Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 15. januar 2021
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i §
13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere
end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis, Nye Borgerliges og
Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF, NB og LA) indstiller de
under A, B og C nævnte lovforslag til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller de under A og B nævnte lovforslag
til vedtagelse uændret.
Mindretallet indstiller det under C nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal (NB) vil ved 3. behandling redegøre for sin
stilling til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Mindretallet
indstiller det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og C
nævnte forslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse
uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Danmark står i en alvorlig situation,
og udviklingen i coronasmitten kan hurtigt blive forværret,
hvis ikke der gribes ind. Det er i det lys, at regeringen har
videreført og udvidet en række restriktioner.
For Venstres medlemmer af udvalget er
danskernes sundhed vigtigst. Vi skal gøre alt, hvad vi kan
for at begrænse smitten mest muligt. Vi skal passe på
danskerne. Da de sundhedsmæssige restriktioner derfor er
skærpet, er der brug for også at forlænge de
hjælpepakker, V allerede har været med til at
indføre.
Det handler om forlængelse af
suspensionen af 225-timersreglen, suspensionen af G-dage ved
hjemsendelser og arbejdsfordeling, forlængelse af retten til
sygedagpenge og en suspension af dagpengeforbruget. V
støtter alle lovforslagene, som udmønter aftalen fra
den 16. december 2020.
V noterer, at regeringen har oplyst, at
færre - som følge af den økonomiske situation -
vil kunne leve op til kravet om 225 timers arbejde i forbindelse
med, at beskæftigelsen på en lang række
arbejdspladser berøres heraf. Samtidig betyder den aktuelle
økonomiske krise, at en gruppe danskere risikerer at ryge ud
af dagpengesystemet.
For V er det vigtigt at understrege, at
samfundet står i en helt ekstraordinær situation, hvor
de normale omstændigheder på arbejdsmarkedet er sat ud
af spil.
For V er det helt afgørende, at
225-timersreglen virker efter hensigten. Den skal sikre, at flere
kontanthjælpsmodtagere har et klart incitament til tage et
arbejde ved siden af kontanthjælpen. Det forudsætter,
at der er jobs at tage.
Som V har gjort det klart flere gange, er
det vigtigt at understrege, at der er tale om en midlertidig
suspendering.
V har netop stået i spidsen for at
indføre 225-timersreglen med det formål at sikre, at
flere kontanthjælpsmodtagere arbejder ved siden af, at de
modtager ydelsen, hvis de kan. 225-timersreglen har - sammen med
kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen - bidraget til, at
især flere ikkevestlige indvandrere er kommet i arbejde.
Særlig flere ikkevestlige kvinder på kontanthjælp
har fået job ved siden af kontanthjælpen, siden
225-timersreglen blev indført. Reglen har bidraget til, at
flere forsørger sig selv, og at flere bidrager til at
finansiere vores fælles velfærd i Danmark.
For V er det helt afgørende, at det
succesfulde arbejde, som V igangsatte i sidste valgperiode, hvor
flere skiftede kontanthjælpen ud med et arbejde, og hvor
flere ikkevestlige indvandrere blev selvforsørgende, kan
genoptages. Derfor skal 225-timersreglen genindføres i sin
normale form igen, så snart det er muligt.
For V er det samtidig vigtigt, at der
hurtigst muligt bliver igangsat initiativer, som sikrer varig
vækst og danske arbejdspladser. Regeringen har desværre
ingen planer for, hvordan der for alvor bliver skabt varig
vækst og arbejdspladser. Tværtimod er regeringen den
første regering i to årtier, der aktivt gør
Danmark fattigere. Faktisk betyder regeringens politik, at Danmark
bliver 12 mia. kr. fattigere i 2025. Det bekymrer V, at samfundet
med regeringens milliardstore skattestigninger gør, at vi
mister danske arbejdspladser og gør Danmark fattigere.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
tilfredse med, at der sker en forlængelse af
arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og
12-månedersperioden til at opfylde 225-timers-kravet.
EL mener dog, at forlængelsen
på 1 måned er alt for kort set i lyset af den meget
alvorlige coronasituation, som samfundet befinder sig i lige nu, og
som blev beskrevet på pressemødet onsdag den 13.
januar 2021. EL mener, at en forlængelse på 2
måneder, gerne 3 måneder, vil være langt mere
hensigtsmæssig.
EL er tilfredse med, at der for
sygedagpengemodtagere, der fik forlænget deres sygedagpenge i
perioden 1. november 2020 - 31. januar 2021, skal træffes en
ny afgørelse om, hvorvidt der er mulighed for at
forlænge sygedagpengene efter de almindelige
forlængelsesregler i § 27 i lov om sygedagpenge. EL
mener dog, at det burde være klart, at det også
gælder for de sygedagpengemodtagere, der skulle overgå
til jobafklaringsforløb i perioden 1. februar - 28. februar
2021, og som nu får forlænget retten til dagpenge med 1
måned.
EL forstår dog, at når
ministeren i svaret på spørgsmål 5 til
lovforslaget skriver: »Jeg vil også gerne understrege,
at de almindelige regler om kommunens opfølgningsindsats
m.v. selvfølgelig fortsat gælder«, så
indebærer det, at en borger, der i forlængelsesperioden
har fået ændret sin situation, vil møde en
fornyet opfølgning i kommunen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger.
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (DF,
NB og LA), tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og lov om sygedagpenge (Suspension af dagpengeforbrug og
forlængelse af retten til sygedagpenge som følge af
covid-19)« omfattende § 1, nr. 1-7, § 2 og §
4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. (Suspension af G-dage ved hjemsendelser og arbejdsfordeling
som følge af covid-19)« omfattende § 1, nr. 8, og
§ 4.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Yderligere
forlængelse af 12-månedersperioden i 225-time?rsreglen
som følge af covid-19)« omfattende §§
3-5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i tre separate lovforslag. Det ene lovforslag
vedrører suspension af dagpengeforbrug og forlængelse
af retten til sygedagpenge som følge af covid-19. Det andet
lovforslag vedrører suspension af G-dage ved hjemsendelser
og arbejdsfordeling. Det tredje lovforslag vedrører
yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i
225-timersreglen som følge af covid-19.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. januar
2020 og var til 1. behandling den 12. januar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til beskæftigsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |