Skriftlig fremsættelse (18. december
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven,
ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af
registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler,
ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet,
forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og
vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning
af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for
privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig
opladning af eldrevne køretøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 129)
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har den 4.
december 2020 indgået Aftale om grøn omstilling af
vejtransporten, der sikrer finansiering og konkrete tiltag, som
skønnes at løfte antallet af nul- og
lavemissionsbiler til 775.000 i 2030. Samlet set medfører
aftalen drivhusgasreduktioner på 1 mio. t i 2025 og 2,1 mio.
t i 2030. Det er et væsentlig bidrag til Danmarks 70 pct.
målsætning. Lovforslaget har til formål at
udmønte dele af denne aftale.
Aftalepartierne ønsker en
ambitiøs grøn omstilling af vejtransporten. Et
væsentligt element heri er omlægning af bilafgifterne.
Med aftalen fastlægges afgiftssystemet frem mod 2030,
så der opnås markant flere grønne biler på
de danske veje. Det skal sikre, at bilfabrikanterne introducerer
deres nye elbiler på det danske marked.
Det sker samtidig med, at der tages hensyn
til de behov, der er for transport i alle dele af Danmark. Det er
derfor fortsat muligt at få en travl hverdag til at
hænge sammen. Det gælder også i forhold til
erhvervslivets samlede transportbehov. Samtidig indgår der i
aftalen flere tiltag, der gør det nemmere at være
grøn i hverdagen ved at understøtte valg af
grønne transportformer.
Med aftalen skabes der således et
afgiftssystem, som sikrer ro på bilmarkedet mange år
frem. Desuden holdes antallet af konventionelle biler i 2030
på det nuværende niveau. Set i sammenhæng med
aftalepartiernes ambition om 1 mio. grønne biler i 2030, vil
aftalen således sikre en reel og mærkbar grøn
omstilling af transportsektoren til gavn for fremtidige
generationer.
Den teknologiske udvikling på
området går dog hurtigt. Aftalepartierne vil derfor
løbende overvåge udviklingen i antallet af
grønne biler og i 2025 gøre status og drøfte
initiativer, der kan indfri ambitionen om 1 mio. grønne
biler, og konkrete tiltag, der kan tilvejebringe den
nødvendige finansiering.
Omlægningen af bilafgifterne
skønnes at reducere CO2-udledningen med 0,2 mio. t i 2025 og 0,5
mio. t i 2030.
Med lovforslaget foreslås der en
omlægning af registreringsafgiften, så den fremover
baseres på bilens værdi og CO2-udledning. Der foreslås en
ændring i satserne og skalaknækkene for person- og
varebiler m.v. Der foreslås derudover at indføre et
bundfradrag for alle person- og varebiler, samtidig med, at alle
fradrag og tillæg for brændstofeffektivitet og
sikkerhedsudstyr afskaffes. Det bidrager til en forenkling af
afgiftssystemet. Afgifterne for varebiler, motorcykler,
autocampere, veteranbiler m.v. konsekvensrettes, så disse
følger bilomlægningen for personbiler.
Det foreslås derudover at
nedsætte den nuværende indfasning i
registreringsafgiften for nul- og lavemissionsbiler.
Nulemissionsbiler indfases med 40 pct. i indfasningsprocenten i
2021-2025, og gradvist stigende til 80 pct. i 2030.
Lavemissionsbiler indfases med 45 pct. i 2021, gradvis stigende til
65 pct. i 2025 og 80 pct. i 2030.
Ændringerne vedrørende
registreringsafgiften gælder for alle
køretøjer, der indregistreres den 18. december 2020
eller senere.
Der foreslås derudover en
forlængelse af særordningen med lav elafgift til
opladning på el til opladning af nul- og lavemissionsbiler
til og med 2030.
Med lovforslaget foreslås endvidere
en forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften
(grøn ejerafgift), vægtafgiften og udligningsafgiften.
Forhøjelsen vil gælde for alle afgiftspligtige
køretøjer fra og med første afgiftsperiode,
der påbegyndes for det enkelte køretøj den 15.
februar 2021 eller senere.
Det foreslås derudover, at ejer- og
udligningsafgiften omlægges for nye biler fra en afgift, der
er differentieret efter, hvor langt bilerne kører på
henholdsvis en liter benzin og diesel, til en afgift, der er
differentieret efter, hvor mange gram CO2 bilerne udleder pr. kilometer.
Omlægningen gælder for alle biler, der indregistreres
den 1. juli 2021 eller senere.
Herudover foreslås det på
personskatteområdet at justere beskatningen af fri bil,
så miljøtillægget vægtes højere i
beskatningsgrundlaget, og at anskaffelsesprisen vægtes
mindre.
Endelig foreslås det at hæve
det deleøkonomiske bundfradrag for privat udlejning af nul-
og lavemissionsbiler fra 10.700 kr. (2021-niveau) til 20.000 kr.
(2021-niveau) om året fra og med indkomståret 2021. Det
vil bidrage til at gøre det mere attraktivt at dele
grønne biler og gøre bedre brug af de nuværende
grønne biler.
Lovforslaget skønnes med betydelig
usikkerhed samlet set at være provenuneutral i 2021 og 2030.
Akkumuleret over perioden 2021-2030 skønnes lovforslaget at
indebære et merprovenu på 0,2 mia. kr.
Loven træder i kraft den 1. juni
2021. Ændringer vedrørende registreringsafgift
får virkning fra fremsættelsestidspunktet den 18.
december 2020, og ændringer vedrørende løbende
afgifter får virkning for alle biler fra og med første
afgiftsperiode for det enkelte køretøj den 15.
februar 2021 eller senere.
Ændringerne af beskatningen af fri
bil og ladestandere får virkning fra og med den 1. juli 2021
for alle medarbejdere, der beskattes af fri bil.
Forslaget er sendt i høring samtidig
med fremsættelsen henset til tidspunktet for indgåelse
af den politiske Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
den 4. december 2020 og det forhold, at visse dele af lovforslaget
skal have virkning fra og med fremsættelsestidspunktet den
18. december 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.