Skriftlig fremsættelse (16. december
2020)
Udlændinge- og integrationsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, lov om pas til danske statsborgere m.v. og
udlændingeloven (Styrket indsats mod
negativ social kontrol m.v.)
(Lovforslag nr. L 126)
Det fremgår af
forståelsespapiret 'Retfærdig retning for Danmark' af
25. juni 2019, at regeringen "vil modvirke tendensen til, at
samfundet bliver mere opdelt og i stedet aktivt arbejde for et
samfund, hvor man bor og lever blandet". Det fremgår
endvidere af Socialdemokratiets udlændingepolitiske udspil
'Retfærdig og realistisk' fra henholdsvis februar 2018 og maj
2019, at "en del af den ikke-vestlige indvandring til Danmark har
medført, at der i dag er områder, hvor man ikke er en
del af et dansk fællesskab, og hvor konsekvenserne af negativ
social kontrol er dybt foruroligende; tvangsægteskaber,
æresdrab, vold, pres for at gå med
tørklæde, genopdragelsesrejser og forbud mod at
gå til fritidsaktiviteter. "
Trods årtiers indsats er der fortsat
integrationsproblemer i Danmark i form af manglende
beskæftigelse, kriminalitet, ghettodannelse, negativ social
kontrol og fremkomsten af parallelsamfund, hvor man forsøger
at opretholde normer og værdisæt, som er meget, meget
langt væk fra det, som skal kendetegne et frit og demokratisk
samfund som det danske. Integration handler ikke kun om sprog og
arbejde, men i mindst lige så høj grad om
værdier og kulturelle barrierer. Danmark er et samfund, hvor
vi selv bestemmer, f.eks. hvilken uddannelse vi vil tage, hvem vi
vil være kæreste og giftes med, og om vi vil skilles.
Det er derfor en hovedprioritet for regeringen at hjælpe dem,
der udsættes for negativ social kontrol, i deres frihedskamp.
Regeringen vil forhindre, at kvinder fastholdes i religiøse
ægteskaber mod deres vilje og hjælpe kvinder, der gerne
vil være en del af Danmark, men som bliver forhindret i det
af deres familier og omgangskreds.
Ægteskabet skal være et
ligeværdigt valg mellem to mennesker. Ikke et fængsel,
man lokkes ind i som mindreårig eller fastholdes i ved
hjælp af religiøse ægteskabs- og/eller
skilsmissekontrakter.
Regeringen vil derfor præcisere
ordlyden af straffelovens bestemmelse om psykisk vold, så det
klart signaleres, at negativ social kontrol udgør
kerneområdet for bestemmelsen. Regeringen finder i den
forbindelse anledning til at præcisere, at udøvelse af
negativ social kontrol gennem ægteskabs- og
skilsmissekontrakter efter omstændighederne kan være
strafbart efter bestemmelsen. Regeringen vil ikke tolerere en
sådan praksis i et retssamfund som det danske.
Regeringen vil endvidere forbyde
religiøse vielser af mindreårige i Danmark,
således at religiøse forkyndere eller andre personer,
der står for en religiøs vielse eller indgåelsen
af et andet ægteskabslignende forhold, skal kunne straffes.
Det samme gælder forældre, som lader deres børn
indgå en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed
eller andet ægteskabslignende forhold, og personer, der efter
at være fyldt 18 år frivilligt indgår i en
religiøs vielse eller andet ægteskabslignende forhold
med en person under 18 år. Regeringen vil i den forbindelse
udvide straffelovens § 94, så forældelsesfristen i
disse sager tidligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21
år, dog tidligst fra det tidspunkt, hvor tvangen er
ophørt, hvis gerningsmanden ved vold, ulovlig tvang eller
på anden måde ved en strafbar handling har tvunget den
forurettede til at undlade at anmelde overtrædelsen til
politiet.
Regeringen vil i den forbindelse
gøre det muligt for myndighederne at nægte at udstede
eller inddrage et barns pas eller rejselegitimation i
tilfælde, hvor der er grund til at antage, at barnet vil
blive sendt til udlandet for der at indgå ægteskab
eller religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller andet
ægteskabslignende forhold, så forældrene ikke har
mulighed for at sende barnet til udlandet. Regeringen vil i
tilknytning hertil også gøre det muligt for
myndighederne at nægte at udstede rejselegitimation til
udenlandske børn i tilfælde, hvor der er grund til at
antage, at barnet ellers vil blive sendt til udlandet til forhold,
der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare. Dette
er allerede muligt i forhold til børn, der er danske
statsborgere.
Regeringen vil også udvide
anvendelsesområdet for straffelovens bestemmelse om ulovlig
tvang, så en særlig skærpet strafferamme vil
finde anvendelse, hvis en person fastholdes i et ægteskab, i
et forhold indgået ved religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed eller i et andet ægteskabslignende forhold mod sin
vilje.
Regeringen vil endelig udvide
anvendelsesområdet for straffelovens bestemmelse om
udtrykkelig billigelse af visse kriminelle handlinger som led i
religiøs oplæring, således at bestemmelsen
tillige omfatter billigelse af psykisk vold og religiøse
vielser af mindreårige som led i religiøs
oplæring.
Regeringen foreslår i tilknytning
hertil at udvide udlændingelovens udvisningsregler,
således at en udlænding, der idømmes ubetinget
frihedsstraf for de nævnte overtrædelser af
straffeloven om bl.a. religiøse vielser af mindreårige
og tvangsmæssig fastholdelse i forhold indgået ved
religiøse vielser m.v., vil skulle udvises uanset
frihedsstraffens længde og varigheden af udlændingens
ophold i Danmark, medmindre udvisning med sikkerhed vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det klare
udgangspunkt er således, at der skal ske udvisning.
Samtidig foreslår regeringen at
udvide den særlige udvisningsregel for udlændinge med
opholdstilladelse som religiøse forkyndere mv.,
således at en religiøs forkynder, der dømmes
for (medvirken til) overtrædelse af straffelovens bestemmelse
om psykisk vold eller den foreslåede bestemmelse om forbud
mod religiøse vielser af mindreårige mv., efter en
konkret vurdering vil kunne udvises uanset straffens karakter,
f.eks. hvis der alene er idømt en betinget frihedsstraf. Det
samme gælder religiøse forkyndere, der dømmes
for at billige psykisk vold eller religiøse vielser af
mindreårige som led i religiøs oplæring. Det
foreslås også, at opholdstilladelsen i stedet vil kunne
inddrages, hvis det vil være uproportionalt at udvise den
pågældende med indrejseforbud.
Regeringen foreslår ligeledes at
skærpe danskprøven for religiøse forkyndere
mv., der ønsker forlængelse af deres opholdstilladelse
i Danmark, således at opholdstilladelsen ikke vil kunne
forlænges, hvis den religiøse forkynder ikke
består en prøve i dansk på et højere
niveau end det, der kræves i dag.
Regeringen foreslår desuden bl.a., at
voldsramte ægtefællesammenførte til herboende
flygtninge, der søger om forlængelse af deres
opholdstilladelse i Danmark, stilles på samme måde som
voldsramte ægtefællesammenførte til herboende
flygtninge, hvis opholdstilladelse ikke er ved at udløbe,
således at der ikke kun i en inddragelsessituation, men
også i en forlængelsessituation tages hensyn til, at
opholdsgrundlaget - samliv på fælles bopæl - ikke
længere er til stede, fordi udlændingen eller
udlændingens barn i hjemmet har været udsat for
overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. i Danmark.
Det foreslås også at
skærpe udlændingelovens karensregler, der gælder
i forbindelse med familiesammenføring med børn,
således at det har konsekvenser for muligheden for at kunne
få et barn her til landet, hvis en person eller dennes
ægtefælle eller samlever er dømt for bl.a. at
stå for en religiøs vielse eller indgåelsen af
et andet ægteskabslignende forhold med en
mindreårig.
Endelig indeholder lovforslaget forslag til
konsekvensændringer som følge af nogle af de
nævnte forslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.