Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. februar 2021
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven,
ligningsloven og forskellige andre love
(Ændring af registreringsafgiften af
person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af
tillæg og fradrag for energieffektivitet, forhøjelse
af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og
omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning
af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for
privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig
opladning af eldrevne køretøjer m.v.)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1126 af 19. november 2019,
§ 4 i lov nr. 2221 af 29. december 2020 og lov nr. 2222 af 29.
december 2020, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 a, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »56.800 kr.« til: »47.000
kr.«
2.
I § 2, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 5, stk. 1, 2 og 8« til:
»§ 5, stk. 1, 2 og 7,«.
3.
I § 2, stk. 3, § 3 a, stk. 8,
§ 3 b, stk. 11 og 13, og
§ 7 b, stk. 1, ændres
»§§ 4-5 e« til: »§§ 4-5
c«.
4. § 3,
stk. 2 og 3, ophæves.
5.
I § 4, stk. 1, nr. 1,
ændres »85 pct. af 8.900 kr.-54.500 kr.
(2010-niveau)« til: »25 pct. af 17.100 kr.
(2010-niveau), 85 pct. af 17.100 kr.-58.100 kr.
(2010-niveau)«.
6.
I § 4, stk. 1, nr. 2,
ændres »jf. dog §§ 5-6 a: 85 pct. af 172.900
kr. (2010-niveau)« til: »jf. dog §§ 5-5 c: 25
pct. af 55.600 kr. (2010-niveau), 85 pct. af 55.600 kr.-172.900 kr.
(2010-niveau)«.
7. § 4,
stk. 2-6, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
For personbiler beregnes et tillæg i registreringsafgiften
efter stk. 1, nr. 2, på 213,5 kr. (2010-niveau) pr. g af de
første 125 g CO2 pr. km, 427
kr. (2010-niveau) pr. g af de næste 35 g CO2 pr. km og 812 kr. (2010-niveau) pr. g
CO2 pr. km af resten.
Stk. 3.
Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse
med den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP),
jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets
direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008
(NEDC) multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke
foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet
brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler.
For personbiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet
brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For
personbiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet
i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af
bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10.
Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes
til CO2-udledning i gram pr.
kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.
Stk. 4.
Grænseværdierne for CO2-udledning, der er angivet i stk. 2,
reguleres med et reguleringstal. Reguleringstallet udgør
1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033
årligt i hvert af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert
af årene 2026-2035, og de herved fremkomne
grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram.
Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for
2035.
Stk. 5. For
personbiler gives der et fradrag i afgiften efter stk. 1, nr. 2, og
tillæg efter stk. 2 på 18.500 kr. (2010-niveau).
Fradraget kan dog højst udgøre summen af afgift efter
stk. 1, nr. 2, og tillæg efter stk. 2.«
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og
7.
8.
I § 4, stk. 7, 2. pkt., der
bliver stk. 6, 2. pkt., ændres »stk. 1-3, 5 og 6,
§ 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og §
8, stk. 7« til: »stk. 1, 2 og 5, § 5 b, stk. 2-4,
og § 5 c, stk. 2«.
9. § 4,
stk. 9-12, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 8.
Beløbene i stk. 1, 2 og 5 reguleres efter personskattelovens
§ 20. De regulerede beløb i stk. 2 afrundes dog til
nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 9. For
benzindrevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af § 5 a,
stk. 2, 2. pkt., beregnes tillæg for hele CO2-udledningen med den laveste sats, jf.
stk. 2.«
10.
I § 5, stk. 1, ændres
»54.200 kr.« til: »64.100 kr.«
11. I
§ 5, stk. 2, 1. pkt., ændres
»38.200 kr.« til: »64.100 kr.
(2010-niveau)«, og »30 pct.« ændres til:
»50 pct.«, og i 2. pkt.
ændres »56.800 kr.« til: »47.000 kr. inkl.
tillæg efter stk. 4 og fradrag efter stk. 6.«
12. § 5,
stk. 4-7, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
For varebiler beregnes et tillæg på 213,5 kr.
(2010-niveau) pr. gram CO2 pr.
kilometer i registreringsafgiften efter stk. 1 og 2.
Stk. 5.
Grundlaget for tillæg efter stk. 4 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse
med den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP),
jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For varebiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets
direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008
(NEDC) multipliceret med 1,21. For varebiler, for hvilke der ikke
foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet
brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler.
For varebiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet
brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For
varebiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet
i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af
bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10.
Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes
til CO2-udledning i gram pr.
kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.
Stk. 6. For
varebiler gives der et fradrag i afgift efter stk. 1 og 2 og
tillæg efter stk. 4 på 25.600 kr. (2010-niveau).
Fradraget kan dog højst udgøre summen af afgift efter
stk. 1 og 2 og tillæg efter stk. 4.«
Stk. 8-13 bliver herefter stk. 7-12.
13.
I § 5, stk. 8, 2. pkt., der
bliver stk. 7, 2. pkt., ændres »stk. 1, 2, 4, 5, 7 og
12, § 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og
§ 8, stk. 7« til: »stk. 1, 2, 4, 6 og 11, § 5
b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2«.
14. I
§ 5, stk. 10, 1. pkt., der bliver
stk. 9, 1. pkt., ændres »Stk. 1-9« til:
»Stk. 1-8«.
15.
I § 5, stk. 11, der bliver
stk. 10, ændres »stk. 1-9« til: »stk.
1-8«.
16.
I § 5, stk. 12, 1. pkt., der
bliver stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 1-11« til:
»stk. 1-10«, og i 2.-4.
pkt. ændres »stk. 8« til: »stk.
7«.
17.
I § 5, stk. 12, 2. pkt., der
bliver stk. 11, 2. pkt., ændres »54.200 kr.« til:
»64.100 kr.«, i 3. pkt.
ændres »30 pct.« til: »50 pct.«, og
»38.200 kr.« ændres til: »64.100 kr.
(2010-niveau)«, og i 4. pkt.
ændres »56.800 kr.« til: »47.000
kr.«
18. § 5,
stk. 13, der bliver stk. 12, affattes således:
»Stk. 12.
Beløbene i stk. 1, 2, 4, 6 og 11 reguleres efter
personskattelovens § 20. Det regulerede beløb i stk. 4
afrundes dog til nærmeste hele kronebeløb.«
19. § 5,
stk. 14, ophæves.
20. § 5 a,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
21. §§ 5 b-5 e ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 5 b. For biler, der
udleder 0 g CO2 pr. km, og for el-
og brændselscelledrevne motorcykler beregnes afgiften som 40
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a ved
bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering, jf. dog stk.
2-6, fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december
2025, hvorefter procentdelen årligt stiger med 8 procentpoint
til og med 2030, hvor der beregnes 80 pct. af registreringsafgiften
efter §§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens eller motorcyklens
anmeldelse til registrering fra og med den 1. januar 2031 beregnes
afgiften som 84 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4,
5 eller 5 a, hvorefter procentdelen årligt stiger med 4
procentpoint til og med 2035, hvor der beregnes 100 pct. af
registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a.
Stk. 2. For
biler omfattet af § 4, stk. 1, nr. 2, gives der et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 1 på 170.000 kr. ved bilens
anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og
med den 31. december 2021, 167.500 kr. i 2022, 165.000 kr. i 2023,
162.500 kr. i 2024, 160.000 kr. i 2025, 155.400 kr. i 2026, 150.800
kr. i 2027, 146.200 kr. i 2028 og 141.600 kr. i 2029. Fra og med
2030 udgør fradraget 137.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt
udgøre afgiften efter stk. 1.
Stk. 3. For
biler omfattet af § 5, stk. 1 og 2, gives der et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 1 på 80.000 kr. ved bilens
anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og
med den 31. december 2021, 78.750 kr. i 2022, 77.500 kr. i 2023,
76.250 kr. i 2024, 75.000 kr. i 2025, 73.000 kr. i 2026, 71.000 kr.
i 2027, 69.000 kr. i 2028 og 67.000 kr. i 2029. Fra og med 2030
udgør fradraget 65.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt
udgøre afgiften efter stk. 1.
Stk. 4. For el-
og brændselscelledrevne motorcykler gives der et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 1 på 106.500 kr. ved
motorcyklens anmeldelse til registrering fra og med den 18.
december 2020 til og med den 31. december 2021, 105.250 kr. i 2022,
104.000 kr. i 2023, 102.750 kr. i 2024, 101.500 kr. i 2025, 99.500
kr. i 2026, 97.500 kr. i 2027, 95.500 kr. i 2028 og 93.500 kr. i
2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 91.500 kr. Fradraget
kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 1.
Stk. 5. For
eldrevne biler, der udleder 0 g CO2
pr. km, gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi
efter §§ 4, 5 eller 5 a som beregnet efter stk. 1
på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til
fremdrift, dog højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til
registrering fra og den med 18. december 2020 til og med den 31.
december 2021, 1.300 kr. pr. kWh i 2022, 900 kr. pr. kWh i 2023 og
500 kr. kWh i 2024.
Stk. 6. For
brændselscelledrevne biler, der udleder 0 g CO2 pr. km, gives der et fradrag i den
afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a som
beregnet efter stk. 1 på 58.500 kr. ved bilens anmeldelse til
registrering i 2022, 40.500 kr. i 2023 og 22.500 kr. i 2024.
§ 5 c. For biler, der udleder
mere end 0 g CO2, men under 50 g
CO2 pr. km, beregnes afgiften som 45
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a ved
bilens anmeldelse til registrering, jf. dog stk. 2 og 3, fra og med
den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, hvorefter
procentdelen årligt stiger med 5 procentpoint til og med
2025, hvor der beregnes 65 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens anmeldelse til registrering
fra og med den 1. januar 2026 beregnes afgiften som 68 pct. af
registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter
procentdelen årligt stiger med 3 procentpoint til og med
2030, hvor der beregnes 80 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens anmeldelse til registrering
fra og med den 1. januar 2031 beregnes afgiften som 84 pct. af
registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter
procentdelen årligt stiger med 4 procentpoint til og med
2035, hvor der beregnes 100 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a.
Stk. 2. Der
gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på
50.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den
18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 48.750 kr. i
2022, 47.500 kr. i 2023, 46.250 kr. i 2024, 45.000 kr. i 2025,
43.000 kr. i 2026, 41.000 kr. i 2027, 39.000 kr. i 2028 og 37.000
kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 35.000 kr.
Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk.
1.
Stk. 3. Der
gives et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter
§§ 4, 5 eller 5 a som beregnet efter stk. 1 på
1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog
højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til registrering fra og
med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 1.300
kr. pr. kWh i 2022, 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i
2024.«
22.
I § 7, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », medmindre disse er omfattet af § 10, stk.
4«, og i 3. pkt. udgår
», dog uden tillæg eller fradrag for eventuelt
manglende sikkerhedspuder«.
23. § 7,
stk. 3, 5. pkt., og § 7 a, stk. 3,
4. pkt., ophæves.
24. I
§ 7 a, stk. 3, 5. pkt., der bliver
4. pkt., ændres »1.-4.« til:
»1.-3.«
25. I
§ 7 b, stk. 2, nr. 1 og 2, ændres i alt fire steder
»§ 4, stk. 7« til: »§ 4, stk.
6«.
26. I
§ 7 b, stk. 2, nr. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 5, stk. 1, 2 eller 8« til:
»§ 5, stk. 1, 2 eller 7«, og »§ 5, stk.
8« ændres til: »§ 5, stk. 7«.
27. To
steder i § 7 b, stk. 2, nr. 5, og
i § 27, stk. 1, nr. 4,
ændres »§§ 5 b-5 e« til:
»§§ 5 b eller 5 c«.
28. § 8,
stk. 6-8, ophæves.
Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 6 og
7.
29.
I § 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 8, stk. 9« til: »§ 8,
stk. 6«.
30.
I § 10, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »i medfør af § 7 a, stk. 5«
til: », jf. § 1, stk. 3«.
31. § 10,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
For biler, der er mere end 35 år gamle, jf. § 4, stk. 7,
beregnes afgiften uden tillæg for CO2-udledning, jf. § 4, stk. 2, og
§ 5, stk. 4, og uden bundfradrag efter § 4, stk. 5, og
§ 5, stk. 6, og afgiften kan ikke overstige afgiften beregnet
på grundlag af 75 pct. af bilens nypris indbefattet
merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. For
motorcykler, der er mere end 35 år gamle, jf. § 4, stk.
7, kan afgiften ikke overstige afgiften beregnet på grundlag
af 40 pct. af køretøjets nypris indbefattet
merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Er der for
samme køretøj udbetalt godtgørelse efter
§ 7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte
godtgørelse.«
§ 2
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 169 af 18. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
1.
I § 2, 1. pkt., ændres
»med én decimal« til: »til en
decimal«
2.
I § 2 indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum:
»For biler, hvor CO2-udledningen er fastsat i
overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP),
jf. bilag XXI til Kommissionens forordning om supplerende regler
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer, om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/46/EF, Kommissionens forordning (EF) nr.
692/2008 og Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 og om
ophævelse af Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008,
anvendes denne.«
3. § 3,
stk. 1, affattes således:
»Af alle afgiftspligtige biler betales afgift
af bilens brændstofforbrug, jf. §§ 2 og 4, udtrykt
som kilometer pr. liter som anmeldt til Trafikstyrelsen eller som
fremlagt ved syn hos en synsvirksomhed med henblik på
første registrering senest den 30. juni 2021. Afgiften
svares med de nedenfor under A eller B anførte
beløb.
A. Benzindrevne biler m.v. | Brændstofforbrug | Forbrugsafgift pr. 6 måneder
(kr.) | (Kilometer pr. liter) | Personbiler registreret første gang
her i landet før den 3. oktober 2017 og varebiler. | Personbiler registreret første gang
her i landet den 3. oktober 2017 eller senere. | Mindst 50,0 | 330 | 330 | Under 50,0 men ikke under 44,4 | 330 | 370 | Under 44,4 men ikke under 40,0 | 330 | 390 | Under 40,0 men ikke under 36,4 | 330 | 410 | Under 36,4 men ikke under 33,3 | 330 | 430 | Under 33,3 men ikke under 28,6 | 330 | 460 | Under 28,6 men ikke under 25,0 | 330 | 500 | Under 25,0 men ikke under 22,2 | 330 | 540 | Under 22,2 men ikke under 20,0 | 330 | 580 | Under 20,0 men ikke under 18,2 | 640 | 890 | Under 18,2 men ikke under 16,7 | 940 | 1.190 | Under 16,7 men ikke under 15,4 | 1.260 | 1.510 | Under 15,4 men ikke under 14,3 | 1.570 | 1.820 | Under 14,3 men ikke under 13,3 | 1.870 | 2.120 | Under 13,3 men ikke under 12,5 | 2.180 | 2.430 | Under 12,5 men ikke under 11,8 | 2.480 | 2.730 | Under 11,8 men ikke under 11,1 | 2.790 | 3.040 | Under 11,1 men ikke under 10,5 | 3.100 | 3.350 | Under 10,5 men ikke under 10,0 | 3.410 | 3.660 | Under 10,0 men ikke under 9,1 | 4.010 | 4.260 | Under 9,1 men ikke under 8,3 | 4.650 | 4.900 | Under 8,3 men ikke under 7,7 | 5.260 | 5.510 | Under 7,7 men ikke under 7,1 | 5.870 | 6.120 | Under 7,1 men ikke under 6,7 | 6.480 | 6.730 | Under 6,7 men ikke under 6,3 | 7.110 | 7.360 | Under 6,3 men ikke under 5,9 | 7.720 | 7.970 | Under 5,9 men ikke under 5,6 | 8.330 | 8.580 | Under 5,6 men ikke under 5,3 | 8.970 | 9.220 | Under 5,3 men ikke under 5,0 | 9.580 | 9.830 | Under 5,0 men ikke under 4,8 | 10.190 | 10.440 | Under 4,8 men ikke under 4,5 | 10.800 | 11.050 | Under 4,5 | 11.430 | 11.680 |
|
B. Dieseldrevne biler | Brændstofforbrug (Kilometer pr. liter) | Forbrugsafgift pr. 6 måneder
(kr.) | Udligningsafgift pr. 6 måneder
(kr.) |
| Personbiler registreret første gang
her i landet før den 3. oktober 2017 og varebiler. | Personbiler registreret første gang
her i landet den 3. oktober 2017 eller senere. | Mindst 56,3 | - | 330 | 130 | Under 56,3 men ikke under 50,0 | - | 370 | 130 | Under 50,0 men ikke under 45,0 | - | 390 | 130 | Under 45,0 men ikke under 41,0 | - | 410 | 130 | Under 41,0 men ikke under 37,6 | - | 430 | 130 | Under 37,6 men ikke under 32,1 | - | 460 | 130 | Under 32,1 men ikke under 28,1 | - | 500 | 610 | Under 28,1 men ikke under 25,0 | - | 540 | 1.090 | Under 25,0 men ikke under 22,5 | 330 | 580 | 1.180 | Under 22,5 men ikke under 20,5 | 640 | 890 | 1.300 | Under 20,5 men ikke under 18,8 | 940 | 1.190 | 1.400 | Under 18,8 men ikke under 17,3 | 1.260 | 1.510 | 1.510 | Under 17,3 men ikke under 16,1 | 1.570 | 1.820 | 1.620 | Under 16,1 men ikke under 15,0 | 1.870 | 2.120 | 1.740 | Under 15,0 men ikke under 14,1 | 2.180 | 2.430 | 1.870 | Under 14,1 men ikke under 13,2 | 2.480 | 2.730 | 1.990 | Under 13,2 men ikke under 12,5 | 2.790 | 3.040 | 2.120 | Under 12,5 men ikke under 11,9 | 3.100 | 3.350 | 2.220 | Under 11,9 men ikke under 11,3 | 3.410 | 3.660 | 2.330 | Under 11,3 men ikke under 10,2 | 4.010 | 4.260 | 2.580 | Under 10,2 men ikke under 9,4 | 4.650 | 4.900 | 2.790 | Under 9,4 men ikke under 8,7 | 5.260 | 5.510 | 3.010 | Under 8,7 men ikke under 8,1 | 5.870 | 6.120 | 3.270 | Under 8,1 men ikke under 7,5 | 6.480 | 6.730 | 3.460 | Under 7,5 men ikke under 7,0 | 7.110 | 7.360 | 3.680 | Under 7,0 men ikke under 6,6 | 7.720 | 7.970 | 3.950 | Under 6,6 men ikke under 6,2 | 8.330 | 8.580 | 4.160 | Under 6,2 men ikke under 5,9 | 8.970 | 9.220 | 4.380 | Under 5,9 men ikke under 5,6 | 9.580 | 9.830 | 4.640 | Under 5,6 men ikke under 5,4 | 10.190 | 10.440 | 4.870 | Under 5,4 men ikke under 5,1 | 10.800 | 11.050 | 5.170 | Under 5,1 | 11.430 | 11.680 | 5.410 |
|
« |
4. I
§ 3, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »eldrevne biler«:
»registreret første gang den 17. december 2020 eller
tidligere«.
5. I
§ 3, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med benzin«:
»og er registreret første gang den 17. december 2020
eller tidligere«.
6. I
§ 3, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med diesel«:
»og er registreret første gang den 17. december 2020
eller tidligere«.
7. I
§ 3, stk. 7, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med natur- og
biogas«: »og er registreret første gang den 17.
december 2020 eller tidligere«.
8. I
§ 3, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »brændselscelledrevne
biler«: », der er registreret første gang den
17. december 2020 eller tidligere,«.
9. § 3,
stk. 11-14, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 11.
De i stk. 1 under A angivne beløb for forbrugsafgift og de
under B angivne beløb for forbrugsafgift og udligningsafgift
opkræves for det enkelte køretøj fra og med den
første afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. januar
2021 eller senere, jf. dog stk. 12 og 13.
Stk. 12. Den 15.
februar 2021 forhøjes de i stk. 1 under B angivne
beløb for udligningsafgift med 20,7 pct. De beløb,
der fremkommer ved procentreguleringen, afrundes til nærmeste
hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således
forhøjede beløb for udligningsafgift i stk. 1 under B
opkræves for det enkelte køretøj fra og med den
første afgiftsperiode, der påbegyndes den 15. februar
2021 eller senere.
Stk. 13. For
kalenderåret 2022 forhøjes de beløb, der er
angivet i stk. 1 under A og B for forbrugsafgift med 3,0 pct. For
kalenderåret 2023 forhøjes de i stk. 1 under A og B
angivne beløb for forbrugsafgift med 9,7 pct. For
kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under A og B
angivne beløb for forbrugsafgift med 16,8 pct. For
kalenderåret 2025 forhøjes de i stk. 1 under A og B
angivne beløb for forbrugsafgift med 24,4 pct. For
kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under A og B
angivne beløb for forbrugsafgift med 36,9 pct. De
beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1-5.
pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der
er deleligt med ti. De således forhøjede beløb
for forbrugsafgift i stk. 1 under A og B opkræves for det
enkelte køretøj fra og med den første
afgiftsperiode, der påbegyndes efter
forhøjelsen.«
10.
Efter § 3 b indsættes før overskriften før
§ 4:
Ȥ 3 c. Af
afgiftspligtige biler, der er registreret første gang den 1.
juli 2021 eller senere, betales afgift af bilens CO2-udledning, jf. §§ 2 og 4,
udtrykt som gram CO2 udledt pr.
kilometer. Afgiften svares med de nedenfor under A anførte
beløb.
A. Alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne
biler | CO2-baseret
afgift |
| (Gram CO2
udledt pr. kilometer) | Afgift pr. 6 måneder (kr.) | Udligningsafgift for dieseldrevne biler
pr. 6 måneder (kr.) | Højst 58 | 330 | 160 | Over 58 men ikke over 65 | 370 | 160 | Over 65 men ikke over 73 | 390 | 160 | Over 73 men ikke over 80 | 410 | 160 | Over 80 men ikke over 87 | 430 | 160 | Over 87 men ikke over 102 | 460 | 160 | Over 102 men ikke over 116 | 500 | 740 | Over 116 men ikke over 131 | 540 | 1.320 | Over 131 men ikke over 145 | 580 | 1.420 | Over 145 men ikke over 160 | 890 | 1.570 | Over 160 men ikke over 174 | 1.190 | 1.690 | Over 174 men ikke over 189 | 1.510 | 1.820 | Over 189 men ikke over 203 | 1.820 | 1.960 | Over 203 men ikke over 218 | 2.120 | 2.100 | Over 218 men ikke over 232 | 2.430 | 2.260 | Over 232 men ikke over 246 | 2.730 | 2.400 | Over 246 men ikke over 262 | 3.040 | 2.560 | Over 262 men ikke over 277 | 3.350 | 2.680 | Over 277 men ikke over 290 | 3.660 | 2.810 | Over 290 men ikke over 319 | 4.260 | 3.110 | Over 319 men ikke over 350 | 4.900 | 3.370 | Over 350 men ikke over 377 | 5.510 | 3.630 | Over 377 men ikke over 409 | 6.120 | 3.950 | Over 409 men ikke over 433 | 6.730 | 4.180 | Over 433 men ikke over 461 | 7.360 | 4.440 | Over 461 men ikke over 492 | 7.970 | 4.770 | Over 492 men ikke over 519 | 8.580 | 5.020 | Over 519 men ikke over 548 | 9.220 | 5.290 | Over 548 men ikke over 581 | 9.830 | 5.600 | Over 581 men ikke over 605 | 10.440 | 5.880 | Over 605 men ikke over 645 | 11.050 | 6.240 | Over 645 | 11.680 | 6.530 |
|
Stk. 2. For
benzin- og dieseldrevne biler med en køreklar vægt
på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger oplysninger om
CO2-udledning fastsat i
overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP),
jf. bilag XXI til Kommissionens forordning om supplerende regler
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer, om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/46/EF, Kommissionens forordning (EF) nr.
692/2008 og Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 og om
ophævelse af Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008,
fastsættes CO2-udledningen ved
at multiplicere det efter § 3, stk. 9, beregnede
brændstofforbrug udtrykt i liter pr. 100 km med 29 for
benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.
Stk. 3. For
kalenderåret 2022 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for CO2-baseret afgift
med 3,0 pct. For kalenderåret 2023 forhøjes de i stk.
1 under A angivne beløb for CO2-baseret afgift med 9,7 pct. For
kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for CO2-baseret afgift
med 16,8 pct. For kalenderåret 2025 forhøjes de i stk.
1 under A angivne beløb for CO2-baseret afgift med 24,4 pct. For
kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for CO2-baseret afgift
med 36,9 pct. De beløb, der fremkommer ved
procentreguleringerne efter 1-5. pkt., afrundes opad til
nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De
således forhøjede beløb for CO2-baseret afgift i stk. 1 under A
opkræves for det enkelte køretøj fra og med den
første afgiftsperiode, der påbegyndes efter
forhøjelsen.«
11.
I § 6, stk. 2,
indsættes efter »under B«: »eller i §
3 c, stk. 1, under A«.
12. § 6,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
13.
I § 7, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »under B«: »eller § 3
c, stk. 1, under A«.
§ 3
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
477 af 14. april 2020, foretages følgende
ændringer:
1. § 2 b,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
2. § 3,
stk. 1, affattes således:
»Af personmotorkøretøjer og af
påhængs- og sættevogne til personbefordring
svares afgift af køretøjernes egenvægt efter
nedenstående satser. Af campingvogne svares afgift med 32
pct. af vægtafgiftssatserne under A, men ikke
udligningsafgift. Af sættevogne svares afgift som for
påhæng?svogne.
A. Personmotorkøretøjer
bortset fra busser (rute- og turistbiler m.m.) og hyrevogne.
Påhængs- og sættevogne til
personbefordring. Afgift pr. køretøj pr. 6
måneder, hvor andet ikke fremgår. | Vægtafgift kr. | Udligningsafgift kr. | I. Egenvægt indtil 600 kg |
|
|
| Motorcykler pr. 12 måneder |
| 730 | 550 | Andre personmotorkøretøjer
pr. 6 måneder |
| 1.060 | 800 | II. Egenvægt 601-800 kg |
| 1.290 | 980 | III. Egenvægt 801-1.100 kg |
| 1.760 | 1.300 | IV. Egenvægt 1.101-1.300 kg |
| 2.340 | 1.650 | V. Egenvægt 1.301-1.500 kg |
|
|
| Pr. 6 måneder |
| 3.050 |
| Pr. 3 måneder |
| 1.550 | 1.060 | VI. Egenvægt 1.501-2.000 kg |
|
|
| Pr. 6 måneder |
| 4.200 |
| Pr. 3 måneder |
| 2.110 | 1.410 | VII. Egenvægt over 2.000 kg |
|
|
| Afgift pr. 100 kg egenvægt pr. 3
måneder |
| 120 | 80 |
|
B. Busser, turistbiler og lign. med
højst to aksler se § 15, stk. 1, nr. 6 | Vægtafgift | Udligningsafgift | (Rutebiler, se § 15, stk. 1, nr.
6) |
|
| Afgift pr. køretøj pr. 12
måneder | kr. | kr. | I. Egenvægt indtil 1.300 kg | 450 | 1.130 |
| II. Egenvægt 1.301-1.500 kg | 585 | 1.160 |
| III. Egenvægt 1.501-2.000 kg | 810 | 1.230 |
| IV. Egenvægt 2.001-3.000 kg | 900 | 1.230 |
| V. Egenvægt 3.001-4.000 kg | 1.440 | 1.230 |
| VI. Egenvægt 4.001-5.000 kg | 1.920 | 1.230 |
| VII. Egenvægt 5.001-6.000 kg | 2.400 | 1.230 |
| VIII. Egenvægt 6.001-7.000 kg | 3.120 | 1.230 |
| IX. Egenvægt 7.001-8.000 kg | 3.640 | 1.230 |
| X. Egenvægt 8.001-9.000 kg | 4.160 | 1.230 |
| XI. Egenvægt over 9.000 kg |
|
|
| Afgift pr. 100 kg egenvægt | 50 | 14 |
|
|
|
|
| C. Busser, turistbiler og lign. med mere
end to aksler | Vægtafgift kr. | Udligningsafgift kr. |
| Afgift pr. 100 kg egenvægt pr. 12
måneder | 36 | 10 |
|
|
|
|
| D. Personbiler med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport |
| Udligningsafgift | (Ambulancer, se § 15, stk. 1, nr.
5) |
|
| Afgift pr. køretøj pr. 12
måneder |
| kr. | I. Egenvægt indtil 800 kg |
| 2.500 |
| II. Egenvægt 801-1.100 kg |
| 3.100 |
| III. Egenvægt 1.101-1.300 kg |
| 3.670 |
| IV. Egenvægt 1.301-1.500 kg |
| 4.020 |
| V. Egenvægt 1.501-2.000 kg |
| 4.440 |
| VI. Egenvægt over 2.000 kg |
| 5.320 |
|
|
« |
3. § 3,
stk. 3-6, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
De i stk. 1 under A-C angivne beløb for vægtafgift og
udligningsafgift og de under D angivne beløb for
udligningsafgift opkræves for det enkelte
køretøj fra og med den første afgiftsperiode,
der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere, jf. dog stk.
4 og 5.
Stk. 4. Den 15.
februar 2021 forhøjes de i stk. 1 under A og D angivne
beløb for udligningsafgift med 20,7 pct. De beløb,
der fremkommer ved procentreguleringen, afrundes til nærmeste
hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således
forhøjede beløb for udligningsafgift i stk. 1 under A
og D opkræves for det enkelte køretøj fra og
med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 15.
februar 2021 eller senere.
Stk. 5. For
kalenderåret 2022 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for vægtafgift med 3,0 pct. For
kalenderåret 2023 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for vægtafgift med 9,7 pct. For
kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for vægtafgift med 16,8 pct. For
kalenderåret 2025 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for vægtafgift med 24,4 pct. For
kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under A angivne
beløb for vægtafgift med 36,9 pct. De beløb,
der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1-5. pkt., afrundes
opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med
ti. De således forhøjede beløb for
vægtafgift i stk. 1 under A opkræves for det enkelte
køretøj fra og med den første afgiftsperiode,
der påbegyndes efter forhøjelsen.«
4. § 4,
stk. 1, affattes således:
»Af vare- og
lastmotorkøretøjer, der ikke er afgiftspligtige efter
lov om afgift af vejbenyttelse, af påhængsvogne til
godstransport og af registreringspligtige
påhængsredskaber bortset fra campingvogne og af
registreringspligtige motorredskaber, som er indrettet til
godstransport, svares afgift af køretøjernes tilladte
totalvægt efter nedenstående satser. Afgiften af
motorkøretøjer, der registreres som trækkraft
for sættevogne til godstransport, forhøjes som fastsat
i stk. 6. Afgiften af de nævnte påhængsredskaber
beregnes efter satserne for påhængsvogne. Afgiften af
de nævnte motorredskaber beregnes efter satserne for vare- og
lastmotorkøretøjer. Der betales ikke afgift af
påhængskøretøjer til godstransport, der
har en tilladt totalvægt over 3.500 kg.
|
| Vægtafgift | Udlignings- afgift | Tillæg for privat anvendelse |
| Afgiften er angivet pr.
køretøj pr. 12 måneder | Motorkøretøj kr. |
Påhængsk??øret??øj kr. | Motorkøretøj kr. | Motorkøretøjer registreret
første gang til og med den 24. april 2007 kr. | Motorkøretøjer registreret
første gang den 25. april 2007 eller senere kr. | I. | Motorcykler med varesidevogn | 330 | - | 130 |
|
| II. | Vare- og lastbiler
m.v., der ikke er afgiftspligtige efter lov om afgift af
vejbenyttelse, og visse
påhængskøretøjer | A. | Motor- og
påhængskøretøjer m.v. indtil 4.000 kg
tilladt totalvægt |
| Totalvægt indtil 500 kg | 1.060 | - | 600 | 1.120 | 6.250 |
| Totalvægt 501-1.000 kg | 1.360 | 150 | 860 | 1.120 | 6.250 |
| Totalvægt 1.001-2.000 kg | 2.250 | 290 | 1.170 | 1.120 | 6.250 |
| Totalvægt 2.001-2.500 kg | 3.890 | 360 | 1.460 | 6.250 | 6.250 |
| Totalvægt 2.501-3.000 kg | 4.660 | 460 | 1.660 | 6.250 | 6.250 |
| Totalvægt 3.001-4.000 kg | 4.660 | 560 | 1.880 | 6.250 | 18.560 |
|
| Afgiften er angivet pr.
køretøj pr. 12 måneder | Vægtafgift | Udligningsafgift |
| Motorkøretøj kr. |
Påhængskøretøj kr. | Motorkøretøj kr. |
Påhængskøretøj kr. | B. | Motor- og
påhængskøretøjer m.v. over 4.000 kg
tilladt totalvægt |
| a) Med højst
to aksler |
|
|
|
|
| Totalvægt 4.001-5.000 kg | 2.052 | 552 | 1.150 | 200 |
| Totalvægt 5.001-6.000 kg | 2.052 | 672 | 1.150 | 250 |
| Totalvægt 6.001-7.000 kg | 2.052 | 825 | 1.150 | 300 |
| Totalvægt 7.001-8.000 kg | 2.052 | 988 | 1.150 | 400 |
| Totalvægt 8.001-9.000 kg | 2.052 | 1.161 | 1.150 | 450 |
| Totalvægt 9.001-10.000 kg | 2.052 | 1.344 | 1.150 | 550 |
| Totalvægt 10.001-11.000 kg | 2.279 | 1.537 | 1.150 | 650 |
| Totalvægt 11.001-12.000 kg | 2.610 | 1.740 | 1.150 | 750 |
| Totalvægt 12.001-13.000 kg | 3.087 | 1.953 | 1.150 | 850 |
| Totalvægt 13.001-14.000 kg | 3.604 | 2.176 | 1.150 | 1.000 |
| Totalvægt 14.001-15.000 kg | 4.161 | 2.628 | 1.150 | 1.100 |
| Totalvægt over 15.000 kg |
|
|
|
|
| Afgift pr. 200 kg totalvægt | 60 | 40 | 16 | 16 |
|
|
|
|
|
|
| b) Med mere end to
aksler |
|
|
|
|
| Totalvægt indtil 18.000 kg |
|
|
|
|
| Afgift pr. 200 kg totalvægt | 32 | 20 | 11 | 12 |
| Totalvægt 18.001-19.000 kg | 3.069 | 1.953 | 1.150 | 1.100 |
| Totalvægt 19.001-20.000 kg | 3.332 | 2.156 | 1.150 | 1.200 |
| Totalvægt over 20.000 kg |
|
|
|
|
| Afgift pr. 200 kg totalvægt | 36 | 24 | 13 | 13 |
|
« |
5. § 4,
stk. 3-6, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
De i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for
vægtafgift, udligningsafgift og tillæg for privat
anvendelse og de under II, B, angivne beløb for
vægtafgift og udligningsafgift opkræves for det enkelte
køretøj fra og med den første afgiftsperiode,
der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere.
Stk. 4. Den 15.
februar 2021 forhøjes de i stk. 1 under I og II, A, angivne
beløb for udligningsafgift med 20,7 pct. De beløb,
der fremkommer ved procentreguleringen, afrundes til nærmeste
hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således
forhøjede beløb for udligningsafgift i stk. 1 under I
og II, A, opkræves for det enkelte køretøj fra
og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den
15. februar 2021 eller senere.
Stk. 5. For
kalenderåret 2022 forhøjes de i stk. 1 under I og II,
A, angivne beløb for vægtafgift med 3,0 pct. For
kalenderåret 2023 forhøjes de i stk. 1 under I og II,
A, angivne beløb for vægtafgift med 9,7 pct. For
kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under I og II,
A, angivne beløb for vægtafgift med 16,8 pct. For
kalenderåret 2025 forhøjes de i stk. 1 under I og II,
A, angivne beløb for vægtafgift med 24,4 pct. For
kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under I og II,
A, angivne beløb for vægtafgift med 36,9 pct. De
beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1-5.
pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der
er deleligt med ti. De således forhøjede beløb
for vægtafgift i stk. 1 under I og II, A, opkræves for
det enkelte køretøj fra og med den første
afgiftsperiode, der påbegyndes efter
forhøjelsen.«
Stk. 7-14 bliver herefter stk. 6-13.
6.
I § 4, stk. 10, 1. pkt., der
bliver stk. 9, 1. pkt., og i § 23,
stk. 2, nr. 6, ændres »stk. 9« til:
»stk. 8«.
7. I
§ 4, stk. 14, 1. pkt., der bliver
stk. 13, 1. pkt., ændres »stk. 8« til:
»stk. 7«.
8. § 15,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
9.
I § 23, stk. 2, nr. 1,
ændres »stk. 12-14« til: »stk.
11-13«.
§ 4
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 91 af 31. januar 2020 og lov nr. 93 af 31. januar 2020 og
senest ved § 2 i lov nr. 2219 af 29. december 2020, foretages
følgende ændringer:
1. § 15 R,
stk. 1, affattes således:
»Fysiske personer, der udlejer aktiver som
nævnt i stk. 2, kan fradrage et grundbeløb på
9.100 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten fra udlejningen
af aktiverne ved indkomstopgørelsen for indkomståret.
Ved udlejning af aktiver som nævnt i stk. 3 kan fradrages et
grundbeløb på 17.100 kr. (2010-niveau) i
bruttolejeindtægten fra udlejning af disse aktiver. Fradraget
efter 1. pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten ved
udleje af aktiver som nævnt i stk. 2, og fradraget efter 2.
pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten ved udleje af
aktiver som nævnt i stk. 3. Endvidere kan der af den del af
bruttolejeindtægten fra aktiver som nævnt i stk. 2, der
overstiger fradraget efter 1. pkt., fradrages 40 pct., og der kan
af den del af bruttolejeindtægten fra aktiver som nævnt
i stk. 3, der overstiger fradraget efter 2. pkt., fradrages 40 pct.
Fradrag efter 1., 2. og 4. pkt. dækker samtlige udgifter
m.v., der er forbundet med udlejningen. 1.-5. pkt. gælder
ikke for den del af bruttolejeindtægten, der er erhvervet som
led i erhvervsmæssig virksomhed. Grundbeløbene i 1. og
2. pkt. reguleres efter personskattelovens § 20.«
2.
I § 15 R, stk. 2,
ændres »af stk. 1« til: »af bundfradraget i
stk. 1, 1. pkt.,«.
3.
I § 15 R, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »5. september 2007«: », der
ikke er omfattet af stk. 3«.
4.
I § 15 R, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »benyttelse«: »og ikke er
omfattet af stk. 3«.
5.
I § 15 R indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Aktiver omfattet af bundfradraget i stk. 1, 2. pkt., er biler og
varebiler som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, der udleder 0 g
CO2 pr. km, eller der udleder mere
end 0 g CO2, men under 50 g CO2 pr. km.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
6. § 15 R,
stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., affattes
således:
»Det er en betingelse for anvendelse af
fradragene i stk. 1, at der sker indberetning efter
skatteindberetningslovens § 43 af indkomstårets samlede
lejeindtægter fra aktiver som nævnt stk. 2 og
indkomstårets samlede lejeindtægter fra aktiver som
nævnt i stk. 3.«
7. I
§ 16, stk. 4, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Fra og med den 1. juli 2021 sættes den
årlige værdi for resten af indkomståret 2021 til
24,5 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger
300.000 kr., og 20,5 pct. af resten. I indkomståret 2022
sættes den årlige værdi til 24,0 pct. af den del
af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 21,0
pct. af resten. I indkomståret 2023 sættes den
årlige værdi til 23,5 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 21,5 pct. af
resten. I indkomståret 2024 sættes den årlige
værdi til 23,0 pct. af den del af bilens værdi, der
ikke overstiger 300.000 kr., og 22,0 pct. af resten. I
indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår
sættes den årlige værdi til 22,5 pct. af bilens
værdi.«
8.
I § 16, stk. 4,
indsættes efter 4. pkt., der bliver 9. pkt., som nye
punktummer:
»Fra og med den 1. juli 2021 udgør
miljøtillægget for resten af indkomståret 2021
den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og
privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter
brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med
tillæg af 150 pct. I indkomståret 2022 udgør
miljøtillægget den årlige afgift eksklusive
udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales
for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med
tillæg af 250 pct. I indkomståret 2023 udgør
miljøtillægget den årlige afgift eksklusive
udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales
for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med
tillæg af 350 pct. I indkomståret 2024 udgør
miljøtillægget den årlige afgift eksklusive
udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales
for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med
tillæg af 500 pct. I indkomståret 2025 og senere
indkomstår udgør miljøtillægget den
årlige afgift eksklusive udligningsafgift og
privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter
brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med
tillæg af 600 pct.«
9.
I § 16, stk. 4, 7. pkt., der
bliver 17. pkt., ændres »5. og 6. pkt.« til:
»15. og 16. pkt.«
10.
I § 16, stk. 4, 9. pkt., der
bliver 19. pkt., ændres »1.-7. pkt.« til:
»1.-17. pkt.«
11. I
§ 16, stk. 4, 10. pkt., der bliver
20. pkt., ændres »7. pkt.« til: »17.
pkt.«
12.
I § 16, stk. 4, 11. pkt., der
bliver 21. pkt., ændres »9. pkt.« til: »19.
pkt.«
13.
I § 16, stk. 4, 12. pkt., der
bliver 22. pkt., ændres »1.-9. pkt.« til:
»1.-19. pkt.«
14.
I § 16, stk. 4, 13. og 14. pkt., der bliver 23. og 24. pkt.,
ændres »1.-11. pkt.« til: »1.-21.
pkt.«
15.
I § 16, stk. 4,
indsættes som 26. og 27. pkt.:
»Værdien af ladestander og installation
af ladestander (ladestik), der er stillet til privat rådighed
af arbejdsgiveren ved den skattepligtiges bopæl sammen med
privat rådighed over en elbil eller pluginhybridbil,
beskattes ikke. Hvis den skattepligtige beskattes af fri elbil
eller pluginhybridbil i en sammenhængende periode, der er
kortere end 6 måneder, medregnes markedsværdien af
ladestander og installation til den skattepligtige indkomst ved
periodens ophør, hvis installationen overgår til
privat brug.«
§ 5
I skatteindberetningsloven, lov nr. 1536 af 19.
december 2017, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1727
af 27. december 2018 og senest ved § 3 i lov nr. 2197 af 29.
december 2020, foretages følgende ændring:
1. §
43 affattes således:
Ȥ 43. En virksomhed,
som for en skattepligtig formidler udlejning af den skattepligtiges
bolig omfattet af ligningslovens §§ 15 O eller 15 Q, skal
hvert år indberette til indkomstregisteret, jf. §§
3 og 4 i lov om et indkomstregister, om de lejeindtægter, som
den skattepligtige har opnået herved gennem virksomheden i
det forudgående kalenderår.
Stk. 2. En
virksomhed, som for en skattepligtig formidler udlejning af et
aktiv omfattet af ligningslovens § 15 R, skal, uanset om
udlejningen er erhvervsmæssig, hvert år indberette til
indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et
indkomstregister, om de lejeindtægter, som den skattepligtige
har opnået herved gennem virksomheden i det forudgående
kalenderår.
Stk. 3.
Indberetningen efter stk. 1 og 2 skal indeholde oplysninger til
identifikation af virksomheden. Indberetningen efter stk. 1 skal
tillige indeholde oplysninger til identifikation af boligen. Sker
identifikationen af boligen ikke ved brug af ejendommens nummer i
Bygnings- og Boligregistret (BBR-nummer), skal der tillige oplyses
om identiteten af den skattepligtige. Indberetning efter stk. 2
skal tillige indeholde oplysning til identifikation af den
skattepligtige og aktiver som nævnt i ligningslovens §
15 R, stk. 2 og 3.
Stk. 4. Den, der
har indgået en aftale om udlejning eller fremleje efter stk.
1 eller 2 med en virksomhed, skal give virksomheden oplysninger til
identifikation af den pågældende bolig.
Stk. 5.
Virksomheder, som ikke er indberetningspligtige efter stk. 1 og 2,
kan foretage indberetning af de oplysninger, som ville have
været omfattet af indberetningen efter stk. 1 og 2, hvis
virksomheden havde været indberetningspligtig.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte regler om indberetning efter
stk. 1 og 2 og om oplysninger til brug for identifikation af
boliger omfattet af stk. 3 og 4. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler om indberetning af oplysninger til brug for
identifikation af aktiver omfattet af ligningslovens § 15 R,
stk. 2 og 3.«
§ 6
I lov nr. 1353 af 21. december 2012 om
ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om ændring af lov om afgift
af affald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift for el
forbrugt til opladning af batterier til registrerede elbiler,
lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser for
varebiler samt teknisk justering af energiafgifter m.v. og
ophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typer
af affald fra egen cementproduktion), som ændret bl.a. ved
§ 10 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 4 i lov nr. 1889 af
29. december 2015, § 10 i lov nr. 1558 af 13. december 2016 og
§ 6 i lov nr. 687 af 8. juni 2017 og senest ved § 7 i lov
nr. 1585 af 27. december 2019, foretages følgende
ændring:
1.
I § 21, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »2021« til: »2030«.
§ 7
I lov nr. 687 af 8. juni 2017 om ændring
af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven,
lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse
af indfasning af registreringsafgift på eldrevne
køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for
batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift
på el til opladning af eldrevne køretøjer og
særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af
brændstofforbrug for gasdrevne biler og gasdrevne
pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol
iblandet vand), som ændret ved § 8 i lov nr. 1585 af 27.
december 2019, foretages følgende ændring:
1.
I § 7, stk. 3, ændres
»2022« til: »2031«.
§ 8
I lov nr. 2225 af 29. december 2020 om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og
forskellige andre love (Udmøntning af dele af
»Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« m.v.)
foretages følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 4, ændres
»1. januar 2022« til: »1. januar 2031«.
§ 9
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, §
2, nr. 1, 2 og 10-13, § 3, nr. 1 og 6-9, og §§ 4-7
træder i kraft den 1. juni 2021.
Stk. 3. § 2, nr.
3-9, og § 3, nr. 2-5, har virkning for det enkelte
køretøj fra og med den første afgiftsperiode,
der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere.
Stk. 4. § 1, §
2, nr. 12, og § 3, nr. 8, har virkning fra og med den 18.
december 2020, jf. dog stk. 9-11.
Stk. 5. § 4, nr.
1-6, har virkning fra og med indkomståret 2021.
Stk. 6. § 4, nr.
7-15, har virkning fra og med den 1. juli 2021.
Stk. 7. § 5 har
virkning fra og med kalenderåret 2021. For indberetninger for
kalenderåret 2020 og tidligere finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Stk. 8. For
køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og
med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021,
fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs
ikrafttræden med de ændringer, der følger af
§ 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8. Den, der skal svare
afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, har
krav på tilbagebetaling eller pligt til efterbetaling af en
eventuel afgiftsdifference, der måtte opstå for disse
køretøjer. Efter lovens ikrafttræden
tilbagebetaler eller efteropkræver told- og
skatteforvaltningen afgiftsdifferencen til eller hos den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en
køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registrering af køretøjet, alene
rettes mod den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler. Den, der skal svare
afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, kan
tilsvarende alene rette et eventuelt krav om efterbetaling af
registreringsafgift mod køberen eller leasingtageren m.v. af
køretøjet. Krav om tilbagebetaling efter 5. pkt.
betragtes ikke som en ændring af leasingaftalen, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1.
pkt.
Stk. 9. For
køretøjer, for hvilke der er indgået en
bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger
senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18.
december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til
registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen
indsendes anmodning om, at køretøjet skal
afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17.
december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse
køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var
gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til
told- og skatteforvaltningen senest i forbindelse med anmeldelse
til registrering, og der skal vedlægges dokumentation for, at
der er indgået en bindende købsaftale mellem
forhandler og slutbruger senest den 17. december 2020. Virksomheder
registreret efter registreringsafgiftsloven §§ 14 og 15
kan dog selv angive registreringsafgiften for disse
køretøjer, men skal, inden afgiften angives, indsende
en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler
og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er
indgået en bindende købsaftale. 1.-4. pkt. finder
tilsvarende anvendelse ved leasingvirksomheders indgåelse af
bindende individuelle aftaler med slutbrugere om leasing af
køretøjer. For så vidt angår aftaler
omfattet af 5. pkt., skal anmodning og dokumentation for, at der er
indgået en bindende leasingaftale, indsendes til told- og
skatteforvaltningen senest den 15. februar 2021 eller senest
samtidig med registreringen af køretøjet, hvis dette
sker fra og med den 16. februar 2021. Til og med den 31. maj 2021
sker afgiftsberigtigelsen efter de satser, der finder anvendelse
på indregistreringstidspunktet, hvorefter told- og
skatteforvaltningen tilbagebetaler en eventuel afgiftsdifference
til den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens
almindelige regler.
Stk. 10. For
køretøjer, som er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 9 a, og som er registreret
første gang her i landet senest den 17. december 2020 eller
er omfattet af overgangsordningen i stk. 9, og hvor angivelsen
efter registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 1, af den
afgiftspligtige værdi som et brugt køretøj
efter registreringsafgiftslovens § 10 sker den 18. december
2020 eller senere, sker genberegningen af køretøjets
afgiftspligtige værdi ved anvendelse af de regler, der fandt
anvendelse den 17. december 2020. Der kan dog efter anmodning ske
genberegning af den afgiftspligtige værdi ved anvendelse af
de nye regler, efter disse er trådt i kraft den 1. juni 2021.
Anmodningen skal være fremsat over for told- og
skatteforvaltningen senest den 31. maj 2021. Når
køretøjet efterfølgende afgiftsberigtiges
på ny på grundlag af den nye afgiftspligtige
værdi, beregnes afgiften efter de regler, som fandt
anvendelse den 17. december 2020. Til og med den 31. maj 2021 sker
genberegningen af køretøjets afgiftspligtige
værdi og den efterfølgende afgiftsberigtigelse efter
de satser, der er gældende på tidspunktet for
genberegningen, hvorefter told- og skatteforvaltningen
tilbagebetaler en eventuel afgiftsdifference til den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler.
Stk. 11. For
køretøjer, for hvilke der senest den 17. december
2020 betales forholdsmæssig registreringsafgift efter en af
ordningerne i registreringsafgiftslovens §§ 3 a-3 c, har
§ 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, først
virkning fra og med den første afgiftsperiode, som
påbegyndes den 18. december 2020 eller senere.
Stk. 12. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens §§ 4-5 e, og for hvilke der i
perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj
2021 er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, finder stk. 8
tilsvarende anvendelse.
Stk. 13.
Tilbagebetalingskrav som følge af stk. 8-12 forfalder den 1.
december 2021 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i
rentelovens § 5, stk. 1.