Fremsat den 22. december 2020 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning m.v.
(Forhøjelse af vandafgiften og
ophævelse af bestemmelser om drikkevandsbidraget)
§ 1
I lov om afgift af ledningsført vand,
jf. lovbekendtgørelse nr. 171 af 25. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
1.
I § 3, stk. 1, ændres
»6 kr. og 18 øre« til: »6 kr. og 37
øre«.
2. § 3,
stk. 2, ophæves.
§ 2
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1450 af 5. oktober 2020, foretages
følgende ændringer:
1. § 11
b ophæves.
2. § 52 a,
stk. 1, nr. 13, ophæves.
Nr. 14 og 15 bliver herefter nr. 13 og
14.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2021.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 1, finder anvendelse på
leverancer, der sker fra og med den 1. februar 2020.
Stk. 3. For
løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden
påbegyndes inden lovens ikrafttrædelsestidspunkt og
afsluttes efter dette tidspunkt, beregnes den ændrede afgift
af så stor en del af leverancen, som tidsrummet fra lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til afregningsperiodens afslutning
udgør i forhold til den samlede afregningsperiode.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Forhøjelse af
vandafgiften | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Drikkevandsbidraget | | | 2.2.1. | Gældende
ret | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 3.1. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | 3.2. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | | 4.2. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har
den 6. december 2020 indgået aftale om finansloven for 2021,
der blandt andet gennemfører en række initiativer, der
har til formål at forbedre den danske natur og miljø.
Forslaget har til formål at udmønte en del af denne
aftale.
Aftaleparterne ønsker at føre en
bæredygtig politik og tage ansvar for den grønne
omstilling. Et vigtigt element heri er at modvirke forringelser af
den danske natur og miljø. Det er fuldstændigt
naturligt, at man i Danmark kan åbne for vandhanen og drikke
vandet. Danmark har noget af verdens bedste drikkevand. De seneste
år har der dog vist sig et stigende pres på
drikkevandsressourcerne, og det vurderes derfor vigtigt at sikre
den målrettede beskyttelse af drikkevandet fremadrettet.
Mere konkret har dette lovforslag til
formål at tilvejebringe den fremtidige finansiering af den
statslige grundvandskortlægning og kommunernes
indsatsplanlægning m.v., ved en forhøjelse af
vandafgiften, hvormed den vigtige opgave at sikre den fremtidige
beskyttelse af drikkevandet kan opretholdes. Forhøjelsen af
vandafgiften erstatter det midlertidige drikkevandsbidrag, som
udløber ved udgangen af 2020. Drikkevandsbidraget blev
indført for at finansiere grundvandskortlægningen og
den kommunale indsatsplanlægning.
Med lovforslaget foreslås det at
forhøje afgiften af ledningsført vand, så
finansieringen af den statslige grundvandskortlægning og
udpegning samt kommunernes indsatsplanlægning og
koordinationsforum fremover alene tilvejebringes ved afgiften
på ledningsført vand, som følge af, at
drikkevandsbidraget ophører med virkning fra den 1. januar
2021. Det foreslås derfor, at vandafgiften forhøjes
med 19 øre pr. m3 fra den
1. februar 2021. Forhøjelsen svarer til det i 2020
gældende drikkevandsbidrag, hvorved der ikke vil ske
ændringer i det samlede afgiftsniveau.
Finansieringen af grundvandskortlægning
og den kommunale indsatsplanlægning, som hidtil har
været finansieret via drikkevandsbidraget, sker herefter
på finansloven og indgår i den tværgående
udgiftspolitiske prioritering.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Forhøjelse af vandafgiften
2.1.1. Gældende ret
Der skal betales afgift af ledningsført
vand, som forbruges her i landet, jf. § 1 i lov om afgift af
ledningsført vand (herefter vandafgiftsloven). Afgiften
på ledningsført vand udgør i 2020 6 kr. og 18
øre pr. m3 vand, jf.
vandafgiftslovens § 3, stk. 1. Der skal desuden, til og med
den 31. december 2020 betales et bidrag til drikkevandsbeskyttelse,
som i 2020 udgør 19 øre pr. m3 vand, jf. vandafgiftslovens § 3,
stk. 2. Drikkevandsbidraget har til formål at finansiere
Miljø- og Fødevareministeriets og kommunernes opgaver
i forbindelse med beskyttelse af grundvandet, herunder
kortlægning og udpegning af områder med
drikkevandsinteresser, indvindingsoplande og områder, som er
særligt følsomme over for forurening.
Det følger af vandafgiftslovens §
2, stk. 1, at vandafgiften betales af registrerede virksomheder.
Vandafgiften skal endvidere betales af ejeren af en ejendom, der
forsynes med ledningsført vand, men ikke får leveret
vand fra en almen vandforsyning, jf. vandafgiftslovens § 2,
stk. 2.
Almene vandforsyninger skal anmelde sig til
registrering hos Skatteforvaltningen, jf. vandafgiftslovens §
4, stk. 1. Ved almene vandforsyninger forstås den person
eller juridiske enhed, der ejer et eller flere
vandforsyningsanlæg, der forsyner eller har til formål
at forsyne mindst 10 ejendomme, jf. vandforsyningslovens § 3,
stk. 3.
Virksomheder og institutioner m.v., der
leverer varer eller ydelser omfattet af momsloven, og som i
forbindelse med leveringen af disse varer og ydelser forbruger
ledningsført vand fra andre anlæg end almene
vandforsyninger, såfremt vandforbruget overstiger 1000 m3 pr. år, skal ligeledes lade sig
registrere hos Skatteforvaltningen, jf. vandafgiftslovens § 4,
stk. 2.
Virksomheder, der forbruger vand fra egen
boring til både godtgørelsesberettigede formål
og ikke-godtgørelsesberettigede formål, skal kun lade
sig registrere, hvis forbruget til de
ikke-godtgørelsesberettigede aktiviteter årligt
udgør over 1.000 m3.
Godtgørelsesberettigede formål
omfatter virksomheders forbrug af vand i forbindelse med
momspligtig levering af varer og ydelser, der ikke er omfattet af
momslovens § 13, stk. 1.
Hvis en virksomhed også leverer vand til
mindst 10 andre ejendomme eller til et vandværk, skal
virksomheden registreres som vandværk.
2.2. Drikkevandsbidraget
2.2.1. Gældende ret
Bidraget til drikkevandsbeskyttelse er
øremærket miljøministerens og kommunernes
opgave med beskyttelse af drikkevandet efter § 11 b i lov om
vandforsyning (herefter vandforsyningsloven). Provenuet
overføres via en intern statslig overførsel fra
Skatteministeriet til Miljø- og Fødevareministeriet.
Bidraget opkræves af alle vandindvindere, både
kommunalt ejede almene vandforsyningsanlæg, øvrige
almene vandforsyningsanlæg og private brønde og
boringer. Efter vandafgiftslovens § 9 kan virksomheder, der er
registreret efter momsloven, få tilbagebetalt afgiften.
Vandforsyningslovens § 11 b opregner de
opgaver, som skal finansieres gennem bidraget til
drikkevandsbeskyttelsen. Det drejer sig om Miljø- og
Fødevareministeriets udgifter forbundet med
grundvandskortlægning og udpegning, som nævnt i
vandforsyningslovens § 11 og § 11 a, stk. 1, nr. 1 - 5,
og kommunernes omkostninger til koordinationsforum og udarbejdelse
af indsatsplaner, jf. vandforsyningslovens §§ 12-13
a.
Vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1,
indeholder en udtømmende opregning af de udgifter, som en
almen vandforsyning kan indregne i vandprisen under overholdelse af
den indtægtsramme eller den regnskabsmæssige
kontrolramme, som måtte være fastsat for forsyningen i
medfør af § 6 eller § 6 a i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold. I vandforsyningslovens
§ 52 a, stk. 1, nr. 13, fremgår udgifter til
dækning af afgifter i forbindelse med vandafgiftslovens
§ 3, stk. 2, og vandforsyningslovens § 11 b.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at vandafgiften på 6
kr. og 18 øre pr. m3
forhøjes med 19 øre pr. m3, svarende til drikkevandsbidraget i
2020, så afgiften, fra den 1. februar 2021, vil komme til at
udgøre 6 kr. og 37 øre pr. m3.
Det foreslås desuden at ophæve
vandafgiftslovens § 3, stk. 2, om bidrag til
drikkevandsbeskyttelse, som følge af, at drikkevandsbidraget
alene skal betales til og med den 31. december 2020 og
efterfølgende overgår til finansloven 2021. Fra og med
den 1. januar 2021 vil bestemmelsen således være
overflødig.
Forslaget har til formål at
tilvejebringe finansiering af den fremtidige
grundvandskortlægning og den kommunale
indsatsplanlægning svarende til drikkevandsbidraget i 2020
for at finansiere Miljø- og Fødevareministeriets
fortsatte opgavevaretagelse af den statslige
grundvandskortlægning og kommunernes indsatsplanlægning
m.v.
Herefter foreslås det derfor
indbudgetteret under § 24, Miljø- og
Fødevareministeriet, de udgifter forbundet med de statslige
og kommunale opgaver med grundvandskortlægning og udpegning
samt indsatsplanlægning og koordinationsforum, som i dag
dækkes gennem bidraget til drikkevandsbeskyttelse, jf.
vandforsyningslovens § 11 b. Det drejer sig om Miljø-
og Fødevareministeriets udgifter forbundet med
grundvandskortlægning og udpegning, som nævnt i
vandforsyningslovens § 11 og § 11 a, stk. 1, nr. 1 - 5,
og kommunernes omkostninger til koordinationsforum og udarbejdelse
af indsatsplaner, jf. vandforsyningslovens §§ 12-13
a.
Som en konsekvens af de foreslåede
ophævelser af vandforsyningslovens § 11 b og
vandafgiftslovens § 3, stk. 2, foreslås
vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1, nr. 13, ligeledes
ophævet, da vandforsyninger fremover ikke kommer til at have
udgifter forbundet med opkrævningen af
drikkevandsbidraget.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om forhøjelse af vandafgiften
skønnes at indebære et merprovenu på ca. 45 mio.
kr. (2021-niveau) i 2021 såvel umiddelbart som efter
tilbageløb og adfærd, jf. tabel
1.
Finansårsvirkningen i 2021
skønnes at udgøre ca. 45 mio. kr.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af forhøjelse af vandafgiften | Mio. kr. (2021-niveau) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2021 | Umiddelbar virkning | 45 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 45 | Virkning efter tilbageløb | 45 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 45 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
|
Prisfølsomheden på vandforbruget
skønnes at være forholdsvis lille. Den forslåede
forhøjelse af vandafgiften skønnes derfor kun at have
en marginal adfærdsregulerende virkning på
forbruget.
Merprovenuet ved den foreslåede
forhøjelse af vandafgiften svarer til mindreprovenuet ved
drikkevandsbidragets ophør i udgangen af 2020. Derved er der
samlet set ingen provenumæssige konsekvenser ved
ophøret af drikkevandsbidraget og den foreslåede
forhøjelse af vandafgiften.
Ved finansiering af
grundvandskortlægning og kommunernes indsatsplanlægning
via den foreslåede forhøjelse af vandafgiften, i
stedet for drikkevandsbidraget, er finansieringen i tråd med
øvrige statslige udgifter på finansloven og
indgår i den tværgående udgiftspolitiske
prioritering.
Den foreslåede forhøjelse af
vandafgiften vil udelukkende påvirke husholdninger, idet
erhverv er undtaget for afgiften. For forbrugerne vil der dog ikke
være en ændring af det samlede afgiftsniveau.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
nævneværdige implementeringsmæssige konsekvenser
for Skatteforvaltningen.
De syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning vurderes at være fulgt i relevant omfang.
Det betyder, at den foreslåede
forhøjelse af vandafgiften alene medfører mindre
systemmæssige tilretninger i Skattefovaltningens eksisterende
it-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om forhøjelse af vandafgiften
skønnes isoleret set at medføre negative
økonomiske konsekvenser for de almene
vandforsyningsanlæg (kommunalt- eller forbrugerejede
forsyningsanlæg), svarende til den umiddelbare
provenupåvirkning, der udgør ca. 45 mio. kr.
årligt. Denne omkostning forventes overvæltet i form af
højere priser til forbrugerne. Set i sammenhæng med
ophøret af drikkevandsbidraget pr. 1. januar 2021 er der dog
ingen konsekvenser ved den foreslåede forhøjelse af
vandafgiften.
4.2. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Den foreslåede forhøjelse af
vandafgiften vil skulle bidrage til finansieringen af
grundvandskortlægningen og den kommunale
indsatsplanlægning og vil derved have indirekte positive
miljømæssige effekter.
Grundvandskortlægningen består i,
at Miljøstyrelsen løbende kortlægger nye
indvindingsoplande. Denne kortlægning har en vigtig
miljømæssig funktion, idet der, fx ved etablering af
nye drikkevandsboringer, er arealer, der kan være
særligt sårbare for udvaskning af nitrat og
pesticider.
Den kommunale indsatsplanlægning
består i, at kommunerne (på baggrund af
Miljøstyrelsens vurdering af indvindingsoplandes
arealanvendelse, forureningstrusler mv.) udarbejder indsatsplaner
på miljøfølsomme arealer, der indeholder en
detaljeret opgørelse over behovet for
miljømæssig beskyttelse, samt retningslinjer og
tidsplan for indsatsen til opnåelse af
miljømæssig beskyttelse.
Den foreslåede forhøjelse af
vandafgiften vurderes ikke at have klimamæssige effekter.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 7. december 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F Hotel og Restauration, Affald Plus, ARI,
Biobrændselsforeningen, Blik- og Rørarbejderforbundet,
Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Flaskegenbrug, Brancheforeningen for Skov, Have og
Park-Forretninger, Brintbranchen, Bryggeriforeningen, Business
Danmark, Carta, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danmarks Skibskredit, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Lokalsyn, Dansk Metal, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Retursystem A/S, Dansk Selskab for
Miljøret, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk
Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Biobrændsels- og Kulimportørers Association, Danske
Energiforbrugere, Danske Regioner, Danske Vandværker, DANVA,
De Samvirkende Købmænd, Det Økologiske
Råd, De Økonomiske Råd, DI,
Digitaliseringsstyrelsen, Drivkraft Danmark, Eksportrådet,
EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energinet.dk, Energistyrelsen,
Energitilsynet, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM,
Forbrugerrådet Tænk, FORCE Technology, Foreningen af
Danske Skatteankenævn, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen Biogasbranchen, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark, FSE, FSR - danske revisorer,
GAFSAM, GEUS, GRAKOM, HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR, HORESTA, IBIS,
Justitia, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug,Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation,
Maskinleverandørene, Metalemballagegruppen,
Miljøstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Nationalt Center
for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Nærbutikkernes
Landsforening, Nævnenes Hus, Plastindustrien, SAGRO,
Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, SEGES,
Serviceforbundet, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteankestyrelsen,
SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Søfartsstyrelsen,
Vedvarende Energi og VELTEK.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om forhøjelse af
vandafgiften skønnes at indebære et merprovenu
på ca. 45 mio. kr. i 2021 efter tilbageløb og
adfærd. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes ikke at
medføre nævneværdige
implementeringsmæssige konsekvenser for
Skatteforvaltningen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget om forhøjelse af
vandafgiften skønnes at øge erhvervslivets
umiddelbare afgiftsbelastning med ca. 45 mio. kr. i 2021, som dog
forventes overvæltet i form af højere priser til
forbrugerne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Forslaget om forhøjelse af
vandafgiften forventes indirekte at have positive
miljømæssige effekter via finansiering af hhv.
grundvandskortlægningen og den kommunale
indsatsplanlægning. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af vandafgiftslovens §
3, stk. 1, at afgiften på forbrug af ledningsført vand
udgør 6 kr. og 18 øre pr. m3.
Det foreslås, at afgiftssatsen i § 3, stk.
1, forhøjes, så afgiftssatsen på forbrug
af ledningsført vand vil komme til at udgøre 6 kr. og
37 øre pr. m3.
Det betyder, at vandafgiften forhøjes
med 19 øre pr. m3
ledningsført vand, hvilket svarer til drikkevandsbidraget,
som skal betales til og med den 31. december 2020.
Til nr. 2
Det følger af vandafgiftslovens §
3, stk. 2, at der til og med den 31. december 2020 skal betales et
bidrag til drikkevandsbeskyttelse. Drikkevandsbidraget udgør
i 2020, 19 øre pr. m3
ledningsført vand.
Det foreslås, at § 3, stk. 2, ophæves.
Den foreslåede ophævelse sker som
følge af, at drikkevandsbidraget ophører den 31.
december 2020, hvilket betyder, at bestemmelsen fra og med den 1.
januar 2021 vil være overflødig.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af vandforsyningslovens
§ 11 b, at der opkræves et bidrag pr. m3 afgiftspligtigt vand efter
vandafgiftslovens § 3, stk. 2, til dækning af udgifter
forbundet med Miljø- og Fødevareministeriets opgaver
med grundvandskortlægning og udpegning som nævnt i
vandforsyningslovens § 11 og § 11 a, stk. 1, nr. 1 - 5,
og med kommunernes omkostninger til koordinationsforum og
udarbejdelse af indsatsplaner, jf. vandforsyningslovens
§§ 12, 13 og 13 a.
Det foreslås, at vandforsyningslovens
§ 11 b ophæves.
Den foreslåede ophævelse sker som
følge af, at bidraget til drikkevandsbeskyttelse efter
vandafgiftsloven § 3, stk. 2, ophører med udgangen af
2020, og at finansieringen af den statslige
grundvandskortlægning og kommunernes indsatsplanlægning
og koordinationsforum i vandforsyningslovens § 11 b som
følge heraf overgår til Miljø- og
Fødevareministeriets bevilling på Finanslov for
2021.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1,
indeholder en udtømmende opregning af de udgifter, som en
almen vandforsyning kan indregne i vandprisen under overholdelse af
den indtægtsramme eller den regnskabsmæssige
kontrolramme, som måtte være fastsat for forsyningen i
medfør af §§ 6 eller 6 a i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold.
Det fremgår af vandforsyningslovens
§ 52 a, stk. 1, nr. 13, at udgifter til dækning af
afgifter i forbindelse med vandafgiftslovens § 3, stk. 2, og
vandforsyningslovens § 11 b kan indregnes i vandprisen.
Som en konsekvens af de foreslåede
ophævelser af vandforsyningsloven § 11 b, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1, og vandafgiftslovens § 3, stk.
2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås
vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1, nr.
13, ophævet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Det foreslås i stk.
2, at ændringerne i lovens § 1, nr. 1, om
forhøjelse af vandafgiften, finder anvendelse på
leverancer der sker fra og med den 1. februar 2020.
Det foreslås i stk.
3, at for løbende leverancer, for hvilke
afregningsperioden påbegyndes inden lovens
ikrafttrædelsestidspunkt og afsluttes efter dette tidspunkt,
beregnes den ændrede afgift af så stor en del af
leverancen, som tidsrummet fra lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til afregningsperiodens afslutning
udgør i forhold til den samlede afregningsperiode. Er
afregningsperioden eksempelvis perioden med månederne januar,
februar, marts i 2021, vil der skulle betales afgift med 6 kr. og
18 øre pr. m3 vand for
januar måned og med 6 kr. og 37 øre pr. m3 vand for februar og marts
måned.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om afgift af ledningsført vand,
jf. lovbekendtgørelse 171 af 25. februar 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Afgiften
udgør 6 kr. og 18 øre pr. m3 vand. | | 1. I § 3, stk. 1, ændres »6 kr.
og 18 øre« til: »6 kr. og 37
øre«. | | | | Stk. 2. Der skal
indtil den 31. december 2020 betales et bidrag til
drikkevandsbeskyttelse. Bidraget udgør 39 øre pr.
kubikmeter vand i perioden fra den 1. januar 2016 til den 31.
december 2017 og 19 øre pr. kubikmeter vand i perioden fra
den 1. januar 2018 til den 31. december 2020. | | 2. § 3, stk. 2, ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 22. februar 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 52 a. Ved
levering af vand fra en almen vandforsyning kan der under
overholdelse af den indtægtsramme eller den
regnskabsmæssige kontrolramme, som måtte være
fastsat for forsyningen i medfør af § 6 eller § 6
a i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold,
i prisen indregnes de i denne bestemmelse anførte udgifter,
jf. dog stk. 3 og 4. Udgifter omfatter 1-12) --- | | | § 11 b. Til
dækning af Miljø- og Fødevareministeriets
udgifter forbundet med den kortlægning og udpegning, der er
nævnt i § 11 og § 11 a, stk. 1, nr. 1-5, og
kommunernes udgifter til et koordinationsforum, jf. § 12, og
udarbejdelse af indsatsplaner, jf. § 13, samt udarbejdelse af
indsatsplaner for andre områder end udpegede
indsatsområder, jf. § 13 a, inden for områder med
særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til
almene vandforsyninger uden for områder med særlige
drikkevandsinteresser opkræves et bidrag pr. m3 afgiftspligtigt vand efter § 3,
stk. 2, i lov om afgift af ledningsført vand. | | 1. § 11 b ophæves. | | | | 13) Udgifter til dækning af udgifter,
jf. § 3, stk. 2, i lov om afgift af ledningsført vand
og § 11 b. 14-15) --- Stk. 2-3. --- | | 2. § 52 a, stk. 1, nr. 13,
ophæves. |
|