Skriftlig fremsættelse (15. december
2020)
Udlændinge- og integrationsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
repatrieringsloven (Bortfald af den resterende del af hjælp
til repatriering og reintegrationsbistand i tilfælde af
alvorlig kriminalitet m.v. begået efter repatriering
m.v.).
(Lovforslag nr. L 124)
Formålet med dette lovforslag er at
indføre en ny ordning i repatrieringsloven, hvorefter en
persons ret til udbetaling af den resterende del af hjælp til
repatriering bortfalder, når der foreligger oplysninger om
forhold fra tiden efter afgørelsen om hjælp til
repatriering, men forud for det tidspunkt, hvor der anmodes om den
resterende del af hjælpen, som ville udelukke en
udlænding fra opholdstilladelse her i landet under henvisning
til nærmere bestemte udelukkelsesgrunde i
udlændingeloven.
Tilsvarende har lovforslaget til
formål at indføre en ny ordning i repatrieringsloven,
hvorefter en persons ret til fortsat udbetaling af den
løbende, månedlige reintegrationsbistand, herunder
eventuel supplerende bistand, bortfalder, når der foreligger
oplysninger om forhold fra tiden efter afgørelsen om
reintegrationsbistand, men forud for det tidspunktet, hvor
integrationsbistanden ophører, som ville udelukke en
udlænding fra opholdstilladelse her i landet under henvisning
til nærmere bestemte udelukkelsesgrunde i
udlændingeloven.
Lovforslaget indeholder endvidere et
forslag om, at udbetalingen af den resterende del af hjælp
til repatriering og den løbende, månedlige
reintegrationsbistand kan tilbageholdes, når der foreligger
oplysninger, som giver grund til at antage, at der foreligger et
forhold, som ville udelukke en udlænding fra
opholdstilladelse her i landet under henvisning til nærmere
bestemte udelukkelsesgrunde i udlændingeloven.
Lovforslaget indeholder desuden et forslag
om, at kommunalbestyrelsen ved behandlingen af sager om eventuel
bortfald af den resterende del af hjælp til repatriering og
den løbende, månedlige reintegrationsbistand vil
skulle anmode Udlændingestyrelsen om en vurdering af, om
betingelserne for at udelukke en udlænding fra
opholdstilladelse her i landet under henvisning til nærmere
bestemte udelukkelsesgrunde i udlændingeloven er opfyldt.
Tilsvarende indeholder lovforslaget et
forslag om, at kommunalbestyrelsen ved behandlingen af sager om
eventuel tilbageholdelse af den resterende del af hjælp til
repatriering og den løbende, månedlige
reintegrationsbistand vil skulle anmode Udlændingestyrelsen
om vurdering af, om der foreligger oplysninger, som giver grund til
at antage, at betingelserne for at udelukke en udlænding fra
opholdstilladelse her i landet under henvisning til nærmere
bestemte udelukkelsesgrunde i udlændingeloven er opfyldt.
Desuden foreslås det, at udbetaling
af den resterende del af hjælp til repatriering er betinget
af, at personen erklærer ikke at være sigtet, tiltalt
eller dømt for et strafbart forhold, der helt eller delvist
har fundet sted eller er fortsat i peroden efter
kommunalbestyrelsens afgørelse efter repatrieringslovens
§ 7, stk. 1, og indtil det tidspunkt, hvor personen anmoder om
at få udbetalt den resterende del af hjælpen. Efter
forslaget kan der kræves tilbagebetaling af den resterende
del af hjælpen, hvis personen angiver urigtige eller
vildledende oplysninger om, hvorvidt den pågældende er
eller har været sigtet, tiltalt eller dømt for et
strafbart forhold efter repatrieringen.
Herudover foreslås det, at
kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om tilbagebetaling
af den resterende del af hjælp til repatriering, hvis der er
truffet afgørelse om bortfald heraf.
Med lovforslaget følges der op
på beslutningsforslag nr. B 176 om ændring af
repatrieringsloven, som fremsat den 14. maj 2020.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. februar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.