Fremsat den 14. januar 2021 af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om mark- og
vejfred
(Videreformidling af optagne katte)
§ 1
I lov om mark- og vejfred, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2154 af 16. december 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 2, 1. pkt. ændres
»jf. dog § 9, stk. 3,« til: »jf. dog stk. 3
og § 9, stk. 3,«
2. I
§ 6 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Stk. 2 gælder alene for ejermærkede katte.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3. I
§ 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 6, stk. 3,« til: »§ 6, stk.
4,«.
4. I
§ 9 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Katte, som ikke er ejermærkede, eller som ikke afhentes inden
fristen på 24 timer, bliver umiddelbart optagerens
ejendom.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Katte adskiller sig fra de fleste andre hus-
eller kæledyr ved, at samme art forekommer både som
kæledyr, som husdyr (de såkaldte gårdkatte) og
som vildtlevende dyr.
Katteinternaterne har oplevet en stigende
tilgang af herreløse tamkatte og ønsker derfor
lettere adgang til at videreformidle de optagne katte. Dyrenes
Beskyttelses 8 internater fik i 2019 således indleveret ca.
9.000 katte, hvilket var 40 % flere end normalt. Man er ikke
bekendt med årsagen til denne stigning. Langt de fleste dyr
indleveres af private, meget sjældent af politiet.
Internaterne registrerer og fremlyser de
indleverede katte. I det omfang, de fremlyste katte ikke afhentes
efter udløbet af fristen, klargøres disse til
videreformidling, dvs. sundhedstjekkes, mærkes og evt.
kastreres henholdsvis steriliseres. Gennemløbstiden for
katte på internaterne svinger mellem 1-2 uger, primært
i de større byer, og op til et år.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri vil gerne hjælpe internaterne til en smidigere
sagsgang, både i forhold til tilbagegivelsen af katte med
kendt ejer og i forhold til videreformidlingen af katte uden ejer
eller uden kendt ejer.
Lovforslaget indeholder derfor en lempelse af
reglerne for fremlysning af herreløse katte, således
at katte, der ikke er ejermærkede, umiddelbart vil kunne
videreformidles, medens ejermærkede katte vil kunne
videreformidles umiddelbart efter udløbet af den
eksisterende frist på 24 timer for afhentning.
Det er hensigten at evaluere
lovændringen to år efter, at denne er trådt i
kraft. Ved evalueringen vil man lægge vægt på,
hvorvidt ændringen har resulteret i en øget
mærkning af katte og dermed i den ønskede reduktion af
indleveringen af umærkede ejerkatte til internaterne.
2. Videreformidling
af optagne katte
2.1. Gældende
ret
Lov om mark- og vejfred fastlægger i
§ 1, stk. 1, som grundlæggende udgangspunkt, at "Enhver
er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr
på sit eget". Loven regulerer derpå i praksis, hvad der
skal ske, når dette alligevel ikke lykkes, bl.a. i forhold
til optagelsen af husdyr, der strejfer om på anden mands
grund.
Loven omfatter efter sin ordlyd alle husdyr,
uanset at den traditionelt har taget sigte på landbrugets
produktionsdyr. Revisionen af mark- og vejfredsloven i 1953 (lov
nr. 107 af 31. marts 1953 om mark- og vejfred) baseres
således direkte på "betænkning angående
revision af mark- og vejfredsloven afgivet af den af
Landbrugsministeriet under 24. april 1946 nedsatte kommission". Det
fremgår af denne betænkning, at man med revisionen af
loven bl.a. ville sikre, at pelsdyr og tamkaniner blev omfattede af
lovens regler. Loven indeholder imidlertid ikke en nærmere
definition af begrebet husdyr, og må derfor anses for at
omfatte alle holdte dyr, herunder hobby- og kæledyr, idet dog
hunde er særskilt reguleret i hundeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1373 af 30. november 2017.
Loven giver efter § 5 adgang til, at en
lodsejer optager et fremmed husdyr, der uretmæssigt befinder
sig på vedkommendes grund, og regulerer i § 6 hvorledes
lodsejeren skal forholde sig i forhold til dette dyr, samt de
økonomiske mellemværender, der måtte være
opstået som følge af de skader, det strejfende husdyr
eventuelt har forvoldt eller de omkostninger, der er forbundet med
optagelsen og opbevaringen af det optagne dyr, indtil dette kan
tilbageleveres eller på anden måde afhændes, jf.
§§ 7 - 11.
Hvis man optager et strejfende husdyr, hvor
man er bekendt med ejerens identitet, skal man inden for 24 timer
underrette ejeren eller en voksen i ejerens husstand om, at man har
optaget dyret, jf. § 6, stk. 1.
Ejeren skal derefter inden 24 timer fra at
have modtaget denne underretning afhente dyret. Sker dette ikke,
kan dyret bortsælges ved en offentlig auktion, alternativt
slagtes, jf. § 9, stk. 1. Hvis myndighederne, i loven
sognefogeden og i praksis politiet, skønner, at dyrets
værdi ikke kan berettige omkostningerne ved afholdelse af en
sådan auktion, bliver dyret uden videre optagerens ejendom,
jf. § 9, stk. 3.
Hvis man derimod optager et omstrejfende
husdyr, hvor man ikke er bekendt med ejerens identitet, skal man i
stedet inden for 24 timer orientere politiet om optagelsen, jf.
§ 6, stk. 2. Politiet vil derefter skulle foranledige dyret
fremlyst. Har ejeren ikke meldt sig inden 72 timer, vil dyret
skulle bortsælges efter samme regler i § 9, som
beskrevet ovenfor.
2.2. Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
Reglerne om optagelse og underretning er i
praksis relativt omstændelige i forhold til katte, der af
natur strejfer oftere og længere end de fleste husdyr.
Reglerne om fremlysning og bortauktionering er ligeledes vanskelige
at håndtere i forhold til herreløse katte, og reglen
om, at optageren kan overlades ejendomsretten til optagne
herreløse katte efter konkret vurdering af disses
værdi fra myndighederne, er administrativt tung.
Det foreslås derfor at lempe reglerne om
optagelse af dyr i mark- og vejfredslovens kapitel III, for
så vidt angår katte.
I lovforslaget sondres som hidtil mellem
katte, hvor ejerens identitet er kendt, hvilket i praksis vil sige
katte, der enten er udstyret med halsbånd med mærke,
eller som er ejermærkede ved øretatovering eller med
chip, og katte, hvor ejerens identitet ikke er kendt (dvs. i
praksis umærkede katte).
For katte, hvor man er bekendt med ejerens
identitet, skal disse efter mark- og vejfredslovens § 9, stk.
1, afhentes inden for 24 timer efter, at der er givet underretning
til ejeren om optagelsen. Det foreslås, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, at sådanne katte fremover ikke skal
afhændes ved offentlig auktion, men at de efter den
foreslåede nye bestemmelse i § 9, stk. 4, ved
udløbet af afhentningsfristen umiddelbart vil overgå
til at være optagerens ejendom.
Forslaget indebærer, i det omfang
optageren er en privatperson, at optageren kan beholde den optagne
kat, men også, at optageren vil kunne videregive katten til
et katteinternat, hvis dette er mere hensigtsmæssigt. Er
katten, som det ofte vil være tilfældet, allerede
afleveret på et katteinternat, således at
underretningen af ejeren foregår derfra, vil ejendomsretten
således overgå direkte til katteinternatet, som
umiddelbart vil kunne videreformidle katten.
For katte, hvor ejerens identitet ikke er
bekendt, dvs. hvor dyret ikke er mærket eller udstyret med
halsbånd med ejerskilt eller lignende, foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 1, at kravet om fremlysning i mark- og
vejfredslovens § 6, stk. 2, ikke skal finde anvendelse for de
pågældende katte. Det foreslås endvidere, jf.
§ 1, nr. 3, at ejendomsretten til disse dyr efter den
foreslåede nye bestemmelse i § 9, stk. 4 umiddelbart vil
overgå til optageren. Dette forslag vil ligeledes
indebære, at optagere vil kunne beholde den optagne kat, men
også, at optageren, hvis vedkommende ikke ønsker
dette, umiddelbart vil kunne videregive denne til andre
interessenter, herunder til katteinternater.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, dog vil ophævelsen af kravene om offentlig
auktion hhv. fremlysning af dyr med ukendt ejer indebære en
beskeden lettelse for de institutioner eller foreninger, der
beskæftiger sig professionelt med herreløse katte,
såsom katteinternater.
Katteinternaterne har oplyst, at et bortfald
af fremlysningspligten vil indebære en ikke uvæsentlig
administrativ lettelse, som imidlertid ikke er kvantificeret. Det
vil kun i begrænset omfang reducere selve
gennemløbstiden for det enkelte dyr, idet denne er
afhængig af flere andre faktorer.
Lovforslaget er ikke erhvervsrettet.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering vurderes at være ikke-relevante for
lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen direkte administrative
konsekvenser for borgerne, idet forslaget ikke pålægger
borgerne hverken restriktioner eller nogen positiv handlepligt.
I det omfang de skærpede regler for
videreformidling af optagne katte vil foranledige katteejere til
lade deres dyr mærke og registrere, vil dette kunne ske i
regi af et af de to private katteregistre.
Mærkningen koster efter det oplyste
mellem 300 og 450 kr. pr. dyr for chipmærkning, og mellem 400
og 700 kr. pr. dyr for øretatovering.
Registreringen er gratis i Dansk
Katteregister, men koster 145 kr. pr. dyr i Det Danske
Katteregister.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 7. september 2020 til den 19. oktober 2020 været sendt i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Agria, Anima,
Coopforsikring, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Dyreværn, Dansk Hunderegister,
Dansk Katteregister, Dansk Kennel Klub, Danske Advokater, Danske
Regioner, DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske Katteregister, Det
Dyreetiske Råd, DOSO - DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation, DTU - Center for Diagnostik, Dyrefondet,
Dyrekassen Danmark, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Velfærd,
Dyreværnet, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, Faglig
Fælles Forbund 3F, Felis Danica, Fokus på Dyr,
Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, GF
Forsikring, Gjensidige, Greenpeace Danmark, Husdyrenes Vel, IDA
Forsikring, Inges Kattehjem, Kattehjemmet Bæklund, Kattens
Værn, Kommunernes Landsforening (KL), KU - Det Natur- og
Biovidenskabelige Fakultet, KU - Det Sundhedsvidenskabelige
Fakultet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for
Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder -
Levende Land, MinVenKatten, SEGES, Sønderjyllands
Dyreværnsforening af 1995, The Voice of Pets, Topdanmark,
Tryg, Tullebo Kattehjem, Tøstrup Kattehjem og
Dyreværn, Vestsjællands Dyreinternat,
Veterinærmedicinsk Industriforening, World Animal Protection
Danmark, WWF - Verdensnaturfonden og Økologisk
Landsforening.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen af betydning | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge § 6, stk. 2, 1. pkt., i lov om mark- og
vejfred skal politiet sørge for fremlysning af dyr, der er
anmeldt som optagne, jf. dog bestemmelsen i lovens § 9, stk.
3, hvorefter politiet kan udlade dette, hvis værdien af det
optagne dyr vurderes at være mindre end udgifterne til
fremlysningen. Dyret bliver i så fald umiddelbart optagerens
ejendom.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter der
foreslås indsat et nyt § 6, stk. 3, der medfører,
at hovedreglen i lovens § 6, stk. 2, alene gælder for
ejermærkede katte, ændres henvisningen i lovens §
6, stk. 2, 1. pkt., til også at omfatte det nye stk. 3.
Til nr. 2
De pligter, der påhviler den, der
optager et strejfende dyr, reguleres efter § 6 i lov om mark-
og vejfred. Efter bestemmelsens stk. 2, 1. pkt., skal optageren af
et dyr, som vedkommende ikke ved, hvem tilhører, inden for
en frist på 24 timer anmelde optagelsen til politiet, der
snarest muligt derefter skal foranledige optagelsen bekendtgjort,
dvs. fremlyse det optagne dyr.
Det foreslås som et nyt stk. 3, at denne anmeldelsespligt ikke skal
finde anvendelse for så vidt angår umærkede
katte. Begrebet umærkede katte omfatter katte, der ikke er
ejermærkede med hverken halsbånd, øretatovering
eller chip.
Som konsekvens heraf bortfalder samtidigt
pligten for myndighederne til at foretage fremlysning af disse
katte.
Til nr. 3
Ifølge § 7, stk. 1, i lov om mark-
og vejfred er optageren - bortset fra de i lovens § 6, stk. 3,
og § 18, stk. 3, 1. pkt., omhandlede tilfælde -
berettiget til at gøre optagne dyrs udlevering
afhængig af, at der betales den pågældende
erstatning for forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse herfor.
Sikkerhedsstillelse kan ske hos vurderingsmændenes formand,
der fastsætter dennes art og størrelse, såfremt
enighed herom ikke kan opnås mellem parterne.
Det foreslås, at ændre
henvisningen til § 6, stk. 3, i § 7, stk. 1, 1. pkt., til
§ 6, stk. 4. Dette er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 2, hvormed der foreslås indsat et nyt § 6, stk.
3.
Til nr. 4
I § 9 i lov om mark- og vejfred er det
reguleret, hvordan der skal forholdes i forhold til optagne dyr,
der ikke bliver afhentet inden for de givne frister.
Efter bestemmelsens stk. 1 skal et optaget
dyr, der ikke afhentes inden for 24 timer efter, at ejeren er
blevet underrettet om optagelsen henholdsvis inden for 72 timer
efter, at dyret er blevet fremlyst, ved politiets foranstaltning
bortsælges ved en offentlig auktion. Undtaget herfor er dyr,
der skønnes at ville indbringe en højere pris ved
slagtning, eller dyr, der er af så ringe værdi, at
dette ikke kan berettige omkostningerne ved afholdelsen af en
auktion.
Det foreslås som et nyt stk. 4 til §
9, at katte, der ikke er ejermærkede, eller som ikke
afhentes inden fristen på 24 timer, automatisk bliver
optagerens ejendom.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at optagne katte, der ikke er mærkede, eller
optagne katte, der er mærkede, men som ikke afhentes inden
for fristen på 24 timer, umiddelbart bliver optagerens
ejendom.
Når optageren således opnår
ejendomsretten til den pågældende kat, så kan
optageren, i det omfang optageren er en privatperson, beholde den
optagne kat, men vil også kunne videregive katten til et
katteinternat, hvis dette er mere hensigtsmæssigt. Er katten,
som det ofte vil være tilfældet, allerede afleveret
på et katteinternat, vil ejendomsretten således
overgå direkte til katteinternatet, som umiddelbart derefter
vil kunne videreformidle katten til en ny ejer.
Den foreslåede ændring af § 9
indebærer endvidere, at pligten for myndighederne til i givet
fald at foranstalte afholdt auktion over optagne katte
bortfalder.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2021.
Efter § 33, stk. 1, i lov om mark- og
vejfred, gælder denne ikke for Færøerne. Loven
finder efter Statsministeriets cirkulære nr. 176 af 19.
oktober 1954 ej heller anvendelse for Grønland. Lov om mark-
og vejfred er vedtaget den 31. marts 1953, og er således
vedtaget inden den ved grundlovsrevisionen af 5. juni 1953
gennemførte ændring i Grønlands statsretlige
stilling, før hvilken love alene gjaldt for Grønland,
hvis dette udtrykkeligt fremgik af lovteksten.
Da mark- og vejfredsloven således ikke
gælder for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, vil de foreslåede ændringer i
nærværende lovforslag heller ikke skulle gælde
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om mark- og vejfred, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2154 af 16. december 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 6.
--- | | | Stk.
2. --- | | 1. I § 6, stk. 2, 1. pkt. ændres
»jf. dog § 9, stk. 3,« til: »jf. dog stk. 3
og § 9, stk. 3,« | | | | Stk.
3. --- | | 2. I § 6 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: | | | »Stk. 3.
Stk. 2 gælder alene for ejermærkede katte.« | | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | § 7.
Optageren er bortset fra det i § 6, stk. 3, og § 18, stk.
3, 1. pkt., omhandlede tilfælde berettiget til at gøre
optagne dyrs udlevering afhængig af, at der betales ham
erstatning for forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse herfor.
Sikkerhedsstillelse kan ske hos vurderingsmændenes formand,
der fastsætter dennes art og størrelse, såfremt
enighed herom ikke kan opnås mellem parterne. | | 3. I § 7, stk. 1, ændres »§
6, stk. 3,« til: »§ 6, stk. 4,«. | Stk.
2. --- | | | | | | § 9.
--- | | 4. I § 9 indsættes som stk. 4: | Stk.
2. --- | | | Stk.
3. --- | | | | | »Stk. 4.
Katte, som ikke er ejermærkede eller som ikke afhentes inden
fristen fastsat i stk. 1, 1. pkt., 1. led, bliver umiddelbart
optagerens ejendom.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2021. |
|