Skriftlig fremsættelse (22. december
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (Forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af
bestemmelser om drikkevan?dsbidraget)
(Lovforslag nr. L 131)
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har
den 6. december 2020 indgået aftale om finansloven for 2021,
der blandt andet gennemfører en række initiativer, der
har til formål at forbedre den danske natur og miljø.
Forslaget har til formål at udmønte en del af denne
aftale.
Aftaleparterne ønsker at føre
en bæredygtig politik og tage ansvar for den grønne
omstilling. Et vigtigt element heri er at modvirke forringelser af
den danske natur og miljø. Det er fuldstændigt
naturligt, at man i Danmark kan åbne for vandhanen og drikke
vandet. Danmark har noget af verdens bedste drikkevand. De seneste
år har der dog vist sig et stigende pres på vores
drikkevandsressourcer, og det vurderes derfor vigtigt at sikre den
målrettede beskyttelse af drikkevandet fremadrettet.
Mere konkret har dette lovforslag til
formål at tilvejebringe den fremtidige finansiering af
grundvandskortlægningen og den kommunale
indsatsplanlægning ved en forhøjelse af vandafgiften,
hvormed den vigtige opgave at sikre den fremtidige beskyttelse af
drikkevandet kan opretholdes. Forhøjelsen af vandafgiften
erstatter det midlertidige drikkevandsbidrag, som udløber
ved udgangen af 2020. Drikkevandsbidraget blev indført for
at finansiere grundvandskortlægningen og den kommunale
indsatsplanlægning.
Det foreslås, at vandafgiften
forhøjes med 19 øre pr. m3, svarende til det gældende
drikkevandsbidrag, der ophører med virkning fra den 1.
januar 2021. Afgiften vil fra og med den 1. februar 2021
udgøre 6 kr. og 37 øre pr. m3, hvormed der ikke vil være en
ændring i det samlede afgiftsniveau, idet drikkevandbidraget
på 19 øre pr. m3
ophører.
Finansieringen af
grundvandskortlægning og den kommunale
indsatsplanlægning, som hidtil har været finansieret
via drikkevandsbidraget, vil herefter ske på finansloven og
indgå i den tværgående udgiftspolitiske
prioritering.
Derudover foreslås det, at der
foretages ændringer af lovteknisk karakter i vandafgiftsloven
og vandforsyningsloven som følge af, at drikkevandbidraget
ophører fra og med den 31. december 2020.
Forhøjelsen af vandafgiften
skønnes at indebære et merprovenu på ca. 45 mio.
kr. (2021-niveau) i 2021 såvel umiddelbart som efter
tilbageløb og adfærd. Merprovenuet ved den
foreslåede forhøjelse af vandafgiften svarer til
provenuet af drikkevandsbidraget i 2020, som ophører ved
udgangen af 2020. Der er derved samlet set ingen
provenumæssige konsekvenser ved ophøret af
bestemmelserne om drikkevandsbidraget og den foreslåede
forhøjelse af van?dafgift. Forbrugerne vil desuden ikke
opleve ændringen af van?dafgiften.
Det foreslås, at forhøjelsen
af vandafgiften træder i kraft den 1. februar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings (hurtige og)
velvillige behandling.