Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 25. januar 2021
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til at lovforslaget kommer til 2.
behandling.
Flertallet indstiller endvidere, at der for
så vidt angår det under A nævnte lovforslag
dispenseres fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at
3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
lovforslaget kan vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af V og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til det under B nævnte
lovforslag. Mindretallet vil stemme for det under B nævnte
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til lovforslaget og til de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Det glæder Venstres medlemmer af
udvalget, at regeringen har lyttet til Venstres ønske om
deling af lovforslaget.
Venstre er positiv over for det under A
nævnte lovforslag om en ny A-skattelåneordning, som er
væsentlig for at tilføre virksomhederne mere
likviditet. Venstre havde gerne set, at virksomhedernes udfordring
med den meget store regning for moms, som skal betales den 1. marts
2021, også kunne være løst under behandlingen af
lovforslaget. Det enkleste ville være at udskyde
momsfristerne. Det mener regeringen ikke kan lade sig gøre.
Venstre opfordrer derfor regeringen til at finde andre
løsninger på problemet, så det undgås, at
virksomhederne går i betalingsstandsning, som følge af
at de ikke kan opnå den fornødne likviditet til at
betale momsregningen den 1. marts 2021.
Det under B nævnte lovforslag
forsøger at dæmme op for dele af den
likviditetsmæssige udfordring, som lovforslag nr. L 129 om
ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og
motorcykler m.v. giver bilforhandlerne. Lovforslaget synes dog
meget begrænset i forhold til den reelle problemstilling, som
følger af bilafgiftsreformen. Det reelle problem er, at
bilforhandlerne fra januar 2021 til maj 2021 skal betale 65 pct. i
registreringsafgift på lavemissionsbiler, der enten er
afgiftsfri eller væsentlig billigere i registreringsafgift.
Udsættelsen af 1 måneds registreringsafgifter er derfor
stort set til ingen hjælp for bilforhandlerne. Venstre er
derfor uforstående over for, at det ikke foreslås at
kompensere bilforhandlerne for alle 5 måneder. Venstre finder
det besynderligt, da det ikke afhjælper det problem, som
regeringen har skabt.
Dertil kommer, at bilforhandlerne
først forventes at få den for meget indbetalte
registreringsafgift refunderet i sommeren 2021 eller senere. Dette
lægger et helt urimeligt pres på likviditeten hos
bilforhandlerne, der kan afbødes ved at forlænge
perioden. Bilbranchen mener selv, at dette lovforslag vil koste dem
ca. 2,2 mia. kr. Venstre noterer sig, at bilforhandlerne oplyser,
at der vil være forhandlere, hvis forretning forsvinder som
følge af dette kapitaldræn.
Venstre ønsker det under B
nævnte lovforslag henvist til fornyet udvalgsbehandling efter
2. behandling.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19« omfattende
§§ 1-6, 8 og 9.
B. »Forslag
til lov om ændring af opkrævningsloven (Udskydelse af
betalingsfrist for registreringsafgift af
motorkøretøjer i forbindelse med covid-19)«
omfattende § 7.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 6
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Ny paragraf
3)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Loven træder i kraft den 4. februar
2021.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene forslag (A) vedrører rentefrie lån
svarende til indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i
forbindelse med covid-19. Det andet lovforslag (B) vedrører
udskydelse af betalingsfrist for registreringsafgift af
motorkøretøjer i forbindelse med covid-19.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslaget om deling af lovforslaget i to lovforslag,
jf. ændringsforslag nr. 1. Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslaget om deling af lovforslaget i to lovforslag,
jf. ændringsforslag nr. 1.
Paragraffen, der foreslås indsat, er
ikrafttrædelsesbestemmelsen til det under B nævnte
lovforslag, der i lovforslaget er i § 6, stk. 1. Da der efter
delingen af lovforslaget ikke er behov for ikrafttræden ved
bekendtgørelsen i Lovtidende, foreslås det, at loven
træder i kraft den 4. februar 2021. Der er ved
indsættelsen tillige tale om en lovteknisk ændring, der
skal sikre, at den foreslåede paragraf om
ikrafttrædelse bliver placeret efter lovforslagets § 7,
der omhandler en ændring i opkrævningsloven, i det
under B nævnte lovforslag.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar
2021 og var til 1. behandling den 21. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke inden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdninger
til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-17 og 20. Der udestår svar på
spørgsmål nr. 18, 19 og 21-23. Udvalget forventer
spørgsmål nr. 18, 19 og 23 besvaret inden 2.
behandling af lovforslaget. Udvalget forventer
spørgsmål nr. 21 og 22 besvaret inden 3. behandling af
det under B nævnte lovforslag.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |