Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 15. januar 2021
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret. Flertallet
stemmer imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet vil redegøre for sin
indstilling til ændringsforslagene ved 2. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene
bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget og er meget glade for, at vi på
baggrund af den brede politiske aftale, som Folketingets partier
indgik den 18. oktober 2020, nu kan vedtage dette lovforslag.
Venstre betragter barnløshed som en af vor tids
største samfundsudfordringer, og derfor er vi meget
tilfredse med, at denne dagsorden er blevet prioriteret af
regeringen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der er konsekvensen af en aftale
indgået med sundheds- og ældreministeren om, at
opbevaringsperioden for nedfrosne menneskelige æg på
baggrund af medicinske årsager forlænges. Dansk
Folkeparti støtter samtidig, at lovforslaget får en
hurtig behandling, så de æg, som p.t. skulle destrueres
på grund af 5-årsfristen, kan undgå
destruktion.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Susanne Zimmer (UFG)):
1) I
undertitlen udgår ordene: »udtaget på medicinsk
indikation«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 15, stk. 1, 1.
pkt., udgår: »og efter »destrueres«
indsættes: », jf. dog stk. 2««.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
3) Nr. 3
udgår.
[Opbevaringsgrænsen på
5 år for æg, der ikke udtages på medicinsk
indikation, ophæves også]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Lovforslaget indebærer, at der ikke
længere skal gælde en grænse på 5 år
for opbevaring af menneskelige æg, der udtages på
medicinsk indikation (sundhedsfaglig begrundelse). Ophævelse
af 5-årsgrænsen vil indebære, at æg, der
nedfryses i forbindelse med fertilitetsbehandling, og æg, der
nedfryses i forbindelse med sygdom, ikke længere skal
destrueres efter 5 års opbevaring. Lovforslaget ændrer
ikke ved opbevaringsperioden for æg, der ikke udtages
på medicinsk indikation. Den gældende
opbevaringsgrænse på 5 år bliver opretholdt for
disse æg.
Ændringsforslagene indebærer,
at opbevaringsgrænsen på 5 år for æg, der
ikke udtages på medicinsk indikation, også bliver
ophævet.
Baggrunden for ændringsforslagene er,
at Enhedslisten ønsker at gøre op med den ulighed
mellem mænd og kvinders kønsceller, som lovforslaget
vil opretholde, hvis det vedtages uden
ændringsforslagene.
Ved at skelne mellem de tilladte
opbevaringsperioder for nedfrosne æg udtaget på
medicinsk indikation og æg udtaget uden medicinsk indikation
opretholdes en ulighed i loven, set i forhold til
sædceller.
Det finder Enhedslisten urimeligt og
foreslår derfor, at kravet om, at ægceller er udtaget
på medicinsk indikation, fjernes.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december
2020 og var til 1. behandling den 13. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 11. november 2020 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 76. Den 22. december 2020
sendte sundheds- og ældreministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Hans
Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie
Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per
Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |