Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 26. november 2020
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er bekendt
med problemstillingen med danske cpr-numre til færinger og et
færøsk ønske herom. V finder i den anledning,
at det er positivt, at Færøerne får adgang til
at kunne tildele personer med dansk indfødsret, som er bosat
på Færøerne, et dansk personnummer, og at det i
den forbindelse fremover bliver nemmere for færinger at
benytte digitale selvbetjeningsmuligheder.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. DF støtter til fulde, at der
kan gives cpr-nummer til færinger. I DF ser vi det som en
naturlig del af rigsfællesskabet, og det opfylder
ønsket om at give mulighed for, at færinger kan
få cpr-nummer, når de ønsker det.
Det andet element i lovforslaget handler om
at give almene boligorganisationer og visse private
udlejningsvirksomheder løbende digital adgang til at se,
hvem der flytter ind og ud af deres lejligheder. Det forekommer
rimeligt, at man som udlejer har en mulighed for nemt at
følge med i, hvem der officielt bor i lejligheder, man lejer
ud. Det er oplysninger, man allerede har i dag, men nu kan man
så få dem digitalt.
Det tredje element i lovforslaget handler
om ændring af partshøringsproceduren ved anmeldelse af
flytning for et barn til et krisecenter. Hensigten er at sikre
hemmeligholdelse af barnets adresse for en eventuel voldelig
partner til den forælder, som er flyttet med barnet til et
krisecenter. Det er oplagt, at vi skal gøre, hvad vi kan for
at sikre trygheden for børnene i en sådan situation.
Det må dog siges, at der i lovforslaget står beskrevet,
at der vil være situationer, hvor det ikke handler om vold
eller trusler i parforholdet, og hvor barnets adresse også
vil være skjult. Det er derfor vigtigt, at der er fokus
på retssikkerheden for begge forældre i sådanne
situationer. DF noterer sig, at der sker en grundig visitation ved
ophold på et krisecenter, jf. svaret på
spørgsmål 2, og DF forudsætter, at udviklingen
løbende følges, således at der skrides ind,
hvis der viser sig uhensigtsmæssigheder.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er en del af aftalen, som lovforslaget er med til at
udmønte, om en ny model for videregivelse af oplysninger fra
CPR om til- og fraflytninger til den almene boligsektor og til
visse private udlejere. SF støtter således
lovforslaget og formålet om, at boligorganisationer og visse
private udlejningsvirksomheder får adgang til oplysninger om
flytninger til og fra en bolig, som organisationen eller den
private udlejningsvirksomhed er ejer af, da der har været
væsentlige udfordringer på dette område. SF
bemærker dog samtidig, at det er vigtigt løbende at
være opmærksom på persondatasikkerheden, og at
Danske Lejere i deres høringssvar har udtrykt overvejelser
herom. SF opfordrer derfor til, at der løbende følges
op på brugen af ordningen, og opfordrer til, at partierne bag
aftalen senere drøfter en eventuel indførelse af
autorisationsordning for private udlejere, såfremt dette
viser sig relevant.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
opfordrer til hurtigt at foretage en revision af cpr-nummersystemet
som identifikation, da det er forbundet med stor usikkerhed og
risiko for databrud.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 13, stk. 3, 2.
pkt., ændres »såfremt der anmeldes
flytning for et barn til et krisecenter, samt« til:
»såfremt der anmeldes flytning for barnet til et
krisecenter, eller«.
[Sproglig præcisering]
2) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
26, stk. 4, ændres »§ 3, stk. 8« til:
»§ 3, stk. 2 eller 9«.«
[Sproglig justering]
3)
Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
»01. I bilag
1, nr. 1, ændres »§ 3, stk. 5« til:
»§ 3, stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
4) I
stk. 1 ændres »stk.
3« til: »stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at den
særlige partshøringsprocedure i CPR-lovens § 13,
stk. 3, tillige skal omfatte ethvert tilfælde, hvor der
anmeldes flytning for et barn til et krisecenter.
Med
lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det således, at
der i CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., efter
»Tilsvarende gælder,« indsættes:
»såfremt der anmeldes flytning for et barn til et
krisecenter, samt«.
Derved vil
CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., få følgende
ordlyd: »Tilsvarende gælder, såfremt der anmeldes
flytning for et barn til et krisecenter, samt såfremt barnet
i forbindelse med en anmeldt flytning vil skulle registreres som
værende uden fast bopæl i medfør af § 6,
stk. 8, 1. eller 3. pkt.«
Ministeriet er
blevet opmærksomt på, at denne formulering kan skabe
tvivl om, hvorvidt det er et krav, at et barn både skal
flytte til et krisecenter og have særlig adressebeskyttelse
efter CPR-lovens § 6, stk. 8, 1. eller 3. pkt., for at
være omfattet af § 13, stk. 3, 2. pkt.
For at
præcisere, at der er tale om to selvstændige
situationer, foreslås det med ændringsforslaget, at den
med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede ændring
af CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»såfremt der anmeldes flytning for barnet til et
krisecenter, eller«.
Derved vil
CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., få følgende
ordlyd: »Tilsvarende gælder, såfremt der anmeldes
flytning for barnet til et krisecenter, eller såfremt barnet
i forbindelse med en anmeldt flytning vil skulle registreres som
værende uden fast bopæl i medfør af § 6,
stk. 8, 1. eller 3. pkt.«
I samme
forbindelse foreslås udtrykket »et barn« i
lovforslagets § 1, nr. 6, af sproglige hensyn ændret til
»barnet«.
Der er
således alene tale om sproglige præciseringer.
Til nr. 2
Det
følger af den gældende bestemmelse i CPR-lovens §
26, stk. 4, at personer, som er tildelt et personnummer efter
§ 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller § 3, stk. 8, har ret,
men ikke pligt til at få registreret en eventuel
kontaktadresse her i landet eller i udlandet, hvortil offentlige
myndigheder og private kan sende vedkommendes post.
CPR-lovens § 26, stk. 4,
foreslås i lovforslagets § 1, nr. 10, ændret,
således at der efter »§ 3, stk. 1, nr. 2 eller
3,« indsættes: »§ 3, stk. 2«, og at
»§ 3, stk. 8« ændres til: »§ 3,
stk. 9«.
CPR-lovens
§ 26, stk. 4, vil efter lovforslagets vedtagelse have
følgende ordlyd: »Personer, som er tildelt et
personnummer efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, § 3, stk.
2, eller § 3, stk. 9, har ret, men ikke pligt til at få
registreret en eventuel kontaktadresse her i landet eller i
udlandet, hvortil offentlige myndigheder og private kan sende
vedkommendes post.«
Henvisningen
til CPR-lovens øvrige bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 2
eller 3, § 3, stk. 2, eller § 3, stk. 9, er imidlertid
sprogligt tung.
Med henblik
på en sproglig forenkling af disse henvisninger
foreslås lovforslagets § 1, nr. 10, affattet
således, at der i § 26, stk. 4, ændres
»§ 3, stk. 8« til: »§ 3, stk. 2 eller
9«.
CPR-lovens
§ 26, stk. 4, vil efter ændringsforslagets vedtagelse
have følgende ordlyd: »Personer, som er tildelt et
personnummer efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller § 3,
stk. 2 eller 9, har ret, men ikke pligt til at få registreret
en eventuel kontaktadresse her i landet eller i udlandet, hvortil
offentlige myndigheder og private kan sende vedkommendes
post.«
Ændringsforslaget er således udelukkende en sproglig
justering med henblik på at forenkle bestemmelsens ordlyd og
indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i
CPR-lovens bilag 1, nr. 1, er dataindholdet i CPR bl.a.
følgende: »1) Personnummeroplysninger: Personnummer,
jf. § 3, henvisning mellem nyt og tidligere personnummer, der
opbevares i CPR (historisk), samt ved ændring af
personnummer, f.eks. ved fejl i køn og fødselsdato,
jf. § 3, stk. 5.«
I CPR-lovens bilag 1, nr. 1, henvises
således til CPR-lovens § 3, stk. 5.
Henvisningen
til CPR-lovens § 3, stk. 5, vil imidlertid efter lovforslagets
vedtagelse ikke være korrekt. I lovforslagets § 1, nr.
1, foreslås det at indsætte et nyt stykke 2 i lovens
§ 3. CPR-lovens § 3, stk. 2-8, bliver herefter stk.
3-9.
Det foreslås derfor, at der efter
lovforslagets nr. 19 indsættes et nyt nummer, hvorved
henvisningen til § 3, stk. 5, i CPR-lovens bilag 1, nr. 1,
ændres til § 3, stk. 6.
Der er alene tale om en
konsekvensændring.
Til nr. 4
Med
lovforslagets § 3, stk. 1, foreslås det, at
ændringsloven ikke gælder for Færøerne
eller Grønland, jf. dog stk. 3. Med lovforslagets § 3,
stk. 2, foreslås det, at den foreslåede
ændringslov ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. Med lovforslagets
§ 3, stk. 3, foreslås det, at § 1, nr. 19,
gælder for Færøerne.
§ 3, stk.
2 og 3, er således undtagelser til det foreslåede
§ 3, stk. 1, hvilket bør fremgå af det
foreslåede § 3, stk. 1.
Det
foreslås på den baggrund med ændringsforslag nr.
4, at »stk. 3« i det
foreslåede § 3, stk. 1, ændres til: »stk. 2 og 3«.
Ændringsforslaget er alene en lovteknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 26. juni 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 301, folketingsåret
2019-20. Den 7. oktober 2020 sendte social- og indenrigsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V)
Karina Adsbøl (DF) nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk
Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |