Fremsat den 13. januar 2021 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§ 1
I lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i
eller sammenhæng med covid-19 og blokering af hjemmesider,
hvorfra der begås visse lovovertrædelser, som har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 4, ændres
»1. marts 2021« til »1. januar 2022«.
§ 2
Loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Gældende
ret | | | 2.1.1. | Straffelovens §
81 d | | | 2.1.2. | Retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6 | | | 2.1.3. | Udlændingelovens § 22, nr. 9 | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Det følger af § 4, stk. 4, i lov nr. 349 af 2. april
2020 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19), at straffelovens § 81 d, retsplejelovens §
791 d, stk. 1, 2. pkt., retsplejelovens § 791 d, stk. 6, og
udlændingelovens § 22, nr. 9, som disse blev affattet
ved ændringsloven, ophæves den 1. marts 2021.
Straffelovens § 81 d sikrer en markant skærpelse af
straffen for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, giver politiet mulighed
for på en effektiv måde at iværksætte
blokeringer af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark. Udlændingelovens § 22,
nr. 9, indebærer, at udlændinge, der idømmes en
ubetinget frihedsstraf fastsat efter
strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens § 81 d, kan
udvises, medmindre det med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Danmark befinder sig på nuværende tidspunkt fortsat
i en covid-19-epidemi. Sundhedsmyndighederne vurderer, at der er en
høj grad af uforudsigelighed om epidemiens videre udvikling
og dermed også tidshorisonten for epidemiens afslutning.
Tidshorisonten for covid-19-epidemien afhænger af en
række faktorer, som for eksempel tilgængeligheden af
vacciner, varigheden af vaccinernes effekt samt udviklingen i
virussens smitsomhed. Ifølge Statens Serum Institut vil en
stor del af befolkningen være modtagelig for smitte med
covid-19 i januar, februar og marts 2021, og der forventes derfor
fortsat et stort pres på sundhedsvæsenet i januar 2021
og frem til april 2021. Statens Serum Institut vurderer, at
på trods af øget udrulning af vacciner vil coronavirus
stadig være i omløb i Danmark i efteråret
2021.
Der har i efteråret og vinteren 2020 kunnet konstateres en
alvorlig stigning i antallet af dagligt nye bekræftede
covid-19-smittede i Danmark i forhold til sommeren 2020. Den
stigende smittespredning og fremkomst af mere smitsomme
virusvarianter har nødvendiggjort, at regeringen
løbende har måttet indføre nye
covid-19-tiltag.
Under covid-19-epidemien i Danmark er der desværre set en
række eksempler på kriminalitet, som har baggrund i
eller sammenhæng med epidemien. Det gælder ikke mindst
svigagtig udnyttelse af hjælpepakkerne, hvor myndighederne
modtager et stadigt stigende antal anmeldelser. Dette
indebærer efter Justitsministeriets opfattelse, at det danske
samfund grundlæggende stadig ser ind i et
kriminalitetsbillede, som svarer til det, der i foråret 2020
nødvendiggjorde lov nr. 349 af 2. april 2020.
Det hverken kan eller skal accepteres, at borgere og
virksomheder på denne måde udnytter covid-19-epidemien
til at begå strafbare handlinger. Justitsministeriet finder
derfor, at der fortsat - også efter den 1. marts 2021 - er
behov for en lovgivningsmæssig ramme, som giver mulighed for
en effektiv og markant strafforfølgning af kriminelle, der
begår lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Det gælder
ikke mindst i forhold til hjælpepakkerne, hvor det er
afgørende, at disse ikke udnyttes svigagtigt.
Justitsministeriet foreslår på denne baggrund, at
solnedgangsklausulen i lovens § 4, stk. 4, udskydes til den 1.
januar 2022. Dette vil medføre, at straffelovens § 81
d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, og
udlændingelovens § 22, nr. 9, automatisk ophæves
den 1. januar 2022, medmindre Folketinget beslutter at
forlænge gyldighedsperioden.
Nærværende lovforslag skal ses i sammenhæng
med, at regeringen forud for fremsættelsen af
nærværende lovforslag har fremsat et forslag om at
ophæve revisionsbestemmelsen i § 4, stk. 3, i lov nr.
349 af 2. april 2020.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19) trådte i kraft den 2. april 2020.
Det følger af lovens § 4, stk. 4, at straffelovens
§ 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk.
6, samt udlændingelovens § 22, nr. 9, som disse
bestemmelser er affattet ved lovens § 1, nr. 1, § 2, nr.
1, § 2, nr. 2, og § 3, nr. 1, ophæves den 1. marts
2021. Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at
der forud for en eventuel videreførelse af loven foretages
en vurdering af, om det på baggrund af den faktiske situation
i relation til covid-19-epidemien i Danmark er relevant at
videreføre lovens bestemmelser, jf. Folketingstidende
2019-20, A, L 157 som fremsat, side 11.
2.1.1. Straffelovens § 81 d
2.1.1.1. Det følger af
straffelovens § 81 d, stk. 1, at den straf, der er foreskrevet
i straffelovens §§ 119-122, 133-134 b, 135, 144, 161 og
163, § 172, jf. § 171, stk. 1, § 189, § 247,
stk. 2, § 263, stk. 1 og stk. 3, jf. stk. 1, § 263 a,
§ 285, stk. 1, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a,
280, 281, 282 og 283, § 286, jf. §§ 276, 276 a, 278,
279, 279 a, 280, 281, 282 og 283, § 287, stk. 1, jf.
§§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og 283,
samt §§ 288-290, 290 a og 293, § 299, stk. 2, og
§§ 300 a, 301 og 303, kan forhøjes indtil det
dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Bestemmelsen
omfatter primært formueforbrydelser, idet en række
lovovertrædelser, der vedrører forbrydelser mod den
offentlige myndighed mv. samt den offentlige orden og fred, dog
også er omfattet.
Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at
strafniveauet for overtrædelse af de i straffelovens §
81 d, stk. 1, nævnte lovovertrædelser som udgangspunkt
skal forhøjes til omkring det dobbelte i forhold til den
straf, der ville være fastsat af domstolene for tilsvarende
overtrædelser, der ikke har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark, jf. Folketingstidende 2019-20, A,
L 157 som fremsat, side 13.
Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at
lovovertrædelsen helt eller delvis skal have været
motiveret af eller have til formål at udnytte den situation,
som covid-19-epidemien i Danmark har medført. Det vil
ifølge forarbejderne bero på en konkret vurdering af
den begåede lovovertrædelse, herunder særligt
overtrædelsens karakter, formål og kontekst, om
betingelsen er opfyldt. Det må dog i almindelighed antages,
at betingelsen er opfyldt, hvis overtrædelsen vedrører
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien eller værnemidler såsom
håndsprit og mundbind eller andre knappe ressourcer i den
konkrete situation.
Det vil derimod have formodningen imod sig, at f.eks.
overtrædelser vedrørende værnemidler, der ikke
udgør en knap ressource i den konkrete situation, vil
være motiveret af eller have til formål at udnytte
situationen. Det blotte forhold, at der stjæles
værnemidler i en sådan situation, vil således
ikke indebære, at overtrædelsen vil være omfattet
af strafskærpelsen i straffelovens § 81 d, stk. 1, jf.
bl.a. justitsministerens besvarelse af 30. marts 2020 af
spørgsmål nr. 85 fra Folketingets Retsudvalg til L
157.
Efter straffelovens § 81 d, stk. 2, kan straffen
forhøjes således, at den bliver fire gange så
høj, såfremt en af de i stk. 1 nævnte
lovovertrædelser har fundet sted under sådanne
omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller
søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud
eller lignende kompensation fra hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved
covid-19-epidemien.
Ved udmåling af tillægsbøde efter
straffelovens § 50, stk. 2, i forbindelse med
overtrædelser omfattet af straffelovens § 81 d, stk. 2,
skal der lægges vægt på den opnåede eller
tilsigtede vinding, jf. § 81 d, stk. 3.
Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at
strafniveauet for overtrædelser omfattet af straffelovens
§ 81 d, stk. 2, skal være fire gange så
højt i forhold til den straf, der ville være fastsat
af domstolene for tilsvarende overtrædelser, der ikke har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark,
jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 157 som fremsat, side 15. Det
er endvidere forudsat, at tillægsbøden efter
straffelovens § 81 d, stk. 3, skal skærpes
tilsvarende.
Bestemmelsen omfatter ifølge forarbejderne
»hjælpepakker til imødegåelse af
skadevirkninger ved covid-19-epidemien«, hvilket dækker
over de erhvervs- og jobrettede tiltag mv., som regeringen har
lanceret med henblik på at afbøde de negative
økonomiske konsekvenser af spredningen af covid-19 for
danske lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder. Det
bemærkes, at begrebet herved er dynamisk og omfatter
hjælpepakker, uanset om disse er vedtaget før eller
efter lovens vedtagelse.
Det følger herudover af straffelovens § 81 d, stk.
4, at det ved fastsættelse af straf for
lovovertrædelser, som ikke er omfattet af bestemmelsens stk.
1 eller 2, i almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, hvis lovovertrædelsen har baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
2.1.1.2. Rigsadvokaten har oplyst,
at der i perioden fra den 2. april 2020, hvor bestemmelsen
trådte i kraft, og frem til den 14. november 2020 ses at
være afsagt 30 domme, hvor strafskærpelsen i
straffelovens § 81 d er anvendt. 27 af disse domme
vedrører overtrædelse af straffelovens § 81 d,
stk. 1, mens en vedrører straffelovens § 81 d, stk. 2,
og to er uspecificerede. Det bemærkes, at opgørelserne
er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS),
som bygger på politikredsenes manuelle registreringer af
anvendelsen af straffelovens § 81 d. Opgørelserne er
derfor behæftet med en vis usikkerhed, idet POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Således vil der kunne ske ændringer
afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne
i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer, ligesom dommene kan være anket.
Som eksempel på en dom, hvor
strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens § 81 d er
anvendt, kan der henvises til Østre Landsrets dom af 26.
oktober 2020 i en sag vedrørende svindel med
hjælpepakker. Tiltalte blev i landsretten idømt 2
år og 3 måneders fængsel samt en
tillægsbøde på 1.275.000 kr. for
overtrædelse af straffelovens § 289 a, ved under
særdeles skærpende omstændigheder at have
indsendt ansøgninger om lønkompensation til
Erhvervsstyrelsen med henblik på at få udbetalt 427.500
kr. i henhold til lønkompensationsordningen til virksomheder
i økonomisk krise i forbindelse med covid-19-epidemien,
selvom han vidste, at hans virksomhed ikke var berettiget hertil.
Tiltalte blev endvidere efter sin erkendelse fundet skyldig i to
tilfælde af dokumentfalsk af særlig grov beskaffenhed
efter straffelovens § 171, jf. § 172, stk. 2, ved i
forbindelse med ansøgningen om lønkompensation at
have gjort brug af falske ansættelseskontrakter. Samtlige
forhold blev henført under straffelovens § 81 d, stk.
2, jf. stk. 1.
Landsretten skærpede herved Københavns Byrets dom
af 19. august 2020, hvorved tiltalte i 1. instans var idømt
1 år og 6 måneders fængsel samt en
tillægsbøde på 1.000.000 kr. Landsretten lagde
herved vægt på det i forarbejderne til straffelovens
§ 81 d anførte om baggrunden for og formålet med
bestemmelsen, herunder at der med bestemmelsen er tilsigtet en
markant skærpelse af straffen for lovovertrædelser, der
har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark, sammenholdt med de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK) har endvidere oplyst, at
der pr. 8. december 2020 er modtaget i alt 178 anmeldelser om svig
i forbindelse med covid-19 hjælpepakkerne. Anmeldelserne
vedrører et samlet beløb på ca. 63.000.000 kr.,
mens der samlet er beslaglagt ca. 10.700.000 kr.
Størstedelen af anmeldelserne vedrører
lønkompensationsordningen, hvor der bl.a. er blevet
ansøgt om kompensation for fiktive og tidligere
medarbejdere.
2.1.2. Retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og
stk. 6
2.1.2.1. Det fremgår af
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., at der kan ske
blokering af en hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der
fra hjemmesiden begås en overtrædelse af straffelovens
§§ 161, 163, 171 eller 189, § 263, stk. 1, eller
§§ 263 a, 276, 278-283, 289-290 a, 300 a, 301 eller 303,
som har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark.
Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at hjemmesiden
på blokeringstidspunktet har et indhold, der udgør en
overtrædelse af en af de i bestemmelsen nævnte
lovovertrædelser, jf. Folketingets Retsudvalg 2019-20, L 157,
Bilag 7.
Efter retsplejelovens § 791 d, stk. 6, kan politiet
træffe beslutning om blokering i de tilfælde, hvor
indgrebets øjemed i medfør af bestemmelsens stk. 1,
2. pkt., ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes. I
så fald skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer
fra indgrebets iværksættelse forelægge sagen for
retten. Retten afgør ved kendelse, om indgrebet kan
godkendes, og om det kan opretholdes. Burde indgrebet efter rettens
opfattelse ikke have været foretaget, skal retten give
meddelelse herom til Justitsministeriet.
Bestemmelsen indebærer, at politiet kan
iværksætte indgrebet ud fra en
øjemedsbetragtning, når blokeringen sker efter
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt.
2.1.2.2. Rigspolitiet har oplyst, at
der i perioden fra den 2. april 2020, hvor retsplejelovens §
791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, trådte i kraft, og frem
til den 13. november 2020 er identificeret 214 anmeldelser
vedrørende 39 hjemmesider, hvor der er sket blokering med
hjemmel i retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt. 213 af
disse anmeldelser vedrører phishing, mens én
anmeldelse vedrører overtrædelse af straffelovens
§§ 189 og 279. Det bemærkes, at opgørelsen
er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS),
hvor der er søgt på en kombination af journalkoder i
kombination med phishing som søgenøgle.
Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed,
idet POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem. Således vil der f.eks. kunne ske
ændringer, hvis en sag ændrer karakter som følge
af efterforskningen.
Syv af de 39 iværksatte blokeringer er iværksat
efter rettens kendelse, mens de resterende 32 blokeringer efter
retsplejelovens § 791 d, stk. 6, er iværksat ud fra en
øjemedsbetragtning med efterfølgende
forelæggelse for retten.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at muligheden for blokering af
hjemmesider efter retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., er
et særdeles brugbart redskab for politiet til at forebygge ny
kriminalitet og forstyrre igangværende kriminalitet.
Endvidere er det af stor betydning for bestemmelsens praktiske
anvendelighed, at politiet efter retsplejelovens § 791 d, stk.
6, har mulighed for at iværksætte blokering på
øjemedet med efterfølgende forelæggelse for
retten. Det er således Rigspolitiets vurdering, at
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6,
resulterer i færre fuldbyrdede forhold - både i forhold
til borgeren, der bliver udsat for phishing og i forhold til den
afledte kriminalitet i form af indbrud i netbank, misbrug af
kortoplysninger mv.
2.1.3. Udlændingelovens § 22, nr. 9
2.1.3.1. Det følger af
udlændingelovens § 22, nr. 9, at en udlænding, som
har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9
år, og en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, som
har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, kan udvises, hvis udlændingen idømmes en
ubetinget frihedsstraf, der er fastsat efter straffelovens §
81 d.
Tilsvarende kan udlændinge, der har haft lovligt ophold
her i landet i mere end de sidste 5 år, og udlændinge,
der har haft lovligt ophold her i landet i mindre end 5 år,
udvises af de i udlændingelovens § 22, nr. 9,
anførte grunde, jf. henholdsvis udlændingelovens
§ 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.
En udlænding vil således - uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet og uanset den
pågældendes opholdsgrundlag - efter en konkret
vurdering kunne udvises, hvis den pågældende
idømmes ubetinget frihedsstraf, der er fastsat efter
strafskærpelsen i straffelovens § 81 d.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, vil en
udlænding således skulle udvises efter §§
22-24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser. For udlændinge, som er
omfattet af EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
2.1.3.2. Rigsadvokaten har oplyst,
at der i perioden fra den 2. april 2020, hvor bestemmelsen
trådte i kraft, og frem til den 16. november 2020 er sket
udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 9, i 11
sager. Der er herudover nedlagt påstand om udvisning efter
udlændingelovens § 22, nr. 9, i tre verserende sager ved
domstolene. Det bemærkes, at opgørelsen er baseret
på de regionale statsadvokaters manuelle
optællinger.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som det nærmere fremgår under pkt. 1 ovenfor,
vurderer sundhedsmyndighederne, at Danmark på nuværende
tidspunkt fortsat befinder sig i en covid-19-epidemi, og at
coronavirus alt andet lige må forventes stadig at være
i omløb i Danmark i efteråret 2021.
Der har i efteråret 2020 kunnet konstateres en alvorlig
stigning i antallet af dagligt nye bekræftede
covid-19-smittede i Danmark i forhold til sommeren 2020. Den
stigende smittespredning har nødvendiggjort, at regeringen
løbende har måttet indføre nye
covid-19-tiltag.
Som det endvidere nærmere fremgår under pkt.
2.1.1.2, 2.1.2.2 og 2.1.3.2 ovenfor, har straffelovens § 81 d,
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, og
udlændingelovens § 22, nr. 9, siden bestemmelsernes
ikrafttræden den 2. april 2020 været anvendt en
række gange. Hertil kommer, at SØIK pr. 8. december
2020 har modtaget i alt 178 anmeldelser om svig i forbindelse med
hjælpepakkerne for et samlet beløb af ca. 63.000.000
kr. Der kan således fortsat konstateres eksempler på
kriminelle, som udnytter den alvorlige og ekstraordinære
situation, Danmark som land befinder sig i, for egen vindings
skyld.
Justitsministeriets finder derfor, at der fortsat - også
efter den 1. marts 2021 - er behov for en lovgivningsmæssig
ramme, som sikrer en effektiv og markant strafforfølgelse af
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark. Det gælder ikke mindst i
forhold til hjælpepakkerne, idet det er afgørende, at
disse ikke udnyttes svigagtigt.
Justitsministeriet er opmærksom på, at
værnemidler såsom håndsprit og mundbind ikke
på nuværende tidspunkt udgør knappe ressourcer.
Det vil derfor have formodningen imod sig, at
lovovertrædelser vedrørende sådanne
værnemidler vil være omfattet af strafskærpelsen
i straffelovens § 81 d, stk. 1. Efter Justitsministeriets
vurdering er der dog en risiko for, at disse eller andre
værnemidler eller f.eks. en vaccine mod covid-19 vil kunne
blive knappe ressourcer, ligesom covid-19-epidemien fortsat vil
kunne afføde nye kriminalitetsformer, så længe
Danmark befinder sig i en alvorlig og sårbar situation.
Sammenfattende er det Justitsministeriets vurdering, at det
danske samfund i en overskuelig fremtid fortsat ser ind i et
kriminalitetsbillede, som svarer til det, der i foråret 2020
nødvendiggjorde lov nr. 349 af 2. april 2019. Efter
ministeriets opfattelse er der således - i lyset af den
fortsat usikre situation vedrørende covid-19 i Danmark -
behov for foreløbigt at videreføre de regler, der
blev indført med loven.
Det foreslås på denne baggrund, at
solnedgangsklausulen i lovens § 4, stk. 4, udskydes,
således at bestemmelserne i straffelovens § 81 d,
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, og
udlændingelovens § 22, nr. 9, ophæves automatisk
den 1. januar 2022.
Ved valget af denne dato lægger Justitsministeriet
på den ene side vægt på, at de omfattede
bestemmelser ikke bør gælde i længere tid, end
de faktiske forhold i relation til covid-19-epidemien tilsiger.
På den anden side lægger ministeriet vægt
på, at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget
bør have tid og reel mulighed for - inden for en
ordinær folketingssamling - at vurdere det fortsatte behov
for bestemmelserne, herunder i lyset af en eventuel udvikling i
efteråret 2021.
Ændringen vil have den effekt, at de
pågældende bestemmelser vil være gældende
frem til den 1. januar 2022, hvor de automatisk ophæves,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
gyldighedsperioden. Dette indebærer, at Folketinget inden den
1. januar 2022 igen skal tage stilling til, om covid-19-epidemien
og kriminalitetsbilledet forsat vurderes at
nødvendiggøre en opretholdelse af lovens
bestemmelser.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at forlænge perioden for
strafskærpelserne fra den 1. marts til og med den 31.
december 2021 for de i § 81 d opregnede bestemmelser kan
potentielt få økonomiske konsekvenser på
Justitsministeriets område.
Sundhedsmyndighederne vurderer, at der er en høj grad af
uforudsigelighed om epidemiens videre udvikling og dermed
også tidshorisonten for epidemiens afslutning. Lovforslagets
økonomiske konsekvenser afhænger i høj grad
heraf.
Det er derfor ikke muligt at kvantificere de økonomiske
konsekvenser på nuværende tidspunkt. Justitsministeriet
estimerer imidlertid på et foreløbigt og yderst
usikkert grundlag, at en forlængelse af perioden for
strafskærpelserne vil kunne gå fra at have meget
begrænsede økonomiske konsekvenser til at
medføre merudgifter på i omegnen af 30 mio. kr.
årligt i 2022-2024. Det skal dog understreges, at udgifterne
i høj grad vil afhænge af udviklingen i
covid-19-epidemien, herunder om epidemien aftager i løbet af
foråret. Udgifterne kan således også vise sig
højere, hvis ikke epidemien aftager i løbet af
foråret.
Der vil blive taget stilling til de økonomiske
konsekvenser samt håndteringen heraf, når der er
overblik over covid-19-epidemiens udvikling.
Lovforslaget forventes ikke i øvrigt at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Udkastet til lovforslag er i perioden fra den 8. december 2020
til den 4. januar 2021 sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Akademikerne, Amnesty International,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL - Danmarks Almene
Boliger, Copenhagen Business School (CBS) - CBS LAW - Institut for
Ledelse, Politik og Filosofi, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Tekniske
Universitet - DTU Diplom - Center for
Diplomingeniøruddannelse, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Journalistforbund, Danske Advokater, Danske Havne, Danske
Udlejere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen
Danmark, Erhvervslejernes Landsorganisation, Finans Danmark, Finans
& Leasing, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen
Industriel Retsbeskyttelse, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd FTF,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Handelshøjskolen - Århus Universitet, HK, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia,
KL, Københavns Universitet - Det Juridiske Fakultet,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, PROSA,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Digital Sikkerhed, samtlige kommuner, SikkerhedsBranchen, Syddansk
Universitet - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Sø- og
Handelsretten, Aalborg Universitet - Juridisk Institut - Det
Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Retshjælp, Aarhus
Universitet - Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det er ikke muligt at kvantificere de
økonomiske konsekvenser på nuværende tidspunkt.
Justitsministeriet estimerer imidlertid på et
foreløbigt og yderst usikkert grundlag, at en
forlængelse af perioden for strafskærpelserne vil kunne
gå fra at have meget begrænsede økonomiske
konsekvenser til at medføre merudgifter på i omegnen
af 30 mio. kr. årligt i 2022-2024. Det skal dog understreges,
at udgifterne i høj grad vil afhænge af udviklingen i
covid-19-epidemien, herunder om epidemien aftager i løbet af
foråret. Udgifterne kan således også vise sig
højere, hvis ikke epidemien aftager i løbet af
foråret. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af § 4, stk. 4, i lov nr. 349 af 2. april
2020 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19), at straffelovens § 81 d, retsplejelovens §
791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens
§ 22, nr. 9, som disse er affattet ved loven, ophæves
den 1. marts 2021.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 4, stk. 4, ændres, således
at straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1,
2. pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens § 22, nr. 9, i
stedet ophæves den 1. januar 2022.
Ændringen vil have den effekt, at bestemmelserne vil
være gældende frem til den 1. januar 2022, hvor de
automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter
at forlænge gyldighedsperioden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Færøerne har således pr. 1.
marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, mens der for Grønland
gælder en særlig kriminallov. Derudover har
Færøerne og Grønland egne retsplejelove. Det
vil derfor ikke være relevant at sætte loven i kraft
for hverken Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 349 af 2. april 2020 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19) foretages følgende ændring: | § 4
[…] | | | | | | Stk. 4.
Straffelovens § 81 d som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 1, retsplejelovens § 791 d, stk. 6,
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, og
udlændingelovens § 22, nr. 9, som affattet ved denne
lovs § 3, nr. 1, ophæves den 1. marts 2021. | | 1. I § 4, stk. 4, ændres »1.
marts 2021« til »1. januar 2022«. | | | |
|