Skriftlig fremsættelse (12. januar
2021)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og lov om
aktiv socialpolitik (Suspension af dagpengeforbrug og suspension af
G-dage ved hjemsendelser og arbejdsfordeling, forlængelse af
retten til sygedagpenge og yderligere forlængelse af
12-månedersperioden i 225-timersreglen som følge af
covid-19)
(Lovforslag nr. L 135)
Lovforslaget udmønter dele af aftale
mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Der Konservative Folkeparti og
Alternativet om tillæg til aftale om genåbning af
generelle kompensationsordninger af den 16. december 2020.
På baggrund af aftalen foreslås
det, at suspensionen af dagpengeforbruget genindføres for
alle dagpengemodtagere i perioden fra den 1. januar 2021 til og med
den 28. februar 2021. Perioden medregnes ikke i den lediges
dagpengeanciennitet. Det foreslås videre, at personer, som
blev omfattet af forlængelsen af dagpengeperioden med 2
måneder, jf. § 55, stk. 8, i loven, på det
tidligst mulige tidspunkt den 1. november 2020, også vil
blive omfattet af suspensionen af forbrug af dagpengeperioden med 2
måneder. Endvidere foreslås det, at arbejdsgivers
betaling af dagpengegodtgørelsen for 1. og 2. ledighedsdag
(G-dage) ved ordinær arbejdsfordeling eller hjemsendelse
suspenderes i perioden fra og med lovens ikrafttræden til og
med 18. marts 2021.
Det foreslås endvidere, at retten til
sygedagpenge forlænges med en måned, så ingen
sygedagpengemodtagere overgår til jobafklaringsforløb
til og med den 28. februar 2021.
Det foreslås også, at
suspensionen af 225-timersreglen for kontanthjælpsmodtagere
m.v. forlænges til og med den 28. februar 2021. Personer, der
har fået nedsat hjælpen, eller hvor hjælpen er
bortfaldet, og som i perioden har ordinære arbejdstimer, kan
tælle disse med til opfyldelse af arbejdskravet på 225
timer.
På grund
af den ekstraordinære situation er der behov for, at
lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets
hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget
ikke har været sendt i høring, og at det ikke har
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende og at
det kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at
ændringerne vil medføre offentlige merudgifter
på ca. 165 mio. kr. i 2021, 199 mio. kr. i 2022 og 38 mio.
kr. i 2023 efter skat og tilbageløb.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.