minSU, herunder i forbindelse med
godkendelse af låneplan, så lånet kan
udbetales.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke
været sendt i høring forud for fremsættelsen.
Lovforslaget er ved fremsættelsen sendt i høring fra
den 20. januar 2021 til og med den 27. januar 2021 til
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Arkitektskolen Aarhus,
Copenhagen Business School, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den
Danske Filmskole, Den Danske Scenekunstskole, Designskolen Kolding,
Det Centrale Handicapråd, Det Jyske Musikkonservatorium, Det
Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium,
Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet
Copenhagen Business, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende,
Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum - Socialdemokratiske
Studerende, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Universitetet, Kunstakademiets
Billedkunstskoler, Københavns Erhvervsakademi,
Københavns Maskinmesterskole, Københavns
Professionshøjskole, Københavns Universitet,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes
Landskreds, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Nyborg
Søfartsskole, Professionshøjskolen Absalon,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for
de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rytmisk
Musikkonservatorium, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Svendborg, Skagen
Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Studenterrådgivningen,
Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk
Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Syddansk Universitet,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark,
Ungdommens Uddannelsesvejledning, University College
Lillebælt, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus
Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De økonomiske konsekvenser ved
forslaget om fribeløb skønnes at være 1,6 mio.
kr. i 2021 i færre indtægter i forbindelse med
færre rejste indkomstkontrolkrav. Skønnet er
behæftet med usikkerhed. Forslaget om fastholdelse af
lånemuligheder vurderes som udgangspunkt at være
udgiftsneutralt over den samlede låneperiode. Lovforslaget følger principperne
for digitaliseringsklar lovgivning. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter SU-lovens § 24, stk. 12,
kan årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet
for støtteåret 2020 for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med
beredskabet i forhold til covid-19, efter ansøgning
forhøjes med den indtægt, som den
uddannelsessøgende modtager herfor.
Det foreslås at ændre SU-lovens § 24, stk. 12, således at
bestemmelsen også vil omfatte støtteåret
2021.
Med den foreslåede
ændring af SU-lovens § 24, stk. 12, kan
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
støtteåret 2021 for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskab
i forhold til covid-19, efter ansøgning forhøjes med
den indtægt, som den uddannelsessøgende modtager
herfor, ligesom det har været gældende for
støtteåret 2020.
Hermed sikres det, at de
uddannelsessøgende, som under uddannelsen deltager i
beredskabet, ikke vil komme i en situation, hvor de - grundet
deltagelsen - skal tilbagebetale SU eller fravælge SU for at
undgå et tilbagebetalingskrav.
Når
årsopgørelsen for 2021 fra skattemyndighederne
foreligger, hvilket for de fleste støttemodtagere sker i
foråret 2022, vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
foretage indkomstkontrollen for støtteåret, hvor den
uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret
2021 sammenholdes med årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støtteåret.
I de tilfælde, hvor de
uddannelsessøgende under en uddannelsesperiode yder
assistance i samfundskritiske funktioner som en del af
covid-19-beredskab, vil indtægten forbundet hermed altid
kunne medføre forhøjelse af
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
I forbindelse med ansøgning
om forhøjelse af årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2021 vil
den uddannelsessøgende skulle godtgøre, at
beløbet er optjent i forbindelse med deltagelse i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med
covid-19-beredskab.
Til §
2
Til nr. 1
I marts og april 2020 forhøjes det samlede
studielån, jf. SU-lovens § 9 og § 10 b, stk. 3, og
slutlånet, jf. SU-lovens § 10, med 6.468 kr. pr.
måned (2021-niveau). Dette følger af SU-lovens §
10 c, stk. 1.
For uddannelsessøgende, der får SU inden for
klippekortet, forhøjes det samlede studielån, jf.
SU-lovens § 9 og § 10 b, stk. 3, og slutlånet, jf.
SU-lovens § 10, der tildeles i den første måned
med SU efter en periode med lønnet praktik, jf. SU-lovens
§ 5, stk. 2, nr. 3, med 6.468 kr. (2021-niveau) for hver af
månederne marts og april 2020, såfremt disse
måneder er indgået i den netop afsluttede periode med
lønnet praktik. Dette følger af SU-lovens § 10
c, stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler
om, at forhøjelsen af lånene efter SU-lovens § 10
c, stk. 1 og 2, kan ske i andre måneder. Dette følger
af SU-lovens § 10 c, stk. 3.
SU-lovens § 10 c om forhøjede lånemuligheder
ophæves den 1. marts 2021, jf. § 2, stk. 3, i lov nr.
328 af 31. marts 2020 om ændring af SU-loven.
Det foreslås at ændre ophævelsestidspunktet
den 1. marts 2021 til den 1. august 2021 i § 2, stk. 3, i lov nr. 328 af 31. marts
2020 om ændring af SU-loven.
Den forslåede ændring
vil muliggøre, at uddannelsessøgende, der er i
lønnet praktik som led i deres videregående eller
private uddannelse, vil kunne få tildelt forhøjet
lån for perioden fra november 2020 til februar 2021, selvom
de først er tilbage på den SU-berettigende del af
uddannelsen og modtager SU igen efter februar 2021.
Ophævelsestidspunktet for SU-lovens § 10 c rykkes herved
fra den 1. marts 2021 til den 1. august 2021. Det rykkede
ophævelsestidspunkt vil medføre, at
uddannelsessøgende kan få adgang til de fulde
forhøjede lånemuligheder, hvis de er i lønnet
praktik i mindst en af månederne november 2020 til februar
2021, og senest i juli 2021 er tilbage på den SU-berettigende
del af uddannelsen og igen modtager SU.
Den foreslåede ændring
vil endvidere medføre, at uddannelses- og
forskningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at forhøjelsen af studielånet og slutlånet
kan ske i andre måneder forlænges fra den 1. marts 2021
til den 1. august 2021.
Det er som efter gældende ret
hensigten, at ministeren med hjemmel i denne bestemmelse vil kunne
fastsætte regler i bekendtgørelse om, at den udvidede
lånemulighed for uddannelsessøgende gælder i
andre måneder, hvis konsekvenserne af covid-19 vurderes at
nødvendiggøre dette.
Til nr. 2
Årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020 kan
for uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske
funktioner i forbindelse med beredskabet i forhold til covid-19,
efter ansøgning forhøjes med den indtægt, som
den uddannelsessøgende modtager herfor, jf. SU-lovens §
24, stk. 12.
SU-lovens § 24, stk. 12,
ophæves den 1. januar 2022, jf. § 2, stk. 4, i lov nr.
328 af 31. marts 2020 om ændring af SU-loven.
Det foreslås at ændre ophævelsestidspunktet
den 1. januar 2022 til den 1. januar 2023 i § 2, stk. 4, i lov nr. 328 af 31. marts
2020 om ændring af SU-loven.
Den forslåede ændring af § 2, stk. 4, vil
medføre, at ophævelsestidspunktet for SU-lovens §
24, stk. 12, rykkes fra den 1. januar 2022 til den 1. januar
2023.
Det ændrede ophævelsestidspunkt vil tage
højde for, at indkomstkontrollen for støtteåret
2021 foretages i løbet af kalenderåret 2022.
Uddannelsessøgende skal således søge om
forhøjelsen af fribeløbet inden udgangen af 2022.
Til §
3
Til nr. 1
Uddannelsessøgende i videregående eller privat
uddannelse, der på et tidspunkt under den igangværende
uddannelse har modtaget SU, og som i perioden fra marts til maj
2020 enten har brugt alle slutlånsrater, eller har brugt alle
deres SU-klip og endnu ikke har opnået ret til slutlån
til den igangværende uddannelse, har mulighed for at optage
op til yderligere 3 måneders slutlån. Disse yderligere
3 måneder kan udbetales i måneder, der ligger forud for
den periode, hvor slutlån efter de almindelige betingelser
herfor kan udbetales inden for den enkelte uddannelse. Dette
følger af SU-lovens § 21, stk. 5-7.
Ansøgning om udvidelse af slutlånstiden efter stk.
5 og om tildeling af slutlån fra den udvidede
slutlånstid skal være modtaget på
uddannelsesinstitutionen senest den 31. juli 2020, jf. SU-lovens
§ 21, stk. 8.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler
om yderligere udvidelse af slutlånstiden, herunder om
forlængelse af ansøgningstidspunkt m.v., jf. SU-lovens
§ 21, stk. 9.
SU-lovens § 21, stk. 5-9, ophæves den 1. marts 2021,
jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 575 af 5. maj 2020 om ændring
af SU-loven.
Det foreslås at ændre ophævelsestidspunktet
den 1. marts 2021 til den 1. august 2021 i § 2, stk. 2, i lov nr. 575 af 5. maj
2020 om ændring af SU-loven.
Med ændringen vil
uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse, jf. SU-lovens
§ 21, stk. 5-9, til at fastsætte regler om yderligere
udvidelse af slutlånstiden, herunder om forlængelse af
ansøgningstidspunkt m.v. forlænges fra den 1. marts
2021 til den 1. august 2021.
Det er som efter gældende ret
hensigten, at ministeren med hjemmel i denne bestemmelse vil kunne
fastsætte regler i bekendtgørelse om at udvide
slutlånstiden yderligere, hvis konsekvenserne af covid-19
vurderes at nødvendiggøre dette, herunder
fastsætte nye regler om ansøgningstidspunkt m.v.
Til §
4
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 28. februar 2021.
SU-loven, der ændres med
dette lovforslag, gælder ikke for Færøerne eller
Grønland, jf. SU-lovens § 63. Derfor skal denne lov
heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 328
af 31. marts 2020 og senest ved § 2 i lov nr. 1223 af 21.
august 2020, foretages følgende ændring: | | | | § 24.
--- | | | Stk. 2-11.
--- | | | Stk. 12.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
støtteåret 2020 kan for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med
beredskabet i forhold til covid-19, efter ansøgning
forhøjes med den indtægt, som den
uddannelsessøgende modtager herfor. | | 1. I § 24, stk. 12, ændres
»støtteåret« til:
»støtteårene«, og efter »2020«
indsættes: »og 2021«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 328 af 31. marts 2020 om
ændring af SU-loven foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
§ 10 c i SU-loven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. marts 2021. | | 1. I § 2, stk. 3, ændres »1.
marts 2021« til: »1. august 2021«. | Stk. 4.
§ 24, stk. 12, i SU-loven som affattet ved denne lovs §
1, nr. 2, ophæves den 1. januar 2022. | | 2. I § 2, stk. 4, ændres
»2022« til: »2023«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 575 af 5. maj 2020 om
ændring af SU-loven foretages følgende
ændring: | | | | § 2.
--- | | | Stk. 2.
§ 21, stk. 5-9, i SU-loven som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, ophæves den 1. marts 2021. | | 1. I § 2, stk. 2, ændres »1.
marts 2021« til: »1. august 2021«. | | | |
|