Fremsat den 22. december 2020 af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v.
(Ændring af den tilladte
opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på
medicinsk indikation)
§ 1
I lov om assisteret reproduktion i forbindelse
med behandling, diagnostik og forskning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »i op til 5 år« til: »indtil
det tidspunkt, hvor den kvinde, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion,
jf. § 6«, og efter »destrueres«
indsættes: », jf. dog stk. 2«.
2. § 15,
stk. 1, 2. og 3. pkt.,
ophæves.
3. I
§ 15 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation, kan opbevares i op til 5 år, hvorefter
æggene skal destrueres. Den ansvarlige læge kan
beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år
og indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet,
ikke længere kan modtage behandling med assisteret
reproduktion, jf. § 6, hvis den enlige kvinde eller den ene
part i ægteskabet, det registrerede parforhold eller
forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge
kan tilbagekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor
betingelser efter 2. pkt. ikke længere er opfyldt.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§ 2
Loven træder i kraft ved
bekendtgørelse i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Ændring af den tilladte
opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget på
medicinsk indikation | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at sikre, at
kvinder og par, som har behov for fertilitetsbehandling, og i den
forbindelse har fået nedfrosset befrugtede æg, skal
kunne få opbevaret disse, så længe de i henhold
til loven kan ydes behandling med assisteret reproduktion
(fertilitetsbehandling). Det er Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at sunde og raske æg ikke
bør destrueres, alene fordi de har været opbevaret i 5
år, ligesom Sundheds- og Ældreministeriet finder, at
kvinder og par i fertilitetsbehandling ikke bør skulle
igennem endnu en krævende proces med hormonstimulation og
ægudtagning, når der allerede eksisterer nedfrosne
æg, der kan benyttes i forsøget på at opnå
graviditet.
Sundheds- og Ældreministeriet vil med
lovforslaget også sikre, at ubefrugtede eller befrugtede
æg, som kvinder, der er ramt af alvorlig sygdom, får
nedfrosset, fx fordi behandlingen af deres sygdom kan beskadige
æggene, heller ikke længere skal destrueres efter 5
år. Sundheds- og Ældreministeriet er af den opfattelse,
at disse kvinder skal have ret til selv at beslutte, hvornår
de ønsker at gøre brug af deres nedfrosne æg
(frem til det tidspunkt, hvor det ikke længere er muligt for
dem at modtage fertilitetsbehandling).
Der blev den 5. maj 2020 stillet et
borgerforslag om at ophæve den gældende
opbevaringsgrænse på 5 år, så de nedfrosne
æg kan opbevares indtil det tidspunkt, hvor kvinden fylder 46
år og derfor ikke længere kan modtage
fertilitetsbehandling i Danmark. Sundheds- og
Ældreministeriet er enig i, at det bør være
denne grænse, der er afgørende for, hvor længe
de nedfrosne æg, der udtages i forbindelse med
fertilitetsbehandling og sygdom, kan opbevares.
På baggrund af borgerforslaget og Det
Etiske Råds udtalelse Opbevaring af
befrugtede æg og ubefrugtede ægceller af 29.
september 2020, indgik regeringen og Folketingets partier den 18.
oktober 2020 Aftale om ophævelse af 5-års grænsen
for opbevaring af menneskelige æg nedfrosset i forbindelse
med fertilitetsbehandling og sygdom, som ophæver 5-års
grænsen for alle æg, der udtages på medicinsk
indikation (sundhedsfaglig begrundelse).
2. Ændring af den
tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget
på medicinsk indikation
2.1.
Gældende ret
Efter § 15, stk. 1, i lov om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v. (herefter lov om assisteret reproduktion) kan befrugtede og
ubefrugtede menneskelige æg opbevares i op til 5 år,
hvorefter æggene skal destrueres. Den ansvarlige læge
kan beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5
år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden er ældre end
45 år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i
ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet lider
af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan tilbagekalde
en beslutning om at forlænge opbevaringsperioden ud over 5
år, hvis betingelserne for forlængelsen ikke
længere er opfyldt. 5-års grænsen for opbevaring
gælder uanset, om æggene er nedfrosset i offentligt
eller privat regi.
I § 15, stk. 2, i lov om assisteret
reproduktion er det bestemt, at opbevarede befrugtede æg skal
destrueres i tilfælde af kvindens død eller i
tilfælde af parrets separation eller skilsmisse eller
samlivets ophør. Det er den behandlende sundhedsperson, der
skal sikre, at de opbevarede befrugtede æg destrueres.
Det følger af § 15, stk. 3, i lov
om assisteret reproduktion, at den behandlende sundhedsperson i
tilfælde af mandens død skal sikre, at der sker
destruktion af de opbevarede befrugtede æg, medmindre der
foreligger et skriftligt samtykke fra manden til, at kvinden kan
anvende hans sæd eller æg, som er befrugtet med hans
sæd, til behandling med assisteret reproduktion
(fertilitetsbehandling) efter mandens død, jf. lovens §
23, stk. 3.
Af § 15, stk. 4, i lov om assisteret
reproduktion følger det, at den behandlende sundhedsperson
skal sikre, at der sker destruktion af opbevarede, ubefrugtede
æg, hvis den kvinde, der har afgivet æggene,
dør. Det gælder dog ikke, hvis æggene er doneret
til forskningsformål eller doneret med henblik på at
etablere en graviditet hos en anden kvinde.
Det er i § 6 i lov om assisteret
reproduktion bestemt, at assisteret reproduktion ikke må
finde sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal
føde barnet, er ældre end 45 år. Forbuddet mod
at behandle kvinder ældre end 45 år gælder
både for fertilitetsbehandling i offentligt regi og i privat
regi.
Efter § 1 a i lov om assisteret
reproduktion må regionsrådene på deres sygehuse
kun yde behandling med assisteret reproduktion til enlige kvinder,
der ikke har børn, og par, der ikke har fælles
børn. Til en enlig kvinde eller et par, som har fået
et barn ved assisteret reproduktion, og som efter endt behandling
fortsat har nedfrosne æg, kan regionsrådene dog, inden
for den tilladte opbevaringsperiode på 5 år, tilbyde at
opsætte æg med henblik på, at den enlige kvinde
eller parret kan få flere børn.
2.2.
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der blev den 5. maj 2020 stillet et
borgerforslag om at forlænge den tilladte opbevaringsperiode
for nedfrosne æg, der er udtaget i forbindelse med
fertilitetsbehandling. I borgerforslaget blev det foreslået
at ophæve den nuværende opbevaringsgrænse
på 5 år for opbevaring af nedfrosne befrugtede og
ubefrugtede æg, så æggene vil kunne opbevares
indtil kvinden fylder 46 år og derfor ikke længere kan
modtage assisteret reproduktion (fertilitetsbehandling) i
Danmark.
På baggrund af borgerforslaget, og den
offentlige debat som borgerforslaget affødte, opfordrede
sundheds- og ældreministeren Det Etiske Råd til at
vurdere de etiske aspekter forbundet med en eventuel
forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode for befrugtede
og ubefrugtede æg. På foranledning heraf kom Det Etiske
Råd den 29. september 2020 med en udtalelse, hvor et samlet
Etisk Råd anbefalede en forlængelse af den tilladte
opbevaringsperiode for både befrugtede og ubefrugtede
æg (15 medlemmer anbefalede en ophævelse af 5-års
grænsen for opbevaring, og 2 medlemmer anbefalede en
forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode til 10
år). 3 af rådets medlemmer udtrykte dog bekymring i
forhold til forlængelse af den tilladte opbevaringsperiode
for æg, der er udtaget og nedfrosset på ikke-medicinsk
indikation til evt. fremtidig brug (såkaldt "social
freezing"). Rådsmedlemmernes bekymring var særligt
knyttet til, hvordan ændringen vil kunne påvirke
kvinders stilling på arbejdsmarkedet og udviklingen af
tilbud, som gør det let at være børnefamilie,
samt den generelle indstilling til det at få børn.
På den baggrund indgik regeringen og
Folketingets partier den 18. oktober 2020 Aftale om ophævelse
af 5-års grænsen for opbevaring af menneskelige
æg nedfrosset i forbindelse med fertilitetsbehandling og
sygdom. Det fremgår af aftalen, at regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Nye Borgerlige og
Susanne Zimmer (UFG) finder, at den nuværende
opbevaringsperiode på 5 år har en række
uønskede konsekvenser, idet tidsbegrænsningen for
opbevaring bl.a. indebærer, at kvinder og par i
fertilitetsbehandling får destrueret deres sunde og raske
æg, alene fordi æggene har været nedfrosset i 5
år. Idet der ikke foreligger en sundhedsfaglig begrundelse
for 5-års grænsen, ønsker partierne derfor at
ophæve 5-års grænsen for æg, der udtages
på medicinsk indikation (sundhedsfaglig begrundelse).
Det fremgår endvidere af aftalen, at
aftalepartierne ved at ophæve 5-års grænsen for
opbevaring af æg, der nedfryses i forbindelse med
fertilitetsbehandling, ønsker at sikre, at kvinder (og par)
ikke skal gennemgå en unødvendig og krævende
proces med hormonstimulation og ægudtagning, hvis der
allerede eksisterer nedfrosne æg, der kan benyttes i
forsøget på at opnå graviditet.
Det fremgår desuden af aftalen, at det
ved at ophæve 5-års grænsen for opbevaring af
æg, der nedfryses i forbindelse med sygdom, er
aftalepartiernes ønske at sikre, at kvinder, der har
været ramt af sygdom, selv kan beslutte, hvornår de
ønsker at gøre brug af deres nedfrosne æg (frem
til det tidspunkt, hvor det ikke længere er muligt for dem at
modtage fertilitetsbehandling).
Med indgåelsen af aftalen er der bred
enighed i Folketinget om at ophæve 5-års
grænsen for opbevaring af æg, der nedfryses i
forbindelse med fertilitetsbehandling, og æg, der nedfryses i
forbindelse med sygdom, samt at det afgørende for, hvor
længe de nedfrosne æg kan opbevares, herefter skal
være aldersgrænsen for at modtage fertilitetsbehandling
i Danmark, som efter de gældende regler er, når kvinden
fylder 46 år.
Det foreslås således, at der ikke
længere skal gælde en 5-års grænse for
opbevaring af æg, der nedfryses i forbindelse med
fertilitetsbehandling, og æg, der nedfryses i forbindelse med
sygdom (f.eks. pga. medfødte sygdomme, der medfører
ovariesvigt, eller forud for kemobehandling, der kan beskadige
æggene). Det afgørende for, hvor længe de
pågældende æg vil kunne opbevares, vil herefter i
stedet være kvindens alder, idet opbevaringsgrænsen vil
være svarende til den i lovens § 6 fastsatte
aldersgrænse for at modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Med den gældende bestemmelse i lovens § 6 vil det
indebære, at de pågældende æg kan opbevares
indtil det tidpunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet,
fylder 46 år.
Det bemærkes i den forbindelse, at der
ikke er sundhedsfagligt belæg for en bestemt tidsgrænse
for opbevaring af ubefrugtede eller befrugtede æg. Biologisk
er risikoen for cellebeskadigelse knyttet til selve nedfrysnings-
og optøningsprocedurerne, som er de samme uanset
opbevaringstidens længde.
Med den foreslåede ændring vil
alle æg, der er udtaget på medicinsk indikation
(sundhedsfaglig begrundelse), kunne opbevares indtil det tidspunkt,
hvor kvinden, der skal føde barnet, fylder 46 år.
Grænsen for opbevaring af de pågældende æg
vil gælde uanset, om æggene er nedfrosset i offentligt
eller privat regi, og uanset, om der er tale om befrugtede eller
ubefrugtede æg. I praksis vil det som udgangspunkt være
befrugtede æg, der nedfryses i forbindelse med
fertilitetsbehandling, mens det kan være både
ubefrugtede og befrugtede æg, der nedfryses i forbindelse med
sygdom.
Lovforslaget ændrer ikke ved
opbevaringsperioden for æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation, idet den gældende
opbevaringsgrænse på 5 år vil blive bibeholdt for
disse æg. Det vil være ensbetydende med, at æg,
der udtages på ikke-medicinsk indikation, fortsat vil skulle
destrueres efter 5 års opbevaring. Den gældende adgang
til i tilfælde af alvorlig sygdom at forlænge
opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt,
hvor kvinden er ældre end 45 år, vil derfor ligeledes
blive bibeholdt for disse æg.
Som æg, der udtages på
ikke-medicinsk indikation, regnes æg, der udtages uden at der
foreligger en sundhedsfaglig begrundelse herfor, idet æggene
nedfryses til evt. fremtidig brug (dvs. med henblik på at
udsætte en eventuel graviditet) (såkaldt "social
freezing"). Af samme grund vil det som altovervejende hovedregel
være ubefrugtede æg, der nedfryses på
ikke-medicinsk indikation. Udtagning og nedfrysning af æg
på ikke-medicinsk indikation tilbydes ikke i det offentlige
sundhedsvæsen og er derfor alene muligt mod egenbetaling
på private fertilitetsklinikker.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Den gældende opbevaringsgrænse
på 5 år for opbevaring af befrugtede og ubefrugtede
æg gælder også for æg, der udtages og
nedfryses i forbindelse med sygdom. I tilfælde af alvorlig
sygdom kan den ansvarlige læge dog beslutte at forlænge
den tilladte opbevaringsperiode ud over 5 år og indtil det
tidpunkt, hvor kvinden fylder 46 år (og ikke længere
kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark). Der gælder ikke
en tilsvarende tidsgrænse for opbevaring af sæd, der
nedfryses i forbindelse med sygdom.
Lovforslaget vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser, idet der med forslaget om
at ophæve den gældende opbevaringsgrænse på
5 år for opbevaring af æg, der nedfryses i forbindelse
med fertilitetsbehandling og sygdom, hvorved æggene vil kunne
opbevares indtil kvinden grundet hendes alder ikke længere
kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark (efter de
gældende regler, når kvinden fylder 46 år) vil
ske en større ligestilling af kvinder og mænds adgang
til at få opbevaret kønsceller, der nedfryses forud
for sygdomsbehandling, der kan beskadige kønscellerne.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for regionerne i form af
øgede udgifter til behandling med de befrugtede og
ubefrugtede æg, der nedfryses i forbindelse med
fertilitetsbehandling og sygdom, som opbevares ud over den
nuværende grænse for opbevaring på 5 år.
Forslaget skønnes at medføre en samlet merudgift
for regionerne på 2,6 mio. kr. årligt.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige,
ligesom det vurderes, at lovforslaget overholder principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive
økonomiske konsekvenser for private fertilitetsklinikker i
form af en mindre stigning i indtægter som følge af et
øget antal oplægninger af nedfrosne befrugtede
æg udtaget i forbindelse med fertilitetsbehandling, der efter
forslaget vil kunne opbevares i længere tid end i dag.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have begrænsede
positive administrative konsekvenser for borgerne, idet borgerne
med forslaget får mulighed for at benytte de nedfrosne
æg i en længere periode, ligesom kvinder, der rammes af
alvorlig sygdom, ikke længere vil være afhængige
af en læges beslutning om at forlænge
opbevaringsperioden for at kunne opbevare deres nedfrosne æg
i længere tid end 5 år.
7. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 11. november 2020 til den 18. november 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Alzheimerforeningen, Amgros I/S,
Angstforeningen, Ankestyrelsen, Astma-Allergi Forbundet, ATP, Bedre
Psykiatri, Beskæftigelsesministeriet,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Center for Bioetik og Nanoetik, Center
for Biosikring og Bioberedskab, Center for Etik og Ret, Center for
hjerneskade, Cryos, Cystisk Fibrose Foreningen, Danish Care,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lungeforening, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Diagnostika
og Laboratorieforening, Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri,
Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT-og
persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin,
Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Palliativ
Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Bioanalytikere, Danske Diakonhjem,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Universiteter,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Videnskabsetiske
Komiteer for Region Hovedstaden, De Videnskabsetiske
Komitéer for Region Midtjylland, Demenskoordinatorer i
Danmark, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Nordjylland, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Sjælland, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Syddanmark,
Depressionsforeningen, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Det Sociale Netværk, Diabetesforeningen,
Digitalisteringsstyrelsen, Endometriose Foreningen,
Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen, Erhvervs- og
Vækstministeriet, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Faglige Seniorer, Fagligt Selskab af Kliniske
Diætister i Kost og Ernæringsforbundet,
Farmakonomforeningen, Finansministeriet, FOA, Forbrugerrådet,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring &
Pension, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen,
Hjerteforeningen, Høreforeningen, Industriforeningen for
Generiske og Biosimilære Lægemidler, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Universitetet i København,
Jordemoderforeningen, Justitsministeriet, KL, Kost og
Ernæringsforbundet, Kost- og Ernæringsforbundet,
Kristelig Lægeforening, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Universitet, Landsforeningen af nuværende
og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen Børn og
Forældre, Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende
forebyggende hjemmebesøg, Landsforeningen for Ufrivilligt
Barnløse, Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, LGBT+
Danmark, LGBT+ Ungdom, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Lægemiddelstyrelsen,
MEDCOM, Medicoindustrien, Miljø- og
Fødevareministeriet (Afdeling for Ligestilling),
Muskelsvindfonden, Nationale Videnskabsetiske Komité, Nordic
Cryobank Group A/S, OCD-Foreningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Osteoporoseforeningen,
Patienterstatningen, Patienterstatningen, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, PCO Foreningen, Pharmadanmark,
Pharmakon, Polioforeningen, Praktiserende Lægers
Organisation, Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf
Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Roskilde
Universitet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for
Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Social- og Indenrigsministeriet, Socialpædagogernes
Landsforbund, Statens Serum Institut, Stofskifteforeningen,
Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhed Danmark - Foreningen af
danske sundhedsvirksomheder, Sundhedsdatastyrelsen,
Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, UlykkesPatientForeningen, VIVE - Det nationale
forskningscenter for velfærd, Yngre Læger,
ÆldreForum, Ældresagen, Aalborg Universitet og Aarhus
Universitet.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør ingen) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør ingen) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
en merudgift på 2,6 mio. kr. årligt for regionerne i
form af øgede udgifter til opbevaring af og behandling med
de befrugtede og ubefrugtede æg, der nedfryses i forbindelse
fertilitetsbehandling og sygdom | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Positive konsekvenser i form af en mindre
stigning i indtægter som følge af et øget antal
oplægninger af nedfrosne befrugtede æg udtaget i
forbindelse med fertilitetsbehandling | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Begrænsede positive administrative
konsekvenser for borgerne i form af mulighed for længere
opbevaring, ligesom kvinder, der rammes af alvorlig sygdom, ikke
længere vil være afhængige af en læges
beslutning om at forlænge opbevaringsperioden | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den gældende bestemmelse i §
15, stk. 1, 1. pkt. i lov om assisteret reproduktion kan befrugtede
og ubefrugtede menneskelige æg opbevares i op til 5 år,
hvorefter æggene skal destrueres. I § 15, stk. 1, 2.
pkt., er det bestemt, at den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det
tidspunkt, hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den
enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det
registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig
sygdom. Af § 15, stk. 1, 3. pkt., fremgår det, at den
ansvarlige læge kan tilbagekalde en beslutning om at
forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år, hvis
betingelserne for forlængelsen ikke i længere er
opfyldt.
I den gældende bestemmelse i § 6 i
lov om assisteret reproduktion er det bestemt, at assisteret
reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke må finde sted i de
tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er
ældre end 45 år. Forbuddet mod at behandle kvinder
ældre end 45 år gælder både for
fertilitetsbehandling i offentligt og privat regi.
Efter den gældende bestemmelse i §
1 a i lov om assisteret reproduktion må regionsrådene
på deres sygehuse kun yde behandling med assisteret
reproduktion til enlige kvinder, der ikke har børn, og par,
der ikke har fælles børn. Til en enlig kvinde eller et
par, som har fået et barn ved assisteret reproduktion, og som
efter endt behandling fortsat har nedfrosne æg, kan
regionsrådene dog, inden for den tilladte opbevaringsperiode
på 5 år, tilbyde at opsætte æg med henblik
på, at den enlige kvinde eller parret kan få flere
børn.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at "i op til 5 år" ændres til "indtil det
tidspunkt, hvor den kvinde, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion
som følge af § 6", og at ", jf. dog stk. 2"
indsættes efter "destrueres" i §
15, stk. 1, 1. pkt.
Med den foreslåede ændring vil
grænsen på 5 år for opbevaring af befrugtede og
ubefrugtede æg blive ophævet for æg, der udtages
i forbindelse med fertilitetsbehandling og i forbindelse med
sygdom. Dvs. alle æg, der udtages på medicinsk
indikation (sundhedsfaglig begrundelse). Ophævelsen vil
gælde, uanset om disse æg er nedfrosset før
eller efter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Med den foreslåede ændring vil det
afgørende for, hvor længe æggene vil kunne
opbevares, herefter være kvindens alder, idet
opbevaringsgrænsen vil være svarende til den i lovens
§ 6 fastsatte aldersgrænse for at modtage
fertilitetsbehandling i Danmark. Med den gældende bestemmelse
i lovens § 6 vil det indebære, at de
pågældende æg kan opbevares indtil det tidpunkt,
hvor kvinden, der skal føde barnet, er ældre end 45
år. Grænsen for opbevaring af de pågældende
æg vil gælde uanset, om æggene er nedfrosset i
offentligt eller privat regi og uanset, om der er tale om
befrugtede eller ubefrugtede æg.
Med den foreslåede ændring vil
æg, der nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling,
kunne opbevares indtil det tidpunkt, hvor kvinden pga. alder (jf.
lovens § 6) ikke længere kan modtage
fertilitetsbehandling i Danmark.
Som æg, der udtages i forbindelse med
fertilitetsbehandling, regnes æg, der udtages som led i
såkaldt "reagensglasbehandling". Dvs. almindelig
IVF-behandling (In Vitro Fertilisation), hvor de udtagne æg
befrugtes ved, at hvert æg placeres i en petriskål og
tilsættes omkring 100.000 sædceller, eller
ICSI-behandling (Intra Cytoplasmatisk Sperm Injektion), hvor de
udtagne æg befrugtes ved at injicere en enkelt sædcelle
i hvert æg. Æggene udtages med henblik på
befrugtning - enten med sæd fra kvindens partner eller fra en
sæddoner - og oplægning i kvindens egen livmoder, eller
i tilfælde af ægdonation i recipientens (modtagerens)
livmoder (assisteret reproduktion ved hjælp af både
donoræg og donorsæd kræver dog sundhedsfaglig
begrundelse).
Det bemærkes, at de udtagne æg
befrugtes i umiddelbar forlængelse af ægudtagningen, og
i det omfang det lykkes at befrugte flere æg, oplægges
det antal, som forsvarligt kan oplægges i én
behandlingscyklus (som udgangspunkt ét æg), mens de
resterende befrugtede æg som udgangspunkt nedfryses med
henblik på evt. senere oplægning. I praksis vil det
således som udgangspunkt være befrugtede æg, der
nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling.
Er der efter graviditet fortsat nedfrosne
befrugtede æg, vil disse æg med den foreslåede
ændring af § 15, stk. 1, 1. pkt. i lov om assisteret
reproduktion, kunne opbevares og oplægges med henblik
på fornyet graviditet indtil kvinden fylder 46 år (den
gældende aldersgrænse for at modtage
fertilitetsbehandling i lovens § 6). Hvis de nedfrosne
befrugtede æg er overskydende fra en graviditet opnået
ved fertilitetsbehandling i offentligt regi, vil de overskydende
befrugtede æg kunne opbevares og oplægges i kvindens
livmoder, indtil kvinden fylder 46 år, med henblik på,
at kvinden/parret kan få flere børn, som en del af det
offentlige fertilitetsbehandlingstilbud, jf. den gældende
bestemmelse i § 1 a, 2. pkt., i lov om assisteret
reproduktion.
Med den foreslåede ændring vil
også æg, der nedfryses i forbindelse med sygdom, kunne
opbevares indtil det tidspunkt, hvor kvinden pga. alder ikke
længere kan modtage fertilitetsbehandling. Æg, der
nedfryses i forbindelse med sygdom, vil sædvanligvis blive
nedfrosset ubefrugtede, men kan også befrugtes, inden de
nedfryses.
Som æg, der udtages i forbindelse med
sygdom, regnes bl.a. æg, der udtages i tilfælde, hvor
kvinden rammes af en alvorlig sygdom, hvis effektive behandling
kræver fx kemobehandling med cellebeskadigende effekt eller
strålebehandling med ovariebeskadigelse (beskadigelse af
æggestokkene) m.v. til følge, og kvinden derfor
forinden behandlingens påbegyndelse får tilbudt at
få udtaget og nedfrosset æg med henblik på at
kunne opnå graviditet ved oplægning af ægget
efter endt sygdom.
Det bemærkes, at kvinder, der rammes af
alvorlig sygdom, og som tilbydes nedfrysning af æg forud for
behandlingen, som udgangspunkt også vil få tilbudt at
få nedfrosset ovarievæv i stedet for eller som
supplement til at få nedfrosset æg.
Som æg, der nedfryses i forbindelse med
sygdom, regnes desuden æg, der udtages i tilfælde af
kendte medfødte sygdomme eller dispositioner hos kvinden,
som kan medføre ovariesvigt (fx Turners syndrom eller
galaktosæmi). Det samme gælder æg, der udtages i
forbindelse med genetisk undersøgelse af ægget, hvor
der er en kendt og væsentlig risiko for, at barnet får
en alvorlig arvelig sygdom eller væsentlig kromosomabnormitet
(præimplantationsdiagnostik).
Endvidere kan der være tilfælde,
hvor det efter medicinsk udredning er sandsynliggjort, at kvinden
er disponeret for en præmatur menopause, og der derfor er
medicinsk indikation for ægudtagning med begrundelse i
prognosen for senere etablering af graviditet.
Det bemærkes, at der med
ovenstående ikke er tiltænkt en udtømmende
angivelse af, hvornår æg må anses for at
være udtaget i forbindelse med sygdom. Hvorvidt der i det
enkelte tilfælde vil være medicinsk indikation for
udtagning af æg, vil således bero på en konkret
lægefaglig vurdering.
I den gældende § 15, stk. 1, 2.
pkt., eksisterer der allerede mulighed for, at kvinder, der rammes
af alvorlig sygdom, eller kvinder, hvor den anden part i
ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet
rammes af alvorlig sygdom, kan få forlænget
opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt,
hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den ansvarlige
læge træffer beslutning herom. Med den foreslåede
ændring i § 1, nr. 1, vil kvinder, der rammes af
alvorlig sygdom, som de tilbydes nedfrysning af æg forud for
behandlingen af, imidlertid være garanteret at kunne få
opbevaret deres nedfrosne æg, indtil det tidspunkt, hvor
kvinden pga. alder ikke længere kan modtage
fertilitetsbehandling. Adgangen til den forlængede opbevaring
af de æg nedfrosset pga. alvorlig sygdom vil dermed ikke
længere bero på en konkret lægefaglig
vurdering.
Til nr.
2
Efter den gældende bestemmelse i §
15, stk. 1, 2. pkt., i lov om assisteret reproduktion, kan den
ansvarlige læge beslutte at forlænge
opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt,
hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den enlige kvinde
eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold
eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Efter 3. pkt. kan den
ansvarlige læge tilbagekalde en beslutning i medfør af
2. pkt., når betingelserne efter 2. pkt. ikke længere
er opfyldt.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 2, at ophæve § 15, stk. 1,
2. og 3. pkt. i lov om
assisteret reproduktion.
Den foreslåede ophævelse er en
konsekvens af den foreslåede ændring af § 15, stk.
1, 1. pkt., som følger af lovforslagets § 1, nr. 1,
idet dispensationsmuligheden i den gældende § 15, stk.
1, 2. pkt., hvorefter den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over de tilladte 5 år i
tilfælde af alvorlig sygdom, ikke længere vil
være relevant for æg, der nedfryses i forbindelse med
fertilitetsbehandling og sygdom, såfremt 5-års
grænsen for opbevaring af æg, der nedfryses på
medicinsk indikation, ophæves, som foreslået med
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr.
3
Efter den gældende bestemmelse i §
15, stk. 1, 1. pkt. i lov om assisteret reproduktion kan befrugtede
og ubefrugtede menneskelige æg opbevares i op til 5 år,
hvorefter æggene skal destrueres. I § 15, stk. 1, 2.
pkt., er det bestemt, at den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det
tidspunkt, hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den
enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det
registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig
sygdom. Den ansvarlige læge kan efter § 15, stk. 1, 3.
pkt. tilbagekalde en beslutning om at forlænge
opbevaringsperioden ud over 5 år, hvis betingelserne for
forlængelsen ikke længere er opfyldt.
I den gældende bestemmelse i § 6 i
lov om assisteret reproduktion er det bestemt, at assisteret
reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke må finde sted i de
tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er
ældre end 45 år. Forbuddet mod at behandle kvinder
ældre end 45 år gælder både for
fertilitetsbehandling i offentligt og privat regi.
I § 1, nr. 3, foreslås der indsat
en ny bestemmelse i § 15, stk. 2,
hvorefter de i stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages
på medicinsk indikation, kan opbevares i op til 5 år,
hvorefter æggene skal destrueres, jf. forslaget til §
15, stk. 2, 1. pkt. Det foreslås i § 15, stk. 2, 3. pkt.
fastsat, at den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det
tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion
som følge af § 6, hvis den enlige kvinde eller den ene
part i ægteskabet, det registrerede parforhold eller
forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge
kan tilbagekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor
betingelserne efter 2. pkt. ikke længere er opfyldt.
Med den foreslåede ændring vil den
gældende opbevaringsgrænse på 5 år for
opbevaring af befrugtede og ubefrugtede æg, som fremgår
af den gældende § 15, stk. 1, blive bibeholdt for
æg, der ikke udtages på medicinsk indikation. Det vil
være ensbetydende med, at æg, der udtages på
ikke-medicinsk indikation, fortsat vil skulle destrueres efter 5
års opbevaring. Ligeledes vil adgangen til i tilfælde
af alvorlig sygdom at forlænge opbevaringsperioden ud over 5
år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden er ældre end
45 år, blive bibeholdt for disse æg.
Det bemærkes, at der med den
foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2, 2. og 3.
pkt., er tiltænkt en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 15, stk. 1, 2. og 3. pkt., for
så vidt angår æg, der udtages uden medicinsk
indikation.
Som æg, der udtages på
ikke-medicinsk indikation, regnes æg, der udtages og
nedfryses til evt. fremtidig brug uden at der foreligger en
sundhedsfaglig begrundelse herfor. Nedfrysningen er i stedet
begrundet i sociale forhold, idet æggene nedfryses med
henblik på at udsætte en evt. graviditet til et senere
tidspunkt, hvor det passer bedre ind i kvindens livssituation
(såkaldt "social freezing"). Der er således tale om
æg, der udtages, uden at der på tidspunktet for
udtagningen er et konkret ønske om at opnå
graviditet, hvorfor det som altovervejende hovedregel vil
være ubefrugtede æg, der nedfryses på
ikke-medicinsk indikation.
Det kræver en sundhedsfaglig begrundelse
at få udtaget æg i offentligt regi, og udtagning af
æg på ikke-medicinsk indikation med henblik på at
udsætte evt. graviditet tilbydes derfor ikke som en del af
det offentlige tilbud om fertilitetsbehandling. Nedfrysning af
æg på ikke-medicinsk indikation tilbydes derfor kun i
privat regi og mod egenbetaling.
Idet fertilitetsbehandling ikke må finde
sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde
barnet, er ældre end 45 år, jf. § 6 i lov om
assisteret reproduktion, kan kvinder, der får udtaget og
nedfrosset æg på ikke-medicinsk indikation på
private fertilitetsklinikker, uanset at 5-års grænsen
for opbevaring ikke skulle være udløbet, alene
gøre brug af de nedfrosne æg, indtil de tidspunkt,
hvor de, fylder 46 år.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Loven vil gælde for opbevaring af
ubefrugtede og befrugtede menneskelige æg, uanset om disse
æg er nedfrosset før eller efter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Til §
3
Det følger af § 32 i lov om
assisteret reproduktion, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås derfor, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om assisteret reproduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 15.
Befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg kan opbevares i op
til 5 år, hvorefter æggene skal destrueres. Den
ansvarlige læge kan beslutte at forlænge
opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt,
hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den enlige kvinde
eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold
eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige
læge kan tilbagekalde en beslutning i medfør af 2.
pkt., hvor betingelser efter 2. pkt. ikke længere er
opfyldt. | | 1. I § 15, stk. 1, 1. pkt., ændres
»i op til 5 år« til: »indtil det tidspunkt,
hvor den kvinde, der skal føde barnet, ikke længere
kan modtage behandling med assisteret reproduktion, jf. §
6«, og efter »destrueres« indsættes:
», jf. dog stk. 2«. 2. § 15, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | | | 3. I § 15 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation, kan opbevares i op til 5 år, hvorefter
æggene skal destrueres. Den ansvarlige læge kan
beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år
og indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet,
ikke længere kan modtage behandling med assisteret
reproduktion, jf. § 6, hvis den enlige kvinde eller den ene
part i ægteskabet, det registrerede parforhold eller
forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge
kan tilbagekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor
betingelser efter 2. pkt. ikke længere er
opfyldt.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | Stk. 2. I
tilfælde af kvindens død eller i tilfælde af
parrets separation eller skilsmisse eller samlivets ophør
skal den behandlende sundhedsperson sikre, at de opbevarede
befrugtede æg destrueres. Stk.
3-4. --- | | |
|