Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. januar 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 21
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget og til de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget havde gerne
set en mere ambitiøs aftale om grøn vejtransport.
Venstre havde foreslået 1 million grønne biler i 2030.
Venstre glæder sig over, at det trods alt er lykkedes at
rykke regeringen fra 500.000 til 715.000 grønne personbiler
i 2030.
Venstre er bekymret over, at regeringen
samlet set gør det dyrere at købe og have biler frem
mod 2030, og at regeringen samtidig pålægger
erhvervslivet en ekstra afgift på lastbiltransport. Det
rykker på balancen mellem land og by, når regeringen
gør det dyrere at bo og arbejde i landdistrikterne, ligesom
det vil koste arbejdspladser i landdistrikterne, når man skal
betale mere for at fragte sine varer, fordi afstanden er
længere.
Venstre undrer sig over, at regeringen
finder det nødvendigt at hæve afgiften på biler,
som bruges meget lidt. Det gør sig gældende for
veteranbiler såvel som for autocampere. De er ikke
primære køretøjer, men har karakter af en
hobby. Der findes ikke grønne alternativer til disse
køretøjer, og det bliver sværere at få
råd til dem.
Venstre er også bekymret over, at
regeringen har valgt, at bilforhandlere skal løbe en stor
økonomisk risiko, ved at de skal lægge mange penge ud
til for høje afgifter fra januar til maj 2021. I denne tid
kan Motorstyrelsen ikke beregne den korrekte afgift, og for
grønne biler skal forhandlere lave udlæg på 65
pct. af registreringsafgiften til staten. Det er penge, som de
først kan få tilbagebetalt tidligst i 2. halvår
af 2021. Det virker mærkværdigt, at bilforhandlere skal
lægge så store beløb ud for staten i en tid,
hvor likviditeten allerede er presset pga. coronanedlukning. Det
kan heller ikke forventes, at danskerne investerer i grønne
biler i en tid, hvor de ikke ved, hvor meget de præcis skal
betale i registreringsafgift for bilen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1 a, stk. 2, 3. pkt., ændres »56.800 kr.«
til: »47.000 kr.««
[Konsekvens af, at maksimalafgiften
med lovforslaget foreslås nedsat fra 56.800 kr. til 47.000
kr.]
2) Det
under nr. 6 foreslåede § 4, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse
med den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP),
jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets
direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008
(NEDC) multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke
foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet
brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler.
For personbiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet
brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For
personbiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet
i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af
bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10.
Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes
til CO2-udledning i gram pr.
kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne
biler.«
[Rettelse af henvisninger til
EU-regler vedrørende opgørelse af CO2-udledning og
indførelse af alternativ metode vedrørende omregning
af brændstofforbrug]
3) Det
under nr. 6 foreslåede § 4, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Grænseværdierne for CO2-udledning, der er angivet i stk. 2,
reguleres med et reguleringstal. Reguleringstallet udgør
1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033
årligt i hvert af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert
af årene 2026-2035, og de herved fremkomne
grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram.
Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for
2035.«
[Præcisering af regulering af
grænseværdier for CO2-udledning]
4) I
det under nr. 8 foreslåede § 4, stk. 9, ændres »CO2-udledning« til: »hele
CO2-udledningen«.
[Præcisering af, at der vil
blive beregnet tillæg for CO2-udledning for hele
køretøjets udledning]
5) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
5, stk. 2, 1. pkt., ændres »38.200 kr.«
til: »64.100 kr. (2010-niveau)«, og »30
pct.« ændres til: »50 pct.«, og i 2. pkt. ændres »56.800 kr.«
til: »47.000 kr. inkl. tillæg efter stk. 4 og fradrag
efter stk. 6.««
[Præcisering af, at loftet
over afgiften beregnes efter fradrag og CO2-tillæg]
6) Det
under nr. 11 foreslåede § 5, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Grundlaget for tillæg efter stk. 4 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse
med den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP),
jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For varebiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets
direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008
(NEDC) multipliceret med 1,21. For varebiler, for hvilke der ikke
foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet
brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler.
For varebiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet
brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at
multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For
varebiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet
i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af
bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10.
Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes
til CO2-udledning i gram pr.
kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug
med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne
biler.«
[Rettelse af henvisninger til
EU-regler vedrørende opgørelse af CO2-udledning og
alternativ metode vedrørende omregning af
brændstofforbrug]
7)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»02) I §
7 a, stk. 3, 5. pkt., der bliver 4. pkt., ændres
»1.-4.« til: »1.-3.««
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 22]
Til § 2
8) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 1,
udgår i 1. pkt. »i
Danmark«.
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde]
9)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
3, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »eldrevne
biler«: »registreret første gang den 17.
december 2020 eller tidligere«.
02. I
§ 3, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med benzin«:
»og er registreret første gang den 17. december 2020
eller tidligere«.
03. I
§ 3, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med diesel«:
»og er registreret første gang den 17. december 2020
eller tidligere«.
04. I
§ 3, stk. 7, 1. pkt.,
indsættes efter »i kombination med natur- og
biogas«: »og er registreret første gang den 17.
december 2020 eller tidligere«.
05. I
§ 3, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »brændselscelledrevne
biler«: », der er registreret første gang den
17. december 2020 eller tidligere,«.«
[Konsekvensændringer, som
følge af at der efter lovforslaget ikke længere skal
ske omregning af elforbrug til brændstofforbrug]
10) I
det under nr. 4 foreslåede § 3, stk. 12, udgår i 2. pkt. »opad«.
[Ændring af afrunding ved
procentregulering]
Til § 3
11) I
det under nr. 3 foreslåede § 3, stk. 4, udgår i 2. pkt. »opad«.
[Ændring af afrunding ved
procentregulering]
12) I
det under nr. 5 foreslåede § 4, stk. 4, udgår i 2. pkt. »opad«.
[Ændring af afrunding ved
procentregulering]
Ny paragraf
13)
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 2225 af 29. december 2020 om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og
forskellige andre love (Udmøntning af dele af
»Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« m.v.)
foretages følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 4, ændres
»1. januar 2022« til: »1. januar
2031«.«
[Konsekvens af lovforslagets
§§ 6 og 7]
Til § 8
14) I
stk. 3 indsættes efter »nr.
3«: », 01-05«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
15) I
stk. 8 indsættes som 6. pkt.:
»Krav om tilbagebetaling efter 5. pkt.
betragtes ikke som en ændring af leasingaftalen, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1.
pkt.«
[Præcisering af, at krav om
tilbagebetaling fra leasingtager ikke udgør en ændring
af leasingkontrakten, der fører til omberegning eller
fornyet godkendelse fra Skatteforvaltningen]
16) I
stk. 9, 1. pkt., ændres
»underskrevet« til: »indgået«.
[Præcisering af bestemmelsens
ordlyd]
17) I
stk. 9 indsættes som 5.-7. pkt.:
»1.-4. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved
leasingvirksomheders indgåelse af bindende individuelle
aftaler med slutbrugere om leasing af køretøjer. For
så vidt angår aftaler omfattet af 5. pkt., skal
anmodning og dokumentation for, at der er indgået en bindende
leasingaftale, indsendes til told- og skatteforvaltningen senest
den 15. februar 2021 eller senest samtidig med registreringen af
køretøjet, hvis dette sker fra og med den 16. februar
2021. Til og med den 31. maj 2021 sker afgiftsberigtigelsen efter
de satser, der finder anvendelse på
indregistreringstidspunktet, hvorefter told- og skatteforvaltningen
tilbagebetaler en eventuel afgiftsdifference til den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler.«
[Udvidelse af overgangsordningens
anvendelsesområde til også at omfatte leasingaftaler
samt præcisering af afgiftsberigtigelse til og med den 31.
maj 2021]
18) I
stk. 10, 1. pkt., indsættes efter
»senest den 17. december 2020«: »eller er
omfattet af overgangsordningen i stk. 9«.
[Ligestilling i forhold til
genberegning for køretøjer, der er indregistreret
inden lovforslagets fremsættelse, og køretøjer,
der er omfattet af overgangsordningen]
19) I
stk. 10 indsættes som 5. pkt.:
»Til og med den 31. maj 2021 sker
genberegningen af køretøjets afgiftspligtige
værdi og den efterfølgende afgiftsberigtigelse efter
de satser, der er gældende på tidspunktet for
genberegningen, hvorefter told- og skatteforvaltningen
tilbagebetaler en eventuel afgiftsdifference til den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler.«
[Præcisering af
overgangsordningens anvendelse indtil den 1. juni 2021]
20) I
stk. 11 udgår »for det
pågældende køretøj«.
[Sproglig tilpasning af
bestemmelsen]
21) I
stk. 13 ændres »stk. 10 og
12« til: »stk. 8-12«.
[Tilretning af forrentning af krav
om tilbagebetaling]
Bemærkninger
Til nr. 1
I registreringsafgiftsloven er der fastsat
særlige regler for de afgiftsmæssige konsekvenser for
køretøjer, der op- eller nedvejes hen over en af de
vægtgrænser for køretøjets tilladte
totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen,
jf. registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 1. Efter
registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 2, kan der ved
nedvejning af en varebil maksimalt ske modregning med 56.800 kr.,
som svarer til den gældende maksimalafgift.
Med lovforslagets § 1, nr. 10 og 16,
foreslås det at nedsætte maksimalafgiften fra 56.800
kr. til 47.000 kr.
Da beløbet på 56.800 kr. i
registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 2, er fastsat ud fra
den gældende maksimalafgift, foreslås det med
ændringsforslaget, at der sker en nedsættelse af
beløbet til 47.000 kr.
Til nr. 2 og 6
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 6 og 11, at fastsætte regler for opgørelse af
CO2-udledning, der vil blive lagt
til grund ved beregning af tillægget i registreringsafgiften
for CO2-udledning. Det
foreslås, at opgørelsen kan ske på forskellige
måder, alt efter hvilke informationer der er
tilgængelige for det enkelte køretøj.
Da der for visse personbiler og varebiler
ikke findes oplysninger om målt CO2-udledning, foreslås det ved
ændringsforslag nr. 2 og 6, at der fastsættes en
alternativ metode til fastsættelser heraf. Det
foreslås, at CO2-udledning kan
beregnes på baggrund af et beregnet
brændstofforbrug.
Det foreslås endvidere i
ændringsforslagene at tilrette de henvisninger til
EU-regulering, som opgørelsen som udgangspunkt skal
foretages på baggrund af, da de henvisninger, der
fremgår af lovforslaget, er forældede.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det at indføre et tillæg i
registreringsafgiften baseret på CO2-udledning. Det foreslås, at
størrelsen af tillægget skal være forskelligt,
afhængigt af hvor meget CO2
køretøjet udleder pr. kilometer. Det foreslås
at fastsætte forskellige grænseværdier, så
der betales 213,5 kr. (2010-niveau) pr. gram af de første
125 g CO2 pr. kilometer, 427 kr.
(2010-niveau) pr. gram af de næste 35 g CO2 pr. kilometer og 812 kr. (2010-niveau)
pr. gram CO2 pr. kilometer af
resten.
Efter lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det, at disse grænseværdier for CO2-udledning skal nedsættes
løbende fra 2022. Det er foreslået, at de
grænseværdier, der er angivet, fra og med den 1. januar
2022 nedsættes med 3,3 procentpoint årligt i hvert af
årene 2022-2035 og med 1,1 procentpoint årligt i hvert
af årene 2026-2035.
Da grænseværdierne er angivet i
absolutte tal, foreslås det i ændringsforslag nr. 3 at
præcisere, hvordan reguleringen skal opgøres. Det
foreslås konkret, at grænseværdierne skal
reguleres med et reguleringstal, der udgør 1,00 i
årene 2020 og 2021, og at reguleringstallet nedsættes
med 0,033 årligt i hvert af årene 2022-2025 og med
0,011 årligt i hvert af årene 2026-2035.
Til nr. 4
Der er i registreringsafgiftslovens §
4, stk. 9-12, fastsat forskellige regler om regulering af de
afgiftssatser, der gælder efter loven.
Det følger af
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 12, at der for benzin- og
dieseldrevne personbiler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2.
pkt., eller § 10, stk. 4, gives tillæg og fradrag i
registreringsafgiften efter reglerne i registreringsafgiftslovens
§ 4, stk. 2-4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7.
september 2017.
De gældende regler om tillæg og
fradrag for energieffektivitet finder således ikke anvendelse
for køretøjer, der er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4
(veterankøretøjer), og køretøjer, som
er konstrueret til ophold og beboelse (autocampere), jf.
registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 8, at der fastsættes en ny regel for benzin- og
dieseldrevne biler, som er omfattet af registreringsafgiftslovens
§ 5 a, stk. 2, 2. pkt., hvorefter der beregnes tillæg
for CO2-udledning med den laveste
sats.
Efter lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslås det, at for benzindrevne og dieseldrevne biler, som
er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., beregnes der
tillæg for CO2-udledning med
den laveste sats.
Da det med lovforslagets formulering er
uklart, hvorvidt der vil blive beregnet tillæg for CO2-udledning for hele
køretøjets udledning, foreslås det i
ændringsforslag nr. 4 at præcisere, at for benzindrevne
og dieseldrevne biler, som er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt., skal der
beregnes tillæg for hele CO2-udledningen med den laveste sats.
Til nr. 5
Det følger af
registreringsafgiftslovens § 5, stk. 2, at for nye varebiler
med en tilladt totalvægt over 2,5 t, som er enten åbne
eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre
side, herunder uden udskæring til sideruder bag
førersædet i bilens venstre side, udgør
afgiften 0 kr. af de første 38.200 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten. For sådanne
varebiler med en tilladt totalvægt over 3 t kan afgiften
højst udgøre 56.800 kr.
Med lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås det, at § 5, stk. 2, 1. pkt., ændres,
så afgiften i stedet udgør 0 kr. af de første
64.100 kr. (2010-niveau) af den afgiftspligtige værdi og 50
pct. af resten. I § 5, stk. 2, 2. pkt., foreslås satsen
ændret fra 56.800 kr. til 47.000 kr., hvilket betyder, at for
varebiler som nævnt ovenfor, dog med en tilladt
totalvægt over 3 t, kan afgiften højst udgøre
47.000 kr.
Med lovforslaget kan der opstå tvivl
om, hvorvidt loftet over afgiften for varebiler alene gælder
for den værdibaserede del af afgiften, så CO2-tillæg og bundfradrag beregnes
efterfølgende, eller om loftet skal anvendes til sidst. Med
aftale om Grøn omstilling af vejtransporten er det lagt til
grund, at CO2-tillæg ikke vil
kunne medføre, at afgiften overstiger det foreslåede
loft på 47.000 kr.
Det foreslås på den baggrund at
nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 10, så det tydeligt
fremgår, at loftet over afgiften beregnes til sidst. CO2-tillæg vil således ikke
kunne medføre, at afgiften overstiger det foreslåede
loft over afgiften på 47.000 kr., og bundfradraget til alle
varebiler på 25.600 kr. (2010-niveau) vil ikke skulle
trækkes fra det foreslåede loft, men indgå i
beregningen af afgiften før loftet.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at det i lovforslagets § 1, nr. 22,
foreslås at ophæve registreringsafgiftslovens § 7
a, stk. 3, 4. pkt.
Til nr. 8
Efter gældende ret betales der
brændstofforbrugsafgift af personbiler, der er indregistreret
i Danmark fra og med den 1. juli 1997. Med den foreslåede
nyaffattelse af bestemmelsen, jf. lovforslagets § 2, nr. 3,
foreslås det at videreføre de gældende regler,
hvor der dog indsættes en slutdato for denne ordning,
så den kun omfatter biler registreret i Danmark senest den
30. juni 2021.
Dette skyldes, at der af biler
indregistreret den 1. juli 2021 eller senere vil skulle betales en
CO2-baseret afgift på baggrund
af bilens CO2-udledning, jf.
lovforslagets § 2, nr. 5.
Da afgiften baseret på
brændstofforbrug kun gælder for biler, der er
registreret første gang i Danmark senest den 30. juni 2021,
jf. lovforslagets § 2, nr. 3, vil biler, der indregistreres i
udlandet inden denne dato og efterfølgende importeres og
registreres i Danmark, ikke være omfattet af afgiftspligten,
da de ikke vil være omfattet af nogen af ordningerne.
Dette har ikke været intentionen,
hvorfor det foreslås at ændre bestemmelsen,
således at »i Danmark« udgår, hvorefter det
bestemmende er bilens registreringstidspunkt, uanset om
registrering er sket i Danmark eller i udlandet.
Til nr. 9
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at der efter lovforslaget ikke længere
vil skulle ske omregning af elforbrug til brændstofforbrug,
når det gælder registreringsafgiften, og at det derfor
heller ikke fremadrettet vil skulle ske for
brændstofforbrugsafgiften.
Til nr. 10-12
Med lovforslaget foreslås en
forhøjelse af brændstofforbrugsafgift (grøn
ejerafgift), vægtafgift og udligningsafgift.
Forhøjelsen vil gælde for alle afgiftspligtige
køretøjer fra og med den første
afgiftsperiode, der påbegyndes for det enkelte
køretøj den 15. februar 2021 eller senere.
For køretøjer, der
indregistreres den 1. juli 2021 eller senere, foreslås det,
at ejer- og udligningsafgiften omlægges fra at være
baseret på brændstofforbrug til at være baseret
på CO2-udledning.
Forhøjelsen af udligningsafgiften
foretages lovteknisk ved, at de nugældende beløb
forhøjes med 20,7 pct. Det fremgår af lovforslaget, at
de beløb, der fremkommer ved procentreguleringen, afrundes
opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med
10, mens satserne for den nye CO2-baserede afgift fremgår direkte af
lovforslaget.
Den nye CO2-baserede afgift er udregnet med en
afrunding til nærmeste hele kronebeløb, der er
deleligt med 10, mens det er foreslået, at
forhøjelserne af de gældende afgifter afrundes opad
til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med
10.
Dette vil medføre forskellige satser
for de to ordninger, hvilket ikke har været intentionen. Det
har været hensigten, at satserne i de to ordninger skulle
flugte med hinanden.
Det foreslås på den baggrund
ved ændringsforslag nr. 10-12 at ændre den
foreslåede afrundingsregel, så både de
gældende og de nye satser for udligningsafgiften afrundes til
nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti.
Til nr. 13
Ved § 1, nr. 9, i lov nr. 2225 af 29.
december 2020 blev der fastsat særlige regler for
afgiftspligtig elektricitet, som en udlejer af campingplads
forsyner sine lejeres medbragte campingenheder og
køretøjer med uden særskilt betaling. Det
fremgår af lovens § 8, stk. 4, at bestemmelsen har
virkning fra og med den 1. januar 2022, hvor særordningen for
opladning af elbiler inden lovforslaget var sat til at
udløbe.
Ved § 4, nr. 1, i lov nr. 687 af 8.
juni 2017 blev der indført en begrænsning i
momsregistrerede virksomheders adgang til tilbagebetaling af
elafgift i forbindelse med lagring af elektricitet i komponenter,
herunder batterier, som benyttes til fremdrift af eldrevne
registrerede køretøjer. Disse reglers
ikrafttrædelse er med lovforslaget foreslået udskudt
til 2030, idet det er aftalt at forlænge særordningen
for opladning af elbiler til 2030.
De særlige regler for campingpladser
skal ses i sammenhæng med særordningen
vedrørende opladning af elbiler, der foreslås
forlænget til 2030.
Det foreslås på denne baggrund
at ændre virkningstidspunktet for § 1, nr. 9, i lov nr.
2225 af 29. december 2020 til den 1. januar 2031.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring
af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse. Da det
foreslås i lovforslaget, at der ikke længere vil skulle
ske omregning af elforbrug til brændstofforbrug, når
det gælder registreringsafgiften, foreslås det i
ændringsforslag nr. 6 at foretage ændringer af
brændstofforbrugsafgiftsloven, hvorefter det derfor heller
ikke fremadrettet vil ske for brændstofforbrugsafgiften.
Det foreslås som konsekvens heraf at
ændre lovforslagets virkningsbestemmelse i § 8, stk. 3,
så disse konsekvensændringer får virkning fra og
med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 1.
januar 2021 eller senere.
Til nr. 15
Efter registreringsafgiftslovens § 3
a, stk. 8, vil det i visse tilfælde have afgiftsmæssige
konsekvenser, hvis en igangværende leasingaftale
ændres.
Med lovforslaget foreslås der en
række afgiftsændringer, som først kan være
implementeret af Skatteforvaltningen pr. 1. juni 2021, hvorfor der
eventuelt vil skulle ske en korrektion af den leasingydelse, der
betales for leasing af et køretøj som følge af
omlægningen.
Det foreslås på den baggrund,
at det præciseres, at krav om tilbagebetaling fra
leasingtager i forbindelse med omlægningen ikke skal
udgøre en ændring af leasingkontrakten, der
fører til omberegning eller krav om fornyet godkendelse fra
Skatteforvaltningen, som ellers kunne have været
tilfældet efter de gældende regler.
Til nr. 16
Med lovforslaget foreslås det, at for
køretøjer, for hvilke der er underskrevet en bindende
købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den
17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december
2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor
der i forbindelse med registrering indsendes anmodning om, at
køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som
var gældende den 17. december 2020, kan der ske
afgiftsberigtigelse efter de regler, der var gældende den 17.
december 2020.
Det er således efter lovforslaget et
krav, at der er underskrevet en bindende købsaftale mellem
en forhandler og en slutbruger, for at § 8, stk. 8, ikke
finder anvendelse.
Det væsentlige er, at der er
indgået en bindende købsaftale. Det har ikke
været hensigten at stille særlige formkrav til
aftaleindgåelsen, navnlig et underskriftkrav. Det er
sædvanligt på området, at der indgås
aftaler, uden at der underskrives. Det kan eksempelvis være
ved accept af et fremsendt tilbud på mail. Hvis der stilles
krav om en underskrift, risikeres det, at virksomheder og borgere
afskæres fra at anvende overgangsordningen i situationer, som
den ellers er møntet på.
Det foreslås på den baggrund at
ændre lovforslagets § 8, stk. 9, så
overgangsordningen kan anvendes, når der senest den 17.
december 2020 er indgået en bindende købsaftale,
uanset om denne er underskrevet. I disse tilfælde vil lovens
§ 8, stk. 8, ikke finde anvendelse. Det vil være op til
aftaleparterne at godtgøre over for Skatteforvaltningen, at
der er tale om en bindende aftale. Køretøjet vil
skulle anmeldes til registrering i perioden fra og med den 18.
december 2020 til og med den 1. juli 2021, og der vil i forbindelse
med registrering skulle indsendes en anmodning om, at
køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som
var gældende den 17. december 2020. Det betyder, at der ikke
stilles formkrav til indgåelse af en bindende
købsaftale, men at det fastholdes, at aftaleparterne
bærer bevisbyrden herfor.
Til nr. 17
Efter lovforslagets § 8, stk. 9,
gælder den foreslåede overgangsordning for
køretøjer, for hvilke der er underskrevet en bindende
købsaftale, ikke for indgåelse af individuelle
leasingaftaler.
Det foreslås med
ændringsforslaget at udvide den foreslåede
overgangsordning til også at omfatte indgåelse af
individuelle leasingaftaler om konkrete køretøjer.
Leasing af køretøjer på baggrund af generelle
ramme- eller flådeaftaler m.v. omfattes ikke af
overgangsbestemmelsen. Det betyder, at de indgåede
leasingaftaler skal have en konkret karakter for at være
omfattet af overgangsordningen. Hermed ligestilles indgåelse
af individuelle leasingaftaler med den overgangsordning, der er
fastsat for indgåelse af købsaftaler.
Det foreslås endvidere at
præcisere, at der i perioden frem til og med den 31. maj 2021
skal ske afgiftsberigtigelse efter de satser, der er gældende
på indregistreringstidspunktet, og at der herefter vil ske
efterregulering af en eventuel afgiftsdifference.
Til nr. 18
Det foreslås i lovforslagets §
8, stk. 10, at der fastsættes særlige regler for
genberegning af registreringsafgift for køretøjer,
der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a, herunder
leasede køretøjer.
Ordningen omfatter ikke
køretøjer, der er indregistreret efter de regler, der
fandt anvendelse den 17. december 2020, dvs. de
køretøjer, der er omfattet af overgangsordningen i
lovforslagets § 8, stk. 9.
For at ligestille køretøjer,
der er indregistreret inden lovforslagets fremsættelse, med
køretøjer, der er omfattet af overgangsordningen i
lovforslagets § 8, stk. 8, foreslås det, at
køretøjer omfattet af overgangsordningen også
skal være omfattet af genberegningsreglerne i lovforslagets
§ 8, stk. 10.
Til nr. 19
Efter lovforslagets § 8, stk. 10,
foreslås det at fastsætte en særlig
overgangsordning for køretøjer, som er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 9 a, og som skal have genberegnet
den afgiftspligtige værdi.
Da det med lovforslagets formulering er
uklart, om der skal ske en efterfølgende regulering,
når den samlede omlægning af bilafgifterne kan
systemunderstøttes den 1. juni 2021, foreslås det med
ændringsforslaget, at det præciseres, at
tilbagebetalinger som følge af overgangsordningen
først sker fra den 1. juni 2021.
Til nr. 20
Det foreslås i lovforslagets §
8, stk. 11, at for køretøjer, for hvilke der den 17.
december 2020 betales forholdsmæssig registreringsafgift
efter en af ordningerne i registreringsafgiftslovens §§ 3
a-3 c, skal den foreslåede omlægning først have
virkning for det pågældende køretøj fra
og med den første afgiftsperiode, som påbegyndes den
18. december 2020 eller senere.
Da det med lovforslagets formulering er
unødvendigt at nævne »det pågældende
køretøj« igen, foreslås det i
ændringsforslag nr. 20 at foretage en sproglig tilpasning af
bestemmelsen.
Til nr. 21
Med lovforslaget foreslås det, at
tilbagebetalingskrav som følge af reglerne i § 8, stk.
10 og 12, forfalder den 1. december 2021 og forrentes fra
forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.
Det betyder, at tilbagebetalingskrav som
følge af overgangsordningerne vedrørende bindende
købsaftaler og eksportgodtgørelse forfalder den 1.
december 2021 og forrentes med en årlig rente, der svarer til
den fastsatte referencesats med et tillæg på 8
procentpoint.
Dette skyldes, at der forventeligt vil
være tale om genberegning af afgift for et meget stort antal
biler, og at dette er forbundet med et betydeligt administrativt
arbejde. Formålet med bestemmelsen er at fastsætte en
dato for, hvornår Skatteforvaltningen kan forventes at have
korrigeret afgiftsberegninger i forhold til de nye regler.
Den nuværende affattelse af
bestemmelsen vil betyde, at det alene er tilbagebetalingskrav som
følge af overgangsordningerne vedrørende bindende
købsaftaler og eksportgodtgørelse, der forfalder den
1. december 2021 og forrentes efter rentelovens § 5, stk.
1.
Det foreslås på den baggrund at
ændre lovforslagets § 8, stk. 13, så
tilbagebetalingskrav, der udspringer af lovens overgangsordninger,
forfalder den 1. december 2021 og forrentes efter rentelovens
§ 5, stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december
2020 og var til 1. behandling den 21. januar 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget er sendt i høring
samtidig med fremsættelsen, jf. bilag 1.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
38 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-34. Udvalget forventer, at spørgsmål nr. 35-38
besvares inden 2. behandling af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |