Tillægsbetænkning afgivet af
Sundheds- og Ældreudvalget den 23. februar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 25 ændringsforslag til
lovforslaget.
Socialdemokratiets, Venstres, Dansk
Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres,
Enhedslistens og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
og Susanne Zimmer (UFG) har stillet ændringsforslag nr. 1,
3-5, 11-15 og 19.
Venstres, Dansk Folkepartis, Socialistisk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 16 og 25.
Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 8, 9, 22 og 23.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 7 og 20.
Sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 6, 10, 17, 18 og 24.
Nye Borgerliges medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 21.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG))
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-6
8-19 og 22-25. Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1,
3-6, 10-15, 17-19 og 24. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3,. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-6, 8-19 og 22-25.
Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1,
3-6, 10-19, 24 og 25. Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-8,
10-15, 17-20 og 24. Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1,
3-7,10-15, 17-19 og 24. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 16, 21 og 25 og redegøre for sin
indstilling til de øvrige ændringsforslag ved 3.
behandling.
Et ottende
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag
ved 3. behandling.
Et niende
mindretal i udvalget (Susanne Zimmer (UFG) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag 1-16,
19, 20, 22 og 25. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
ændringsforslag nr. 21. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget finder, at der er elementer i den kommende epidemilov, som
af tidsmæssige årsager ikke er drøftet til
bunds.
S, SF, RV og EL finder det
afgørende, at der løbende opsamles erfaring med
særligt disse elementer i loven. En revision af loven vil
afhængigt af disse erfaringer efter udvalgets opfattelse
kunne komme på tale inden for kortere tid. Det er samtidig
partiernes opfattelse, at en grundig og gennemarbejdet revision af
loven forudsætter, at der foreligger et tilstrækkeligt
erfaringsgrundlag.
S, SF, RV og EL har derfor noteret sig med
tilfredshed, at regeringen løbende vil opsamle viden og
erfaringer med lovens anvendelse med henblik på primo oktober
2021 at udarbejde en redegørelse om de gjorte erfaringer,
som sendes til Folketinget og Epidemikommissionen inden udgangen af
oktober 2021. Redegørelsen vil kunne danne grundlag for
Folketingets Epidemiudvalgs videre drøftelser om behovet for
en eventuel revision af loven.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget har stillet
et ændringsforslag om at føje en revisionsbestemmelse
direkte ind i loven, således at der er sikkerhed for, at
regeringen forpligtes til inden den 15. oktober 2021 at
fremsætte et lovforslag i Folketinget, som sikrer at
erfaringer med loven håndteres formelt i Folketinget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
dybt betænkelig ved et lovforslag som har fået en dybt
kritisable gennemgang, med masser af ændringsforslag og
notater der tikker ind kl. 2.00 om natten dagen før det skal
hastebehandles.
En lov der betyder så meget for den
enkelte danskers rettigheder bør sikres en mere værdig
behandling og sikres at alt kan gennemgås på den
rigtige måde. Denne lov er en lang gennemgang af, hvordan
lovforslag ikke bør behandles.
Derfor støtter Dansk Folkeparti, at
vi til efteråret skal have en revision af loven, så vi
forhåbentlig får rettet op på en del af de ting,
som bør ændres.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte
loven, men har stemt for ændringsforslag, som om ikke andet
kan forbedre den lov, der nu en gang har fået flertal.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter op om lovforslaget efter de substantielle
ændringer, der blev foretaget efter det første
lovudkast. Det er positivt, at det endelige lovforslag til
epidemilov i højere grad sikrer en parlamentarisk og
demokratisk kontrol med epidemihåndteringen, som det bl.a.
også er blevet anbefalet af Jørgen
Grønnegård Christensen m.fl. i rapporten
»Håndteringen af covid-19 i foråret 2020«.
Med vedtagelsen af loven knæsættes nu princippet om
inddragelse af Folketinget og større transparens, samtidig
med at man bibeholder evnen til at træffe hurtige politiske
beslutninger. Ligeledes forventes nedsættelsen af
Epidemikommissionen at sikre inddragelse af de nødvendige
kompetencer og interesserepræsentanter, der skal
rådgive vedkommende minister. SF ser dog gerne en endnu
større inddragelse af særligt sagkyndige på
sundhedsområdet, end lovforslaget lægger op til, bl.a.
patientforeninger på børne- og
undervisningsområdet samt Arbejdstilsynet.
SF bemærker dog også, at
håndteringen af pandemien i foråret har vist, at der er
brug for større offentlighed i forhold til baggrunden for en
række af regeringens beslutninger. Jørgen
Grønnegård Christensen m.fl. foreslår derfor
også i deres rapport, at »offentlighedsloven revideres
med henblik på at give hensynet til informationsfriheden
større vægt i mødet med andre hensyn«.
Derfor har SF for nylig genfremsat vores beslutningsforslag om en
ændring af offentlighedsloven.
SF har bl.a. på baggrund af de
erfaringer, vi har gjort os i forhold til ældres- og anbragte
borgeres ensomhed på bosteder og plejehjem under pandemien,
været optaget af, hvordan vi har kunnet sikre nære
pårørende adgang til deres nærmeste og sikre
respekten for boligens ukrænkelighed, samtidig med at man
fortsat begrænser smittespredningen. Derfor har SF i
forbindelse med lovbehandlingen stillet spørgsmål nr.
23, hvor vi har bedt ministeren afklare, hvorvidt bestemmelsen om
besøgsrestriktioner og -forbud strider mod grundloven
og/eller EMRK's artikel 8. Dette har ministeren understreget ikke
er tilfældet.
SF henviser til, at SF er medstiller til
ændringsforslag om oprettelse af Ankenævn for
Besøgsrestriktioner og henviser til dette
ændringsforslag og de ledsagende bemærkninger.
Som redegjort for under 2. behandling
støttede SF ændringsforslag nr. 5 i udvalgets
betænkning, hvorefter Epidemikommissionen, inden den afgiver
indstillinger, skal inddrage andre særligt sagkyndige
såsom lægevidenskabelige selskaber, sundhedsfaglige
repræsentanter, repræsentanter med ekspertise på
det sociale område, patientforeninger, Arbejdstilsynet og
børne- og undervisningsområdet.
Ændringsforslaget blev vedtaget ved 2. behandling.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af et flertal (S, V,
DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG)):
1) I
stk. 2 ændres »§ 49,
stk. 4 og 5« til: »§ 49, stk. 3-5«.
[Epidemikommissionen giver
indstilling om regler i medfør af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vedrørende oplysningspligter for
fysiske personer i § 49, stk. 5]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af mindretal (DF, RV, KF
og Susanne Zimmer (UFG)):
2) I
stk. 2 insættes efter 1. pkt. som
nyt punktum:
»Epidemikommissionen rådgiver
Styrelsen for Patie?ntsikkerhed som angivet i § 29, stk.
7.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
Til § 9
Af et flertal (S, V,
DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG)):
3) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 49, stk. 4 og 5« til: »§ 49, stk.
3-5«.
[Foreslået
bemyndigelsesbestemmelse vedr. oplysningspligter for fysiske
personer i § 49, stk. 5, omfattes af parlamentarisk
kontrol]
Til § 10
4) I
stk. 1 ændres »§ 49,
stk. 4 og 5« til: »§ 49, stk. 3-5«.
[Sundhedsministeren skal orientere
om Epidemikommissionens indstilling om regler i medfør af
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse om oplysningspligter
for fysiske personer i § 49, stk. 5]
Til § 11
5) I
1. pkt. ændres »§ 49,
stk. 4 og 5« til: »§ 49, stk. 3-5«.
[Sundhedsministeren skal
offentliggøre Epidemikommissionens indstilling om regler i
medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse om
oplysningspligter for fysiske personer i § 49, stk. 5]
Til § 23
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DF, SF, RV, EL, KF og
Susanne Zimmer (UFG)):
6) Som
stk. 6 indsættes:
»Stk. 6.
Påbud efter § 29, stk. 1, 2 og 4, skal
efterprøves af Styrelsen for Patientsikkerhed, henholdsvis
3, 10, 20 og 30 dage efter at påbuddet er meddelt, for at
påse, om betingelserne for påbuddet fortsat er
opfyldt.«
[Krav om efterprøvelse af
påbud efter 3, 10, 20 og 30 dage]
Til § 28
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af mindretal (EL
og Susanne Zimmer (UFG)):
7) Som
2. pkt. indsættes:
»1. pkt. gælder ikke for forsamlinger
med et politisk eller andet meningsbefordrende
øjemed.«
[Bestemmelse om, at den
foreslåede § 28 ikke omfatter forsamlinger med et
politisk eller andet meningsbefordrende øjemed]
Til § 29
Af et mindretal (V),
tiltrådt af mindretal (DF, RV, KF
og Susanne Zimmer (UFG)):
8) Som
stk. 7 indsættes:
»Stk. 7.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene udstede påbud i
medfør af § 29, stk. 1 og 2, hvis det sker efter
forudgående høring af Epidemikommissionen.«
[Styrelsen for Patientsikkerheds
påbud til henholdsvis kommunalbestyrelsen og
regionsrådet om at fastsætte restriktioner for eller
forbud mod adgangen til eller brugen af behandlings-, pleje- og
omsorgsinstitutioner m.v. sker efter forudgående
høring af Epidemikommissionen]
Ny paragraf
Af et mindretal (V),
tiltrådt af mindretal (DF, KF og
Susanne Zimmer (UFG)):
9)
Efter § 30 indsættes før overskriften før
§ 31:
Ȥ 01. Regler fastsat i
medfør af §§ 29 og 30 kan kun fastsættes for
lokaler el.lign., som udgør en persons egen bolig, hvis
betingelserne efter § 12, stk. 2-4, er opfyldt.
Afgørelser i medfør af 1. pkt. kan påklages til
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner.«
[Særlige betingelser for at
fastsætte restriktioner for personers egen bolig]
Til § 40
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DF, SF, RV, EL og
KF):
10) I
stk. 1, 1. pkt., udgår
»eller har bopæl i«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 49
Af et flertal (S, V,
DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG)):
11) Stk.
1 udgår.
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 1-4.
[Forslag om, at lovforslagets
§ 49, stk. 1, udgår som konsekvens af
ændringsforslag nr. 14]
12) I
stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1.
pkt., udgår »fysiske og«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 11]
13) I
stk. 5, 2. pkt., der bliver stk. 4, 2.
pkt., udgår »fysiske og«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 11]
14)
Efter stk. 5, der bliver stk. 4, indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 5.
Sundhedsministeren kan, hvis det er nødvendigt med henblik
på at hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig
eller samfundskritisk sygdom, fastsætte regler om fysiske
personers pligt til at afgive personoplysninger til offentlige
myndigheder eller til private. Sundhedsministeren fastsætter
regler om, til hvilke formål de indhentede oplysninger
må anvendes, og hvor længe oplysningerne må
opbevares.«
[Indsættelse af
bemyndigelsesbestemmelse vedrørende oplysningspligter for
fysiske personer]
15) I
stk. 6 ændres »stk. 4 og
5« til: »stk. 3-5«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11 og 14]
Nye paragraffer
Af et mindretal (V,
DF, SF og KF), tiltrådt af et mindretal (NB og Susanne Zimmer (UFG)):
16)
Efter § 60 indsættes i kapitel
12:
Ȥ 02. Personer med
bopæl eller ophold på en behandlings-, pleje- eller
omsorgsinstitution m.v., der er omfattet af et påbud udstedt
efter § 29, stk. 1, 2 eller 4, og disses nære
pårørende, kan påklage påbuddet og
kommunalbestyrelsens, regionsrådets eller det konkrete
behandlingssted eller den konkrete institutions implementering af
restriktioner eller forbud på baggrund af et sådant
påbud til Ankenævnet for Besøgsrestriktioner.
Nævnet er i sin virksomhed uafhængigt af instruktioner
om den enkelte sags behandling og afgørelse.
Stk. 2.
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner påser, om
betingelserne for påbuddet er opfyldt, og om implementeringen
heraf er i overensstemmelse med påbuddet. Ankenævnet
kan afvise sagen uden realitetsbehandling, tiltræde eller
omgøre påbud eller implementering af påbud,
eller hjemvise sagen til fornyet behandling. Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner kan i de sager, hvor det påklagede
påbud er ophævet, udtale, om betingelserne for
påbuddet var opfyldt, da påbuddet blev indført,
og om den efterfølgende implementering var i
overensstemmelse med påbuddet.
Stk. 3. Klager
til Ankenævnet for Besøgsrestriktioner har ikke
opsættende virkning.
Stk. 4.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientklager stiller sekretariatsbistand til
rådighed for nævnet.
Stk. 6.
Sundhedsministeren fastsætter efter forhandling med
nævnet dettes forretningsorden, herunder regler om formandens
adgang til at træffe afgørelse i sager, der ikke
skønnes at give anledning til tvivl, og regler om
sekretariatets kompetence til at træffe afgørelse i
sager
§ 03. Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner består af 1 formand, 1
næstformand og 6 beskikkede medlemmer.
Stk. 2.
Sundhedsministeren udpeger nævnets formand og
næstformand, der begge skal være byretsdommere, og
beskikker de 6 medlemmer efter indstilling fra Danske Patienter,
Danske Handicaporganisationer, Ældre Sagen,
Lægeforeningen, Institut for Menneskerettigheder og
Advokatrådet. Der beskikkes 1 medlem efter indstilling fra
hver organisation. Sundhedsministeren beskikker efter samme
fremgangsmåde stedfortrædere for medlemmerne.
Stk. 3.
Nævnets medlemmer udpeges eller beskikkes for en periode af 2
år. Genudpegning og genbeskikkelse kan
finde sted. Udtræder formanden,
næstformanden eller et medlem i perioden, sker udpegning af
ny formand, eller
ny næstformand eller beskikkelse af
nyt medlem for den resterende del af perioden.
Stk. 4. Ved
afgørelsen af sager sammensættes Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner af formanden eller næstformanden
og de 6 beskikkede medlemmer.
Stk. 5.
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner drager selv omsorg
for sagens oplysning og træffer bestemmelse om
tilvejebringelse af eventuelle yderligere oplysninger, herunder
sagkyndige erklæringer.
§ 04. Klager skal indgives,
inden 4 uger efter ophør af et påbud eller af
restriktioner implementeret på baggrund af påbud efter
§ 29, stk. 1, 2 eller 4. Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner kan se bort fra en overskridelse af
klagefristen, hvis særlige grunde taler herfor.
Stk. 2. Klager
omfattet af § 61, stk. 1, skal indgives til Styrelsen for
Patientklager ved anvendelse af den digitale løsning, som
Styrelsen for Patientklager stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Klager, der ikke indgives ved digital
selvbetjening, afvises af Styrelsen for Patientklager, jf. dog stk.
3.
Stk. 3. Hvis
Styrelsen for Patientklager finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at klageren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening, skal Styrelsen for
Patientklager tilbyde, at klagen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening efter stk. 2. Styrelsen
for Patientklager bestemmer, hvordan en klage omfattet af 1. pkt.
skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller
skriftligt.
Stk. 4. En
digital klage anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for Styrelsen for Patientklager.«
[Oprettelse af Ankenævn for
Besøgsrestriktioner]
Til kapitel 12
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DF, SF, RV, EL og
KF):
17) §§ 61-63 udgår.
[Udeladelse af regler om oprettelse
af Ankenævnet for Epidemiloven]
Ny paragraf
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DF, SF, RV og EL):
18)
Før § 64 indsættes:
Ȥ 05. Vedkommende
minister kan fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser truffet efter denne lov eller regler fastsat i
medfør af loven, herunder afgørelser truffet i
henhold til bemyndigelse i medfør af § 3, stk. 3.
Vedkommende minister kan i den forbindelse fastsætte regler
om, at afgørelser ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed. Vedkommende minister kan endvidere
fastsætte regler om indgivelse af klager, herunder om frister
og formkrav, regler om behandling af klagesager og regler om
opsættende virkning af klager.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om klageadgang]
Til § 65
Af et flertal (S, V,
DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG)):
19) I
stk. 2 udgår »1
og«.
[Konsekvensændring som
følge ændringsforslag nr. 14]
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(Susanne Zimmer (UFG)):
20) I
stk. 3 indsættes som 2. pkt.:
»1. pkt. gælder ikke for regler, der
udstedes i medfør af § 28.«
[Bestemmelse om, at der ikke kan
fastsættes regler om straf i regler udstedt i medfør
af den foreslåede § 28]
Til § 67
Af et mindretal
(NB):
21)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 1. juli 2021.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Indsættelse af
solnedgangsklausul, så epidemiloven og regler udstedt i
medfør af loven ophæves den 1. juli 2021]
Ny paragraf
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF
og Susanne Zimmer (UFG)):
22)
Efter § 74 indsættes:
Ȥ 06.
Sundhedsministeren fremsætter senest den 15. oktober 2021
forslag om revision af loven.«
[Revisionsbestemmelse]
Til § 75
23) I
stk. 2 ændres »§§
1-66« til: »§§ 1-30, 01 og 31-66«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DF, SF, RV, EL og
KF):
24) I
stk. 2 ændres »§§
1-66« til: »§§ 1-60, 05, 64-66 og
74«.
[Fastsættelse af, at
lovforslagets §§ 02 og 74 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne]
Af et mindretal (V,
DF, SF og KF), tiltrådt af et mindretal (NB og Susanne Zimmer (UFG)):
25) I
stk. 2 ændres »§§
1-66« til: »§§ 1-60, 02-04, 64-66 og
74«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 8, stk. 2, i
lovforslaget, at Epidemikommissionen efter anmodning fra
vedkommende minister afgiver indstilling om, hvorvidt der
bør fastsættes regler i medfør af § 2,
stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1,
§§ 28, 30, 32, 34-37 og 40, § 49, stk. 4 og 5,
§ 53, § 55, stk. 1og 2, og §§ 56-58.
Det foreslås, at Epidemikommissionen
ud over ovennævnte indstillinger vedrørende
udmøntning af visse bemyndigelsesbestemmelser også
skal afgive indstilling om, hvorvidt der bør
fastsættes regler efter den med ændringsforslag nr. 14
foreslåede bemyndigelse i § 49, stk. 5, til at
fastsætte regler om fysiske personers oplysningspligter.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i nr. 11,
hvorefter § 49, stk. 4 og 5, bliver til § 49, stk. 3 og
4, som følge af at § 49, stk. 1, udgår, og med
forslaget i nr. 13, hvorefter der foreslås indsat en ny
bemyndigelsesbestemmelse i § 49, stk. 5.
Til nr. 2 og 8
Efter § 29, stk. 1, i det fremsatte
lovforslag kan Styrelsen for Patientsikkerhed påbyde
kommunalbestyrelsen for en bestemt periode at fastsætte
restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
kommunale plejehjem, plejeboliger, aflastningspladser,
anbringelsessteder, botilbud og lign. samt private alternativer
dertil beliggende i den pågældende kommune.
Efter § 29, stk. 2, kan Styrelsen for
Patientsikkerhed påbyde regionsrådet for en bestemt
periode at fastsætte restriktioner for eller forbud mod
adgangen til eller brugen af offentlige og private sygehuse,
klinikker, anbringelsessteder og lign. beliggende i den
pågældende region.
Forslagsstillerne foreslår med
ændringsforslaget, at Styrelsen for Patientsikkerheds
påbud til henholdsvis kommunalbestyrelsen og
regionsrådet om at fastsætte restriktioner for eller
forbud mod adgangen til eller brugen af behandlings-, pleje- og
omsorgsinstitutioner m.v. skal ske efter forudgående
høring af Epidemikommissionen.
Ændringsforslag nr. 2 er en
konsekvensændring af ændringsforslag nr. 8, med henblik
på at Epidemikommissionen rådgiver Styrelsen for
Patientsikkerhed som anført ovenfor.
Til nr. 3
Det følger af § 9, stk. 1, i
lovforslaget, at vedkommende minister alene kan fastsætte
regler i medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk.
2 og 3, § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37 og 40,
§ 49, stk. 4 og 5, § 53, § 55, stk. 1 og 2, og
§§ 56-58, hvis indholdet af reglerne sammen med en
indstilling fra Epidemikommissionen forinden er forelagt for et af
Folketinget nedsat udvalg og udvalget ikke har udtalt sig imod
reglernes udstedelse, jf. dog stk. 2.
Det foreslås, at der også skal
være parlamentarisk kontrol med den med ændringsforslag
nr. 12 foreslåede bemyndigelse i § 49, stk. 5, til at
fastsætte regler om fysiske personers oplysningspligter.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med forslaget i nr.
9, hvorefter § 49, stk. 4 og 5, bliver til § 49, stk. 3
og 4, som følge af at § 49, stk. 1, udgår.
Forslaget vil indebære, at
sundhedsministeren ikke kan fastsætte regler om
oplysningspligter for fysiske personer efter den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 49, stk. 5, hvis et flertal i
udvalget udtaler sig imod det.
Til nr. 4
Det følger af § 10, stk. 1, i
lovforslaget, at hvis Epidemikommissionen af egen drift eller efter
anmodning indstiller, at der fastsættes regler i
medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3,
§ 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37 og 40, § 49,
stk. 4 og 5, § 53, § 55, stk. 1 og 2, og §§
56-58, eller at regler, der er fastsat i medfør af disse
bestemmelser, ophæves eller lempes, og vedkommende minister
ikke vil følge indstillingen, skal ministeren hurtigst
muligt orientere et af Folketinget nedsat udvalg om kommissionens
indstilling og om, at ministeren ikke vil følge den. 1. pkt.
omfatter ikke uvæsentlige ændringer af allerede
fastsatte regler.
Det foreslås, at sundhedsministeren
også skal være forpligtet til at orientere et af
Folketinget nedsat udvalg om kommissionens indstilling, hvis
sundhedsministeren ikke følger en indstilling fra
Epidemikommissionen om at fastsætte regler i medfør af
den med ændringsforslag nr. 14 foreslåede bemyndigelse
i § 49, stk. 5, til at fastsætte regler om fysiske
personers oplysningspligter. Forslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med forslaget i nr. 11, hvorefter § 49, stk.
4 og 5, bliver til § 49, stk. 3 og 4, som følge af at
§ 49, stk. 1, udgår.
Til nr. 5
Det følger af § 11, at
vedkommende minister offentliggør Epidemikommissionens
indstillinger om, hvorvidt der bør fastsættes regler i
medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3,
§ 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37 og 40, § 49,
stk. 4 og 5, § 53, § 55, stk. 1 og 2, og §§
56-58. Skal der ske forelæggelse for eller orientering af det
af Folketinget nedsatte udvalg efter §§ 9 og 10, skal
indstillingen offentliggøres hurtigst muligt efter
forelæggelsen eller orienteringen.
Det foreslås, at sundhedsministeren
også skal være forpligtet til at offentliggøre
en indstilling fra Epidemikommissionen om, hvorvidt der bør
fastsættes regler efter den med ændringsforslaget
foreslåede bemyndigelse i § 49, stk. 5, til at
fastsætte regler om fysiske personers oplysningspligter.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med forslaget i nr.
10, hvorefter § 49, stk. 4 og 5, bliver til § 49, stk. 3
og 4, som følge af at § 49, stk. 1, udgår.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 29, stk. 1 og 2,
kan Styrelsen for Patientsikkerhed påbyde kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet for en bestemt periode at fastsætte
restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
behandlings-, pleje- og omsorgsinstitutioner m.v. Styrelsen for
Patientsikkerhed kan desuden efter stk. 4 påbyde et konkret
behandlingssted, institution m.v., som ikke er omfattet af stk.
1-3, for en bestemt periode at fastsætte restriktioner for
eller forbud mod adgangen til eller brugen af behandlingsstedet,
institutionen m.v.
Med lovforslagets § 23
fastsættes en række betingelser, der skal være
opfyldt, for de foranstaltninger, der kan iværksættes i
medfør af lovforslagets kapitel, herunder de
førnævnte bestemmelser om påbud
vedrørende restriktioner for eller forbud mod adgangen til
eller brugen af behandlingssteder, institutioner m.v.
Der foreslås ikke med lovforslaget
fastsat regler om, at styrelsens påbud efter de
foreslåede § 29, stk. 1, 2 og 4, løbende skal
efterprøves af Styrelsen for Patientsikkerhed. En
sådan pligt gælder derimod efter det foreslåede
§ 12, stk. 4, som vedrører betingelserne for
fastsættelse af foranstaltninger over for enkeltpersoner
efter lovforslagets kapitel 5. Efter denne bestemmelse skal
foranstaltninger efter kapitel 5 efterprøves af Styrelsen
for Patientsikkerhed, henholdsvis 3, 10, 20 og 30 dage efter at
foranstaltningen er iværksat, for at påse, om
betingelserne for foranstaltningen fortsat er opfyldt.
Sundhedsministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at påbud efter § 29, stk. 1, 2 og
4, på samme måde som foranstaltninger over for
enkeltpersoner efter lovforslagets kapitel 5 løbende skal
efterprøves af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det foreslås derfor, at der i
lovforslagets § 23 indsættes et stk. 6, hvorefter
påbud efter § 29, stk. 1, 2 og 4, skal
efterprøves af Styrelsen for Patientsikkerhed, henholdsvis
3, 10, 20 og 30 dage efter at påbuddet er meddelt, for at
påse, om betingelserne for påbuddet fortsat er
opfyldt.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget er det
hensigten, at deltagelse i demonstrationer er undtaget
bestemmelsen.
Det følger af den foreslåede
§ 28, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
personer, som har befundet sig et bestemt sted, deltaget i en
forsamling, ved et arrangement, en begivenhed eller lign., hvor der
er konstateret smitte med en alment farlig eller samfundskritisk
sygdom, skal lade sig undersøge af en sundhedsperson eller
isolere i en egnet facilitet.
Det følger af bemærkningerne
til bestemmelsen, at der bl.a. kan fastsættes regler om, at
personer, som er ansat i en virksomhed eller går på en
skole, hvor der er konstateret smitte, skal lade sig isolere.
Videre fremgår det, at der ligeledes vil kunne
fastsættes regler om, at personer, som har deltaget i en
begivenhed, f.eks. en koncert, et bryllup, et sportsarrangement
eller lign., hvor der er konstateret smitte, skal lade sig
undersøge og isolere, indtil isolation ikke længere er
nødvendigt.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt punktum i bestemmelsen om, at bemyndigelsesbestemmelse ikke
vil kunne anvendes til at fastsætte regler om, at personer,
som har befundet sig eller deltaget i forsamlinger med et politisk
eller andet meningsbefordrende øjemed, hvor der er
konstateret smitte med en alment farlig eller samfundskritisk
sygdom, skal lade sig undersøge af en sundhedsperson eller
lade sig isolere i en egnet facilitet. Dette vil bl.a. omfatte
demonstrationer og møder i politiske partier.
Til nr. 9 og 23
Lovforslagets §§ 29 og 30
indeholder regler, hvorefter henholdsvis Styrelsen for
Patientsikkerhed og vedkommende minister kan fastsætte
restriktioner for adgangen til og brugen af behandlings-, pleje- og
omsorgsinstitutioner m.v.
Der kan efter de i lovforslaget
foreslåede §§ 29 og 30 fastsættes
restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
både fællesarealer og arealer, lokaler m.v., der
udgør en persons egen bolig.
Venstre mener, at de foreslåede
bestemmelser om mulighed for at fastsætte restriktioner for
adgangen til behandlings-, pleje- og omsorgsinstitutioner m.v. kan
udgøre et indgreb i en persons frihedsrettigheder og
bør ses i sammenhæng med boligens ukrænkelighed.
Venstre finder, at adgangen til at indføre
besøgsrestriktioner på det areal, som udgør
beboerens egen bolig - medmindre beboeren frivilligt medvirker -
har karakter af foranstaltning rettet mod en enkeltperson, og at
reglerne bør udbygges med retssikkerhedsgarantier.
Venstre foreslår på den
baggrund med ændringsforslaget, at de i §§ 29 og 30
foreslåede restriktioner eller forbud mod besøgendes
adgang som udgangspunkt kun finder anvendelse på
fællesarealer og ikke på arealer, der udgør
beboerens egen bolig, og at der indsættes en ny paragraf i
lovforslaget, som indfører yderligere retsgarantier for
personer, som har bolig på de pågældende
institutioner.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at regler fastsat i medfør af
§§ 29 og 30 kun kan fastsættes for lokaler, som
udgør en persons egen bolig, hvis betingelserne efter §
12, stk. 2-4, som indeholder en række generelle betingelser
for at foretage foranstaltninger over for enkeltpersoner, er
opfyldt.
Det indebærer, at henholdsvis
Styrelsen for Patientsikkerhed og vedkommende minister, forinden
der træffes afgørelse om restriktioner, som omfatter
en persons bolig, skal opfordre personen til at medvirke
frivilligt.
Afgørelse om restriktioner, som
omfatter en persons bolig, skal være nødvendig,
så kortvarig som mulig og stå i rimeligt forhold til
formålet med foranstaltningen. Den mindst indgribende og mest
skånsomme foranstaltning skal anvendes, hvis denne er
tilstrækkelig til at opnå formålet. Restriktioner
skal ophæves, når de ikke længere er
nødvendige at opretholde.
Restriktioner, som omfatter en persons
bolig, skal efterprøves, henholdsvis 3, 10, 20 og 30 dage
efter at foranstaltningen er iværksat, for at påse, om
betingelserne for restriktionen fortsat er opfyldt.
Afgørelser om restriktioner, som
vedrører en persons bolig, kan påklages til
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner.
Ændringsforslag nr. 23 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 9 og medfører, at
den foreslåede nye § 01 tilsvarende øvrige
paragraffer i lovforslaget ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne.
Til nr. 10
Det
følger af det foreslåede § 40, stk. 1, 1. pkt.,
som vedtaget ved 2. behandling, jf. ændringsforslag nr. 26,
at sundhedsministeren efter forhandling med vedkommende minister
kan fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet
fra eller har bopæl i udlandet, skal fremvise dokumentation
for, at de ikke har en nærmere bestemt alment farlig eller
samfundskritisk sygdom, at de skal lade sig undersøge for,
om de pågældende har en alment farlig eller
samfundskritisk sygdom, at de skal lade sig isolere, eller at de om
nødvendigt skal lade sig indlægge til observation
på et sygehus.
Det er alene
hensigten, at den foreslåede § 40, stk. 1, skal bruges
til at fastsætte regler om personer, der ankommer til landet
fra udlandet. I overensstemmelse hermed forslås det
således af lovtekniske grunde, at ordene »eller har
bopæl i« udgår af den bestemmelsen. Bemyndigelsen
vil fortsat kunne anvendes til at fastsætte regler for
personer, der ankommer til Danmark, og har bopæl i bestemte
lande.
Til nr. 11-13
Efter det foreslåede § 49, stk.
1, i lovforslaget er fysiske personer forpligtet til efter
anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive
personoplysninger, herunder oplysninger om deres forudgående
opholdssted i ind- eller udland samt navn og kontaktoplysninger
på de personer, som vedkommende har været i nær
kontakt med. Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene i relevant
omfang anmode om oplysninger efter 1. pkt., og kun hvis det er
nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af
eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 11, at § 49, stk. 1,
udgår.
Forslaget indebærer, at fysiske
personers pligt til at afgive personoplysninger ikke
fastsættes direkte i loven. Ændringsforslaget skal ses
i sammenhæng med ændringsforslag nr. 14, hvorefter
sundhedsministeren vil kunne fastsætte regler om, at fysiske
personer har pligt til at afgive personoplysninger til Styrelsen
for Patientsikkerhed, herunder oplysninger om deres
forudgående opholdssted i ind- eller udland samt navn og
kontaktoplysninger på de personer, som vedkommende har
været i nær kontakt med. Der henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 14.
Ændringsforslag nr. 12 og 13 er
konsekvensændringer af lovteksten som følge af
ændringsforslag nr. 11.
Til nr. 14
Efter det foreslåede § 49, stk.
1, i lovforslaget, er fysiske personer forpligtet til efter
anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive
personoplysninger, herunder oplysninger om deres forudgående
opholdssted i ind- eller udland samt navn og kontaktoplysninger
på de personer, som vedkommende har været i nær
kontakt med. Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene i relevant
omfang anmode om oplysninger efter 1. pkt., og kun hvis det er
nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af
eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom.
Efter det foreslåede § 49, stk.
5, kan sundhedsministeren fastsætte regler om fysiske og
juridiske personers oplysningsforpligtelser, ud over de
oplysningspligter, som er fastsat i stk. 1-3, hvis det er
nødvendigt for at hindre udbredelse af eller smitte med en
alment farlig eller samfundskritisk sygdom. Regler om
oplysningspligter efter 1. pkt. kan omfatte pligt for fysiske og
juridiske personer til at afgive oplysninger til offentlige
myndigheder og til private.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 14, at der indsættes et nyt stk. 5
i § 49, hvorefter sundhedsministeren, hvis det er
nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af
eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, kan
fastsætte regler om fysiske personers pligt til at afgive
personoplysninger til offentlige myndigheder eller til private. Det
foreslås endvidere, at sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler om, til hvilke formål de indhentede
oplysninger må anvendes, og hvor længe oplysningerne
må opbevares.
Ændringsforslaget indebærer, at
sundhedsministeren vil kunne fastsætte regler om, at fysiske
personer har pligt til efter anmodning fra Styrelsen for
Patientsikkerhed at afgive personoplysninger, herunder oplysninger
om deres forudgående opholdssted i ind- eller udland samt
navn og kontaktoplysninger på de personer, som vedkommende
har været i nær kontakt med, til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 11, hvorefter det
foreslåede § 49, stk. 1, udgår, hvilket betyder,
at fysiske personers oplysningspligt ikke vil fremgå direkte
af loven.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at sundhedsministeren vil kunne fastsætte
regler svarende til § 1 i bekendtgørelse nr. 37 af 13.
januar 2021, forudsat at der foreligger en indstilling fra
Epidemikommissionen og et af Folketinget nedsat udvalg ikke udtaler
sig imod reglernes udstedelse.
Der vil endvidere kunne fastsættes
tilsvarende regler i forhold til andre alment farlige og
samfundskritiske sygdomme. Den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse angiver ikke udtømmende, hvilke
personoplysninger der vil kunne fastsættes regler om at
fysiske personer skal give til Styrelsen for Patientsikkerhed. Der
vil således efter den foreslåede bestemmelse kunne
fastsættes regler om, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
anmode fysiske personer om andre oplysninger end oplysninger om
deres forudgående opholdssted i ind- eller udland samt navn
og kontaktoplysninger på de personer, som de
pågældende har været i nær kontakt med.
Hvilke andre oplysninger, der vil
være relevante at lade være omfattet af
oplysningspligten, vil afhænge af karakteren af den konkrete
alment farlige eller samfundskritiske sygdom, herunder hvordan
sygdommen smitter m.v.
Det vil efter forslaget være en
betingelse, at Styrelsen for Patientsikkerhed alene i relevant
omfang kan anmode om oplysninger efter regler fastsat i
medfør af den foreslåede bestemmelse, og kun hvis det
er nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af
eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom.
Kravet om nødvendighed er således en
grundlæggende betingelse ved anvendelse af
bemyndigelsesbestemmelsen. Betingelsen om, at styrelsen alene
må anmode om personoplysninger i relevant omfang,
indebærer, at styrelsen ikke må anmode om oplysninger i
videre omfang, end det er påkrævet efter
formålet.
Det bemærkes i den forbindelse, at
det er forudsat, at Styrelsen for Patientsikkerheds indsamling af
oplysninger fra fysiske personer som udgangspunkt baseres på
frivillighed. Styrelsen for Patientsikkerhed har således i
forbindelse med håndteringen af coronavirussygdom 2019
(covid-19) ansvaret for coronaopsporing og har som led i
varetagelsen af denne opgave taget kontakt til borgere, der er
smittet med covid-19, og tilbudt hjælp samt rådgivning
og vejledning i forbindelse med opsporing af nære kontakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 49, stk. 5, ikke vedrører
behandlingen af oplysninger fra kontakt- og smitteopsporing hos
fysiske personer, som er baseret på frivillighed. Indsamling
af personoplysninger baseret på frivillighed er reguleret af
de generelle databeskyttelsesretlige og offentligretlige regler,
herunder arkivlovens regler om opbevaring.
Da det vil kunne ske, at en fysisk person
ikke vil samarbejde med styrelsen, og da oplysningerne vil kunne
være af stor betydning for styrelsens smitteopsporing,
vurderes det dog at være nødvendigt at have mulighed
for at fastsætte regler om en egentlig oplysningspligt for
fysiske personer. Der vil i den forbindelse kunne fastsættes
regler i medfør af lovforslagets § 65, stk. 3, om at
manglende overholdelse af denne pligt vil kunne straffes. I det
omfang, der fastsættes regler om straf efter lovforslagets
§ 65, stk. 3, vil styrelsen i givet fald kunne politianmelde
en person, som ikke overholder sin oplysningspligt. Det vil
eksempelvis kunne komme på tale, hvis en person, der
færdes blandt sårbare grupper i den
pågældendes daglige arbejde, ikke vil bidrage til
styrel-sens smitteopsporing.
Der vil efter forslaget endvidere kunne
fastsættes regler om pligt for fysiske personer til at afgive
oplysninger til andre offentlige myndigheder end Styrelsen for
Patientsikkerhed og til private. Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at sundhedsministeren vil kunne fastsætte
regler om, at fysiske personer er forpligtet til at afgive
nærmere bestemte personoplysninger til juridiske personer.
Det vil eksempelvis være relevant, hvis der efter den
foreslåede bestemmelse i § 49, stk. 4, der med
ændringsforslaget bliver stk. 3, fastsættes regler om,
at eksempelvis en restaurant skal registrere bestemte relevante
oplysninger om kunders tilstedeværelse. Det vil i den
forbindelse kunne fastsættes, at de pågældende
kunder er forpligtet til at afgive oplysningerne som betingelse for
at få adgang til restauranten.
Det er en betingelse for anvendelse af
bemyndigelsesbestemmelsen, at sundhedsministeren fastsætter
regler om, til hvilke formål de indhentede oplysninger
må anvendes, og hvor længe oplysningerne må
opbevares. Fastsættelse af regler om videreanvendelse af
personoplysninger og om opbevaring af personoplysninger vil skulle
ske inden for rammerne af generelle databeskyttelsesretlige regler
og reglerne i arkivloven. Der henvises til afsnit 6 for en
nærmere beskrivelse af de databeskyttelsesretlige regler.
Det vil endvidere være en betingelse
for at fastsætte regler i medfør af de
foreslåede bestemmelser, at der foreligger en indstilling fra
Epidemikommissionen, jf. den foreslåede § 8.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere være omfattet af
ordningen for parlamentarisk kontrol, jf. de foreslåede
§§ 9 og 10. Det indebærer bl.a., at vedkommende
minister vil skulle forelægge reglerne for et udvalg, som
Folketinget har nedsat, sammen med en indstilling fra
Epidemikommissionen om, hvorvidt reglerne bør udstedes, og
at reglerne ikke vil kunne udstedes, hvis udvalget udtaler sig imod
det. Efter forelæggelsen vil indstillingen fra kommissionen
skulle offentliggøres, jf. den foreslåede § 11.
Der henvises i øvrigt til de foreslåede §§
7-11 og bemærkningerne hertil. Der vil dog kunne
fastsættes regler om ophævelse, lempelse eller
uvæsentlige ændringer af allerede fastsatte regler. Der
henvises i den forbindelse til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.2.4.
Til nr. 15
Det følger af det foreslåede
§ 49, stk. 6, at regler i medfør af stk. 4 og 5 kan
fastsættes med en gyldighedsperiode på højst 4
uger ad gangen, medmindre særlige grunde undtagelsesvis
tilsiger en længere gyldighedsperiode.
Det foreslås, at »stk. 4 og
5« ændres til »stk. 3-5«.
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 11 og 14.
Forslaget vil indebære, at den
foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelse i § 49, stk. 5,
vedrørende fysiske personers oplysningspligt, jf.
ændringsforslag nr. 14, kan fastsættes med en
gyldighedsperiode på højst 4 uger ad gangen, medmindre
særlige grunde undtagelsesvis tilsiger en længere
gyldighedsperiode.
Der bemærkes i den forbindelse, at
der efter den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i §
49, stk. 5, vil skulle fastsættes særlige regler om
opbevaring af personoplysninger, der indsamles i medfør af
bestemmelsen, hvilket vil kunne indebære, at der vil skulle
etableres særlige it-løsninger til opbevaring, som
eksempelvis vil kunne begrunde fastsættelse af regler i en
længere periode.
Til nr. 16
Efter §
29, stk. 1, i det fremsatte lovforslag kan Styrelsen for
Patientsikkerhed påbyde kommunalbestyrelsen for en bestemt
periode at fastsætte restriktioner for eller forbud mod
adgangen til eller brugen af kommunale plejehjem, plejeboliger,
aflastningspladser, anbringelsessteder, botilbud og lignende og
private alternativer dertil beliggende i den pågældende
kommune.
Efter §
29, stk. 2, kan Styrelsen for Patientsikkerhed påbyde
regionsrådet for en bestemt periode at fastsætte
restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
offentlige og private sygehuse, klinikker, anbringelsessteder og
lignende beliggende i den pågældende region.
Styrelsen for
Patientsikkerhed kan desuden efter stk. 4 påbyde et konkret
behandlingssted eller institution m.v., som ikke er omfattet af
stk. 1-3, for en bestemt periode at fastsætte restriktioner
for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
behandlingsstedet, institutionen m.v.
Forslagsstillerne foreslår med den foreslåede
nyaffattelse af § 61, stk. 1, 1. pkt., at Styrelsen for
Patientsikkerheds påbud til henholdsvis kommunalbestyrelsen,
regionsrådet eller et konkret behandlingssted, en konkret
institution m.v. om at fastsætte restriktioner for eller
forbud mod adgangen til eller brugen af behandlings-, pleje- og
omsorgsinstitutioner m.v. skal kunne påklages til
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner.
Det
foreslås endvidere med bestemmelsen, at kommunalbestyrelsens,
regionsrådets, det konkrete behandlingssteds eller den
konkrete institutions m.v. implementering af restriktioner eller
forbud på baggrund af Styrelsen for Patientsikkerheds
påbud efter § 29, stk. 1, 2 eller 4, herunder
restriktionernes omfang, varighed m.v., kan påklages til
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner.
Det vil efter
forslaget være personer med bopæl eller ophold på
en behandlings-, pleje- eller omsorgsinstitution m.v., der er eller
har været omfattet af et påbud efter § 29, stk. 1,
2 eller 4, og disses nære pårørende, der vil
kunne klage over et påbud eller implementeringen af et
sådant påbud.
Det vil alene
være personer med ophold eller bopæl på en
behandlings-, pleje- eller omsorgsinstitution m.v., og disses
pårørende, der vil kunne klage. Det forudsættes,
at almindelig færden ikke vil være omfattet af begrebet
ophold.
Ansatte eller
personer med et tjenesteligt ærinde vil ikke kunne klage.
For så
vidt angår definitionen af nære pårørende
henvises til bemærkningerne til den foreslåede §
29.
Der vil alene
kunne klages over påbud eller implementeringen af disse, der
vedrører restriktioner for eller forbud adgangen til eller
brugen af personers bopæl eller opholdssted, som udgør
den pågældendes eget hjem. Der vil ikke kunne klages
over restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen
af fællesarealer eller lignende.
Med det
foreslåede § 61, stk. 1, 2. pkt., foreslås det
desuden, at Ankenævnet for Besøgsrestriktioner i sin
virksomhed skal være uafhængigt af instruktioner om den
enkelte sags behandling og afgørelse.
Bestemmelsen
betyder, at hverken sundhedsministeren, Sundhedsministeriet eller
andre vil have instruktionsbeføjelse over nævnet i
forhold til nævnets sagsbehandling eller afgørelse af
de konkrete sager.
Efter den
foreslåede ny affattelse af lovforslagets § 61, stk. 2,
1. pkt., påser Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner, om betingelserne for påbuddet er
opfyldt, og om implementeringen heraf er i overensstemmelse med
påbuddet.
Efter det
foreslåede stk. 2, 2. pkt., kan Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner afvise sagen uden realitetsbehandling,
tiltræde eller omgøre påbud eller implementering
af påbud, eller hjemvise sagen til fornyet behandling.
Der vil efter
bestemmelsen kunne træffes afgørelse om at afvise
sagen uden realitetsbehandling, hvis klagen indgives efter den
foreslåede frist på fire uger, jf. det foreslåede
§ 63, stk. 1, eller hvis der klages over påbud og
implementering af påbud, der ikke kan påklages.
Hvis
ankenævnet tiltræder et påbud eller
implementeringen heraf, vil påbuddet eller implementeringen
stå ved magt.
Med
omgørelse forstås for det første, at
ankenævnet kan ændre selve påbuddet, f.eks. at
påbuddet skal omfatte andre forhold, eller ændre
implementeringen af påbuddet, f.eks. for at bringe
implementeringen i overensstemmelse med påbuddet. Ved
ændring kan ankenævnet ændre påbuddet til
lempeligere eller mere strikse restriktioner eller forbud. For det
andet forstås ved omgørelse, at ankenævnet kan
ophæve selve påbuddet.
Hvis sagen
hjemvises til fornyet behandling, vil Styrelsen for
Patientsikkerhed på ny skulle vurdere, om der er grundlag for
at træffe en ny afgørelse om meddelelse af et
påbud.
Med stk. 2, 3.
pkt., foreslås det endvidere, at Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner i de sager, hvor det påklagede
påbud er ophævet, kan udtale, om betingelserne for
påbuddet var opfyldt, da påbuddet blev indført,
og om den efterfølgende implementering var i
overensstemmelse med påbuddet.
Det
bemærkes endvidere, at sundhedsministeren har stillet et
ændringsforslag, hvorefter påbud efter § 29, stk.
1, 2 og 4, skal efterprøves af Styrelsen for
Patientsikkerhed henholdsvis 3, 10, 20 og 30 dage efter, at
påbuddet er meddelt, for at påse, om betingelserne for
påbuddet fortsat er opfyldt. Såfremt dette
ændringsforslag vedtages, vil denne efterprøvelse
gælde sideløbende med ankenævnets
kompetence.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af § 61, stk. 3, har klager til
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner ikke
opsættende virkning.
Det betyder,
at et påbud eller implementeringen heraf ikke som
følge af indgivelse af klagen vil blive suspenderet eller
blive sat ud af kraft.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af § 61, stk. 4, kan
afgørelser fra Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Bestemmelsen
betyder, at ankenævnets afgørelser ikke vil kunne
påklages til eksempelvis Sundhedsministeriet. Det
gælder formelle spørgsmål, herunder
sagsbehandling, såvel som materielle spørgsmål,
herunder nævnets skøn og regelfortolkning.
Efter den
foreslåede ændring af lovforslagets § 61, stk. 5,
stiller Styrelsen for Patientklager sekretariatsbistand til
rådighed for Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner.
Dette betyder,
at Styrelsen for Patientklager vil modtage, oplyse og forberede
sagen til nævnets behandling og afgørelse.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 61, stk. 6,
fastsætter sundhedsministeren efter forhandling med
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner dettes
forretningsorden, herunder regler om formandens adgang til at
træffe afgørelse i sager, der ikke skønnes at
give anledning til tvivl. Nævnet kan træffe
beslutninger ved møde, telefonmøde og
videomøde og skriftlig procedure.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 62, stk. 1,
består Ankenævnet for Besøgsrestriktioner af en
formand, en næstformand og seks beskikkede medlemmer.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 62, stk. 2,
1. pkt., udpeger sundhedsministeren nævnets formand og
næstformand, der begge skal være dommere, og beskikker
de seks medlemmer efter indstilling fra Danske Patienter, Danske
Handicaporganisationer, Ældre Sagen, Lægeforeningen,
Institut for Menneskeretigheder og Advokatrådet. Efter det
foreslåede stk. 2, 2. pkt., beskikkes der ét medlem
efter indstilling fra hver organisation. Efter det foreslåede
stk. 2, 3. pkt., beskikker sundhedsministeren efter samme
fremgangsmåde stedfortrædere for medlemmerne, ligesom
ministeren efter samme fremgangsmåde udpeger en
næstformand og stedfortrædere for medlemmerne
Det
bemærkes, at udpegningen sker i overensstemmelse med
retsplejelovens § 47 a, stk. 3, hvorefter udpegningen af en
dommer som medlem af et offentligt eller et privat råd eller
nævn, som medlem af en voldgiftsret eller til anden
tvistløsning uden for domstolene skal foretages af
vedkommende retspræsident eller af en anden dommer, som en
retspræsident har bemyndiget hertil. Det forudsættes
således, at sundhedsministeren retter henvendelse til
Domstolsstyrelsen med anmodning om at få udpeget en
dommer.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 62, stk. 3,
1. pkt., beskikkes nævnets medlemmer for en periode af 2
år. Det betyder, at nævnet medlemmer som udgangspunkt
er beskikket i 2 år. Genudpegning og genbeskikkelse kan efter
det foreslåede stk. 3, 2. pkt., finde sted. Det betyder, at
det beskikkede medlem efter udløbet af den oprindelige
beskikkelsesperiode kan genbeskikkes. Udtræder formanden,
næstformanden eller et medlem i perioden, sker udpegning af
ny formand eller ny næstformand, eller beskikkelse af nyt
medlem for den resterende del af perioden, jf. det foreslåede
stk. 3, 3. pkt. Det betyder, at det medlem, der beskikkes i stedet
for det medlem, der udtræder, alene beskikkes for den
periode, som er resterende for de udtrædende medlem.
Formanden og medlemmer af nævnet, der ikke udfører
hvervet som led deres tjenestelige arbejde, ydes efter det
foreslåede stk. 3, 4. pkt., vederlag og godtgørelse
for befordring i lighed med ikke-statsansatte, der modtager
særskilt vederlag.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 62, stk. 4,
sammensættes Ankenævnet for Besøgsrestriktioner
af formanden eller næstformanden og de seks beskikkede
medlemmer ved afgørelsen af sager. Det betyder, at enten
formanden eller næstformanden eller disses
stedfortrædere skal være til stede ved nævnets
behandling af sager. Det betyder også, at alle nævnets
øvrige seks medlemmer eller disses stedfortrædere skal
være til stede ved nævnets behandling af sager.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 62, stk. 5,
drager ankenævnet selv omsorg for sagens oplysning og
træffer bestemmelse om tilvejebringelse af eventuelle
yderligere oplysninger, herunder sagkyndige erklæringer. Det
betyder, at ankenævnet vil være omfattet af det
såkaldte officialprincip, der indebærer, at
ankenævnet vil have ansvaret for at oplyse en sag
tilstrækkeligt, inden nævnet træffer
afgørelse.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 63, stk. 1,
1. pkt., skal klager indgives inden fire uger efter ophævelse
af et påbud eller af restriktioner implementeret på
baggrund af påbud efter § 29, stk. 1, 2 eller 4.
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner kan se bort fra en
overskridelse af klagefristen, hvis særlige grunde taler
herfor.
Bestemmelsen
betyder, at klageadgangen skal benyttes senest fire uger efter, at
Styrelsen for Patientsikkerhed har ophævet et påbud,
eller fire uger efter ophævelse af restriktioner, som er
implementeret på baggrund af et påbud.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 63, stk. 2,
1. og 2. pkt., skal klager omfattet af § 61, stk. 1, indgives
til Styrelsen for Patientklager ved anvendelse af den digitale
løsning, som Styrelsen for Patientklager stiller til
rådighed (digital selvbetjening), ligesom klager, der ikke
indgives ved digital selvbetjening, afvises af Styrelsen for
Patientklager, jf. dog stk. 3. Det betyder, at klager, som
udgangspunkt, jf. dog det foreslåede stk. 3, vil skulle
indgives digitalt, og at Styrelsen for Patientklager afviser
klager, der ikke indgives på denne måde. Bestemmelsen
betyder endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil have pligt
til at stille en løsning til rådighed til indgivelse
af klager.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 63, stk. 3,
1. pkt., skal Styrelsen for Patientklager, hvis det finder, at der
foreligger særlige forhold, der gør, at klageren ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, tilbyde,
at klagen kan indgives på anden måde end ved digital
selvbetjening efter stk. 2. Bestemmelsen betyder, at Styrelsen for
Patientklager vil skulle sikre, at personer, som f.eks. på
grund af alder, handicap eller fritagelse for digital post ikke er
i stand til at anvende den digitale løsning, som styrelsen
stiller til rådighed, skal have mulighed for at klage
på anden vis.
Efter det
foreslåede stk. 3, 2. pkt., bestemmer Styrelsen for
Patientklager, hvordan en klage omfattet af 1. pkt. skal indgives,
herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt. Det
forudsættes, at styrelsen i den forbindelse fastsætter
rimelige krav til indgivelse af en klage i en sådan
situation.
Efter den
foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 63, stk. 4,
anses en digital klage for at være kommet frem, når den
er tilgængelig for Styrelsen for Patientklager.
Bestemmelsen,
som har betydning for den foreslåede frist for indgivelse af
klager, betyder, at klagefristen vil skulle regnes fra det
tidspunkt, hvor Styrelsen for Patientklager har modtaget
klagen.
Til nr. 17
Med § 61, stk. 1, i det fremsatte
lovforslag er det foreslået, at afgørelser truffet
efter epidemiloven eller regler fastsat i medfør heraf skal
kunne påklages til Ankenævnet for Epidemiloven.
Ved 2. behandlingen af lovforslaget blev
ændringsforslag nr. 33 vedtaget. Med ændringsforslaget
blev ankenævnets kompetencer nærmere præciseret
til at omfatte afgørelser truffet efter lovforslagets §
13, § 14, stk. 1, § 15, stk. 1, § 18, stk. 1, §
19, stk. 1, § 20 og § 21, stk. 2.
Med lovforslagets §§ 62 og 63
fastsættes regler om ankenævnets sammensætning,
frister for indgivelser af klager m.v.
Med § 64, stk. 1, i det fremsatte
lovforslag er det desuden foreslået, at Styrelsen for
Patientsikkerhed, inden 5 søgnedage efter at der er truffet
en afgørelse eller meddelt et påbud efter §§
14, 15, 21 eller 26, som har karakter af frihedsberøvelse,
skal indbringe sagen for retten til prøvelse efter reglerne
i retsplejelovens kapitel 43 a om prøvelse af administrativt
bestemt frihedsberøvelse.
Ved 2. behandlingen af lovforslaget blev
ændringsforslag nr. 41 og 42 vedtaget. Det indebærer,
at lovforslagets §§ 13 og 18, hvorefter Styrelsen for
Patientsikkerhed kan meddele påbud om henholdsvis
undersøgelse og behandling, omfattes af den foreslåede
automatiske domstolsprøvelse efter lovforslagets § 64,
stk. 1. Det indebærer endvidere, at Styrelsen for
Patientsikkerhed skal indbringe afgørelser og påbud i
medfør af §§ 13-15, 18, 21 og 26 for retten til
prøvelse efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a om
prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse,
uanset om afgørelsen eller påbuddet har karakter af
frihedsberøvelse. Det fremgår således bl.a. af
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 41 og 42, at den
automatiske domstolsprøvelse udvides, så samtlige
afgørelser og påbud i medfør af §§
13-15, 18, 21 og 26 skal indbringes for domstolene, uanset om det
har haft karakter af frihedsberøvelse, da det vurderes, at
der kan være tale om meget indgribende foranstaltninger for
den enkelte. Det følger endvidere af bemærkningerne,
at det forudsættes, at domstolsprøvelsen fortsat skal
foretages efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
Det vil herefter alene være de
foreslåede §§ 19 og 20 om påbud om rensning
og test m.v. af personer, der formodes forurenet med smitstof eller
biologisk kampstof, som ikke både vil være omfattet af
ankenævnets kompetence og den foreslåede automatiske
domstolsprøvelse.
Henset til at alle påbud over for
enkeltpersoner efter lovforslagets kapitel 5, bortset fra de
foreslåede §§ 19 og 20, vil blive omfattet af den
automatiske domstolsprøvelse, finder Sundhedsministeriet det
ikke formålstjenligt at oprette et selvstændigt
ankenævn.
Det bemærkes i den forbindelse, at
der som led i den automatiske domstolsprøvelse af
afgørelser truffet efter §§ 13-15, 18, 21 og 26
vil gælde en pligt for Styrelsen for Patientsikkerhed til at
indbringe styrelsens afgørelser efter disse bestemmelser for
retten inden 5 søgnedage, uanset om den administrative
klageadgang udnyttes eller ej. Sagerne vil således, uanset om
der er tale om frihedsberøvelse eller ej, skulle indbringes
for retten til prøvelse efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 43 a, ligesom selve prøvelsen vil skulle ske i
overensstemmelse med de særlige processuelle regler, der
gælder for behandlingen af sager om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse efter
retsplejelovens kapitel 43 a.
Det foreslås derfor, at de
foreslåede §§ 61-63 om Ankenævnet for
Epidemiloven udgår af lovforslaget.
Udeladelse af indførelse af
Ankenævnet for Epidemiloven vil herefter medføre, at
afgørelser truffet af Styrelsen for Patientsikkerhed efter
§ 13, § 14, stk. 1, § 15, stk. 1, § 18, stk. 1,
§ 19, stk. 1, § 20, § 21, stk. 2, og § 26 - som
følge af det sædvanlige administrative
over-/underordnelsesforhold mellem et ministerielt departement og
eksempelvis en styrelse - vil kunne påklages til
Sundhedsministeriet, jf. dog ændringsforslag nr. 16.
Det bemærkes i øvrigt, at
afgørelser truffet efter §§ 19 og 20, som ikke
omfattes af den automatiske domstolsprøvelse, vil kunne
indbringes for domstolene i overensstemmelse med grundlovens §
63 om prøvelse af øvrighedsmyndighedens
grænser.
Derudover bemærkes det, at
ændringsforslaget ikke ændrer ved, at patienter vil
kunne klage over selve udførelsen af den sundhedsfaglige
virksomhed til Styrelsen for Patientklager eller
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn efter reglerne i
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet,
ligesom sundhedspersonen vil kunne modtage kritik, hvis den
sundhedsfaglige virksomhed ligger under normen for almindelig
anerkendt standard.
Endelig bemærkes det, for så
vidt angår værneting, at ændringsforslaget ikke
ændrer ved, at det alene er afgørelser, påbud og
foranstaltninger efter epidemiloven, der har karakter af
frihedsberøvelse, som vil skulle forelægges for
byretten på det sted, hvor frihedsberøvelsen har
fundet sted, jf. den foreslåede ændring af
retsplejelovens § 469, stk. 1, 3. pkt., i
ændringsforslag nr. 56. Øvrige afgørelser,
herunder efter §§ 13 og 18, der ikke har karakter af
frihedsberøvelse, vil skulle indbringes for byretten i
overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens § 469, stk. 1,
1. pkt., dvs. for retten på det sted, hvor den
pågældende har bopæl (hjemting), jf.
retsplejelovens § 235.
Til nr. 18
Efter § 61, stk. 7, i det fremsatte
lovforslag, kan sundhedsministeren fastsætte regler om, at
afgørelser truffet efter regler udstedt i medfør af
loven i stedet kan påklages til en anden administrativ
myndighed end Ankenævnet for Epidemiloven.
Efter den gældende § 1, stk. 3,
i epidemiloven kan der fastsættes regler om, at
afgørelser, der træffes af andre myndigheder efter
bemyndigelse fra sundhedsministeren, skal kunne påklages til
en anden myndighed end Sundhedsministeriet. Bestemmelsen kan ikke
anvendes til helt eller delvis at afskære klageadgang,
således at afgørelser hverken kan påklages til
Sundhedsministeriet eller andre myndigheder.
Det vil efter Sundhedsministeriets
opfattelse være hensigtsmæssigt, at det også
fremadrettet bliver muligt at fastsætte regler om adgangen
til at klage over afgørelser, der er truffet efter loven
eller efter regler udstedt i medfør af loven, ligesom det
vil være hensigtsmæssigt at kunne fastsætte
regler om, at klageadgangen til anden administrativ myndighed kan
afskæres. Dette skal særlig ses i lyset af
ændringsforslag nr. 14, hvorefter de foreslåede
bestemmelser om Ankenævnet for Epidemiloven foreslås at
udgå, og i lyset af at de foreslåede §§
13-15, 18, 21 og 26 vil være omfattet af den automatiske
domstolsprøvelse.
Det bemærkes, at det sædvanlige
administrative over-/underordnelsesforhold mellem et ministerielt
departement og eksempelvis en styrelse bl.a. indebærer, at
departementet som udgangspunkt fungerer som klageinstans for
styrelsens afgørelser. Det følger således af
den almindelige adgang til administrativ klageadgang (rekurs), at
en afgørelse truffet af en underordnet myndighed kan
påklages til en overordnet myndighed inden for samme
forvaltningsgren. Hvor der er sket delegation af kompetence fra en
myndighed til en anden, vil der - i mangel af en udtrykkelig
lovhjemmel herom - normalt være rekurs til den delegerende
myndighed.
Særlig i forhold til den
foreslåede § 3, stk. 3, er det efter
Sundhedsministeriets opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at
afgørelser truffet efter bemyndigelse i medfør af den
foreslåede bestemmelse som udgangspunkt vil kunne
påklages til den delegerende minister, der efter lovforslaget
er overladt visse beføjelser, f.eks. til at udmønte
bemyndigelsesbestemmelser, og som i henhold til lovforslagets
§ 3, stk. 3, bemyndiger andre ministre eller myndigheder til
at udøve de pågældende beføjelser.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en bemyndigelse for vedkommende minister til at
fastsætte regler om klageadgang efter loven. Det
foreslås, at vedkommende minister kan fastsætte
nærmere regler om adgangen til at klage over
afgørelser truffet efter loven eller efter regler, der er
udstedt i medfør af loven, herunder afgørelser, der
er truffet i henhold til bemyndigelse i medfør af
lovforslagets § 3, stk. 3. Det foreslås endvidere, at
vedkommende minister i den forbindelse kan fastsætte regler
om, at afgørelser ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed. Vedkommende minister kan endvidere
fastsætte regler om indgivelse af klager, herunder om frister
og formkrav, regler om behandling af klager og regler om
opsættende virkning af klager.
Der vil efter den foreslåede
bestemmelse kunne fastsættes regler om, at afgørelser
efter lovforslaget eller efter regler, der fastsættes i
medfør heraf, herunder i henhold til bemyndigelse i
medfør af lovforslagets § 3, stk. 3, skal kunne
påklages til en anden myndighed end Sundhedsministeriet eller
andre ministerier, som efter de almindelige forvaltningsretlige
principper om administrativ rekurs normalt vil kunne
efterprøve den pågældende afgørelse.
Bestemmelsen skal bl.a. sikre, at det
bliver muligt at henlægge kompetencen til at behandle klager
over afgørelser til de sædvanlige klageinstanser
på et område, hvor der normalt ikke er klageadgang til
vedkommende minister.
Det vil i medfør af den
foreslåede bestemmelse eksempelvis kunne fastsættes, at
afgørelser, som politiet måtte træffe efter
bemyndigelse i henhold til lovforslagets § 3, stk. 3, kan
påklages til Rigspolitiet i stedet for til vedkommende
delegerende minister. Det vil endvidere kunne fastsættes, at
adgangen til at påklage Rigspolitiets afgørelser til
Justitsministeriets departement som tredjeinstans afskæres.
Dette svarer til, hvad der følger af retsplejelovens §
109, stk. 2, hvorefter rigspolitichefens afgørelser i
klagesager over afgørelser truffet af
politidirektørerne ikke kan påklages til
justitsministeren.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler
om, at afgørelser ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed, vil særlig være relevant for
afgørelser truffet efter de foreslåede §§
13-15, 18, 21 og 26, som vil blive omfattet af den automatiske
domstolsprøvelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at
det efter Sundhedsministeriets opfattelse vil være meget
uhensigtsmæssigt og skabe en uklar retsstilling, hvis klager
over afgørelser truffet af Styrelsen for Patienssikkerhed
efter §§ 13-15, 18 og 21 skal undergives automatisk
domstolsprøvelse, samtidig med at afgørelserne kan
indbringes for et administrativt klagenævn.
Det bemærkes endvidere, at
foranstaltninger efter det foreslåede kapitel 5 fortsat vil
skulle efterprøves af Styrelsen for Patientsikkerhed
henholdsvis 3, 10, 20 og 30 dage, efter at foranstaltningen er
iværksat, for at påse, om betingelserne for
foranstaltningen fortsat er opfyldt, jf. det forslåede §
12, stk. 4.
Der vil med bemyndigelsen endvidere kunne
fastsættes regler om frister og formkrav for indgivelse af
klager. Der vil eksempelvis kunne fastsættes regler om, at
klager skal indgives til rekursmyndigheden inden for et
nærmere fastsat tidspunkt, f.eks. inden for 4 uger efter at
klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Der vil
endvidere kunne fastsættes regler om, at rekursmyndigheden
kan se bort fra overskridelse af klagefristen, hvis særlige
grunde taler herfor. Det kan f.eks. være tilfældet,
hvis klager grundet særlige omstændigheder er
forhindret i at overholde sagsbehandlingsfristen, f.eks. hvor
afsendelse af klagen via e-mail er sket inden fristens
udløb, men klagen grundet tekniske problemer ikke er
modtaget af rekursmyndigheden.
Der vil endvidere kunne fastsættes
regler om formkrav, herunder regler om, at klager skal indgives
skriftligt til rekursmyndigheden for at være anset for
indgivet til rekursmyndigheden. I den forbindelse kan der f.eks.
fastsættes regler om, at skriftlig indgivelse af klage skal
ske pr. e-mail eller fysisk brev.
Der vil endvidere i medfør af den
foreslåede bestemmelse kunne fastsættes regler om,
hvorvidt klager over afgørelser truffet efter loven eller
regler fastsat i medfør af loven tillægges
opsættende virkning. I den forbindelse vil der for at
undgå øget risiko for smittespredning kunne
fastsættes regler om, at klager over afgørelser ikke
vil have opsættende virkning.
Til nr. 19
Det følger af det foreslåede
§ 65, stk. 2, at medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader
at efterkomme en anmodning fremsat af Styrelsen for
Patientsikkerhed, efter § 49, stk. 1 og 3, eller § 50,
stk. 1.
Det foreslås, at »§ 49,
stk. 1 og 3,« ændres til »§ 49, stk.
2,«.
Forslaget er en konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 11.
Det bemærkes, at der i forbindelse
med udmøntning af den foreslåede § 49, stk. 5,
jf. ændringsforslag nr. 14, vil kunne fastsættes regler
om, at fysiske personers undladelse af at efterkomme en
oplysningspligt i henhold til regler fastsat i medfør af
§ 49, stk. 5, vil kunne straffes, jf. lovforslagets § 65,
stk. 3, hvorefter der i regler, der fastsættes i
medfør af loven, kan fastsættes straf af bøde
eller fængsel indtil 6 måneder.
Til nr. 20
Det følger af det foreslåede
§ 65, stk. 3, at der i regler, der udstedes i medfør af
loven, kan fastsættes straf af bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen betyder, at der også i
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 28
vil kunne fastsættes regler om straf.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt punktum i bestemmelsen om, at der, for så vidt
angår bemyndigelsen i den foreslåede § 28, ikke
kan fastsættes regler om straf.
Ændringsforslaget betyder, at
eventuelle regler om krav om isolation og test, der måtte
blive udstedt i medfør af § 28, ikke vil kunne
sanktioneres strafferetligt eller håndhæves.
Til nr. 21
Forslaget indebærer, at loven
automatisk ophæves, medmindre en ny lov vedtages. Det betyder
ligeledes, at regler udstedt i medfør af loven også
bortfalder den 1. juli 2021.
Det må stå klart for enhver, at
der ikke er klarhed over de fulde konsekvenserne ved vedtagelsen af
L 134. Vi har det seneste år set konsekvenser ved ikke at
have en tilstrækkelig gennemarbejdet epidemilov, og i Nye
Borgerlige frygter vi, at Folketinget er i gang med at lave samme
fejl. Derfor ønsker Nye Borgerlige at indsætte en ny
solnedgangsklausul, så regeringen og Folketinget må
sætte sig ned og fortsætte arbejdet, som skal
være færdigt inden sommerferien 2021.
Til nr. 22
Venstre foreslår med henvisning til
lovens baggrund, indhold og karakter indsat en revisionsbestemmelse
i loven.
Ændringsforslaget indebærer
konkret, at sundhedsministeren forpligtes til at fremsætte
lovforslag om revision af epidemiloven i Folketinget senest den 15.
oktober 2021.
Til nr. 24
Efter klage- og erstatningslovens § 64
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men loven kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Efter den gældende epidemilovs §
32, jf. lovbekendtgørelse nr. 1444 af 1. oktober 2020,
gælder epidemiloven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger. Derudover vil
bestemmelserne i lovforslagets §§ 1-66 i medfør af
§ 75, stk. 2, i lovforslag til L 134 som genoptrykt efter 2.
behandling, kunne sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Det er således med
lovforslaget forudsat, at samtlige epidemilovens bestemmelser vil
kunne sættes i kraft for Færøerne.
Det findes hensigtsmæssigt at
bibeholde den gældende retsstilling for Færøerne
i forhold til muligheden for at sætte epidemilovens
bestemmelser i kraft for Færøerne, hvorfor den
foreslåede § 05 bør kunne sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Som følge af at klage- og
erstatningsloven kan sættes i kraft på
Færøerne, bør lovforslagets § 74,
hvorefter der foretages en ændring af klage- og
erstatningslovens § 1, ligeledes kunne sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås herefter, at
lovforslagets § 75, stk. 2, ændres, ved at », 05
og 74« indsættes efter »1-66«.
Forslaget vil medføre, at
lovforslagets §§ 05 og 74 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Til nr. 25
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 16. Med ændringsforslaget er det
hensigten, at bestemmelserne ved kongelig anordning kan
sættes helt i eller delvis kraft på
Færøerne.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december
2020 og var til 1. behandling den 19. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget. Udvalget afgav betænkning den 9. februar
2021. Lovforslaget var til 2. behandling den 11. februar 2021,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 3
møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 10 bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, stillet 1
spørgsmål til sundhedsministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret den 22. februar 2021 i et
åbent samråd.
Teknisk gennemgang
Sundhedsministeren og embedsmænd fra
Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed har den 22. februar 2021 foretaget en teknisk
gennemgang af rækkevidden af ministerens
ændringsforslag om udeladelse af oprettelse af ankenævn
og om klageadgang samt om adgangen for beboere på plejehjem
m.v. til at klage over restriktioner og forbud, som vedrører
beboernes private boliger over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 5 spørgsmål til
sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper
(EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Hans
Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie
Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per
Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |