Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 20. maj 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 15
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, SF, RV, EL og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at V vurderer, at følgeskaderne af
lovforslaget er for store, og frygter, at lovforslaget rammer de
forkerte. Der bliver simpelt hen sat en for stor prop i for at
afværge en utilsigtet udnyttelse af de gældende regler.
Lovforslaget vil gøre det dyrere for købere af f.eks.
en landbrugsbedrift og dermed sværere at gennemføre et
generationsskifte.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1) I
nr. 2 ændres i den indledende
tekst »§ 48, stk. 2, 2. pkt.,« til: »§
48, stk. 2, 1. pkt.,«.
[Henvisning til korrekt
punktum]
Til § 2
2) Det
under nr. 1 foreslåede § 25 A, stk. 1, 3. pkt., affattes
således:
»Anvender den ægtefælle, der
driver virksomheden, ved udgangen af indkomståret forud for
overgangen af driften af virksomheden til den anden
ægtefælle virksomhedsordningen, jf.
virksomhedsskattelovens afsnit I, kan den ægtefælle,
som overtager driften af virksomheden, indtræde i den
førstnævnte ægtefælles virksomhedsordning,
herunder overtage indestående på konto for opsparet
overskud, indskudskontoen og mellemregningskontoen, ved
udløbet af indkomståret forud for overgangen af
driften af virksomheden.«
[Kravet om, at overgangen af
driften skal ske dagen efter indkomstårets udløb,
udgår og sproglig justering]
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 25 A, stk. 1, 4. pkt., udgår
»en del af en virksomhed eller«, »nu driver
virksomheden« ændres til: »nu driver den
pågældende virksomhed«, og »den
pågældende del af virksomheden eller«
udgår.
[Det er fortsat hele virksomheden,
der skal danne grundlag for vurderingen af, hvilken
ægtefælle der anses for at drive virksomheden, og en
sproglig justering]
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 25 A, stk. 1, 4. pkt., ændres
», indskudskontoen og mellemregningskontoen« til:
»og indskudskontoen«.
[Den foreslåede
fordelingsnøgle ved overdragelse af virksomhed skal ikke
gælde for mellemregningskontoen]
5) I
det under nr. 1 foreslåede § 25 A, stk. 1, 5. pkt., ændres
»2.-4. pkt.« til: »2.-5. pkt.«, og
»og stk. 6,« udgår.
[En eventuel negativ indskudskonto
skal ikke udlignes i forbindelse med overgang af driften af
virksomheden og konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
26 A, stk. 5, 1. pkt., ændres », indskudskontoen
og mellemregningskontoen« til: »og
indskudskontoen«.
[Justering af konti til
overdragelse i virksomhedsordningen ved deloverdragelse]
7)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
26 A, stk. 5, indsættes efter 4. pkt. som nyt
punktum:
»Hvis den modtagende ægtefælle
yder vederlag ved overtagelse af den pågældende del af
virksomheden eller den pågældende virksomhed, skal
værdien af dette vederlag fragå ved opgørelsen
af kapitalafkastgrundlaget efter 2. og 3. pkt. for den overtagne
virksomhed.««
[Det sikres, at der i en situation,
hvor der ydes et vederlag for overdragelsen, ikke er mulighed for
at omgå den foreslåede begrænsning ved
overdragelse af konto for opsparet overskud]
8) Nr. 3
udgår.
[Børn m.v. kan ikke
indtræde i overdragerens virksomhedsordning]
9)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
33 C, stk. 5, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Indgår der finansielle aktiver i
overdragerens virksomhedsordning, skal værdien af de
finansielle aktiver bortset fra fordringer erhvervet ved salg af
varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.),
forudbetalinger af husleje og deposita og
periodeafgrænsningsposter fragå ved opgørelsen
af det indestående på konto for opsparet overskud, der
kan overdrages med virksomheden efter 1. pkt.««
[Begrænsning af muligheden
for at overtage indestående på konto for opsparet
overskud i forbindelse med en heloverdragelse af virksomhed, i det
omfang der er finansielle aktiver i overdragerens
virksomhedsordning]
10) Nr.
4 udgår.
[Børn m.v. kan ikke overtage
indskudskontoen og mellemregningskontoen]
11)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
33 C, stk. 5, indsættes efter 3. pkt., der bliver 4.
pkt., som nyt punktum:
»Overdrages der finansielle aktiver i
forbindelse med en overdragelse efter 3. og 4. pkt., skal
værdien af de finansielle aktiver bortset fra fordringer
erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed
(varedebitorer m.v.), forudbetalinger af husleje og deposita og
periodeafgrænsningsposter fragå ved opgørelsen
af det indestående på konto for opsparet overskud, der
kan overdrages med den pågældende del af virksomheden
eller den pågældende virksomhed.««
[Begrænsning af muligheden
for at overtage indestående på konto for opsparet
overskud i forbindelse med en overdragelse af virksomhed, i det
omfang der samtidig overdrages finansielle aktiver]
12) I
det under nr. 5 foreslåede § 33 c stk. 5, 4. pkt., der bliver 6.
pkt., indsættes efter »ikke«: »efter 3. og
4. pkt.«
[Præcisering af, at
maksimeringsreglen alene gælder ved deloverdragelse]
13)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
33 C, stk. 5, 7. pkt., der bliver 8. pkt., ændres
»2. pkt.« til: »3. pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Til § 3
14) I
stk. 2 indsættes efter
»overtagelser«: »og udlodninger«.
[Præcisering af, at loven
omfatter udlodninger af virksomheder]
15)
Som stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
§ 2, nr. 02, har virkning for overtagelser, der sker den 17.
maj 2021 eller senere.«
[Virkningstidspunkt for nyt tiltag
i lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter dødsboskattelovens § 48,
stk. 2, kan den efterlevende ægtefælles
erhvervsvirksomhed, hvorpå ægtefællen har anvendt
virksomhedsordningen, udloddes til andre arvinger eller legatarer
efter førstafdøde som led i boslodsudvekslingen. Hvis
udlodningen omfatter en del af en virksomhed eller en af flere
virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3,
fremgår det af dødsboskattelovens § 48, stk. 2,
1. pkt., at bl.a. dødsboskattelovens § 10, stk. 3,
2.-5. pkt., finder anvendelse.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at ophæve bestemmelsen i
dødsbosskattelovens § 10, stk. 3, 4. pkt., og i
lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås det derfor at
ændre henvisningen i § 48, stk. 2, 1. pkt., til
bestemmelserne i § 10, stk. 3, 2.-4. pkt.
Det foreslås ved
ændringsforslaget at ændre i den indledende tekst,
således at der henvises til § 48, stk. 2, 1. pkt., og
ikke til bestemmelsens 2. pkt. Det foreslåede
ændringsforslag skyldes en forkert henvisning til det
konkrete punktum i dødsboskattelovens § 48, stk. 2.
Til nr. 2
Det følger af kildeskattelovens
§ 25 A, stk. 1, at indkomst, der vedrører en
erhvervsvirksomhed, medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, den personlige indkomst og
kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§ 2-4, og ved
opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst hos
den ægtefælle, der driver virksomheden. Deltager begge
ægtefæller i driften, medregnes indkomst som
nævnt i 1. pkt. hos den ægtefælle, der i
overvejende grad driver virksomheden, jf. dog stk. 8.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 1, at indsætte som § 25 A, stk. 1, 3. pkt., at
hvis den ægtefælle, der driver virksomheden, ved
udgangen af indkomståret forud for overgangen af driften af
virksomheden til den anden ægtefælle anvender
virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan en
ægtefælle, som overtager driften af virksomheden,
indtræde i den overdragende ægtefælles
virksomhedsordning, herunder overtage indestående på
konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen, ved udløbet af indkomståret
forud for overgangen af driften af virksomheden, såfremt
overgangen af driften af virksomheden finder sted dagen efter dette
indkomstårs udløb.
Der foreslås ved
ændringsforslaget at nyaffatte 3. pkt., således at hvis
den ægtefælle, der driver virksomheden, ved udgangen af
indkomståret forud for overgangen af driften af virksomheden
til den anden ægtefælle anvender virksomhedsordningen,
jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan den
ægtefælle, som overtager driften af virksomheden,
indtræde i den førstnævnte
ægtefælles virksomhedsordning, herunder overtage
indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen, ved udløbet af
indkomståret forud for overgangen af driften af
virksomheden.
Det foreslås således ved
ændringsforslaget, at betingelsen om, at overgangen af
driften af virksomheden skal finde sted dagen efter
indkomstårets udløb, udgår.
Med den foreslåede ændring vil
en vurdering af, om der er sket en overgang af driften, skulle ske
med udgangspunkt i, hvem der i overvejende grad har drevet
virksomheden i det pågældende indkomstår. Det vil
sige, at en vurdering vil tage udgangspunkt i driften af
virksomheden over et helt indkomstår.
Herudover foretages der med den
foreslåede ændring en sproglig justering.
Til nr. 3
Det følger af kildeskattelovens
§ 25 A, stk. 1, at indkomst, der vedrører en
erhvervsvirksomhed, medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, den personlige indkomst og
kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§ 2-4, og ved
opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst hos
den ægtefælle, der driver virksomheden. Deltager begge
ægtefæller i driften, medregnes indkomsten hos den
ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 1, at indsætte som § 25 A, stk. 1, 4. pkt., at
såfremt overgangen af driften vedrører en del af en
virksomhed eller en af flere virksomheder, jf.
virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, kan den
ægtefælle, som nu driver virksomheden, overtage den del
af indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen, der svarer til den
pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed.
Der foreslås med
ændringsforslaget en justering af den forslåede
bestemmelse, således at »en del af en virksomhed«
og »den pågældende del af virksomheden
eller« udgår. Det skyldes, at overgangen af driften af
en virksomhed i virksomhedsordningen i kildeskattelovens § 25
A, stk. 1, som beskrevet sker på baggrund af en vurdering af,
hvem der i overvejende grad driver hele virksomheden i
virksomhedsordningen. Det vil sige, at der fortsat skal ske en
vurdering på baggrund af hele virksomheden.
Der foreslås herudover en sproglig
justering af den forslåede bestemmelse, således at det
mere klart af bestemmelsen fremgår, hvilken virksomhed der
omtales.
Til nr. 4
Det følger af kildeskattelovens
§ 25 A, stk. 1, at indkomst, der vedrører en
erhvervsvirksomhed, medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, den personlige indkomst og
kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§ 2-4, og ved
opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst hos
den ægtefælle, der driver virksomheden. Deltager begge
ægtefæller i driften, medregnes indkomsten hos den
ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 1, at indsætte som § 25 A, stk. 1, 4. pkt., at
såfremt overgangen af driften vedrører en del af en
virksomhed eller en af flere virksomheder, jf.
virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, kan den
ægtefælle, som nu driver virksomheden, overtage den del
af indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen, der svarer til den
pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed.
Det foreslås i
ændringsforslaget at ændre, at der kan ske overtagelse
af en del af indestående på konto for opsparet
overskud, indskudskontoen og mellemregningskontoen, således
at der kun kan ske overtagelse af en del af indestående
på konto for opsparet overskud og indskudskontoen.
Den foreslåede ændring
medfører, at der ikke skal overtages en del af
mellemregningskontoen i forbindelse med overdragelsen. Det skyldes,
at indestående på mellemregningskontoen skattefrit kan
føres tilbage til privatøkonomien uden om
hæverækkefølgen. Der er dermed ingen
skatteforpligtelse knyttet til denne konto, hvorfor den
forholdsmæssige fordeling ikke bør påvirke
fordelingen af mellemregningskontoen.
Til nr. 5
Det følger af kildeskattelovens
§ 25 A, stk. 1, at indkomst, der vedrører en
erhvervsvirksomhed, medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, den personlige indkomst og
kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§ 2-4, og ved
opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst hos
den ægtefælle, der driver virksomheden. Deltager begge
ægtefæller i driften, medregnes indkomsten hos den
ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 1, at indsætte som § 25 A, stk. 1, 5. pkt., at
§ 26 A, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk. 6, finder tilsvarende
anvendelse. Dette indebærer, at hvis overgangen af driften af
virksomheden vedrører en af flere virksomheder, vil
ægtefællen, der overtager driften, kunne overtage en
del af indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen. Denne del beregnes som
forholdet mellem den del af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overgangen af driften, der kan
henføres til den nævnte virksomhed, og hele
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overgangen af driften. Herudover skal eventuel negativ
indskudskonto udlignes inden overgangen af driften af
virksomheden.
Det foreslås i
ændringsforslaget at ændre »2.-4. pkt.« til
»2.-5. pkt.« Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 7.
Det foreslås i
ændringsforslaget, at bestemmelsen i § 26 A, stk. 6,
ikke skal finde anvendelse i denne situation.
Den foreslåede ændring
medfører, at der ikke vil blive stillet krav om, at en
eventuel negativ indskudskonto skal være udlignet inden
overgangen af driften til en ægtefælle. Baggrunden for
ændringsforslaget er, at det anses for unødvendigt at
stille krav om, at en eventuelt negativ indskudskonto skal
udlignes, når der er tale om, at der mellem
ægtefæller sker overgang af driften af en
virksomhed.
Til nr. 6
Det følger af kildeskattelovens
§ 26 A, stk. 5, 1. pkt., at såfremt overdragelsen af en
virksomhed fra en ægtefælle til den anden
ægtefælle vedrører en del af en virksomhed eller
en af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2,
stk. 3, kan ægtefællen overtage den del af
indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen, der svarer til den
pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed.
Det foreslås i
ændringsforslaget at ændre »indskudskontoen og
mellemregningskontoen« til »indskudskontoen« i
kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, 1. pkt.
Den foreslåede ændring
medfører, at der ikke kan overtages en del af
mellemregningskontoen i forbindelse med overdragelsen. Det skyldes,
at indestående på mellemregningskontoen skattefrit vil
kunne føres tilbage til privatøkonomien uden om
hæverækkefølgen. Der vil dermed ikke være
knyttet en skatteforpligtelse til denne konto, hvorfor den
forholdsmæssige fordeling ikke bør påvirke
fordelingen af mellemregningskontoen.
Til nr. 7
Det følger af kildeskattelovens
§ 26 A, stk. 5, at såfremt overdragelsen af en
virksomhed fra en ægtefælle til den anden
ægtefælle vedrører en del af en virksomhed eller
en af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2,
stk. 3, kan ægtefællen overtage den del af
indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen, der svarer til den
pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed. Denne del beregnes som forholdet
mellem den del af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen, der kan
henføres til den nævnte virksomhed, og hele
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen beregnes efter forholdet mellem
værdien af aktiverne ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed og samtlige
aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved beregningen af den
forholdsmæssige del ses bort fra finansielle aktiver.
Foreligger der flere konti for opsparet overskud, medregnes en
forholdsmæssig del af hver af kontiene.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 2, at der ikke i forbindelse med overdragelsen af en del af
en virksomhed eller en af flere virksomheder kan overtages et
indestående på konto for opsparet overskud, der er
større end den positive værdi af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den
pågældende virksomhed.
Det foreslås ved
ændringsforslaget at indsætte et nyt punktum efter 4.
pkt. i kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, der medfører,
at hvis den modtagende ægtefælle yder et vederlag for
den overdragne virksomhed, skal værdien af dette vederlag
fragå ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget i 2.
og 3. pkt. for den overdragne virksomhed.
Lovforslagets § 2, nr. 2, om at
ophæve kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, 3. og 4. pkt.,
og i stedet indsætte et nyt punktum, der bliver 3. pkt.,
medfører, at det foreslåede nye punktum, der
foreslås ved nærværende ændringsnummer,
bliver 4. pkt.
Den foreslåede ændring sikrer,
at der ikke ved overdragelse af en del af en virksomhed eller en af
flere virksomheder mellem ægtefæller er mulighed for at
overdrage en større forholdsmæssig del af
indestående på konto for opsparet overskud, blot fordi
ægtefællen yder et vederlag for virksomheden inklusive
eventuelle finansielle aktiver. De overtagne finansielle aktiver
ville således i et sådant tilfælde
efterfølgende kunne bruges som vederlag for den overdragne
virksomhed. Herved vil hensigten med lovforslaget reelt kunne
omgås.
Ændringsforslaget medfører, at
den forholdsmæssige del af indestående på konto
for opsparet overskud, der kan overtages af erhververen,
begrænses med den værdi, der ydes som vederlag.
Til nr. 8
Efter lovforslagets § 2, nr. 3, kan
personkredsen omfattet af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5,
indtræde i overdragerens virksomhedsordning, herunder
indestående på konto for opsparet overskud,
indskudskontoen og mellemregningskontoen.
Det foreslås, at lovforslagets §
2, nr. 3, udgår.
Det foreslåede ændringsforslag
medfører, at erhververen ikke skal kunne indtræde i
overdragerens virksomhedsordning, herunder indestående
på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen.
Herved vil erhververen i stedet alene kunne
overtage indestående på konto for opsparet overskud ved
overdragelse af en virksomhed, en del af en virksomhed eller en af
flere virksomheder. En overtagelse af konto for opsparet overskud
forudsætter, at erhververen opfylder kravene i
virksomhedsskattelovens afsnit I.
Det vil sige, at erhververen vil skulle
have sin egen virksomhedsordning, hvortil erhververen vil skulle
opgøre en indskudskonto.
Erhververen vil dog fortsat ikke kunne
overtage et større indestående på konto for
opsparet overskud, end der foreslås i lovforslagets § 2,
nr. 5.
Til nr. 9
Det følger af kildeskattelovens
§ 33 C, stk. 5, at hvis overdrageren ved udgangen af
indkomståret forud for overdragelsen anvender
virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan
den, til hvem virksomheden overdrages, overtage indestående
på konto for opsparet overskud ved udløbet af
indkomståret forud for overdragelsen, såfremt
overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomstårs
udløb. Den, til hvem en del af virksomheden eller en af
flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3,
overdrages, kan overtage den del af indestående på
konto for opsparet overskud, der svarer til den
pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den
del af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen, der kan
henføres til den nævnte virksomhed, og hele
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen beregnes efter forholdet mellem
værdien af aktiverne ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed og samtlige
aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved beregningen af den
forholdsmæssige del ses bort fra finansielle aktiver.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 5, at ophæve kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, 4.
og 5. pkt., og i stedet indsætte som 4. pkt., at der ikke kan
overtages et indestående på konto for opsparet
overskud, der er større end den positive værdi af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den
pågældende virksomhed.
Dette ændringsforslag skal ses, i
sammenhæng med at den foreslåede ændring i
lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås at udgå, jf.
ændringsforslag nr. 8. Med ændringsforslag nr. 8
foreslås det, at børn m.v. ikke længere skal
kunne indtræde i overdragerens virksomhedsordning, hvilket
blev anset for at være en for hård stramning ved
generationsskifte.
Det foreslås derfor i
ændringsforslaget at indsætte et nyt 2. pkt. i
kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, der medfører, at hvis
der indgår finansielle aktiver i overdragerens
virksomhedsordning, skal værdien af de finansielle aktiver
bortset fra fordringer erhvervet ved salg af varer og
tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.),
forudbetalinger af husleje og deposita og
periodeafgrænsningsposter fragå det indestående
på konto for opsparet overskud, der overdrages med
virksomheden efter 1. pkt.
Den foreslåede ændring har til
hensigt at sikre, at de finansielle aktiver ikke blot kan
overdrages imod et vederlag eller forblive i vedkommendes
virksomhedsordning ved heloverdragelser, samtidig med at hele
indestående på konto for opsparet overskud
overdrages.
Ændringsforslaget medfører, at
der ved en heloverdragelse, hvor hele virksomheden overdrages, kun
skal kunne overdrages et indestående på konto for
opsparet overskud, der svarer til indestående på konto
for opsparet overskud minus værdien af de finansielle aktiver
bortset fra fordringer erhvervet ved salg af varer og
tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.),
forudbetalinger af husleje og deposita og
periodeafgrænsningsposter.
Fordringer erhvervet ved salg af varer og
tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.),
forudbetalinger af husleje og deposita og
periodeafgrænsningsposter er en udtømmende liste over
de finansielle aktiver, der ikke skal fragå det
indestående på konto for opsparet overskud, der kan
overdrages.
I tabel 1 er det illustreret, hvordan det
foreslåede nye 2. pkt. vil påvirke, hvor stor en andel
af indestående på konto for opsparet overskud der vil
kunne overdrages ved en heloverdragelse til f.eks. et barn,
såfremt der er finansielle aktiver i overdragerens
virksomhedsordning.
Tabel 1: Eksempel
på den effekt, som finansielle aktiver har på
overdragelsen af konto for opsparet overskud ved en
heloverdragelse |
| Overdraget virksomhed kr. | Udlejningsejendom | 2.500.000 | Mindre virksomhed |
| 250.000 | Finansielle aktiver |
| 10.000.000 | Aktiver i alt |
| 12.750.000 |
|
|
|
| Prioritetsgæld |
| -2.450.000 | Passiver i alt |
| -2.450.000 |
|
|
|
| Kapitalafkastgrundlag |
| 10.300.000 |
|
|
|
| Opsparet overskud ekskl.
virksomhedsskat |
|
| 12.000.000 |
|
|
|
| Ved heloverdragelse kan hele konto for
opsparet overskud overføres |
| 12.000.000 |
|
|
|
| Dog fratrukket værdien af de
overdragne finansielle aktiver, jf. det foreslåede 2.
pkt. |
| -10.000.000 | Konto for opsparet overskud, der kan
overdrages i forbindelse med heloverdragelsen |
| 2.000.000 |
|
|
|
|
|
Som det kan ses af tabel 1, vil
værdien af de finansielle aktiver fragå
indestående på konto for opsparet overskud, der kan
overdrages. I eksemplet kan der således ikke overtages et
indestående på konto for opsparet overskud på
mere end 2.000.000 kr., på trods af at der er overtaget et
kapitalafkastgrundlag på 10.300.000 kr.
Med ændringsforslaget sikres det, at
lovforslagets hensigt om at forhindre udnyttelse af reglerne om
overdragelse af virksomhed i virksomhedsordningen til børn
m.v. opnås. Ændringsforslaget betyder således, at
der ikke kan succederes i et indestående på konto for
opsparet overskud, der svarer til værdien af de finansielle
aktiver i overdragerens virksomhedsordning. Der skal dog ses bort
fra værdien af fordringer erhvervet ved salg af varer og
tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.).
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 2, nr. 4, skal
personkredsen omfattet af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5,
kunne overtage indestående på konto for opsparet
overskud, indskudskontoen og mellemregningskontoen ved
deloverdragelser.
Det foreslås i
ændringsforslaget, at lovforslagets § 2, nr. 4,
udgår.
Den foreslåede ændring
medfører, at børn m.v. ikke kan overtage
indskudskontoen og mellemregningskontoen ved en
deloverdragelse.
Herved vil erhververen i stedet alene kunne
overtage indestående på konto for opsparet overskud ved
overdragelse af en del af en virksomhed eller en af flere
virksomheder. En overtagelse af konto for opsparet overskud
forudsætter, at erhververen opfylder kravene i
virksomhedsskattelovens afsnit I. Det vil sige, at erhververen vil
skulle have sin egen virksomhedsordning, hvortil erhververen vil
skulle opgøre en indskudskonto.
Erhververen vil dog fortsat ikke kunne
overtage et større indestående på konto for
opsparet overskud, end der foreslås i lovforslagets § 2,
nr. 5.
Til nr. 11
Det følger af kildeskattelovens
§ 33 C, stk. 5, at hvis overdrageren ved udgangen af
indkomståret forud for overdragelsen anvender
virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan
den, til hvem virksomheden overdrages, overtage indestående
på konto for opsparet overskud ved udløbet af
indkomståret forud for overdragelsen, såfremt
overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomstårs
udløb. Den, til hvem en del af virksomheden eller en af
flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3,
overdrages, kan overtage den del af indestående på
konto for opsparet overskud, der svarer til den
pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den
del af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen, der kan
henføres til den nævnte virksomhed, og hele
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen beregnes efter forholdet mellem
værdien af aktiverne ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed og samtlige
aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved beregningen af den
forholdsmæssige del ses bort fra finansielle aktiver.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 5, at ophæve kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, 4.
og 5. pkt., og i stedet indsætte som 4. pkt., at der ikke kan
overtages et indestående på konto for opsparet
overskud, der er større end den positive værdi af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den
pågældende virksomhed.
Dette ændringsforslag skal ses, i
sammenhæng med at den foreslåede ændring i
lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås at udgå, jf.
ændringsforslag nr. 8. Med ændringsforslag nr. 8
foreslås det, at børn m.v. ikke længere skal
kunne indtræde i overdragerens virksomhedsordning, hvilket
blev anset for at være en for hård stramning ved
generationsskifte.
Det foreslås derfor i
ændringsforslaget at indsætte et nyt punktum efter 4.
pkt., der bliver 5. pkt., i kildeskattelovens § 33 C, stk. 5,
der medfører, at hvis der overdrages finansielle aktiver i
forbindelse med en overdragelse efter 3. pkt. og 4. pkt., skal
værdien af de finansielle aktiver bortset fra fordringer
erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed
(varedebitorer m.v.), forudbetalinger af husleje og deposita og
periodeafgrænsningsposter fragå det indestående
på konto for opsparet overskud, der overdrages med
virksomheden.
Ved lovforslaget og nærværende
ændringsforslag foreslås, at flere punktummer i
kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, ophæves, og at flere
punktummer indsættes. Det nye punktum i
nærværende ændringsnummer vil indgå som 5.
pkt.
Ændringsforslaget har til hensigt at
imødegå, at den foreslåede
fordelingsnøgle, som fastsætter, hvor meget af konto
for opsparet overskud der kan overdrages ved deloverdragelser, kan
manipuleres.
Den foreslåede ændring
medfører, at der ved en overdragelse af en del af en
virksomhed eller en af flere virksomheder vil skulle
fratrækkes værdien af finansielle aktiver bortset fra
fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i
forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af husleje
og deposita og periodeafgrænsningsposter, når det skal
opgøres, hvor en stor andel af indestående på
konto for opsparet overskud, der vil kunne overdrages til
erhvervende.
Fordringer erhvervet ved salg af varer og
tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.),
forudbetalinger af husleje og deposita og
periodeafgrænsningsposter er en udtømmende liste over
de finansielle aktiver, der ikke skal fragå det
indestående på konto for opsparet overskud, der kan
overdrages.
I tabel 2 er det illustreret, hvordan det
foreslåede 5. pkt. vil påvirke, hvor stor en andel af
indestående på konto for opsparet overskud der vil
kunne overdrages ved en deloverdragelse til f.eks. et barn,
såfremt en del af de finansielle aktiver bliver overdraget
sammen med en udlejningsvirksomhed.
Tabel 2: Eksempel
på effekten af overdragne finansielle aktiver på andel af konto
for opsparet overskud, der kan overdrages |
| Mindre virksomhed kr. | Udlejningsvirksomhed kr. | Samlet kr. | Udlejningsejendom |
| 2.500.000 |
| Mindre virksomhed | 250.000 | 0 |
| Finansielle aktiver | 9.000.000 | 1.000.000 |
| Aktiver i alt | 9.250.000 | 3.500.000 | 12.750.000 |
|
|
|
| Prioritetsgæld |
| -2.450.000 |
| Passiver i alt |
| -2.450.000 | -2.450.000 |
|
|
|
| Kapitalafkastgrundlag | 9.250.000 | 1.050.000 | 10.300.000 |
|
|
|
| Opsparet overskud ekskl.
virksomhedsskat |
|
| 12.000.000 |
|
|
|
| Andel af saldo på konto for opsparet
overskud, der kan overdrages med udlejningsvirksomheden (1.050.000
kr./10.300.000 kr.) |
| 1.223.301 |
|
|
|
|
| Fratrukket værdien af de overdragne
finansielle aktiver, jf. det foreslåede 5. pkt. |
| -1.000.000 |
|
| 223.301 |
|
|
|
|
| Maksimal andel af saldo på konto for
opsparet overskud, der kan overdrages med udlejningsvirksomheden,
jf. maksimeringsreglen i 6. pkt. |
| 1.050.000 |
|
|
|
|
| Konto for opsparet overskud, der kan
overdrages, som følge af at der også overdrages
finansielle aktiver. |
| 223.301 |
|
|
Som det kan ses af tabel 2, vil
værdien af de finansielle aktiver fragå den andel af
indestående på konto for opsparet overskud, der kan
overdrages, før maksimeringsreglen, jf. lovforslagets §
2, nr. 5, finder anvendelse. I eksemplet kan der således ikke
overtages et indestående på konto for opsparet overskud
på mere end 223.301 kr., på trods af at der er
overtaget et positivt kapitalafkastgrundlag på 1.050.000 kr.
Maksimeringsreglen er stadig nødvendig at have for
deloverdragelser i de tilfælde, hvor de finansielle aktiver
ikke overdrages.
Med ændringsforslaget sikres det, at
lovforslagets hensigt om at forhindre udnyttelse af reglerne om
overdragelse af virksomhed i virksomhedsordningen til børn
m.v. opnås. Ændringsforslaget betyder således, at
der ikke kan succederes i et indestående for konto for
opsparet overskud, der svarer til værdien af de finansielle
aktiver, der overdrages. Der skal dog ses bort fra værdien af
fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i
forbindelse hermed (varedebitorer m.v.).
Til nr. 12
Det følger af kildeskattelovens
§ 33 C, stk. 5, at hvis overdrageren ved udgangen af
indkomståret forud for overdragelsen anvender
virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan
den, til hvem virksomheden overdrages, overtage indestående
på konto for opsparet overskud ved udløbet af
indkomståret forud for overdragelsen, såfremt
overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomstårs
udløb.
Den, til hvem en del af virksomheden eller
en af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2,
stk. 3, overdrages, kan overtage den del af indestående
på konto for opsparet overskud, der svarer til den
pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den
del af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen, der kan
henføres til den nævnte virksomhed, og hele
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen beregnes efter forholdet mellem
værdien af aktiverne ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed og samtlige
aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved beregningen af den
forholdsmæssige del ses bort fra finansielle aktiver.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 5, at ophæve kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, 4.
og 5. pkt., og i stedet indsætte som 4. pkt., at der ikke kan
overtages et indestående på konto for opsparet
overskud, der er større end den positive værdi af
kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den
pågældende virksomhed.
Det foreslås i
ændringsforslaget at indsætte en henvisning til 3. og
4. pkt. i kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, således at
der ikke er tvivl om, at den såkaldte maksimeringsregel i
bestemmelsens 6. pkt. alene skal gælde ved
deloverdragelse.
Den såkaldte maksimeringsregel
medfører, at erhververen ikke kan overtage et
indestående på konto for opsparet overskud i
forbindelse med overdragelse af en del af en virksomhed eller en af
flere virksomheder, der er større end den positive
værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsesåret, der kan
henføres til den pågældende virksomhed.
Til nr. 13
Det følger af kildeskattelovens
§ 33 C, stk. 5, 7. pkt., at overtagelse efter 1. og 2. pkt.
forudsætter, at modtageren opfylder kravene i
virksomhedsskattelovens afsnit I.
Det foreslås i
ændringsforslaget at ændre »2. pkt.« til
»3. pkt.«. Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 14
Efter lovforslaget har loven virkning for
overtagelser, der sker den 22. december 2020 eller senere. Det
gælder overtagelser af virksomhed i levende live og ved
dødsfald.
Det foreslås at præcisere, at
loven har virkning for udlodninger.
Det foreslåede ændringsforslag
skal imødegå eventuelle misforståelser i
forbindelse med, at bestemmelsens ordlyd alene indeholdt ordet
»overtagelser«.
Til nr. 15
Det foreslås, at kildeskattelovens
§ 26 A, stk. 5, 4. pkt., som indsat ved lovens § 2, nr.
2, har virkning for overtagelser, der sker den 17. maj 2021 eller
senere.
Det nævnte ændringsforslag er
et nyt tiltag i forhold til det fremsatte lovforslag. På den
baggrund foreslås det, at ændringen har virkning fra
oversendelsen af ændringsforslaget.
Lovforslagets § 2, nr. 2, skal
forhindre de beskrevne omgåelsesmuligheder, hvorefter der ved
overdragelse af virksomhed til en ægtefælle vil blive
erlagt et vederlag af den erhvervende ægtefælle med
midler fra den overdragne virksomhed eller fra en eksisterende
virksomhedsordning. Der er nærliggende risiko for, at de
skattepligtige, som må forvente at blive omfattet af
indgrebet, i perioden fra ændringsforslagets oversendelse til
Folketinget og indtil et senere virkningstidspunkt vil anvende
midler fra den overdragne virksomhed som vederlag for erhvervelsen
af virksomheden. For at undgå den heraf mulige omgåelse
af formålet med lovforslaget og derved fortabelse af
hensigten med lovforslaget er det nødvendigt, at de
foreslåede bestemmelser tillægges virkning allerede fra
og med ændringsforslagets oversendelse til Folketinget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. oktober
2020 og var til 1. behandling den 23. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Ekspertmøde
Udvalget har den 22. april 2021 afholdt et
ekspertmøde om lovforslaget. Materiale er omdelt som bilag
8-13.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 29. april 2021 foretaget en teknisk
gennemgang af dele af lovforslaget over for udvalget. Materiale er
omdelt som bilag 14.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 12. marts 2021 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
8 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
27 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |